Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

Căsătoria creștină, de Toth Tihamer

Carte apărută la Editura Presa Bună, Iași - 2002

cuprins cuprins

Capitolul IX
Căsătoria indisolubilă (I)

I. Căsătoria trebuie să fie indisolubilă din voința lui Dumnezeu
   A) Primul argument în sprijinul indisolubilității căsătoriei este voința lui Dumnezeu
   B) Nici încălcarea fidelității nu desface legământul propriu-zis al căsătoriei

II. Căsătoria trebuie să fie indisolubilă și pentru esența sa

III. Căsătoria trebuie să fie indisolubilă și pentru scopurile ei
   A) Primul scop al căsătoriei este susținerea, demnă de om, a genului uman
   B) Ajutorul reciproc al soților și contopirea lor deplină


Iubiți frați în Cristos!

La 19 iunie 1934, în Camera Superioară a Legislaturii Maghiare s-a auzit un discurs de pe buzele de atunci ale răposatului grof Károly József, din care merită să citez câteva rânduri în introducerea predicii mele de astăzi.

"Statul maghiar a sacrificat milioane și milioane pentru viitorul material, moral și etic al generației tinere de mâine - spune groful - însă trebuie să constat cu amărăciune că în societatea noastră, în viața de familie s-a strecurat o decadență și o criză din ce în ce mai triste. Defectul se află la baza familiei, a societății, a statului; este tot mai mare numărul divorțurilor, este tot mai mare numărul copiilor crescuți fără tată și fără mamă. Ce folos de sacrificiul bănesc pe care l-a adus și statul pentru generația viitoare; ce folos de educația morală pe care o primesc copiii și în institut și în școală, dacă acasă, în familie nu văd decât elemente de scandal, în multe locuri văd o viață care poate fi numită oricum, numai morală nu?! Potrivit istoriei, puritatea vieții de familie, în toate țările, este termometrul progresului sau al decăderii națiunii.

Coloanele ziarelor noastre sunt pline cu acte de divorț și scandaluri de familie, cu delicte, iar în ultimii ani suntem nevoiți să auzim, din păcate, despre delicte comise de minori, despre crime comise de ei, despre tați și mame ucise. Apreciez că acest lucru nu mai poate fi tolerat nici de către guvern, nici de către legislație. Puterea politică și legislativă trebuie să intervină energic în această explozie revoltătoare a patimilor și a iresponsabilității".

Așa a vorbit groful cu inimă nobilă, îngrijorat de soarta patriei sale.

Când vedem însă, fraților, că și legiuitorii laici privesc uluiți la consecințele dăunătoare care răsar ca buruienile din zdruncinarea vieții de familie și din divorțuri, ne putem da seama ce durere cuprinde inima Bisericii! Ea jelește în primul rând valorile incomensurabile îngropate sub dărâmăturile sanctuarelor familiilor destrămate.

Această îngrijorare mă face și pe mine ca în seria predicilor mele tematice despre căsătoria creștină să dedic acum trei duminici acestei teze fundamentale a creștinismului și să tratez indisolubilitatea căsătoriei. În primele două predici, astăzi și duminica viitoare, voi releva marele ideal creștin: indisolubilitatea căsătoriei și cauzele care fac ca sfânta noastră religie catolică să reziste și azi în apărarea ei; în predica a treia vom trata tristele rătăciri și catastrofele înspăimântătoare ale familiilor divorțate.

În zilele noastre numărul divorțurilor a îmbrăcat dimensiuni cutremurătoare. Se pare că omenirea aproape că începe să se întoarcă la poligamia de dinainte de Cristos, cu singura deosebire că atunci cineva putea să țină simultan atâtea femei cât îl ținea punga, iar astăzi poate ține, una după alta, atâtea femei câte motive de divorț poate inventa.

Iar Biserica, în pofida acestei groaznice epidemii și a cutremurătoarei iresponsabilități morale, proclamă mai departe, cu curaj neclintit, apără și cere indisolubilitatea căsătoriei.

Oare pe ce argumente se sprijină religia catolică, atunci când rezistă cu o consecvență atât de impunătoare și indiscutabilă în apărarea indisolubilității căsătoriei? - este întrebarea pusă în predica de azi.

Iar răspunsul la această întrebare va fi întreit: Căsătoria trebuie să fie indisolubilă - deoarece aceasta decurge din voința lui Dumnezeu, din esența căsătoriei și din scopul căsătoriei. Mai avem încă un al patrulea argument de partea indisolubilității căsătoriei: interesul umanității. Dezvoltarea primelor trei răspunsuri însă cere atâta timp încât acest argument, ultimul, trebuie să-l las pentru următoarea predică.

I. Căsătoria trebuie să fie indisolubilă din voința lui Dumnezeu

A) Primul argument în sprijinul indisolubilității căsătoriei este, firește, voința lui Dumnezeu însuși.

a) Dumnezeu, la început, a creat un bărbat și o femeie, deci un cuplu, o pereche; cu aceasta Dumnezeu a arătat deja că legământul căsătoriei trebuie să aibă loc numai între un bărbat și o femeie. Dar arată acest lucru și cu acel fapt interesant, de neînțeles pentru mintea umană că în permanență numărul bărbaților și al femeilor este mereu în echilibru, uniform. Cu o diferență neglijabilă, în permanență se nasc pe pământ tot atâția băieți cât și fete. La rândul ei, această particularitate a naturii, neinfluențabilă din partea omului, proclamă că stăpânul lumii și creatorul ei, pentru fiecare femeie a hărăzit și a creat numai un singur bărbat.

Iar evreii, când îi obiectează lui Isus că legea lui Moise le-a permis ca bărbatul, în anumite cazuri, să-și poată lăsa femeia, Isus le răspunde tăios: "Moise din cauza împietririi inimii voastre v-a dat voie să vă lăsați soțiile, la început însă nu era așa" (Mt 19,8).

Într-adevăr: la început nu era așa. La creație legea pozitivă divină era unitatea și indisolubilitatea căsătoriei, iar Cristos a reașezat-o în toată severitatea sa.

b) Cu care cuvinte a reașezat-o? Cu cuvintele de veșnică amintire și nouă tuturor bine cunoscute: "Omul își va părăsi tatăl și mama și se va alipi de femeia sa, iar amândoi vor deveni un singur trup... Prin urmare, ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă... Vă spun, așadar, cine-și va lăsa soția, în afară de cazul de concubinaj, și va lua alta, făptuiește adulterul; iar cine ia în căsătorie una lăsată de bărbat, făptuiește adulterul" (Mt 19,5.6.9). S-ar putea oare vorbi mai exact?

"Ceea ce Dumnezeu a unit..." Cum unește Dumnezeu pe oameni în căsătorie? Mai întâi de toate cu acea iubire înflăcărată pe care el o aprinde în cele două inimi tinere. Apoi îi unește cu puterea sacramentului. Îi unește apoi și prin copiii pe care li-i dăruiește atunci când iubirea conjugală se manifestă între ei în cea mai intimă contopire.

Prin urmare, ceea ce Dumnezeu a unit împreună în mod astfel repetat, nu există om care să aibă dreptul să dezlege și să despartă. O a treia persoană străină nu are dreptul să pângărească sanctuarul căsătoriei și s-o arunce în aer; dar nu au dreptul nici înseși părțile căsătoriei să o desfacă, nici prin hotărâre bilaterală, nici unilaterală.

Din cuvintele citate ale lui Isus se vede cât se poate de limpede cât de sever a voit el să strângă la loc concepția slăbită a Vechiului Testament. Și din aceste cuvinte citate mai sus, dar și din alte învățături ale Domnului Cristos (Mt 5,31-32) s-a format una dintre tezele fundamentale ale Bisericii, potrivit căreia niciodată nu se poate desface o căsătorie valid încheiată și consumată.

B) "Se pare însă - cineva poate replica - că Domnul Isus parcă nu a voit totuși să fie atât de aspru! Din cuvintele sale, amintite mai înainte, se întrevede că în cazul celui mai mare păcat al încălcării fidelității conjugale, chiar el ar admite despărțirea; lucru astfel și interpretat de către facțiunile religioase, numai că Biserica Catolică nu cedează la concepția sa severă".

Nu cedează, fraților, pentru că nu poate ceda. Este foarte sigur că Isus nici în acest caz nu a voit să admită recăsătorirea.

a) Mai întâi, acest lucru rezultă din alte cuvinte ale lui Cristos Domnul spuse cu altă ocazie. În evanghelia după sfântul Marcu, de pildă, Isus vorbește astfel: "Oricine își lasă soția și se căsătorește cu alta, comite adulter cu ea. Tot așa, dacă femeia își lasă bărbatul și se mărită cu altul, comite adulter" (Mc 10,11-12). Aici Domnul nu mai face nici o excepție. Oricare ar fi cauza lăsării femeii - chiar pentru infidelitate - nici una ca aceasta nu poate fi luată, deoarece aici, în cuvintele lui Isus, nu este amintită o astfel de învoire.

Da, din cauza acestui păcat groaznic, partea vinovată poate fi îndepărtată, aceasta numim noi "separare de la pat și masă", dar nici după această separare nu încetează să fie validă unirea matrimonială și nu este permisă o nouă căsătorie! Încetează obligația conviețuirii, dar nu încetează validitatea căsătoriei. Și tot ce spune Isus Domnul despre soția vinovată, este valid, firește, și pentru soțul vinovat.

b) Faptul că, într-adevăr, așa trebuie înțelese cuvintele Domnului, o arată și mirarea, indignarea ucenicilor. Ei au răspuns la cuvintele Domnului: "Dacă aceasta este starea omului față de femeie, nu face să te căsătorești" (Mt 19,10). Adică, infidelitatea este, într-adevăr, cauză de despărțire, dar dacă nici după o astfel de despărțire nu te poți recăsători, atunci este mai bine nici să nu te apuci de acest lucru nesigur. Așadar, este foarte limpede, apostolii au înțeles astfel cuvântul Domnului, că el nu admite recăsătorirea nici în cazul infidelității.

Dar așa l-a înțeles și sfântul Paul; el le scrie atât de hotărât credincioșilor din Corint: "Căsătoriților însă, nu eu le poruncesc, ci Domnul: femeia să nu se despartă de bărbat; dar dacă totuși s-a despărțit, să rămână nemăritată sau să se împace cu bărbatul ei" (1Cor 7,10-11). S-ar putea da oare o interpretare mai credibilă cuvintelor Domnului citate mai înainte? Ar avea cineva curajul să afirme despre sine că el a înțeles mai corect cuvintele Domnului decât sfântul Paul?

O nouă căsătorie, într-adevăr, nu este permisă chiar dacă s-a făcut separarea de la pat și masă!

c) La această concluzie ajungem însă și printr-o altă reflecție.

Nimeni, într-adevăr, nu mai poate gândi că Fiul lui Dumnezeu a voit să răsplătească acest păcat îngrozitor de mare! Și, de fapt, răsplătire a încălcării fidelității conjugale ar fi, într-adevăr, dacă pe acest motiv s-ar putea încheia o nouă căsătorie!

Să luăm viața așa cum este ea. Cauza foarte multor divorțuri nu este numaidecât diferențierea și diversitatea de păreri dintre soți, cât mai mult apariția unei a treia persoane la orizont.

Va fi de-ajuns să aduc la aceasta un singur exemplu. Doi soți au trăit împreună douăzeci și patru de ani. Au trăit bine și frumos. Ei bine, au existat și între ei unele fricțiuni și certuri - acestea se află în orice casă. Totuși au trăit bine. Fiul lor de douăzeci și trei de ani a terminat facultatea, fiica lor de douăzeci și patru de ani este deja măritată... Iar acum vor să se despartă. Nu tânăra vrea să se despartă, ci bătrânii! După douăzeci și patru de ani! Pentru ce? Pentru că în calea bărbatului a apărut o tânără. Bărbatul de 50 de ani e înnebunit după o tânără de 20 de ani...!

Acesta este numai un exemplu. Dar câte exemple de felul acesta nu s-ar putea da! Câți nu au trăit ani și decenii viața de căsătorie armonioasă, fericită, până când, deodată, a apărut în familie un bărbat sau o femeie fără suflet, care apoi, cu mâini sacrilege, a spulberat fericirea sanctuarului căsătoriei...

Însă, fraților, iată, vine interdicția lui Cristos Domnul, Biserica spune veto! "Nu-ți permit să te atingi de căsătoria aceea"! Oare nu simțiți ce veșnică recunoștință îi datorează Bisericii fiecare cuplu cinstit pentru faptul că nu permite ca o a treia persoană fără suflet să poată încheia o căsătorie validă cu partea despărțită și să rânjească triumfătoare spre ruinele vieții acelei familii pe care ea a distrus-o?

În schimb, nu este oare un afront îngrozitor din partea legilor civile față de această atitudine de granit a Bisericii, când rostesc divorțul pentru cazurile de infidelitate conjugală. Adică îl avantajează pe cel care comite culpa! Deoarece acela căruia i s-a urât de soț sau de soție poate scăpa de el foarte simplu: îi devine infidel și cu aceasta a și primit dreptul de a cere desfacerea căsătoriei. Nu este aceasta o adevărată răsplată pentru uriașul său păcat?

II. Căsătoria trebuie să fie indisolubilă și pentru esența sa

Din însăși esența căsătoriei derivă și poziția consecventă, unică a Bisericii, concepția ei indiscutabilă față de indisolubilitate. În sprijinul indisolubilității căsătoriei vin și argumente morale, pedagogice și sociale, așa cum le vom aminti la timpul lor. Toate acestea însă au o însemnătate secundară față de argumentul pe care-l scoatem din esența căsătoriei și potrivit căruia desfacerea căsătoriei creștine este, pur și simplu, imposibilă deoarece indisolubilitatea ține de esența ei. Ceea ce nu este compus din părți, nu se poate desface în părți - este limpede. Iar soții căsătoriei creștine, după căsătorie, nu mai constituie părți de sine stătătoare, deoarece căsătoria creștină este copia unității tainice dintre Cristos și Biserica sa. Această sfântă unire dintre Cristos și Biserica sa este veșnică și indisolubilă; ea va persista atâta timp cât va exista Biserica, deci cât vor trăi oameni pe pământ. În cazul acesta și unirea sfântă dintre soț și soție, care este copia unirii dintre Cristos și Biserica sa, trebuie să persiste până când va fi posibil legământul de căsătorie dintre un bărbat și femeie: deci până la moartea uneia dintre părți.

Acesta este un adevăr atât de clar și un fapt atât de imutabil încât nici Biserica nu poate schimba nimic în el. Așadar, este total lipsită de fundament și fără perspectivă, bazată numai pe necunoașterea esenței căsătoriei, speranța acelora care așteaptă ca Biserica, cu timpul, să-și schimbe totuși această poziție severă și să aducă o înlesnire oarecare în problema legământului matrimonial. Biserica nu aduce, pentru că nu poate aduce! Esența însăși a căsătoriei se opune divorțului. Regula în aritmetică este că "unu plus unu fac doi". La căsătorie însă Dumnezeu a statornicit o nouă regulă: aici "unu plus unu fac unu", adică, bărbatul și femeia prin căsătorie se unesc într-un organism nou, tainic, unul devine părtaș al trupului celuilalt. Acest lucru îl spune însuși sfântul Paul când scrie despre iubirea soțului: "Bărbații să-și iubească femeile ca pe înșiși corpurile lor" (Ef 5,28).

Prin urmare în căsătoria creștină soțul și soția se unesc și devin un nou organism mistic, așa cum între Cristos și Biserica sa este o unitate tainică. Ceea ce însă, în esență este un tot, nu se poate împărți în două. Cristos nu poate fi despărțit de Biserica sa, dar atunci nici bărbatul de soția sa!

III. Căsătoria trebuie să fie indisolubilă și pentru scopurile sale

Căsătoria însă trebuie să fie indisolubilă și pentru că numai așa își poate îndeplini misiunea sa minunată, numai așa își poate atinge scopul.

Care este scopul căsătoriei?

A) Primul scop al căsătoriei este susținerea, demnă de om, a genului uman.

a) Copii pot fi aduși în viață și fără căsătorie, dar nu pot fi crescuți decât în cadrul liniștit al vieții de familie!

La acele ființe vii la care noii născuți sunt capabili imediat de viață găsindu-și siguri posibilitățile de viață, la acelea nu este nevoie de viață de familie durabilă. Dar să privim la sugarul născut astăzi: există oare pe pământul acesta o ființă vie mai neajutorată, mai neputincioasă decât el? Puișorul de găină își caută hrana în aceeași zi în care iese din ou; copilul însă, până la vârsta de 14-16 ani, ba chiar până la 20-24 de ani are nevoie de grija părinților săi.

Și în timp ce părinții trudesc la îngrijirea primului lor copil, vin următorii copii și iarăși, dificila și sfânta datorie începe de la început. Oare nu este acesta și cuvântul clar al naturii: căsătoria nu poate fi încheiată pe un termen delimitat, ea trebuie să dureze până la mormânt?

b) Problema însă poate fi pusă și invers: copiii dacă au dreptul ca fragilitatea lor să găsească sprijin în viața puternică, ordonată a familiei, atunci și unicul sprijin firesc al părinților îmbătrâniți este de a putea conta, în anii slăbiciunii bătrâneților lor, pe ajutorul copiilor lor maturi.

Indisolubilitatea căsătoriei, așadar, nu este un calcul despotic, artificial, uman, nu este o constrângere exterioară care, eventual, se va schimba cu trecerea timpului, ci este exprimarea stării interioare umane în care nu se pot opera mutații atâta timp cât nu putem face schimbări în firea și esența omului - deci niciodată!

Ați văzut, nu-i așa, cum oamenii împrejmuiesc izvorul ce năvălește spre suprafață în liniștea pădurii cu pietre dure, îi construiesc un mic bazin pentru ca nu cumva apele sale dătătoare de viață să prindă gust de nămol. Ei bine, așa a strâns omenirea și izvoarele sfinte ale vieții în cadrele dure ale căsătoriei, ca nu cumva izvorul vieții umane să prindă gust de mocirlă!

B) Al doilea scop al căsătoriei este ajutorul reciproc al soților și contopirea lor deplină. Nici acest scop nu se poate realiza decât în căsătoria indisolubilă.

a) Altul este universul gândirii bărbatului și altul acela al femeii, altele le sunt dorințele, capacitățile, înclinațiile - iar cele două sexe au nevoie de întregirea reciprocă a capacităților lor specifice. Iar această întregire spirituală reciprocă nu se poate realiza decât în condiția legământului indisolubil. Fără aceasta, atât în bărbat, cât și în femeie rămân anumite sechele.

Bărbatul, de pildă, nu-și poate valorifica nicăieri, ca în căminul familiei, capacitatea ascunsă în firea sa de a conduce și de a porunci - în sensul cel mai bun al cuvântului. Nici înțelegere mai caldă pentru toate problemele sale interioare, pentru dezamăgirile sale, pentru truda sa nu găsește nicăieri ca în amabilitatea gingașei sale soții, care îi netezește toate ridurile produse de griji. Dar și în sufletul femeii fără familie rămân nedezvoltate multe calități, mai cu seamă iubirea generoasă, de a se dărui pe sine.

b) Să ne gândim numai la acea contopire spirituală totală fără de care nici nu se poate imagina unitatea perfectă a soților și care, fără indisolubilitate, devine imposibilă.

Nici nu-i vine a crede omului ce energii prețioase produce, atât în sufletul bărbatului, cât și al femeii, această contopire spirituală perfectă a soților. Numeroși bărbați au ajuns la plinătatea capacității de muncă și de energie abia atunci când au găsit fiecare câte o soție înțelegătoare, care i-a sprijinit cu căldura iubirii ei, care s-a încrezut fără rezerve în soțul ei, i-a înțeles năzuințele, l-a încurajat pe cale, l-a mângâiat pe frunte când era obosit, s-a bucurat împreună cu el în succese! Pe câți bărbați nu-i laudă istoria pentru faptele lor; însă dacă vrem să fim drepți, ar trebui să amintim cât merit au în aceasta și soțiile lor!

Această teză este validă și invers: cât nu-i datorează sufletul mai fricos, mai lipsit de curaj al femeii, sufletului puternic al bărbatului! Cu cât mai ușor ajunge la desfășurarea sa deplină, dacă se sprijină pe iubirea puternică a soțului ei înțelegător!

Așadar, are dreptate acel scriitor francez care a pus pe buzele protagonistului său următoarele cuvinte: "Dacă în momentul acela ar fi fost lângă mine o femeie care să mă fi iubit, unde nu aș fi ajuns! Dar eu singur nu mi-am putut păstra încrederea pusă în mine. Este necesar ca puterea noastră să aibă un martor care să ne noteze loviturile ce le dăm, să numere punctele, care să ne pună cununa pe frunte - așa cum, odinioară, pe vremea când la școală se împărțeau premiile, cu brațele pline cu cărți căutam prin mulțime privirile mamei..." (Mauriac, "Cuibul de viperă").

Fraților, mai este oare cineva care nici acum nu înțelege pentru ce trebuie să fie căsătoria indisolubilă?

c) Mai sunt și alte argumente: cei doi soți să nu aibă nici un secret unul față de altul. Pentru ca să-și aștearnă unul înaintea celuilalt durerile așa cum n-o pot face înaintea nici unui alt om - și aceasta ține de esența căsătoriei. De aceasta însă numai atunci vor fi capabili când vor ști că încrederea și destăinuirea durează veșnic. În clipa în care ar apărea doar o umbră de teamă că s-ar putea să fie și altfel, această încredere ar lua sfârșit imediat. Este posibil ca acela în care acum ai încredere deplină să-ți devină cândva nespus de străin sau chiar mai rău decât un străin, căci va abuza cu cruzime de mărturisirile pe care i le-ai făcut în momentele cele mai intime, făcându-le publice.

Este exagerare ceea ce am spus acum? Cine crede că da, să citească - dacă-i suportă stomacul - acele grețoase mărturisiri pe care le fac părțile unul despre altul în procesul de divorț. Cât pot fi oamenii de cruzi, de grosolani, de sacrilegi!

d) Și să mai dau glas unei idei: să nu lăsăm în afara atenției nici valoarea pedagogică a indisolubilității căsătoriei! Conștiința indisolubilității ajută reținerea capriciilor și corectarea defectelor, pe când perspectiva divorțului sporește doar numărul căsătoriilor nefericite și al certurilor. Conștiința că sunt legați pe veci unul de altul dă imbold soților să fie îngăduitori și iertători, să facă ordine imediat în neînțelegerile inevitabile, mai mari sau mai mici, să atenueze divergențele și să facă așa cum scrie sfântul Paul: "Soarele să nu apună peste mânia voastră" (Ef 4,26).

Omul trebuie cunoscut împreună cu firea sa înclinată spre rău. Însă dacă oamenii sunt conștienți că pot divorța, dacă pentru divorț este suficient motivul că "nu se pot suporta reciproc", atunci cât de ușor apare la orizont o a treia persoană cu care se încurcă și constată că "nu mai pot suporta pe fostul soț sau pe fosta soție". Contrar acesteia, imposibilitatea divorțului este cel mai bun împăciuitor. Cât este de ușor de învins ispita ce stă să se strecoare, dacă-i putem răspunde: În zadar e totul, de despărțit și așa nu ne mai putem despărți! Și dacă nu ne putem despărți, atunci ne putem obișnui!

*

Iubiți frați! Familia este celula societății. Și aceasta nu în înțeles juridic și economic, ci privind și marea sa forță educativă. Aici cresc virtuțile care fac posibilă viața comunitară a societății: responsabilitatea, înțelegerea, stăpânirea de sine. Fără aceste energii morale se poate concepe oare viață umană comunitară? Dar pentru ca aceste virtuți să poată izvorî din solul vieții de familie, ea trebuie să fie de durată, stabilă, netulburată: indisolubilă! "Gute Dinge brauchen Zeit" (Lucrurile bune necesită timp) - trebuie timp pentru maturizarea a tot ceea ce este bun, îndeosebi pentru dezvoltarea acestor virtuți.

Pentru aceasta nu exagerăm când afirmăm că legământul indisolubil al căsătoriei este liantul vieții umane comunitare: sistează indisolubilitatea și tot edificiul societății umane se dezintegrează.

Băncile dau dobânzi foarte mici pentru depunerile care se pot retrage oricând. Din contra, cu cât asigurăm banca de fidelitatea noastră mai îndelungată, cu cât perioada depunerii este de durată mai lungă, cu atât dobânda ce o primim este mai mare. Ei bine, nici depunerea fidelității conjugale nu poate fi retrasă oricând, perioada ei trebuie să dureze până la mormânt pentru ca să poată produce o dobândă cât mai mare: dobândă și pentru părți, dar și pentru societatea umană.

O, de ar înțelege omenirea din nou acest lucru! De-ar recunoaște cel puțin din experiențele amarnice de azi pe ce povârniș alunecos a pășit atunci când, certându-se cu interdicția lui Dumnezeu, s-a atins de indisolubilitatea căsătoriei! Noi nu-i putem dori omenirii ceva mai bun decât ca deasupra intrării fiecărui sanctuar al familiei să ardă cu litere de foc porunca lui Cristos: "Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă". Amin.
cuprins cuprins



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat