- Importanța familiei
I. Trebuie vorbit despre aceasta?
A) Există, într-adevăr, unii care pot pune, justificat, această întrebare
B) Trebuie să ne ocupăm de problemă, pentru că se ocupă de ea alții în mod brutal, indecent și îndrăzneț de liberal
C) Căsătoria nu este un simplu contract civil, ci este totodată și o instituție religioasă
II. Poate vorbi despre aceasta preotul catolic?
A) Va putea vorbi despre aceasta tocmai un preot catolic?
B) Dar oare are voie și trebuie el să vorbească despre aceasta?
- Căsătoria înainte de Cristos
I. Căsătoria a orânduit-o Dumnezeu
A) Acest lucru îl învață capitolul întâi al Genezei unde este vorba despre crearea bărbatului și a femeii
B) În capitolul al doilea din Geneză găsim informați detaliat despre ctitorirea căsătoriei
II. Ce este căsătoria după voința lui Dumnezeu?
A) Nu este numai un simplu contract
B) Nu este numai o chestiune personală
C) Este unirea sfântă, până la moarte, dintre un bărbat și o femeie
D) Este o binecuvântare și o sursă indispensabilă de energie și pentru societate
III. Cine trebuie să se căsătorească și cine nu?
A) Viața castă este mai prețioasă înaintea lui Dumnezeu decât viața de căsătorie, dar rezolvarea corectă pentru cea mai mare parte dintre oameni este totuși numai căsătoria
B) Cine să nu se căsătorească?
- Căsătoria după Cristos
I. Cum vede Biserica lui Cristos despre căsătorie?
A) Biserica lui Cristos vede căsătoria foarte realist
B) Biserica lui Cristos vede căsătoria într-un mod foarte idealist, de-a dreptul celesc
C) Cine știe acest lucru, numai acela înțelege esența căsătoriei creștine
II. Ce le dăruiește Cristos soților?
A) Cadoul de nuntă oferit de Cristos este harul sacramental
B) Sacramentul primit în fața altarului se menține până la sfârșit
C) Ce sunt acele "haruri sacramentale" de care sacramentul Căsătoriei îi face părtași pe soți?
- Pregătirea pentru căsătorie
I. Pregătirea îndepărtată pentru căsătorie
A) Să-i învățăm pe copii autocontrolul
B) Să-i obișnuim pe copiii noștri și cu simplitatea, cu modestia, cu reducerea pretențiilor
C) Să ne obișnuim copiii cu viața morală, cu viața curată!
II. Pregătirea mai apropiată pentru căsătorie
A) Perioada de logodnă este timpul autoexaminării
B) Perioada de logodnă este perioada de cunoaștere a partenerului
C) Biserica se preocupă de cei doi tineri în perioada de logodnă?
- Calitățile bunului partener de căsătorie
I. Tânărul să fie sobru și să aibă simțul răspunderii
A) Viața de căsnicie presupune o responsabilitate uriașă
B) Alte calități: plăcerea serioasă de muncă, simțul împlinirii datoriei și cinstea
II. Fata să fie modestă și să-i placă familia
A) Logodnicul să se convingă dacă în posibila sa soție există modestia necesară și iubirea de familie
B) Este de necrezut cu câtă superficialitate tratează unii această problemă vitală: căsătoria
III. Amândoi să fie religioși
A) Este de o importanță capitală ca ambii soți să fie religioși
B) Să se căsătorească cel credincios cu cel necredincios?
C) Părinții au sfânta datorie de a-și crește copii într-o religiozitate cât mai serioasă
- Obstacole în calea căsătoriei
I. Impedimentele căsătoriei în general
A) Impedimentele matrimoniale stipulate în Codul de drept bisericesc
B) Biserica insistă pe deplina libertate de alegere a partenerului de viață
II. Recăsătorirea celor despărțiți
A) Ce cazuri nebuloase ne prezintă în sensul acesta lumea de azi, decăzută moral!
B) Biserica consideră inviolabil legământul căsătoriei
III. Impedimentul căsătoriei mixte
A) Este o temă grea și delicată, dar n-o putem ocoli
B) Biserica se manifestă deschis și hotărât împotriva căsătoriilor mixte
C) Ce motive au determinat Biserica să ia această poziție severă?
- Căsătoria monogamă
I. Conceptul căsătorie cere monogamia
A) Monogamia decurge din însăși voința Creatorului
B) Monogamia este elementul component indispensabil al culturii umane superioare
II. Monogamia pretinde fidelitatea matrimonială
A) Se poate oare păstra fidelitatea conjugală?
B) Acela care vrea s-o păstreze trebuie să ocolească tot ceea ce îngreunează păstrarea fidelității
C) El trebuie să facă tot ceea ce o facilitează
- "Reformarea" căsătoriei
I. Mostre ale reformării căsătoriei
A) "Căsătoria de probă"
B) "Căsătorie de prietenie"
II. Biserica respinge căsătoria astfel "reformată"
A) Argumentul lor, care se referă la "ura necruțătoare", este ușuratic și injust
B) O astfel de "reformare" ar însemna o catastrofă uriașă
- Căsătoria indisolubilă (I)
I. Căsătoria trebuie să fie indisolubilă din voința lui Dumnezeu
A) Primul argument în sprijinul indisolubilității căsătoriei este voința lui Dumnezeu
B) Nici încălcarea fidelității nu desface legământul propriu-zis al căsătoriei
II. Căsătoria trebuie să fie indisolubilă și pentru esența sa
III. Căsătoria trebuie să fie indisolubilă și pentru scopurile ei
A) Primul scop al căsătoriei este susținerea, demnă de om, a genului uman
B) Ajutorul reciproc al soților și contopirea lor deplină
- Căsătoria indisolubilă (II)
I. Interesul omenirii cere indisolubilitatea
A) Divorțul este blestem și pentru bărbat
B) Divorțul este un blestem mult mai mare pentru femeie
C) Divorțul este cel mai teribil blestem pentru copil
D) Desfacerea căsătoriei este un blestem pentru omenirea însăși
II. Obiecții împotriva indisolubilității
A) "Aceasta este ceva groaznic, este tiranie!"
B) "Iad ne este viața, iad! Nici în cazul acesta nu există despărțire?"
C) Biserica nu vede oare și realitatea?
D) Ce se întâmplă dacă este legământul căsătoriei este indisolubil și ce se întâmplă dacă se legalizează divorțul?
- Divorțul
I. Creșterea numărului divorțurilor
A) Datele dureroase ale statisticii
B) "Dar și ar trebui să fie și Biserica înțelegătoare!
II. Nenorocirile cauzate de divorțuri
A) "Așa nu se mai poate: dau divorț!"
B) Există unii care se recăsătoresc, deși primul soț sau prima soție este încă în viață
C) Alții critică și condamnă cu ușurință și superficialitate atitudinea Bisericii
- Căsătoria fericită
I. Masa familială
A) Prin aceasta înțelegem întregul ansamblu al problemelor pe care le pune viața comună, viața trăită împreună
B) Masa familială se sprijină pe principiul autorității
C) Un alt punct de sprijin: iubirea
II. Răstignitul familial
A) Acel răstignit îl înțeleg și în sensul strict al cuvântului: în înțeles fizic
B) Crucea familială este reprezentată de gândirea religioasă autentică și înfrânarea, autoeducarea și stăpânirea de sine
- Familia lipsită de copii (I)
I. Păcat împotriva lui Dumnezeu
A) Până și la păgâni și la popoarele dinainte de Cristos domnea o concepție mult mai nobilă referitor la această problemă
B) Creștinismul accentuează și mai mult această concepție nobilă
C) Lumea egoistă modernă a răsturnat din rădăcini această nobilă concepție
II. Păcat împotriva intereselor copilului
A) Copiii mai numeroși pot fi educați mai corect de către părinți
B) Înșiși frații între ei se educă unii pe alții
C) Copiii îi educă și pe părinți
III. Păcat împotriva intereselor părinților
A) Copilul singur nu este copil, ci o îngrijorare continuă
B) Singurul copil costă mai mult decât mai mulți copii sau decât nici un copil
C) Ce mângâiere este însă copilul pentru părinți și sub alt aspect
- Familia lipsită de copii (II)
I. Nu este nici un copil
A) Nu se poate reproșa, desigur, acelora care ar dori copii, dar Dumnezeu nu le face această bucurie
B) Va fi vorba, în mod dureros, despre acei soți care, prin artificii vinovate, închid copiilor calea spre viață
II. Pentru ce nu au copii?
A) Motivația cea mai frecventă este situația economică grea
B) Chiar dacă este adevărat, nici atunci nu este permisă lezarea legii lui Dumnezeu
C) Alții invocă motive de sănătate
- Familia cu mulți copii (I)
I. În familia creștină copilul este prețuit
A) "Copilul este ceva sfânt"
B) Copilul este "binecuvântarea lui Dumnezeu"
II. În familia creștină copiii sunt educați
A) Educația copiilor este prima obligație a părinților
B) Când începe rolul de educatori al părinților?
C) Mama este educatoarea primară, cea mai valoroasă a fiecărui copil
- Familia cu mulți copii (II)
I. Exemplul părinților
A) "Așa cum cântă bătrânii, așa joacă tinerii"
B) Cât rău le face copiilor exemplul rău
C) Cât de mult favorizează formarea copiilor exemplul nobil al părinților
II. Ce să-i învățăm pe copii?
A) Ascultare necondiționată
B) Respectarea autorității
C) Adevărul
D) Viața morală curată
E) Educația religioasă
- Căsătoria creștină
I. Idealul căsătoriei creștine
A) Prima căsătorie deja a fost mai mult decât pura uniune naturală dintre primul bărbat și prima femeie
B) Cristos a ridicat căsătoria la demnitatea de sacrament
C) Legământul căsătoriei nu a fost inventat de om
II. "Reformarea" căsătoriei nu este permisă
A) Nimeni nu neagă progresul uriaș în tehnică și știință
B) Realitatea rămâne departe de idealul creștin
III. Ce fel de interese sunt legate de consolidarea familie?
A) Statul nu poate să depisteze fundamentele morale care asigură forța vieții de familie
B) Iată unde duc divorțurile!
C) Biserica Catolică, singura care a stat neclintită și stă și astăzi de pază lângă idealul cristic al căsătoriei, neinfestat de divorț