Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

Căsătoria creștină, de Toth Tihamer

Carte apărută la Editura Presa Bună, Iași - 2002

cuprins cuprins

Capitolul VI
Obstacole în calea căsătoriei

I. Impedimentele căsătoriei în general
   A) Impedimentele matrimoniale stipulate în Codul de drept bisericesc
   B) Biserica insistă pe deplina libertate de alegere a partenerului de viață

II. Recăsătorirea celor despărțiți
   A) Ce cazuri nebuloase ne prezintă în sensul acesta lumea de azi, decăzută moral!
   B) Biserica consideră inviolabil legământul căsătoriei

III. Impedimentul căsătoriei mixte
   A) Este o temă grea și delicată, dar n-o putem ocoli
   B) Biserica se manifestă deschis și hotărât împotriva căsătoriilor mixte
   C) Ce motive au determinat Biserica să ia această poziție severă?


Iubiți frați în Cristos!

Sfânta noastră Biserică știe foarte bine că oamenii, când se unesc între ei pentru toată viața în sacramentul Căsătoriei, cu aceasta fac un pas care are o consecință decisivă nu numai pentru fericirea lor pământească, ci și pentru soarta vieții lor veșnice. Dacă le va fi fericită căsătoria în cadrele vieții pământești armonioase, își vor putea sluji în mai multă liniște și interesele vieții lor veșnice; în schimb, dacă acest pas a fost fără noroc, ruinele vieții de familie nefericite vor îngropa cu ușurință sub ele și cerințele vieții veșnice.

Pentru aceasta însoțește Biserica, plină de iubire grijulie, pașii fiilor ei care se îndreaptă spre căsătorie și tot pentru aceasta pune în calea lor și pomi opriți: "piedici de căsătorie". Ce sunt acele piedici de căsătorie? Sunt indicatoare de avertizare preventivă înaintea acelor legi care - potrivit experienței bimilenare a Bisericii - pot împinge în pericol barca vieții de căsnicie.

La prima vedere cineva ar putea crede ușor că piedicile sunt, de fapt, niște lucruri de prisos. Însă omul, cu cât ține seama în viață de mai multă experiență, cu cât are ocazia să vadă mai multe tragedii matrimoniale, cu atât constată mai bine justețea prescrierilor Bisericii, rațiunea și corectitudinea lor. Nu în zadar stă la baza stabilirii acestor piedici de căsătorie experiența multiseculară a Bisericii; și, de fapt, așa și este: chiar și în spatele obstacolelor aparent nesemnificative se ascunde o concepție profund înțeleaptă despre viață și o iubire pe măsură. Fiecare obstacol în calea căsătoriei vrea să împiedice câte o parte de nefericire a căsătoriei. Și tocmai de aceea, mai curând sau mai târziu, sub o formă sau alta, aceste piedici se răzbună, dacă oamenii trec peste ele cu prea multă ușurință, deoarece aceste piedici nu sunt altceva decât cristalizarea experienței de secole a Bisericii.

Există piedici pe care orice om le consideră foarte firești. Pentru aceasta le voi aminti doar în treacăt, în prima parte a predicii de astăzi. Sunt însă alte piedici pe care omul de azi le critică și rămâne nedumerit înaintea lor, cum sunt, de exemplu, recăsătorirea celor despărțiți și obstacolul căsătoriilor mixte. Asupra acestora mă voi opri mai pe larg în partea a doua, respectiv în partea a treia a predicii de azi.

I. Impedimentele căsătoriei în general

A) Biserica, în baza experiențelor sale de secole, a descoperit multe pericole care pot amenința liniștea căsătoriei și pe acestea le-a inserat în articolele Codului de drept bisericesc sub numele de "impedimente matrimoniale". Unele dintre ele fac căsătoria invalidă - pe acestea le numim "impedimente dirimente". Altele interzic căsătoria care, dacă are totuși loc în pofida acestei interdicții, ele nu fac căsătoria invalidă - acestea sunt numite "impedimente impediente", adică prohibitive.

Astfel, de pildă, rudenia apropiată este impediment diriment, adică face căsătoria invalidă dacă ea s-ar încheia fără să se țină cont de rudenia respectivă sau dacă cineva este amenințat și constrâns cu forța să încheie căsătoria cu o persoană pe care nu o vrea nicicum.

B) Doresc să atrag atenția într-un mod deosebit asupra acestui caz din urmă și să rog pe ascultătorii mei maturi: Părinți! Voi permiteți-le doar copiilor voștri să se căsătorească, dar nu-i căsătoriți voi!

Când un bărbat și o femeie se contopesc în căsătorie pentru totdeauna, acesta este evenimentul cel mai important din toată viața lor. Este o obligație uriașă și o responsabilitate de asemeni uriașă, găsirea acelei perechi pentru viață pe care Dumnezeu ți-a rezervat-o ție. Această alegere trebuie să se facă în deplină libertate, după voința exclusivă a celor doi și în aceasta nimeni altul nu are cuvânt hotărâtor. Da, părinții să-i ajute pe copiii lor să adopte soluția corectă, să-i ajute cu sfaturile lor pline de iubire, dar ultimul cuvânt - cât privește decizia - este al tinerilor în cauză.

Trebuie să relevăm aici cu sfântă mândrie marele merit al creștinismului care a accentuat atât de mult libertatea alegerii partenerului de căsătorie, aducând-o până la acest stadiu. Știm ce rătăciri dureroase au existat înainte: părinții sau rudele vindeau de-a dreptul pe fată aceluia care promitea mai mult și, din interese materiale, căsătoreau între ei tineri care nici nu voiau să știe unul de altul. Creștinismul a condamnat totdeauna acest lucru și îl condamnă și astăzi. Îl condamnă în așa măsură, încât nu recunoaște ca validă acea căsătorie care nu s-a făcut cu deplina libertate de alegere a ambelor părți.

Această luare de poziție este consecința logică a învățăturii Bisericii potrivit căreia, sacramentul Căsătoriei nu este administrat de către preot, - el este numai asistent oficial; părțile înseși își administrează căsătoria una alteia în clipa în care, înaintea altarului, rostesc acel "da": "Da, eu vreau să-ți fiu soț, respectiv soție!"

Dacă acest cuvânt "da" numai una dintre părți nu îl rostește liber, ci sub imperiul amenințării și al constrângerii, aceasta nu mai este căsătorie. Și, chiar dacă trăiesc împreună ani sau decenii în șir, nici atunci din această conviețuire nu se va face căsătorie decât în momentul în care partea care s-a împotrivit își dă liber consimțământul.

Acestea sunt impedimente pe care oamenii le înțeleg ușor și asupra cărora nu mai trebuie să insist.

Există însă impedimente pe care omul, răcit în credința sa, nu mai vrea să le accepte. Așa este impedimentul recăsătoririi celor despărțiți.

II. Recăsătorirea celor despărțiți

Pe vremea profetului Malahia, poporul ales a suferit multe și grele nenorociri. Plângeau, strigau către Domnul, dar Domnul nu i-a ascultat. Iar profetul le spune deschis pentru ce.

Domnul spune: "Voi spălați cu lacrimi jertfelnicul Domnului, cu plânsete și gemete, pentru că el nu mai caută la prinosuri și nu mai binevoiește să le primească din mâinile voastre. Și de ziceți: pentru ce? Din pricină că Domnul a fost martor între tine și femeia tinereților tale față de care tu ai fost viclean, deși ea era tovarășa ta și femeia legământului tău" (Mal 2,13-14).

Prin urmare Domnul a pedepsit poporul pentru că printre evrei s-au găsit unii care și-au părăsit soția legitimă și și-au luat femei păgâne. Și să nu pedepsească oare omenirea de astăzi, unde nu se găsesc numai unii, ci cu sutele, cu miile, cu zecile de mii care-și părăsesc, își leapădă partenera de căsnicie legitimă și vor să încheie o nouă căsătorie cu alta?

A) Ce cazuri nebuloase ne prezintă în sensul acesta lumea de azi, decăzută moral!

a) Se prezintă la parohie o pereche în vederea căsătoriei. Parohul cu tristețe le spune: "Scuzați-mă, nu vă puteți cununa căci femeii îi trăiește soțul!"
- Da, însă suntem divorțați civil în mod legitim!
- În zadar! Această căsătorie rămâne validă. Nu este posibilă o altă căsătorie!
- Cum, nu ne putem căsători? - intervin furioși amândoi de data aceasta. Eu sunt un funcționar public distins, eu trebuie să mă cunun. Apoi, noi suntem oameni credincioși, noi nu vrem să conviețuim fără cununie religioasă. Iar dacă religia catolică nu ne primește, noi mergem la altă Biserică...!
Astfel vorbesc, foarte nemulțumiți, și se duc să se cunune într-o Biserică de altă religie.
Și cu aceasta se liniștesc!

Se liniștesc? Dar aceasta nu este o autoamăgire? Își tăgăduiesc religia proprie, dar spre exterior prezintă sacrul, deoarece așa cere concepția publică! Ei fac un pas pentru care Biserica îi exclude din rândul membrilor ei, de aici înainte nu se mai pot spovedi, nu se mai pot împărtăși, dar ei sunt totuși "religioși", căci "s-au cununat în biserică!"

b) Vine un alt caz. Se prezintă un cuplu tânăr pentru cununie. Începe mireasa:
- Părinte, eu sunt catolică, logodnicul meu, într-adevăr, nu este catolic, dar este dispus să accepte toate condițiile pentru căsătoria mixtă, deci nu există probleme. Cu toate acestea... nu știu dacă nu există chiar nici o problemă; logodnicul meu... vedeți... a mai fost căsătorit. Prima soție însă era de aceeași religie cu el și religia lor le-a aprobat divorțul... Așa că nu e nici o problemă, nu-i așa? - își încheie fata expunerea, cu teamă.
Iar acum, speriată, aude că, într-adevăr, este o problemă și că nu se pot căsători.
- Nu se poate? Dar de ce nu? - explodează fata autoritar.
- Nu se poate, deoarece religia catolică recunoaște ca sacră și acea căsătorie în altă religie și o consideră intangibilă. O consideră mai sfântă decât o cred ei înșiși! Și acea primă căsătorie este validă și astăzi...

Spuneți-mi: nu este aceasta principialitate consecventă? Dacă doi creștini, necatolici, se căsătoresc, noi ținem această căsătorie validă. O respectăm mai bine decât însăși religia lor! Și chiar dacă religia lor le desface căsătoria, noi nu o considerăm desfăcută.

Dacă un evreu și un necatolic se căsătoresc, noi ținem ca validă și această căsătorie. Și chiar dacă religia lor îi desparte, nici atunci nu pot lua în căsătorie o parte catolică, deoarece noi considerăm validă și căsătoria lor, mai mult chiar decât o consideră ei înșiși!

B) Iată cât de inviolabil consideră Biserica acest legământ al căsătoriei!

a) "Nu înțeleg însă de ce - ar putea spune cineva - auzim mereu: cununați-vă în Biserica Catolică numai, căci numai aceea este cununie validă, care se face în Biserica Catolică! Și acuma, iată, nu este primită la cununie această fată, deși logodnicul ei nu a făcut cununia în biserica catolică!"

Lucrurile sunt cât se poate de clare. Biserica Catolică, în mod firesc, nu le poate porunci decât credincioșilor proprii. Și pe aceștia îi și obligă legea: căsătoria lor nu este validă dacă nu a fost încheiată în biserica catolică3. Ea însă tratează căsătoria celorlalți oameni, de alte religii, potrivit religiei lor și o acceptă ca atare. Așadar, dacă două persoane necatolice încheie căsătoria după religia lor, Biserica o consideră validă și pe aceasta. În fața noastră este validă căsătoria pe care o încheie între ei doi evrei, doi budiști sau doi japonezi. Iar dacă unul dintre aceștia doi ar voi să ia în căsătorie, din nou, pe un catolic, atâta timp cât cealaltă parte este încă în viață, Biserica nu ar îngădui acest lucru, deoarece ea consideră prima căsătorie încă a fi în vigoare. Și aceasta chiar și atunci când religia respectivului a aprobat desfacerea acestei căsătorii.

b) Cred că mulți dintre ascultătorii mei au fost surprinși de ceea ce au auzit acum, și anume că Biserica Catolică respectă cununia celor de alte religii și o respectă mai mult decât chiar ei înșiși și că o consideră validă și atunci când religia lor le declară căsătoria desfăcută. Iar acest respect și cucernicie cu care Biserica Catolică tratează și căsătoria celor de alte religii izvorăsc în mod firesc din concepția nesfârșit de sobră pe care ea o are față de căsătorie în general.

Însă chiar dacă oamenii de bunăvoință înțeleg această poziție fermă a Bisericii față de cei despărțiți, ea mai are încă o lege pe care și cei de bunăvoință o privesc neînțelegători și o și critică adesea cu ușurință. Aceasta este poziția Bisericii în privința căsătoriilor mixte.

III. Impedimentul căsătoriei mixte4

Știu că ating o temă grea și delicată acum când vreau să expun accepția Bisericii referitoare la căsătoria mixtă.

A) Simt că problema este delicată și eu însumi aș fi mai bucuros să nu trebuiască să mă ocup de ea. Ei bine, ar fi oare corect și logic să tăcem? Din păcate, la noi sunt prezente căsătoriile mixte. Și am spus: din păcate, deoarece ele constituie divizarea religioasă a țării noastre. Și ce rană teribilă este pentru o țară divizarea ei religioasă, câte fricțiuni pornesc de aici și câtă energie se risipește prin aceasta, cred că nu mai trebuie să o spun.

Căsătoriile mixte, prin urmare, sunt prezente - indiferent dacă vorbesc despre ele sau nu. Nimeni nu trebuie să ia în nume de rău faptul că tratăm deschis învățătura religiei catolice privind această problemă.

Simt însă că, înainte de a spune pentru ce Biserica Catolică nu privește cu bucurie căsătoria mixtă, trebuie să fac o precizare. Aș vrea să subliniez că, firește, nu vreau să nemulțumesc pe nimeni și departe de mine gândul de a voi să-i jignesc pe acei ascultători care, eventual, sunt acum prezenți și care, cu aprobarea Bisericii, au încheiat căsătorii mixte valide.

Biserica urmărește cu grijă, de la leagăn începând, dezvoltarea sufletească a fiecăruia dintre credincioșii ei; și, chiar dacă principial dezaprobă căsătoria mixtă din cauza pericolelor pe care aceasta le ascunde în sine și despre care tocmai vreau să vorbesc, în unele cazuri este totuși mărinimoasă și îngăduitoare până la limita admisă de principiul după care se conduce. Pentru aceasta, chiar dacă, în principiu, ea nu este de acord cu căsătoria mixtă, în cazurile concrete date, chiar dacă nu cu plăcere, le aprobă totuși, dacă se garantează eliminarea inconvenientelor.

Iar dacă Biserica i-a acordat cuiva învoire pentru căsătorie mixtă, atunci, firește, nici un preot nu are dreptul să-i reproșeze cuiva faptul că trăiește în căsătorie mixtă. Am considerat necesar să precizez în prealabil acest lucru. Sper că ascultătorii mei, care trăiesc în astfel de căsătorii mixte valide, nu vor lua drept jigniri reflecțiile ce vor urma, ci le vor primi chiar cu bucurie, pentru ca ajutați de ele să reușească efectiv să înlăture pericolele la care poate expune căsătoria mixtă.

B) Să vedem, așadar, ce învață Biserica despre căsătoria mixtă. Este lucru cunoscut că Biserica se manifestă deschis și hotărât împotriva ei, și că ar dori ca băieții catolici să ia în căsătorie numai fete catolice, și fetele catolice să se mărite numai cu băieți catolici.

a) Aceasta este gândirea ideală a Bisericii. Însă dacă tinerii, dintre care unul este catolic, iar celălalt nu, țin mult unul la altul și aduc motive serioase în sprijinul căsătoriei, Biserica - deși cu inima strânsă - își dă acordul și pentru căsătoria mixtă, dar numai cu condiția ca toți copiii ce urmează să se nască în căsătoria respectivă să fie botezați catolic. Dacă părțile nu garantează acest lucru, nu pot obține încuviințarea recerută.

b) Aceasta este poziția publică a Bisericii și pentru aceasta trebuie să suporte ea o mulțime de reproșuri și învinuiri: "Că aceasta este disprețuirea celor de altă religie, că este minimalizarea, desconsiderarea, umilirea celorlalți... etc."

Din cele spuse mai înainte reiese că aceste reproșuri nu sunt justificate. Am auzit ceva mai înainte că, potrivit învățăturii Bisericii, dacă necatolicii se căsătoresc între ei, pentru noi și această căsătorie este sacrament, presupunând faptul că nu subzistă un impediment diriment. Biserica, așadar, nu disprețuiește căsătoria celor de altă religie, nu o minimalizează, nu o consideră de mai mică importanță decât căsătoria catolicilor.

Prin urmare, dacă în privința căsătoriei mixte ea pune totuși condiții severe, motivația lor nu este nicidecum minimalizarea părții celeilalte, ci teama și garantarea vieții religioase a propriilor ei credincioși.

C) Să ne gândim în continuare, cu calm, ce motive au determinat Biserica să ia această poziție severă.

a) Biserica se împotrivește căsătoriei mixte, în primul rând pentru că în aceasta este greu realizabilă acea contopire sufletească perfectă pe care o cere căsătoria armonioasă.

Rădăcinile cele mai adânci ale vieții armonioase și fericite de familie se hrănesc exact din comuniunea sufletească. Dacă această comuniune sufletească nu pătrunde întregul univers al gândirii sentimentale, dacă această "logodnă, încredințare sufletească" nu are loc, atunci fericirea nu poate însoți nici "logodna, încredințarea trupească".

De altfel este imposibil să nu se observe cât de greoaie devine, în căsătoria mixtă, această "logodnă sufletească", dacă nu cumva este chiar imposibilă. Căci, din principiu, este exclus ca soții să fie una tocmai în acel domeniu care este cel mai important și cel mai sfânt în viața omului: domeniul vieții sufletești. Iar în acest caz nu este suficient chiar dacă în celelalte ar fi una! Soțul și soția merg împreună în vizită, împreună la plimbare, împreună la un spectacol, împreună pretutindeni - numai în casa lui Dumnezeu nu pot merge împreună, numai acolo li se despart drumurile. (Și chiar dacă se mai duc și acolo, de formă, împreună, nu se pot așeza la aceeași masă euharistică, și aceasta doare, în aceasta stă dezbinarea care se ține ascunsă, dar... doare - n.t.). Și câtă durere produce acest lucru părții catolice, despre aceasta aș putea vorbi mult. Acest zid despărțitor îl vor simți amândoi toată viața lor, chiar dacă vor să se autoamăgească spunându-și că între ei, de fapt, el nu există.

b) Soții trebuie, în continuare, să se educe și să se influențeze reciproc.

Nu vă mirați că vorbesc despre educarea în continuare a bărbatului matur și a femeii mature - aceasta așa este: soții exercită o influență educativă unul asupra celuilalt. Aceia care decenii de-a rândul trăiesc în căsătorie pașnică și fericită, spre bătrânețe le vor fi asemănătoare nu numai calitățile spirituale, ci, de multe ori, chiar trăsăturile feței vor fi concordante. Însă prima condiție a acestei educații sufletești reciproce este ca sufletele umane să fie una în elementele lor primordiale: în adevărurile credinței și în preceptele vieții religioase. Soții ar trebui să se îndemne unul pe altul și în practicarea religiei. Dar cum să îndemne la Spovadă, la Împărtășanie, la post, la participarea duminicală la sfânta Liturghie, la primirea sacramentului bolnavilor, acela care nu face toate acestea și le consideră chiar de prisos?

c) Chiar dacă reușesc soții să respecte ceea se obișnuiește să-și promită înainte de căsătorie - "între noi nu va putea fi vorba de conflicte deoarece ne-am înțeles ca în materie de religie să nu fie niciodată discuție între noi - zic, chiar dacă reușesc să respecte acest lucru, din această respectare izvorăsc iarăși noi consecințe triste.

Concepția religioasă nu este un accident, un adaos la sufletul uman care să poată fi marginalizat fără consecințe triste. "Noi decuplăm total problemele religioase din viața noastră". Da? Îmi decuplez total folosirea picioarelor... după câteva luni de zile voi fi complet olog! Îmi decuplez total folosirea mâinilor... după câțiva ani mă sfârșesc cu totul. Exact la fel, dacă-mi decuplez problemele religioase, urmează, în mod absolut, indiferența religioasă și nepăsarea!

O dată cu decuplarea problemelor religioase, de fapt trebuie să-și decupleze și toate problemele vieții spirituale, deoarece mare parte dintre ele sunt legate direct de religie. Iar dacă soții le decuplează și pe acestea, atunci mai rămâne oare ceva care să-i mai lege împreună, în afară de simpla viață senzuală? Faptul că numai pe aceasta nu se poate clădi fericire de familie constantă, armonioasă, cred că nici nu mai trebuie insistat.

Apoi, chiar dacă cei doi oameni maturi, printr-un efort uriaș, vor putea respecta promisiunile de a nu-și spune niciodată nici un cuvânt privitor la religia celuilalt, nu vor putea respecta copiii! Ei sunt totdeauna mai intransigenți, mai vorbăreți, mai îndrăzneți și-și apără convingerile până la muchie de cuțit. Ce se va întâmpla atunci când băieții vor veni acasă de la altă oră de religie decât fetele și se declanșează războiul religios între frați?

Să nu gândească nimeni că tot ceea ce am spus aici nu este decât pesimism, un pericol doar inventat. Iată, ascultați ce mi-a scris, nu demult, o femeie. Cred că este suficient să vă citesc din îndurerata ei scrisoare numai următoarele câteva rânduri:

"Un suflet nespus de îndurerat de femeie vă scrie, Preacucernice părinte! Sunt măritată de paisprezece ani, soțul meu este de religie reformată, dar este necredincios și-i urăște foarte mult pe catolici... Dacă merg la biserică, aceasta îl supără atât de mult, încât se și îmbolnăvește; nici de rugat nu mă pot ruga înaintea lui căci se supără foarte tare și pentru aceasta. Nu-mi permite să merg nicăieri, nu am nici o cunoștință căci și societatea îl scârbește; și rugăciunile mi le fac pe ascuns, în cămară sau în timpul lucrului. De multe ori iau în mână o carte, dar în loc să citesc, îmi spun rozariul în taină. Nu i-ar părea rău să citesc o carte oricât de frivolă, dar despre lucrurile religioase nici nu vrea să audă. Publicația "Inima" o citesc în ascuns și imediat o pun pe foc, sau o dau cuiva. Prea cucernice Părinte! Faceți-vă milă și spuneți-mi ce să fac? De dragul păcii să abandonez mersul la biserică, singura mea mângâiere, singura bucurie și întărire în această viață grea sau ce să fac...?"

Iată, așa spune scrisoarea; ea spune mai mult referitor la această problemă, decât ar spune oricare predicator.

d) Și încă nici nu am amintit totul. Sfânta noastră Biserică se împotrivește căsătoriei mixte și în interesul corectei educații a copiilor. E drept că, dacă se garantează creșterea catolică a copiilor de ambele sexe ce se vor naște, atunci se poate obține acordul Bisericii și pentru căsătoria mixtă. Însă Biserica nu dă cu bucurie acest acord, ci cu strângere de inimă; ea știe că și în acest caz va lipsi din educația copiilor un factor educativ de o deosebită valoare: va lipsi pilda religioasă a unuia dintre părinți. Cine nu vede ce datorie dificilă apasă și așa asupra educatorilor de azi, când o mulțime de influențe rele distrug în sufletul copiilor efectul educației! Cât de necesar este, așadar, ca exemplul religios comun al ambilor părinți să sprijine formarea convingerii religioase puternice a copiilor!

Iar în căsătoriile mixte și acest pericol se poate infiltra ușor, căci, chiar dacă partea necatolică a fost de acord ca toți copiii săi să fie educați în religia catolică și se și ocupă de aceasta, nu face nimic împotriva educației catolice a copiilor - fac bunicii! Aceștia aproape întotdeauna se străduiesc - și nu chiar pe ascuns - să-și readucă nepoțeii la religia lor. Nu rare sunt cazurile când partea catolică moare devreme, iar, după lege, copiii catolici rămân să fie crescuți de părintele necatolic...

Acela care reflectă cu calm și obiectivitate la toate acestea, este imposibil să nu recunoască justețea dorinței Bisericii: partea catolică să se căsătorească cu parte tot catolică!

În căsătoria mixtă, în pofida celei mai bune intenții, pericole serioase amenință religiozitatea părții catolice care are nevoie de o putere sufletească uriașă, de disponibilitatea de a-și mărturisi credința și de o neclintită convingere religioasă, dacă vrea să îndepărteze aceste pericole. Și, este dureros de spus, dar în prea multe cazuri se justifică îngrijorarea Bisericii care este conștientă că în căsătoria mixtă numai partea catolică pierde: își pierde adesea nu numai zelul catolic, ci chiar și religia.

* * *

Iubiți frați! Iată, aceasta ar fi învățătura, de atâtea ori criticată, a Bisericii relativ la căsătoria mixtă.

Nu există în religia noastră o altă lege bisericească din cauza căreia Biserica să trebuiască să suporte atâtea reproșuri, suspiciuni, agresiuni și calomnii, ca în problema căsătoriilor mixte și mai ales a poziției severe a Bisericii în ceea ce privește promisiunile de care este condiționată dispensa. "Aceasta este brutalitate din partea Bisericii...", "abuz de autoritate...", "siluirea conștiințelor...", "dorință de expansiune..." și așa mai departe, o sumedenie de critici născute din prejudecăți și părtinire!

Nici nu poate înțelege această condiționare nimeni dintre cei aflați în afara Bisericii, care nu simt bătăile inimii sale de mamă îngrijorată, care nu cunosc universul sfintei sale gândiri. În schimb, acela care simte, care cunoaște acestea, acela înțelege totul. Biserica Catolică, de asemenea, știe și mărturisește despre sine că Domnul nostru Isus Cristos i-a încredințat plinătatea nealterată a mântuirii, i-a încredințat sufletele răscumpărate cu moartea sa și că ea răspunde în conștiință de fiecare suflet în parte, ca nici unul dintre copiii credincioșilor săi să nu se despartă de această turmă cristică, nici unul să nu se rătăcească de Biserica lui Cristos.

Iată, aceasta este cheia înțelegerii întregii probleme, a condițiilor severe pe care Biserica le pune atunci când este vorba de a acorda permisiunea încheierii unei căsătorii mixte. Nu există aici nici un fel de dorință de expansiune, nu este nici abuz de autoritate sau brutalitate, ci este problema unei cauze spirituale sfinte, o responsabilitate sfântă, o datorie sfântă! Dacă Biserica Catolică este convinsă că numai ea deține depozitul nealterat al întregii credințe cristice și al instrumentelor de har, atunci, în mod logic, din aceasta decurge că ea nu poate permite nici unui copil al nici unui credincios al ei să se rupă de Biserica lui Cristos.

Și nu aș putea rezuma gândul final al întregii predici de astăzi mai potrivit și mai scurt decât cu declarația unui bărbat catolic. Aș dori ca în urechile tuturor tinerilor mei ascultători - care se află încă înainte de căsătorie - să răsune experiența înțeleaptă de o viață a acestui bărbat.

Acest bărbat catolic a trăit decenii lungi și fericite împreună cu soția sa necatolică. Aceasta era o femeie de o finețe sufletească inegalabilă, cu care soțul trăia foarte bine și era fericit. Și totuși odată, la bătrânețe, când a venit vorba despre căsătorie, acest soț a spus: "Dacă eu ar trebui să mă căsătoresc astăzi, nu i-aș cere lui Dumnezeu o soție mai bună. Și astăzi aș alege-o pe această bună, scumpă femeie cu suflet binecuvântat - aș dori însă ca ea să fie catolică!"

Note
3 Noul Cod de drept bisericesc adoptat la 25 ianuarie 1983 are alte reglementări în privința aceasta, aplicabile numai cu știrea și aprobarea expresă a episcopului Bisericii locale - n.t.
4 Deși în noul Cod de drept bisericesc acest obstacol nu mai constituie un impediment propriu-zis, o căsătorie mixtă nu se poate contracta totuși fără încuviințarea prealabilă a episcopului Bisericii locale - n.t.
cuprins cuprins



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat