Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

Căsătoria creștină, de Toth Tihamer

Carte apărută la Editura Presa Bună, Iași - 2002

cuprins cuprins

Capitolul III
Căsătoria după Cristos

I. Cum vede Biserica lui Cristos despre căsătorie?
   A) Biserica lui Cristos vede căsătoria foarte realist
   B) Biserica lui Cristos vede căsătoria într-un mod foarte idealist, de-a dreptul celesc
   C) Cine știe acest lucru, numai acela înțelege esența căsătoriei creștine

II. Ce le dăruiește Cristos soților?
   A) Cadoul de nuntă oferit de Cristos este harul sacramental
   B) Sacramentul primit în fața altarului se menține până la sfârșit
   C) Ce sunt acele "haruri sacramentale" de care sacramentul Căsătoriei îi face părtași pe soți?


Iubiți frați în Cristos!

Însuși Creatorul a fondat căsătoria atunci când a creat bărbatul și femeia, când i-a așezat în paradisul pământesc și le-a dat această poruncă: "Creșteți, înmulțiți-vă și umpleți pământul!" (Gen 1,28). Căsătoria, așadar, este un lucru măreț, este împlinirea voinței lui Dumnezeu chiar și înainte de Cristos, așa cum am arătat în predica de duminica trecută.

A venit însă Isus Cristos și, în lumea răscumpărată, a înzestrat cu o nouă demnitate această instituție divină și prin originea ei. Prin aceasta însă el a schimbat-o atât de mult, a îmbrăcat-o în atâtea trăsături esențiale noi, încât pentru examinarea lor trebuie să consacrăm o nouă predică. După idealul căsătoriei de dinainte de Cristos - despre care am vorbit duminica trecută - să vedem, așadar, modelul ideal al căsătoriei cristice.

Cred că vom putea zugrăvi cel mai bine modelul ideal al căsătoriei creștine dacă ne vom strădui să răspundem la aceste două întrebări: Cum vede Biserica lui Cristos căsătoria? și Ce le dă Cristos soților?

I. Cum vede Biserica lui Cristos căsătoria?

La prima noastră întrebare trebuie să dăm un răspuns foarte precis.

Biserica Catolică privește căsătoria foarte natural (pământește), pe de o parte, iar pe de altă parte foarte supranatural (cerește). Sau mai putem spune și așa: concepția ei despre căsătorie este în parte realistă, în parte idealistă. Să analizăm mai îndeaproape cele două noțiuni.

A) Biserica lui Cristos vede căsătoria foarte realist

a) Faptul că Biserica încadrează căsătoria, acest lucru atât de spiritual și sentimental în aparență, în canoane atât de stricte, cum scrie de exemplu în canonul 10811: "Căsătoria are loc în momentul în care două persoane, capabile în înțelesul dreptului, își declară în mod legal învoiala lor", nu dovedește altceva decât gândirea perfect reală a Bisericii referitoare la căsătorie. Ori cine ar cunoaște numai atât din concepția Bisericii, ar putea rămâne, pe drept, șocat! "Cum? Căsătoria nu este altceva decât un act al voinței? Este legământul declarat a doi oameni cu minte limpede, considerați conștienți, întregi la minte? Dar inima - inima nu e nimic? Dar sentimentul și iubirea și contopirea spirituală - toate acestea nu sunt nimic? Și, în general, relația atât de intimă și afectuoasă a două inimi mai trebuie încadrată și în exteriorități, în canoane? La ce folosesc toate exteriorizările acelea care se derulează în timpul unei cununii?"

Totuși este nevoie de toate acestea. Este nevoie deoarece căsătoria nu este o simplă tranzacție sentimentală a doi oameni, ci de ea sunt legate o sumedenie de interese ale statului, ale societății și ale Bisericii deopotrivă. Este necesar deci să asigurăm, pe cât posibil, acest important așezământ împotriva instabilității și capriciilor naturii umane și să-i sporim autoritatea și statornicia și cu ajutorul încadrărilor externe. Tocmai acesta este rolul legilor matrimoniale ale Bisericii.

b) Însă la aceste forme legale trebuie să facem o distincție precisă între esența dogmatică ce se fundamentează pe porunca divină și părțile neesențiale ce decurg din prescripțiile umane.

În esența dogmatică a căsătoriei, nimeni, niciodată nu poate opera schimbări; ea trebuie să rămână totdeauna așa cum a prescris-o Dumnezeu: legământul indisolubil dintre un bărbat și o femeie. Aceasta este esența.

Cum trebuie apoi încheiat acest legământ, înaintea cui și în ce fel de cadru ritual, în acestea Biserica poate stabili schimbări potrivit vremurilor și ale relațiilor culturale.

Prin urmare, când Codul de drept bisericesc face mențiune despre căsătorie, el se dovedește a gândi realist, obiectiv, perfect sobru și calm. Nu există un alt cod de legi civile care să poată vorbi atât de degajat despre relația cea mai intimă a două inimi umane!

B) Totuși, fraților, nu ne putem scandaliza de aceasta - să-i zicem - "frigiditate juridică" a Bisericii, căci altădată ea privește căsătoria într-un mod foarte idealist, de-a dreptul celest.

a) În același Cod de drept bisericesc, în canonul 10122, Biserica spune că Domnul nostru Isus Cristos a ridicat la demnitatea de sacrament legământul matrimonial dintre cei botezați. De aceea, între cei botezați nu poate exista un legământ matrimonial valid, fără ca acesta să fie, în același timp, sacrament. Ei bine, este cu totul altceva! Știți ce orizonturi uriașe, ce piscuri cerești ideale se deschid în spatele acestor cuvinte? Căsătoria creștină este sacrament!

b) Ori de câte ori, așadar, o tânără pereche se prezintă înaintea altarului ca să-și declare reciproc fidelitate veșnică, de fapt, un preot și o preoteasă stau unul lângă altul și-și administrează reciproc un sacrament: sacramentul Căsătoriei. Acesta este unicul sacrament pe care nu-l administrează preotul, ci părțile înseși! În clipa în care și-au spus unul altuia cuvântul "da", sacramentul a și luat ființă, ei s-au și dăruit unul altuia și s-au și legat reciproc pentru totdeauna. Iar Dumnezeu, prin preotul său prezent înaintea lor, își dă și binecuvântarea sa asupra acestui legământ, pentru ca, ajutați de harul lui Dumnezeu, să se sprijine reciproc, să se încurajeze și, suportându-se și corijându-se reciproc, să fie împreună până în ultima clipă a vieții.

C) Cine știe acest lucru, numai acela înțelege esența căsătoriei creștine.

Cei care nu știu lucrul acesta, aceia au obișnuit să spună cam așa: "Eu nu înțeleg pentru ce ar fi atât de importantă căsătoria religioasă. Aceasta nu este decât o formă exterioară! Și tot formă exterioară este și faptul că închei căsătoria înaintea ofițerului stării civile. Și atunci pentru ce nu ar fi suficientă aceasta?"

Într-adevăr, nu este suficientă! Cine gândește astfel, acela habar nu are de esența căsătoriei creștine.

a) În căsătoria creștină doi creștini se dăruiesc total, fără rețineri, unul altuia. Dar suntem noi stăpâni pe viața noastră? Așa cum nu ne-am dăruit singuri viața, tot așa nu i-o putem dărui altuia - fără voința lui Dumnezeu!

Acela care se botează, potrivit învățăturii creștine, scapă nu numai de păcatele de până atunci, nu dobândește numai har divin, ci prin creștinism devine totodată părtaș la trupul mistic al lui Cristos, deci îi devine rudă de sânge, îi devine frate, devine mădular al lui Cristos. Prin urmare, acela care este botezat devine părtaș și al sublimității lui Cristos și, ca atare, trebuie să trăiască în Cristos, pentru Cristos și să i se consacre lui Cristos. Sfântul Paul învață foarte clar: "Nici unul dintre noi nu trăiește pentru sine și nici unul nu moare pentru sine; așadar, fie că trăim, pentru Domnul trăim, fie că murim, pentru Domnul murim" (Rom 14,7-8).

Așadar, când niște persoane botezate vor să se căsătorească și să se dăruiască una alteia, ele nu pot face acest lucru fără Cristos, deoarece prin creștinism nici una, nici cealaltă nu dispun de ei înșiși, ci, prin creștinism, ambele au devenit proprietatea lui Cristos. Așadar, căsătoria lor va fi validă numai dacă și Cristos va fi de acord cu ea, adică dacă ea este încheiată înaintea altarului lui Cristos.

Pentru aceasta este necesară căsătoria religioasă!

b) Dar, dincolo de toate acestea, ea este necesară pentru încă un motiv: căsătoria civilă, într-adevăr, este numai o formă exterioară a legământului matrimonial; în schimb, căsătoria religioasă nu este doar o ceremonie externă, ci un sacrament! Sacrament pe care Domnul l-a orânduit pentru ca soții să poată face față obligațiilor dificile ale vieții de căsnicie și să-și poată păstra promisiunea de fidelitate până la moarte. Pentru aceasta, în atmosfera schimbătoare a deceniilor, nu ar fi suficientă nici promisiunea izvorâtă din cele mai nobile hotărâri - va fi suficientă însă puterea harurilor sacramentale.

Iar aici am ajuns deja la a doua întrebare a predicii de astăzi.

II. Ce le dă Cristos soților?

A) Se obișnuiește ca noilor căsătoriți rudele și prietenii să le ofere cadouri. Care va fi oare cadoul de nuntă oferit de Dumnezeu? Nu poate fi considerată expresie forțată dacă numim sacramentul Căsătoriei și harurile ce izvorăsc din el "cadoul de nuntă" oferit de Dumnezeu soților.

a) O, măcar de ar privi cu ochi pătrunzători mirii care stau înaintea altarului acel minunat dar pe care-l primesc de la Dumnezeu în momentul cununiei lor!

Este regretabil însă că multor cupluri care se pregătesc pentru cununie, nici nu le vine în minte acest lucru! Toate gândurile lor sunt îndreptate spre cei care vor participa la nuntă, cum trebuie să fie îmbrăcat fiecare, cu ce fel de flori să fie împodobit altarul, cine să cânte solo în cor, dacă miresei îi stă bine rochia etc., dar la atât de puțini le vine în minte că toate podoabele acestea și fastul nu sunt decât exteriorități, numai simboluri; ele sunt simbolul marii comori pe care Cristos Domnul vrea să-l dea sufletelor noastre în sacramentul Căsătoriei.

b) Din păcate aici nici nu trebuie să ne gândim la nu știu ce fel de necredincioși. Astăzi chiar și oamenii cu simțăminte mai bune se lasă ușor molipsiți de concepția de a vedea în căsătorie un contract exclusiv pământesc, un lucru doar trupesc; și, fiindcă îi unește numai frumusețea trupească sau interesul material, după ce acestea trec, altceva nu-i mai ține împreună, se despart.

Este dureros! Așa ceva se întâmplă și cu aceia care se consideră religioși și care nici prin vis nu ar accepta să se mulțumească numai cu o căsătorie civilă.

"Pentru nimic în lume nu! Cununia o vom face la biserică...!"
Și-i întreb: "Pentru ce? Pentru ce țineți la cununia religioasă?"
"Pentru ce? Pentru că aceasta este de o sută de ori mai frumoasă decât anosta căsătorie civilă. Este atât de feeric când mireasa, îmbrăcată toată în alb, intră în biserică și începe să cânte orga, când altarul este împodobit numai cu flori albe care emană un parfum îmbătător și când biserica geme de lume, de cunoscuți și prieteni. O, acesta este un moment sublim, nu l-aș pierde pentru nimic în lume!"

Câți spun sau gândesc așa! Și cât de puțini trăiesc sentimentul că ceea ce se întâmplă la cununie în biserică, în afară de această atmosferă festivă de moment, este de sute de ori mai mult: este depunerea jurământului sfânt, definitiv, de fidelitate reciprocă și iubire gata de sacrificiu. Și este chiar mai mult decât aceasta, este de sute de ori mai mult: este primirea sacramentului, deschiderea izvorului divin, un izvor din a cărui putere dătătoare de viață se va revărsa apoi tot timpul vieții belșug de haruri sacramentale ajutătoare.

Cât de puțini se gândesc la aceasta!

B) Deși, fraților, cununa de mirt se îngălbenește repede, buchetul de flori al miresei se ofilește repede, nuntașii se retrag, amintirile fastului cununiei se șterg și ele, dar nu seacă, ci durează până la moarte sacramentul primit la altar.

a) Legământul Căsătoriei este, într-adevăr, un sacrament statornic, care rămâne.

Atât de ilustrativ scrie sfântul cardinal Bellarmin: "Sacramentul Căsătoriei poate fi privit sub două aspecte: ceea ce va fi și ceea ce este după ce a luat ființă. De asemenea acest sacrament este ca și Euharistia, în sensul că Euharistia este sacrament nu numai în timpul prefacerii, ci și în continuare rămâne sacrament cât timp există sfintele specii. Fiindcă atât timp cât trăiesc soții, comuniunea lor este și semnul tainic al harului lui Cristos și al Bisericii".

Sfântul Augustin scoate în evidență o responsabilitate și mai înaltă spunând că sacramentul Căsătoriei are un efect asemănător sacramentului Preoției, în sensul că soțului și soției le conferă o putere sacră aparte, pe care nimeni nu le-o poate lua. Pentru aceasta putem spune, în sens alegoric, că prin căsătorie soțul și soția devin preoți de la care Domnul așteaptă împlinirea unor sarcini uriașe.

b) Este adevărat că le dă și un mare ajutor pentru a-și putea împlini aceste obligații, numai să existe în soți disponibilitatea de a colabora cu harul ajutător al sacramentului. Dumnezeu așază întotdeauna acest prețios cadou de nuntă în sufletul soților în momentul cununiei și de ei depinde dacă fructifică această comoară, dacă o cultivă și o fac să aducă dobândă.

Din păcate chiar și soții creștini trec cu ușurință peste faptul că, dacă legământul căsătoriei este "sacrament", atunci el conferă și haruri.

De asemenea, sacramentele (cum sunt Botezul și Pocăința) ori îi conferă sufletului nostru harul sfințitor, ori îl sporesc (așa cum fac celelalte sacramente). Prin urmare, în momentul în care soții pronunță înaintea altarului declarația matrimonială și prin aceasta își conferă reciproc sacramentul Căsătoriei, sporesc în ei înșiși harul sfințitor pe care Cristos l-a asemănat cu haina de nuntă. Aproape am putea spune că sufletul lor, în momentul încheierii căsătoriei, primește o nouă ornamentare, noi salbe de perle.

Dar în afara sporirii harului sfințitor ei primesc și alte haruri speciale; primesc titlu de drept la ajutorul lui Dumnezeu pentru a-și putea îndeplini îndatoririle matrimoniale.

C) Să analizăm mai îndeaproape acest ajutor divin: Ce sunt acele "haruri sacramentale" de care sacramentul Căsătoriei îi face părtași pe soți?

a) Înainte de toate este acea contopire sufletească supranaturală care înnobilează raportul natural dintre cele două sexe, singura capabilă să statornicească fericirea căsătoriei.

Numai această contopire sufletească garantează armonia căsătoriei și pentru acele vremuri, când, pe parcursul conviețuirii, ies la iveală, de ambele părți, tot mai multe defecte; când frumusețea trupească exterioară, prospețimea și sănătatea încep să pălească, să se ofilească și, încetișor, dispar.

Fraților, înțelegeți bine despre ce este vorba aici. Acum nu le vorbesc tinerilor mei ascultători care se află încă înainte de căsătorie, ci mai mult celor mai în vârstă care trăiesc deja în căsătorie. Voi, tați, mame, când vă întoarceți acasă obosiți, abătuți, triști, pentru că vă apasă din greu grijile vieții, în acele momente implorați harul sacramental: "Doamne, acum ajută-ne!" Când vreunul dintre voi simte că-i dă târcoale ispita infidelității sau simte că cealaltă parte începe să se răcească, în acele momente cereți harul sacramental: "Doamne, acum fii cu noi!" Când abstinența temporară de la trăirea căsătoriei pe care trebuie s-o adoptați, fie din motive de sănătate, fie din motive economice, vă costă înfrânare severă, voință dârză și renunțare eroică asumată din iubire față de Cristos, în acele momente cereți harul: "Doamne, noi vrem să trăim după poruncile tale, acum, ajută-ne!" Când copiii vă cauzează griji mari și necazuri, atunci spuneți: "Doamne, acum este momentul să ne ajuți în a le da educație!" Iar când vreo nenorocire sau un caz de moarte vă vizitează familia, rugați-vă cu fruntea plecată: "Doamne, acum este momentul ca tu să ne consolezi!"

Iată cât de multe și valoroase sunt darurile ajutătoare ale harului sacramental al Căsătoriei!

b) La toate acestea cineva care, de ani de zile își trăiește fericit și bucuros căsătoria, poate spune: "Ce lucruri bizare auzim aici! Eu de când mă știu nu am auzit de așa ceva; în căsnicia mea eu încă nu am simțit niciodată darul lui Dumnezeu.

Cum să nu fi simțit!

Dar când, în pofida celei mai sincere iubiri reciproce, au apărut, pe alocuri, diferite divergențe, pe care voi, cu larghețe, le-ați rezolvat - iată, darul de nuntă al lui Dumnezeu a adus împăcarea între voi.

Când soțul tău, uneori, venea acasă atât de abătut și obosit după o zi de muncă sufocantă, dar se înviora imediat văzându-te atât de atentă - iată, și atunci, darul de nuntă al lui Dumnezeu v-a luminat încăperea.

Când te-ai trezit într-o dimineață cu cămara goală și copiii plângeau de foame, dar tu, cu suflet neabătut, ți-ai început lucrul - și acum tot darul de nuntă al lui Dumnezeu ți-a dat curaj. Când ispita infidelității îți dădea târcoale, dar tu ai știut cu promptitudine să întorci spatele ispitei - darul lui Dumnezeu ți-a dat puterea aceasta. Iar când anii au zburat peste capetele voastre, iar voi, și cu capul cărunt, și cu obrajii brăzdați de riduri, încă tot cu vechea iubire, chiar cu o iubire și mai profundă, și mai contopitoare vă tratați unul pe altul de parcă nici dintele de fier al timpului nu ar avea ce să vă facă - și aceasta i-o datorați tot darului de nuntă al lui Dumnezeu...

Spuneți-mi, nu ar fi mult mai multe familii fericite, armonioase, binecuvântate pe pământ, dacă ar gândi astfel fiecare pereche de miri când pășește înaintea altarului pentru a primi cadoul de nuntă din mâna lui Dumnezeu?

* * *

Iubiți frați! S-ar putea să fie printre ascultătorii predicii mele de astăzi unii care să califice prea idealist, prea optimist, prea visător tot ceea ce am spus.

Astăzi, când - putem spune - toată societatea gândește altfel despre această problemă, când indisolubilitatea căsătoriei aproape că a fost măturată de avalanșa vieții moderne, când, și în anturajele cele mai selecte, vestea că unul a divorțat a treia oară este primită drept ceva foarte normal, iar cutare s-a măritat a patra oară nu impresionează pe nimeni, este oare un lucru rațional și înțelept, este oare o muncă dătătoare de speranță începerea reclădirii casei măturate de avalanșă?

Într-adevăr, fraților, când o avalanșă uriașă se rostogolește, catastrofa ce o produce este dureroasă și privirea ei te paralizează. Aceasta însă pentru moment numai! În clipa următoare, echipa de salvare este deja prezentă cu târnăcopul și ciocanul pentru a salva ceea ce mai poate fi salvat.

Avalanșa concepției ușuratice despre viață s-a rostogolit peste sanctuarele puternicelor familii de altădată și le-a strivit. Și sfânta noastră Biserică Catolică se înfioară văzând tragedia, dar nu-și încrucișează neputincioasă brațele, ci pune la lucru echipa de salvare.

Pentru aceasta Biserica le strigă astăzi oamenilor, strigă cu putere sporită: Oameni buni, fraților, treziți-vă!

Căsătoria nu este doar un lucru lumesc. Nu, de o mie de ori nu! Căsătoria este sacrament! Așa cum vorbim despre sfânta Spovadă și sfânta Împărtășanie, tot așa ar trebuie să vorbim și despre sfânta Căsătorie. Păcat că nu s-a răspândit în limbajul uzual această expresie: "sfânta Căsătorie"! Astfel tuturor le-ar fi mai clar că rădăcina, izvorul și energia ei vitală, deopotrivă, se află dincolo de cadrele naturale.

Pentru aceasta Biserica noastră îi strigă lumii neîncetat și va striga până când omenirea va auzi din nou: Căsătoria este unul dintre cele șapte izvoare care revarsă asupra noastră harul mântuirii. Căsătoria este una dintre cel șapte fântâni sacre din care izvorăsc apele vieții suprafirești. Căsătoria este una dintre cele șapte potire sfinte, pline până la revărsare cu sângele lui Cristos. Căsătoria este una dintre cele șapte mese pe care Cristos servește harul fortifiant al vieții spirituale. Căsătoria este unul dintre cele șapte clopote al căror sunet de argint îi întărește pe cei ce peregrinează pe calea mântuirii...

Să-i fim recunoscători sfintei noastre religii catolice că are curajul să vestească aceste realități și astăzi - și că și în timpul coborârii groaznicei avalanșe ea apără cu un curaj neclintit temelia de stâncă a edificiului societății umane: sacramentul Căsătoriei! Amin.

Note
1 Cf. Can. 1057 § 1 din noul Cod de drept bisericesc aprobat de Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea la 25 ianuarie 1983: "Matrimonium facit partium consensus inter personas iure habiles legitime manifestatus, qui nulla humana potestate suppleri valet" - n.t.
2 Cf. Can. 1055, § 1 și 2 din noul Cod de drept bisericesc aprobat la 25 ianuarie 1983: § 1: Matrimoniale foedus, quo vir et mulier inter se totius vitae consortium constituunt, indole sua naturali ad bonum coniugum atque ad prolis generationem et educationem ordinatum, a Christo Domino ad sacramenti dignitatem inter baptizatos evectum est. Și § 2: Quare inter baptizatos nequit matrimlonialis contractus validus consistere, quin sit eo ipso sacramentum" - n.t.
cuprins cuprins



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat