Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

Căsătoria creștină, de Toth Tihamer

Carte apărută la Editura Presa Bună, Iași - 2002

cuprins cuprins

Capitolul XVI
Familia cu mulți copii (II)

I. Exemplul părinților
   A) "Așa cum cântă bătrânii, așa joacă tinerii"
   B) Cât rău le face copiilor exemplul rău
   C) Cât de mult favorizează formarea copiilor exemplul nobil al părinților

II. Ce să-i învățăm pe copii?
   A) Ascultare necondiționată
   B) Respectarea autorității
   C) Adevărul
   D) Viața morală curată
   E) Educația religioasă


Iubiți frați în Cristos!

A fost un pic stranie, poate, felicitarea cu care mi-am încheiat predica de data trecută. Nu e obicei să încheiem predica așa, ca o urare la un pahar: "Dumnezeu să le dea sănătate scumpelor și bunelor mame!"

Este adevărat, fraților! Însă cine privește acea viață de sacrificiu neîntrerupt pe care trebuie s-o trăiască bunii părinți în interesul copiilor lor; cine cunoaște munca plină de sudoare prin care tata trebuie să procure costul material al creșterii copiilor; cine vede multitudinea grijilor și a lacrimilor și a nopților nedormite pe care o cere mamelor creșterea copiilor, acela nu ar considera straniu nici dacă ar observa deasupra capetelor părinților buni care-și împlinesc corect obligațiile, lumina unui fel de nimb suprafiresc.

Iar scopul predicii de azi este să contribuie la sporirea numărului acestor părinți care-și cresc în mod ideal copiii, pentru ca părinții să poată corespunde cât mai eficient rolului lor dificil de educatori.

Educația bună a copiilor îi pune, fără îndoială, pe părinți în fața unor obligații grave. Acestor obligații însă le vor face față mult mai ușor, dacă știu că primul factor pedagogic este exemplul lor și dacă știu care sunt virtuțile pe care trebuie, în primul rând, să le dezvolte în sufletul copiilor lor.

În predica de astăzi, așadar, voi trata aceste două probleme.

I. Exemplul părinților

A) "Wie die Alten singen, so tanzen die Jungen" - spune foarte corect un proverb german. (Așa cum cântă bătrânii, așa joacă tinerii). Vorba bună sau vorba rea pe care o aud copiii nu este decât tot o vorbă care zboară; însă exemplul pe care-l văd la părinți rămâne. Și ce folosește și cea mai bună atenționare sau cea mai bună învățătură de pe buzele acelor părinți care, cu faptele lor contrare, dărâmă ceea ce, cu vorba, cer de la copii?!

Incontestabil, Fecioara și sfântul Iosif nu i-au spus copilului Isus: "Du-te, fiule, la templu", ci "Hai, fiule, să mergem la templu". În schimb, trist, dar real, mulți părinți interzic copiilor înjurătura, dar ei înjură de îngheață apele; le interzic minciuna, dar când spun ei adevărul nu se poate ști.

Și apoi se mai miră că și cu ei se repetă întâmplarea bătrânului rac și a racilor tineri.

Racul bătrân a strigat odată furios către racii tineri:
- Totuși, nu-i frumos ca mereu să mergeți înapoi! Mergeți și înainte!
- O facem cu plăcere, când vom vedea că și tu mergi înainte! - i-au răspuns racii tineri.

B) Părinții, în superficialitatea lor, din păcate, nici nu-și dau seama cât rău le face copiilor exemplul rău pe care-l dau, poate nici măcar cu intenție rea, ci numai pentru că nu se gândesc la acest aspect.

Un tată l-a surprins pe fiul său furând.
- Fiule, nu fura deoarece pe Dumnezeu nu-l putem înșela, El vede totul.
- Vede totul? - a răspuns fiul. Atunci e grav, căci a văzut și că tata aseară a venit acasă beat...!

L-a văzut, într-adevăr! Poate tata răspunde ceva la aceasta?

De multe ori cateheții cei mai zeloși, ca și învățătorii, sunt nevoiți să constate că toată străduința lor de a educa este zădărnicită de exemplul contrar de acasă.

În școala elementară odată se învăța despre sare. Printre altele, învățătorul a pomenit că, în timp ce mâncăm, nu se permite să umblăm cu degetele prin solniță. Sarea necesară se ia din solniță cu vârful cuțitului.
- Voi ați auzit acest lucru de multe ori, nu-i așa, dar, cu toate acestea, știu că acasă, de multe ori, luați sarea cu degetele!
- O... - a intervenit un copil de clasa a doua - și tăticul ia sarea cu degetele!

Ei bine, eu îi rog acum în mod solemn pe tătici, să nu mai ia sarea cu degetele...

Și pentru ca, pe lângă bărbați, nici femeile să nu rămână fără lecție, amintesc aici și un caz cu o învățătoare care i-a reproșat unei fetițe: "Dar, fetiță dragă, ție nu ți-e rușine să vii la școală cu o fustă atât de scurtă?"

Fetița a izbucnit în plâns: "Vă rog să mă iertați, doamna învățătoare, m-am trezit târziu și, grăbită cum eram la îmbrăcare, am luat... din greșeală... fusta mamei".

C) Viața de toate zilele ne oferă la tot pasul și exemple care arată cât de mult favorizează formarea copiilor exemplul nobil al părinților. Cred că este suficient să mă refer la părinții sfintei Tereza a Pruncului Isus. Când citește omul despre viața celor doi soți cinstiți, despre seriozitatea cu care au înțeles ei îndatoririle lor de familie, când citește scrisorile mamei micuței Tereza și vede ce iubire generoasă și odihnă sufletească izvorâtă din voința lui Dumnezeu se revarsă din ele, exclamă fără să vrea: "Da, din această căsătorie (Tereza) trebuia să se nască sfântă!"

"Cum poate fi însă cineva și astăzi atât de idealist? Azi trăim alte vremuri! Azi avem în urma noastră războiul și tot ceea ce a dărâmat el...!"

Așa se scuză unii, deși, ce falsă justificare este aceasta! Și în urma părinților sfintei Tereza erau războaiele anilor șaptezeci, erau rănile produse de ele. Aducerea pe lume a copilului a însemnat durere și creșterea lui a însemnat sacrificiu, oricând, în toate epocile! Și totdeauna a depins de credința în Dumnezeu a părinților și de iubirea lor de Dumnezeu faptul de a putea purta acest sacrificiu.

Vai de acel sărman copil ai cărui părinți s-au îndepărtat de Dumnezeu, vai de acel băiat care are un tată necredincios! Ochii copiilor sunt ageri, ei văd totul. Deja la vârsta de 10 ani ei se scandalizează de necredința tatălui lor, la 15 ani se obișnuiesc cu ea, iar la 20 de ani din acea necredință își făuresc principii pentru propria lor viață lipsită de religie și morală.

Părinți, nu uitați niciodată: prima acțiune educațională este exemplul vostru! Numai dacă acest exemplu este ireproșabil, numai atunci veți reuși să vă creșteți corect copiii.

II. Ce să-i învățăm pe copii?

Nu este mai puțin important însă de știut și care sunt virtuțile cu care trebuie să-i obișnuim pe copii în mod deosebit.

A) Pe primul loc amintesc ascultarea necondiționată. "Copii, ascultați de părinții voștri, în Domnul, căci așa este drept" (Ef 6,1) - sună îndemnul sfântului apostol Paul către copii. Imediat însă le spune și părinților în același mod: "Și voi, părinți, nu-i iritați pe copiii voștri, ci creșteți-i la școala și cumințenia Domnului" (Ef 6,4).

a) A-i crește "la școala și cumințenia Domnului" înseamnă a-i obișnui cu ascultare promptă, cu modestie și renunțare. Mai demult toate acestea erau lucruri de la sine înțelese, astfel încât, în fiecare familie mai de "Doamne ajută", copiii nu întorceau vorba părinților, ascultau prompt.

Când a intrat însă moda cu un copil, atunci s-a răsturnat și acest principiu pedagogic, de atunci părinții au început să asculte de toate mofturile acestui mic despot răsfățat. Căci, să fim convinși: copilul ori ascultă, ori poruncește; ori se supune, ori supune.

Ascultați un caz, o mostră tipică de educație răsfățată.

Un astfel de băiat, "unicul", plângea într-o seară în curte lângă fântână și tropăia din picioare țipând la guvernantă: "Dă-mi-o, dă-mi-o, o vreau eu!"
Auzind marele tărăboi din curte, mama deschide fereastra și, furioasă, strigă la guvernantă: "Dar, dă-i-o odată, Fräulein, pentru ce-l necăjești pe Pubi?"
"Nu vă supărați doamnă, nu i-o pot da chiar dacă tropăie până dimineață!"
"Dar ce vorbă-i asta? Las' că te învăț eu minte..." - și, furioasă, femeia aleargă la soțul ei. Bărbatul fuge către guvernantă țipând: "Ce faci, pentru ce nu-i dai copilului ceea ce cere? Nici măcar după ce și soția ți-a poruncit? Ia la cunoștință: luna viitoare poți pleca!"
Sărmana fată, speriată, îi răspunde: "Vă rog, dați-i-o dumneavoastră dacă puteți: luna se reflectă pe oglinda apei și copilul cere, tropăind, ca s-o scot din apă și să i-o dau lui...".

Mai trebuie spus ce făptură nenorocită va fi când va ajunge mare un astfel de copil răsfățat?

b) "Bine, dar ce putem face când copilul bate din picioare, plânge și se trântește de pământ, când îi refuzăm ceva?"

Puteți face orice! Un singur lucru însă nu - nu este permis să i se dea ceea ce cere. În cazul acesta, nu! Las' să știe că oricât de bogați i-ar fi părinții, sunt încă foarte multe lucruri în lumea aceasta la care trebuie să renunțe și el.

"Dar mi-e milă de sărăcuțul când îl aud cât de amarnic plânge! Mi-e atât de greu să-l refuz!"

Dacă nu te interesează viitorul său, atunci îți este greu să-l refuzi. Adu-ți aminte însă că nici Irod nu a putut să refuze cererea fiicei Irodiadei și, pentru ea, a pus să fie omorât Ioan Botezătorul.

Adu-ți aminte de cuvintele sfântului Augustin: "Urăște acela care iubește rău, și iubește acela care urăște bine".

Adu-ți aminte de avertismentul Sfintei Scripturi: "Dacă ești drăgăstos cu fiul tău, te va înfricoșa; joacă-te cu el și te va întrista... Nu-l lăsa în voia lui la tinerețe și nu trece cu vederea greșelile lui" (Sir 30,9-11).

Când copilul se înrăiește și nu ascultă de vorba bună, adu-ți aminte de proverbul care spune că "navele și copiii sunt conduși de la spate"; și o altă zicală spune că "o vărguță mânuită la timp valorează mai mult decât o sută de predici"; iar o a treia, "să plângă mai curând copilul din cauza părinților, când este mic, decât să plângă părinții din cauza copilului, când va fi mare".

În privința aceasta Sfânta Scriptură nu este, nici pe departe, atât de sentimentală cum sunt unele curente pedagogice vlăguite de astăzi. Fiindcă Scriptura știe foarte bine că "nebunia se pripășește în inima celui tânăr" (Prov 22,15), de aceea le spune deschis părinților: "Cel care iubește pe fiul său, îl bate, ca mai pe urmă să se bucure de el". (Sir 30,1) "Calul neîmblânzit ajunge nărăvaș, așa și un copil lăsat în voia lui ajunge rău-crescut" (Sir 30,8). "Cine își cruță varga, își urăște copilul" (Prov 13,24). "Pedepsește pe feciorul tău și nu-ți pierde speranța" (Prov 19,18) "Nu cruța pe feciorul tău de pedeapsă; chiar dacă îl lovești cu varga, nu moare. Tu îl bați cu toiagul, dar scapi sufletul său din împărăția morții!" (Prov 23, 13-14) "Varga și cearta aduc înțelepciune, iar tânărul lăsat de capul său face rușine maicii sale" (Prov 29,15).

B) Ascultarea rodește apoi cealaltă virtute necesară: respectarea autorității.

a) Nu există viață comunitară umană fără respectarea autorității; iar conjugarea iubirii părintești cu o autoritate corespunzătoare este una dintre cele mai dificile, deși indispensabile, roluri pedagogice. Da, părintele să-și iubească mereu copilul, copilul însă să răspundă la această iubire cu respect necondiționat și cu ascultare!

Ascultarea și respectul autorității este o valoare nu numai în cadrul familiei, ci este indispensabilă și pentru întreaga cultură umană. Culturii îi este inerentă acceptarea realizărilor obținute de generațiile anterioare, pe care apoi să continue a se clădi și care să fie dezvoltate în continuare. Însă pentru aceasta este necesar spiritul de respect față de autoritate. Prin urmare, în momentul în care familia educă în sensul respectării autorității, ea slujește simultan și niște valori culturale generale.

Generația care refuză să respecte autoritatea și, împreună cu ea, valorile trecutului, se lasă târâtă pe panta răzmeriței. Așadar, acum se poate înțelege și pentru ce revoluționarii urmăresc, de preferință, răsturnarea vieții de familie: o dată cu familia dispare și respectarea autorității, iar terenul devine favorabil răzvrătirilor permanente.

b) Părinții să nu uite că, dacă vor ca autoritatea să fie respectată de către copiii lor, ei înșiși să nu dărâme autoritățile înaintea copiilor!

Păgânii parcă simțeau mai bine cum trebuie să garanteze educatorii autoritatea învățătorilor. Filip, regele Macedoniei, i-a interzis fiului său, Alexandru cel Mare, să stea jos în timp ce maestrul său, Aristotel, îl instruia. Iar împăratul Teodosie cel Mare, când i-a surprins pe cei doi fii ai săi, Arcadie și Honoriu, șezând în timpul instruirii, iar maestrul lor, Arseniu, stând în picioare, le-a ordonat ca de aici înainte, maestrul să șadă, iar ei să stea în picioare.

Astăzi? Toate sunt de-a-ndoaselea. Cu câtă ușurătate și lipsă de gândire vorbesc părinții și cât de mult dăunează ei cu aceasta respectului față de autoritate!

Când copilul vine acasă cu note rele, învățătorul este, desigur, vinovat.

Ascultați ce scrie despre aceasta un pedagog foarte experimentat.

De regulă, mama este aceea în mâna căreia ajunge avertismentul de la școală. Prima ei manifestare se materializează în a-l certa zdravăn pe copil. Copilul însă, indiferent dacă este băiat sau fată, aruncă, mai întâi, totul pe profesor.
- Nici măcar o dată nu am fost examinat - se scuză unul.
Celălalt se apără zicând:
- Numai o lucrare am avut de nota patru, dar și aceea atunci când fusesem bolnav.
Al treilea care a primit avertisment la religie:
- În ziua în care mama și-a sărbătorit onomastica eu nu am fost la biserică și de aceea mi-a dat părintele avertismentul.
Al patrulea:
- Mi-am uitat acasă într-o zi lucrul manual și de aceea am primit avertisment. Doamna, de altfel, mă persecută mereu...
Al cincilea:
- Numai aceia care știu nemțește nu au primit avertisment la germană: evreii...
Al șaselea:
- Totdeauna am știut lecția, dar numai cu cuvintele mele.
Al șaptelea:
- Totdeauna am știut lecția, dar numai după carte.
Al optulea:
- I-am suflat vecinului.
Al nouălea:
- Domnul profesor m-a confundat cu un altul.
De la al zecelea până la al nouăzecilea:
- Domnul profesor mă persecută, are ceva cu mine...
Al o sutelea:
- Mămico, nu te supăra, cât timp vremea a fost bună m-am luat cu joaca, am meritat avertismentul; promit însă că până la sfârșitul semestrului îmi îndrept nota. Ascultă-mă, mămico, în fiecare seară...
În schimb, toți, sută la sută, spun:
- Mămico, fii bună, semnează-mi avertismentul, să nu afle tăticul.
Și cincizeci la sută dintre mămici nu spun nimic tăticilor. Iar acelea care spun, aproape toate, prezintă mai întâi scuzele copilului și împreună îl condamnă pe profesor, pe profesoară - și între ei, și în societate, și pretutindeni (Szülöl Lapja, numărul din decembrie 1924).

C) Pe lângă ascultare și respectul autorității, tot atât de important este să-i învățăm și să-i obișnuim pe copii să spună totdeauna adevărul. Ce bucurie este pentru părinți dacă pot avea încredere în fiecare vorbă a copiilor! Spunerea adevărului este fundamentul educației, în timp ce cu un copil mincinos nu se poate face nimic.

a) Aici trebuie să evidențiez în mod deosebit două greșeli pedagogice. În primul rând, severitatea exagerată și nefondată a părinților îi poate obișnui pe copii cu minciuna. Da, este permisă pedepsirea - așa cum am spus mai înainte - relei-voințe, dar nu a neîndemnării, a zburdălniciei, a inadvertenței proprii copiilor. În mod cu totul deosebit nu este permisă pedepsirea recunoașterii adevărului. Când copilul își recunoaște sincer greșeala, trebuie să i se vorbească la suflet și trebuie dojenit părintește; pentru sinceritatea sa însă nu este permis să fie pedepsit.

b) A doua greșeală este aceea când părinții înșiși greșesc împotriva spunerii adevărului.

O fetiță îi spune mamei sale: Mămico, la școală se face colectă pentru copiii săraci. Dă-mi să duc și eu ceva!
Iar mama răspunde: Nu duci nimic! Spune-i Cuvioasei surori că și noi suntem săraci.
A doua zi fetița vine iarăși: Mămico, Cuvioasa soră ne-a spus să nu ne înscriem la școala de dans, să nu risipim banii bunilor noștri părinți.
Mama răspunde iarăși: Spune-i Cuvioasei surori că avem de unde risipi, să nu ne poarte ea de grijă!

Tot această mamă se va mira mâine că fetița ei o minte nu numai pe Cuvioasa soră, ci și pe mămica ei.

D) Mai trebuie să atrag părinților atenția asupra altei obligații importante: să-i învețe și să-i obișnuiască pe copii cu viața morală curată!

a) Sub acest aspect părinții au două obligații grave: să le comunice copiilor ceva și să-i supravegheze.

Ce trebuie să le comunice? Să le explice, când vine timpul, planul lui Dumnezeu, acel plan măreț, emoționant, care dovedește încrederea sa în noi.

Și ce trebuie supravegheat? Trebuie avut grijă ca în toate manifestările vieții familiei să domnească atmosfera curată a pudicității și să nu fie nimic ce ar putea leza scutul cel mai bun de apărare al sufletului copilului: pudoarea.

Aceasta din urmă o înțeleg și o respectă mulți, dar de prima se sfiesc cu atât mai mult. "Este un lucru foarte greu și jenant - spun mulți. Observ că ar trebui să spun ceva, dar nu găsesc cuvintele pe care să le folosesc".

Înainte de toate nu văd pentru ce ar trebui să fie o sarcină chiar atât de neplăcută pentru acel părinte care este pătruns de respectul sfânt al planului lui Dumnezeu și care, el însuși, se gândește cu sobrietate religioasă la puterea creatoare pe care Dumnezeu i-a dat-o omului. Un astfel de părinte în mod sigur va găsi tonul corect și expresiile cuvenite.

Dar chiar dacă această obligație ar fi foarte grea, nici atunci nu ar fi permis să fie ocolită, dacă ne gândim la daunele spirituale ireparabile pe care le pot suferi copiii adolescenți din cauza tăcerii părinților.

Să nu creadă nimeni că, evitând discutarea acestei teme cu copilul său adolescent, problema este rezolvată. Nu tace anturajul, nu tace strada, teatrul, filmul, ziarele, romanul, vitrinele, afișierele... toate acestea tratează tema, vorbesc despre ea, fiecare însă pe un ton și într-o prezentare care îi duce irezistibil pe tineri la păcat.

În ceea ce mă privește, l-aș pune pe fiecare părinte de familie să citească din cartea "Confesiuni" a sfântului Augustin acele capitole în care el descrie atât de emoționant teribilele sale lupte spasmodice împotriva păcatului senzualității. E adevărat, el pe atunci nu era creștin, dar mă întreb: câți tineri creștini nu ar putea să descrie același lucru!?

"Vai, unde și cât de departe eram eu de bucuriile casei tale în acel remarcabil an, al șaisprezecelea, al vieții mele pământești! - scrie el. Atunci a pus stăpânire pe mine desfrâul nebun, iar eu i-am devenit sclav". Iar pe părinții săi nu-i interesa acest lucru. "Nu-i interesa decât să pregătesc discursuri fulminante ca să-i pot convinge pe ascultătorii mei cu arta mea oratorică" (vol. II, cap. 2). "În cel de al șaisprezecelea an, când, din cauza lipsurilor materiale, am petrecut, în inactivitate un anumit timp în casa părintească fără ocupații școlare, m-au năpădit total bălăriile dorințelor mele păcătoase și nu s-a găsit mână care să le smulgă, care să păzească" (vol. II, cap. 3).

Fraților, dragi părinți, nu uitați că, dacă el, copilul, are nevoie vreodată de cineva în care să poată avea deplină încredere, în fața căruia să nu ascundă nimic, absolut nimic, acest "vreodată" este tocmai perioada adolescenței! O, cât de fericit este acel copil care poate apela cu această încredere absolută la părinții săi în acești ani! Și cât de fericiți sunt acei părinți care, cu iubirea lor înțeleaptă, înțelegătoare și cu tact își pot atrage încrederea absolută a copiilor lor în acești ani grei!

b) Dar tocmai pentru aceasta bunul părinte de familie veghează și asupra cercului de prieteni al copiilor săi. Voi, părinți, știți cine sunt prietenii copilului vostru? Știți unde se joacă și pe unde umblă? Știți ce discută ei între ei?

"Nu avem timp să ne ocupăm și de așa ceva?" Aveți grijă! În cazul acesta și vouă vă este adresată stigmatizarea dură a sfântului Paul: "Dacă cineva nu duce grija alor săi, mai ales a celor de casă - s-a lăsat de credință și este mai rău decât un necredincios" (1Tim 5,8).

Și iarăși îl citez tot pe sfântul Augustin:

"Atât de orbește alergam spre pierzare, încât mă rușinam de modul meu de a fi mai puțin corupt, atunci când tovarășii mei, lăudându-se, își povesteau succesele. Acela care era cel mai stricat, acela își etala mai lăudăros vitejiile; iar dacă nu puteam ține pasul cu ei în destrăbălări, mai curând îi mințeam că am făcut și cutare, și cutare, numai să nu mă considere mai prejos decât ei, fiindcă am fost mai puțin stricat decât ei, fiindcă m-am tăvălit în mocirlă mai puțin decât ei" (Confesiuni, vol. II, cap. 3).

E) Timpul presează deja, trebuie să-mi închei predica, deși, cât de multe ar mai fi de spus! Un lucru totuși nu-l pot omite, anume un lucru ce ar fi trebuit să-l spun la început fiindcă este temelia oricărei educații și dă, propriu-zis, energie tuturor instrumentelor pedagogice - și aceasta este educația religioasă!

E ciudat, dar există părinți care își tem cel mai mult copiii de a nu fi cumva "exagerat de religioși".

Întreb o astfel de mamă:
- Doamnă, chiar vreți ca fiul dumneavoastră, când va fi mai mare, să fie un stricat, să ajungă un tânăr decadent?
- Ei, cum aș putea dori!? Care mamă ar dori așa ceva? Nu mi-ar plăcea însă un singur lucru: să fie bigot...
- Bigot? Dar ce înțelegeți dumneavoastră prin aceasta?
- Apoi, înțeleg să nu fie teribil de religios...
- Dar gândiți-vă, vă rog, cât de ciudat sună aceste două cuvinte unul lângă altul: "Teribil de religios!" Căci, dacă ați spune: nu vreau ca fiul meu să fie teribil de vagabond, aceasta, da, aș înțelege-o, are sens. Sau: nu vreau ca fiul meu să fie un teribil pierde vară... să fie teribil de josnic... Dar: "Teribil de religios?" De fapt, de la ce îl temeți, prin aceasta?
- De la a nu fi un nătâng, un neajutorat, un retras, un dragul mamei. Iar în exterior să n-o facă mereu pe sfântul...
- Da? Aceasta este deja altceva! În această privință aveți perfectă dreptate! Spuneți-mi însă cine afirmă că aceasta este religiozitatea? Religiozitatea care își trage viața din credința în Dumnezeu, care este atmosfera firească a vieții de familie ce se derulează în prezența lui Dumnezeu, această religiozitate este condiția prealabilă a educației eficace, este temelia și fortifiantul ei. Așadar, religiozitatea nu este o simplă spoială exterioară. Nu este religiozitate să mergi duminica la biserică, iar în restul săptămânii, o dată cu dezbrăcarea hainelor de sărbătoare, dezbraci și poruncile religiei; nu este religiozitate aceea care ar consta numai din rugăciune și post - ține de ea și aceasta, e drept - dar religiozitate este acel profund atașament față de Dumnezeu, atașament care ne pătrunde întreaga viață, toate planurile și faptele ei, distracțiile și munca noastră, bucuriile și necazurile noastre. Și nu se poate nega că o astfel de atmosferă religioasă, care învăluie toată viața de familie, ajută cel mai bine la dezvoltarea celor mai frumoase virtuți ale sufletului de copil.

* * *

Iar acum, la sfârșitul predicii, când avem în față multele exigențe pe care le pretinde de la părinți educația bună; când ne amintim cât sacrificiu și înfrânare, câtă răbdare și renunțare îi costă pe părinți până când, din copiii lor, din acei prunci neajutorați, îi vor pune în slujba societății, a neamului și a Bisericii, bărbați maturi bine crescuți și fete deopotrivă, dacă ne gândim la toate acestea, este imposibil să nu se trezească în noi sentimente de recunoștință și respect față de părinții care-și cresc copiii cu iubire sacrificală.

Să nu vă scandalizați, fraților, dacă și inima mea se umple de emoție la această cugetare, pentru că și eu am cunoscut o astfel de mamă care a rămas văduvă la vârsta de 31 de ani împreună cu cinci copilași ai ei, dintre care cel mai mare avea nouă ani iar cel mai mic doi.
Tânăra văduvă nu s-a speriat însă de greutățile vieții! Cine ar putea aduna acele griji, acele preocupări, sacrificii și muncă prin care a trebuit să treacă în cursul anilor și al deceniilor această mamă, până ce i-a crescut pe toți cei cinci fii?
Dar i-a crescut!
Cuvântul unuia dintre acești fii ai ei îl ascultați de 16 ani în această biserică, de pe acest amvon...

Iar dacă, datorită predicilor mele, cineva, indiferent care dintre dragii mei ascultători, s-a apropiat de Dumnezeu măcar cu un pas mai mult, pe acela îl rog acum cu dragoste, în semn de recunoștință, să îngenuncheze împreună cu mine și să spună un "Bucură-te, Marie" pentru această mamă decedată: pentru neuitata, binecuvântata mea mamă! Amin.
cuprins cuprins



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat