|
Căsătoria creștină, de Toth TihamerCarte apărută la Editura Presa Bună, Iași - 2002Capitolul X
I. Interesul omenirii cere indisolubilitatea
II. Obiecții împotriva indisolubilității
Iubiți frați în Cristos! În predica de duminica trecută am tratat trei argumente în sprijinul indisolubilității căsătoriei: căsătoria nu se poate desface deoarece așa cere voința lui Dumnezeu, așa cere esența căsătoriei și așa cere scopul căsătoriei. Însuși Dumnezeu creatorul și-a manifestat această voință când lângă un bărbat a creat numai o femeie; dar și Domnul Isus a manifestat-o atunci când a inserat între legile fundamentale ale creștinismului și indisolubilitatea căsătoriei. Același lucru îl cer în continuare și esența și scopul căsătoriei, așa cum am arătat aceasta, detaliat, rândul trecut. Problema este însă atât de importantă, încât și în predica de astăzi tot despre aceasta vreau să vorbesc. Pentru a întări cele spuse data trecută, în prima parte a predicii mele voi trata un nou argument: Indisolubilitatea căsătoriei o cere și interesul omenirii, deoarece, prin desfacerea căsătoriilor, sunt amenințate cu pieirea uriașelor valori morale și, astfel, desfacerea căsătoriilor este calea spre zdruncinarea societății. Aceste argumente sunt mai puternice, aceste interese sunt mai importante decât reproșurile care se aduc de obicei împotriva indisolubilității căsătoriei și despre care vom trata în a doua parte a predicii de azi. I. Interesul omenirii cere indisolubilitatea Pentru ce nu este permis divorțul? - pun din nou întrebarea. Nu este permis pentru că divorțul este tragedie, catastrofă, blestem. Este blestem pentru bărbat, mai mult încă pentru femeie, este blestem mai ales pentru copii. Divorțul, așadar, este blestem, este dușmanul ordinii sociale înseși, al binelui comun. A) Divorțul este blestem și pentru bărbat. a) Unora tocmai acest lucru le este cel mai greu de recunoscut, că și bărbatul pierde foarte mult prin divorț. "Cum? Doar va deveni liber ca pasărea! Ce poate pierde pasărea când scapă din colivie?" - pot gândi unii. Ce gândire superficială! Cel care privește relația dintre bărbat și femeie de pe înălțimile creștinismului, acela vede situația cu totul altfel. Acela vede prăpastia în care se aruncă, prin divorț, și sufletul bărbatului. Acela aude trosnetul care zguduie și sufletul bărbatului prin divorț. Aș vrea să vorbesc clar, fraților. Căsătoria indisolubilă, monogamă este cerința indiscutabilă a creștinismului. Chiar dacă aceasta nu ar fi teză a credinței creștine și lege morală, chiar și atunci ar cere acest lucru interesul bine perceput al bărbatului, căci orice altă rezolvare a relației dintre bărbat și femeie are un efect distructiv asupra valorilor morale ale sufletului. b) Putere extraordinară și vocație sublimă are acel sentiment pe care-l numim "eros" și pe care Creatorul l-a aprins între sufletul bărbatului și al femeii. Însă cu cât este mai mare rolul capacității sau al sentimentului uman, cu atât urmarea este mai catastrofală dacă deviază de pe linia corectă. Cine nu a cunoscut oare tineri capabili, chemați la un mare viitor, cărora li se îmbia o carieră înaltă, dar care, cu aripile frânte, s-au prăbușit și s-au sfârșit fără valoare deoarece au ajuns în brațele erosului dezordonat?! Cu ce ochi ageri a privit Dante în adâncurile sufletului uman atunci când, în "Infernul", îi lasă pradă pe sclavii erosului unei vijelii care-i aruncă de ici-colo! Da, această vulgaritate, această nestatornicie și aruncare este soarta acelor bărbați care au voit să evadeze de sub stabilitatea monogamiei! Și pentru aceasta divorțul este un blestem și pentru bărbat. B) Este un blestem mult mai mare pentru femeie! a) Soarta tristă a femeilor părăsite este mult mai cunoscută, așa că nu trebuie să zăbovesc prea mult la această idee. Sărmana soție părăsită care a dăruit bărbatului în căsătorie cea mai mare valoare a ei, cea mai mare comoară, iar acum, despuiată de tot ce avea, a ajuns în stradă! Părăsită în zdrobirea ei, de multe ori aruncată și în brațele lipsurilor materiale, amărâtă, își trăiește zilele lipsite de bucurie. Mare îi este norocul dacă mai are o credință vie care s-o ducă în biserică, la scaunul de Spovadă, la sfânta Împărtășanie pentru ca de acolo să prindă putere și mângâiere în anii îndurerați ai încercării. Iar aici nu pot rezista să nu citesc iarăși câteva rânduri din discursul grofului Károly József ținut în Camera Superioară, pe care l-am citat duminica trecută: "În straturile sănătoase ale poporului de la sate această molimă încă nu s-a răspândit prea mult. Tocmai pentru aceasta trebuie acționat acum, fiindcă poporul ia exemplul rău de sus. Cum să privească poporul sătesc la acea curte sau la acel castel față de care avea tot respectul, reverența chiar, dacă astăzi, acolo, în foarte multe cazuri nu vede decât viață scandaloasă de familie sau poate nici atât, vede intrând în multe locuri a treia, a patra femeie. Iar cum sunt acele femei, despre aceasta să nu mai vorbim... Acum douăzeci de ani nu se putea întâmpla ceea ce am văzut cu ochii mei. Într-un salon am văzut o femeie discutând cu doi bărbați, foști soți ai ei, iar al treilea, actualul soț, îi zâmbea cu multă grație. Eu nici nu-mi puteam imagina că așa ceva poate fi posibil. Și ce să-i spun acelui scoutist care, vara trecută, se afla în tabără împreună cu colegii săi de scout în pădurea mea. L-am întrebat cine îi sunt părinții? Pomenind numele mamei a spus - aceasta este de acum naivitate de copil de doisprezece ani - acum am al cincilea tătic. Îmi venea să plâng auzind vorbele acestui copil. Oare cum va fi lumea sentimentală a unui astfel de copil? Ce idealuri va avea această generație, ce va gândi ea despre fidelitate, despre maternitate, despre căsătorie, despre întemeierea unei familii când va crește mare? Acest copil nu va avea nici un ideal. Ce-i folosește formarea caracterului în scout, dacă, ajungând mare, va discuta cu al cincilea tătic?"
C) Aici am ajuns la un nou argument care tună când e vorba de divorț. Divorțul este un blestem și pentru bărbat, este mai mare blestem pentru femeie, dar este cel mai teribil blestem pentru copil! Chiar dacă cele spuse până aici nu ar exista, chiar dacă atât bărbatul, cât și femeia nu ar avea decât de câștigat de pe urma divorțului - deși vedem clar cât pierd - chiar și atunci ar trebui să strigăm: nu! divorțului. Pentru ce nu!? Pentru că divorțul ar satisface uneori interesele bărbatului, alteori, eventual, pe ale femeii, dar niciodată pe ale copilului, deci nu slujește interesele nici ale societății, nici ale națiunii. a) Cât este de necesar, pentru educația copilului, ca părinții să fie împreună și ce pericol, cu urmări pe toată viața, este pentru sufletul copiilor despărțirea părinților, s-ar putea vorbi ore în șir. Tragedia începe deja la procesele de divorț. Între părinți începe o luptă la cuțite referitor la cine primește copilul, tata sau mama? Dar ce dezastru se întâmplă în sufletul copilului când trebuie el să aleagă pe cine să iubească: pe tata sau pe mama? E drept că nici hotărârea judecătorească nu este mai bună când îi desparte pe copii și jumătate dintre ei merg cu tata, jumătate cu mama. Ei bine, s-a terminat divorțul. Acum începe "educația" copiilor. Educație? Ce fel de educație? Partea care a obținut copiii face tot posibilul ca să stingă în sufletul lor iubirea naturală față de cealaltă parte; tot ce știe rău despre cealaltă parte, spune totul, așterne totul înaintea copiilor. Partea cealaltă, în schimb, de la care au fost luați copiii, depune tot efortul posibil pentru a și-i apropia și, în acest scop, se pretează la mijloacele cele mai fantastice. Iar acestei hărțuieli nenorocite îi este victimă sufletul copiilor. O, sărmani puișori care țipați disperați, aruncați afară din cuibul cald al familiei, o dată cu despărțirea părinților vi s-a prăbușit irecuperabil un întreg paradis! b) Faptul că acest lucru nu este pesimism, nu este sperietoare lipsită de temei, ci realitate cruntă, reiese dintr-o scrisoare pe care copilașul unor părinți divorțați a scris-o la Crăciun pruncușorului Isus. Nu există acel Demostene care să poată pleda atât de cutremurător împotriva divorțului, nu există acel Cicero care să poată tuna și fulgera cuvinte mai înfiorătoare împotriva divorțului, cum face scrisoarea acestui Ionel care, la Crăciun, cu hieroglife mari, i-a scris Pruncușorului din cer următoarele: "Drăguțule Isus! Te rog, ia-mă și pe mine în cer. Aș vrea să fiu un îngeraș. Și-ți promit că voi fi foarte cuminte și că voi împlini tot ce-mi vei porunci. Aici însă mă simt tare rău. Tu știi că tăticul a alungat-o pe mămica pentru că a luat o altă mămică. Pe mine m-a luat mămica, dar cu ea mă simt foarte rău. De atunci eu nu am mai primit nici o bomboană. De atunci aici este atât de rece. Mămica plânge tot timpul. Acum a venit și la mămica un tătic nou, dar mămica plânge tot în hohote. Tăticul cel nou este bețiv. Mămica s-a plâns vecinelor că nu are ce face, altfel murim de foame. Eu i-am spus mamei mele că-l omor pe tăticul cel nou. Mămica însă mi-a spus că Isus se supără pentru aceasta. La ora de religie, la școală, am învățat că îngerii o duc foarte bine și că nu au de făcut altceva decât să asculte de Isus. Pentru aceasta aș vrea să fiu și eu un înger, căci aici o duc tare greu. Te rog frumos, Pruncușorule, trimite repede după mine. Îți sărută mâinile, Ionel". Fraților! Aceasta nu este o scrisoare inventată, acesta este un fapt întâmplat. Spuneți-mi, vom avea oare dreptul să ne revoltăm și să ne declarăm nemulțumiți dacă acești copii odată vor crește mari și vor deveni niște răufăcători nemiloși, desfrânați, tâlhari, ucigași? Spuneți-mi cine sunt mai vinovați: copiii descreierați sau acei părinți al căror divorț este cauza rătăcirii lor? Ia să urmărim anii copilăriei acestor delincvenți: de câte ori dăm, în viața lor, peste urmele devastatoare ale vieții de familie distrusă! D) Ei bine, după toate acestea nu mai trebuie să argumentez prea mult ultima afirmație: desfacerea căsătoriei este un blestem pentru omenirea însăși și divorțul este modul cel mai sigur al desființării unei națiuni! a) Știu că se găsesc oameni care, atunci când aud aceste predici gândesc astfel în sinea lor: "Desigur! Preoții așa trebuie să vorbească! Dar acum nu ca preot să-mi răspunzi, ci ca un om înțelegător, compătimitor: Dacă n-ai fi preot, ai susține și atunci tot atât de implacabil că legământul căsătoriei nu se poate desface niciodată? Te rog, vorbește acum nu ca preot, ci ca un om care cunoști inimile și plângerile celor suferinzi..." Ei bine, răspund! Și vreau să răspund foarte sincer. Cu cât voi fi un preot mai în vârstă și cu cât voi privi în mai multe inimi și suflete umane care se plâng, cu atât constat mai mult, chiar și numai cu simplă gândire umană, câtă dreptate are Biserica atunci când nu admite divorțul. Pentru mine este din ce în ce mai limpede că marele război pornit împotriva căsătoriei nu este de fapt decât o părticică dintr-o și mai mare agresiune, aceea pe care a declanșat-o păgânismul ateu modern împotriva orientării supranaturale a omenirii, împotriva religiozității. Scopul principal al adepților divorțului nu este, nici pe departe, acela de a potoli durerile căsătoriilor nereușite, ci mai curând acela de a scoate omenirea de sub influența legilor lui Dumnezeu. Lupta împotriva căsătoriei este numai unul dintre punctele strategice generale; acela care-i recunoaște pe Dumnezeu și pe Isus Cristos, acela, din principiu, nu poate intra în tabăra adepților divorțului. b) Pe de altă parte, nu aș fi de acord cu divorțul nici din punct de vedere exclusiv uman, deoarece și numai posibilitatea divorțului are o influență demoralizatoare asupra omenirii, îi paralizează puterea de luptă, îi degradează educația morală. Oricum am suci și am învârti problema, fiecare trebuie să admită că, într-adevăr, divorțul nu este niciodată un eveniment pozitiv, edificator, ci este întotdeauna tragedie, dezamăgire, catastrofă. Este o catastrofă morală care influențează demoralizant, paralizant, molipsitor și familiile cu viață sănătoasă, armonioasă, așa cum vestea că din centrul de greutate al luptei au dezertat în mod laș niște trădători paralizează puterea de luptă și elanul celor aflați în război. Oamenii dacă știu că legământul căsătoriei este indisolubil, atunci se străduiesc să fie mai îngăduitori, să renunțe la capricii, să-și învingă indispozițiile, adică să se autoeduce. Însă dacă se flutură mereu înaintea lor posibilitatea divorțului, atunci pentru orice mică neplăcere apelează în mod laș la el și se sperie de efortul fără de care progresul moral este inimaginabil. II. Obiecții împotriva indisolubilității Chiar dacă așa stau lucrurile și Biserica nu permite să ne atingem de indisolubilitatea căsătoriei, aceasta nu înseamnă nici pe departe că Biserica n-ar cunoaște și obiecțiile împotriva indisolubilității și că n-ar ști că din acest principiu sever nu ar decurge - din păcate - și unele consecințe foarte dureroase pentru individ. Să ascultăm cele mai frecvente obiecții. A) "Aceasta este ceva groaznic, este tiranie!" - exclamă, ascultând predica, aceia al căror umăr este apăsat de câte o căsătorie nereușită. Viața a mii și mii de soți să fie amărâtă pentru că aici există un principiu, principiul indisolubilității la care Biserica nu vrea să cedeze, iar noi suportăm consecințele...! a) Ce să le spunem acestor suferinzi amărâți? Să punem la îndoială ceea ce ne spun? Nu! Pentru că ceea ce ei spun este adevărat - numai că necazul este că ei spun numai jumătate din adevăr. "Iată, avem principiul indisolubilității și din cauza aceasta viața a mii și mii de soți este amară" - acest lucru este adevărat. Adevărată este însă și continuarea. Avem principiul indisolubilității și datorită lui milioane și milioane de căsătorii rezistă, se păstrează, se întăresc și contribuie la binele omenirii. Oamenii, de regulă, nu observă decât lucrurile anormale, numai cele senzaționale, numai scandalurile, numai tragediile. Ei nu văd și partea pozitivă, nu văd că, urmare a indisolubilității căsătoriei, atâția soți, care de multă vreme s-ar fi despărțit dacă n-ar fi fost această poruncă severă, au rămas împreună și se străduiesc să se acomodeze, să se îngăduie și să se ierte reciproc. Într-o viață de căsnicie pot apărea mii și mii de tulburări, dar toate se pot depăși dacă există absoluta convingere că divorț nu există, că divorțul este imposibil! E drept că trebuie să înghit multe... e drept că trebuie să îndur multe... dar ne-am jurat unul altuia fidelitate veșnică și în aceasta nu se mai poate schimba nimic. În cazul acesta mă străduiesc mai curând să mă obișnuiesc și să mă autoeduc. b) "În cazul acesta căsătoria, chiar și cea bună, este un veșnic sacrificiu!" E adevărat, este un veșnic sacrificiu! Și pentru ca acest sacrificiu să devină posibil, Cristos Domnul oferă un izvor special de haruri: sacramentul Căsătoriei. De multe ori chiar oamenii mai religioși gândesc superficial despre cununie, deși ea nu este o senzație sentimentală, nu este paradă, nu este o înregistrare festivă în matricola celor căsătoriți - ea este un sacrament. Un sacrament care asigură haruri pe parcursul întregii vieți pentru zilele grele în care va fi pusă la încercare fidelitatea reciprocă a celor căsătoriți, statornicia lor, iubirea și îngăduința dintre ei. B) "O, toate acestea eu le știu - poate spune vreunul dintre soții necăjiți. Eu am încercat toate acestea, dar nu merge, nu merge nici așa! Nici așa nu ne putem suporta unul pe altul! În final trebuie să înțelegem că nu suntem potriviți unul pentru altul! Iad ne este viața, iad! Nici în cazul acesta nu există despărțire?" a) Ba da, în cazul acesta există despărțire, dar... dar nu există recăsătorire! În momentul în care Biserica vede că viața împreună a devenit imposibilă, este insuportabilă, atunci îngăduie ca părțile să se despartă, să desfacă viețuirea împreună - cu aceasta însă nu se desface nicidecum legământul căsătoriei! El rămâne în continuare până la moartea uneia dintre părți. Așadar, de recăsătorire, atât timp cât trăiește partea cealaltă, nu poate fi vorba, nu este permis. Nu este permis? Pentru ce nu este permis? Pentru că Domnul nostru Isus Cristos interzice clar acest lucru, așa cum am văzut în predica trecută. Aici nu este vorba de o lege bisericească, nu este vorba de o dispoziție dată de cutare sau cutare papă. Ceea ce prescrie un papă, un alt papă poate retrage; ceea ce a prescris însă Dumnezeu - a prescris și cu lege inoculată în firea noastră, dar și cu lege pozitivă - nimănui din lumea aceasta nu-i este permis să schimbe. b) Dar nu este permis încă dintr-un alt motiv relevat de către o scriitoare cu sufletul ei delicat. Nu prea se găsește în zilele noastre o scriitoare al cărei nume să fi prins aripi ca numele premiantei Nobel din Norvegia, Sigrid Undset. Ea nu s-a născut catolică, dar a devenit, și cel mai mult a cucerit-o tocmai concepția ideală a Bisericii Catolice despre Căsătorie. Această scriitoare expune o idee nouă, foarte interesantă și cu totul originală, împotriva recăsătoririi. Părțile despărțite - scrie ea - trebuie să rămână necăsătorite și pentru faptul că această primă căsătorie a lor rămâne în vigoare și după despărțire și, prin urmare, ele trebuie să se roage și să ispășească unul pentru altul, pentru ca partea cealaltă să se convertească și să revină; iar pe sine trebuie să se păstreze într-o așa stare - stare liberă - ca să nu existe nici o piedică în calea împăcării, dacă partea cealaltă vrea să se reîntoarcă. Gândire într-adevăr creștinească, delicată! De câte ori se întâmplă că tocmai acea parte, din cauza căreia s-a destrămat căsătoria, după despărțire își vine în fire, recunoaște cât a pierdut, cât a greșit! Și dacă mai este încercat și de o boală, de un necaz, ar fi gata să se întoarcă în genunchi. Ei bine, în cazul aceasta nu este o adevărată binecuvântare faptul că severitatea concepției catolice nu permite recăsătorirea și ține deschisă calea spre reîntoarcere? C) "Frumos, frumos! Biserica proclamă idealuri extraordinare, dar nu vede oare și realitatea? Nu vede cât de departe rămâne omenirea de aceste idealuri? Indisolubilitate, căsătorie monogamă, fidelitate conjugală, fidelitate unul față de altul și față de copii... toate sunt idealuri mărețe. Dar nu vede Biserica oare cât de mulți sunt aceia care nu le urmează? Pentru ce nu cedează un pic? Căci dacă ar ceda un pic nu ar pierde nici acele mii și mii de credincioși care, cu fruntea sus, părăsesc religia străbunilor lor pentru că ea nu le permite recăsătorirea. Pentru ce nu îngăduie Biserica?"... Pentru ce? Pentru că acesta ar fi falimentul omenirii! O, da, vede, sfânta noastră Biserică vede cu inimă îndurerată cât de departe rămân mulți de drapelul ei ridicat la cote atât de înalte - cu toate acestea nu-și coboară pretențiile. Nu coboară nici pentru faptul că ea nu poate face nimic împotriva interdicției date de Dumnezeu; dar nici pentru faptul că, în cazul acesta, nu numai că i-ar confirma pe cei slabi și decăzuți în concepția lor deșănțată, dar i-ar frustra și pe cei tari, pe cei care luptă cu seriozitate pentru energia încurajatoare care să-i poarte spre înălțimea idealurilor sfinte. Ar fi permisă oare coborârea idealurilor la nivelul celor slabi și decadenți? Oare ar fi permis să afumăm soarele strălucitor numai pentru faptul că există ochi umani bolnavi care nu suportă lumina strălucitoare a soarelui?
D) Să punem una lângă alta cele două idei și să evaluăm: ce se întâmplă dacă legământul căsătoriei este indisolubil și ce se întâmplă dacă se legalizează divorțul? Indisolubilitatea înseamnă cinstirea autentică a femeii, demnitatea ei, egalitatea ei în rang; divorțul înseamnă înjosirea femeii, exploatarea ei după bunul plac. Indisolubilitatea înseamnă iubirea și educarea copilului; divorțul înseamnă frica de copii, iar, dacă există totuși, atunci înseamnă falimentul educării lor, tragedia lor dureroasă. Indisolubilitatea înseamnă sentiment de siguranță; orice s-ar întâmpla, noi suntem legați pe veci unul de altul! Divorțul înseamnă veșnică frică, teamă și suspiciune; oare nu mă va lăsa acum, în boala mea, la bătrânețile mele, în neputința mea? Indisolubilitatea înseamnă autocontrol, autodisciplină; noi trebuie să rezistăm unul lângă celălalt, să ne străduim, așadar, să ne adaptăm unul după celălalt, să fim largi la inimă și iertători! Divorțul înseamnă acutizarea și mai mult a contradicțiilor căci mereu văd în față perspectiva: pentru ce să facem efort? Dacă nu ne vom potrivi, ne vom despărți! Indisolubilitate înseamnă fidelitate conjugală; Am întărit cu jurământ că-i voi fi fidel până la moarte! Gândul divorțului însă dă cale liberă tuturor ispitelor de infidelitate: "De ce să lupt împotriva ei, doar și aceasta poate fi făcută legal"! Adică, indisolubilitatea matrimonială înseamnă temelia Bisericii, a statului, a societății, a vieții de cultură; divorțul însă subminează temeliile vieții umane, duce la brutalizare morală și la dispariția popoarelor. Să privim statistica divorțurilor: într-un singur an 29.000 de oameni au rupt fidelitatea "până la moarte" întărită cu jurământ. Cel puțin tot atâția copii, dar, probabil mult mai mulți, 40, poate 50 de mii de copii maghiari au devenit astfel orfani, au ajuns pe drumuri sau pe mâini adoptive. Oare acesta poate fi interesul națiunii? Să privim statistica sinucigașilor: numărul sinucigașilor divorțați este mult mai mare ca al celorlalți. Poate fi acesta interesul națiunii? Să privim statistica delincvenților tineri: 60% dintre ei sunt copii din familii divorțate, 20% din nașteri ilegitime. Poate fi acesta interesul națiunii? Să privim elementele răzvrătite, revoluționare: cea mai mare parte dintre ei nu trăiesc viață normală, viață ordonată de familie. Poate fi acesta interesul națiunii? Dacă familia este bolnavă, este bolnav tot poporul; dacă se strică familia, se strică poporul - și nu există acel nivel de trai material, nu există acea legislație, acea armată sau politică ce ar putea opri alunecarea pe povârniș! * * * Iubiți frați! Janus, zeul apărător al porților, a fost vestitul idol al romanilor. Pe sub bolțile sale treceau legiunile când plecau la război sau se întorceau de acolo și de aici acel obicei că, dacă în împărăție era pace, poarta principală a bolților-Janus era închisă. În zilele noastre Biserica Catolică este aceea care își asumă obligația supraumană să ducă lupta pe viață și pe moarte pentru a închide iarăși acea mare poartă pe care omenirea ruptă de Dumnezeu a deschis-o cu ușurință și prin care, de atunci, se revarsă asupra noastră un pericol mai nimicitor decât orice război. Să fim foarte clari că numai dacă va reuși Biserica să închidă din nou marea poartă a desfacerii căsătoriei, numai dacă-i va reuși să convingă omenirea că divorț nu există, pentru că nu poate exista, numai atunci va gusta omenirea din nou binecuvântarea păcii. Cât de recunoscători trebuie să-i fim sfintei noastre Biserici pentru faptul că, în pofida concepției contrare a lumii ușuratice, are curajul neclintit ca să proclame: Voi, oameni buni, fraților, și voi, cei căsătoriți, chiar dacă trebuie să îndurați mult, chiar dacă trebuie să vă treceți unul altuia multe lucruri cu vederea și să vă iertați, faceți-o! De dragul cerului faceți-o...! Divorț însă... divorț... așa ceva nu există! Nu există divorț deoarece nu ne putem tocmi cu poruncile clare ale lui Dumnezeu! Nu există divorț deoarece nu putem arunca în brațele corupției morale copiii rămași fără tată, fără mamă! Nu există divorț fiindcă nu mai avem bani pentru a construi închisori și orfelinate! Nu există divorț deoarece nu ne putem împinge poporul în brațele catastrofei! Nu există divorț căci nu vrem să introducem viermele ce roade în trunchiul societății și nu vrem să acoperim cu mocirlă străbunele izvoare de viață umană! Prin urmare, cine respectă voința sfântă a lui Dumnezeu, se opune divorțului. Cine iubește generația celor tineri, se opune divorțului. Cine se preocupă de viața ordonată, umană, se opune divorțului. Cine iubește patria și o iubește nu cu vorba și cu sloganuri, ci cu viața sa, acela se împotrivește divorțului. Fie-ți milă, Doamne, de credincioșii tăi. Îndură-te de ei și fă ca toți soții să recunoască, și fiecare familie ajutată de tine să respecte voința ta sfântă, marea ta poruncă: Nu există divorț! Nu există divorț! Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |