Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

Căsătoria creștină, de Toth Tihamer

Carte apărută la Editura Presa Bună, Iași - 2002

cuprins cuprins

Capitolul XI
Divorțul

I. Creșterea numărului divorțurilor
   A) Datele dureroase ale statisticii
   B) "Dar și ar trebui să fie și Biserica înțelegătoare!

II. Nenorocirile cauzate de divorțuri
   A) "Așa nu se mai poate: dau divorț!"
   B) Există unii care se recăsătoresc, deși primul soț sau prima soție este încă în viață
   C) Alții critică și condamnă cu ușurință și superficialitate atitudinea Bisericii


Iubiți frați în Cristos!

Acum câțiva ani, în capitala Germaniei, la Berlin, s-a derulat un proces deosebit de divorț. Atât soțul, cât și soția cereau în gura mare judecătorului să le admită divorțul. Ei au declarat că sunt deciși să nu mai rămână împreună, însă nu se pot înțelege într-o problemă extraordinar de importantă: al cui să fie câinele!? Da, cățelușul favorit pe care amândoi îl iubeau peste măsură, în locul copiilor pe care familia nu-i avea. Nu mai trebuie spus că nu aveau nici un copil, pentru că nici n-au voit să aibă.

În cele din urmă soția, cu mare greu, a acceptat decizia potrivit căreia cățelușul trebuia să rămână în locuința soțului, dar soția va avea dreptul să-l viziteze o dată pe săptămână și să-l plimbe timp de patru ore. Femeia trebuie, așadar, să se înarmeze cu toată grația și vorbele ademenitoare, pentru ca, în timpul acestor patru ore, să depășească răsfățarea de o săptămână a fostului soț, să poată contracara în inima cățelușului alintările bărbatului și să-i reușească să păstreze în continuare predilecția și sentimentele cățelușului...

Astfel a luat sfârșit procesul. Nici nu te duce capul ce să faci: să râzi sau să urli de durere. Să râzi la comedia aceasta când pe soți nu faptul că nu au copii îi deranjează, ci al cui să fie cățelul! Să râdem oare sau mai curând, cu amărăciune alarmantă, să ne întrebăm: La ce se poate aștepta această omenire care a coborât pe povârniș până la această treaptă?

În ultimele două predici a fost vorba despre indisolubilitatea căsătoriei și ne-am străduit să reflectăm asupra tuturor argumentelor care, pe baza rațiunilor religioase și morale, sociale și pedagogice, se pot aduce în sprijinul indisolubilității căsătoriei.

Din păcate, în contradicție cu acest măreț ideal, avem în față viața reală. Avem acea manifestare dureroasă a vieții reale care produce mulțimea de căsătorii desfăcute, mulțimea de divorțuri, le aruncă în societate și, cu concepția infestată ce izvorăște din ele, subminează cele mai sfinte idealuri ale omenirii.

Să coborâm deci, în predica de astăzi, de pe piscurile ideale ale ultimelor două predici pe șesul arid al vieții reale. După ce am tratat cum trebuie să fie căsătoria, acum să analizăm și cum este căsătoria; să vorbim astăzi despre căsătoria desfăcută, adică despre divorț. Să vorbim și despre dimensiunile înfricoșătoare ale numărului sanctuarelor familiilor destrămate: cum sporesc divorțurile! Despre aceasta vom trata pe scurt, căci și așa este un lucru dureros de cunoscut. Doresc apoi să arăt mai detaliat acea incomensurabilă catastrofă și confuzie stupidă care crește ca bălăriile pe ruinele sanctuarelor familiilor ruinate.

Să fie totodată predica de azi și răspunsul adresat acelor neașteptat de mulți soți suferinzi, care în ultimele săptămâni mi-au comunicat în scrisori dureroasa lor jale familială. Dea Dumnezeu ca sărmanul lor suflet să găsească odihnă.

I. Creșterea numărului divorțurilor

A) Prima realitate tristă, așadar, de care ne ocupăm în predica de azi este creșterea înspăimântătoare a numărului divorțurilor, mai ales după război.

a) Tot omul care a aruncat doar o privire trecătoare peste ruinele sanctuarelor căsătoriei trebuie să se cutremure. Și nu este adevărat ceea ce unii ar dori să facă crezut, anume: cauza principală a desfacerii căsătoriilor nu ar fi decăderea concepției morale, ci situația materială și economică nefavorabilă. Nu este adevărat! Căci dacă ar fi adevărat atunci cine ar putea înțelege pentru ce se întâmplă cele mai multe despărțiri în distinsul cvartal IV al Budapestei, în Belvedere, iar cele mai puține în două din cartierele cele mai sărace ale capitalei, în Buda veche și în Kőbánya? Nu vreau să-mi obosesc ascultătorii cu date statistice mai lungi, căci ele sunt mult prea cunoscute ca să fie necesar să le reamintesc acum. E lucru cunoscut că există țări în care activează oficii speciale care vizitează cuplurile de tineri căsătoriți prezentându-le oferte de divorț rapid, exact, cu servicii ieftine, prezintă cauze de divorț gata fabricate - chiar cu plata în rate. Iarăși este cunoscut că în orașele cosmopolite există un fel de cazărmi uriașe în care aproape că nu poate locui nimeni altul decât femei divorțate și bărbați divorțați. Oameni divorțați și recăsătoriți a doua, a treia, a patra oară! Administratoarea de la parter trăiește deja cu al treilea bărbat, primii doi au părăsit-o. Vânzătoarea de la etaj, dinspre curtea din spate, săptămâna trecută s-a căsătorit a doua oară; din prima căsătorie are trei copii. În apartamentul de lux, dinspre stradă de la etaj, proprietarul casei chiar acum este pe cale de a se despărți. Toată casa despre aceasta vorbește!

b) "Bineînțeles că se desparte! În fond, dacă nu se înțelege cu soția sa! Încearcă o alta! Atâta încearcă până când odată va da de cea adevărată. În fond, fiecare om are dreptul la fericire! Iar dacă în calea fericirii mele se interpune vreun "principiu" sau "raționament principial", capul mă doare pe mine pentru ele...? Chiar și Biserica ar proceda mai înțelept dacă ar lua odată la cunoștință că omul de azi așa gândește. În cele din urmă, până când vrea să-și mai mențină această interdicție depășită? Căci nu există religie pe lumea aceasta care să se poată opune acestei concepții generale a omenirii...!"

De câte ori nu vorbesc oamenii astfel!

Și au totuși ceva dreptate. Au dreptate în aceea că, în afara religiei catolice, într-adevăr, nu există autoritate pe lume care să poată angaja lupta împotriva potopului divorțurilor. Aceasta da, este adevărat! Biserica însă își simte responsabilitatea pentru mandatul ei divin, simte în sine puterea divină de a se opune avalanșelor, își simte privirea ageră, ochiul curat, voința inflexibilă, misiunea cristică și pentru aceasta nu poate da niciodată înapoi.

B) "Dar ar trebui să fie și Biserica înțelegătoare! Nu mai trăim în evul mediu, trăim în epoca radioului, a avioanelor, a electricității! Nu vede Biserica mulțimea tragediilor care decurg din faptul că ea nu admite divorțul?"

a) O, și cum le vede încă! Și cât le compătimește! Câtă compasiune are față de acei bărbați care au luat în serios și responsabil problema gravă a căsătoriei și care, într-adevăr, nu sunt vinovați ei că au găsit o nevastă frivolă, o pramatie, un manechin al modei, o risipitoare. Cât de mult compătimește ea pe acele femei care s-au prezentat înaintea altarului de cununie cu tot idealismul sufletului curat, iar în locul cavalerului ideal visat în singurătatea camerelor lor imaculate de fată mare, au primit un soț petrecăreț, dur, insuportabil. O, cum să nu împărtășească Biserica suferințele celor nevinovați! Cum să nu vadă câte fricțiuni, câtă ceartă și amărăciune poate rezulta din faptul că ea trebuie să mențină conviețuirea între doi oameni care, chiar azi și-ar lua rămas bun unul de la altul pentru totdeauna.

Prin urmare, să nu zică nimeni că Biserica nu știe ce eroism suprauman cere de multe ori indisolubilitatea căsătoriei și că există căsătorii defectuoase a căror menținere până la moarte înseamnă un adevărat martiriu.

b) Și atunci de ce nu cedează din severitatea sa ce pare suprarigidă?

Pentru că nimeni nu poate negocia porunca lui Cristos. Nu poate nici pentru faptul că tu vezi numai prima parte a întrebării, ea o vede însă și pe cealaltă. Tu nu vezi decât mulțimea suferințelor pe care le poate cauza indisolubilitatea. Biserica însă vede și valorile absolute care atârnă de indisolubilitatea căsătoriei. Ea vede și faptul că, dacă acum mii și mii de oameni suferă din cauza indisolubilității, nu mii de oameni, ci întreaga omenire s-ar duce de râpă fără indisolubilitate.

Până când va rezista Biserica în apărarea indisolubilității? Până când va fi om pe pământ. Om căruia trebuie să-i predice voința lui Dumnezeu: "Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă" (Mt 19,9).

Și dacă din cauza aceasta va pierde mii și mii de oameni ambițioși? Și atunci! Și dacă din cauza aceasta va pierde alte țări, cum a pierdut la vremea respectivă Anglia? Și atunci! Pentru că ea poate renunța la toate, numai la un singur lucru nu: la porunca lui Cristos!

II. Nenorocirile cauzate de divorț

Orice om, căruia i s-a dat să privească mai profund nespusa confuzie morală și nenorocirile care însoțesc divorțurile, poate să-și dea seama câtă dreptate are sfânta noastră religie atunci când luptă din răsputeri împotriva divorțului.

Aici nu mai vreau să aduc filozofări teoretice; aici las să vorbească realitatea aridă, viața însăși. Nu există retorică în stare să scoată în evidență atât de real blestemele care decurg din divorț, cum sunt capabile acele câteva exemple luate din viață, pe care le pun acum înaintea ascultătorilor mei.

A) Am înaintea mea, în camera de dialog, o femeie în jur de patruzeci de ani. Când își începe expunerea încă nu plânge, încă mai rezistă. Pe vocea ei sacadată însă pune stăpânire din ce în ce mai mult durerea și la sfârșit toată vorbirea ei nu este decât hohot de plâns, când reținut, când dezlănțuit.

- De douăzeci de ani sunt măritată, amândoi suntem buni catolici, multă vreme am frecventat împreună Spovada și Împărtășania. Am patru copii buni, cel mai mare are șaisprezece ani, cel mai mic șase. Timp de șaisprezece ani viața mea împreună cu soțul meu a fost o adevărată fericire. Acum trei ani însă i-a ieșit în cale o fată tânără, fata casierului de la magazin, și de atunci soțul meu nu mai este el. A devenit dur, nervos, își neglijează familia, de multe ori seara nu vine acasă... Iar eu am suportat toate acestea ani în șir, nu pentru mine, pentru copii. În tăcerea mea am plâns și am suferit. Acum însă nu mai pot; zilele trecute am descoperit totul, iar el a recunoscut. E adevărat că era cuprins de emoție și a făcut promisiuni, dar - s-a sfârșit! Așa nu se mai poate: dau divorț...!

Iar lacrimile sărmanei femei curg ca ploaia de primăvară.

a) Că, într-adevăr, este "femeie sărmană", cine ar putea tăgădui? Cine ar pune la îndoială că viața i-a rezervat o cruce grea? Iar eu, acum, o voi sfătui totuși să nu divorțeze. Dar îmi este permis să spun că trebuie s-o conving să fie gata de cel mai mare sacrificiu pe care Dumnezeu îl poate aștepta de la un om pe acest pământ. Dar trebuie s-o conving, căci altă rezolvare nu există!

- Ei bine, doamnă... divorțați... Este adevărat că în cazuri atât de dureroase până și Biserica admite așa-zisa "separare de la pat și masă", adică dezleagă de obligația luată prin jurământ "să te iubesc și să te respect în toate zilele vieții mele". Astfel și Biserica vă poate despărți, dar o altă căsătorie, desigur, este imposibilă!
- O, nu, la așa ceva nici nu mă gândesc. M-am săturat de toate! Cum aș putea să mă mai mărit încă o dată?
- Da, însă gândiți până la capăt, gândiți-vă la tot ce urmează de aici. Înainte de toate gândiți-vă la sufletul dumneavoastră. Acum vă gândiți, - și nici prin minte nu vă trece că ar putea fi și altfel - că veți păstra total intactă această viață de continență la care vă va obliga despărțirea de soțul dumneavoastră, dar gândiți-vă ce uriașă stăpânire de sine vă va cere acest lucru! Câte vorbe nesocotite va trebui să auziți, că "ești încă tânără și că aceasta-i nebunie". Veți putea să vă împotriviți la toate aceste sâcâieli?
- Mă voi spovedi des și mă voi împărtăși, astfel cred că totul va fi în ordine.
- E adevărat, va fi în ordine sufletul dumneavoastră. V-ați gândit însă ce se va întâmpla cu soțul?
- Ce se va întâmpla cu el? El m-a părăsit deja și a și călcat strâmb.
- E adevărat. Dar dacă îl veți ierta și veți uita totul... - o, cât de greu va fi! - totuși, dacă-l veți ierta el, s-ar putea încă îndrepta. Însă dacă divorțați acum, îl lăsați într-o prăpastie de unde, probabil, nu va mai avea ieșire. Se mai poate spera încă. E drept, a alunecat, dar dacă cere iertare...
- Spuneți-mi însă, părinte, așa ceva se mai poate uita...?
- Nu, nu acest lucru vreau să-l spun. Omului nu-i reușește totdeauna să șteargă amintirile și să-și controleze sentimentele. Intenția însă! Voința! Disponibilitatea de a ierta! Reprimirea celui căit! Și încă nici n-am vorbit despre responsabilitatea cea mai gravă pe care v-o asumați prin divorț: soarta copiilor.
- O, da, eu simt acest lucru. Faptul că am rezistat până acum, tot pentru ei am făcut-o!
- Și o veți face în continuare! Doar nu vreți să rămână orfani sărăcuții, fără mamă, fără tată, având încă în viață și pe mama și pe tata. Doar nu vreți să se năruie, ca un castel din cărți de joc, toate visele tinereții lor. Nu sunteți voi acea groaznică tragedie prin care trec copiii celor divorțați și a cărei urmare este rătăcirea atâtor suflete de copii.

b) Simt, fraților, că unii ar dori, eventual, să intervină în favoarea femeii; să intervină și să întrebe:

- Dar pentru ce nu se poate căsători a doua oară măcar o astfel de parte nevinovată? Prima căsătorie nu a reușit, nu a fost fericită în ea. Pentru ce să nu se poată recăsători? Nu are oare dreptul la fericire?

De câte ori nu aude omul această nedumerire! Iar respectivii nici nu-și dau seama, probabil, cât de necreștinește vorbesc. Da, și creștinul vrea să fie fericit, dar numai după voința lui Dumnezeu și nu împotriva ei! Iar voința lui Dumnezeu, în privința aceasta - ca de altfel în toate celelalte - este în consonanță cu interesele societății umane, cu binele comun. Și iarăși, protejarea interesului omenirii, a binelui comun se situează deasupra fericirii individului, a intereselor individului, și chiar a suferințelor individului.

"Ce-mi pasă mie de interesul comun? - exclamă cu indignare cineva. Pe mine mă preocupă interesul meu!"

Nu, fraților, de o mie de ori, nu! Când izbucnește un război se face mobilizare generală și toată lumea concentrată pleacă pe front, pentru că acesta este interesul patriei. "Ce-mi pasă mie de interesul patriei? Eu dezertez de pe front!" I s-ar permite cuiva să vorbească astfel? Și dacă nu, atunci poate spune cineva: "Ce-mi pasă mie de interesul comun, eu dezertez de pe frontul familiei"?

B) Din păcate sunt destui care dezertează. Sunt destui cei care nu respectă porunca expresă a lui Dumnezeu și se recăsătoresc, deși primul soț sau prima soție este încă în viață.

a) Știți care este consecința acestui lucru? Un dialog cam de genul acesta:

- Ceea ce face Biserica Catolică este totuși nemaiauzit! M-am dus la spovadă și nu mi-au dat dezlegare! Cristos nu a învățat această brutalitate! Cristos a iertat-o până și pe femeia adulteră... Unde este iubirea cristică la dumneavoastră...?
Astfel îmi reproșează și vociferează în fața mea o doamnă, încât aproape că nu am loc la vorbă.
- Nu vă supărați, doamnă, "refuzul dezlegării" este o vorbă atât de grea, este o pedeapsă atât de dureroasă, încât nici un duhovnic nu o folosește decât în cazuri extreme. Faptul că pe dumneavoastră, într-adevăr, un duhovnic nu v-a dezlegat, este semnul că a fost vorba de ceva...
- De care ceva? I-am spus că mi-am luat alt bărbat.
- Ei, vedeți, și dumneavoastră pocniți și trăsniți la adresa duhovnicului dumneavoastră. Nicăieri pe lume nu veți găsi un duhovnic care să vă poată dezlega.
- Da? Pentru ce? Dacă eu mă căiesc de păcatele mele...? Dar Cristos nu a dezlegat-o pe femeia adulteră?
- Vedeți, a doua oară vă referiți la acea femeie păcătoasă! Deși, dacă ați fi citit în Sfânta Carte acel fapt, v-ați fi dat seama că el nu vă este favorabil. Nu știți oare ce spune Domnul în momentul în care o dezleagă pe femeie? "Du-te și nu mai păcătui!" (In 8,11) Iată, aceasta este condiția dezlegării: de acum nu mai păcătui. E drept, ai greșit, ai fost slab, dar de acum înainte nu vei mai continua, nu-i așa? Iar dumneavoastră, dragă doamnă, tocmai acest lucru nu-l puteți promite și tocmai pentru aceasta nu puteți primi dezlegarea, nici de la un preot și nici de la Cristos nu ați putea-o primi, pentru că trăiți cu un bărbat care, după gândirea lui Cristos, nu vă este soț și cu care, așadar, practicarea căsătoriei este un permanent păcat grav. Judecați dumneavoastră acum, cum poate primi dezlegare acela care spune: am săvârșit de multe ori păcatul și cer iertare, deși, este adevărat, că tot așa voi trăi și în continuare...
- Nu vă supărați, vă rog, dar de unde știți că nici după Isus Cristos acesta nu-mi este soț?
- De unde? De la Cristos însuși. Fiți bună și deschideți acasă sfânta Evanghelie după Ioan la capitolul al IV-lea și citiți acel dialog pe care l-a avut Isus cu femeia samariteană care trăia deja cu al șaselea bărbat. Isus i-a spus: "Du-te, cheamă-ți bărbatul și vino aici. Femeia i-a răspuns: N-am bărbat. Isus i-a zis: Bine ai spus: N-am bărbat, căci cinci bărbați ai avut, iar cel pe care-l ai acum nu este bărbatul tău. Aceasta ai spus-o drept" (In 4,16-18).
Aici femeia, pentru o clipă, parcă și-a recunoscut greșeala. Calmă, rămâne un pic pe gânduri și, încetișor, întreabă:
- Ce să fac în cazul acesta? Să-mi părăsesc acest al doilea soț...?
- Vedeți, acum ați găsit singura soluție.
- Nu, nu vă supărați, despre aceasta nici vorbă nu poate fi - explodează ea din nou. De zece ani trăim deja împreună. Nu, nici vorbă! Dar eu aș vrea să mă spovedesc! Nu există, într-adevăr, nici o altă modalitate?
- Nu există, doamnă dragă!
- Tiranie! Acesta este un principiu atât de dur și atât de greu al religiei catolice, acesta îi va aduce pieirea. Și eu îmi voi lăsa credința din cauza aceasta.
- Din cauza aceasta vă veți lăsa credința? Adică, de aceea nu este adevărată învățătura credinței catolice pentru că învață atât de sever porunca lui Cristos? Dar această încăpățânare nu este exact ca aceea când învățătorul, fiind sever cu elevul său, acesta, furios, îi răspunde: "Acum nu mai cred nici că doi plus doi fac patru"! Este adevărat, mulți suferă din cauza acestui principiu, dar hotărâtor nu este faptul că un principiu este dur și greu.
- Nu? Dar ce este hotărâtor?
- Hotărâtor este dacă acel principiu este adevărat, dacă este just, dacă Dumnezeu a poruncit respectarea lui, dacă el este fundamentul indispensabil al vieții umane și dacă perspectiva superioară, plină de elan a vieții umane, binele comun are nevoie de el așa ca de o îmbucătură de pâine, ca de respirație. Căci, dacă așa stau lucrurile - iar în ceea ce vă privește, indisolubilitatea căsătoriei - atunci trebuie rezistat de partea lui chiar dacă acest principiu, în viața unora, provoacă durere, tragedie.

În momentul acela femeia se ridică furioasă, pleacă și-și părăsește și religia. Iar Biserica noastră privește după ea cu inimă îndurerată, așa cum Cristos a privit după ucenicii care, neîncrezători, plecau de la el (In 6,7), dar exact la fel nu poate retrage nici un cuvânt din lege, așa cum nici Cristos nu și-a retras nici o literă din cuvântul său.

C) Să mai spun un caz mai nou? Există - din păcate - și cazuri mai dureroase. Există cazuri când respectivii nu se manifestă numai nemulțumiți, ci critică de-a dreptul. Condamnă cu ușurință și superficialitate atitudinea Bisericii! Tună și fulgeră, acuză, și când li se dă răspuns la întrebare atunci tac.

Vine la mine odată un bărbat complet ieșit din fire și, cu furie, declamă:
- Ei bine, aceasta nu mai merge! Până și Biserica ține partea bogaților! Ieri s-a cununat unul dintre colegii mei, un tânăr, în cutare biserică parohială, deși mireasa mai fusese o dată căsătorită! Dar, ce-i asta? Bogaților le este permis, iar săracilor nu?
Cu greu pot interveni.
- Cu siguranță i-a murit primul bărbat!
- Da de unde să moară! Eu însumi l-am cunoscut; este un funcționar public cu stare bună. Am participat și la prima lor cununie.
- În cazul acesta... nu vă supărați... nu pot răspunde acum la întrebare. Mă voi interesa.
M-am interesat. Și ce am descoperit? Am descoperit că, într-adevăr, prima căsătorie a avut loc, dar ea a fost invalidă din prima clipă. Fata nu a voit pentru nimic în lume să se mărite cu acel tânăr. Doi ani s-a împotrivit din răsputeri. În cele din urmă mama ei a alungat-o și a amenințat-o cu moartea. La aceasta, împotrivirea fetei a cedat, s-a dus în fața altarului și a spus "vreau", deși nu voia! Nici în clipa aceea nu voia. Nici prin minte însă nu i-a trecut că o astfel de căsătorie este invalidă. Dar nici în cazul acesta nu este corect a spune că Biserica "le-a desfăcut căsătoria", căci o căsătorie validă și consumată nu se poate desface, Biserica a constatat numai că în acest caz, chiar dacă a avut loc cununia, căsătoria ca atare nu s-a făcut: părțile sunt libere deci și, ca atare, se pot cununa.

* * *

Acum însă, fraților, să lăsăm aceste cazuri triste! În predica de astăzi a trebuit să expun multe tragedii dureroase. Putem oare încheia într-o atmosferă atât de blazată, atât de lipsită de speranță?

Nu! Pentru nimic în lume, nu!

E drept că ni se cutremură sufletul când vedem imensa tragedie pe care o aruncă asupra omenirii divorțurile. Avem însă de cealaltă parte căsătoriile fericite în care trăiește și astăzi atâta lume și pe care se clădește și astăzi cultura și societatea umană.

Slavă Domnului, există și astăzi astfel de căsătorii fericite! Există căsnicii în care trăiesc fericiți, împreună, părinți religioși și copii religioși, în iubire reciprocă și în într-ajutorare plină de jertfă. Există soți cu suflet generos care se jertfesc pe sine, care-și "poartă unii altora poverile" (Gal 6,2), care în deceniile petrecute împreună nu numai că s-au format sufletește potrivit asemănării, unul celuilalt, ci adesea, spre bătrânețe, chiar și pe figura feței lor apar trăsături asemănătoare. Există mulți - mult mai mulți decât ar crede lumea frivolă - care-și păstrează jurământul sfânt al cununiei lor făcut înaintea altarului - "În toate zilele vieții mele" - și trăiesc în fidelitate, adică până la moarte; împreună lucrează și împreună mor, împreună luptă și împreună triumfă.

Iar când unuia sau celuilalt îi bate ceasul cel din urmă al vieții pământești, oricât ar fi de amară această despărțire, nu este totuși disperată. Și eu cred că este adevărat ceea ce am citit despre un astfel de soț care, înainte de moarte, a prins încă o dată cu înflăcărare mâna iubitei sale soții și, privind-o îndelung în ochi, i-a spus doar atât: "Îi mulțumesc lui Dumnezeu că pe tine mi te-a dăruit mie".

Într-adevăr, iubiți frați, este pentru ce mulțumi în astfel de cazuri! Are pentru ce aduce mulțumiri unul căruia Dumnezeu i-a dat o soție ideală, un soț ideal!

Iar acum îi rog pe fericiții mei ascultători, care au primit de la Dumnezeu acest mare har, să nu uite să se roage ca acest har să poată fi câștigat de alții, de cât mai mulți, și, astfel, pe temelia căsătoriilor fericite și a sanctuarelor familiale binecuvântate, să se clădească pe acest pământ o viață umană mai frumoasă și mai fericită, de unde viața veșnică din ceruri să câștige cât mai mulți cetățeni. Amin.
cuprins cuprins



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat