Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

Căsătoria creștină, de Toth Tihamer

Carte apărută la Editura Presa Bună, Iași - 2002

Capitolul I cuprins cuprins
Importanța familiei

I. Trebuie vorbit despre aceasta?
   A) Există, într-adevăr, unii care pot pune, justificat, această întrebare
   B) Trebuie să ne ocupăm de problemă, pentru că se ocupă de ea alții în mod brutal, indecent și îndrăzneț de liberal
   C) Căsătoria nu este un simplu contract civil, ci este totodată și o instituție religioasă

II. Poate vorbi despre aceasta preotul catolic?
   A) Va putea vorbi despre aceasta tocmai un preot catolic?
   B) Dar oare are voie și trebuie el să vorbească despre aceasta?


Iubiți frați în Cristos!

Pentru noul semestru de an universitar pe care-l începem acum, am ales o temă atât de arzătoare și actuală, dar în același timp atât de delicată și atât de grea. O temă de a cărei rezolvare fericită depinde viața pământească liniștită a omului, dar în mare parte și fericirea sa veșnică. O temă a cărei dezvoltare armonioasă are un efect incomensurabil asupra întregii noastre vieți culturale, sociale și politice. O temă a cărei rezolvare corectă sau incorectă aduce asupra întregii omeniri binecuvântare sau blestem.

Această temă este: problema, de o importanță uriașă, a căsătoriei și a vieții căsniciei creștine!

Cine nu vede oare importanța capitală a acestei probleme? Cine nu vede oare că omenirea stă astăzi înaintea problemelor căsătoriei și ale vieții de familie ca înaintea unui fel de sfinx misterios? Omul modern care, cu descoperiri inegalabile, a reușit să ridice tot mai mult vălul de pe chipul ascuns al naturii, a crezut că poate trata și problema căsătoriei cu aceeași simplitate de tipul "doi ori doi fac patru" al legalității naturale.

Aici însă s-a lovit de o uriașă deziluzie! Aici, în urma unor experiențe catastrofale, și-a dat seama că problema căsătoriei nu seamănă cu o problemă de matematică pe care o poate rezolva numai cu mintea sa, fără alte consecințe. Nu! Căsătoria și viața de familie este într-adevăr o "ecuație cu mai multe necunoscute"; este o problemă pe care nu o rezolvă nici un fel de matematică umană, deoarece căsătoria, potrivit exprimării sfântului Paul, este un "mare mister" (Ef 5,32) pe care nu-l poate dezlega decât omul ancorat în Dumnezeu.

Nu există afirmație care să fie repetată mai des în zilele noastre decât aceasta: "Viața de familie, în zilele noastre, se află în criză".

Ar fi imposibil și chiar nedemn să nu observăm că actuala criză actuală a vieții de familie are cauze multe și complicate. Ar fi nedrept să negăm că această criză economică și tot ce derivă din ea: lipsa de locuri de muncă, lipsa unui cămin, privațiunile, fricțiunile și divergențele de păreri dintre soți, determinate de această situație, nervozitățile, nerăbdarea, slăbirea iubirii etc. constituie cauza crizei vieții de familie. Toate acestea sunt adevărate, toate acestea sunt reale!

Însă - fraților - chiar dacă, pe de o parte, recunoaștem sincer toate acestea, pe de altă parte, o altă experiență ne avertizează că actuala criză a vieții de familie nu se poate explica numai prin cauze exclusiv economice.

Această experiență constă în faptul că viața de familie s-a clătinat nu numai în rândul oamenilor săraci și scăpătați. Dimpotrivă, această criză este mai mare, mai dureroasă în familii care, din punct de vedere material, stau bine, în care nici vorbă nu poate fi de privațiuni. Mai mult, faptul că nu condițiile modeste, nu sărăcia este adevăratul dușman al vieții de familie, ne sunt martore exemplele interesante ale acelor soți a căror viață de familie, a căror iubire de soț, soție și copii între ei a fost mai bine întărită, mai bine închegată de către sărăcie, căci lupta pentru existență a relevat în ei niște valori morale pe care înainte nici nu le bănuiau.

Dacă, așadar, peste viața de familie răsună astăzi fără întrerupere semnalul navelor marine aflate în pericol: S.O.S., "Save our souls" (Salvați-ne sufletele), atunci trebuie să ne dăm seama că, într-adevăr, numai prin salvarea sufletului, numai prin salvarea valorii morale vom putea realiza salvarea vieții de familie aflate în derivă. Viața de familie are nevoie, într-adevăr, de "reformă", dar această reformă nu o va aduce decât revalorizarea și reașezarea prețuirii idealului căsătoriei creștine! Iată, despre aceasta va fi vorba în toate predicile acestui semestru de an universitar pe care îl începem acum. Cred că, dacă aș fi căutat o temă mai importantă, mai capitală, mai vitală decât aceasta, nu aș fi găsit.

Simt însă, iubiți frați, că înainte de a începe tratarea detaliată a acestei teme, în predica de introducere de astăzi trebuie să răspund la niște întrebări prealabile. Mai întâi de toate trebuie să arăt mai amănunțit că aceasta este o problemă atât de vitală, încât merită să-i consacru toată seria de predici ale unui semestru. Așadar, la întrebarea: Trebuie vorbit despre familie chiar atât de mult? mă voi strădui să răspund în prima parte a predicii de astăzi; în partea a doua voi răspunde la o întrebare pe care și-o pun probabil mai mulți dintre ascultătorii mei: Oare despre tema aceasta îi este permis unui preot catolic să vorbească?

I. Trebuie vorbit despre aceasta?

Prin urmare, prima întrebare la care doresc să răspund în cadrul acestei predici de introducere este aceasta: Trebuie și pentru ce trebuie vorbit detaliat despre căsătorie și despre viața de familie?

A) Există, într-adevăr, unii care pot pune, justificat, această întrebare - din păcate însă sunt din ce în ce mai puțini.

a) Pot pune această întrebare, spre marea lor mirare, aceia care au crescut în mediul vechii familii ideale, în cadrul unei familii care păstrează amintiri atât de religioase, de conștiincioase, de armonioase și fericite, unde întreaga problematică a căsătoriei și tot cadrul problematicii dependente de ea nu a constituit o problemă. Părinții și bunicii nu au vorbit prea mult despre aceasta generației noi care creștea, dar în aceste familii cinstite era atât de vie tradiția căilor bătătorite de către străbuni, încât atunci când și noua generație a ajuns la stadiul de a-și făuri o familie, totul mergea aproape de la sine și orice problemă se rezolva de la sine, în mod firesc.

Toate acestea nu au fost chiar ultima binecuvântare a acelei vechi, cinstite vieți de familie.

b) Dar cât de departe suntem noi de toate acestea, iubiți frați! În jurul nostru cresc sute de mii și milioane de tineri care, ca să zicem așa, nu cunosc nici bucuriile vieții de familie, nu cunosc nici căldura casei părintești! "Casă părintească". "Acasă" - ce cuvânt frumos, minunat, ce cuib binecuvântat! Cât de dulce îl cântă poetul:

Acel "acasă" - este sufletul!
Nu-i mobila, nu-s tablourile, nu-i covorul...
"Acasă" e inima, este căldura,
Armonia, iubirea, unirea,
Cinstea, patul cald de moralitate,
A fiecăruia grațioasă, temută cetate,
Loc de refugiu în furtuni, pericole, toate...
Far luminos în întunecata noapte.
Umbra de odihnă a drumețului stors,
Perna albă a pruncului somnoros,
E tot ce-i frumos, ce-i bun, ce-i plăcut,
Ce-i pașnic, liniștit, ce-i tăcut;
Unde mereu a ne-ntoarce dorim,
Oriunde am fi, oriunde trăim...
(Horváth Árpádné)

Spuneți-mi: mai există și astăzi un așa "acasă"? Sunt multe astfel de "acasă" calde, dătătoare de viață?

Când pun această întrebare mă gândesc nu chiar la cele mai nenorocoase familii: la copiii părinților despărțiți. Mă gândesc la mulțimea uriașă a acelor copii ai căror părinți trăiesc împreună, adevărat, dar în ciondăneli permanente, în neînțelegere. Mă gândesc la acei copii care nu știu ce este acel dulce "acasă", deoarece nici tatălui lor și nici mamei lor nu-i place să stea acasă, ambii se bucură când pot fugi de acasă: iar copilul rămâne singur... sau cu slujnica... sau cu prietenii... sau poate merge unde dorește.

Și mă gândesc la adolescenții care trebuie să-și câștige pâinea de toate zilele, pe care grijile traiului i-au scos înainte de vreme dintre pereții protectori ai familiei.

Și mă mai gândesc la agresiunile nesfârșite pe care le aude omul la tot pasul, le citește în ziare, le vede la teatru, în societate și în atâtea ilustrate, agresiuni împotriva familiei, împotriva acelei familii a cărei alcătuire ideală el nu a văzut-o niciodată, nu a savurat-o, ba nici n-a auzit despre ea... Mă gândesc la toate acestea și îmi este foarte limpede acum că despre această temă, într-adevăr, trebuie vorbit omului de astăzi, trebuie vorbit foarte mult!

B) Așadar, trebuie să ne ocupăm de această temă în primul rând pentru că de ea se ocupă din belșug și fără să obosească foarte mulți, și chiar cu un libertinism atât de barbar, cu atâta nesimțire și îndrăzneală încât, la sfârșit, în capul oamenilor confuzia va fi mult mai mare decât cum a fost înainte de a li se vorbi.

a) Cei de demult se orientau în toate după ceea ce vedeau acasă; pe cei de azi îi tulbură doar ceea ce văd acasă. Mai demult cea mai intimă prietenă a fetei mari era mama și la ea apela pentru orice lămurire. Astăzi? Astăzi se adresează biroului de consultații matrimoniale sau apelează la anunțurile autorilor revistelor ilustrate, la horoscoape, eventual la un medic psihanalist.

b) Cine nu știe câți scriitori și scriitoare, câți poeți și politicieni, câți filozofi și "cunoscători" ai vieții, câte piese de teatru și câte filme au tratat deja marea problemă a epocii noastre: criza vieții de familie! Nu există om care să poată răsfoi uriașa literatură pe care a produs-o această problemă și ale cărei producții continuă, zi de zi, să inunde piața cărții.

Dar oare e ceva de capul acestei producții abundente? Cu cât își dau mai mulți cu părerea în această materie, cu atât se îngroașă mai mult nebulozitatea în care dispare calea de ieșire! Ca urmare, nu trebuie oare să-și ridice glasul și acea Biserică Catolică, singura căreia Cristos Domnul i-a dat mandatul să vestească adevărul?

C) Bine-bine - ar zice cineva, ce are Biserica cu căsătoria? Căsătoria nu este un contract între persoane? Nu este un lucru cu totul laic ce privește exclusiv statul?

Nu, bineînțeles, de o mie de ori nu! Privind atât originea ei cât și menirea ei, precum și toate îndatoririle ce derivă din ea, trebuie să proclamăm sus și tare că viața de familie, respectiv căsătoria, nu este un contract social numai, ea este și o instituție morală și religioasă.

a) Căsătoria este rânduită de Dumnezeu; este rânduită nu numai în sensul că Dumnezeu este creatorul fiecărei legi naturale și că el l-a creat pe om astfel încât supraviețuirea lui să fie posibilă numai prin conviețuirea stabilă a două persoane, deci prin căsătorie; dar căsătoria, în momentul creării neamului omenesc, a primit și o amprentă divină aparte prin acea acțiune mistică a lui Dumnezeu, prin care el a făcut-o pe femeie din coasta primului bărbat și, conducând-o la Adam, i-a dat-o de soție spunându-i aceste cuvinte: "Creșteți, înmulțiți-vă și umpleți pământul" (Gen 1,28).

b) Caracterul religios al căsătoriei nu se poate tăgădui nici din cauza menirii căsătoriei. Soții în căsătorie sunt colaboratorii lui Dumnezeu la planul său de creație.

Principala orânduire a căsătoriei este de a aduce pe pământ ființe noi "create după imaginea lui Dumnezeu", al căror rol va fi de a-i sluji lui Dumnezeu aici pe pământ și apoi și în viața veșnică. Dar ori de câte ori soții își exercită această vocație dătătoare de viață trupească, tot de atâtea ori colaborează cu ei și Dumnezeu creatorul, care în aceeași clipă creează și un nou suflet pe care-l așază în noul mugure uman inițiat de către soți.

Prin urmare, pentru soți această conștiință că ei sunt, de fapt, instrumente în mâna lui Dumnezeu și că în mod real Dumnezeu este acela care îi leagă împreună este o onoare extraordinară. Acest lucru este subliniat și de către Domnul Isus: "Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă" (Mt 19,6).

Iar faptul că, într-adevăr, căsătoria este strâns legată de religie și că soții au strictă nevoie de ajutorul special al lui Dumnezeu dacă vor să-și împlinească obligațiile matrimoniale, o arată și conjunctura că oriunde am privi în istoria culturală a omenirii, încheierea căsătoriei la toate popoarele, în toate timpurile, a fost un act religios care se efectua îmbrăcat în rituri religioase dintre cele mai variate.

c) Însă obligațiile legate de familie fac ca familia să fie și o instituție morală și religioasă. Potrivit concepției creștine Providența a voit să facă din familie o mică cetate aparte, un locușor apărat, împrejmuit cu gard, pentru ca acesta să fie acel loc liniștit unde noul om pășește în lume, se naște, se întărește trupește, ajunge la uzul capacităților sale spirituale, se maturizează și se dezvoltă integral. Familia este acest loc sfânt unde o generație predă altei generații făclia vieții umane pe care însuși Dumnezeu a aprins-o când l-a creat pe primul om și pe care o va stinge la vremea sa tunetul judecății de apoi.

Și, fiindcă Dumnezeu creatorul a unit primul cuplu de oameni în legătura familiei, pentru aceasta familia este cea mai veche, este fundamentala asociere a oamenilor, mai importantă decât orice fel de asociație sau născocire ulterioară. Dar dacă punctul gravitațional al destinelor întregii omeniri este familia, atunci într-adevăr este de înțeles îngrijorarea responsabilă cu care creștinismul a vegheat integritatea acestei pietre fundamentale a societății, familia.

d) Această îngrijorare o înțelegem în mod deosebit atunci când ne gândim că Biserica evaluează familia nu pentru rolul ei pământesc, în primul rând, ci pentru cel veșnic.

Totul începe aici, jos, dar se termină acolo, sus. Fiecare viață umană înflorește aici pe pământ, dar rodul și-l aduce acolo, în veșnicie. Familia este deci izvorul nu numai al vieții pământești, ci și al celei veșnice. Familia este locul de unde pornesc la drum aceia care vor ocupa odată locurile de victorie ale împărăției cerului.

Acum înțelegeți, fraților, pentru ce străjuiește Biserica asupra familiei cu atâta grijă și pentru ce nu poate permite ca să intre compromisul capriciilor și al goanei după plăceri într-un așezământ de care sunt legate interese importante ale însăși împărăției cerului?

Pentru că familia nu este importantă numai pentru societate, pentru națiune, pentru stat, ci este importantă și pentru Biserica lui Cristos. Nu papa este Biserica - el este capul Bisericii. Nu preoții și episcopii sunt Biserica - ei sunt slujitorii Bisericii. Biserica sunt milioanele de credincioși pe care îi dă familia! Trupul mistic al lui Cristos, pe care îl numim Biserică, dacă ar consta numai din preoți și episcopi, din păstori fără turmă, ar fi atât de slut, încât ar fi de nerecunoscut.

Împreună cu forța sau slăbiciunile familiei, cu valorile sau efemeritatea ei, cu virtuțile sau păcatele ei se ridică sau coboară și energia, frumusețea, înflorirea Bisericii. Dacă în familiile creștine slăbește credința și morala curată, Biserica însăși va fi bolnăvicioasă și anemică; și invers, dacă în familii credința va fi tare și moravurile curate, atunci și Biserica va fi înfloritoare. Iată pentru ce nu-i este indiferent Bisericii cum este viața de familie a credincioșilor ei, pentru că soarta trupului mistic al lui Cristos este strâns legată de soarta vieții de familie a credincioșilor creștini, de modul cum ascultă cuvintele Domnului, cum îi respectă poruncile și cum se străduiesc să parcurgă calea vieții pământești în lumina evangheliei.

Așadar, trebuie, într-adevăr, să vorbim de pe amvon despre viața de familie și trebuie să vorbim chiar mult, căci de ea sunt legate interese morale și religioase nebănuite. Trebuie să vorbim deoarece suntem conștienți că lupta pornită împotriva vieții de familie este arma cea mai puternică a tendințelor antireligioase. Suntem conștienți însă și de faptul că marea bătălie purtată pentru concepția generală creștină, în final, nu se va decide pe stradă, nici în viața publică sau în parlament, ea se va decide în viața de familie. Împărăția lui Cristos, indiferent de ce fel de nenorociri exterioare, de încercări, de persecuții va fi lovită, le va depăși pe toate, atât timp cât vor exista familii zeloase care îl vor primi pe Cristos în sanctuarul liniștit al vieții de familie.

Despre căsătorie și familie trebuie să vorbim, într-adevăr, mult.

II. Poate vorbi despre aceasta preotul catolic?

Intuiesc însă, iubiți frați, că prin cele spuse, chiar dacă am reușit să arunc o lumină asupra importanței problemei, nu am reușit încă să risipesc îndoiala care, cu siguranță, s-a putut ivi în sufletul multora dintre ascultătorii mei: Va putea vorbi despre aceasta tocmai un preot catolic? și Trebuie să vorbească despre această temă chiar un preot catolic?

A) Va putea vorbi despre aceasta tocmai un preot catolic?

Când dragii mei ascultători au aflat că în semestrul acestui an academic voi consacra toate predicile temei legate de descrierea idealului creștin al căsătoriei, putea să le vină în minte, cu siguranță, gândul: dar poate vorbi despre aceasta tocmai un preot catolic, care, la rândul său, nu trăiește viața de căsătorie? Ne poate servi el ca indiciu nouă, celor căsătoriți sau care ne pregătim pentru căsătorie? Nu-și asumă o sarcină imposibilă de a ne vorbi despre căsătorie unul care, personal, nici n-o cunoaște?

La prima vedere, într-adevăr, aceasta pare o angajare imposibilă, deși nu este nici pe departe așa.

a) Să ne gândim mai întâi la faptul că, deși preoții catolici nu se căsătoresc, totuși și ei s-au născut din căsătorie și au pășit la altar din cadrul căminului familial; și ei au avut părinți dragi la care se gândesc mereu cu recunoștință și iubire; și ei au surori și frați care se căsătoresc - așadar, și din aceste conjuncturi pot cunoaște familia și viața de familie.

Nu cunoașteți oare critici faimoși de arte care nu au scris nici măcar o capodoperă? Nu cunoașteți oare medici care tămăduiesc, cât se poate de bine, boli de care ei n-au suferit în viața lor? Nu vindecă psihiatrii boli psihice de care ei nu au suferit niciodată? Nu pot oare judeca în mod corect judecătorii acele delicte pe care ei nu le-au săvârșit niciodată?

b) Eu întorc, așadar, tăișul obiecției și afirm că acela care, personal, nu trăiește viața de căsătorie poate trata problema mult mai imparțial decât cel căsătorit. Mult mai imparțial și pentru faptul că vede cu ochi mai limpezi defectele ambelor părți și poate cumpăni cele ce sunt de făcut cu mai multă obiectivitate decât acela care este protagonistul interesat al evenimentelor întâmplate. Poate trata problema mai imparțial și pentru faptul că experiența personală îngreunează întotdeauna vederea mai profundă a lucrurilor și afectează obiectivitatea.

c) Chiar dacă preotului îi lipsesc experiențele personale în acest domeniu, îi oferă o experiență cu atât mai îmbelșugată practica de două milenii a Bisericii, precum și varietatea inepuizabilă a vieții credincioșilor săi.

Biserica, în activitatea ei bimilenară de îndrumare a sufletelor, a câștigat un spirit de apreciere atât de sigur, un orizont atât de larg cum nimeni, nici pe departe, nu posedă pe acest pământ. Pe de altă parte însă, acel păstor de suflete pe care credincioșii îl iubesc și la care apelează cu bucuriile și necazurile lor, el însuși cunoaște într-o varietate atât de inepuizabilă toate durerile, toate șocurile și problemele vieții de familie, cum nu le poate cunoaște nici măcar un singur om căsătorit.

Să nu uităm tocmai cea mai bogată sursă din care își adună preotul experiența în acest domeniu: încrederea credincioșilor. Tocmai prin faptul că preotul catolic a renunțat la viața de familie de dragul lui Cristos, pentru binele sufletesc al credincioșilor, tocmai prin aceasta și-a câștigat el încrederea absolută a credincioșilor săi. Bătrânii, tinerii și căsătoriții îi expun cu atâta încredere bucuriile și necazurile, eșecurile și reușitele, durerile și amărăciunile, încât sufletul de preot cunoaște mult mai bine toate șocurile și pericolele, adică toate problemele vieții de familie decât dacă el însuși ar avea familie. Dacă ar avea familie, și-ar cunoaște propria familie, astfel însă cunoaște sute și mii de familii.

Cred că după toate acestea nu se mai poate pune întrebarea dacă știe preotul catolic să vorbească despre tema familiei.

B) Dar oare are voie și trebuie el să vorbească despre aceasta?

a) Este incontestabil că tratarea problemei nu este nicidecum ușoară, ba mai mult, ea atinge și detalii care nu pot fi abordate decât cu cea mai profundă cucernicie și simț psihologic. Dar acest lucru oferă motivația că tocmai preotul catolic, de la care putem aștepta acest tact delicat, să trateze această temă mai curând, decât un cineva oarecare care ar atinge cu mână bădărană problemele cele mai sfinte.

Pentru ce trebuie să vorbească despre aceasta chiar un preot? Pentru că Biserica trebuie să vorbească despre lucrurile sacre în esența lor, care influențează direct viața religioasă.

b) Căsătoria în esența sa este un lucru sacru! Un francez spiritual a spus că "adjectivul este antonimul substantivului". El a dorit să spună, desigur, că există atribute pe care, dacă le așezăm înaintea unor substantive, ele nu fac altceva decât slăbesc, diluează esența substantivului. Și, din contra, există atribute care, cu toate că sunt scurte ca lumina scânteietoare a unui fulger, luminează ideea. Papa Pius al XI-lea, la 31 decembrie 1930, a dat o enciclică lungă de cca. 20 de mii de cuvinte despre căsătoria ideală. La începutul acesteia a așezat un atribut care rezumă în mod fericit întreaga problematică a enciclicei "Casti connubii" - așa începe enciclica papală: "Căsătoria curată!" Pentru că, într-adevăr, căsătoria ori este curată, morală și sfântă, ori nu este căsătorie. Iar dacă este sfântă și este sacrament, atunci, desigur, Biserica Catolică prin preotul ei este chemată să o comenteze.

Iar dacă Lacordaire a spus odată că problema relației dintre bărbat și femeie - adică problema căsătoriei - este egală cu problema culturii umane, atunci noi mai putem adăuga: este egală cu problema fericirii pământești și a celei cerești. Ei bine, în cazul acesta, într-adevăr, trebuie să ne ocupăm mult de această problemă! Trebuie să ne ocupăm mult! Și în primul rând Biserica Catolică trebuie să vorbească deschis despre ea!

* * *

Iubiți frați! Se spune că există mărgăritare care, în mâna oamenilor, își pierd luminozitatea inițială și nici nu și-o recapătă până nu sunt cufundate din nou în adâncul mării, în acele adâncuri străbune de unde își au originea.

Cel mai scump și autentic mărgăritar al omenirii, mai valoros decât tot ceea ce există, este familia, căci de puterea și sănătatea ei depinde puterea și sănătatea societății de mâine. Și viața de familie, în mâinile oamenilor, își poate pierde luminozitatea și sănătatea, poate chiar să se distrugă total; ea nu-și va redobândi energia până când nu o vom așeza pe acea sursă străbună de la care a pornit, pe fundamentul sobru al concepției religioase. Viața actuală a familiei a fost denaturată de multe lucruri: situația economică apăsătoare, necesitatea ca femeile și copiii să meargă la muncă, lipsa de locuințe, privațiunile - dar nici una dintre acestea nu a însemnat pentru familie o lovitură atât de barbară ca faptul dureros că s-a rupt de Cristos, iar când s-a rupt de Cristos și-a pierdut fundamentul cel mai solid.

Fraților, să vedem clar lucrurile! Familia a intrat în criză, dar în criza aceasta a adus-o faptul că s-a rupt de pe temelia care o vitaliza: solul religiei. Viața de familie trebuie, într-adevăr, reformată, dar această reformă nu poate fi făcută altfel decât introducând în familie mai multă moralitate. Pentru ridicarea vieții de familie este necesară și preocuparea socială, și orânduiri legislative, și ajutor din partea statului - dar toate acestea nu produc rezultatul scontat dacă este uitat factorul principal: punerea din nou a vieții de familie pe piedestalul sferelor morale.

Să fim conștienți de gravitatea pericolului. Dacă nu va reveni la conducere concepția creștină despre căsătorie și despre familie, dacă se răspândește în continuare gândirea deșănțată și devastatoare care a prins rădăcini în ultimele decenii privind problema căsătoriei, aceasta va dăuna imens nu numai vieții religioase, ci se va transforma în pericol capital și pentru liniștea vieții pământești și pentru dezvoltarea culturală.

De aceea, nu voi omite ca în aceste predici să subliniez repetat și apăsat un fapt: legile tematice ale lui Dumnezeu, precum în toate celelalte domenii, tot așa și în domeniul căsătoriei, sunt perfect compatibile cu dorințele și legile care vizează profunzimea naturii umane; iar dacă omul le respectă pe acelea nu va dobândi numai mântuirea veșnică, ele asigură și temelia vieții pământești armonioase; și invers, dacă omul, cu mintea sa nătângă, se ridică împotriva lor, își deschide sieși și porțile infernului și ale chinurilor pământești.

Nu există altă alternativă, fraților, decât ca, prin rugăciuni smerite, să cerem Stăpânului cerurilor, Creatorului genului uman, Fondatorului căsătoriei și al vieții de familie să ne sprijine cu harul său, har care să ne lumineze și să ne întărească pe parcursul acestor luni de zile când, în predicile noastre, vom medita despre mărețele sale planuri. Amin.
cuprins cuprins



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat