Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

Căsătoria creștină, de Toth Tihamer

Carte apărută la Editura Presa Bună, Iași - 2002

cuprins cuprins

Predici pentru cununii

I

Dragi miri!

Acum, când toată lumea din jurul nostru freamătă de nerăbdare ca și când ar fi fost scoasă din țâțâni; acum, când indivizi și colectivități tatonând își caută calea în viitorul nebulos; când îngrijorarea nesiguranței apasă sufletul indivizilor și al popoarelor, inimile voastre îndrăgostite - ca doi porumbei gâfâind speriați - se refugiază aici, la fundația de stâncă a altarului, pentru ca să ceară de la Domnul prima flacără care să aprindă, în întunericul nopții ce s-a lăsat asupra omenirii, lumina unei căsnicii fericite.

* * *

A) Bine ați făcut - dragi miri - că v-ați adus iubirea inimii înaintea Domnului pentru a fi oțelită.

Căci astăzi, când temeliile societății se clatină, voi vreți să turnați temelii: piatra fundamentală a unei noi vetre de familie.

Azi, când totul oscilează și se prăbușește, voi vreți să clădiți: vreți să așezați pilaștrii unui fericit sanctuar familial.

Azi, când atâția se urăsc, voi vreți să întețiți iubirea: iubire fidelă unul față de altul, durabilă, până la moarte.

Care ar putea fi piatra fundamentală mai sigură pentru vatra familiei voastre, cu ce v-ați putea voi lega inimile una de alta în fidelitate mai statornică, în dăruire mai rezistentă și în iubire mai disponibilă pentru sacrificiu pentru toată viața, decât cu binecuvântarea Tatălui nostru ceresc și cu ajutorul său?! Cu acel har ajutător de care vă face părtaș în sacramentul Căsătoriei în momentul în care-l primiți, pentru ca, sprijinindu-vă cu iubirea care vă entuziasmează astăzi, să puteți continua, în unitate indisolubilă, pelerinajul vostru pământesc.

B) Dragi miri! Tocmai pentru aceasta ați venit voi înaintea altarului Domnului spre a-i cere binecuvântarea, pentru că vreți să vă legați în căsătorie pentru toată viața.

Concepția voastră nobilă nu poate suporta acea formă ușuratică a Căsătoriei pe care o propun și nu contenesc a o propaga și a o răspândi prin cărți și foiletoane, romane și filme, anumiți indivizi care declară că aduc lumii fericirea; acea formă în care Căsătoria nu este decât primul pas spre despărțire; acolo unde Căsătoria se încheie pe un timp determinat pentru a se renunța la ea; unde femeile se mărită pentru a se putea despărți și se despart pentru a se mărita cu altul.

Nu! Voi așa ceva nu doriți! Voi știți bine că în așa ceva nu este binecuvântare. Nu este binecuvântare pentru că nu e fidelitate în așa ceva! Nu există acea fidelitate, acea iubire pe care o simțiți în această clipă în inimile voastre și pe care Domnul Isus, întărind-o cu harurile sacramentului Căsătoriei, vă scoate oarecum de sub nestatornicia timpurilor pentru ca voi să țineți unul la altul cu iubire inseparabilă, imposibilă de destrămat chiar și atunci când clipele grele ale vieții își imprimă adânc pe frunte cutele grijilor.

Această fidelitate aprinde flacăra fericirii pe vatra familiei voastre, aceasta creează căminul fericit. Aceasta crește și-i învață pe copii, aceasta toarnă farmec suav asupra soților și atunci când înserarea vieții coboară peste ei și firele argintii le împodobesc capetele.

Această fidelitate, acest altar, această cununie nu propovăduiește amorul liber, ci iubirea fidelă; nu va îndemna la despărțire, ci la statornicie. Vă va îndemna să vă stimați unul pe altul, să stimați duhul cristic unul în celălalt, să stimați planul măreț al lui Dumnezeu și să înfăptuiți, în ordine și caracter, în gândire și viață, în iubire gingașă unul față de altul și sprijin reciproc, ceea ce veți jura pe cruce aici la altar: Să te iubesc și să te respect în toate zilele vieții mele.

Dacă acum vă întindeți unul altuia mâna și inima pentru legământul indisolubil cu acest gând serios, cu această credință cristică și această iubire de Dumnezeu, atunci, dragi miri, să nu vă fie frică să pășiți pe calea noii vieți, pentru că, ajutându-vă unul pe altul, înțelegându-vă unul pe altul, împărțindu-vă bucuriile și împărtășindu-vă durerile, iubindu-vă unul pe altul după planul lui Dumnezeu, vă veți face fericiți unul pe celălalt, se va împlini în voi cuvântul poetului:

Gott mit mir
Mein junges Herz bei dir
Gott mit uns beiden,
In Trübsal und Freuden.
(Dumnezeu cu mine,
Inima-mi tânără cu tine,
Dumnezeu cu noi doi,
În bucurii și în nevoi.)

* * *

Se poate clătina lumea: iubirea voastră statornică va fi cu atât mai solidă.

Se pot dezlănțui uragane: micuța insulă a fericirii voastre va fi cu atât mai atrăgătoare.

Pot năvăli peste voi furtunile vieții: micul vostru paradis pământesc, cuibul fericit al familiei voastre va fi cu atât mai fermecător, căldura ei grațioasă va fi cu atât mai plăcută...

Să-și întindă Tatăl nostru ceresc asupra voastră brațele sale spre binecuvântare și să vă fie conducător în toate zilele vieții voastre. Amin.

II

Dragi miri!

Când văd o astfel de pereche de miri, două flori atât de tinere ale pomului omenirii, stând înaintea altarului cu inimi bătând puternic de emoție și bucurie, când vă văd întinzându-vă unul altuia mâinile tremurânde pentru a nu se mai desprinde niciodată; când, cu mâna pe crucea Domnului Cristos, sunteți gata să rostiți mărețele cuvinte: "Să te iubesc și să te respect în toate zilele vieții mele", în această clipă hotărâtoare îmi vine în minte un gând pe care, undeva, un scriitor german l-a așternut pe hârtie.

Îngăduiți-mi, dragi miri, ca înainte de a vă lega destinul vieții unul de celălalt pentru vecie, să vă împărtășesc acest gând pe care să-l pun înaintea voastră ca pe o stea conducătoare pe marea vieții, mare în care vă avântați acum cu tânăr elan.

Același scriitor spune următoarele: "Die Gott nicht eint, die fallen auseinander" (Aceia pe care nu-i unește Dumnezeu, aceia se dezbină, se despart unul de altul). Voi ați presimțit parcă adevărul acestui gând și de aceea nu v-ați mulțumit să puneți la temelia sanctuarului noii voastre familii numai căsătoria civilă, ci ați venit aici înaintea altarului pentru ca inimile voastre tinere să se unească împreună în mod indisolubil, aici înaintea altarului lui Dumnezeu, iar iubirea curată a inimii voastre să primească de la Dumnezeu ratificarea legală. Deoarece căsătoria nu este numai un contract civil, nu este numai o formalitate legală - este și aceasta -, ci este întâlnirea destinelor a doi oameni, este împletirea definitivă a două vieți umane care, tocmai pentru aceasta, trebuie să fie umplută cu intimitate, respect, iubire și disponibilitate de sacrificiu.

1. Ce este necesar pentru fericirea vieții de căsătorie? Iubire și disponibilitate de sacrificiu. Iar Domnul Cristos exact această temelie dublă v-o așază în sacramentul Căsătoriei.

A) Fundamentul demn de încredere al căsniciei fericite nu poate fi decât iubirea reciprocă, iar sacramentul căsătoriei în acest sens vă va ajuta să vă puteți asigura această iubire reciprocă pentru toată viața.

Limbajul uman nu cunoaște un cuvânt mai sublim decât acela pe care și-l spun mirii unul altuia: te iubesc. Dacă-i spun cuiva: te admir - am spus oare totul? Nu-i pot spune nimic mai mult? Ba da, pot să-i spun: te respect. Și dacă i-am spus: te respect - nu-i pot spune oare și altceva, mai mult? Ba da, îi pot spune: te ador. Și dacă i-am spus: te ador, am epuizat oare tot vocabularul - nu există un cuvânt și mai mare? Nu! Nu l-am epuizat, căci îi mai pot spune ceva, ceva și mai mult, un cuvânt ultim, dincolo de care nu mai merge limbajul uman, căci nu mai e în stare să meargă inima umană. Și acest cuvânt este: te iubesc! Acest cuvânt, dacă este luat în plinătatea profundității sale creștine, este capabil să garanteze viața fericită de familie, deoarece conține în sine și cea de a doua parte, indispensabilă, a temeliei căsniciei: disponibilitatea de sacrificiu.

B) Viața fericită de familie nu se poate clădi decât pe iubirea sacrificală, căci contopirea pentru toată viața a două destine umane nu se poate realiza fără atenția permanentă a unuia față de celălalt, fără iertare.

Prin urmare în acest sacrament Domnul nu numai că ratifică, pecetluiește unirea voastră, el vă dă și puterea necesară pentru sacrificiile vieții comune. Căci nu vreau, dragi miri, să vă ascund un lucru: anume, că viața de căsătorie - pentru ambele părți - nu este numai bucurie, ci și venin; nu este numai fericire, ci și înfrânare. Este bine să știți acest lucru. Este bine să știți de la început că marea vieții nu este tot timpul atât de liniștită ca azi și nici bolta cerească nu este mereu atât de albastră și senină ca azi. Vin momente când oglinda apei mării este răvășită de valuri, când nori turbulenți vor răpi soarele dinaintea ochilor voștri.

2. Iar pentru ca atracția sinceră a unuia față de celălalt să nu slăbească nici în zilele grele și pentru ca disponibilitatea de a vă sacrifica unul pentru altul să nu se epuizeze niciodată, de aceea v-a chemat Domnul înaintea altarului, de aceea a orânduit un sacrament aparte pentru căsătorie, sacrament care, pe de o parte înnobilează atracția voastră, o înalță, o spiritualizează și prin aceasta scoate această sublimă comoară a voastră de sub eventualitățile schimbătoare ale anilor trecători, pe de altă parte vă deschide izvoarele de har cu ajutorul cărora veți fi capabili să vă îndepliniți îndatoririle vieții de căsnicie. Fiica mea! Fiul meu! - vă spune acum Domnul - voi care acum vă întindeți mâna unul altuia în alianță indisolubilă, pentru a porni împreună pelerinajul vieții, priviți-vă reciproc în ochii scânteietori și, dincolo de ochii sclipind de focul fericirii, vedeți-vă unul altuia sufletul - vedeți-l și, pe acela, iubiți-l!

Să nu priviți numai statura fermecătoare și numai aceea să vă răpească, să nu iubiți numai obrajii trandafirii și privirea zâmbitoare, căci voi tot cu dragostea de azi trebuie să vă iubiți reciproc și atunci când greutățile vieții vor frânge statura tânără, fermecătoare, când grijile vor săpa riduri adânci pe fața zâmbitoare, iar anii trecători vor ofili trandafirii din obraji. "Focul dragostei se stinge încetul cu încetul, dar iubirea puternică, entuziastă, disponibilă de sacrificiu nu are voie să scadă în căsnicie niciodată". Voi trebuie să vă iubiți unul pe altul întotdeauna. Iubiți, așadar, unul în celălalt ceea ce este statornic și nu cunoaște schimbare, ceea ce singur are valoare dincolo de frumusețea trecătoare: iubiți-vă reciproc gândirea nobilă, virtuțile, năzuințele, sufletul.

B) Pentru ca să puteți face acest lucru, iubiți-l pe Cristos care locuiește în sufletele voastre.

Un proverb spune: "Căsnicia bună este o permanentă logodnă". Însă numai Cristos poate extinde bucuria fermecătoare a săptămânilor de logodnă asupra conținutului întregii vieți de căsnicie; numai acel Cristos care v-a copleșit sufletele amândurora cu darul îmbelșugat al bunătății și al iubirii sale și care, cu binecuvântarea sacramentului Căsătoriei, leagă acum, unul de celălalt, aceste două temute comori - căci înaintea sa, sufletul fiecărui om este o comoară cu o valoare nesfârșită.

Nici nu mai trebuie, dragi miri, să vă recomand, nu-i așa, să asigurați loc în sanctuarul acelei căsnicii a cărui ușă o deschideți astăzi, unei profunde religiozități, acelui Cristos Domnul care va copleși cu binecuvântarea sa fericirea fără margini a inimii voastre, pentru ca binecuvântarea și harul său sacramental să vă întărească în toate zilele vieții voastre.

Priviți, de pe cununa de mireasă, încetul cu încetul florile se ofilesc, cad și rămâne cadrul dur metalic, sârma rece; dar, cunună de spini de-ar rămâne, dacă pășiți în viață cu Cristos în sufletele voastre, nu vă va strivi nici agresivitatea acestei cununi.

* * *

"Die Gott nicht eint, die fallen auseinander!" Voi însă nu vreți să vă dezbinați. Voi vreți ca mâinile voastre care acum se îngemănează să nu se desprindă niciodată în viața voastră.

Ei bine, dacă acest lucru îl vreți, rămâneți mereu în iubirea lui Dumnezeu și această iubire va trezi focul sfânt al dragostei voastre reciproce și vă va da putere pentru a vă îngădui reciproc. Atunci - și numai atunci - căsnicia voastră va fi fericită pentru că nici unul dintre voi nu va căuta "ceea ce-mi place mie", ci "ceea ce-i place celuilalt" și atunci se va adeveri ceea ce Cristos Domnul a spus despre cei căsătoriți, că vor fi două trupuri, dar un singur suflet. Atunci, într-adevăr, inima fiecăruia dintre voi se va regăsi în inima celuilalt, atunci bătaia inimii voastre va fi reglată în aceeași cadență pentru toată viața. Și veți fi două trupuri, dar una le va fi iubirea; veți fi două gândiri, dar una le va fi dorința; veți fi două inimi, dar același le va fi pulsul; veți fi două suflete, dar una le va fi fericirea!

Fiți fideli lui Dumnezeu, tatălui nostru ceresc și binecuvântarea sa să vă însoțească în toate zilele vieții voastre! Amin.

III

Iubiți miri!

Când erați copii, probabil că vă plăceau foarte mult poveștile. Tuturor copiilor le plac. Vă mai amintiți, nu-i așa, cum începe fiecare poveste: "A fost odată ca niciodată". Și vă mai amintiți, probabil, că poveștile nu vorbesc despre nimic mai des decât despre prinți și prințese - despre două inimi tinere - care se întâlnesc, se îndrăgesc se dăruiesc unul altuia și trăiesc fericiți, "trăiesc și astăzi, dacă nu au murit..." - spune povestea.

"A fost odată ca niciodată"... așa începe și povestea inimii voastre, dar din această poveste voi vreți să faceți azi o realitate adevărată! A fost odată ca niciodată, au fost odată două inimi tinere - inimile voastre - și aceste două inimi, prin voința minunată a lui Dumnezeu, s-au găsit la un moment dat, s-au contopit în focul iubirii celei mai curate și când ochii voștri s-au cufundat în frumusețea reciprocă a sufletelor voastre, a sunat în voi glasul hotărârii decisive. "Iată, dragă, pe noi Dumnezeu ne-a creat unul pentru altul. Ai putea tu să trăiești împreună cu mine până la moarte? Ai putea tu să împarți împreună cu mine toate bucuriile și necazurile? Ai putea fi tu pentru mine, femeie fragilă, stăpân, sprijin cu braț puternic? Ai putea fi tu pentru mine, bărbat împovărat cu griji, înviorare, fericire? Ai putea tu să mergi împreună cu mine înaintea altarului și să rostești sublimul cuvânt: Iar noi vom fi fideli unul altuia până la moarte, așa cum fidel trebuie să fie un soț față de soția sa, o soție față de soțul ei".

Și iată, voi de aceea ați venit acum înaintea altarului Domnului pentru ca să vă spuneți unul altuia aceste cuvinte sublime și să pecetluiți cu jurământul sfânt promisiunile făcute unul altuia.

A) În clipa în care se va auzi pe buzele voastre promisiunea sfântă că vreți să aparțineți unul altuia, veți sta unul lângă celălalt de acum nu ca miri, ci ca soți căsătoriți, ca soț și soție, legați indisolubil.

Vă voi cere apoi inelele de logodnă și le voi da binecuvântarea Bisericii, încât cei care poartă aceste inele să rămână în pacea Domnului, să fie statornici în voința Domnului, să trăiască și să sporească în iubirea sa ani mulți și fericiți.

Apoi veți primi înapoi inelele binecuvântate, dar nu fiecare pe al său, ci inversate. Și când vă voi pune în deget inelele inversate, să simțiți că, împreună cu inelele vi s-au inversat și sufletele și inimile; că, începând din această clipă, "eu nu mai sunt al meu, ci al lui și el al meu; avem două creiere, dar o singură gândire; avem două trupuri, dar unul ne este sufletul; avem două inimi, dar una le este bătaia; venim din două familii, dar de aici înainte unul ne va fi numele".

Și de acum nu mai sunt mireasă, ci "soție", adică jumătate din tot ce sunt este a lui: inimă, iubire, bucurie, necaz. Iar el nu mai este mire, ci "stăpânul" meu, adică puterea mea, curajul meu, fericirea mea. Inelele ni le-am schimbat, adică destinul vieții în continuare ni l-am țesut inseparabil în speranța că, așa cum aceste inele nu au nici un capăt, tot astfel, să fie fără capăt, fără sfârșit și fericirea noii noastre vieți.

B) Cu aceasta se termină prima parte a ceremoniei cununiei.

Iar voi, după aceasta, nu mai sunteți miri, ci soți.

Starea de miri este un vis dulce, fermecător - și așa trebuie să fie. Amintirea acestui ceas minunat, buchetul parfumat de flori, lumânările aprinse, cercul rudelor care sărbătoresc împreună cu voi vă va însoți o viață întreagă. Sfânta noastră religie știe însă foarte bine că din amintiri sentimentale nu izvorăște suficientă energie pentru învingerea mutațiilor unei vieți întregi și că acela care își clădește fericirea familiei numai pe lucruri trecătoare se amăgește amarnic.

Înaintea altarului voi vă jurați unul altuia fidelitate veșnică. Nu uitați: înaintea altarului se obișnuiește a se încheia nu numai căsătoria, ci pe altar se aduce și jertfă. Nici viața de căsătorie nu este numai festivitate de cununie, ci și sacrificiu; nu este numai bucurie, ci și pelin. Iar acela care nu se apropie de altarul de cununie ca de un altar de jertfă, acela nu poate fi fericit. Căsătorie fericită este numai aceea despre care ambele părți gândesc astfel: de azi începând vreau să uit tot ceea ce mie îmi este neplăcut, dar nu voi uita niciodată ceea ce îi este plăcut soțului, respectiv soției. În căsătorie nu caut să fiu fericit, ci să fac fericit pe celălalt căci știu că fericirea celuilalt va fi și cea mai mare bucurie a mea.

Fraților! Viața unui bărbat și a unei femei se află de multe ori în fața unor decizii grele, amarnice, dar, dacă vă veți contopi puternic în iubirea lui Dumnezeu, dificultățile vieții pământești nu vor fi în stare să înnoreze cerul albastru al fericirii voastre.

Sfânta noastră religie știe foarte bine că respectarea fidelă și până la moarte a acestei uniri matrimoniale și suportarea statornică a sacrificiilor inerente ei este imposibilă fără ajutorul lui Dumnezeu. Și tocmai pentru că Biserica știe foarte bine că viața de căsătorie înseamnă și renunțare, și răbdare, și îngăduință, și iertare, ea imploră în rugăciune emoționantă binecuvântarea lui Dumnezeu asupra voastră și vă cere și vouă ca, în genunchi, împreună cu rugăciunea ce o fac eu, să vă rugați și voi pentru voi înșivă, pentru ca să puteți trăi în iubire neclintită și atunci când stolul de griji cotidiene lipsite de bucurii se va lăsa asupra sufletelor voastre.

Ascultați ce măreață rugăciune înalță pentru voi acum buna voastră mamă, Biserica: "Doamne, Dumnezeule, tatăl și creatorul neamului omenesc, tu care ai orânduit sacramentul Căsătoriei de la începuturi în paradisul pământesc; Doamne, Dumnezeul evangheliei, Dumnezeul iubirii, care întărești cu harul sacramentului Căsătoriei iubirea aprinsă în aceste două inimi pentru ca să fie cât mai sfântă, cât mai curată și mai rezistentă; Doamne, tu care ai mers la nunta din Cana pe care ai sfințit-o cu prezența ta, vino și participă și la sărbătoarea acestei nunți. Primește tu însuți făgăduințele acestor inimi tinere. Pecetluiește tu jurământul lor: din mâna ta să se reverse asupra lor izvorul nesecat al harului iubirii reciproce, al bucuriei sfinte și al statorniciei. Doamne, așa cum ai condus poporul ales prin valurile mării, condu-i mereu și pe acești tineri soți prin valurile vieții. Doamne, întoarce-ți privirea spre ei și revarsă asupra lor toată binecuvântarea cerească pentru care ne rugăm cu stăruință noi, părinții, bunicii, frații, cunoscuții acestei tinere perechi și eu, slujitorul tău nevrednic".

Iar în timp ce eu recit asupra voastră rugăciunile de implorare ale Bisericii, rugați-vă și voi cu stăruință: Doamne, noi ne dăruim acum unul altuia, dar mai întâi ție. Binecuvântează legământul Căsătoriei noastre prin care tu ne-ai unit împreună. Binecuvântează-ne fiecare gând, fiecare intenție, fiecare pas, binecuvântează micul sanctuar al noii noastre familii.

C) După binecuvântare urmează încă un rit: îngenuncheați înaintea Mântuitorului răstignit și cu mâna pe cruce, cu căldură în inimi, cu emoție în glas, pronunțați jurământul, jurământul iretractabil al fidelității până la moarte.

Iubiți frați, în noi, preoții, se cutremură de multe ori sufletul când suntem nevoiți să vedem în ce gândire superficială și ușuratică leagănă concepția decadentă de azi, tineretul; când vedem cu câtă iresponsabilitate recită unii până și jurământul irevocabil al fidelității căsătorești, iar apoi, după dorințe și speranțe neîmplinite, cu câtă ușurință calcă acest jurământ depus cu atâta superficialitate.

Concentrarea voastră sobră, inima voastră curată și credința voastră adâncă sunt garanția că pe urmele jurământului vostru va izvorî numai binecuvântare și fericire. Gândiți-vă că în această clipă emoționantă, când mâna voastră atinge corpul Mântuitorului răstignit pe cruce, iar buzele voastre rostesc jurământul păstrării fidelității căsătorești până la moarte, împreună cu voi stau în genunchi înaintea lui Dumnezeu și doi îngeri păzitori și se roagă împreună cu părinții voștri înlăcrimați care acum își pierd fiul și fiica, dar aduc această jertfă cu plăcere, numai să vă știe fericiți viața întreagă.

În timp ce cuvintele jurământului răsună sub bolțile bisericii, sufletul vostru să șoptească: Doamne, orice mi s-ar întâmpla, eu voi fi fidel acestui jurământ. Doamne, eu jur acum că, dincolo de frumusețe, dincolo de trai bun și de tinerețe, adică dincolo de tot ceea ce este trecător, eu nu-mi voi părăsi perechea în nici un fel de lipsă sau vicisitudine.

Poate exista oare o făgăduință mai măreață decât aceasta, că iubirea voastră nu are voie să se termine decât în mormânt? Dar poate exista un sentiment mai înălțător decât acela că binecuvântarea bunului nostru Mântuitor va fi mereu cu voi, vă va întări și vă va încuraja?

D) Cu aceasta se termină ritualul Căsătoriei. Inimile voastre, bătând puternic în bucurie febrilă sunt deja contopite inseparabil. Acum ieșiți din biserică pășind pe cărările necunoscute ale tinerei voastre căsnicii.

Deși nici unul dintre voi nu știe să citească taina viitorului, voi purtați la vatra noii voastre familii harul binecuvântării marelui nostru Dumnezeu, binecuvântarea părinților voștri, iubirea rudelor voastre și rugăciunea mea.

Odată am celebrat la acest altar o slujbă emoționant de frumoasă. Am binecuvântat, la a 50-a aniversare a Căsătoriei, doi soți încărunțiți, dar cu o înfățișare încă tânără. Așa cum mi-a rămas prezentă acea imagine: în fața altarului bunicii cu părul nins, în jurul lor o întreagă armată de participanți la sărbătoare, copiii lor buni, fericiți, profund religioși, împreună cu nepoții și acea bucurie emoționantă din ochii lor înlăcrimați, tot așa și vouă, n-aș putea să vă fac o altă urare decât ca, an de an și apoi peste decenii, cu bucuria de acum, să sărbătoriți fericiți multă vreme această zi atât de memorabilă pentru voi.

Harul ajutător al Domnului să fie mereu cu voi! Iubiți-vă unul pe celălalt, ajutați-vă unul pe celălalt, consolați-vă unul pe celălalt în necazurile sufletești, încurajați-vă unul pe celălalt! Să ajungeți la adânci bătrâneți, să-i vedeți pe copiii copiilor voștri. Iar când moartea vă va despărți pe acest pământ, și acea despărțire să fie numai temporară, pentru ca apoi să puteți fi veșnic unul al celuilalt înaintea lui Dumnezeu în fericirea netrecătoare! Amin.

IV

Dragi miri!

Destinul bărbatului și al femeii în viața aceasta pământească ajunge de multe ori în momente de decizie, dar niciodată atât de hotărâtoare ca momentul închegării unei familii noi. Un eveniment deosebit în viața omului este alegerea carierei, terminarea studiilor, obținerea primului loc de muncă... Toate acestea însă sunt de importanță minoră față de momentul în care două inimi tinere, în revărsarea tumultuoasă a acestei vieți pământești, se întâlnesc, o inimă de bărbat și o inimă de femeie care ani mulți nici n-au știut unul de celălalt, deși au trăit aici, unul lângă altul, în acest oraș, tineri care nici n-au auzit unul de altul; însă departe, între străini, au trebuit să se întâlnească, deoarece Dumnezeu, de la început, i-a creat unul pentru celălalt.

Iar acum, iată aceste două suflete tinere aici, înaintea altarului. Sunteți aici, dragi miri, ați venit să cereți de la Domnul Cristos harul căsătoriei ridicate la rang de sacrament, spre a face acest pas decisiv pentru viața voastră.

În zilele noastre suntem nevoiți la tot pasul să privim cu cutremur criza vieții de familie, nefericirea căsătoriilor nereușite. Iar noi, care cu multă bucurie participăm acum la încheierea Căsătoriei voastre, noi suntem, foarte convinși că peste voi va plana în permanență iubirea lui Dumnezeu și astfel, cu pasul pe care-l faceți azi, ați ajuns în pragul unei căsnicii fericite și armonioase.

Pe ce ne bazăm când spunem aceste cuvinte, cu ce drept putem spera acest lucru?

Pe baza faptului că în Căsătoria voastră există cele trei condiții cerute pentru ca viața de familie să vă fie armonioasă.

Care sunt aceste trei condiții?

A) În primul rând, numai acea căsătorie poate fi fericită, pentru care tinerii se pregătesc sub privirea lui Dumnezeu. Anii tinereții petrecuți în religiozitate serioasă și în îndeplinirea conștiincioasă a datoriilor în acest moment al încheierii Căsătoriei își aduc roadele cu dobândă la dobândă.

Deși acest moment este mult mai măreț, acest loc este mult mai sfânt pentru a putea fi folosite aducerii de laude, totuși, dragi miri, zelul sufletului vostru iubitor de Dumnezeu și exemplul bun pe care l-ați dat este un fapt atât de cunoscut, încât nu putem trece pe lângă el fără să-l amintim. Faptul că noi am putut privi cu atâta liniște pregătirea voastră pentru căsătorie s-a bazat tocmai pe religiozitatea voastră temeinică; voi v-ați pregătit pentru căsătorie, într-adevăr, sub privirea lui Dumnezeu.

B) A doua circumstanță ce ne dă încredere este faptul că voi vă aflați acum aici, înaintea altarului lui Dumnezeu. Căci numai acea căsătorie poate fi fericită care este încheiată cu binecuvântarea lui Dumnezeu.

Prin urmare, când veți răspunde, dragi miri, la întrebările pe care vi le voi adresa în numele sfintei noastre Biserici, când vă veți declara unul altuia apartenența ca soți; când vă veți pune în deget inelul sfințit, dar schimbat, pentru ca împreună cu inelele să vă schimbați între voi și inimile și viața; când apoi, îngenuncheați, vor răsuna asupra capetelor voastre plecate implorarea și binecuvântarea Bisericii, și când, sprijinindu-vă mâna tremurândă de emoție pe trupul răstignit al Mântuitorului, vă veți declara unul altuia jurământul de fidelitate veșnică - în aceste clipe sfinte, în sufletul vostru se deschide un nou izvor de har ce nu va seca niciodată, a cărui putere, ajutorare și încurajare vă va însoți până la capăt în toate îndatoririle și încercările noii vieți.

Voi știți bine, fraților, că drumurile vieții umane nu parcurg mereu terenuri netede și că apele mării pe care plutește nava vieții umane nu este întotdeauna liniștită. Voi știți că orice viață umană, deci și cea de familie, nu parcurge numai poteci de munte, însorite, ci și văi umbrite și neprietenoase; și mai știți că barca vieții este ușor abătută de către curenții vieții cotidiene de pe apele liniștite de sărbătoare, spre zonele furtunoase.

Fiindcă știți acest lucru, vă pregătiți pentru așa ceva, adică pentru aceste sacrificii, pentru îngăduința unul față de celălalt, pentru răbdare, pentru iubire înțelegătoare și iertătoare. Acum, în timp ce participați la Liturghia de cununie și vă împărtășiți cu trupul lui Cristos care se jertfește pentru noi, vă și rugați: "Doamne, tu care te-ai dat ca jertfă pentru noi, ajută-ne ca niciodată să nu socotim prea grea jertfa pe care noi va trebui s-o aducem unul pentru celălalt. Doamne, tu, al cărui trup preasfânt îl primim acum, ajută-ne ca împreună cu tine, prin tine și în tine să se întâlnească sufletele noastre și să se contopească inseparabil".

Vedeți, dragii mei, faptul că voi sunteți copleșiți de această hotărâre devotată în această clipă, iar pentru înfăptuirea ei îl primiți acum pe Cristos cel jertfit care ne învață să fim dispuși pentru jertfă, acest fapt este cea de-a doua garanție care ne face să sperăm că legământul Căsătoriei voastre va fi fericit. Fericită este Căsătoria care este încheiată cu binecuvântarea lui Dumnezeu.

C) În modul vostru de viață de până acum avem și a treia garanție: acea căsnicie este fericită care este trăită în harul lui Dumnezeu. Voi nu veți avea nevoie de altceva decât ca și în noua formă de viață, și în noile ei cadre să păstrați și să practicați iubirea caldă a vechii vieți religioase. Să vedeți mereu, unul în sufletul celuilalt, chipul lui Cristos viu acolo și legătura finală a vieții voastre să fie Domnul Dumnezeu. Astfel ați găsit minunata putere care învinge și vremelnicia timpului, astfel armonia și iubirea care vă umple astăzi sufletele nu vor dispărea împreună cu frumusețea fizică și cu tinerețea trecătoare, căci voi nu vă iubiți numai exteriorul care va dispărea o dată cu trecerea anilor, ci vă iubiți reciproc sufletul care nu se schimbă o dată cu vârsta, care nu se gârbovește, ci se înfrumusețează mereu.

* * *

Iată, dragi miri, aceasta este întreita temelie a speranței și încrederii noastre. Voi v-ați pregătit sub privirea lui Dumnezeu pentru acest pas, porniți pe noua cale cu binecuvântarea lui Dumnezeu și întăriți cu trupul lui Cristos, cale pe care vreți s-o parcurgeți până la capăt ajutați de harul său.

Bucurați-vă că Dumnezeu v-a creat unul pentru altul! Aveți încredere că harul său ajutător va fi mereu cu voi! Și rugați-vă, rugați-vă cu ardoare ca să și meritați, cu adevărat, acest har.

Da, fraților, bucurați-vă, încredeți-vă, rugați-vă! În timp ce voi vă rugați pentru voi, noi înșine ne vom ruga cu umilință lui Dumnezeu pentru voi. Îl vom ruga pe Dumnezeu ca mâinile voastre, care astăzi s-au unit, niciodată să nu se despartă; ca inimile voastre, care încep să bată în același ritm, niciodată să nu intre în dezacord; ca sufletele voastre, care astăzi s-au împletit, niciodată să nu se poată desface; ca drumurile vieții voastre, care astăzi au fuzionat, să ajungă să se reverse în oceanul vieții veșnice, să se termine înaintea tronului lui Dumnezeu.

"Iată, așa se binecuvântează omul care se teme de Domnul... Să vă binecuvânteze pe voi atotputernicul Dumnezeu: Tatăl și Fiul și Duhul Sfânt". Amin.

V

Iubiți frați aflați în sărbătoare!

Ceva îmi șoptește ca să-mi încep cuvântarea ce vreau să v-o adresez prin cuvintele cu care încep poveștile: "A fost odată ca niciodată..."

Da, a fost odată ca niciodată... Au fost odată, acum foarte, foarte demult, cu cincizeci de ani în urmă, două inimi tinere, două suflete tinere, care în primăvara vieții lor, potrivit planului veșnic al Tatălui ceresc, s-au întâlnit. Au privit unul în ochii scânteietori ai celuilalt și, când în spatele acestor ochi și-au văzut sufletul curat ca și cristalul, aceste două inimi au început să bată la unison, aceste două mâini tinere s-au împletit într-o singură prinsoare. S-au prezentat înaintea altarului Domnului și din inima lor plină de bucurie au izbucnit mărețele cuvinte ale promisiunii cu jurământ al căsătoriei: "Noi de acum înainte vom fi unul al celuilalt; noi nu ne vom părăsi niciodată unul pe celălalt, noi vom fi fideli unul celuilalt până la moarte. Așa să mă ajute Dumnezeu!"

A fost odată ca niciodată... aceasta a fost acum cincizeci de ani!

Cincizeci de ani! Un grăunte de nisip în istorie, dar un timp extraordinar de lung în viața unui om. Câți au părăsit, de atunci, rândurile celor vii! Generații au venit, generații s-au dus, țări au dispărut și au pierit, s-a schimbat toată lumea în jurul nostru, dar pe voi, iubiți frați, Providența v-a ținut în viață! A fost odată ca niciodată, a fost odată o pereche tânără.

Iar astăzi, după cincizeci de ani, această tânără pereche sa află din nou aici, înaintea lui Dumnezeu. Să nu vă mirați că și acum văd în voi o "pereche tânără". Ei, da! Ținuta fizică, desigur, nu vă mai este atât de fermă ca acum o jumătate de secol; pașii, probabil, nu vă mai sunt atât de energici, mâna necruțătoare a timpului v-a brăzdat fețele și neaua bătrâneții vi s-a așternut pe creștet, dar eu văd că sufletul vostru este același de acum cincizeci de ani, că este tot atât de aprins de bucurie, fericirea nu vă este nici acum mai mică de cum era atunci, când, ca vârstă, erați "un cuplu tânăr".

Fraților! Voi aduceți acum sufletul vostru încărcat cu mulțimea amintirilor, cu grijile și bucuriile celor cincizeci de ani înaintea altarului, înaintea Domnului la altarul căruia, atunci, v-ați întins mâna spre legământ veșnic. Vreți să vă așterneți recunoștința inimii înaintea acelui Tată ceresc în numele căruia v-ați întins mâna și cu ajutorul harului căruia ați trăit jumătatea de secol, pe care Providența o dăruiește la atât de puține cupluri.

Mulțumiți, așadar, pentru nenumăratele binefaceri cu care v-a copleșit Tatăl nostru ceresc. Mulțumiți pentru tot ajutorul trupesc și sufletesc, pentru harurile spirituale primite, pentru lunga viață pământească, pentru copiii voștri deosebit de buni și pentru nepoțeii voștri. Mulțumiți-i în mod special pentru nenumăratele haruri cu care v-a ajutat în căsnicia voastră, pentru faptul că amintirea acelui sfânt jurământ v-a însoțit mereu, pentru faptul că izvoarele de har sacramental au împrospătat, au revigorat mereu fericirea căsniciei voastre.

Când vedem, cu atâta tristețe, în lumea modernă din jurul nostru, slăbirea legăturilor vieții de familie, când temeliile vieții sociale, familiile, se răvășesc în număr înspăimântător de mare, când în lumea de azi, după câțiva ani doar de la cununie, se și stinge de multe ori flacăra vetrei familiale, atunci aș vrea să prezint unei lumi întregi lumina exemplului vostru de cincizeci de ani, ca pe un far luminos.

Voi, iubiți frați, de cincizeci de ani perseverați unul lângă celălalt, flacăra vetrei voastre familiale de o jumătate de secol arde încă, voi v-ați respectat jurământul sfânt, chiar și acuma, de aceea ați venit ca să-l reînnoiți.

Aș dori ca toți să vadă această sărbătoare a voastră de azi! Să vadă și, luând exemplu și tărie de la voi, să învețe cum se poate păstra, în iubirea lui Dumnezeu, fidelitatea până la mormânt. "În iubirea lui Dumnezeu" - am spus. Da, fiindcă - vă asigur - fără ea nu se poate, totul este zadarnic.

Aceia pe care nu Dumnezeu îi leagă împreună, aceia se despart, se dezbină. Iar voi nu v-ați dezbinat, căci pe voi Dumnezeu v-a legat împreună, acel Dumnezeu care este religiozitatea voastră, iubirea voastră.

Însă nu numai din aceasta văd că-l iubiți atât de mult pe Dumnezeu, din acest dar atât de rar al jubileului de cincizeci de ani, ci, în afară de acesta, văd și viața religioasă trăită cu credință atât de vie, văd acel spirit cu adevărat catolic care umple viața de familie a copiilor voștri, umple sufletele nepoților voștri. Văzând aceste realități nu pot ura lumii altceva, nu-i pot dori Bisericii lui Cristos ceva mai plăcut decât să aibă cât mai multe familii cu adevărat exemplare, ca această familie Weigand, acest arbore rotat de familie ale cărui prime rădăcini au coborât în sol acum cincizeci de ani, înaintea altarului lui Dumnezeu.

Deci fiți binecuvântați voi, dragi soți în vârstă, zâmbitori, cu inimă tânără. În ochii voștri să sclipească iubirea din tinerețe, pe chipul vostru să se reverse zâmbetul zilei voastre de cununie de acum cincizeci de ani. Iar acum, când îi mulțumiți lui Dumnezeu pentru toate binefacerile primite, prin rugăciune smerită cereți-i harul pentru anii ce v-au mai rămas: "Doamne, păstrează-ne în continuare sub ocrotirea ta. Doamne, cât timp mai rămâne înaintea noastră înseninează-ne zilele și întărește-ne ca să-ți putem sluji și în continuare până în ziua în care ne vei chema".

Iar voi, copiii cuplului jubiliar, voi, nepoții acestor dragi bunici, îngenuncheați înaintea Tatălui nostru ceresc și cereți binecuvântarea asupra acestor bunici, pentru ca așa cum iubirea de rudenie vă leagă de ei aici pe pământ, tot așa să vă unească pe toți vederea lui Dumnezeu în cerul cel veșnic! Amin.
cuprins cuprins



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat