Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

Căsătoria creștină, de Toth Tihamer

Carte apărută la Editura Presa Bună, Iași - 2002

cuprins cuprins

Capitolul VII
Căsătoria monogamă

I. Conceptul căsătorie cere monogamia
   A) Monogamia decurge din însăși voința Creatorului
   B) Monogamia este elementul component indispensabil al culturii umane superioare

II. Monogamia pretinde fidelitatea matrimonială
   A) Se poate oare păstra fidelitatea conjugală?
   B) Acela care vrea s-o păstreze trebuie să ocolească tot ceea ce îngreunează păstrarea fidelității
   C) El trebuie să facă tot ceea ce o facilitează


Iubiți frați în Cristos!

Să nu se mire nimeni că-mi încep predica de astăzi cu o întâmplare din viața păgânilor care au trăit de mult, înainte de Cristos, cu un vechi mit grecesc. Din el însă emană o gândire înălțătoare, instructivă, care face pe mulți creștini să se rușineze; și acest mit este intuirea și simbolizarea unei atât de minunate gândiri creștine, încât ar merita, nu o dată, ci în repetate rânduri, să fie relatat...

Este vorba de exemplul inegalabil al fidelei soții, Penelopa, a lui Ulise, eroul grec. Au trecut douăzeci de ani de când soțul ei, Ulise, lipsea de pe insula Itaca. A participat mai întâi la războiul troian, apoi a rătăcit calea spre casă și acum cutreieră mările în neștire. Între timp, acasă, soția sa este asaltată de pretendenți care nu-i dau răgaz. În strâmtorarea sa, sărmana femeie promite în cele din urmă, că este dispusă să se mărite cu unul dintre doritori îndată ce-și va termina munca manuală începută. Ziua, în văzul pretendenților țesea de zor, iar noaptea desfăcea tot ce a țesut ziua.

La un moment dat însă s-a zvonit că a sosit Ulise acasă. După douăzeci de ani i s-a întors soțul!

Și, într-adevăr, Ulise apare în fața ei. Femeia însă nu-și poate crede ochilor: oare nu s-a pus la cale un șiretlic? Stă îndelung, mută, față în față cu soțul ei pe care nu l-a văzut de douăzeci de ani și-l privește cu ochi scrutători. Și nici nu crede până când Ulise, ca dovadă indubitabilă, nu-i spune un secret pe care nimeni nu putea să-l știe decât soțul ei. Abia acum izbucnește Penelopa în plâns, acum abia îl îmbrățișează, îl sărută și-i spune: "Nu te supăra pe mine, Ulise. Zeii nu au îngăduit să ne bucurăm împreună de frumoasa tinerețe și să ne ajungem ținta bătrâneților. Nu te supăra că în prima clipă a revederii noastre nu te-am salutat. Inima mea tremura în permanență la gândul că poate veni cineva care să mă înșele cu vorba sa...".

Minunată femeie! Merită, într-adevăr, lauda pe care a spus-o mai târziu despre ea Agamemnon în infern: "Ingeniosule Ulise, norocosul fiul al lui Laertes! Ai avut parte de o soție bogată în virtuți mărețe! O, cât de minunat s-a purtat fiica lui Icar, nobila Penelopa! Cum se gândea mereu la Ulise, soțul tinereților sale! Gloria fidelității ei nu se va stinge niciodată!"

Gloria fidelității ei nu se va stinge! Într-adevăr, de milenii deja viază nobila amintire a acestui model al fidelității conjugale. Povestirea, într-adevăr, nu este istorie, ci numai mit, dar este o extraordinară mărturie că omenirea a simțit chiar înainte de învățătura Domnului nostru Isus Cristos, faptul că de forma măreață și demnă de om ține, în mod esențial, fidelitatea până la mormânt, ține sfântul legământ dintre un singur bărbat cu o sigură femeie.

Iar ceea ce omenirea presimțea deja înainte de Cristos, aceea a devenit foarte limpede de la Cristos încoace, așa cum vreau să arăt în predica de astăzi, referindu-mă la conceptul potrivit căruia căsătoria cere, într-adevăr, monogamia, urmând ca apoi să mă refer la faptul că monogamia pretinde fidelitatea conjugală.

I. Conceptul: căsătorie cere monogamia

Prin urmare, prima teză de azi este: forma de căsătorie demnă de om nu poate fi decât monogamia, adică legământul indisolubil dintre un bărbat și o femeie; așadar, nu este admisă nici poligamia, nici poliandria.

Sunt conștient că trebuie să argumentez temeinic această teză, deoarece aproape că nu există adevăr de credință pe lume împotriva căruia să fi scris atât de mulți și atât de superficial ca împotriva acestui adevăr. Toți aceia care știu să citească și să scrie, toți se simt îndreptățiți să lanseze în văzduh cele mai năstrușnice proiecte de reformă privind căsătoria.

"Monogamia astăzi este ceva învechit - zic ei - și nici nu poate fi forma definitivă a căsătoriei. Acesta este produsul vechii orânduiri economice a omenirii, este deci o formă de tranziție a evoluției culturii. Întrucât astăzi orânduirea economică a omenirii este alta, trebuie să adaptăm la ea și forma căsătoriei...".

Aceasta este, cu aproximație, esența proiectelor de reformare a căsătoriei răspândite în lung și-n lat, care - din păcate - sunt capabile să amețească și oameni cu sentimente mai nobile.

Însă e de-ajuns să examinăm puțin mai profund problema și vom vedea imediat că monogamia nu este nici pe departe o invenție umană arbitrară, care poate fi înlocuită sau la care se poate renunța. O, nu! La monogamie nu se poate renunța nici pentru faptul că monogamia este și un element component indispensabil al culturii umane superioare.

A) Nu mai constituie nici o îndoială faptul că legământul matrimonial dintre o femeie și un bărbat este cea mai veche formă de căsătorie și că ea decurge din însăși voința Creatorului, pentru acela care cunoaște Sfânta Scriptură, (Gen 2,24; Mt 19,5; Mc 10,8; 1Cor 6,16; Ef 5,31).

Potrivit mărturiei Sfintei Scripturi, Dumnezeu a creat un bărbat și o femeie și între ei a adus în existență căsătoria; deci, la origine, căsătoria a fost instituită între un bărbat și o femeie, adică a fost monogamă.

Această învățătură a Sfintei Scripturi o confirmă în toată extinderea lor și cercetările etnologice care au stabilit că familiile tuturor popoarelor, din cele mai vechi timpuri, au trăit în monogamie.

Cândva s-au străduit să demonstreze contrariul din punct de vedere științific. Recunoaștem - ziceau ei - că monogamia este forma superioară a căsătoriei, dar nu este totuși cea originară; monogamia nu este decât rezultatul îndelungatei evoluții culturale. Acest lucru îl afirmau unii. Astăzi însă s-a dovedit cu certitudine că tocmai contrariul acestei afirmații este adevărat, adică, cea mai veche formă de căsătorie, la toate popoarele, a fost monogamia și că tocmai poligamia și poliandria au fost devieri ulterioare. Justificat și inventiv consemnează Wundt Vilhelm, filozof de renume mondial: "Nu cultura a creat monogamia, ci, din contra, monogamia a fost fundamentul și condiția prealabilă a culturii".

Prin urmare, la monogamie nu se poate renunța, căci aceasta este voința lui Dumnezeu.

B) Nu se poate renunța însă nici pentru faptul că monogamia este totodată elementul component, indispensabil al culturii umane superioare.

a) Conviețuirea socială a oamenilor este irealizabilă fără anumite forțe și valori morale, cum sunt de pildă simțul responsabilității, stăpânirea de sine, îngăduința față de alții, limitarea voinței noastre egoiste, înfrângerea capriciilor etc. Acestea sunt valori culturale care rămân totdeauna indispensabile pentru societatea umană oricum s-ar schimba orânduirea socială a omenirii. Pentru aceasta, așadar, acea formă de căsătorie va fi totdeauna cea corespunzătoare, cea care asigură cel mai bine întărirea acestor valori culturale și a factorilor sociali.

Nici o clipă însă nu putem pune la îndoială că tocmai căsătoria monogamă asigură acest lucru. Această căsătorie, tocmai prin faptul că ține în ordine pornirile individului, devine fundamentul și simbolul extraordinar și al ordinii sociale disciplinate. Viața ordonată de familie este sprijinul cel mai puternic și al vieții politice și este și garanta evoluției normale a culturii umane.

b) Și la acest punct, problema păstrării monogamiei sau a renunțării la ea îmbracă o dimensiune de-a dreptul uriașă. Astăzi un om cu gândire mai adâncă nu mai pune la îndoială faptul că propaganda virulentă ce se face în zilele noastre împotriva formei creștine a căsătoriei nu este decât o parte, numai una, dintre formele de manifestare ale acelei bătălii decisive pe care dușmanii societății o duc, de fapt, împotriva oricărei ordini sociale. Fanaticii propovăduitori ai divorțului poate nu sunt nici ei conștienți întotdeauna că pretenția lor este numai o parte a acelui bolșevism spiritual care, cu tendința sa de dezorganizare, vizează în final aruncarea în aer a oricărei ordini sociale și a conviețuirii umane armonioase.

Familia nu poate fi decât în formă monogamă, ceea ce trebuie să fie: celula vieții sociale ordonate. O astfel de viață de familie dezvoltă în om virtuțile sociale: responsabilitatea, compasiunea, stăpânirea de sine și îngăduința reciprocă. Însă maturitatea spirituală și aprofundarea afectivă, necesare pentru aceasta, cer stabilitatea căsătoriei și imutabilitatea ei.

Omul are tendința de a-și evalua toată viața pământească, îndatoririle și obligațiile, numai din unghiul egoist al plăcerilor sale. Are dreptate Goethe: "Geniessen macht gemein" (Plăcerea te face ordinar). Ordinar, comun îl face pe om faptul de a nu vedea în viața de familie, în uniunea cea mai sfântă și mai profundă decât o asociere temporară realizată în vederea obținerii de plăceri reciproce.

Așadar, atunci când Domnul Isus, prin cuvinte precise, fără echivoc, a restabilit monogamia (Mt 19,4-6) și a promulgat legea privind căsătoria creștină, el a săvârșit totodată și un act cultural uriaș.

c) În plus, aceasta a fost și fundamentarea propriu-zisă a demnității femeii. Egalitatea în demnitate a femeii și prețuirea ei rezistă sau se prăbușește împreună cu căsătoria monogamă. Poligamia pune capăt demnității genului feminin. Ar trebui să reflecteze bine acest lucru și acele femei care, cu sloganuri facile, agită cu ușurătate spiritele în favoarea divorțului și a recăsătoririi, adică a poligamiei. Fiindcă și această despărțire și recăsătorire este, de fapt, poligamie propriu-zisă, nu simultană, ci o poligamie exercitată în mod succesiv.

Idealul cristic este un bărbat și o femeie! Pentru că numai în acest caz pot purta ambele părți în căsătoria lor iubirea deplină, neîmpărțită, viața și ambiția toată. Dăruirea de sine în căsătorie trebuie să fie atât de nobilă și intimă, atât de generoasă, fără reținere și liniștită, încât ea nici nu poate fi practicată față de două persoane deosebite: această dăruire o poate oferi numai un suflet și numai unul o poate primi.

II. Monogamia pretinde fidelitatea conjugală

Cu această cugetare am și ajuns la teza a doua a predicii noastre. Căsătoria trebuie să fie monogamă, iar din monogamie crește cea mai frumoasă floare a vieții de căsătorie: fidelitatea conjugală.

Faptul că fidelitatea perfectă, până la mormânt, a soților este, pe de o parte, poruncă precisă a lui Cristos, pe de altă parte, este garanția iubirii celei mai gingașe și a disponibilității de sacrificiu, precum și cea mai sfântă prosperare a vieții de căsnicie, este un lucru atât de cunoscut, un adevăr atât de firesc, încât despre aceasta nici nu mai trebuie să vorbesc.

A) Din păcate însă trebuie, cu atât mai mult, să insist asupra unui alt aspect al problemei, asupra aceluia despre care auzim din ce în ce mai frecvent în zilele noastre vorbe ca acestea: "E frumos, e frumos! Este un lucru plăcut și naiv totodată, de a predica și astăzi fidelitatea până la mormânt... Dar, pur și simplu, se poate păstra oare această fidelitate conjugală?"

a) Astfel se pune întrebarea și imediat se și răspunde la întrebarea pusă: "Omul de astăzi nu poate ține fidelitatea, monogamia perfectă. Unii o recunosc, alții n-o recunosc, dar abia dacă există om care să o păstreze..."

Fraților! Oare nu trebuie să roșim când auzim așa ceva? Nu ne rușinăm pentru faptul că se aud astfel de exprimări decadente și de pe buzele unor oameni "cinstiți", ale unor "gentlemani", ale unor bărbați "come il faut"? Se aud din partea unor oameni care, într-o altă conjunctură, nu ar spune pentru nimic în lume: "Adevărul perfect, cinstea absolută în afaceri, mâna curată în timp ce lucrezi cu banul nu se pot păstra. Unii o recunosc, alții n-o recunosc, dar abia dacă există om care să le păstreze..."

b) Dacă cineva ar risca să propage o astfel de idee ar întâmpina destulă împotrivire! Căci a te atinge de banul altuia - nu e permis! A minți și a-ți călca în picioare cuvântul - nu e permis! Dar a o minți pe soția ta, a-ți călca fidelitatea ce i-ai jurat-o și a jefui fericirea altei familii - aceasta e permis? "Ce bine ar fi - îmi scrie o femeie înșelată și păcălită, al cărei soț, după o căsnicie fericită, a fost luat de către secretara sa de la serviciu - ce bine ar fi dacă le-ați explica acestor gangsteri matrimoniali că a fura soția altuia este un păcat mai mare, este o mojicie mai vrednică de dispreț decât furtul de bani".

Are perfectă dreptate sărmana femeie! Oare nu vedem ce inconsecvență fatală este între a condamna minciuna și furtul drept ceva cu totul firesc și, în același timp, a încerca scoaterea problemelor sexuale de sub incidența legii morale!?

Porunca a VI-a nu este nimic altceva decât aplicarea, pe plan sexual, a modului cinstit de a gândi, a cărei justețe o vede oricine atât de naturală și de la sine înțeles în problema proprietății particulare din porunca a VII-a, în problema mărturisirii adevărului din porunca a VIII-a etc.

Să vedem, așadar, care ne este răspunsul la întrebarea pusă. Se mai poate păstra fidelitatea conjugală așa cum a prescris-o Dumnezeu?

Da, fidelitatea conjugală până la mormânt se poate păstra; însă cine vrea s-o păstreze, acela să ocolească tot ceea ce îngreunează păstrarea fidelității și să facă tot ceea ce o facilitează.

B) Acela care vrea să păstreze fidelitatea conjugală, trebuie să ocolească tot ceea ce îngreunează păstrarea ei.

a) Comportamentul ușuratic, joaca cu tentația, imaginația lăsată liberă îngreunează păstrarea fidelității conjugale . "Principiis obsta!" (Împotrivește-te începuturilor), împotrivește-te în prima clipă și adu-ți aminte de avertismentul lui Isus din predica de pe munte: "Oricine se va uita la o femeie spre a o pofti, a și făptuit adulterul cu ea în inima sa" (Mt 5,28).

Cineva ar putea obiecta la aceasta spunând: aceasta este o concepție prea aspră, ca păcatul săvârșit numai în gând să fie la fel de grav ca și când ar fi fost săvârșit în faptă...

Totuși trebuie să recunoaștem profunzimea psihologiei cu care lucrează Isus. Esența păcatului este totdeauna decizia volitivă și nu săvârșirea faptei externe. Acela care de bunăvoie se gândește la lucruri necurate, acela care stă de vorbă cu astfel de dorințe și senzații, a pășit deja pe acel povârniș pe care nu mai există oprire.

Pentru ce nu există oprire? Pentru că în acest caz, cursul fiziologic va decurge în continuare în mod natural, imaginația excitată conștient va stârni sistemul nervos, iar sistemul nervos surexcitat va pretinde păcatul.

b) Se poate păstra fidelitatea conjugală? Da - numai să nu îngreuneze nimeni această lege prin cutezanța sa, prin ușurătatea sau frivolitatea sa! Se poate păstra, numai să nu uite nimeni avertismentul dat de sfântul Petru: "Fiți cumpătați, vegheați! Diavolul, potrivnicul vostru, ca un leu ce rage, dă târcoale căutând pe cine să înghită" (1Pt 5,8). Ce avertisment frumos luat din viața practică! Și cu cât ar fi mai mic numărul vetrelor familiale destrămate, cu cât s-ar păcătui mai puțin împotriva fidelității conjugale, dacă aceste cuvinte ale apostolului ar răsuna măcar în urechile acelora pe care nu frivolitatea îi pune în fața tentației, ci sarcinile de serviciu, obligațiile, munca zilnică; dacă ar răsuna în urechile directorilor, ale șefilor de serviciu, ale redactorilor, ale bărbaților din conducere, în biroul cărora, în spațiul cărora lucrează ani de zile domnișoara secretară, dactilografă, casieriță...

Fraților! Munca v-a închis în incinte comune; fiți însă atenți: niciodată nu vă aflați în doi, al treilea se ascunde mereu în colț - este diavolul care "ca un leu caută pe cine să înghită".

C) Însă pentru ca să se poată păstra fidelitatea conjugală, este necesar nu numai elementul negativ expus până acum, ca omul să ocolească tot ceea ce ar putea îngreuna păstrarea fidelității; este necesar și elementul pozitiv: Trebuie săvârșit tot ceea ce facilitează păstrarea fidelității conjugale.

a) Încă nu au trecut trei ani de când conducătorul Bisericii noastre, papa Pius al XI-lea, a introdus o nouă audiență în aula papală: audiența papală a noilor căsătoriți. Oricând ar sosi aceștia, oricât ar fi de obosit papa, pe noii căsătoriți îi primește întotdeauna. În vara acestui an i-a primit și la Castel Gandolfo, unde bătrânul papă, în vârstă de 77 de ani, se retrăsese pentru câteva săptămâni din arșița Romei. Astfel, de la sfârșitul lui iulie 1932 și până acum s-au prezentat înaintea papei peste 60.000 de cupluri tinere pentru a cere căpeteniei creștinismului să binecuvânteze jurământul de fidelitate ce l-au depus înaintea altarului și ca să-și poată așeza vatra micului lor cămin familial, nou statornicit, pe stânca sfintei noastre Biserici, casa părintească a noastră a tuturor. Iar eu sunt convins că pentru aceștia nu va fi o problemă păstrarea fidelității conjugale; nu va fi o problemă pentru nimeni dintre cei ce vor ține cont de mijloacele fortifiante ale vieții religioase: rugăciunea, sfânta Spovadă, sfânta Împărtășanie - și nu în ultimul rând stăpânirea de sine.

b) Da, stăpânirea de sine! Nu ne este permis să ne speriem de acest cuvânt! Nu se poate tăinui faptul că păstrarea fidelității conjugale presupune o deosebită stăpânire de sine.

Stăpânire de sine presupune și spunerea adevărului! De asemenea și cinstea în cele materiale! Iar omul nu se poate eschiva de la această luptă, de la această stăpânire de sine. Dar atunci cu ce drept vrea omul să fugă de stăpânirea de sine la care trebuie să se supună pentru a putea păstra fidelitatea conjugală? Da, pentru ca fidelitatea conjugală să poată fi păstrată întotdeauna, în toate circumstanțele este necesară stăpânirea de sine, înfrânarea și adesea și renunțarea.

"Dar tocmai acest lucru este imposibil - poate obiecta cineva. Nu m-am căsătorit ca să trăiesc viață abstinentă și cu aceasta și prin aceasta să ajung și bolnav psihic...!"

E adevărat, frate, drag, nu te-ai căsătorit ca să trăiești viață abstinentă. Unul dintre scopurile căsătoriei este și acela ca, în cadre legitime, să facă posibilă și viața neabstinentă, ba s-o înnobileze și chiar s-o sfințească. Însă dacă cineva, dintr-un motiv oarecare - soție bolnavă, frica venirii imediate a unui alt copil - nu poate practica drepturile matrimoniale, atunci trebuie, într-adevăr, să practice abstinența. Aceasta este unica modalitate creștină și nu apelul laș la seducătoarele smârcuri ale infidelității conjugale!

"Doar n-o să mă îmbolnăvesc făcând abstinență...!"
O frate drag, dar tu încă mai trăiești în nebulozitatea lozincii de dinainte de potop, cu care oameni fără conștiință sau pur și simplu ușuratici, făceau dificilă respectarea poruncii a VI-a?
Căci aceasta înseamnă a fi om: a ști să poruncești instinctelor!
A fi om înseamnă a ști să ții în frâu dorințele oarbe ale instinctelor!

Crede-mă sau mai bine încearcă și vei vedea ce energie nobilă sălășluiește în sufletul uman și cum se poate potoli cu aceasta marea agitată a tuturor instinctelor; încearcă și vei experimenta ce vorbărie goală este tot potopul acela lansat în lume referitor la nocivitatea vieții abstinente! Încearcă numai acest comportament controlat, încearcă acest mod de a-ți porunci ție însuți și vei vedea că și firea cea mai neînfrânată ascultă de legea morală recunoscută a fi voința lui Dumnezeu și colaborează cu harul ajutător al lui Dumnezeu.

c) Sfântul Paul are o vorbă care, din stările tulburi ale familiilor noastre de azi, primește o luminozitate cu totul deosebită: "Dacă trăiți potrivit trupului, veți muri" (Rom 8,13), le scrie celor din Roma. Observăm cu stupoare cât sunt de valide aceste cuvinte pentru viața familiei de astăzi. Omul a încercat să rupă rădăcinile familiei de legile veșnice, divine, dar acum, înspăimântat, este nevoit să constate că viața de căsătorie, sprijinită numai pe poftele trupului, este târâtă irezistibil spre pierzare.

Acest lucru l-a intuit extraordinar de bine titanul artist Michelangelo când a pictat, în Capela Sixtină, crearea primei femei. Priviți numai cum ridică Eva, în tablou, mâna rugătoare spre Dumnezeu în prima clipă a trezirii ei la viață, de parcă, instinctual, ar presimți că va muri, va muri fără scăpare, dacă nu va ridica relația dintre bărbat și femeie de la nivelul instinctual, natural, la înălțimea legilor divine și nu o va pune sub ocrotirea lor.

Penelopa, nobila femeie a antichității, a intuit faptul că unica formă de căsătorie, demnă de om, este unirea dintre un bărbat și o femeie, durabilă până la mormânt, precum și fidelitatea conjugală ce izvorăște din ea.. Dar numai creștinul este capabil să înțeleagă perfect această fidelitate absolută, indiscutabilă, numai acel creștin care știe că prin Botez a devenit mădular al trupului mistic al lui Cristos și astfel iubirea pur naturală a celor două părți care alcătuiesc căsătoria creștină, prin sacramentul Căsătoriei, se transformă în iubire supranaturală a uniunii cu Cristos.

Atâta timp cât doi oameni se iubesc reciproc numai prin atracția naturală, nu se poate conta nici pe corectitudinea acestei iubiri, nici pe durabilitatea ei. Dar acolo unde doi oameni se întâlnesc în iubire ca părți ale aceluiași trup mistic al lui Cristos, acolo nu există teamă de eșuarea iubirii, acolo o parte nu o va "adora" pe cealaltă, acolo iubirea nu pretinde lucruri nepermise și nu devine brutală.

Aceasta va fi temelia definitivă, instrumentul ajutător cel mai eficace și cea mai puternică garanție a păstrării fidelității conjugale. Deoarece și cea mai nobilă și curată iubire, dacă este numai umană, trece, dar nu trece acea iubire a cărei temelie, întărire și cheie de legătură este Dumnezeu!

* * *

Iubiți frați! Omul ajunge de mai multe ori în viață la momente când trebuie să ia hotărâri încărcate de responsabilitate, dar întreaga sa viață nu are o clipă mai importantă care să fie atât de decisivă, să aibă atâta pondere, atâtea consecințe, ca acea clipă în care un tânăr îmbrăcat festiv în negru îngenunchează în fața altarului împreună cu mireasa sa îmbrăcată toată în alb, cu mâna tremurândă pe cruce, pronunță cuvintele jurământului de fidelitate conjugală: "Eu N. te iau pe tine N. de soție. Făgăduiesc și jur să-ți fiu credincios în orice împrejurare, fericită sau nefericită, în caz de boală ca și în timp de sănătate, să te iubesc și să te respect în toate zilele vieții mele".

Fraților! La sfârșitul uneia dintre predicile trecute ne-am rugat pentru acele tinere suflete care se află în pragul căsătoriei; ne-am rugat ca să se găsească unul pe altul. Acuma să ne rugăm pentru aceia care au făcut deja acest jurământ al căsătoriei, să ne rugăm pentru soții creștini pentru ca, ajutați de harul bunului nostru Părinte ceresc, să poată păstra totdeauna toată viața lor acea fidelitate pe care și-au promis-o cu jurământ: "în toate zilele vieții mele"; mai mult, după viața lor de căsnicie armonioasă și fericită, să-l poată adora tot împreună și în ceruri pe Domnul, de data aceasta nu "în toate zilele vieții", ci în vecii vecilor! Amin.
cuprins cuprins



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat