Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

Căsătoria creștină, de Toth Tihamer

Carte apărută la Editura Presa Bună, Iași - 2002

cuprins cuprins

Capitolul XIII
Familia lipsită de copii (I)

I. Păcat împotriva lui Dumnezeu
   A) Până și la păgâni și la popoarele dinainte de Cristos domnea o concepție mult mai nobilă referitor la această problemă
   B) Creștinismul accentuează și mai mult această concepție nobilă
   C) Lumea egoistă modernă a răsturnat din rădăcini această nobilă concepție

II. Păcat împotriva intereselor copilului
   A) Copiii mai numeroși pot fi educați mai corect de către părinți
   B) Înșiși frații între ei se educă unii pe alții
   C) Copiii îi educă și pe părinți

III. Păcat împotriva intereselor părinților
   A) Copilul singur nu este copil, ci o îngrijorare continuă
   B) Singurul copil costă mai mult decât mai mulți copii sau decât nici un copil
   C) Ce mângâiere este însă copilul pentru părinți și sub alt aspect


Iubiți frați în Cristos!

Pe locul unde a fost locuința Fecioare, pe locul acelei camere în care i-a apărut arhanghelul Gabriel și i-a adus mesajul nemaiauzit din partea lui Dumnezeu și în care, în clipa smeritei acceptări de către Fecioara Maria, Fiul lui Dumnezeu a luat trup uman în sânul ei, în acest loc binecuvântat și sfânt, în Nazaret, astăzi există o biserică având scrise la altarul principal aceste cuvinte: "Verbum caro hic factum est" (Cuvântul aici s-a făcut trup). Fiul lui Dumnezeu, care a voit să vină între noi, aici a pornit în trup omenesc pe calea sa pământească.

Ce cuvinte mărețe sunt acestea! Ori de câte ori le pronunțăm în rugăciunea "Îngerul Domnului", de regulă ne plecăm genunchiul. Dar și preotul când celebrează, la cuvintele din "Crez": "Et incarnatus est de Spiritu Sancto ex Maria Virgine et homo factus est" (S-a născut de la Duhul Sfânt din Maria Fecioară și s-a făcut om), își înclină capul sau chiar îngenunchează.

S-a făcut om! Fiul lui Dumnezeu s-a făcut om! Și de când Fiul lui Dumnezeu s-a făcut om ca să pornească pe calea sa terestră ca și copil gângăvitor, de atunci înaintea noastră licărește într-o frumusețe minunată fiecare viață umană micuță, care își începe calea sa. Și de când fericita fecioară mamă a luat în brațele ei pe pruncul dumnezeiesc, de atunci de pe fruntea fiecărei mame se revarsă nimbul unei lumini glorioase: sfântă este și demnitatea de mamă.

Desigur, fiecare dintre dumneavoastră veți găsi foarte firesc că, în seria de predici despre familia creștină și despre căsătoria ideală, trebuia să ajungem și la această temă la care vom zăbovi timp de mai multe predici: Leagănul, ca mobilă familială indispensabilă! Copilul ca parte componentă esențială a familiei!

Dacă numele latin al căsătoriei ar fi numai "coniugium" (jug comun), atunci pentru împlinirea ei ar fi suficiente cele două piese de mobilă familială despre care am vorbit în predica trecută, și anume masa familială și răstignitul familial care ajută la purtarea cu bucurie a acestui jug comun.

Căsătoria are însă și un alt nume latin: "matrimonium"; iar acesta se referă la un cadru vocațional cu totul diferit, se referă la copii și face necesară o nouă piesă de mobilier: leagănul. Căci, spuneți-mi, fraților, ați văzut dumneavoastră o pasăre care să-și dureze cuibul pentru a-l lăsa gol sau ca în el să scâncească numai un singur pui hămesit? Nu! O astfel de pasăre nu există, un astfel de animal nu există - cu excepția omului! Numai omul a descoperit acest cerc pătrat: familia fără copii!

Da, trebuie să se vorbească și despre aceasta de pe amvonul catolic, oricât de delicată și grea temă ar fi ea. Da, pentru că auzim cu uimire că există logodnici care înainte de căsătorie convin: "Cât despre faptul că nu vom avea copii, nu se mai discută... sau cel mult unul... este foarte firesc". Oare este peste măsură de dur cuvântul sfântului Augustin care numește această viață, nu căsătorie, ci relații păcătoase consfințite prin forme legale?

Nu ne îngrozim când auzim că există mame, ba și bunice care, înainte de cununie, în primul rând acest lucru îl leagă de sufletul fiicei sau al nepoatei cu toată gravitatea: "Fata mea, fii înțeleaptă! Copil nu! Înțelegi? Nu e voie!"

Ei bine, trebuie să înfruntăm deschis concepții molipsitoare! Trebuie să arătăm că familia intenționat păzită de copii este un pom uscat condamnat la tăiere; trebuie să arătăm că la conceptul de familie aparține și copilul; nu unul, nu doi, ci mai mulți decât atât. Trebuie însă, firește, să ascultăm și obiecțiile și reproșurile pe care lumea de azi le aduce împotriva copilului.

Despre tratarea acestora din urmă va veni rândul abia în predica următoare. În predica de azi aș dori să arăt ce păcat este excluderea copilului din familie. Este păcat împotriva lui Dumnezeu, împotriva copilului și împotriva intereselor sănătoase comune ale soților înșiși.

I. Păcat împotriva lui Dumnezeu

Înainte de toate trebuie să evidențiez faptul că religia creștină a desemnat întotdeauna copilul ca scop al căsătoriei și astăzi încă își ridică glasul cu mult curaj și autoritate împotriva unei devize lansate în lume, împotriva unei mode incredibil de decadente care începe să-i infecteze într-o dimensiune tot mai primejdioasă pe soți, subminează viața de familie și în același timp și forța națiunii. Această deviză groaznică și modă decadentă este frica de copii!

A) Cu durere trebuie să afirmăm că până și la păgâni și la popoarele dinainte de Cristos domnea o concepție mult mai nobilă privind această problemă!

a) Este cunoscut, de pildă, cazul distinsei doamne păgâne Cornelia la care au venit în vizită prietenele înzorzonate cu diamante și perle de mare preț și cu fală i-au cerut: "Dragă, arată-ne și tu podoabele tale!" Și la această provocare distinsa doamnă, păgână, și-a strigat copiii: "Iată cele mai plăcute podoabe ale mele!"

b) Nu mai trebuie să evidențiez apoi minunata dragoste de copii a poporului Vechiului Testament unde lipsa de copii era considerată de-a dreptul o rușine. Nici astăzi nu se pot citi fără emoție în Sfânta Carte acele rugăciuni fierbinți pe care le adresau lui Dumnezeu femeile fără de copii implorând-i mila.

B) Vine apoi creștinismul și accentuează și mai mult această concepție nobilă,

a) vorbind cu o inegalabilă sobrietate despre lucrarea dătătoare de viață a părinților, pentru că el știe că omul a primit puterea de a transmite viața din încrederea neclintită a lui Dumnezeu și că, prin aceasta, părinții devin părtași la lucrarea lui Dumnezeu creatorul. Viața de căsătorie și practicarea dreptului conjugal nu numai că nu este înjositoare în ochii creștinismului, dar creștinismul vede în ea o trăsătură de-a dreptul divină, vede trăsătura glorificată a colaboratorilor lui Dumnezeu creatorul;

b) dând viață! Acest lucru omul nu poate să-l facă niciodată și nicăieri decât aici, în această clipă. Ca să ia viața, poate, în mii de moduri. Ca să distrugă viața, știe, în mii de chipuri. Ca să dea viață, nu poate decât în acest unic moment. Este drept că și aici omul dă numai trupul, dă instrumentul purtător al acelui suflet pe care Dumnezeu însuși îl creează în clipa apariției trupului omului nou și îl așază în acel trupușor uman mai mic decât un punctuleț.

O, dacă soții ar fi conștienți de faptul că Dumnezeu creatorul este acolo, cu ei, să simtă cum planează deasupra lor suflarea sa, să audă parcă fâșâitul aripilor îngerului pe care Dumnezeu creatorul l-a trimis în această clipă în acea fărâmă de trup uman!

C) A venit însă lumea egoistă modernă și a răsturnat din rădăcini această nobilă concepție!

a) Această lume nu vrea să știe decât de comoditate și de desfătare, dar nu și de sacrificiul inerent lor. Pentru acest fel de oameni copilul nu mai înseamnă "binecuvântarea lui Dumnezeu", ci "blestemul lui Dumnezeu", povară de care, prin orice artificiu, trebuie scăpat numai ca să nu tulbure plăcerile celor doi oameni maturi!

b) Ei bine, Bisericii Catolice nu-i este teamă să declare deschis și explicit că împiedicarea artificială sub orice formă a copilului este păcat împotriva lui Dumnezeu, indiferent prin ce mijloace sau cu ce fel de intervenție umană. Aceasta este o desacralizare și o degradare a vieții de căsnicie, o lezare gravă a legii naturale și a poruncii lui Dumnezeu, pe care lumea decăzută o numește "prevedere prudentă" și "viață înțeleaptă", dar la care Biserica nu poate decât să aplice cuvintele sfântului Iacob: "O astfel de înțelepciune nu vine de sus, ci este omenească, pământească, diavolească" (Iac 3,15). Într-adevăr este o înțelepciune diavolească fiindcă Domnul pe diavol îl numește "ucigaș de la început" (In 8,44). Dacă ar trăi astăzi profetul Isaia, despre acești soți ar spune că au făcut legământ cu moartea și cu iadul (Is 28,15). Iar dacă psalmistul ar scrie astăzi, ar tuna cu siguranță asupra unuia ca acesta: "A iubit blestemul și a venit asupra lui; n-a voit binecuvântarea și s-a îndepărtat de la el. S-a îmbrăcat în blestem ca într-un veșmânt și el a intrat ca apa înăuntrul lui și ca untdelemnul în oasele lui. Să-i fie ca o haină ce-l învăluie și ca un brâu cu care să se încingă pururea" (Ps 108,18-19).

Cine nu cunoaște familii fără de copii în care toate acestea s-au împlinit în mod înspăimântător? Duhuri mute de răzbunare îi pun în sperieți: tot blestemul bolilor sentimentale și psihice, devieri, depresii, părăsire și conștiință bulversată! Pentru că excluderea copilului din familie prin mijloace culpabile este păcat și împotriva mandatului deferent al lui Dumnezeu creatorul însuși.

II. Păcat împotriva intereselor copilului

Este însă la fel de păcat și împotriva intereselor copilului.

Copilul este parte componentă a familiei, acest lucru o minte sănătoasă nu-l poate pune la îndoială. Pentru aceasta cele mai multe cupluri fac totul ca să primească un copil de la Dumnezeu. Dar numai unul! Cel mult doi! Mai mulți nu, pentru nimic în lume! Lor nu le vine în minte că atunci când ridică diferite pretexte și nu vor să primească mai mulți copii, păcătuiesc mult împotriva acelui "singur copil" ce va veni.

A) Părinții cu un singur copil apelează adesea la pretextul că nu numărul contează, ci calitatea; ei nu dau patriei copii mulți, ci numai unul: dar acela va fi apoi o valoare!

Din păcate viața dovedește tocmai contrariul; ea arată că adevărații oameni mari nu au provenit din familii cu copil "unic", ci din familii cu copii mai mulți. Iar dacă cercetăm care poate fi cauza acestui fenomen, observăm că părinții pe copiii mai mulți îi pot crește mai corect și mai bine ca pe unicul.

a) Aici este doar o contradicție aparentă, deoarece realitatea aceasta este. Printre copii mai mulți desfășurarea autorității și a iubirii părintești se așază mai sănătos și astfel nici personalitatea copiilor nu este strivită cu poruncile neîncetate ale părinților, nici energia voinței nu le este distrusă prin veșnicile răsfățuri. Aceasta este explicația faptului că mult mai mulți oameni de seamă au dat familiile cu copii mulți decât acelea cu un singur copil.

b) Acolo unde sunt copii mulți, ei sunt nevoiți să învețe de mici că trebuie să renunțe la multe lucruri. Acolo unde copiii sunt mai mulți, acolo, într-adevăr, fiecare este nevoit să învețe să se mulțumească cu mai puțin, iar la cererile sale să audă răspunsul: "Drăguțule, nu mai este!" "Drăguțo, s-a terminat! Le trebuie și celorlalți frățiori!" Și aceasta nu este deloc rău! Dimpotrivă: acesta este principiul adevăratei educații! Căci astfel ei vor ști mai bine să renunțe și, când vor fi mari, să facă față mai bine lipsurilor și încercărilor vieții.

Însă acolo unde este numai un copil, pe acela părinții îl dădăcesc și-l răsfață de-l sufocă. Ei focalizează acum toată iubirea și instinctul pedagogic pe care natura a pus-o în două inimi de părinte, asupra unui singur copil; bietului copil nu-i va rămâne nici o ocazie să pună în valoare personalitatea sa, inițiativele sale și pentru aceasta va crește un om neîndemânatic, neajutorat, timid, răsfățat, moleșit.

B) Dar mai este o cauză care explică pentru ce, din familiile cu mulți copii, de regulă, ies copii mai bine crescuți decât din familiile cu un singur copil. Faptul că acolo nu numai părinții îi cresc pe copii, ci înșiși copiii se cresc unii pe alții.

a) Copilului îi place să se joace și pentru aceasta el are nevoie de colegi de joacă. Și cei mai buni colegi de joacă ai copilului sunt proprii frați. Acel copil care a crescut fără frați nici nu a fost, propriu-zis, cu adevărat copil, căci nu și-a putut trăi deplin copilăria; mișcându-se mereu printre cei maturi, el va fi prematur, la început va fi un pic curios, mai târziu va fi atotștiutor, unul care a experimentat totul, un plictisit, un copil îmbătrânit înainte de vreme.

Din viața copilului "singur" lipsește perioada cea mai fericită, perioada copilului jucăuș și pentru aceasta el se va manifesta plictisit, închis, trist, egoist, va fi un copil nefericit. Însă acolo unde sunt mai mulți frați, aceștia zburdă, fac ghidușii, sunt gălăgioși, se trântesc, se războiesc, se ceartă, se împacă, își trăiesc intens perioada cea mai fericită din viață: viața de copil.

b) Și să mai adăugăm că frații nu sunt numai cei mai buni tovarăși de joacă, ci și cei mai buni educatori. În timp ce zburdă împreună, ei trebuie să aibă mereu grijă unul de altul, trebuie să fie îngăduitori, trebuie să se controleze, să se stăpânească pe sine, să renunțe. Astfel tot copilul își dă seama că nu el este buricul pământului și că și celălalt frate - și al treilea, și al patrulea - are exact aceleași drepturi ca și dânsul.

Acolo unde sunt mai mulți frați împreună aceștia se echilibrează unul pe celălalt, se compensează reciproc, se înfrânează reciproc, se educă reciproc. Între ei există, într-adevăr, multe certuri, dar tocmai în cadrul acestor certuri li se cizelează caracterul; ca și pietrele din pârâu, tocmai prin aceea se șlefuiesc, se lustruiesc pentru că se freacă mereu unele de altele.

Acolo unde trăiesc împreună mai mulți frați, acolo fiecare trebuie să învețe să fie ordonat, disciplinat, trebuie să învețe iubirea față de aproapele, iertarea, renunțarea, altruismul.

C) Trebuie să relevăm încă un al treilea fenomen interesant referitor la aceasta: anume că nu numai părinții îi educă pe copii, ci și copiii îi educă pe părinți.

a) Îi învață acele virtuți de care au nevoie părinții ca să devină buni pedagogi, buni educatori.

Astfel este, în primul rând, iubirea devotată. Ar merita să analizăm ce schimbare pozitivă se întâmplă chiar și în sufletul femeii celei mai superficiale, când, pentru prima dată, i se pune în brațe primul copil nou-născut! Merită de urmărit cu ce gingășie, cu ce iubire delicată își ia tatăl în brațele sale puternice primul copil!

Să urmărim însă și simțul de răspundere și dragostea de muncă pe care o trezește în părinți grija față de viitorul sufletesc și trupesc al copiilor. Ei trebuie să simtă cât sunt de responsabili pentru fiecare cuvânt pe care îl pronunță înaintea copiilor lor, pentru fiecare exemplu pe care îl dau înaintea lor. Fiecare copil își consideră propriul tată și propria mamă drept cei mai buni părinți, cei mai de caracter, cei mai învățați, părinți ideali cum alții nu mai există în lume. Părinții sunt pentru copil idealul cel mai natural. Fericiți copiii ai căror părinți sunt, într-adevăr, părinți ideali! Ce avertisment este însă acesta pentru părinți ca să se străduiască, măcar să nu fie mult prea departe de idealul pe care-l au copiii în sufletul lor în ceea ce-i privește pe părinți!

b) Nu vă vine să credeți că și copilul îi poate educa pe părinți? Ei bine, ascultați această întâmplare!

Era o fetiță cu care mama se ruga în fiecare dimineață și seară cu multă fervoare. Într-o seară, pe când mama, din cauza treburilor prea multe pe care le avea, întârzia să vină la rugăciune, fetița i-a spus: "Mămică, vino odată să ne rugăm!" Mama, un pic afectată, îi răspunde: "În seara aceasta roagă-te cu tăticul!" "Cu tăticul? - a răspuns copila; dar tăticul nu știe să se roage!" Fiindcă nu-l văzuse niciodată rugându-se, putea gândi cu tot dreptul că nici nu știe să se roage. Și, întrucât sărmanul om, într-adevăr, de multă vreme se rupsese de Dumnezeu... acum... remarca naivă a acestui copil i-a zguduit sufletul și l-a readus la viața temătoare de Dumnezeu.

Într-adevăr, numai cea mai puternică ferocitate ar putea face ca inima tatălui sau a mamei să nu se moaie și să nu trezească hotărârea sfântă de a se pune în ordine, de a se corija, de a-și schimba modul de viață atunci când privirea nevinovată a băiețașului sau a fetiței se uită în ochii săi cu atâta încredere, iubire, însuflețire și prețuire.

Iată, și copiii îi educă pe părinți!

III. Păcat împotriva intereselor părinților

În această țesătură a reflecțiilor noastre trebuie să mergem și mai departe. Izolarea culpabilă de copil și neacceptarea lui sunt păcate nu numai împotriva lui Dumnezeu și a copilului, ci sunt păcate și împotriva intereselor corect înțelese ale părinților.

A) Înainte de toate: singurul copil nu este copil, ci o îngrijorare continuă.

a) Viața unor astfel de părinți este o continuă frică: Vai, să nu cumva să răcească; vai, să nu cumva să pățească ceva; dacă va muri s-a terminat cu noi! Faptul că această îngrijorare nu este lipsită de temei îl arată și statistica potrivit datelor căreia, proporțional, mor mult mai mulți copii în familiile cu copii puțini, decât în cele cu mulți copii.

b) Chiar dacă dintre aceștia din urmă moare vreunul, părinții suferă, desigur, jelesc, dar, drept consolare, le rămân ceilalți. Însă după "singurul" ce mai rămâne? Nu rămâne decât leagănul gol, camera copilului devenită mută, jucăriile îndoliate rămase orfane - și o imensă remușcare de conștiință că, dacă nu s-ar fi intervenit cu mână criminală în planul lui Dumnezeu, acum totul ar fi altfel!

Degeaba, are dreptate proverbul: "Copilul este ca paharul de sticlă: se sparge ușor" - este bine, prin urmare, să avem mai multe pahare, mai mulți copii.

B) "Nu vă supărați, dar copiii mai mulți costă mai mult!" - aceasta este motivația cea mai frecventă.

La aceasta dau acum un răspuns cu totul aparte și, în aparență, incredibil: "Nu-i adevărat, fraților! Singurul copil costă mai mult decât mai mulți copii sau decât nici un copil".

Da? Cum trebuie înțeles acest lucru?

a) În primul rând trebuie înțeles că acolo unde este numai un copil, cuvintele: renunțare și înfrânare sunt necunoscute. În schimb, acolo unde sunt mai mulți copii, acolo părinții sunt mai economi și mai harnici.

Acei soți care blochează prin mijloace criminale calea copiilor, aceia sunt mai cicălitori unul față de altul, mai puțin iubitori, nu se simt bine între pereții goi și muți de acasă.

Unde nu există copii, acolo nu există bucurie, nu este soare, nu este râs, nu este căldură. Toate acestea trebuie căutate undeva în altă parte, în afara familiei. Iar acest lucru costă atât cât ar costa creșterea mai multor copii.

Nu pot uita ceea ce spune în cartea sa o scriitoare maghiară: cel mai fericit și mai vesel Crăciun l-a văzut într-o familie cu opt copii, unde părinții, la fel ca oriunde, luptau din greu pentru cele necesare traiului. Și când scriitoarea i-a întrebat pe părinții, care se întreceau în râs și voie bună cu copiii, de unde au încropit atâtea jucării și cadouri de tot felul, femeia, cu fața radioasă, a răspuns: "Din lemne, cârpe și... iubire".

b) Iată, astfel devin copiii încoronarea fericirii vieții de căsnicie și cea mai bună garanție a ei! Este adevărat, copiii presupun și imens de multe griji, cheltuieli, îngrijorări, sacrificii. Dar mai este adevărat și faptul că ei răsplătesc toate acestea dăruind părinților multe valori: le dăruiesc bucurie, seninătate, veselie, speranță, sprijin în viitor - și nu în ultimul rând, chiar întărire în viața de căsnicie.

Astfel putem înțelege faptul deosebit de elocvent că, dintre familiile divorțate, 50% sunt fără nici un copil, iar următoarele 25% au numai un singur copil. Astfel se poate înțelege faptul că, cu cât sunt mai mulți copiii, cu atât sunt mai puține divorțurile. Căci, potrivit minunatului plan al Providenței, mânuța neputincioasă a copilului ține împreună mâna puternică a celor doi părinți.

Și ce dovadă elocventă este aceasta și pentru faptul că, nu copilul ține calea fericirii părinților și că nu lipsa de copii dăruiește această fericire! Căci de cele mai multe ori tocmai acei soți divorțează, a căror fericire "nu a fost conturbată de prezența copiilor!"

Lucrurile stau drept invers. Porunca a VI-a, marea poruncă a fidelității, are același efect și spre interior, și spre exterior. Acela care în interiorul căsătoriei trăiește contrar legilor lui Dumnezeu, acela va face ușor și următorul pas prin care va deveni infidel și în exteriorul căsătoriei.

C) Ce mângâiere este însă copilul pentru părinți și sub alt aspect!

a) Dureros de aridă și părăsită este soarta bărbatului sau a femeii bătrâne care își târâie anii bătrâneții în părăsire, singur, nemângâiat, fără sprijin și ajutor - căci nu are copii, căci a fost un trunchi de copac care a înflorit ușuratic primăvara, dar nu a ținut seamă că vine toamna când va avea nevoie și de roade. Este incredibil faptul că soții care se tem de copii nu se gândesc cine îi va îngriji și iubi pe ei la bătrânețe: Cine îi va iubi în văduvia lor!?

Moare unul sau celălalt dintre soți și rămâne soțul văduv, fără soție sau soția văduvă, fără soț; dacă au rămas copii mulți, au rămas și griji multe, e adevărat, însă dacă nu au rămas copii, a rămas atunci o părăsire de o sută de ori mai amarnică. Ce mângâiere sunt în asemenea cazuri copiii rămași în grija văduvei, copii în glasul cărora ea poate auzi timbrul glasului soțului decedat, în ai căror ochi înflăcărați trăiește în continuare privirea părintelui trecut la cele veșnice!

Acest lucru l-a simțit nobilul poet englez Longfellow, când, după 19 ani de conviețuire fericită, moartea i-a răpit soția iubită, iar el, într-o scrisoare, a fost totuși în stare să scrie: "E greu de reclădit o viață astfel zdruncinată. Ea se prăbușește din nou, ca nisipul. Încerc însă și am răbdare... Copiii, toți îmi sunt sănătoși, aceasta mă consolează și-mi dă curaj". Iar într-o altă scrisoare adaugă: "Fetițele mele se zbenguie în camera mea de lucru, voioase ca niște păsărele. Tocmai se pregătesc să sărbătorească ziua de naștere a uneia dintre păpuși... Ce lume frumoasă este lumea copiilor! Cât este de densă în viață și imaginație! Savurez nespus această forfotă continuă și simt tot farmecul acelor cuvinte care au sunat cândva pe buzele binecuvântate: Lăsați copiii să vină la mine".

* * *

Iubiți frați! Închei predica de astăzi cu aceste cuvinte cristice, cu adaptarea lor: Lăsați copiii să vină pe lume!

Ne cutremurăm ori de câte ori citim în Sfânta Carte pruncuciderea săvârșită de către Irod. Ce țipete sfâșietoare puteau să se audă de pe buzele acelor mame din Betleem, cu ce disperare și-or fi strâns la pieptul lor protector sugarii atunci când au apărut călăii lui Irod ca să-i ucidă pe pruncii nevinovați! Le împărtășim acestor mame toată compasiunea noastră.

Lumea de azi însă este întoarsă cu josul în sus! Lumea de azi a produs niște mame care nu-și protejează copiii în fața morții cu dragoste temătoare, ci ele însele merg să caute călăii pe care-i plătesc bine, numai să ia viața copilului lor nevinovat!

Poate exista oare în limbajul uman o expresie suficient de dură pentru a stigmatiza această nelegiuire? Are oare cerul suficiente trăsnete cu care să poată lovi pe măsură această monstruozitate?

Se pare că are!

Pentru că acela care a căzut în acest păcat și nu face pocăință, acela este sortit să suporte, chiar pe acest pământ, o dublă pedeapsă și atât una cât și cealaltă este cutremurătoare. Ori i se trezește conștiința, și în acest caz nu-și mai găsește nicăieri liniștea fiind pretutindeni urmărit de umbra micuților uciși fără nici o vină, ori se încăpățânează în păcat, înțepenește în el și împreună cu copiii își ucide și conștiința. Atunci însă îl ia în stăpânire o atare ferocitate, încât abia dacă mai rămân în ființa sa trăsături umane.

Faptul că în urma acestor stări nu mai poate fi vorba, nici în prima nici în a doua variantă, de o viață de căsnicie fericită și armonioasă, ci numai de scârbă și de desfrâu dezlănțuit, o dovedește viața cu exemple cutremurătoare...

Doamne Dumnezeule, te rugăm cu umilință, dăruiește acestei lumi încercate soți disponibili de sacrificiu, iubitori de copii! Amin
cuprins cuprins



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat