Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

Căsătoria creștină, de Toth Tihamer

Carte apărută la Editura Presa Bună, Iași - 2002

cuprins cuprins

Capitolul XIV
Familia lipsită de copii (II)

I. Nu este nici un copil
   A) Nu se poate reproșa, desigur, acelora care ar dori copii, dar Dumnezeu nu le face această bucurie
   B) Va fi vorba, în mod dureros, despre acei soți care, prin artificii vinovate, închid copiilor calea spre viață

II. Pentru ce nu au copii?
   A) Motivația cea mai frecventă este situația economică grea
   B) Chiar dacă este adevărat, nici atunci nu este permisă lezarea legii lui Dumnezeu
   C) Alții invocă motive de sănătate


Iubiți frați în Cristos!

Marele poet austriac Führich J. a eternizat într-o imagine euforică acea lume de gânduri și sentimente care au trebuit să cuprindă toată ființa Fecioarei în momentul în care a zămislit în sânul ei, de la Duhul Sfânt, pe sfântul ei Fiu... Cufundată adânc în gândurile sale, fecioara mamă trece printr-o frumoasă zonă împădurită. Deasupra ei se văd îngeri în zbor: unul cântă, altul îi aruncă în cale petale de trandafiri, iar un al treilea pendulează către ea o cădelniță fumegândă. Toată imaginea este numai farmec, numai grație...

Înțelegem, cântecul îngerului, i se adresează viitoarei mame.

Înțelegem și petalele de trandafir, și acelea ei i se cuvin.

Dar fumul de tămâie din cădelniță? Acela nu mai este adresat Maicii Domnului. Acela vizează deja pe Fiul lui Dumnezeu a cărui monstranță vie era în această clipă fecioara mamă.

Același cântec, aceeași ploaie de trandafiri i se cuvine fiecărei mame; acest farmec, această grație împodobește, invizibil, fruntea fiecărei mame care își așteaptă copilul cu iubirea Fecioarei și cu disponibilitatea ei de sacrificiu îl crește învățându-l să pășească pe calea lui Cristos, Fiul lui Dumnezeu.

Biserica lui Cristos și-a ridicat întotdeauna glasul, cu curaj emoționant, în apărarea și iubirea copilului; o face și azi cerând respectarea drepturilor inviolabile și ale copilului nenăscut încă, dar nu poate închide ochii nici în fața imensului sacrificiu pe care și-l asumă părinții care acceptă și cresc copii mai mulți. Tocmai pentru faptul că sfânta noastră religie știe foarte bine ce înseamnă în zilele noastre creșterea într-o familie a cinci, șase copii, tocmai pentru aceasta ea le datorează un profund respect acelor părinți eroi care aduc această jertfă lui Dumnezeu, dar pentru nimic în lume nu poate accepta ideea că ar putea exista o cauză, un motiv în baza căruia să fie permisă împotrivirea față de legea lui Dumnezeu, să fie permisă împiedicarea venirii copilului prin intervenții păcătoase.

Să analizăm astăzi mai îndeaproape acele dificultăți pe care le invocă acei soți care se închid în fața copilului. Nici una nu este de așa natură încât, cu spirit de sacrificiu și cu o reală disponibilitate creștinească, să nu poată fi rezolvată; rezolvată astfel încât omul să nu contravină legii lui Dumnezeu.

I. Nu este nici un copil!

A) Înainte de a lua la rând obiecțiile ridicate împotriva copilului, aș vrea să fac o precizare.

Atunci când religia catolică îi condamnă cu toată severitatea pe soții care, prin mijloace culpabile, își fac nerodnică viața de căsătorie, ea nu vrea nici o clipă să le facă vreun reproș acelor soți care, în privința aceasta nu sunt vinovați, care ar primi cu plăcere copilul, dar Dumnezeu nu-i face părtași la această bucurie. Departe de noi gândul de a-i acuza de ceva de care ei nu se fac vinovați.

Acestora nu vreau să le aduc reproșuri, ci, mai curând, vreau să-i consolez cu câteva idei și să-i îndrum.

a) Una dintre trăsăturile esențiale ale sufletului creștin este convingerea că Dumnezeu, cu tot ce face sau permite, are un plan precis. Prin urmare, dacă acestor soți, cu toată ruga lor fierbinte, nu le dă nici un copil, el are și cu aceasta un plan precis.

Ce fel de plan? Probabil vrea ca în felul acesta ei să-și poată consacra viața mai eficient unei cauze religioase oarecare, unei cauze de interes social sau slujirii dragostei față de aproapele. Sau poate că Dumnezeu îngăduie să existe și căsnicii fără copii pentru ca acestea să poată lua și crește cu iubire, ca și pe copiii lor, orfanii care și-au pierdut părinții și pe copiii care trăiesc și suferă în mizerie. O, câți sunt pe acest pământ în situația aceasta! Măcar de ar fi un număr suficient de oameni maturi înțelegători care să-i accepte!

b) Acestor soți, lipsiți de copii, li se mai oferă o posibilitate.

Chiar dacă nu ar putea face gestul de a înfia orfani micuți, chiar și atunci li se deschide o cale pe care, folosind-o, pot evita propria orfanizare spirituală și pericolul egoismului.

Știm bine că din zi în zi se îngreunează tot mai mult, din punct de vedere material, pregătirea viitorilor preoți în seminarii. Fiecare tânăr care se pregătește pentru preoție are de înfruntat destule lipsuri... Ei bine, ce nobilă posibilitate li se dă soților fără copii să poată ajuta material un seminarist sau altul sau vreunul desemnat pentru misiuni, ca să poată ajunge mărețul țel! Ce mulțumire va însemna pentru sufletul lor faptul că, în ciuda faptului că Dumnezeu nu le-a dat copii, ei i-au putut da lui Dumnezeu un slujitor! Cât de bucuroși vor fi când vor lua parte la prima Liturghie a acelui preot pe care și ei l-au ajutat să ajungă la altar6!

Toate acestea însă nu au fost decât o paranteză; astăzi nu despre aceasta va fi vorba.

B) Va fi vorba - dureros - despre acei soți cărora Dumnezeu vrea să le dea copii, care însă prin artificii vinovate, le închid calea spre viață.

a) Sfânta noastră religie învață în mod expres că acela care trăiește viața de căsătorie, dar prin intervenții culpabile îi exclude pe copii din familia sa, respinge darul lui Dumnezeu și săvârșește păcat grav. A face uz de drepturile căsătoriei, și în același timp a împiedica prin intervenții umane ca din căsătorie să nu se poată naște copilul este un păcat care doboară căsătoria de pe piedestalul ideal pe care a așezat-o Dumnezeu.

b) După toate cele spuse puteți voi înșivă să judecați ce trebuie gândit relativ la acea nemaiauzit de frivolă concepție care, pe alocuri, se aude din gura unor căsătoriți.

"Ceea ce facem noi în căsătorie, aceea nu e păcat - zic aceștia - nu este decât o dezmeticire înțeleaptă. Faptul că noi nu vrem să avem copii, nu este treaba nimănui, nici măcar a Bisericii! Eu nu consider păcat acest lucru. Nici nu l-am spus la Spovadă". Așa încep discuția și aduc apoi mulțime de motivații, încercând să justifice pentru ce trebuie ei să facă acest lucru.

Și nu observă cum își trădează neliniștea sufletului și cât de intens simt că în modul lor de a proceda este ceva deosebit de grav. Căci dacă este atât de natural ceea ce fac ei și nici nu este păcat, atunci la ce folosește această motivare și strădanie de liniștire a conștiinței? Nu este tocmai acesta semnul că orice om cu simț moral nealterat simte că abuzul de viața conjugală este păcat grav; dar este și mai grav decât atât - este sacrilegiu dacă cineva îl tăinuiește în Spovadă!

"Dar dacă-l spun, atunci duhovnicul nu mă dezleagă" - se scuză un altul. Deși nu are dreptate. Există dezlegare de orice păcat... dacă promitem că nu mai vrem să-l mai comitem.

Tocmai acest lucru nu vor să-l promită! Nu vor pentru că s-au lăsat zăpăciți definitiv de multele sloganuri ale concepției infestate a lumii.

II. Pentru ce nu au copii?

Care sunt, așadar, aceste sloganuri? Care sunt obiecțiile pe care le aduc de cele mai multe ori soții care evită să aibă copii?

A) Motivația cea mai frecventă este situația economică grea. "Vă rugăm să ne credeți, noi îi iubim pe copii, dar nu avem cu ce-i întreține. Un copil este de-ajuns, mai mulți nu putem..." De câte ori nu aude omul acest lucru în cele mai diferite variante!

Dacă privim însă mai îndeaproape cine sunt de fapt acești plângăreți și cum trăiesc aceia care "nu pot crește mai mulți copii", ajungem, într-adevăr, la o constatare stranie: frica de copii, în cele mai multe cazuri, nu este cauzată de viața grea, ci, dimpotrivă, de bunul trai.

Oricât ar suna de straniu, totuși așa este!

a) Să cercetăm un pic istoria acestei molime: De unde a pornit această epidemie care infectează viața de familie? Oare familiile muncitorimii sărace sau ale agricultorilor au început această modă ca în familie să nu existe decât un copil sau chiar nici unul? Oare acele familii au început, care, într-adevăr, din cauza situației materiale strâmtorate, ar fi putut, pe drept, să-și pună problema că nu vor avea pâine pentru atâtea guri flămânde?

În mod cert nu! Este incontestabil că boala nimicitoare a "singurului" copil și-a scos nasul pentru prima oară în familii care ar fi putut cu multă ușurință să pună pâine și lapte pe masă și chiar prăjituri pentru patru, cinci, șase copii chiar, unde însă dorința de desfătare a soților și de libertate a primat în alegerea ce au făcut-o. Acesta, din păcate, este un fapt incontestabil.

b) Să nu privim însă numai trecutul, ci și prezentul. Ce vedem chiar și azi? De regulă nu apelează la argumentul lipsei aceia care trebuie să-și târască viața într-o singură cameră care le este și bucătărie, și dormitor, care au un salariu de cerșetor și au și mai mulți copii, ci, dimpotrivă, aceia se plâng de situația materială grea în a căror casă, ticsită de covoare persane și de tablouri originale, se găsește un singur copil, dar în afară de acel copil mai sunt încă: o menajeră pricepută la toate, o bucătăreasă, o guvernantă germană și doi-trei câini pechinezi bine ținuți și îmbrăcați.

"Pentru mai mulți copii nu e de unde" - zic acești părinți, dar pentru petreceri, baluri, călătorii, reprezentații, concedii scumpe, îmbrăcăminte de lux, jocuri de cărți, mașini și câini da, este de unde. Numai pentru copii nu!

Fraților! Simt, simt că ceea ce spun acum este cât se poate de dur, însă priviți, fraților, în jurul dumneavoastră și constatați: oare nu lipsesc copiii din cele mai multe familii pentru faptul că o parte dintre oameni cheltuiesc mai mult și trăiesc mai luxos decât le permite situația? Nu se tem oare cel mai mult de copii familiile în care ajunge suficientă mâncare pentru toți, însă părinții, mai reci față de religie, nu văd în copiii mai mulți decât îngrădirea libertății lor și obstacol în calea luxului?

c) Soții religioși nu pot gândi astfel niciodată! Pentru ei venirea unui copil în familie este întotdeauna motiv de bucurie; bucurie, căci își amintesc de acea minunată promisiune pe care a făcut-o Isus odinioară, a cărei melodie divină le sună în ureche în orice ceas greu, în orice noapte de veghe, în fiecare clipă de sacrificiu: "Cine primește un astfel de copilaș în numele meu, pe mine mă primește" (Mt 18,5).

Poate exista oare o promisiune mai încurajatoare, mai înălțătoare pentru părinți decât aceasta că, ori de câte ori sosește în familie câte un copil, cu el împreună, Isus însuși pășește în ea?

Prin urmare, nu te teme că vei avea mai mulți copii! Nu te teme că în acest caz fiecare va mânca mai puțin! Inima de părinte este ca și soba încinsă: cu cât pui mai mult în ea, cu atât se înroșește mai tare. Acelora care nu au copii, inima le rămâne rece. Primul copil aprinde primul foc al iubirii părintești precum și elanul de muncă și sârguința, iar fiecare nou copil îl întețește din ce în ce mai mult.

B) Însă când spun aceste lucruri parcă văd cum și unul, și altul dintre ascultătorii mei la radio își întind mâna după toc și hârtie: "Apoi îi scriu eu acestui predicator! Lui, de acolo de pe amvon, îi este ușor să vorbească fiindcă nu cunoaște viața!"

Ei bine, nu-mi scrieți, iubiți ascultători. Îmi pare rău, cunosc viața. Ba chiar recunosc direct că, din cauza situației materiale mizere, sunt multe familii care pe drept cuvânt se pot teme de sosirea unui nou copil, căci nici celorlalți nu au ce să le dea de mâncare.

a) Acestora ce să le spunem? Ce să le spunem când, în amărăciunea lor, aproape că nici nu știu ce vorbesc?

"Este haină și nemiloasă concepția catolică - zic ei. Oare nu este deja destulă lipsă pe pământ? Nici celor care sunt în viață nu le ajunge pâinea! Și, iată, vine creștinismul și proclamă că este păcat să iei măsuri de apărare împotriva nașterii copilului! Dar Biserica nu are inimă, nu vede?"

V-am redat acuzele ce se vântură în duritatea lor necizelată, pentru ca să vedeți cât de bine le cunoaște și Biserica pe toate. Cum să nu știe ce lipsuri torturează astăzi atâtea familii!? Cum să nu-i compătimească pe aceia care duc viața de mizerie pe care n-o merită!? Cum să nu știe că - dureros - există, într-adevăr, și familii religioase pe care numai lipsurile materiale le duc la groaznica alternativă!?

b) Mai mult, pentru evitarea înțelegerilor greșite, trebuie să spunem deschis și faptul că nici Biserica nu patronează ideea ca părinții, în mod iresponsabil, să aducă pe lume cât mai mulți copii. Nicidecum! Există familie care poate crește demn până și 8-10 copii și sunt familii care nu pot crește decât unul sau doi. Biserica recunoaște și acest lucru. Nu poate permite însă ca limitarea numărului copiilor să se întâmple prin intervenția păcătoasă care infectează sanctuarul familiei. Dacă o familie din motive serioase nu vrea să accepte mai mulți copii, să nu-i accepte - pentru aceasta însă trebuie să se apeleze la continența soților și nu la mijloace păcătoase!

Aceasta este, desigur, teza din cauza căreia atât de mulți încep să vorbească astăzi despre "lipsa eticii sexuale catolice", despre "criza moralei matrimoniale catolice", despre "lipsa de conținut a idealului căsătoriei catolice" și altele.

Omul de astăzi, de altfel, le acceptă cu plăcere pe toate, de un singur lucru nu mai vrea să audă: nu vrea să audă de continență. Omul care a învățat să stăpânească, să țină în frâu și cele mai dezlănțuite energii ale lumii materiale a uitat să se știe înfrânat pe sine. A uitat, iar dacă vreți, neagă mai curând că atât pe tărâmul culturii spirituale, cât și pe cel al culturii materiale, cu prețul înfrânării și al renunțării s-au realizat toate creațiile mari.

c) Iar atunci când sfânta noastră Biserică cere atât de implacabil onestitatea moralei căsătoriei, nu încetează să solicite în favoarea familiilor și acele condiții materiale care fac posibilă păstrarea purității căsătoriei.

Chiar dacă recunoaștem că multor familii religioase le este greu să respecte legea lui Dumnezeu din cauza sistemului economic de azi, de aici nu decurge că de acum putem corecta, putem suci legea lui Dumnezeu, ci rezultă că trebuie făcută corectura în sistemul economic. Legea lui Dumnezeu este veșnică - de ea nu ne putem atinge. Nu este însă veșnică și de noi depinde schimbarea diferitelor forme de orânduire socială. Dacă observ o neconcordanță între soare și ceasul meu, în zadar, eu nu pot corecta, nu pot suci soarele - dar ceasul meu da, îl pot corecta!

Și cine nu vede cât mai are de făcut în privința aceasta legislația? Există și astăzi oameni care nu întrețin familii, dar într-o singură noapte cheltuiesc pe petreceri sume, din care ar putea trăi câteva săptămâni familii întregi cu mulți copii! Așadar, în momentul în care Biserica Catolică își ridică autoritar glasul în favoarea acceptării copiilor, și cu aceasta slujește cel mai intens și intereselor națiunii, nici aparatul legislativ civil nu are voie să stea cu brațele în sân și să privească inert lupta încordată dusă de Biserică în favoarea copilului, ci cu acțiunile sale legislative, cu contribuțiile sale pedagogice, cu scăderi de impozite, cu distribuirea locurilor de muncă, cu acordarea de locuințe, cu anumite indemnizații de stat favorizatoare pentru familii cu un număr minim de copii și altele asemenea, trebuie să ajute familiile cu mulți copii să poată duce o viață cât de cât demnă.

C) Pe lângă lipsurile materiale, alții invocă motive de sănătate drept cauză a neprimirii altor copii. "Copilul te îmbătrânește... îi ia mamei puterea... ba o poate costa chiar viața..." Unii oameni își fac astfel de sperietori.

a) Ori de câte ori aud de astfel de frământări, ori de câte ori aud de femei tinere care se tem de a avea copii, pentru că "le îmbătrânesc" și "le iau sănătatea", îmi vine în minte verdictul unui renumit medic francez. O doamnă din înalta societate i se plângea de tot felul de simptome de boli. Medicul i-a pus o singură întrebare:
- Doamnă, câți copii aveți?
- Trei, a răspuns ea.
- Ei bine, a continuat medicul, când veți avea cinci, toate bolile acestea vor dispărea de la sine!

Pentru că este, într-adevăr, extraordinar ce energie se află în brațele acelui copil neputincios! Cum leagă el, de la o zi la alta, tot mai strâns, inimile celor doi părinți maturi! Cum devin și cei maturi iarăși copii zâmbitori în timp ce se întrețin cu copilul lor! În ce limbă nemaiauzită știe mama să se înțeleagă cu pruncul ei! Cu ce atenție și mândrie nemaivăzută își ia tatăl în brațele sale puternice copilul! Și cum se înseninează fața ambilor părinți, cum se înviorează privirea lor, cum revine pe figura lor zâmbetul, poate de mult uitat, atunci când privesc în ochii copilului lor!

Și astfel se înfăptuiește acea imagine a familiei fericite pe care a zugrăvit-o un mare poet maghiar:

El, care doarme la sânul mamei
Și, greu suflând, de el se lipește,
Tu, care-l ții pe brațele tale
Și suflarea lui te încălzește,
Eu cel ce te privesc, ce te susțin,
Și sufletu-mi tremură ca spuma:
Cine poate ști, dintre noi trei,
Care este cel mai fericit?
(Tompa)

Iată energia întineritoare a copilului care apără de ofilirea prematură, de posomorâre, de dezgustul vieții! În familia în care nu se aude clinchetul de clopoțel al râsului copiilor, acolo intră prematur îmbătrânirea, sufletul acelor soți fără copii se îmbolnăvește de arterioscleroză mai repede decât trupul.

b) "Să ne fie cu iertare, motivează unele femei, eu nu vreau să mă veștejesc prematur din cauza copiilor mulți...!"

Acestora ce să le răspundem?

Ați văzut, nu-i așa, la răsărit de soare, în diminețile de mai, un pom plin cu flori, îmbătat de propria-i frumusețe, scăldându-se în soare - aceasta este imaginea miresei aflate în fața altarului de cununie.

Da, este frumos pomul tânăr îmbrăcat în podoaba florilor proprii.

Însă este și mai frumos atunci când au căzut deja de pe el petalele florilor cu viață scurtă care prezentau doar o frumusețe exterioară și apar în locul lor roadele mărunte, iar pomul mamă înfruntă vânt și furtună, frig și arșiță, soarbe neobosit ploaia și raza de soare pentru ca apoi, când vine toamna, să-și poată prezenta crengile gemând de povara roadelor mult căutate. O, dacă toate femeile tinere și soțiile care-și tem atât de mult frumusețea din cauza copiilor ar reflecta mai mult, și-ar da seama că este frumos pomul alb de florile primăverii, dar acesta nu-și are nici scop, nici sens fără munca aducătoare de roade.

c) Este adevărat: această producere de roade uneori înseamnă și primejdii. Este adevărat: viața copilului periclitează uneori, amenință viața mamelor.

Dar și în aceste situații limită experimentăm cum credința și încrederea în Dumnezeu, tocmai în astfel de cazuri, produce modelele eroice ale mărinimiei spirituale, acea categorie de mame care nu permit să fie nimicită mica viață nenăscută nici atunci când aceasta prezintă un grav pericol pentru ele însele. În aceste situații disperate se evidențiază acea categorie de suflete eroice al căror principiu de viață este: Fă, omule, tot ce-ți stă în putere și ce nu se împotrivește legilor lui Dumnezeu - iar după ce ai făcut tot ceea ce era posibil din punct de vedere uman, pune-ți viața în brațele Stăpânului vieții și al morții! Aceste situații grele le reliefează pe acele mame eroice care sunt convinse că nimănui, niciodată nu i-a părut rău că a urmat legea lui Dumnezeu, chiar cu prețul unor sacrificii majore - dacă a fost necesar!

Da, vocația de mamă își are și victimele sale, iar sfânta noastră religie își pleacă steagul înaintea unor astfel de martire ale vocației de mamă și crede că în ele se împlinește promisiunea sfântului Paul potrivit căreia mamele se mântuiesc prin aceea că au dat viață copiilor (1Tim 2,15).

Iubiți frați! Timpul îmi face semn să-mi termin predica, deși aș dori să adaug un nou gând la argumentele expuse. Până acum nu am amintit de el, dar în încheiere îl spun totuși.

În ultima mea predică a fost vorba de lucruri cutremurătoare. Lucruri care, chiar numai spuse, dor; lucruri despre care cel mai bine ar fi să nu se vorbească - dacă această epidemie canceroasă, teribilă a concepției umane ușuratice, s-ar putea vindeca prin tăcere.

Este oare aceasta o expresie exagerat de dură?

Dar oare poate folosi omul o altă expresie când citește în scrisoarea unui tânăr cuplu: "Chiar la început am convenit să nu avem copii... Fără copii omul este mult mai liber. Suntem încă tineri și mai vrem să gustăm ceva din viață. Mai târziu vom avea timp să ne gândim și la un copil".

Oare a murit în astfel de oameni, cu adevărat, toată conștiința? Chiar dacă nu cunosc responsabilitatea pe care o au față de Dumnezeu pentru aceasta, nu simt oare acel monstruos păcat pe care-l comit prin aceasta împotriva omenirii? Națiunea, patria nu sunt doar munții, pământul, fabricile, păienjenișul de cale ferată - națiunea este ansamblul oamenilor energici și morali!

"Mai târziu apoi vom avea timp să ne gândim și la un copil..." Este teribil și de imaginat ce capacități pierde națiunea prin această concepție monstruoasă! Dacă și mamele de altădată ar fi gândit tot precum cele de azi, atunci nu s-ar fi născut niciodată un Széchenyi István - căci a fost al treilea copil! Nu s-ar fi născut niciodată Jókai Mór - căci a fost al cincilea copil! Nu s-ar fi născut niciodată Deak Ferenc - căci a fost al șaptelea copil! Arany János a fost al zecelea! Mozart a fost al cincilea copil la părinți, Rembrandt al șaselea, Wagner al șaptelea, Napoleon al optulea, Schubert al treisprezecelea, Franklin al șaptesprezecelea...

Ei bine, fraților, ascultați acum cuvântul de avertizare al Bisericii noastre.

Ce vrea de la noi Biserica lui Cristos? Nimic altceva decât să auzim răspunsul înțelept al lui Mussolini căruia i s-a amintit, la un moment dat, de reducerea nașterilor; iar el, cu un gest de scârbă, a răspuns doar atât: "Nebunia aceasta s-o lăsăm altor națiuni".

Ce vrea Biserica lui Cristos? Nimic altceva decât ca orice om să vorbească iarăși cu un sfânt respect despre mama care-și așteaptă copilul, pe fruntea căreia sclipește o rază din coroana Mariei, Mama din Betleem.

Ce vrea Biserica lui Cristos? Nimic altceva decât ca fiecare soț și soție să audă cuvântul Domnului Isus: "Cine primește un copil ca acesta, în numele meu, pe mine mă primește".

În sfârșit, ce vrea Biserica lui Cristos? Nimic altceva decât ca în cele mai multe mame să se adeverească promisiunea sfântului Paul care spune că mamele, ori de câte ori aduc pe lume un copil, tot de atâtea ori își fac un merit pentru viața veșnică. Sau așa cum exprimă o zicală maghiară acest lucru: "Câți boboci pe trandafirul tău, atâtea mărgăritare vor fi pe coroana ta".

Înțelegeți, fraților? Auziți, mamelor? Iată acesta este ultimul mesaj al predicii de azi: "Câți boboci pe trandafirul vieții tale, pe coroana ta atâtea mărgăritare!" Amin.

Note
6 În Occident se uzează mult această practică. Și la noi, cu siguranță, ar da rezultate bune dacă credincioșii ar fi sensibilizați asupra acestei posibilități ce le stă la îndemână - n.t.
cuprins cuprins



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat