|
Căsătoria creștină, de Toth TihamerCarte apărută la Editura Presa Bună, Iași - 2002Modă și căsătorie Discurs ținut în a III-a ședința publică a Celei de-a XVIII-a Întruniri Naționale a Catolicilor Maghiari din anul 1926. Eminență, cardinal primat!
Îmi încep discursul, nu fără emoție, deoarece tema sa ușor îl poate deruta pe orator, plasându-l pe o cale greșită. Tratarea problemelor modei din punctul de vedere al moralei catolice este, fără îndoială, o sarcină de actualitate, dar nu este mai puțin dificilă și delicată. Nu este ușor de rezolvat problema în sensul că, pe de o parte, să nu slăbim nimic din principiile catolice, pe de altă parte, să nu lezăm sensibilitatea nimănui; nu este ușor să arătăm astfel greșelile ca să nu-i supărăm pe cei ce greșesc și nici ca, acolo unde trebuie să declarăm război pentru a apăra principiile, să rămânem în pace cu oamenii. Îmi vine să cred că în momentul în care unii au citit titlul conferinței mele: "Modă și căsătorie", au reacționat nedumeriți: Da, sigur! Iarăși moda! Și mereu sărmana modă! Pot spune dinainte despre ce va fi vorba aici! Se va tuna împotriva fustei scurte și a frizurii-bubi; vor fi fulgere împotriva decolteului și a machiajului, va fi blestemat shimmy-ul și charleston-ul. Apoi vom auzi exemple edificatoare despre faptul că în Atena polițiștii le arestează pe femeile ale căror rochii se ridică mai sus de 30 cm de la pământ și că regina Spaniei nu primește pe nimeni în anturajul ei decât dacă are rochia pe gât și că, zilele trecute, până și conducerea Serbiei a dat un decret în sensul că toate funcționarele decoltate și machiate să fie eliberate din serviciu etc. Cu alte cuvinte, vom auzi iarăși vechea poveste... Ei bine, eu aș dori să abordez problema ceva mai profund și, în loc să tratez simptomatic necazurile, vreau să evidențiez rădăcina lor comună. Tocmai pentru aceasta eu vă invit nu la fulgere și trăsnete, ci la un pic de reflecție. Voi scoate în evidență excesele și pericolele unor curente ale modei; mă voi strădui să argumentez că izvorul comun al tuturor necazurilor este gândirea și concepția noastră despre viață păgânizată. De judecat nu vreau să judec pe nimeni, toată judecata vreau s-o încredințez aprecierii calme a domniilor voastre. Căci, chiar dacă este o sarcină ingrată să vorbești despre adevăruri neplăcute, eu cred că e de datoria universalității catolicilor, în primul rând, să asculte cu curaj cuvintele de apărare în fața smintelilor. * * * I. Acum, așadar, după ce mi-am instalat paratrăsnetul, să începem verificările. Pe primul loc dăm tot de denaturările modei de azi, ale modului de a se îmbrăca, de a dansa și de a se machia. Însă vom putea face o apreciere corectă, numai dacă vom vedea clar ce i se poate reproșa, din punct de vedere catolic, exceselor modei. Cine nu știe că modul de a ne îmbrăca, precum și regulile de a ne comporta sunt supuse schimbărilor substanțiale, potrivit timpului, practicității și gusturilor? Iar dacă haina sau părul cuiva este mai lung sau mai scurt cu 5 cm, după părerea mea, nu prezintă, din acest punct de vedere, nici o importanță. În schimb prezintă o importanță extraordinară acea opinie și concepție păgână de viață, care urmărește nu practicitatea, nu gustul, ci numai incitarea senzualității, acea concepție care rezultă din tot modernismul de azi, din modul de a se îmbrăca, de a dansa, de a se machia și din tot comerțul cu articole de vanitate și care, prin confundarea esteticului cu eroticul, ne amintește, la dimensiuni îngrijorătoare, de acea epocă păgână când oamenii ridicau cele mai multe temple spre cinstirea zeițelor Venus și Afrodita. Se obișnuiește să se spună că Dumnezeu ne-a lăsat trei amintiri din paradisul pământesc: lumina stelelor, parfumul florilor și farmecul ochilor copilului nevinovat. Ei bine, măcar adepții catolici ai exceselor modei, ai modernismului, de ar reflecta că atunci când ochii umani nevinovați sunt scandalizați, de fapt se distrug și se elimină din lume amintirile, și așa puține, ale paradisul pământesc! Jalonul nivelului moral al unui popor a fost întotdeauna respectul reverențios pe care-l acorda femeii și gradul de respect pe care și-l păstrau femeile. Ei bine, dacă această balanță este corectă, atunci este consternantă poziția ei actuală. Să o și declarăm: femeile sunt cel puțin tot atât de vinovate de această stare de lucruri cât și bărbații. Căci, ceea ce astăzi se întâmplă chiar și în anturajele considerate cele mai bune, toată această urgie a machiajului, a nudității, a dansurilor deșănțate, a libertinajului în contactele dintre băieți și fete și anarhia provenită din răsturnarea formelor sociale; acel lux și somptuozitate de dimensiuni incredibile care aproape că atinge demența femeii lui Nero, Poppea, care zilnic se îmbăia în laptele a 500 de măgărițe sau țicnirea femeilor din Pompei care-și vopseau pleoapele în negru cu ouă de furnică, își ungeau părul cu grăsime de urs și și-l ondulau cu sânge de bufniță, care-și puneau pe degete simultan câte 16 inele - zic: aceasta nu mai este o simplă rătăcire a modei, ci este spargerea bubelor sufletului păgânizat, acum, la sfârșitul celui de al doilea mileniu după calculul creștin al timpului! Scuzați-mă, am spus de la început că nu vreau să jignesc pe nimeni, de aceea îmi permit să vorbesc atât de direct... Da, da - aud replica: "Omul a fost întotdeauna rău, și pe vremuri a existat decadență în lume". Sigur că a existat! În această analogie există însă o diferență uriașă. Pe vremuri desfrâul era considerat de toată lumea un păcat cu care trebuie să te retragi la întuneric. Dar azi? Cine îndrăznește astăzi să numească păcat și cea mai gravă lezare a legilor morale? Păcatul și atunci îi ispitea puternic pe tineri; dar măcar aceia cărora le erau încredințați tinerii voiau să-i ferească, să-i păzească de pericol. Cine a auzit pe vremea aceea ca fete adolescente să vină singure de la bal dimineața pe la ora 3-4! Da, se putea dansa și ceardașul în mod conflictual cu morala, dar astăzi există dansuri care altfel nici nu se pot dansa decât scandalos. Înțeleg că numai astfel de dansuri puteau inventa matrozii negri cu gâtlejurile arse de whisky prin tavernele ce duhneau de tot felul de miasme de prin porturile sud-americane, dar faptul că domnișoare europene, versate în filozofia lui Cicero și Tacit și cizelate în cultura creștină, au chef să copieze pe acești cheflii și să le imite grimasele, aceasta n-o mai pot pricepe nicicum. Bunicile noastre mai spuneau că cine umblă cu fața vopsită are viața mânjită. Ar avea însă curajul astăzi să spună acest lucru chiar și nepoatei lor, care, în tramvai, își deschide poșeta, își scoate oglinda și începe să se vopsească în văzul tuturor? Femeile cinstite de altădată erau conștiente că, dacă ieșim între oameni, trebuie să ne îmbrăcăm; ce i-ar spune acum nepoatei lor care pleacă la bal, dar nu are pe ea atâta îmbrăcăminte câtă aveau bunicile când plecau la culcare! Cine are curajul astăzi să strige în gura mare că ceea ce se întâmplă acum este deja suflul morții și luminozitatea putregaiului? Nimeni! Ei bine, în catolicism trebuie să existe curajul de a se prezenta înaintea oamenilor, de a-i scutura și a le spune: Oameni buni! Oricare v-ar fi convingerile, spuneți-mi: nu-i așa că viața este mai frumoasă decât moartea? Nu-i așa că apa lacului de munte este mai limpede decât a mlaștinii? Și, mai cu seamă, nu-i așa că orice risipă, lux, modernism și petrecanie din zilele noastre este o trădare, o infidelitate față de viitorul omenirii? Cei vechi credeau că acela pe care îl mușcă tarantula trebuie să danseze până amețește și atunci se vindecă. Ne vine să râdem de această superstiție a bătrânilor, dar în același timp noi vrem să dansăm, să ne dejucăm sănătatea în chiote de miez de noapte ce se aud peste șapte sate! Nu vă supărați, nu-i așa, că vorbesc atât de franc. Trebuie să vedem limpede: în problema modei Biserica obiectează faptul că la frumusețea femeii de azi lucrează sute de meseriași: croitori, pantofari, coafori, manichiuriste, pedichiuriști, masori, pălărieri, modiste, creatori de parfumuri - numai femeia ca atare, nu! Biserica recunoaște dreptul la distracția decentă, la îngrijirea corectă a corpului, la moda și vestimentația corectă, dar cu o condiție: să nu uităm că sufletul este mai presus decât trupul și că legile eticii sunt mai presus de legile esteticii. II. Trecând în revistă curentele la modă pare a fi necesar să spun câteva cuvinte despre problema culturii fizice. Vă rog să binevoiți a urmări corect poziția noastră și în privința aceasta. În momentul în care marea adunare catolică amintește și problema culturii fizice este, într-adevăr, departe de ea gândul de a pune la îndoială câtuși de puțin justețea, corectitudinea și necesitatea îngrijirii sănătății. Cine nu știe că după munca de fabrică, din comerț, de birou care toacă nervii, sportul este revigorare, că pentru elevul care buchisește toată ziua în cărți antrenamentul fizic este împrospătare, dispunere pentru muncă și fortificare a voinței? Și dacă totuși menționăm aici excesele sportive, la modă azi, la aceasta ne obligă faptul că, ceea ce se întâmplă astăzi în Europa întreagă pe acest tărâm - fără să fim exceptați nici noi - aceea nu mai este educație fizică, ci este nimicire fizică, iar atunci când este educație fizică și atunci este rănire, mortală adesea, a plăcerii serioase de muncă, a străduințelor mai înalte și a valorilor mai spirituale. Și cred că nu exagerez dacă în vorbele mulțimii entuziasmate după stelele de cinema și după campionii sportului aud din nou acel "panem et circenses", iar pe chipurile desfigurate ale zecilor de mii de spectatori de pe stadioane descopăr iarăși trăsăturile chipului nostru păgânizat. Eu cred că îi văd corect pe aceia care, nu numai din punct de vedere pedagogic, ci și din punct de vedere fiziologic, consideră nemotivată și nefondată acea aberație fanatică prin care unii, în vremurile noastre de după război, își elogiază răscumpărătorul numai în sport. Îi invit însă pe toți să nominalizeze un caz măcar în care să fi pierdut o luptă, una singură, din cauză că ostașii noștri nu au fost suficient de antrenați, din punct de vedere fizic, pentru solicitările de pe front. Nicăieri! Nici măcar o singură dată! Eu însă pot arăta cazuri teribil de adevărate când am pierdut războiul deoarece sufletul nu a fost suficient de antrenat. Da, recunosc: fără competiție, fără compararea forțelor, fără tentația recordurilor, sportul este aproape inimaginabil. Dar în acest caz să fim măcar conștienți de primejdia pe care o reprezintă pentru celelalte valori ale omenirii insistenta dezvoltare unilaterală a forțelor fizice. Este vai de acea școală medie în care elevul leneș și obscur este împins dintr-o clasă în alta numai pentru faptul că aduce instituției glorie prin aportul său de fotbalist (caz întâmplat!); însă este vai și de acea societate ai cărei membri maturi preamăresc sportul ca pe un substituitor religios. Dacă tineretul ce se ridică astăzi vede că ziarele scriu despre un alergător de o sută de metri articole de trei ori mai lungi și cu un entuziasm de zece ori mai mare decât despre survolarea Polului Nord, care va fi consecința? O tristă scădere de valori în sufletul generației viitoare: minimalizarea strădaniilor spirituale, slăbirea eforturilor științifice și culturale în comparație cu energiile fizice ca atare. Și poate numai aceia văd limpede ce dimensiuni a luat această ierarhizare de valori la tineretul actual care, ocupându-se mai îndeaproape de ei, cunosc idealurile pentru care tinerii de azi se entuziasmează. Binevoiți, de pildă, să întrebați pe oricare dintre tineri unde se află Bruxelles sau Sofia și veți primi răspunsul dezinteresat: nu știu! Să-l întrebăm însă unde se află Hollywood: ochii deodată încep să-i scânteieze și pe loc este dispus să schițeze și străzile acestui oraș american al filmului. Să-l întrebăm cine a fost Murillo sau van Dyck, Pasteur sau Liebig, Nelson sau Bismarck; răspunsul va fi: nu știu! Dar cine este Asta Nielsen și Paola Negri, cine este Max Linder și Rudolfo Valentino, cine este Dempsey și Nurmi, pe aceștia toți îi știu. Îi știu? Da, nu numai numele lor, ci știu și cine le-a fost mama, tata, cum au dormit ieri noaptea, ce le place mai mult să mănânce la prânz și care este culoarea preferată a cravatei lor! Nu știu tinerii câți metri face lumina într-o secundă, dar cu toții știu cu câte secunde s-a depășit recordul olimpic la înot în ultima olimpiadă. Nu știu nici măcar cu aproximație înălțimea vârfului Mont Blanc, dar știu cu exactitate de milimetru ce înălțime a sărit primul, al doilea, al treilea... al zecelea săritor la nu știu care disciplină sportivă. Nu știu în care an a fost eliberată Buda de sub turci, dar știu în a câta repriză Dempsey l-a făcut knock-out pe adversarul său... Fiindcă istoria arată că hipercultura trupului întotdeauna a fost în detrimentul sufletului, pentru aceasta toți aceia care văd, în continuare, temeliile vieții umane în asigurarea supremației valorilor spirituale se vor bucura, desigur, la auzul acestui veto energic, rostit în cea mai înaltă adunare catolică, chiar în ceasul al doisprezecelea. III. Ar fi însă o rezolvare superficială a problemelor atinse de mine, dacă mi-aș termina aici expunerea. Și, deși timpul ne face semn să ne grăbim, binevoiți totuși a-mi îngădui să includ aici, foarte pe scurt, încă o problemă de o importanță uriașă. Pentru că tot ce am tratat până acum: excesele modei, dansul nebunatic, devierile sportului, luxul... nu sunt decât simptome; sunt simptomele singurei noastre boli și ar fi fără rezultat lupta împotriva simptomelor epocii, dacă nu am avea curajul să ne atingem de cuibul bolii. Bănuiți la ce mă gândesc? Bănuiți în ce văd pericolul cel mai groaznic, rădăcina tuturor necazurilor noastre? În bălăbănirea vieții familiei moderne sau cum s-a obișnuit să se spună: în criza vieții de familie. Dacă este reală afirmația că istoria adevărată a unei națiuni nu este istoria războaielor sale, ci istoria familiilor sale, atunci este cutremurător de sumbră imaginea care-mi stă în față în acest moment. Văd înaintea mea legiunile căsătoriilor nereușite; năvălește înaintea mea statistica mereu crescândă, de la un an la altul, a divorțurilor; văd tragediile din sufletele copiilor familiilor despărțite - acești puișori aruncați de către furtună afară din cuibul cald al familiei. Văd toate acestea și iarăși îmi vine în minte același lucru: Iată o mai nouă manifestare, mai periculoasă decât oricare alta, păgânizărea sufletului modern! La Seneca citim că distinsele femei romane nu-și însemnau anii după consulii timpului, ci după bărbatul care le-a fost soț în anul respectiv. Oare noi suntem departe de acest mod de calcul al timpului? Atunci când trupul omenesc începe să se descompună în elementele sale componente, în celule, acesta este semnul iminentei dizolvări, al putrezirii. Familia este celula, singura pe care se poate clădi o societate organizată, situată la un înalt nivel cultural. Acolo unde această celulă începe să se destrame, acelei societăți i-a bătut ceasul cel de pe urmă, deoarece înaintea unui cunoscător al istoriei nu mai trebuie demonstrat că întotdeauna creșterea numărului divorțurilor este proporțională cu prăbușirea culturii și este și semnul necondiționat al destrămării societății. Da, suntem în criză! Dar nu este vorba de - așa cum se spune - "criza familiei", ci de criza sufletului uman devenit păgân, căci familia poate intra în criză numai acolo unde a ajuns în criză morala și respectarea idealurilor. Da, să înnoim, dar nu despărțind, tu du-te la dreapta, iar eu merg la stânga! Nu! Ci amândoi, împreună, ne reîntoarcem la Cristos! Iar lupta cu moda, cu luxul, cu decadența este o problemă cu totul secundară, care se rezolvă de la sine dacă am rezolvat-o pe prima: am consolidat familia. Căci, dacă este bolnavă familia, atunci este bolnav poporul, este bolnav statul, este bolnavă cultura și este bolnavă și împărăția lui Dumnezeu pe pământ: Biserica. Astăzi, singură Biserica Catolică îndrăznește să-și ridice glasul împotriva divorțurilor și, chiar dacă va fi lăsată să ducă singură această luptă, ea nu va tăcea niciodată. Ea îndrăznește să-și ridice glasul împotriva curentelor la modă dacă ele vatămă drepturile sacre ale sufletului - mă gândesc aici la excesele în vestimentație și sport și la divorțuri - și invers, are curajul să rămână fidelă unor lucruri demodate, a căror readucere în actualitate constituie una dintre cele mai arzătoare probleme ale supraviețuirii genului uman: mă gândesc la iubirea copiilor în familie. Noi toți putem fi mândri de conștiința că Biserica Catolică așa cum este singura propovăduitoare, în lumea întreagă, a indisolubilității căsătoriei, tot așa morala sa este singura contragreutate serioasă împotriva monstruozității malthusianismului ucigaș de popoare. Să ne fie îngăduit ca aici, la marea adunare catolică, să declarăm deschis că în aceste probleme exemplul cel bun, decisiv, numai intelectualitatea catolică și chiar familiile cele mai distinse îl pot da. Pentru frânarea exceselor modei, pentru reducerea risipei, pentru întărirea familiei, pentru îndrăgirea copiilor numeroși ne trebuie pilde, exemple ce vin de sus și pentru aceasta sunt edificatoare. Excelența sa, ministrul Cultelor, zilele trecute a scris un important articol în ziarul catolicilor din Europa centrală, "Schönere Zukunft" (5 septembrie), cu titlul: "Copiii sunt binecuvântare și copiii trebuie apărați". În acest articol el arată că bărbații de stat din Anglia se bucurau de grația reginei Victoria tocmai pentru că aveau copii mulți. Și aveau copii mulți pentru că însăși regina Victoria avea o familie numeroasă și - așa cum notează domnul ministru - în urma exemplului reginei, familia numeroasă, iubirea copiilor ținea cu adevărat de educație. Dacă domnul ministru al Cultelor are dreptate - și este imposibil să nu vedem perfecta dreptate a cuvintelor sale - zic, dacă are dreptate în sensul că pentru a introduce o modă cinstită trebuie curaj, curaj pentru viața modestă de familie, curaj pentru viața de familie solidă, curaj pentru îndrăgirea copiilor, curaj care să radieze din exemplul bun al familiilor celor mai distinse asupra oamenilor mai simpli, dacă acest lucru este sigur, atunci să-mi fie îngăduit să arăt spre acel loc, cel mai de sus, de unde exemplul cald al modestiei și al vieții fericite de familie se revarsă asupra tuturor familiilor maghiare. Cu câteva săptămâni în urmă am celebrat sfânta Liturghie în castelul unui sătuc spaniol de pe țărmul Oceanului Atlantic. La sfânta Liturghie participa, în genunchi, o văduvă cu opt copii. Când am văzut acea mamă, văduva regină a Ungariei, îmbrăcată nu după modă, ci modest, cu rochia închisă pe gât; când am văzut acea numeroasă familie, nu după modă - opt copii! -, cu câtă pietate a îngenuncheat la sfânta Împărtășanie, atunci mi-am zis: Da! Rezolvarea tuturor problemelor noastre nu poate fi găsită în altă parte decât în Domnul nostru Isus Cristos. El este tămăduitorul societății noastre cufundate în excesele modei, secătuite în cultul sportului, răvășite de neînțelegeri, cu leagănele goale. * * * Cu aceasta am ajuns la morala constatărilor noastre. Căci n-are sens scandalizarea, n-au sens tunetele dacă din cele spuse nu învățăm nimic. Fiecare om care gândește vede clar că decadența morală a epocii noastre duce societatea spre catastrofa capitală, dar nu toți trag de aici aceleași concluzii. Spengler își scrie virulenta sa carte despre căderea culturii Occidentului; noi însă nu urlăm unei lumi pronosticuri virulente, ci ținem mari adunări catolice și, stârnind curajul catolic și conștiința catolică, întărind modul de viață catolic, vrem să prindem puternic timona timpului și, cu un optimism constructiv, să oprim alunecarea pe povârniș spre prăpastie. Nouă nu ne este profet Spengler, ci papa Pius al XI-lea care vede personal prăbușirea morală a epocii noastre și totuși nu se lamentează, ci rânduiește o nouă sărbătoare: sărbătoarea Cristos Rege, care să încreștineze și să salveze societatea păgânizată. Noi ascultăm de Pius al XI-lea, îl recunoaștem pe Cristos ca rege. Da, Cristos este regele, nu numai al Bisericii, nu numai al cărții de rugăciune; Cristos este rege și al modei, este rege și al dansului, este rege și al sportului, este rege și al vieții de familie. Cândva a fost, într-adevăr! Iar omenirea era fericită! Noi am încercat fără el! Și am ajuns pe marginea prăpastiei! Nu există altă ieșire decât să ne reatașăm cu fidelitate de el! Da! Ne întoarcem la el, vrem să trăim prin el și credem: Cu el vom învinge!
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |