Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

Căsătoria creștină, de Toth Tihamer

Carte apărută la Editura Presa Bună, Iași - 2002

cuprins cuprins

Capitolul VIII
"Reformarea" căsătoriei

I. Mostre ale reformării căsătoriei
   A) "Căsătoria de probă"
   B) "Căsătorie de prietenie"

II. Biserica respinge căsătoria astfel "reformată"
   A) Argumentul lor, care se referă la "ura necruțătoare", este ușuratic și injust
   B) O astfel de "reformare" ar însemna o catastrofă uriașă


Iubiți frați în Cristos!

Nu există om pe lume care să nu fi luat la cunoștință despre criza dureroasă în care a intrat viața de familie a omenirii de astăzi. Nu există om care să nu audă acele pocnete, acele trosnete ale încheieturilor societății care au început să cedeze deoarece s-a clătinat sub ele temelia vieții sociale, viața familiei. Chiar dacă în ziare și în cărți nu s-ar scrie atât de mult despre "criza familiei", chiar dacă în adunări, în consfătuiri și în întruniri prietenești nu s-ar pune mereu pe tapet această temă, chiar și atunci ar trebui să cunoaștem această cutremurătoare criză din acele proiecte fanteziste de reformă cu care unii ar voi să rezolve arzătoarea problemă.

Creștinismul are și pentru această boală aducătoare de moarte leacul său, despre care a fost vorba deja în predicile de până acum și va mai fi vorba din abundență în cele ce urmează. Predica de astăzi vreau s-o dedic exclusiv examinării acestor proiecte fanteziste de reformă, nu pentru că ele ar deține, într-adevăr, cheia rezolvării, ci mai curând pentru ca să vedem clar în ce prăpastie morală întunecată se poate prăbuși omenirea și în ce înfundătură fără speranță poate pieri dacă, în căutarea drumului de ieșire, stinge lumina salvatoare a evangheliei.

Astăzi, așadar, vreau să menționez câteva mostre ale acestei propuse reformări a familiei, dar să arăt apoi pentru ce respinge Biserica acest fel de reforme ale căsătoriei.

I. Mostre ale reformării căsătoriei

Căsătoria creștină este legământul sfânt al unui bărbat cu o femeie, legământ făcut pe toată viața. Împotriva acestei forme se face propagandă, în zilele noastre, mai cu seamă în favoarea a două tentative de căsătorie de modă nouă: căsătoria de probă și căsătoria de prietenie.

A) "Căsătoria de probă!" Oare nu observăm dezmățul înfiorător care dă deja târcoale în spatele expresiei ca atare? Omul încearcă o locuință: o ia și, dacă nu-i place, după câteva luni, o restituie. Omul probează o mașină; între timp însă apare un alt tip de mașină, o dă pe prima, plătește diferența și primește una nouă. Poate oare să-și schimbe și soția așa cum și-a schimbat locuința sau mașina de care s-a plictisit?

a) "Căsătorie de probă"! Ajunge să reflectăm doar un pic ca să ne dăm seama ce imposibilitate este aceasta, ce cerc pătrat, ce funie din nisip este! Căsătoria nu se poate încheia pe un an sau pe doi, pentru ca în acest timp "s-o probăm".

Pentru că ceea ce se probează în acest timp, aceea nu e căsătorie!

De esența căsătoriei ține contopirea perfectă; iar aceasta cere în mod necondiționat sentimentul permanenței, al stabilității, al indisolubilității, cere excluderea fricii că în aceasta se mai poate schimba ceva. De esența căsătoriei ține și durabilitatea - veșnic! Dar cum îi probează durabilitatea aceia care nici nu s-au gândit măcar la ea, pentru că la ei totul este numai o "probă"?

Prin urmare este perfect clar că ceea ce numesc ei căsătorie de probă, aceea nu este probarea adevăratei căsătorii, ci gustarea egoistă, ușuratică a plăcerilor senzuale, fuga de obligație și privarea totală de acele idei și energii înălțătoare care izvorăsc din adevărata căsătorie.

b) Dar nu este prezumție să ne obligăm prin jurământ la ceva ce nu putem ști dacă se poate respecta? - spun avocații căsătoriei de probă. Cum se poate jura cineva "că-ți voi fi credincios în orice împrejurare, fericită sau nefericită, în caz de boală ca și în timp de sănătate... în toate zilele vieții mele", când încă n-a încercat cum va fi, de fapt, această viață cu soția sa...?

Aparent, acest argument este relevant, este plauzibil, dar este total superficial și neștiințific. Pedagogia terapeutică și psihoterapia cea mai nouă dau dreptate formei creștine a căsătoriei. Aceste ramuri științifice au dovedit că hotărârea puternică, decisă, declarată și propunerea bună au un efect benefic, purificator și tonifiant asupra întregului univers al gândirii și al voinței, dinamizează în noi valorile care, altcumva, rămân inerte, mobilizează toate calitățile bune care dormitează în om împotriva dominării simțurilor și a tentației pe care le oferă ocaziile. Jurământul de fidelitate, depus solemn, ne însoțește toată viața ca un înger păzitor și ne încurajează, ne întărește, ne obișnuiește cu renunțarea, ne învață să iertăm, ne dispune la acomodare; am jurat, trebuie s-o fac, altă alternativă nu am!

c) În timp ce, în mod contrar, gândul care, din spate, mereu stă la pândă, potrivit căruia "se poate și altfel, de ce să mă căznesc?", răpește într-o măsură uriașă disponibilitatea de a se acomoda, de a depune efort, de a se autoeduca, de a ierta. Concepția "îmi pot desface căsătoria" dă frâu liber capriciilor, aberațiilor și instinctelor, dorințelor și poftelor egoiste care zac în orice om.

În definiția Conciliului Tridentin deci, potrivit căreia harul sacramental "încununează iubirea, întărește unitatea indisolubilă și îi sfințește pe soți" (sess. 245), se ascunde o profundă psihologie. Harul, într-adevăr, mărește energiile firii astfel încât omul, întărit cu harul sacramentului Căsătoriei, devine capabil să respecte promisiunea fidelității veșnice, lucru de care, probabil, n-ar fi în stare firea umană lăsată singură.

d) Așadar, nimeni nu poate spune, justificat, despre sine ceea ce - din păcate - atât de ușor spun unii spre a se scuza: "Vedeți, de la mine nu se poate cere păstrarea fidelității conjugale, deoarece constituția mea este poligamă"...

O, ce exprimare nevinovată pentru scuzarea unei vieți lăsate în voia instinctelor!

Deci constituția ta este poligamă? Dar ce ai zice și ce ochi mari ai face dacă s-ar prezenta înaintea ta - patron de bancă, director de întreprindere, șef de serviciu, - casierul tău delapidator și ți-ar zice: "Domnule director, să nu vă șocheze prea mult deturnarea sumelor pe care am făcut-o, așa este constituția mea, egoistă!" Și ce ai spune dacă mincinosul tău fiu s-ar justifica astfel: "Nu te enerva, tată, constituția mea stă pe picior de război cu stările reale"...

Oare nu-i așa, fraților? Nimeni nu are dreptul să se refere la "constituția" sa când minte, când fură, dar nici când lezează fidelitatea conjugală. Ar trebui mai curând să recunoască faptul că-i este lene să lupte împotriva firii înclinate spre păcat, fire care există în fiecare om, nu numai în el. Cred că atât ajunge despre "căsătoria de probă".

B) Unii oameni recunosc chiar că ideea "căsătoriei de probă" este o contradicție în sine, dar tot nu vor să accepte forma creștină a căsătoriei. În locul ei vin din nou cu un alt slogan: "căsătorie de prietenie". "Să nu fim soți în sensul vechi al cuvântului, ci doar să trăim unul lângă altul ca niște buni prieteni".

Oricât de nevinovat și romantic ar suna această expresie, trebuie să vedem clar că sloganul "căsătoriei de prietenie" nu este mai puțin primejdios decât "căsătorie de probă".

a) Ideea căsătoriei de prietenie, mai întâi de toate nu cunoaște sau cunoaște greșit caracterul femeii și vrea de-a dreptul să revoluționeze firea femeii. N-o să mă înțelegeți greșit dacă afirm că trăsătura fundamentală a firii femeii, exaltarea de un anumit nivel este să privească admirativ la acela pe care-l iubește, pentru că acela este mai mare și mai puternic decât ea și astfel ea se poate simți liniștită în iubirea lui protectoare. Așadar, acesta nu este un capriciu uman, ci o experiență de secole s-a cristalizat în astfel de preferințe: bărbatul, pe cât posibil să fie cu ceva mai înalt decât soția sa, iar în calificare, indiscutabil, să fie mai presus de ea.

Deja și dorința aceasta firească a femeii de a privi în sus la soțul ei dovedește imposibilitatea ca relația spirituală dintre soț și soție să constea numai în prietenie.

b) Dar chiar dacă luăm cuvântul în înțelesul cel bun și spunem că, într-un anumit sens, bărbatul și femeia, chiar în căsătoriile ideale își sunt buni prieteni care se ajută reciproc, se încurajează, se consolează, se înveselesc reciproc - chiar și în acest caz ne dăm seama că în așa-zisa "căsătorie de prietenie" nici vorbă nu poate fi despre toate acestea. Acolo femeia nu este parte egală valoric, ci este obiectul de joacă subordonat capriciilor bărbatului, pe care acesta o ține lângă el atât timp cât vrea și cât poate profita de ea.

Și este foarte firesc ca dintr-o astfel de căsătorie de prietenie să nu se nască nici un copil. Ca atare, o astfel de femeie, din cauza poftelor egoiste ale bărbatului, trebuie să renunțe la cea mai firească dorință a ei care înseamnă, în final, fericirea ei pământească: maternitatea. Ei bine, spuneți-mi, nu este o joacă nerușinată cu cuvintele atunci când cineva numește "prieten" o astfel de ființă atât de egoistă?

Iar pentru faptul că această "prietenie" nu-l satisface nici pe bărbat, viața ne oferă exemple înspăimântătoare. Se întâmplă de multe ori ca bărbatului să i se facă, în cele din urmă, scârbă de această nebunie libertină care este "căsătoria de prietenie" și să vrea să încheie o căsătorie adevărată. Da, acest lucru se întâmplă des. Cât de rar se întâmplă însă ca s-o ia de soție pe "prietena" aceea! Nu! Pe aceea a cunoscut-o prea mult! Despre aceea știe prea bine că nu este demnă de adevărata căsătorie!

Prin urmare în aceste "căsnicii reformate", soarta femeii este, în mod inevitabil, cea a frunzei smulse de pe copac: vântul, un timp oarecare se joacă numai cu ea, o trage, o învârtește, o saltă, dar în final... o aruncă fără milă și fără scăpare în noroiul drumului.

c) "Dar oare Biserica nu vrea să țină seama că evoluția omenirii tinde mereu spre libertate tot mai mare? - obiectează adepții căsătoriei de prietenie. - Cadrul înțepenit al vechii vieți de căsătorie nu poate face față, în nici un caz, acestei intense dorințe de libertate!"

Cât de greșită și de superficială este această filozofare! Căci semnul distinctiv al culturii spirituale, în toate domeniile, este tocmai acela că scurtează tot mai mult frâul năzuințelor dezordonate care sălășluiesc în om. Oare numai în acest singur caz, în căsătorie, ar trebui să facem excepție? Priviți ce cod complicat de maniere, câte prescrieri, câte reguli de bună-cuviință și alte forme sociale îi limitează părții noastre materiale, trupului, dorințele, poftele care cochetează cu instinctul și cu patima! Omul a creat toate regulile și prescripțiile acestea pe parcursul evoluției intense, culturale, când a observat, una după alta, că aceste reguli și prescrieri sunt condițiile de existență socială ale sale.

"Forma creștină a căsătoriei nu corespunde dorinței de libertate a omului?" Fraților! Omul devine liber numai în măsura în care pune în lanțuri animalul din sine! Nu este oare interesant faptul că cele mai multe prescrieri sociale, cele mai multe ceremonii și convenții se găsesc și astăzi tocmai la acel popor care este în același timp și cel mai liber: la englezi? Așadar, forma exterioară și libertatea interioară nu sunt nicidecum incompatibile! Dimpotrivă: puterea obligativității formei exterioare este sprijinul întăritor și pentru partea mai nobilă, mai valoroasă a eului nostru.

II. Biserica respinge căsătoria astfel "reformată"

După toate acestea însă, eu cred că nu va fi greu de recunoscut pentru ce respinge Biserica aceste "reformări ale căsătoriei".

Le respinge pentru că argumentele lor nu rezistă; le respinge însă și pentru faptul că din ele decurg consecințe catastrofale.

A) Trebuie să admitem faptul că unele dintre argumentele lor sunt atât de elegante, atât de cuceritoare, încât în prima clipă îl pot înșela ușor pe om. Dacă examinăm însă lucrurile mai profund, ne dăm seama totuși cât sunt de șubrede acele argumente.

Una dintre filozofiile lor înșelătoare este, de pildă, aceasta: "Este adevărat că ne-am cununat până la moarte; dar abia atunci a reieșit că nu suntem potriviți unul pentru altul când am ajuns să fim împreună. Ani în șir ne-am străduit să ne acomodăm, dar situația este din ce în ce mai rea. Astăzi ura de nedomolit dintre noi este atât de acută încât viața împreună este o veșnică minciună, o continuă ceartă. Nu este mai cinstit în acest caz să ne despărțim, decât să amăgim în continuare lumea arătându-i acea fidelitate, acea iubire care nu există...?"

a) Înainte de toate trebuie să admitem că acest caz prezentat, din păcate, este posibil. "Ura de nedomolit!" Ce cutremurător cuvânt pe niște buze de creștini! Unde se instalează această ură nebună după căsătorie? Acolo unde a fost nebună iubirea înainte de căsătorie. La aceștia se întâmplă ca atracția, entuziasmul și exaltarea care s-a fondat exclusiv pe temelii exterioare, senzuale, după căsătorie să dispară și să se transforme chiar în ură. Și aceasta, pentru că tot ce se clădește exclusiv pe fizicul schimbător se și schimbă o dată cu el. Acest fel de iubire și înțelegere scad în măsura în care scade frumusețea, sănătatea, tinerețea, eventual averea, faima, succesul soților.

Așadar, dacă cineva își clădește căsătoria numai pe un sol atât de mișcător, să nu se mire dacă, cu trecerea anilor, toate acestea dispar și se instalează "antipatia invincibilă" de care am amintit. Este adevărat că printr-o purtare înțeleaptă și controlată poate fi învinsă și această antipatie, dar cuvântul "autocontrol", la cei care se căsătoresc astfel, este un cuvânt șters de mult din vocabular.

b) Trebuie să întreb însă în continuare: Din faptul că în căsătoria clădită numai pe exteriorități și pe baze senzuale poate apărea, într-adevăr, "antipatia matrimonială", denotă oare că aceasta ne permite să facem o breșă în marele ideal al indisolubilității căsătoriei?

Pentru nimic în lume nu!

Din aceasta urmează învățătura pe care Biserica nu a încetat niciodată să o proclame: la alegerea partenerului de viață în căsătorie, factorul determinant să nu fie nici frumusețea exterioară, nici farmecul, nici cariera și nici avuția, căci numai armonia și iubirea care se clădește pe valori spirituale, nu dispare împreună cu frumusețea și tinerețea. Această iubire se întețește o dată cu trecerea anilor, se venerează, se spiritualizează tot mai mult, căci nu vizează exteriorul celuilalt, exterior care se schimbă și îmbătrânește, ci substanța sa interioară, spiritualitatea sa, sufletul său care nu se schimbă, nu se gârbovește, ci devine din ce în ce mai frumos.

B) Să reflectăm însă și la marea catastrofă pe care ar produce-o asupra întregii societăți umane "căsătoria de probă" și "căsătoria de prietenie", dacă s-ar generaliza.

a) Aceia care propun cu atâta înflăcărare "reformarea" căsătoriei și "așezarea ei pe temelii noi" ar trebui să vadă cu claritate ce contribuție idioată este aceasta la acțiunea de răsturnare a celor mai sfinte valori.

Este groaznic până și gândul la ce ar putea însemna prăbușirea morală pentru omenire dacă odată s-ar și adeveri acele sloganuri deșănțate pe care mulți le propovăduiesc astăzi cu atâta impertinență, pe care însă - ce noroc - nici ei nu au curajul să le urmeze! Dacă astăzi mai există încă în oameni moralitate și cinste - atâta cât există, - și dacă în viața de căsnicie de azi mai găsim armonie, pace, bucurie și înțelegere, izvorul tuturor acestora este acel respect religios cu care străbunii noștri au fortificat căsătoria.

Dar ce va fi de noi dacă s-ar reuși laicizarea totală a căsătoriei cu ajutorul acestor sloganuri deșănțate, smulgerea ei din rădăcina sa religioasă și coborârea, într-adevăr, a celei mai sfinte uniri a celor doi oameni la nivel de căsătorie de probă sau căsătorie de prietenie?

Nu mai trebuie să vorbesc despre confuzia existentă deja pe acest plan, nici de desfrâul ce ar depăși păgânismul! O damă de societate trăiește deja cu al patrulea soț, dar și cu primii trei se mai întâlnește la câte o cafea și-și vorbesc foarte lejer - căci doar totul nu a fost decât "căsătorie de probă!" Celălalt "domn" a avut deja trei soții și cu toate trei se află în continuare în relații foarte bune, căci - doar totul a fost "numai căsătorie de prietenie...!"

b) Să nu credeți, fraților, că acum vorbește numai preotul din mine, preotul care deplânge în acest desfrâu călcarea în picioare a legilor lui Dumnezeu! Nu! La aceleași concluzii ar trebui să ajung și în cazul în care ar vorbi din mine teama exclusivă pentru omenire, dacă ar vorbi din mine numai iubirea îngrijorată față de viitorul poporului meu.

Fundamentul, pilastrul, celula componentă a societății umane este viața ordonată de familie. Răvășiți familia și se va răsturna toată societatea. Răvășiți viața de familie și popoarele vor deveni desfrânate. Destrăbălați un popor și revoluția este inevitabilă.

Aruncarea în aer a căsătoriei este interzisă categoric de către legile cristice, însă în urechea omului de azi, pseudofilozofiile trâmbițează mereu că aceasta este o concepție deja învechită, că sistemul nervos agitat al omului de azi nu poate suporta fidelitatea până la mormânt: încercați deci faceți "probe" și "împrieteniri", indiferent de legea religioasă.

Iar oamenii renunță la mintea lor sănătoasă, elogiază sloganurile mieroase, seducătoare și astfel crește în lumea largă numărul familiilor torpilate...

Straniu, ce vedem? Oare de acum este mai fericită omenirea? Faptul că femeile părăsite după "probă" se înmulțesc precum ciuA față de cum era atunci când încă nu cunoșteam aceste groaznice cuvinte noi?

O, de unde! Dimpotrivă, printre ruinele sanctuarelor familiei ruinate cresc bălăriile, mătrăguna și ciumăfaia unor atât de cutremurătoare perversități, cum înaintașii noștri nici nu îndrăzneau să viseze!

Da! Pentru că Dumnezeu știe să-i vorbească omului în diferite moduri. Îi vorbește și prin poruncile sale atât timp cât omul ascultă de mintea sa sănătoasă. Dacă își leapădă însă mintea sănătoasă și, dând cu piciorul în poruncile lui Dumnezeu, aleargă orbește spre pierzare, atunci Dumnezeu îngăduie ca, la trăsnetul potopului moral pustiitor și la lumina infernală a desfrâului încremenitor, pe propria noastră piele să experimentăm că totuși nu ne este permis să călcăm multă vreme în picioare poruncile sale fără să fim pedepsiți.

c) Și abia acum înțelegem, de fapt, pentru ce interzice Biserica astfel de "reforme" ale căsătoriei. Le interzice deoarece defectul central, păcatul primordial al acestor reforme este faptul că ele lezează tezele fundamentale ale indisolubilității căsătoriei. Or - așa cum vom vedea în predica următoare - acest lucru ține atât de mult de esența religiei creștine, încât niciodată, sub nici un pretext, ea nu este permis să fie atinsă fără culpă. Căsătoria nu este un week-end amoros în doi, ci este plecarea responsabilă în doi în călătoria vieții ce duce spre veșnicie.

Faptul că Biserica a apărat în toate timpurile, neclintită, indisolubilitatea căsătoriei, fie împotriva terorii potentaților lumii, fie împotriva filozofiilor ademenitoare ale pseudofilozofilor, fie împotriva sloganurilor fascinante aruncate în mijlocul maselor de oameni, face parte dintre meritele imprescriptibile ale Bisericii și pentru aceasta și societatea umană îi poate fi recunoscătoare.

De câte calomnii, batjocură și învinuiri ar fi fost scutită Biserica, câte pierderi dureroase ar fi evitat, dacă, măcar din când în când, în cazurile cele mai grave, ar fi închis un pic ochii în privința aceasta! Din cauza declanșării Reformei a pierdut jumătate din Germania. Ne putem da seama ce rană dureroasă a însemnat această pierdere pentru ea. Urmează însă îndată divorțul regelui Henric al VIII-lea al Angliei! Și Biserica Catolică nu ar fi trebuit să spună decât un singur cuvânt! Numai atât: "aprob" desfacerea căsătoriei lui Henric al VIII-lea; numai un cuvânt trebuia să pronunțe și nu ar fi pierdut o jumătate din Germania, și Anglia întreagă. Biserica însă nu a pronunțat acest cuvânt. A pierdut Anglia, dar a salvat căsătoria!

* * *

Iubiți frați! Dacă în organismul omului a pătruns o infecție sau lipsește din alimentația lui un element esențial, organismul reacționează cu simptome dureroase: se înroșește sau pălește, face febră, spasme, slăbește, devine incapabil de muncă. Faptul că astăzi și societatea, acest mare organism uman, manifestă spasme, slăbește și se zvârcolește din cauza febrei, principala cauză a acestor tulburări este aceea că în organismul ei a pătruns infecția concepției deșănțate despre căsătorie și că-i lipsește energia fortifiantă a familiei creștine.

Noi, catolicii, nu putem permite infecția și desfrâul nicăieri - nici în căsătorie! Noi, catolicii, nu vrem anarhie - nici în căsătorie! Noi vrem să vedem și acolo ordine. Ordine clădită pe experiența ce rezistă de secole, pe legile naturale și pe legile lui Dumnezeu.

Noi vrem ca, în mic, viața de familie să fie ca un stat bine guvernat - cu munca repartizată, cu autoritate și supunere, cu cinste și împlinirea datoriei. Vrem să vedem în familie un cuplu atât de bine legat încât să nu-l poată desface nimeni altul decât mâna irezistibilă a morții. Noi vrem să izvorască belșug, armonie și dor de muncă din acea instituție, care este chemată să fie patul cald al acestor exigențe, din care însă astăzi izvorăște mult blestem, certuri și amărăciune.

Recunoaștem și noi că viața familiei de azi trebuie reformată: dar nu prin căsătorie de probă, nu prin căsătorie de prietenie, care, de fapt, nu sunt altceva decât rampa de gunoi stropită cu parfumul libertinajului și al expresiilor alese ale literaturii, ci să fie reformată cu fidelitate, cinste, disciplină, să fie reformată prin aceea că repunem căsătoria pe acel piedestal moral pe care a ridicat-o unicul și adevăratul Reformator al omenirii, Răscumpărătorul lumii, Domnul nostru Isus Cristos! Amin.

Note
5 DENZINGER, Enchiridion, nr. 969.
cuprins cuprins



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat