Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

Căsătoria creștină, de Toth Tihamer

Carte apărută la Editura Presa Bună, Iași - 2002

cuprins cuprins

Capitolul V
Calitățile bunului partener de căsătorie

I. Tânărul să fie sobru și să aibă simțul răspunderii
   A) Viața de căsnicie presupune o responsabilitate uriașă
   B) Alte calități: plăcerea serioasă de muncă, simțul împlinirii datoriei și cinstea

II. Fata să fie modestă și să-i placă familia
   A) Logodnicul să se convingă dacă în posibila sa soție există modestia necesară și iubirea de familie
   B) Este de necrezut cu câtă superficialitate tratează unii această problemă vitală: căsătoria

III. Amândoi să fie religioși
   A) Este de o importanță capitală ca ambii soți să fie religioși
   B) Să se căsătorească cel credincios cu cel necredincios?
   C) Părinții au sfânta datorie de a-și crește copii într-o religiozitate cât mai serioasă


Iubiți frați!

Păgânii aveau o credință interesantă despre natura inimii umane. Ei credeau că zeii, când creează o inimă umană, o taie în două și așază fiecare jumătate în câte un trup uman. Aceste două jumătăți de inimă își aparțin, din natura lor se doresc una pe alta și, oriunde s-ar afla pe rotocolul pământului, în orice țară, la orice popor, în orice situație, ele atâta se caută până se găsesc. Iar în momentul în care s-au găsit fericirea lor se împlinește...

Câtă finețe psihologică și câtă experiență de viață se ascunde în această cugetare simbolică! Alegerea partenerului de viață matrimonială este un rol uriaș și un sfânt mister - acest lucru îl proclamă gândirea celor de demult; într-adevăr, aici, două inimi se caută reciproc, inima bărbatului caută inima acelei unice femei pe care providența divină a creat-o pentru el. Rolul duratei logodnei - așa cum am amintit în predica anterioară - ar trebui să fie acesta: studiul și convingerea că în cealaltă jumătate există calitățile fără de care căsătoria nu poate fi fericită, că în tânăr ca și în tânără există cele cerute pentru un bun partener de căsătorie.

Așadar, care sunt calitățile bunului partener de căsătorie? - pun întrebarea în predica de astăzi. Nu le voi înșira, firește, pe toate; pe de o parte nu ar fi nici timp, pe de altă parte există și unele sfaturi bune, vechi, care sunt foarte cunoscute.

Nu voi vorbi deci despre acele norme de viață pe care omenirea le-a cules din experiența îndelungată a secolelor și care nu ar strica să fie ținute și azi. Cum este de exemplu evitarea căsătoriei între rude apropiate, diferența de vârstă dintre mire și mireasă să fie suficientă, așa cum se spune, ca numărul anilor miresei să fie cu șapte mai mult decât jumătatea anilor mirelui; ca bărbatul să fie mai școlit decât soția sa pentru ca, și pentru acest motiv, femeia să privească la el cu admirație. Și iarăși, câteva sfaturi practice pentru fete: dacă tânărul se poartă față de mama sa atent, cu iubire sinceră, atunci tânăra se poate duce mai liniștită după el, căci în mod cert, așa se va purta și față de soția sa etc. Sunt destule astfel de sfaturi bătrânești; merită să fie și respectate.

Despre toate acestea însă astăzi nu voi vorbi, deși și eu, în predica de astăzi, tot sfaturi vreau să le dau tinerilor: trei sfaturi pe care însă nu prea le vor auzi din altă parte.

Care sunt, așadar, aceste trei sfaturi, aceste trei cerințe care trebuie să existe în bunul partener de căsătorie? Tânărul să fie sobru și să aibă simțul responsabilității; Tânăra să fie modestă și să-i placă familia; Amândoi să fie profund religioși.

I. Tânărul să fie sobru și să aibă simțul responsabilității!

A) Pe un paroh încărunțit în decenii lungi de muncă pastorală, l-a întrebat odată cineva care dintre toate activitățile sale preoțești l-a impresionat cel mai mult. Și bravul preot paroh a răspuns: momentul când cununam o tânără pereche sau înmormântam o mamă; fiindcă niciodată nu vedeam cu atâta claritate uriașa responsabilitate care marchează viața de familie în ceea ce privește destinul vremelnic și veșnic a generații întregi.

Într-adevăr, iubiți frați, cine nu recunoaște câtă dreptate a avut acest preot bătrân?! Cine nu știe ce urmări imprevizibile are o căsătorie reușită sau nereușită, nu numai pentru destinul pământesc și veșnic al soților, ci și pentru destinul urmașilor lor? Și tocmai pentru aceasta, cine nu simte ce importanță capitală are asigurarea, pe cât se poate, a reușitei căsătoriei?

"Asigurarea reușitei căsătoriei - ripostează poate cineva. O, nu spuneți, căsătoria este ca și ciulamaua: omul ia la întâmplare o bucată, dar niciodată nu știe ce a luat".

Cu astfel de filozofări ocolesc unii problema, deși ea este mult prea importantă pentru a fi ocolită astfel.

B) Este adevărat că nimeni nu poate vedea cu certitudine în sufletul celuilalt. Există totuși niște semne după care se poate deduce cât de cât ce zace în sufletul omului.

Un astfel de semn, la un bărbat, este plăcerea serioasă de muncă, simțul împlinirii datoriei și cinstea.

a) Dacă în mire există aceste calități, atunci putem privi mai liniștiți la căsătoria ce se înfiripă. Dacă îi lipsesc aceste calități, atunci, fetelor, nu vă duceți după el pentru nimic în lume!

"Vai, nu vorbiți atât de prostește - cum a spus o dată o fată oarecare, văd cât este de ușuratic și ce caracter superficial are logodnicul meu, totuși merg după el pentru că sunt îndrăgostită nebunește". Această "nebunie" se va sfârși curând; dar cât de groaznică este rapida trezire din ea!

Eu cred că voi nu gândiți atât de sacrileg cum gândea o mamă. O prietenă o atenționa: "Dragă, tânărul după care vrei să-ți dai fata este un om teribil de ușuratic și zvăpăiat". "Ai dreptate, dragă - a răspuns mama - și eu știu că nu este un partener de dorit, dar, ca prim bărbat va fi bun".

b) Ce concepție injurioasă! Căsătoria nu este încercare! Căsătoria este o responsabilitate uriașă! Această idee ar trebui subliniată de mai multe ori și scoasă în relief, căci mai cu seamă între oamenii de azi se răspândesc astfel de idei: Căsătoria este problema mea, nimeni n-are treabă cu ea! Căsătoria este o afacere temporară! Căsătoria este patria plăcerilor senzuale! etc. Numai despre responsabilitate nu vrea să audă omul de azi, despre responsabilitatea ce decurge din căsătorie pentru binele trupesc și sufletesc atât al celeilalte jumătăți, cât și al generațiilor viitoare.

Iar tânărul căruia îi lipsește această concepție sobră despre căsătorie, și îi lipsește și simțul marii responsabilități, la câteva luni după căsătorie începe să le vorbească celor necăsătoriți cu un umor sarcastic despre căsătorie: "Aveți grijă, fiți deștepți, ajunge că am călcat eu pe bec! Nu m-am așteptat la așa ceva. Am crezut despre căsătorie că dă mult mai mult..." - și face un gest de dispreț cu mâna.

Fraților, ori de câte ori vedem acest gest de dezgust și auzim acest ton de dezamăgire, ne putem da imediat seama că acestui tânăr i-a lipsit gândirea sobră despre căsătorie și responsabilitatea legată de ea.

II. Tânăra să fie modestă și să-i placă familia

A) Însă pe cât este de important ca logodnica să se convingă de faptul că în soțul ei potențial există simțul acestei mari răspunderi, tot atât de important este ca logodnicul să se convingă de faptul că în posibila sa soție există modestia necesară și iubirea de familie.

În Vechiul Testament figurează un frumos cuplu: Tobia și Sara. Nu se poate citi fără emoție pasajul în care tânărul Tobia, înainte de căsătorie, îi spune miresei sale: "Scoală, Sara! Să ne rugăm lui Dumnezeu astăzi, mâine și poimâine... Suntem doar copiii sfinților și nu ne putem împreuna așa cum fac păgânii care nu-l cunosc pe Dumnezeu" (Tob 8,4-5).

Este însă de-a dreptul uimitoare învățătura pe care o primește Sara de la tatăl ei. După încheierea căsătoriei, ambii tineri își iau rămas bun de la părinții femeii pentru a se întoarce la bătrânul Tobit. Atunci tatăl Sarei le vorbește astfel: "Sănătate bună, copilul meu, și călătorie bună! Domnul cerului să vă fie în ajutor, ție și femeii tale, Sara! Nădăjduiesc să văd pe copiii voștri înainte de a muri. Apoi a zis către Sara, fiica sa: să cinstești pe socrul și pe soacra ta! De acum ei îți sunt părinții! Doresc să aud lucruri bune despre tine! Și a sărutat-o îndemnând-o să-și iubească soțul, să chivernisească treburile familiei, să poarte grijă de casă și să-și trăiască ireproșabil viața" (Tob 10,11-12).

S-ar putea rezuma mai bine ceea ce trebuie să facă o soție bună, decât cum a făcut-o tatăl soției lui Tobia?

Voi, viitoare mirese! Analizați acest lucru: există în voi această gândire, această modestie și spirit gospodăresc?

B) Căci este de necrezut cu câtă superficialitate tratează unii această problemă vitală: căsătoria.

a) Atât fetele, cât și băieții dau dovadă de o egală superficialitate!

Întreb o astfel de fată:
- Te rog, spune-mi, pentru ce vrei să te măriți cu acel băiat?
- Dar știți ce mașină are? Lancia cu șase cilindri!
- Da? Adică tu vrei să te măriți cu o mașină, nu cu un băiat!

Întreb și un astfel de tânăr:
- Spune-mi, te rog, pentru ce vrei să o iei pe fata aceea?
- Pentru că este putred de bogată!
- Da? Adică tu vrei să te căsătorești cu un sac cu bani, nu cu o fată!

Dar aceia care se lasă conduși de astfel de criterii în pregătirea căsătoriei se mai pot mira oare dacă, după câteva săptămâni, căsnicia lor devine un infern? Da, pentru că se adeverește despre ei cuvântul Scripturii: "Duhul rău are putere asupra acelora care pornesc în căsătorie excluzând din ei și din sufletul lor pe Dumnezeu și se dedau plăcerii ca și calul sau catârul care nu are minte" (Tob 6,17).

Această expresie sună, eventual, cam dur, dar, regretabil, în foarte multe cazuri este actuală și astăzi!

Dacă omul nu ar auzi cu urechile proprii, nu i-ar veni să creadă câte lucruri se întâmplă: o fată se mărită cu un băiat pentru că "băiatul este foarte elegant", iar băiatul o ia pe fată "pentru că știe să danseze atât de frumos". Ce cinism nemaiauzit, ce gândire prostească relativ la cel mai sfânt pas al vieții, față de cea mai mare importanță pentru întreaga viață.

b) Cu totul altfel gândește despre aceasta Sfânta Carte. Într-adevăr, înțelept ar fi dacă, înainte de căsătorie, fiecare tânăr ar cerceta dacă logodnica sa corespunde minunatelor cerințe pe care sfântul Petru le-a prescris pentru femei. El știa foarte bine că nu frumusețea exterioară determină valoarea lor și pentru aceasta a scris: "Podoaba voastră să nu fie cea exterioară: păr împletit, giuvaiere de aur, haine elegante, ci firea lăuntrică a inimii, cu podoaba netrecătoare a unui suflet blând și pașnic, care este de mare preț în ochii lui Dumnezeu" (1Pt 3,3-4).

Iar dacă cineva ar dori o învățătură mai nouă, să asculte ce concepție de viață nobilă, corectă reflectă cuvintele lui Peer Gynt, care înainte de căsătoria sa o întreabă pe fată:

"Ai tu carte de rugăciune?
Știi tu oare a roși? Știi tu oare a plânge?
Știi, rușinată, să-ți pleci ochii?
Să fii mereu cu mama, știi?
Cel ce te privește, curat va fi?"

III. Amândoi să fie religioși

Cu această cugetare iată-ne ajunși la cel de-al treilea lucru care se cere de la soți. De fapt acesta ar putea fi plasat chiar pe primul loc, deoarece, mai mult sau mai puțin, el le conține și pe primele două. Băiatul să aibă simțul responsabilității, iar fata să fie gospodină, iubitoare de casă, și amândoi să fie sinceri, profund religioși!

A) "O - exclamă unii obiectând - dar este chiar atât de important ca soțul meu, respectiv soția mea, să fie religioasă? Important este să fie frumoasă, să fie sănătoasă, să aibă un serviciu bun și un salariu mare! Astăzi oamenii sunt civilizați chiar dacă ei nu sunt prea religioși, respectă convingerea religioasă a celuilalt. În acest caz, nu văd ce aș pierde eu dacă viitoarea mea soție, respectiv soț, nu este religios!"

Câți nu filozofează atât de superficial înainte de cununie! Și câți nu se trezesc grabnic după cununie și văd ce au pierdut cu faptul că partenerul lor de viață nu este religios!

a) Eu nu neg: cu măiestrie și cu mare abilitate se poate crea, și între concepții atât de diferite, aparența externă a unei vieți de căsnicie liniștite și armonioase, care îi și poate deruta pe cei din afară. În realitate însă - cu toată bunăvoința și în pofida tuturor aparențelor - un element esențial va lipsi totdeauna; așa cum, manual, se pot face niște trandafiri artificiali atât de perfecți de parcă ar fi naturali, dar ceva le lipsește totuși: parfumul plăcut al trandafirului viu.

Vrei să știi pentru ce este important ca soțul, respectiv soția ta, să fie religioasă? Pentru că în căsătorie cei doi trebuie să fie una. Atât de mult "una", cum un alt exemplu de contopire nu există pe lume. Deoarece omul nu poate fi perfect "una" decât cu Dumnezeu, tu cu perechea ta numai atunci când vă întâlniți în Dumnezeu și vă uniți în Dumnezeu puteți atinge perfecțiunea contopirii dorite.

b) Dacă perechea ta este, într-adevăr, un om atât de civilizat, nu va deranja, probabil, convingerea ta religioasă. Dar ție îți este suficient numai atât, numai acest aspect negativ, să nu...? Religia ar trebui doar să fie acea energie pozitivă, acel liant mai puternic decât orice, a cărui forță să vă ajute să depășiți miile de conflicte ale vieții de comunitate! Iar acum tocmai acest lucru vă va lipsi.

E adevărat, civilizația și iubirea pot depăși multe diferențe; și mai este posibil ca nici să nu observați deosebirile de concepții și să savurați împreună multe bucurii senine. Numai... numai dacă nu ar fi niciodată și nori în viață! Deoarece, când vin zilele încercării - și cine este omul care să le poată ocoli? - atunci se va arăta că totuși nu s-a putut depăși totul, iar acum nu puteți, împreună, să faceți față necazului, nu puteți găsi o putere comună, nu vă puteți ridica împreună - căci nu știți să vă rugați împreună!

Și ce se va întâmpla atunci când soțul tău - care este și cult, și bogat, și frumos, numai că este nereligios - îți va cere ceva în viața de căsătorie, de care sufletul tău religios se cutremură, ceva ce nici el nu ți-ar pretinde dacă ar fi și el religios? Ce se va întâmpla atunci? Ce groaznic va fi atunci ca să alegi? Ori îi vei ceda - și cu aceasta ți se prăbușește toată viața spirituală, ori i te vei împotrivi - și atunci, nemulțumit și revoltat, se va duce la alta. Și, spune-mi atunci la ce-ți folosește, în cazul acesta, că soțul tău este cult, elegant și are o situație bună?

B) După toate acestea nu este greu de răspuns la dilema: Să se căsătorească cel credincios cu cel necredincios? Mulți tineri ajung să-și pună această întrebare.

a) Să punem mai întâi cazul că fata este religioasă, iar băiatul nu. Dacă acel tânăr este dușman direct al religiei, o insultă sau o atacă, atunci - cred că oricine înțelege - răspunsul nu poate fi decât negativ, deoarece sărmana femeie va trăi un continuu martiriu.

Și nimeni să nu se încânte cu ceea ce, din păcate, multe se amăgesc: "Logodnicul meu este, într-adevăr, nereligios și agresiv față de orice idee religioasă, însă îl voi converti!"

Nu-ți va reuși aceasta chiar atât de ușor, sau nu-ți va reuși deloc! Căsătoria nu este școală de corecție în care, din oameni crescuți fundamental rău, se pot forma sfinți.

Ceva se mai poate spera în cazul în care respectivul nu este direct necredincios, ci numai rece în credință. Dar și în cazul acesta, câtă renunțare, câte sacrificii, câte eforturi de ani și ani de zile o vor costa pe femeie până să ajungă la reușită! Și dacă nu ajunge? Atunci rămâne pentru totdeauna marea dezbinare și zidul despărțitor: femeia este religioasă, așa vrea să-i crească și pe copii, soțul ei însă nu poate trece cu vederea și, când îi vine bine, ciupește comportamentul "bigot" al soției sale și se străduiește să smulgă și din sufletul copiilor florile cristice sădite de soția sa.

Nu pot, într-adevăr, să spun altceva decât că fata religioasă să nu se ducă după băiatul necredincios.

b) Din păcate însă se pune, în zilele noastre, din ce în ce mai des și cealaltă alternativă: Să ia în căsătorie un băiat religios o fată necredincioasă?

Fată necredincioasă! Dar este posibil așa ceva? Există și astfel de specimene?

Din păcate, viața modernă a produs și astfel de fete; așa cum - mulțumim lui Dumnezeu - crește din ce în ce numărul acelor tineri școliți, băieți simpatici, care trăiesc o viață serioasă profund religioasă. Astfel de băieți să ia în căsătorie fete nereligioase?

Cu câtă îngrijorare obișnuiesc să spună părinții: vai, numai să nu cumva să facă bietul nostru băiat o mezalianță! Au dreptate; se pot teme părinții, în mod obiectiv și atunci când diferența dintre cei doi tineri este prea mare în ceea ce privește starea materială, condiția socială și culturală. Dar știți, fraților, care este cea mai periculoasă mezalianță? Mezalianța spirituală! Aceasta face ca între cei doi să se deschidă o prăpastie nicicum surmontabilă.

Dacă, mai înainte, am spus ca o fată religioasă să nu se ducă după un băiat nereligios, acum, cu îndoită hotărâre trebuie s-o spun: Băiatul religios pentru nimic în lume să nu ia în căsătorie o fată nereligioasă! Căci dacă un suflet de bărbat își pierde credința, acel bărbat, în cel mai rău caz, va fi aprig și materialist; însă dacă un suflet de femeie își pierde credința, acea femeie devine de-a dreptul diabolică. Știți de la cine am auzit, cu urechile mele, această afirmație? De la mândria medicinei maghiare de odinioară, profesorul doctor curant Bársony János, care, la sfârșitul unei vieți pline de experimente, a spus: "Este trist și la un bărbat dacă nu are credință, dar când o femeie își pierde credința, devine diavol!" Pentru aceasta este mult mai ușor de convertit un bărbat necredincios decât o femeie necredincioasă!

C) Și dacă așa stau lucrurile, iubiți frați, dacă gândirea religioasă a tinerilor este atât de indispensabilă pentru armonia vieții de familie de mai târziu, atunci n-ar trebui să simtă fiecare părinte de familie sfânta datorie de a-și crește copiii într-o religiozitate cât mai serioasă?

Căci - dacă-mi este permis să mă exprim atât de mercantil - ar trebui să recunoască părinții cât de scump se va plăti în viitor concepția religioasă a copiilor lor, cum va deveni ea fundamentul fericirii sau al nefericirii căsniciei lor!

a) Este dureros să spunem că există părinți care habar nu au de toate acestea! Există părinți care se tem de-a dreptul ca nu cumva copiii lor să fie prea religioși! Există părinți care preferă să-și afle copiii oriunde în altă parte, numai în biserică nu! La cinema? - nu contează. Pe stradă? - nu contează. Între prieteni dubioși? - nu-i spun nimic. Există părinți care preferă să găsească orice în mâna copiilor lor... Romane imorale? - nu-i nimic. Reviste porno? - nu-i nimic. Dar dacă găsesc o carte de rugăciuni sau, și mai rău, rozariul; dacă bietul copil ar vrea să se spovedească și să se împărtășească mai des, reproșul este pregătit: "Da, desigur, tu vrei să fii bigot! Nici noi nu suntem păgâni! Dar ceea ce faci tu...!"

N-am putut privi niciodată, fără să mă cutremur, cât trebuie să lupte câte un copil pentru viața sa religioasă - chiar cu părinții săi!

b) Mi-ar plăcea dacă părinții, care neglijează educația religioasă a copiilor lor, ar citi descrierea făcută de unul dintre cei mai sărbătoriți scriitori maghiari (Herczeg F.):

Se surpă mina și, după cutremurătoarea catastrofă, în fața morții ce se apropie, în groaza sufocantă a apei din mină care crește mereu, doi oameni închiși în mormântul subteran, un inginer și un muncitor, vorbesc între ei.
- Știi să te rogi? - întreabă muncitorul pe inginer.
- Nu. Omul învață să se roage de la mama. Și dacă de la ea nu a învățat, niciodată nu mai poate învăța.

Vai, fraților, acesta este un teribil avertisment, o înspăimântătoare responsabilitate. Simțiți greutatea de tone a acestei afirmații? Există plante care dacă, dintr-un motiv oarecare, primăvara nu pot înflori, nu mai înfloresc niciodată! Așa va fi și cu sufletul omenesc dacă în primăvara vieții nu a putut înflori în el rugăciunea, viața trăită în profundă religiozitate.

Părinți! Vreți să vă creșteți copiii pentru o căsătorie fericită? Atunci obișnuiți-i, de mici începând, să ducă o viață profund religioasă!

Iubiți frați! O fată se afla în pragul căsătoriei. Și în timp ce cu multă seriozitate se gândea la marea responsabilitate și la obligațiile care o așteptă în viața de căsnicie, cu îngrijorare și-a pus întrebarea: "Cum va putea afla oare un adevărat catolic căsătoria fericită?"

Răspunsul la această întrebare nu poate fi decât acesta: Un om catolic nu o va afla. Doi însă, da! Doi oameni cu adevărat religioși care, cu fidelitate, cu perseverență și cu iubire sacrificală colaborează cu lucrarea harurilor sacramentale ajutătoare al căror izvor l-au deschis înaintea altarului cununiei lor.

Rezolvarea fericită a vieții fericite de familie, în cele din urmă, depinde de lucrarea tainică a sfintei voințe a lui Dumnezeu. "Die Gott nicht eint, die falle auseinander" - spune un alt scriitor german... "Aceia pe care nu-i unește Dumnezeu, aceia se dezbină".

Unicul cunoscător perfect al inimii umane este Dumnezeu. Așadar, a lega o căsătorie fără de Dumnezeu este prezumție, prostie, tragedie sigură! Iar la sfârșitul vieții nenumăratelor căsnicii nereușite și al celor destrămate, sărmanii soți pot spune într-adevăr: "Am făcut o singură greșeală: nu l-am introdus în căsnicia noastră pe Dumnezeu ca a treia persoană".

"Drum prüfe, wer sich ewig bindet,
Ob sich das Herz Zum Herzen findet"
scrie Schiller în veșnic prețuita sa poezie: "Das Lied von der Glocke".

Și câtă dreptate are! Aceia care vor să se lege pe viață, să analizeze mai întâi dacă într-adevăr se potrivesc unul cu altul precum cele două părți ale inimii tăiate în două!

Există în bărbat simțul uriașei responsabilități? Există în femeie modestia și iubirea gospodăriei? Și, mai presus de toate, trăiește iubirea caldă a lui Dumnezeu în amândoi?

Fraților! Milioane și milioane de inimi tinere bat pe tot rotocolul acestui bătrân pământ. Inimi tinere roșii ca sângele, inimi de băieți și de fete. Pentru fiecare inimă de băiat, Dumnezeu a creat o inimă de fată, iar fericirea personală, ca și interesele binelui comun, ca și bunul mers al societății, ca și viața umană ordonată, destinul valorilor pământești ca și al celor veșnice depind de faptul ca fiecare inimă să o găsească pe cealaltă pe care Dumnezeu a creat-o pentru ea.

Oare aș putea încheia mai frumos predica de astăzi decât invitându-i pe toți ascultătorii mei din cele patru unghiuri ale pământului care m-au auzit, ca împreună să oferim acest "Bucură-te, Marie" cu care se încheie predica pentru frații noștri tineri, pentru toate acele "jumătăți de inimă" aflate în pragul căsătoriei - ca să se găsească una pe alta, să se contopească, să-i slujească pe pământ împreună lui Dumnezeu, iar după această viață pământească să-l laude veșnic pe Dumnezeu. Amin
cuprins cuprins



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat