Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

Căsătoria creștină, de Toth Tihamer

Carte apărută la Editura Presa Bună, Iași - 2002

cuprins cuprins

Capitolul XVII
Căsătoria creștină

I. Idealul căsătoriei creștine
   A) Prima căsătorie deja a fost mai mult decât pura uniune naturală dintre primul bărbat și prima femeie
   B) Cristos a ridicat căsătoria la demnitatea de sacrament
   C) Legământul căsătoriei nu a fost inventat de om

II. "Reformarea" căsătoriei nu este permisă
   A) Nimeni nu neagă progresul uriaș în tehnică și știință
   B) Realitatea rămâne departe de idealul creștin

III. Ce fel de interese sunt legate de consolidarea familie?
   A) Statul nu poate să depisteze fundamentele morale care asigură forța vieții de familie
   B) Iată unde duc divorțurile!
   C) Biserica Catolică, singura care a stat neclintită și stă și astăzi de pază lângă idealul cristic al căsătoriei, neinfestat de divorț


Iubiți frați în Cristos!

În predica de azi, cu care vreau să închei tema seriei de predici despre căsătoria creștină, aș vrea să răspund la o întreită sarcină. Înainte de toate aș vrea să sintetizez pe scurt ideile pe care le-am dezvoltat în primele predici despre idealul căsătoriei creștine: uniunea dintre un bărbat și o femeie durabilă până la moarte, indisolubilă, așa cum Biserica Catolică, în baza poruncii clare a Domnului Cristos, a înțeles întotdeauna și înțelege și astăzi căsătoria.

Trebuie să evidențiez din nou și stupiditatea cu care distrug cele mai sfinte valori aceia care, prin sloganuri de diferite culori, vor să reformeze căsătoria.

Lumea are nevoie nu de reformări - vom vedea în a treia parte a sintetizării noastre - nu de noi forme de căsătorie, ci, dimpotrivă: uriașele interese naționale și religioase sunt legate de întărirea vieții tradiționale de familie, readucerea ei la acuratețea originară, la idealul ei originar: căsătoria creștină morală și indisolubilă.

I. Idealul căsătoriei creștine

A) În primele predici ale acestei serii am văzut, înainte de toate, că prima căsătorie deja a fost mai mult decât pura uniune naturală dintre primul bărbat și prima femeie. Deoarece citim în primele pagini ale Sfintei Scripturi că voința sfântă a Creatorului a extras această relație naturală din cadrele pur naturale, situând-o la niveluri supranaturale. Acest lucru îl proclamă primele pagini ale Scripturii. Dumnezeu "l-a creat pe om, bărbat și femeie. Și Dumnezeu i-a binecuvântat și le-a zis: Creșteți și vă înmulțiți, umpleți pământul și luați-l în stăpânire" (Gen 1,27-28).

Aceste rânduri nu pot fi citite fără emoție. Atunci când Dumnezeu i-a învestit pe primul bărbat și pe prima femeie cu putere creatoare și cu încredere, "i-a binecuvântat". Așadar, este foarte clar, nu numai faptul că binecuvântarea sa plana deja asupra primei căsătorii, ci și faptul că tot din voința lui Dumnezeu această căsătorie a fost căsătoria unui bărbat cu o femeie.

Prima căsătorie, forma genuină a căsătoriei a fost, prin urmare, în mod cert căsătoria monogamă. Faptul că omul s-a abătut de la voința divină inițială, că în el a pus stăpânire materia asupra spiritului și că dureroasele rătăciri ale poligamiei și poliandriei i-au însoțit căile istoriei, nu este decât consecința căderii în păcat.

B) A venit însă Cristos, Fiul lui Dumnezeu! A venit nu numai ca să-l răscumpere pe om din păcat, ci și ca să restabilească forma ideală a căsătoriei, aceea pe care a orânduit-o Dumnezeu la începuturi în paradisul pământesc, ba mai mult, să ridice căsătoria ca atare, ca legământ, la demnitatea de sacrament. Pentru aceasta a proclamat el categoric: "Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă" (Mc 10,9).

Pentru aceasta a învățat că unitatea și indisolubilitatea căsătoriei trebuie să fie absolută și fără condiții, așa încât nu este permis să fie lezată nici cu gândul: "Eu vă spun: oricine se va uita la o femeie spre a o pofti, a și făptuit adulterul cu ea în inima sa" (Mt 5,28).

Iată idealul căsătoriei pentru toți aceia care vor să fie adevărați urmași ai lui Cristos!

În ceea ce Cristos a proclamat și a cerut în mod atât de categoric, i-ar fi oare permis cuiva, indiferent în ce epocă, să schimbe și o literă, i-ar fi permis să se gândească măcar să "reformeze"?

C) Trebuie să mărturisim, așadar, în mod categoric teza că legământul căsătoriei nu a fost inventat de om, ci a fost instituit de însuși Dumnezeu, creatorul firii umane. Pentru aceasta trebuie să mărturisim că în căsătorie, chiar în perioada precreștină, a existat trăsătura supranaturală: aceea că a fost rânduită de Dumnezeu; iar căsătoria creștină este mult mai mult decât atât: este sacrament.

Dacă așa stau lucrurile și dacă legământul căsătoriei este, prin natura sa, "res sacra" (lucru sfânt), ba căsătoria creștină este de-a dreptul "sacramentum" (sacrament), atunci este limpede că în legile ei fundamentale omul nu poate opera modificări; este limpede că esența ei nu depinde de voința umană și că omul, nici măcar sub un singur aspect, nu-și poate pretinde o autonomie oarecare, o "legislație proprie".

După toate acestea însă este iarăși limpede că situația nefericită, nemaiauzit de confuză, aproape generalizată în privința aceasta, este cauza însăși care a făcut ca patima umană să afecteze cu impertinență legile veșnice ale căsătoriei și să-i taie rădăcina dătătoare de viață. I-a tăiat-o prin aceea că a smuls-o din solul ei divin și a voit s-o "reformeze" potrivit exigențelor oarbe ale naturii senzuale umane.

II. "Reformarea!" căsătoriei nu este permisă

"Reformarea căsătoriei!" Este necesară și este permisă "reformarea" căsătoriei?

Cei care gândesc superficial pot răspunde la această întrebare cu ușurință "da". Căci - așa cum zic ei - "dacă în jurul nostru s-a schimbat totul, dacă trăim în forme de viață și în condiții economice cu totul noi, atunci și căsătoria trebuie adaptată la aceste stări noi". Așa vorbește astăzi multă lume. Ce să răspundem?

A) Mai întâi de toate nimeni nu vrea să nege acel progres uriaș pe care l-a realizat omul în ultimul secol sub aspect științific și tehnic!

a) Într-adevăr, în ultima sută de ani au venit una după alta descoperiri nemaiauzite. Tehnica ne-a pus la dispoziție noi și noi mijloace și forțe naturale prin care ne-am străduit să facem viața umană mai ușoară, mai frumoasă, mai sănătoasă, mai lungă. Nu e de mirare că aceste invenții au schimbat în întregime nu numai fața pământului, ci și universul gândirii omului; l-au îmbătat pe om, l-au umplut de prezumție, l-au făcut să creadă că pentru el nu mai există de acum nici un mister, nici un secret.

Deși mai sunt încă atâtea! Mulțime de mistere ne învăluie și astăzi și în mijlocul tuturor misterelor, iată, stând acoperit și astăzi în enigmă, cel mai mare mister: misterul vieții. Știința și tehnica umană este capabilă de nenumărate lucruri, dar în fața misterului vieții stă neputincioasă; încă nu a ajuns nici până azi - și cu siguranță nici nu va ajunge - să poată crea viață, nici măcar cât într-o sămânță de măr.

b) Prin urmare locul unde izvorăște viața umană, în pofida marilor schimbări de azi, rămâne tot așa și tot acela care a fost: familia. De acest izvor nu-i este permis nimănui să se atingă cu mână profană!

Familia trebuie să rămână până la sfârșit izvorul care, periodic, întinerește omenirea. Familia trebuie să rămână până la sfârșit poarta prin care pășește în viață noua generație umană ca să ocupe locurile lăsate goale de către cei care coboară în mormânt. Familia trebuie să rămână până la sfârșit sanctuarul din solul căruia răsar cele mai frumoase virtuți: iubirea, jertfirea de sine și capacitatea de muncă. Familia trebuie să rămână până la sfârșit celula pe care se clădește omenirea, trebuie să fie temelia pe care se înalță edificiul culturii.

Așadar, nu de "reformarea" familiei avem nevoie, în înțelesul sloganurilor lansate astăzi de oameni îmbătați de pofta plăcerii, cum sunt: "căsătorie de prietenie", "căsătorie de probă", "căsătorie week-end" și mai știu eu ce alte devize sub alte titluri - nu, nu de acestea avem nevoie! Trebuie însă să salvăm, să întărim, să reașezăm "vechea căsătorie" pe temelia căreia am ajuns la toată dezvoltarea culturală de azi și pe care Biserica lui Cristos nu încetează s-o apere, s-o îngrijească, s-o pretindă.

B) "Dar - se întreabă unii - mai are sens ca Biserica să pună înaintea oamenilor și astăzi o imagine ideală, atât de măreață a căsătoriei, în loc să vadă că situația este cu totul alta, când ar trebui să vadă cât de departe se situează realitatea cruntă de idealul Bisericii?"

a) Într-adevăr, fraților, nimeni nu simte cu mai multă durere ca Biserica marele abis dintre idealul creștin și trista situație reală, pe planul căsătoriei. Și cu toate acestea noi nu putem negocia nici o iotă din idealurile creștine, deoarece ele sunt valori și exigențe absolute din care nu se poate negocia nimic și pe care nu ne-ar fi permis să le sucim, să le învârtim, nici în cazul în care nimeni pe pământ nu le-ar mai respecta.

Repet o imagine pe care am folosit-o nu demult.

Să presupunem că, dintr-o cauză oarecare, toate ceasornicele lumii s-au defectat și nu mai arată corect timpul: ne-ar fi permis oare ca, de dragul ceasornicelor defecte, să corectăm Soarele și să-i punem mersul de acord cu mersul ceasornicelor? Nu ar trebui, cu orice preț, să menținem în continuare timpul exact arătat de Soare, pentru ca să existe măcar un sigur punct de referință după care să se orienteze toate ceasurile atunci când își vor reveni?

De când a căzut primul om în păcat, de atunci nu au existat pe pământ stări ideale, de atunci realitatea a stat mereu departe de ideal. Până când însă imaginea perfectă, ideală trăiește și aruncă asupra noastră o lumină de încurajare, până atunci viața este suportabilă; însă viața se prăbușește definitiv și devine insuportabilă atunci când ne dispar idealurile.

b) Astfel putem înțelege pentru ce Biserica Catolică, chiar lăsată singură, își duce în continuare lupta supraumană pentru modelul cristic, perfect, care culminează în indisolubilitatea căsătoriei. Astfel înțelegem deja pentru ce ține ea, ca la lumina ochilor, la puritatea vieții de familie pe care o îngrijește, o apără și o întărește cu o preocupare cu totul specială. Pentru că, în familie, ea apără izvorul tainic din care se înnoiește mereu neamul omenesc și unde odrăslesc în permanență noi și noi membri pentru trupul mistic al lui Cristos. Cum ar fi dispărut familia de pe fața pământului, ce degenerări groaznice i-ar fi șters și amintirea, dacă Biserica lui Cristos nu ar fi păzit-o cu îndrumările sale, cu iubirea sa îngrijorată - și, de multe ori, chiar cu brațul său punitiv.

Poate că pentru nimic altceva Biserica nu a suportat atâtea reproșuri câte i-au fost adresate pentru fermitatea indiscutabilă cu care a susținut problema căsătoriei. Din cauza aceasta mulți au părăsit-o nemulțumiți și nedumeriți, deși va veni vremea când întreaga omenire îi va fi recunoscătoare Bisericii pentru faptul de a fi rezistat cu un curaj atât de inflexibil în apărarea indisolubilității și a unității căsătoriei. Dacă este adevărat că viața civilizată este consecința vieții de familie și că, în ultimă instanță, cultura i-o datorăm familiei, atunci ne va fi cât se poate de clar meritul cultural al creștinismului în tot ce a făcut și face pentru apărarea familiei.

Ca urmare, nu este oare de la sine înțeles ca, în criza familiei, criză ce s-a abătut asupra noastră, să ia și legislația civilă exemplul Bisericii bimilenare care are atâtea merite în consolidarea celulei fundamentale a societății, a familiei, cum nimeni altul nu are pe tot rotocolul pământului?

III. Ce fel de interese sunt legate de consolidarea familiei?

Astăzi se vântură mii de devize referitoare la reformarea căsătoriei. Dar - să privim cu luciditate - această reformare nu poate avea decât un singur sens: Să repunem perfect căsătoria pe temeliile cristice, să salvăm indisolubilitatea și puritatea ei deoarece cu aceasta dăinuie viitorul omenirii care se prăbușește.

A) Pe cât este de sigur că statul nu se poate lipsi de familie, pe atât este de sigur și că statul, cu de la sine putere, nu poate să depisteze fundamentele morale care asigură forța vieții de familie.

a) Nu există nici măcar un singur stat pe lume care să se bucure de divorțurile supușilor. Oricine știe, oricine experimentează cât de mult dăunează divorțul și pentru simplele interese, bine percepute, ale națiunii. Orice stat s-ar bucura ca, pe teritoriul său, familiile să fie solide... Vedem însă că, fără ajutorul religiei, și astăzi strădaniile cele mai demne de prețuire suferă același eșec pe care l-a suferit năzuința împăratului August.

b) Și pe vremea lui August romanii divorțau în număr mare. Împăratul, ca urmare, a dat două legi severe referitoare la aceasta: prima, "Lex Julia", în anul 4 d.C. și a doua, "Lex Papia Poppaea", în anul 9 d.C. În aceste legi, pe de o parte, a fixat premii pentru încheierea de căsătorii și pentru sporirea numărului copiilor, pe de altă parte, a hotărât pedepse pentru cei care nu se căsătoreau sau se căsătoreau, dar nu aveau copii.

Și care a fost rezultatul? Nici unul! Aceste legi nu au avut nici un efect. Pentru ce? Răspunsul ni-l dă istoria însăși. Însuși August, care a dat aceste legi, trăia în concubinaj și astfel a dat o mărturie indiscutabilă că legile statului, în sine, sunt insuficiente acolo unde, pentru a-și atinge scopul, statul trebuie să educe conștiința supușilor săi.

Prin urmare acum înțelegem cu adevărat ce muncă rodnică a dus creștinismul atunci când a ridicat Căsătoria la nivel de sacrament. Unul dintre primele roade pe pomul răscumpărării a fost crearea idealului familiei creștine. Și acesta a fost faptul istoric universal prin care creștinismul a pus, pe ruinele lumii antice, temelie durabilă în timp, pentru desfășurarea culturii creștine.

B) Și când te gândești la toate acestea este imposibil să nu-ți dai seama ce pas nefericit a făcut omenirea când, împotrivindu-se voinței lui Dumnezeu, a început să strice căsătoriile, să practice divorțul. Aceasta a fost o rană care a început să submineze și să slăbească morala societății, a clătinat unul dintre stâlpii săi de susținere și a deschis larg porțile patimilor, ale despotismului și capriciilor, împotriva dreptului divin în ceea ce privește problemele cele mai importante.

a) E drept: principiul indisolubilității poate cauza și tragedii, poate face și victime așa cum face victime orice alt principiu și lege. Dar binele comun uman se situează deasupra intereselor și binelui indivizilor. De dragul intereselor individului nu este permisă, așadar, cedarea în materie de principii fundamentale care slujesc interesele comunității. Iar dacă cedăm - așa cum a făcut omenirea atunci când a început să admită divorțul - înaintea noastră se deschide o prăpastie din care nu există salvare.

Nu observăm oare cu spaimă, chiar și astăzi, cum sporesc pretextele desfacerii căsătoriei de la o zi la alta? Mai demult oamenii se gândeau la despărțire numai în cazurile cele mai grave; încetul cu încetul pricinile și pretextele desfacerii căsătoriei au sporit din ce în ce mai mult, până când s-a ajuns ca astăzi să se vrea desființarea instituției căsătoriei ca atare. Și, de fapt, nici nu trebuie să ne mirăm de acest lucru pentru că logica simplă îl presează pe om să ajungă aici: dacă o haină este lăsată să se destrame, nimeni nu-i mai poate opri deșirarea.

b) Și doar știm bine că viitorul neamului, al națiunii crește și se dezvoltă între cei patru pereți pe care îi numim sanctuarul familiei! Știm bine că până și cel mai frumos program social rămâne vorbă goală, dacă prima sa preocupare nu este grija familiei. Știm bine de ce are nevoie arzătoare țara în zilele noastre: consolidarea familiei, a vieții fericite, armonioase de familie. De aceasta avem nevoie mai mare decât de arte și științe, de tehnică și agricultură, industrie și comerț - fiindcă toate acestea din urmă se clădesc și se întăresc pe prima, pe familie. Iar destrămarea familiei înseamnă întotdeauna și pierderea irecuperabilă de valori morale, iar poporul, la care viața de familie se fărâmițează, și-a jucat deja rolul istoric.

C) Și când constatăm cu durere că aproape nu există stat în zilele noastre care, în legislația sa, să nu fi cedat, în măsură mai mare sau mai mică, curentelor care subminează idealurile căsătoriei, simțim un puternic sentiment de recunoștință față de Biserica Catolică, singura care a stat neclintită și stă și astăzi de pază lângă idealul cristic al căsătoriei, neinfestat de divorț.

a) Și de câte ori i s-a prezis că aceasta îi va aduce pieirea! Îi va aduce pieirea dacă va continua să decidă "cu vechea rigiditate" în privința aceasta și dacă nu va fi mai "îngăduitoare și mai flexibilă" față de curentele moderne. Nu! Biserica Catolică nu poate fi îngăduitoare acolo unde îngăduința înseamnă pornire spre prăpastie, spre nimicire! Menirea ei sfântă este de a ține viața familiei la acel nivel ideal la care l-a situat inițial Dumnezeu creatorul și unde - după rătăciri de milenii - Cristos nu a repus-o numai, ci a așezat-o și în rândul sacramentelor.

Nu știm ce soartă va avea Occidentul și împreună cu el și Biserica lui Cristos. Atât este sigur că soarta Europei depinde de modul în care ea va reuși sau nu să-și făurească o nouă cultură creștină - căci cea veche nu mai există, a pierit. Și mai este sigur că această nouă cultură nu se poate clădi până când nu se va reuși ridicarea la niveluri cristice a fundamentul ei, a familiei creștine.

La făurirea trupului mistic al lui Cristos, la consolidarea sa, la înfrumusețarea sa trebuie să lucreze nu numai preoțimea, ci și credincioșii laici. "Să nu fie dezbinare în trup - scrie sfântul Paul - ci toate mădularele deopotrivă să poarte grijă unele de altele" (1Cor 12,25). Numai atunci va apărea primăvara noii vieți în Biserica lui Cristos, când nu numai episcopii și preoții, ci întregul trup cu toate mădularele lui va contribui la construirea templului lui Dumnezeu. Dacă se va încreștina căsătoria, dacă va deveni creștină viața de familie, dacă vor fi creștini părinții și copiii, atunci se va înnoi, se va întări și va fi tot mai frumoasă și Biserica lui Cristos.

b) Așa se bălăbănește astăzi lumea în jurul nostru ca un uriaș beat. Aproape ne vine să credem că un nou potop sângeros al fărădelegii și al răzvrătirii crunte se pregătește să acopere fața pământului, ca potopul de odinioară de pe vremea lui Noe. Dar, chiar dacă ar fi într-adevăr așa, chiar dacă ar pieri tot ceea ce geniul uman a creat monumental și frumos în decurs de milenii, și atunci, chiar și în furia valurilor înspumate, Biserica Catolică, a doua barcă-Noe, va pluti nevătămată purtând cu ea a doua familie-Noe ocrotită, singura capabilă să salveze iarăși omenirea ce merge spre pieire: viața puternică, curată, ideală de familie! Nu consfătuirile vor salva omenirea, nu mașinile, nici uniunile, nici tratatele, ci tații și mamele; tații cu coloană vertebrală solidă și mame cu inimă caldă, tații cu brațe harnice și mame cu mâini grijulii, tați și mame ideale ale vieții de căsnicie catolică!

Omenirea observă, speriată deja, că viața de familie a intrat în declin și o dată cu aceasta a apărut pericolul nimicirii tuturor valorilor culturale. Biologi, politicieni și pedagogi de-a valma, speriați, caută căi de ieșire. În fața omenirii apar mii de idei și proiecte. Altă cale însă, care să ne scoată din criza familiei, nu este, decât întoarcerea la legile naturale și divine părăsite cu infidelitate, întoarcerea la idealul familiei creștine. Cea mai mare garanție a viitorului, cea mai valoroasă reconstrucție națională, cea mai bună eugenie, cea mai bună înnobilare a speciei este legea evangheliei: salvați idealul sacramental al căsătoriei și ați salvat civilizația.

* * *

Iubiți frați! Casa scărilor lui Neues Museum din Berlin este împodobit cu uriașe tablouri din istorie, opere artistice ale lui Kaulbach.

Una din imagini reprezintă distrugerea Ierusalimului. Aici ne este prezentată în scene cutremurătoare prăbușirea poporului evreiesc ales cândva de Dumnezeu, căruia însă i-a întors spatele. Templul este cuprins de flăcări, dar țin în mână săbii înflăcărate și îngerii care au apărut pentru a pune în execuție pedeapsa lui Dumnezeu. În latura dreaptă poate fi văzut, în fruntea legiunilor sale, Titus triumfătorul comandant de oști, în stânga, în plan îndepărtat pot fi văzuți conducătorii de odinioară ai poporului evreu îndepărtându-se marcați de o furie neputincioasă. În mijlocul tabloului, în prim plan, stă marele preot al evreilor în momentul în care vrea să-și înfigă pumnalul în piept, dar soția și copiii săi îl imploră ca să-i ucidă mai întâi pe ei... Tot tabloul emană groază, disperare, prăbușire fatală.

Și totuși, nu! Cealaltă jumătate a tabloului vorbește despre cu totul altceva. Pe ea vedem o familie creștină care, călare pe doi catâri, părăsește orașul ce se dărâmă. Pe unul dintre catâri stă mama având în brațe doi micuți, în spatele ei, pe catâr, ținându-se de ea, încă un copil, iar pe celălalt catâr se află numai copii. Înaintea lor pășește un alt băiat, un tânăr care, cu ochii ridicați spre cer, cântă un psalm. Și deasupra acestui grup planează îngerii, îngerii credinței, ai speranței și ai iubirii, care însă nu au în mână sabie de foc, ci, îndemnând, întărind, însuflețind, poartă în mâinile lor, înaintea familiei care se refugiază, potirul cu sfânta Taină înconjurat de raze.

Și pentru ca mărturia să fie și mai completă, ca să putem spune că această imagine monumentală a fost pregătită parcă pentru încheierea acestei serii de predici, ne sare în ochi încă un amănunt de pe icoană: din mulțimea de evrei copleșiți sub povara judecății divine se desprind trei copii aproape dezbrăcați care aleargă cu brațele întinse după familia creștină ce se depărtează: Luați-ne cu voi, nu ne lăsați să pierim în această pustiire sigură...! Iar unul dintre copiii creștini de pe catâr, cu brațul întins, cu iubire fermecătoare, zâmbind, le face semn să vină...

În gestul fermecător al acestui copil stă ascunsă și încrederea noastră! Cine nu înțelege oare ce semnificație are pentru noi această imagine? Cine nu vede că deasupra vieții de familie potrivnice legii lui Dumnezeu fulgeră deja mânia pedepsei divine? Cine nu aude cum trosnesc, pocnesc, cad deja pereții puternici de odinioară ai sanctuarelor familiei și cum îngroapă sub ei toate valorile, virtuțile, fericirea și cultura pe care a realizat-o pe pământ?

Dacă omenirea vrea să se salveze din această mânie divină nu are decât o singură cale: înainte de toate, familiile creștine ca atare trebuie să se desprindă și să părăsească ținutul infectat, mlăștinos al sofisticărilor, al decadenței morale și al sloganurilor deșarte; trebuie să se reîntoarcă la idealurile vieții de familie, iar după aceea trebuie să radieze această energie morală înălțătoare în lumea întreagă.

Astăzi, de nimic nu avem atâta nevoie ca de familii creștine. Căci dacă mai există scăpare pentru lumea ce se clatină, familia creștină ideală o va mântui.

Acea familie din care vor rezulta fete curate și băieți cu privire scânteietoare!
Acea familie care radiază în jur mulțumire, armonie și fericire!
Acea familie care va fi iarăși fundamentul, celula și piatra de edificare a vieții umane mai bune!
Acea familie prin energia căreia se va reînnoi și se va curăți omenirea ce zace în ruină.

Doamne, Dumnezeule, iată rugămintea noastră finală: Apără, ocrotește, întărește și binecuvântează familiile noastre creștine! Amin
cuprins cuprins



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat