Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

Căsătoria creștină, de Toth Tihamer

Carte apărută la Editura Presa Bună, Iași - 2002

cuprins cuprins

Capitolul II
Căsătoria înainte de Cristos

I. Căsătoria a orânduit-o Dumnezeu
   A) Acest lucru îl învață capitolul întâi al Genezei unde este vorba despre crearea bărbatului și a femeii
   B) În capitolul al doilea din Geneză găsim informați detaliat despre ctitorirea căsătoriei

II. Ce este căsătoria după voința lui Dumnezeu?
   A) Nu este numai un simplu contract
   B) Nu este numai o chestiune personală
   C) Este unirea sfântă, până la moarte, dintre un bărbat și o femeie
   D) Este o binecuvântare și o sursă indispensabilă de energie și pentru societate

III. Cine trebuie să se căsătorească și cine nu?
   A) Viața castă este mai prețioasă înaintea lui Dumnezeu decât viața de căsătorie, dar rezolvarea corectă pentru cea mai mare parte dintre oameni este totuși numai căsătoria
   B) Cine să nu se căsătorească?


Iubiți frați în Cristos!

Sfântul Paul, când vorbește despre căsătorie în Scrisoarea către credincioșii din Efes, folosește următoarea expresie cu o semnificație profundă: "Acesta este un mare mister" ("magnum mysterium") (Ef 9,32).

Noi, cei care în noua noastră serie de predici tematice voim să zugrăvim imaginea vieții familiei creștine, avem obligația, în primul rând, de a pătrunde în adâncul acestui "mare mister" pomenit de către sfântul Paul și de a-i căuta esența. Care este esența căsătoriei? Care este gândirea profundă pe care Creatorul a voit s-o înfăptuiască în momentul în care a orânduit căsătoria? Într-adevăr, el a rânduit-o? Nu a croit oare numai bunul plac al omului sau poate a adus cu sine dezvoltarea culturii? Cum arată de fapt căsătoria ideală după gândirea lui Dumnezeu? De aceste întrebări ne vom ocupa astăzi și, în continuare, în predica duminicii viitoare.

Răspunsul îl voi da în două predici distincte, deoarece în istoria căsătoriei există un punct de cotitură care a introdus în noțiunea căsătoriei o schimbare substanțială, și acest punct de cotitură este: dispoziția lui Isus Cristos. "Mare mister", lucru înălțător și demn de cinstire a fost căsătoria și înainte de Cristos - despre aceasta va fi vorba în predica de astăzi. Dar "mare mister" autentic a făcut-o abia Isus Cristos, care - așa cum vom vedea duminica viitoare - a ridicat căsătoria tocmai la demnitatea de sacrament.

Prin urmare astăzi vom analiza noțiunea căsătoriei înainte de Cristos. Vom vedea că și căsătoria aceea era deja "mare mister", deoarece Dumnezeu a fondat căsătoria de la începuturi. Iar dacă a fondat-o el, atunci și căsătoria necreștinilor este sfântă, intangibilă și indisolubilă.

I. Căsătoria a orânduit-o Dumnezeu

Faptul că, de la începuturi, căsătoria a fost o orânduire divină, l-a mărturisit foarte clar toată religia Vechiului Testament. Tânărul Tobia, înainte de căsătorie, când se roagă lui Dumnezeu, o spune foarte simplu și natural: "Doamne, Dumnezeul părinților mei... Tu l-ai făcut pe Adam din glodul pământului și i-ai pus-o alături pe Eva ca însoțitoare" (Tob 8,5-6). Cartea Proverbelor numește căsătoria direct "Legământul lui Dumnezeu" (Prov 2,17). Pentru aceasta porunca a șasea a lui Dumnezeu din cartea Exodului (20,14) apără căsătoria de desacralizare. Și pentru aceasta evreii încheiau legământul căsătoriei cu această frumoasă binecuvântare: "Dumnezeul lui Abraham, Dumnezeul lui Isaac și Dumnezeul lui Iacob să fie cu voi, el să vă unească și să împlinească în voi binecuvântarea sa" (Tob 7,15).

Însă dacă cercetăm cum s-a format această concepție despre originea divină a căsătoriei, trebuie să mergem înapoi la primele pagini ale primei cărți a Scripturii. Capitolele întâi și al doilea ale primei cărți (Geneza) vorbesc limpede și cu o precizie ce nu admite echivocul, spunând că instituția căsătoriei este, într-adevăr, de la Dumnezeu și că nu a fost inventat de oameni.

A) Prin urmare, primul argument al originii divine a căsătoriei îl avem chiar în primul capitol al primei cărți a Scripturii, unde găsim descrisă crearea bărbatului și a femeii.

a) Dacă privim oamenii, observăm multe și mari deosebiri între ei: unul este înalt, altul scund; unul este blond, altul brunet; unul este gras, altul slab; unul este puternic, altul este bicisnic etc. Există însă și o deosebire care, prin esența sa, este mai importantă decât toate celelalte: unul este bărbat, cealaltă este femeie.

Este interesant că o putere normativă tainică ține această deosebire într-un așa echilibru numeric, încât băieții și fetele se nasc întotdeauna în număr aproximativ egal; aproximativ, deoarece, de regulă, băieți se nasc ceva mai mulți, dar mortalitatea lor mai mare reduce iarăși această diferență.

Ei bine, de unde are omenirea această atât de importantă separare, de unde vin bărbatul și femeia?

Primele pagini ale Scripturii dau o instruire fundamentală în privința aceasta. Dumnezeu a creat separat bărbatul și femeia, dar pe cei doi i-a legat imediat împreună într-o sfântă uniune încredințându-le o misiune extraordinară. Iată, ascultați cuvintele Sfintei Scripturi: "Și a făcut Dumnezeu pe om după chipul său; după chipul lui Dumnezeu l-a făcut; i-a făcut bărbat și femeie. Și Dumnezeu i-a binecuvântat spunând: Creșteți și vă înmulțiți și umpleți pământul" (Gen 1,27-28).

b) Aceste cuvinte ale Scripturii dau deja răspuns acelora care, foarte mirați, se întreabă: "Cum este posibil ca să fie îngăduit ceva în interiorul vieții de căsătorie, dar în afara ei să fie un păcat foarte grav? Nu este aceasta o contradicție? Acolo este permis, aici nu! Deși actul ca atare este același în ambele locuri!"

Iată cât este de limpede răspunsul după ce am auzit relatarea Scripturii! Acel act este păcat grav în afara căsătoriei, deoarece Dumnezeu a încredințat căsătoriei, adică uniunii indisolubile a bărbatului cu femeia, conservarea, menținerea genului uman; așadar, numai în interiorul căsătoriei a admis acel act din care poate rezulta noua viață umană. Tocmai pentru aceasta este păcat grav acest act săvârșit în afara căsătoriei, pentru că el lezează dreptul avantajant al căsătoriei și subminează viața de familie. Aceasta trebuie necondiționat apărată!

B) Faptul că ceea ce am citit acum, în primul capitol al Sfintei Scripturi, nu este o compilare artificială, ci este cu adevărat voința lui Dumnezeu, reiese cu claritate din al doilea capitol al Scripturii. Aici citim mai în detaliu despre ctitorirea căsătoriei (Gen 2,15-24).

a) Primul bărbat, îmbătat de energiile tensionate ale noii vieți, umblă agitat printre frumusețile naturii viguroase, îi trec fiori prin suflet privind splendorile minunate ale paradisului, dar în sine, în interiorul său, simte o mare lipsă: nu există cineva cu care să-și împartă bucuria, nu există nimeni care să-i poată înțelege cuvântul, nu există o altă ființă pe pământ asemenea lui! Atunci - ca să aibă ajutor, întăritor, ca să aibă bucurie, ca să aibă o tovarășă de viață - Dumnezeu a creat prima femeie!

b) Ceea ce a simțit Adam în clipa în care conștiința energiei tinere îi încorda musculatura trupului, trezind în el dorința de întregire, de înțelegere, de comunicare sufletească, de împlinire, tot aceea simte, de atunci încoace, și fiecare vlăstar tânăr, de ambele genuri al omenirii. Și bărbatul și femeia care ajunge la plinătatea dezvoltării organismului simt că din sine lipsesc multe elemente care există în sexul opus; simt că trebuie să se întregească tocmai cu particularitățile total distincte ale celuilalt gen, deoarece abia atunci se realizează imaginea noțiunii complete: om.

Amalgamarea acestor două feluri de natură umană, contopirea lor, întregirea reciprocă poartă apoi în existență acea unitate căreia nu-i găsim nici măcar o singură pereche în lume și despre care Sfânta Scriptură notează: "De aceea va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va uni cu femeia sa și vor fi amândoi un singur trup" (Gen 2,24).

Ceva asemănător face omul atunci când amestecă împreună culori diferite pentru ca particularitățile diferite ale acestora, întregindu-se reciproc, să facă mai rezistent noul amestec creat.

c) Dar dacă aceasta așa este și, într-adevăr, este firesc, este de dorit și corect ca pe pământ să trăiască oameni de două feluri, fiecare cu particularitățile sale distincte și tocmai prin aceasta reciproc atractivi și reciproc capabili de întregire, zic, dacă aceasta așa este firesc, atunci dumneavoastră înșivă puteți judeca, fraților, cât este de contrară naturii și dăunătoare acea demență modernă care pe fete vrea să le crească băiețește, vrea să le facă băiețoi, iar pe băieți îi feminizează și, prin atenuarea diferenței dintre cele două sexe, diminuează tocmai acea energie atractivă, acel magnetism sub efectul căruia se formează, în viața societății, celula cea mai importantă, izvorul reînnoirii permanente a genului uman, garanția conservării neamului omenesc: noua familie.

II. Ce este căsătoria după voința lui Dumnezeu?

Prin urmare căsătoria a creat-o Dumnezeu. Pentru ce a creat-o însă? Care este gândirea lui Dumnezeu despre esența căsătoriei?

A) Să ne punem, așadar, întrebarea: Ce este căsătoria potrivit voinței lui Dumnezeu? Este oare un contract?

Este și contract, dar nu exclusiv un contract!

a) Părțile la cununie fac și un contract real: își promit unul altuia fidelitate, că se vor ajuta reciproc și că nu se vor părăsi unul pe altul la nici un necaz; această promisiune și-o depun în mod festiv - deci căsătoria este și contract.

Dar cine nu vede oare că ea este cu mult mai mult? Este contopirea tainică a două suflete, întâlnirea și uniunea deplină a două vieți umane. Aceasta a simțit-o omenirea chiar și înainte de creștinism și pentru aceea vedem că încheierea căsătoriei, și la popoarele păgâne, se făcea în cadrul celor mai interesante și mai diversificate ritualuri.

b) Se spune că la o căsătorie sunt necesari doi: un bărbat și o femeie. Ei bine, aceasta este marea greșeală! La o căsătorie sunt necesari trei: este necesar un bărbat, o femeie și, mai ales, este necesar Dumnezeu. Dumnezeu este pe primul loc! Dumnezeu a orânduit căsătoria, deci numai cu Dumnezeu, numai în Dumnezeu ea se poate realiza.

Dar tocmai pentru că legământul căsătoriei nu este un simplu contract uman, pentru că nu este o invenție a omului, tocmai de aceea esența căsătoriei nu este subordonată puterii omului. În ce forme de viață trăiește omul, în ce cultură, în ce fel de forme politice, aceasta depinde de el. Dar cum să-i fie viața de familie, aceasta, de acum, nu mai depinde de el.

B) Întreb, așadar, din nou: Ce este atunci căsătoria? Este poate o problemă personală a doi oameni? Este și aceasta, dar este mult mai mult decât aceasta: este și o problemă comună, este problema generală a omenirii.

Căsătoria nu este deci plasarea, situarea unor fete care nu se pot realiza? Nu numai! Căsătoria nu este o permanentizată supunere și omagiere, nu este un cadru de desfătări private? Nu numai! Ea este și o cauză comună de o importanță covârșitoare! Orientarea în acest labirint încâlcit al problemelor căsătoriei ar fi cu mult mai ușoară dacă oamenii ar ține cont permanent de faptul că legământul căsătoriei nu este numai o cauză particulară, ci este și o problemă comună, generală! Este o cauză privată în sensul că sunt liber să aleg: mă căsătoresc cu cine vreau. Dar o dată ce m-am căsătorit, de aici încolo de căsătoria mea atârnă și soarta omenirii întregi, ea a devenit deci și cauza, problema omenirii întregi, ca atare nu-mi mai stă în putere desfacerea ei.

C) Și acum, pentru a treia oară întreb: Ce este căsătoria, potrivit voinței lui Dumnezeu? Și iată răspunsul final: unirea sfântă, până la moarte, dintre un bărbat și o femeie.

Și pentru a ne da seama cât este de sfântă în ochii lui Dumnezeu iubirea reciprocă dintre aceste două suflete, și cât de mult prețuiește Dumnezeu viața comună a celor căsătoriți, ne dă exemple Sfânta Scriptură atât a Vechiului cât și a Noului Testament.

a) Citim la tot pasul în Vechiul Testament că Dumnezeu numește relația sa cu poporul său ales legământ matrimonial, iar idolatria poporului ales o numește infidelitate matrimonială.

Este interesant că Vechiul Testament are și o întreagă carte "Cântarea Cântărilor", care, în sens mai profund, simbolizează tot iubirea lui Dumnezeu față de sufletul uman, dar, dacă o luăm cuvânt cu cuvânt, ea, de fapt, nu este altceva decât o colecție de cântece de nuntă care cântă iubirea reciprocă dintre mire și mireasă.

b) Isus Cristos vorbește despre căsătorie în concepte și mai mărețe.

"Împărăția cerurilor seamănă cu un rege care a făcut un ospăț de nuntă fiului său" (Mt 22,2) - auzim într-o parabolă. Așadar, atunci când Fiul lui Dumnezeu vrea să se jertfească pe sine pentru omenire, ca simbol al acestei intime iubiri - căci este cea mai umilită - alege iubirea dintre soți.

Lucru cunoscut este și faptul că Domnul Isus își săvârșește prima minune chiar la o nuntă unde s-a terminat vinul, iar el face în așa fel încât să scoată din încurcătură tânărul cuplu.

Iar când ucenicii sfântului Ioan Botezătorul l-au întrebat o dată pe Cristos pentru ce ucenicii săi nu postesc, Domnul a răspuns astfel: "Pot oare nuntașii să fie triști, atâta timp cât mirele este cu ei? Vor veni zile când le va fi luat mirele, iar atunci vor posti" (Mt 9,15).

D) Pentru ca reflecția noastră despre esența căsătoriei să fie mai completă, să mai adăugăm o nouă idee. Căsătoria este sfântă nu numai în ochii lui Dumnezeu, ea este totodată o mare binecuvântare și o sursă indispensabilă de energie și pentru societate.

a) Familia este un organism moral viu în care fiecare om are drepturile și obligațiile stabilite de Dumnezeu. Viața de familie nu este numai celula extremă, componentă a societății umane, ci este și cel mai bun fortifiant al ordinii sociale, deoarece ea însăși este clădită pe o anume ordine și autoritate. În familie trăiesc membri diferiți care trebuie să se achite de diferite obligații în interesul unui scop comun. Copiii sunt subordonați părinților, mama este stăpâna casei, iar tata este capul familiei.

b) Da, nici astăzi nu ezităm să o spunem deschis că, potrivit voinței lui Dumnezeu, tata este regele familiei. Regalitatea lui este mai veche decât toate regalitățile pământului, căci documentul fondării ei se află depus în primele pagini ale Sfintei Scripturi (Gen 3,16). Această regalitate este independentă de formele de stat: în republică, la fel ca și în monarhie, lângă voturile secrete sau publice, în dictaturi sau forme constituționale de viață, regalitatea soțului rămâne deopotrivă intactă; familia rămâne până la sfârșit o mică monarhie, a cărei căpetenie autoritară este tatăl.

c) Le rog însă pe scumpele mele ascultătoare să nu se supere pentru aceasta. Și-i rog pe scumpii mei ascultători să nu se umfle în pene pentru cele afirmate. Și îi rog în mod deosebit pe ascultătorii mei de ambele sexe să nu cumva să înceapă acea discuție nesăbuită care pune întrebarea: cine este mai important: femeia sau bărbatul? Să ia mai curând exemplu de la acea femeie înțeleaptă al cărei bărbat a spus, la un moment dat, cu multă îngâmfare: "Capul creației, în sfârșit, este tot bărbatul!" Și la aceasta, înțeleapta sa soție punând mâna ușor pe capul soțului i-a spus doar atât: "Ai dreptate, iar coroana acestui cap este femeia". Așa da! Numai astfel soții se pot înțelege reciproc!

Degeaba, noi nu avem nici o vină că bărbatul nu este femeie și că femeia nu este bărbat; cele două sexe, așadar, nu vor fi niciodată asemenea - lucru care nu înseamnă nicidecum că valoarea lor nu este egală.

Din faptul că firea bărbatului și firea femeii diferă atât de mult una de alta rezultă că fiecărui sex în parte îi revine o obligație diferită: iar din obligații diferite derivă și drepturi diferite. De aceea trebuie să recunoaștem că familia este un stat în miniatură, un organism miniatural de sine stătător, un mic domeniu aparte al lui Dumnezeu, un organism în care există diferențe, există o ierarhie pe verticală, iar muncile sunt repartizate. Iar dacă acest lucru nu se realizează, familia nu rezistă, se destramă.

III. Cine trebuie să se căsătorească și cine nu?

Ei bine, fraților, dacă și familia de dinainte de Cristos sclipește în ochii noștri într-o lumină atât de măreață, dacă auzim că familia este voința lui Dumnezeu creatorul însuși, atunci de la sine se pune întrebarea: în cazul acesta, această orânduire divină este obligatorie, fără excepție, pentru toți oamenii? Potrivit voinței lui Dumnezeu oare fiecare om trebuie să se căsătorească? Ne vom rezuma răspunsul la următoarea propoziție: Nu trebuie! Ba mai mult, viața total abstinentă, trăită în castitate perfectă, îi este mai plăcută lui Dumnezeu; pentru cea mai mare parte a oamenilor însă, căsătoria rămâne totuși o reglementare normală.

A) Faptul că legământul căsătoriei nu este obligatoriu pentru toți oamenii, ba mai mult, faptul că cineva, cu intenții superioare, alege viața castă spre a putea sluji perfect lui Dumnezeu, faptul că această alegere este mai prețioasă înaintea lui Dumnezeu decât viața de căsătorie, toate acestea le știm numai de la Isus Cristos.

a) Isus Cristos a proclamat clar acest lucru. Astfel Isus a spus la un moment dat că există oameni care "pentru împărăția lui Dumnezeu" (Mt 19,12) nu se căsătoresc, adică n-o fac, pentru ca să poată trăi pentru Dumnezeu cu inimă neîmpărțită. Iar după Isus Cristos, sfântul Paul scrie mai amplu despre aceasta și spune: "Cel neînsurat duce grija celor ale Domnului: cum ar putea să-i placă Domnului. Cel căsătorit însă duce grija celor lumești: cum să-i placă femeii și este împărțit" (1Cor 7,32-33).

Căsătoria este, așadar, planul lui Dumnezeu, adevărat, dar fecioria este o stare superioară. Astfel trebuie înțeleasă și o altă gândire a sfântului Paul când zice: "Este bine ca omul să se țină departe de femeie" (1Cor 7,1), adică viața de feciorie îmbrățișată pentru slujirea lui Dumnezeu și pentru iubirea față de aproapele constituie o formare spirituală superioară, este o stare de perfecțiune sufletească aparte.

Prin urmare acela care rămâne necăsătorit pentru a putea sluji lui Dumnezeu cu inimă neîmpărțită, acela îi aduce lui Dumnezeu un mare sacrificiu.

b) La aceasta însă Domnul nu a obligat pe nimeni! Acesta nu este decât un "sfat evanghelic", nu este poruncă. "Cine este în stare să înțeleagă, să înțeleagă" (Mt 19,12) - spune însuși Isus.

Sfântul Paul vorbește și despre faptul că majoritatea omenirii nu este chemată să facă acest lucru, atunci când scrie, tot credincioșilor din Corint (1Cor 7,2) că, pentru ocolirea păcatului necurăției, "fiecare bărbat să-și aibă femeia lui și fiecare femeie să-și aibă bărbatul ei". Cuvântul "să-și aibă" are înțeles permisiv - îi este permis să aibă - și un precept - este obligat să aibă. Aceasta este, așadar, rânduiala generală pentru cea mai mare parte din omenire, deoarece darul abstinenței perfecte pentru toată viața se dă la puțini.

Astfel, putem răspunde acum la întrebarea: cine nu trebuie să se căsătorească și cine trebuie.

B) Cine să nu se căsătorească?

a) În primul rând aceia al căror organism este chinuit de un atavism grav, sau cei care suferă de boli transmisibile ereditar fac bine dacă nu se căsătoresc, deoarece niște părinți care suferă de boli ereditare grave, pot, la rândul lor, să dea viață la copii suferinzi de aceleași boli.

Este interesant însă că unii apreciază legile statului, în privința aceasta, mai severe decât o cere Biserica și vor de-a dreptul să interzică unor astfel de bolnavi căsătoria civilă, adică de stat. Morala creștină însă, deși nu recomandă astfel de căsătorii, nu le interzice totuși sub păcat grav - așa cum Pius al XI-lea o spune în enciclica sa "Casti connubii".

Pentru ce nu le interzice? Pentru că este posibil ca viața de căsătorie, pentru astfel de sărmani suferinzi să însemneze alinare sufletească, mângâiere, încurajare și astfel înlesnește atingerea scopului veșnic al sufletului lor: mântuirea. Căci unicul scop al Bisericii lui Cristos este acesta: să le înlesnească oamenilor mântuirea sufletului.

b) Și cine să nu se mai căsătorească? Acela care vrea să-și consacre viața, exclusiv, unui mare ideal, așa cum este, de exemplu, cercetarea științifică ori slujirea iubirii față de aproapele, dar în primul rând slujirea lui Dumnezeu. Aceștia nu trebuie să se căsătorească, dar trebuie să-și păstreze viața, până la moarte, curată moral, în perfectă abstinență.

c) Și cine să nu se mai căsătorească? Să nu se căsătorească acela care este bolnav. Să nu se căsătorească cine vrea să fie preot sau călugăriță. Și cine încă? Nimeni altul! Continuare nu există!

Exceptând aceste cazuri - pentru cea mai mare parte din omenire deci - adevărată poruncă este cuvântul lui Dumnezeu creatorul: "Crescite et multiplicamini" (Creșteți și înmulțiți-vă) (Gen 1,28). Prin urmare acela care nu este bolnav și nu-și consacră viața exclusiv slujirii unui ideal să se căsătorească.

Să se căsătorească pentru că aceasta i-o cere voința lui Dumnezeu, dar, pe lângă aceasta, o cere și interesul său propriu corect înțeles.

"Nu este bine să fie omul singur" (Gen 1,28) - citim cuvintele Domnului pe primele pagini ale Sfintei Scripturi și cine nu vede cât de adevărate sunt ele! Acestea le-a spus acel Dumnezeu care l-a creat pe om, care cunoaște, așadar, cel mai bine firea umană. Literatura universală a vorbit de mai multe ori despre viața bărbatului singuratic, a holteiului - și, într-adevăr, nu este nimic de invidiat în ea. Este posibil ca situația să-i fie distinsă, dar sufletul îi este părăsit. Are locuință frumoasă, dar nu are "acasă", nu are cămin. Vine seara de Crăciun, iar în camera sa goală, în locul râsetului clopoțelului de argint al copilașilor, aude doar țăcănitul monoton al ceasornicului: îmbătrânești, îmbătrânești și anii fug!

Aici vreau să reliefez marea deosebire dintre bărbatul necăsătorit și fata nemăritată. Dacă un bărbat rămâne holtei, de cele mai multe ori cauza este el însuși: nu a voit să se căsătorească. Dar o fată dacă rămâne nemăritată, cauza, de cele mai multe ori, nu a fost ea: nu s-a putut mărita. Însă nici glasul conștiinței nu va fi identic în ambele cazuri, căci, în clipele de singurătate, de părăsire, femeia care nu din vina ei nu s-a măritat mai poate afla mângâiere liniștindu-se la gândul Providenței care a orânduit astfel; acest lucru însă îi va lipsi bărbatului, care nu se va acuza decât pe sine și propria sa comoditate, atunci când se va prăbuși asupra lui sentimentul chinuitor al singurătății.

Lăsați-mă, așadar, să spun dragilor mei ascultători - nu-mi pasă dacă se vor supăra pe mine, doar mai adineauri i-am numit "regi" - lăsați-mă să spun sincer ce gândesc în privința aceasta: dragii mei frați de bărbăție, ori faceți-vă preoți, ori căsătoriți-vă! - altă alternativă nu există.

* * *

Iubiți frați! Ceea ce am spus în predica de astăzi, referitor la căsătorie, și atât numai, aruncă deja asupra căsătoriei lumina gloriei lui Dumnezeu - deși nu am răspuns decât la partea întâi a întrebării. Astăzi am privit căsătoria numai ca lege scrisă în firea umană, am privit numai căsătoria naturală, cea de dinainte de Cristos. Dar și acesta este deja un ideal mare, înălțător, și acesta este un mare reazem și piatră fundamentală a societății umane.

În zilele noastre - slavă Domnului - însăși legislația laică începe a recunoaște cât este de importantă și pentru stat viața ordonată de familie, și cu bucurie începem să observăm primele semne că și legislația statului începe să se miște în sensul venirii în apărare a familiei agresate și periclitate. Oricum, ar fi de dorit ca și legiferarea laică să facă din partea ei tot ce se poate pentru garantarea purității și forței vieții de familie.

Câte ocazii nu i se dau și legislației civile ca să promoveze sprijinirea vieții de familie și prin preocupări sociale, dar și prin apărarea mai eficientă a moralității publice! E cert: moralitate nu se poate crea prin lege, aceasta se obține numai prin educarea conștiinței. Dar dacă Biserica face tot ce poate pentru educarea conștiinței, să facă și statul partea sa, adică să apere prin legile sale această conștiință. Este de-a dreptul șocantă acea indiferență cu care este privită luarea în râs a idealurilor familiei și subminată moralitatea curată în teatru, cinema, cărți și magazinele tapetate cu imagini imorale. Oare aici predica mai poate ajuta ceva? Mai are aici vreo valoare deviza "apărarea familiei"? Folosește la ceva mulțimea de anchete și adunări pentru salvarea familiei când un potop de reviste pornografice cu mențiunea "celor de peste 16 ani" umple străzile orașelor.

Să nu uităm, fraților, faptul că legământul căsătoriei trebuie să fie așa cum învață Biserica Catolică, în baza poruncilor lui Dumnezeu. Aceasta nu este o invenție despotică, ci este și o exigență ce izvorăște din însăși firea omului. Trebuie să respectăm poruncile lui Dumnezeu ca necesitate naturală absolută, căci altcumva viața umană se transformă într-o confuzie fără scop și fără sens, ca un furnicar răscolit; așa cum într-un haos identic s-ar transforma și viața uriașului univers dacă cineva ar suspenda legile chimice și fizice motivând că ele sunt de acum învechite, depășite și că "trebuie să progresăm în pas cu timpul". Și iată, același Dumnezeu care i-a prescris omului poruncile, deci și căsătoria, a așezat legile chimiei și ale fizicii și în natura moartă.

Să dea Dumnezeu ca omenirea să recunoască acest lucru până nu este prea târziu!

Îl va recunoaște dacă se reîntoarce la puritatea ideală a căsătoriei rânduite de Dumnezeu! Amin.
cuprins cuprins



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat