Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

Căsătoria creștină, de Toth Tihamer

Carte apărută la Editura Presa Bună, Iași - 2002

cuprins cuprins

Capitolul XII
Căsătoria fericită

I. Masa familială
   A) Prin aceasta înțelegem întregul ansamblu al problemelor pe care le pune viața comună, viața trăită împreună
   B) Masa familială se sprijină pe principiul autorității
   C) Un alt punct de sprijin: iubirea

II. Răstignitul familial
   A) Acel răstignit îl înțeleg și în sensul strict al cuvântului: în înțeles fizic
   B) Crucea familială este reprezentată de gândirea religioasă autentică și înfrânarea, autoeducarea și stăpânirea de sine


Iubiți frați în Cristos!

În ultimele mele predici a venit vorba de atâtea ori despre căsătoriile nefericite și despre nefericirea familiei, încât, acum, este momentul ca, în sfârșit, să vorbesc și despre căsătoria fericită și fericirea familiei.

- Fericirea de familie! - îmi fură poate mulți oameni dezamăgiți cuvântul de pe limbă. Fericire de familie? O, da, și eu tot o astfel de familie am visat când, cu mireasa mea împreună, stăteam îngenuncheați înaintea altarului și preotul care ne-a cununat, cu mâna sa tremurândă ne-a pus crucea în mână. Atât de duios cânta orga, atâtea flori împodobeau altarul, cu felicitări atât de calde vedeam plină noua viață! Iar azi? Ce a mai rămas din toate acestea? Ce s-a adeverit din toate speranțele acestea...?
- Adevărat... e adevărat... Iar eu voi vorbi totuși despre căsătoria fericită. Te întreb, frate drag, pe tine care te plângi atât de nostalgic: oare tu nu ai nici o vină în faptul că atât de puține s-au adeverit din aceste speranțe? Nu cumva ai crezut că o dată cu încheierea căsătoriei ai primit, de-a gata, și fericirea căsătoriei? Aceea n-o primește nimeni! Și tu, ca și ceilalți, ați primit doar posibilitatea căsătoriei fericite. Ai primit o sarcină pe care apoi tu trebuia s-o îndeplinești. Dar tocmai aceasta este vina ta: tu însuți nu ai lucrat ca să se înfăptuiască fericirea căsătoriei tale. Vina a fost aceea că tu ai crezut fericirea drept un lucru gata făcut, deși tu ar fi trebuit să colaborezi intens la pregătirea ei. Vina a fost aceea că nu ți-ai mobilat bine casa nouă a familiei tale.
- Ei, dar asta chiar că nu o mai înțeleg - îmi răspunzi, probabil. Cum nu mi-am mobilat bine noua casă a familiei mele? Doar toate piesele de mobilier au fost comandate după cataloagele cele mai faimoase.
- Da, da, aceasta o cred. Dar mă întreb dacă ai în casa ta cele trei piese de mobilier, singurele absolut necesare pentru fericirea familiei?
- Trei piese de mobilier? Chiar sunt curios care sunt cele trei piese?
- Exact despre acestea va fi vorba în predica de azi. Tinerilor căsătoriți li se fac, nu-i așa, diferite oferte de mobilier. Astăzi le ofer și eu trei piese. Trei piese magice de mobilier. Oricât ar fi de săraci, acestea și le pot procura și ei, iar dacă le procură, viața lor de familie va fi fericită. Și invers, fie ei oricât de bogați, dacă lipsesc aceste trei piese din căminul lor, viața de familie nu le poate fi fericită.

Care sunt, așadar, cele trei piese de mobilier fără de care nu există fericire familială?

Masa familială, răstignitul familial și leagănul. Astăzi va fi suficient să expun cele ce trebuie știute despre primele două; pentru a treia voi dedica două predici aparte.

I. Masa familială

A) Cred că nu trebuie spus în mod expres că, numind "masa comună familială" drept prima piesă de mobilier necesară, înțeleg prin ea întregul ansamblu al problemelor pe care le pune viața comună, viața trăită împreună.

a) Masa familială nu semnifică numai acel loc fizic în care se adună toată familia cu plăcere și unde se revigorează tata reîntors obosit de la muncă, ci înseamnă mult mai mult; înseamnă acea comuniune sufletească, acea armonie și contopire spirituală perfectă care este fundamentul indispensabil al căsniciei fericite și care se sprijină pe doi stâlpi: autoritate și iubire. Căci, într-adevăr, de armonizarea corectă a acestor două elemente: autoritate și iubire, depinde toată fericirea familiei.

b) Familia, de altfel, nu este uniune, nu este societate pe acțiuni, nu este asociație, ci organism viu. Iar viața organismului are niște legi fundamentale care nu pot fi modificate. Organismele vii pot fi întărite, poate fi ajutată dezvoltarea lor, facilitată activitatea lor - cu o condiție însă: să nu ne atingem de acele temelii pe care este clădită toată viața lor.

Astfel de teze fundamentale, în căsătorie de pildă, sunt inseparabilitatea părților, indisolubilitatea căsătoriei, așa cum am vorbit deja pe larg despre aceasta. Acea căsătorie care se poate desface, nu este căsătorie.

Pentru ca viața de familie să poată curge fără obstacole, încât pe solul ei să poată înflori acea fericire și bucurie pe care le ascunde în sine idealul căsătoriei, mai este necesară înfăptuirea încă a unei teze fundamentale și aceasta este: ordinea (ierarhia) cuvenită și repartizarea muncii între membrii familiei, adică, altfel spunând, valorizarea corespunzătoare a autorității și a iubirii.

B) Primul picior stabil pe care se sprijină, așadar, masa familială este principiul autorității.

a) Acest principiu îl proclamă cu claritate sfântul Paul când, în scrisoarea sa adresată credincioșilor din Efes, le dă această poruncă: "Femeile să fie supuse bărbaților lor ca și Domnului, căci bărbatul este capul femeii, după cum Cristos este capul Bisericii" (Ef 5,22-23).

Firește, când femeile aud această prescriere a sfântului Paul, pot gândi, eventual, astfel: "Dar nici creștinismul nu recunoaște că femeia este egală în rang cu bărbatul? Nu este depășit a cere și astăzi ca soția să asculte de soțul ei? Iar soțul nu va abuza de această autoritate a sa?"

Din păcate, admitem că există soți care, din cauza purtării și concepției lor, nu merită, într-adevăr, să fie capul familiei. Și admitem și faptul că soțul poate abuza de autoritatea sa. Cu toate acestea, și în pofida acestor realități, vom vedea că ceea ce cere creștinismul nu este umilitor pentru femeie, dimpotrivă, este de-a dreptul garanția fericirii familiei. Aceasta o vom vedea imediat dacă vom înțelege bine ce nu înseamnă ascultare din partea femeii și ce înseamnă ascultare.

b) Înainte de toate nu înseamnă că femeia nu ar avea aceeași valoare, nu ar avea aceleași drepturi și aceeași demnitate cu bărbatul. Despre așa ceva, firește, nu poate fi vorba.

Nu înseamnă nici că femeia va trebui să satisfacă toate capriciile și poftele bărbatului, chiar și pe acelea care nu pot fi împlinite fără înjosirea demnității femeii și fără comiterea păcatului.

Și nu înseamnă nici că bărbatului i-ar fi permis să-și trateze soția ca pe o copilă neîmplinită, să o alerge încoace și încolo, s-o chinuie și s-o amărască...

Nu, nu e vorba despre așa ceva!

Totuși, ce înseamnă atunci cuvântul sfântului Paul, care cere ascultare din partea femeii?

Înseamnă că ordinea firească și fericirea familiei nu pot fi în consonanță cu sloganul popularizat de către cei superficiali privind "emanciparea" femeii, cu nici una dintre formele ei: nici emancipare fiziologică, nici economică, nici socială.

Emancipare fiziologică ar însemna că femeia are dreptul să refuze poverile inerente demnității de soție și de mamă. Creștinismul condamnă o astfel de emancipare.

Emancipare economică ar însemna că soția are dreptul să se ocupe de afaceri economice independente de soțul ei, fără știrea lui și chiar împotriva voinței lui, fără să-i pese de familie. Creștinismul o condamnă și pe aceasta.

Emancipare socială ar consta în aceea că femeia are dreptul să simtă strâmtă incinta sanctuarului familiei, să-și neglijeze îndatoririle casnice, să-și neglijeze soțul și copiii, să se angajeze mereu în activități și roluri publice. Nici pe aceasta n-o aprobă creștinismul.

Nu o poate permite pentru că, deși bărbatul este capul familiei, femeia este inima ei; și a separa inima de cap, a o emancipa, a le rupe una de alta fără pericol mortal este imposibil.

Acolo unde doi oameni trăiesc împreună, în mod absolut unul trebuie să conducă, să îndrume, să "poruncească". Familia în care nu există acest "a porunci" și acest "a asculta", acea familie, mai curând sau mai târziu, se va destrăma. Ascultarea provine din aceea că cineva "îngăduie". Ori, cine îngăduie? "Cel mai înțelept îngăduie". Și acest "mai înțelept" trebuie să fie femeia.

Din păcate, de multe ori fetele își imaginează căsătoria ca acea mare nuntă când - spune povestea - "de la Henchida și până la Bonchida a curs fără oprire zeama galbenă și după aceea au trăit fericiți, până la moarte". Ei bine, în viață, așa ceva nu se întâmplă niciodată! O înțelegere, o armonie absolută nu există pe lume; mai curând sau mai târziu pot apărea divergențe de păreri și între soții cei mai înțelegători, când unul dintre ei trebuie să cedeze! Iar acest unul trebuie să fie femeia. Căci, dacă undeva vom vedea o căsnicie ideală, să fim atenți și ne vom da seama că femeia este mai înțeleaptă, ea este aceea care netezește asperitățile. Este deci o concepție periculoasă ca fetele să creadă că ele vor face ordine în cele ce vor apărea pe cale și că totul va merge așa cum vor dori ele.

c) Însă, fraților, sfântul Paul are grijă ca nimeni să nu interpreteze această ascultare drept o sclavie nedemnă de om atunci când spune că "bărbatul este capul femeii, după cum Cristos este capul Bisericii". Această cugetare arată limpede că ascultarea soției, de fapt, nu este raportată la om, ci la Cristos. Femeia ascultă de soțul ei, pentru Cristos; este foarte firesc deci că va putea asculta numai în acele lucruri pe care și Cristos le aprobă și le permite.

Dacă reflectăm la acest lucru atunci dispare definitiv și umbra temerii că această ascultare poate fi umilitoare pentru femeie. Oare este umilitor pentru Biserică faptul că ascultă de Cristos? Căci, de fapt, sfântul Paul acest lucru îl scrie, cuvânt cu cuvânt: "Așadar, precum Biserica îi este supusă lui Cristos, tot așa și femeile bărbaților, în toate" (Ef 5,24).

Numai într-o concepție atât de măreață se poate înfăptui, în viața de familie, acea "sfințenie" și "cinste" pe care o cere clar sfântul Paul când scrie: "Fiecare dintre voi să știe să-și păstreze soția în sfințenie și respect, nu cu dorință pătimașă, ca păgânii care nu-l cunosc pe Dumnezeu" (1Tes 4,4-5).

Vai, câte familii de azi ar trebui numite de către sfântul Paul "păgâne". Căci, iată cât de mult insistă el ca soțul creștin să trăiască așa cu soția creștină, ca și în relația sa față de femeie să se manifeste sfințenia și respectul, adică amândoi să-și acorde acel respect, acea iubire și delicatețe, care transformă viața de familie în sanctuar.

C) Tot ce am spus însă până acum este numai unul din picioarele necesare pentru o familie fericită: autoritatea. Pentru ca acea masă să fie stabilă are tot atât de mare nevoie și de celălalt picior: iubirea.

a) Iar acele femei care, eventual, se mai gândesc cu îngrijorare încă la cuvintele sfântului Paul care cere ascultare, se vor calma cu siguranță dacă vor citi și continuarea propoziției. Fiindcă, într-adevăr, sfântul Paul le cere femeilor ascultare și supunere, dar și bărbaților le scrie astfel: "Voi, bărbaților, iubiți-vă femeile, după cum și Cristos a iubit Biserica și s-a dat pentru ea spre a o sfinți, curățind-o" (Ef 5,25-26).

O, da! Aceasta este altceva! Astfel văd întreaga gândire creștină! Creștinismul sfânt, ca și străjer principal al ordinii sociale, condamnă atât tirania, cât și răzvrătirea; le condamnă atât în viața statului, cât și în viața familiei.

Așa precum ascultarea și autoritatea sunt baze importante ale vieții de familie, la fel de importantă este și iubirea. Ascultarea ne ocrotește împotriva tulburărilor revoluționare, dar iubirea ne apără de tiranie.

b) Chiar dacă sfântul Paul spune că bărbatul este capul familiei, nu susține că este zbirul ei! Numai așa este bărbatul capul femeii, cum este Cristos capul Bisericii sale! Bărbatul, așadar, trebuie să dovedească față de femeie aceeași iubire generoasă, fără limite, care-și varsă sângele, își jertfește viața așa cum Cristos și-a jertfit viața pentru Biserică. Bărbatul trebuie să fie gata să-și jertfească - dacă este necesar - chiar viața pentru soția sa, așa cum Cristos și-a jertfit viața pentru Biserica sa.

O, da, aceasta este altceva! Ce mare diferență este între această concepție superioară a relațiilor dintre soți și aceea pe care o vestesc romanele și o cântă cântecele de dragoste! Ce diferită este această iubire evanghelică! Aceea este iubire sentimentală, care se sfârșește în cuvinte curtenitoare, în lingușiri, în vorbe mari ca jocurile de artificii, dar se stinge ca racheta sclipitoare în noapte. Iubirea evanghelică însă este profundă, curată, sfântă, generoasă, statornică, nu face paradă de vorbe, ci se manifestă prin fapte.

c) Cu cât mai multe ar fi căsniciile fericite pe acest pământ dacă s-ar ține seamă că numai această iubire generoasă a unuia față de celălalt face căsătoria fericită!

Oamenii, din păcate, tocmai la aceasta se gândesc cel mai puțin. Să întrebăm pe oricine, înainte de căsătorie: "Spune-mi, pentru ce vrei să te căsătorești?" - "Pentru ce? Pentru ca să fiu fericit!"

Nu astfel răspund cei mai mulți dintre oameni? Și tocmai această gândire superficială, de suprafață, despre căsătorie este cauza celor mai multe tragedii! Numai acela gândește corect despre căsătorie, care ia în calcul și ideea suferinței. Covorul persan al căsătoriei fericite se țese nu numai din firele senine ale bucuriei și plăcerii, ci în aceeași măsură îi aparțin și culorile mai estompate ale suferinței, ale înfrânării, ale îngăduinței și iertării.

Recunoaște, așadar, că vei fi fericit atunci când îl vei face fericit pe celălalt, dacă uiți ceea ce ție îți este plăcut și urmărești ceea ce îi este plăcut celeilalte părți. Vei fi fericit dacă te pregătești pentru căsătorie cu convingerea că, acolo unde doi oameni trăiesc împreună, acolo sunt, vor fi, neapărat și fricțiuni pe care trebuie să le ungi din belșug cu uleiul îngăduinței.

Ai putea uita oare că legământul căsătoriei se face înaintea altarului? Iar altarul este locul sacrificiilor și este un permanent avertisment pentru ambele părți: fără sacrificiu reciproc nu există fericire!

"Iubiți-vă între voi cu dragoste frățească, pe întrecute" (Rom 12,10) spune undeva Sfânta Carte. Fiți prevenitori, atenți, amabili, intuind dorințele unul celuilalt, sacrificându-vă chiar propriile dorințe. Iar dacă așa gândiți amândoi, atunci prima piesă de mobilier familial, masa comună va fi solidă și se va adeveri cuvântul poetului:
Mă lauzi, dragă, zicând că sunt bun
Și s-ar putea să fiu, într-adevăr.
Dar ceea ce este bun în mine,
Din inima ta doar a izvorât.
Are oare pământul vreun merit
Că face flori și produce roade?
Și-un fir de iarbă numai ar putea crea,
Dacă raza de soare nu l-ar lumina?
(Petőfi)

Iată, aceasta înseamnă prima piesă de mobilă necesară familiei: masa familială comună.

II. Răstignitul familial

Însă ceea ce am spus până acum nu ar fi în stare să asigure singur fericirea netulburată a vieții de familie. Masa familială comună este, într-adevăr, o piesă de mobilier necesară pentru casa familiei fericite, dar nu este suficientă. Cel puțin tot atât de necesară este și piesa cealaltă: răstignitul.

A) Acest răstignit îl înțeleg și în sensul strict al cuvântului: în înțeles fizic.

a) Eu nu-mi pot imagina un sanctuar familial creștin autentic fără ca pe peretele său să nu stea la loc de cinste și sfânta cruce, care ne amintește permanent de moartea Domnului Cristos.

Crucea, prin aceea că ne duce în permanență cu mintea la pătimirile lui Isus Cristos și la sacrificiul său, se transformă în fortificatoarea căminului familial și în consolatoarea acestuia. De câte ori nu experimentează soții câtă dreptate are proverbul: "Fericirea vieții de căsătorie se clădește pe lucruri mari și se sfărâmă dacă este ciocnită de lucruri mici". Câtă boală, câte încercări nu deschid ușa familiei, câte lipsuri, câte neînțelegeri intervin și între soți, neînțelegeri în care numai spiritul crucii lui Isus Cristos poate da putere de depășire!

b) De câte ori nu experimentează soții câtă dreptate are un alt proverb: "Die Ehestand ist ein Kreuzorden" (Starea de căsătorit este un ordin cruciat), adică a fi căsătorit este similar cu a face parte dintr-un ordin cavaleresc cruciat; dar câtă binecuvântare se simte dacă în astfel de momente privirea lor poate întâlni crucifixul și dacă le vin în minte cuvintele înțelepte ale Mariei Tereza adresate fiicei sale Maria Cristina: "Vernachlässige nie die Pflichten der Religion; im Ehestande bedarf man mehr, als sonst des Gebetes un der Hilfe Gottes" (Să nu cumva să-ți neglijezi datoriile religioase căci, în căsătorie, mai mult decât oriunde, avem nevoie de rugăciune și de ajutorul lui Dumnezeu).

Într-adevăr, diferențele de păreri, fricțiunile, divergențele nu se pot ocoli acolo unde trăiesc mai mulți împreună, căci "oala și capacul ei de multe ori se ciocnesc". Însă dacă în astfel de cazuri privirea soților întâlnește crucifixul, de acolo ei aud avertismentul Sfintei Scripturi: "Purtați-vă unii altora poverile; astfel veți îndeplini legea lui Cristos" (Gal 6,2). Și atunci se împlinesc în ei și celelalte cuvinte ale Scripturii: "Domnul este cu voi când și voi sunteți cu el. De-l veți căuta, îl veți găsi, iar de-l veți părăsi, și el vă va părăsi" (2Cr 15,2).

B) Cu aceasta avem în față deja și acea reflecție mai adâncă pe care aș vrea s-o semnalez cu piesa de mobilier care este crucea familială, absolut necesară vieții de familie: gândirea religioasă autentică și înfrânarea, autoeducarea și stăpânirea de sine care izvorăsc din ea. Răstignitul să fie nu numai pe perete, ci să trăiască și în sufletul soților! De câte ori nu este nevoie de el, ca să asigure fericirea căsătoriei!

Amintesc doar câteva exemple:

a) Există perioade, uneori luni de zile lungi, poate chiar și ani, când soții trebuie să trăiască o viață atât de înfrânată ca și când nu ar fi soți; astfel, de pildă, este bolnavă cealaltă parte sau datoriile îl cheamă pentru un timp îndelungat departe de celălalt sau, din cauza unor lipsuri materiale, nu pot primi de la Dumnezeu mai mulți copii. Dacă în astfel de cazuri nu există înfrânarea necesară, religioasă, păcatul este ca și făcut, dar o dată cu el este pregătit și mormântul fericirii familiei!

Oare cine sunt aceia care pot înfăptui această înfrânare chinuitoare? Numai acei soți cărora răstignitul le trăiește și în suflet. Aceia din care lipsește gândirea religioasă profundă, desigur, vor găsi insuportabil de strâmt cadrul moral al căsătoriei!

b) Dar nu numai pe tărâm moral, ci și în ceea ce privește raporturile materiale, de câtă stăpânire de sine și înfrânare nu trebuie să dea dovadă, din cauza dificultăților mijloacelor de trai din zilele noastre!

În finalul oratoriului "Creațiunea" al lui Haydn se aude o exclamație de avertisment: "O, fericit cuplu, pe veci fericit, numai de nu v-ar înșela dorința greșită, ca să nu doriți mai mult decât aveți, și să nu voiți să știți mai mult decât trebuie".

"Să nu voiți să știți mai mult decât trebuie" - acest pericol nu amenință astăzi multă lume. Dar cu atât mai mult răstoarnă liniștea și armonia familiilor: "Să nu doriți să aveți mai mult decât aveți!"

Renunțare, modestie, îndestulare, mulțumire cu puțin... Care soție știe să facă acest lucru? Numai aceea în al cărei suflet locuiește iubirea lui Cristos care a renunțat. Cine nu a învățat aceasta de la Cristos cel modest, acela va deveni risipitor și pretențios peste măsură, lucru care sapă din nou groapa fericirii familiei.

c) Pentru ca mamele noastre să fie astfel de femei puternice, nu ar strica să amintim un pic și cultul marian, tocmai sub acest aspect.

Cultul marian este una dintre cele mai poetice și calde manifestări ale vieții religioase catolice. Însă pe sfânta Fecioară - din păcate - toate fetele și femeile și-o imaginează mereu într-o singură postură: în frumoasa mantie alb-albastră, cu părul blond buclat și cu ochii extaziați ridicați spre cer.

Aceasta nu este însă imaginea completă a figurii Maicii Domnului! Acesteia îi aparține și acea Marie care, neținând seamă de efort, urcă și coboară dealuri, străbate văi, numai ca să-i poată fi de ajutor Elisabetei în zilele ce vor urma după nașterea lui Ioan Botezătorul. Îi aparține și acea Marie care, cu zâmbetul pe față, îndură alături de pruncul ei și pentru el frigul grajdului din Betleem și privațiunile refugiului din Egipt. Și îi aparține și acea Marie care, cu eroism, stă de strajă sub crucea Fiului ei în agonie.

Iată, ce piesă de mobilier instructivă și necesară este crucea pentru căsnicia fericită!

d) Gândirea religioasă simbolizată de cruce este necesară încă într-o nouă semnificație: este necesară pentru asigurarea, cu reciprocitate, a vieții veșnice. Cel mai frumos, cel mai măreț rol pentru soți este să se frământe, și unul, și celălalt, nu numai pentru destinul vieții pământești al celuilalt, ci și pentru viața sa veșnică!

Acesta este unicul caz în care soției îi este permis să-și teamă soțul! Cel puțin așa învață sfântul Augustin când scrie astfel: "Femeile să-și teamă bărbații, dar nu din cauza trupului, ci pentru mântuirea lor veșnică. La aceasta vă îndemn, aceasta v-o recomand, aceasta v-o poruncesc: v-o poruncește episcopul, v-o poruncește Cristos prin mine!"

Mare bucurie este dacă soția îi poate spune soțului: "Ție îți datorez că am în viață un sprijin solid și că am copii atât de buni". Mare bucurie este și dacă soțul îi poate spune soției: "Ție îți datorez că am avut parte de o consoartă atât de înțelegătoare și de un cămin atât de cald". Dar bucurie și mai mare va fi dacă, odată, vor putea spune amândoi: "Ție îți datorez că am ajuns în viața veșnică".

* * *

Iubiți frați! Acum, la sfârșitul acestei predici, când trec prin fața ochilor mei toate exigențele necesare pentru fericirea căsniciei, trebuie să recunosc, într-adevăr, că nu este ușor a face căsătoria fericită.

Ca parte imparțială, ca preot la care vin adesea credincioșii cu necazurile și plângerile lor, trebuie să recunosc: Într-adevăr, nu este lucru ușor să fii soție bună! Nu e ușor să zâmbești mereu grațios, indiferent cât de obosit și de murdar vine soțul acasă. Nu e ușor nici să nu observi măcar cât este de pretențios și de nervos și, imediat, să-i împlinești toate mofturile, chiar și gândurile să i le ghicești. Nu este ușor să îngrijești totdeauna cu dragoste pe copii, indiferent cât este de murdar cel mic, cât este de obraznic cel mare și de zburdalnic cel mijlociu; indiferent cât este de agresiv adolescentul, chiar dacă se ceartă de zece ori pe zi cu frații săi și tot de atâtea ori trebuie să intervii cu răbdare și tact ca să faci pace între ei. Și apoi să te mai ocupi și de bucătărie, să te ocupi și de soț, să mai faci și curat, să fii și economă, să mai și speli, să mai și prinzi cu acul! Să te pricepi și la prezentare, și la ospitalitate... Într-adevăr, nu este ușor să fii soție bună!

Nu veți lua în nume de rău, nu-i așa, dacă voi spune și cealaltă jumătate a constatării: Nu este lucru ușor, într-adevăr, să fii și un soț bun!

Nu este ușor ca, oricât de grea ar fi viața azi, să faci rost de toate cele necesare familiei sub aspect material: acum ar trebui o haină nouă, acum ar trebui zugrăvit, acum ar trebui plătită taxa școlară pentru copii, acum ar trebui cutare, acum cutare... Și oricât te-ar absorbi grija pâinii de toate zilele, să găsești mereu timp ca tatăl să fie și al familiei, nu numai al serviciului; să știe să iasă împreună cu soția sa, să fie împreună cu copiii săi. Și oricât de mult ar simți povara vieții, să știe să renunțe, acasă, la orice amărăciune și nervozitate; să poată să nu observe când prânzul întârzie un pic, să nu ridice pretenții dacă mâncarea preferată nu prea a reușit, să ia la rând, cu răbdare, mereu, pe copiii săi neastâmpărați... Într-adevăr, nu este ușor să fii soț bun!

Ei bine, iubiți frați, dacă nu este ușor nici pentru soție și nici pentru soț, atunci ce urmează? Urmează necesitatea de a asigura ajutorul unui al treilea: ajutorul Dumnezeului celui puternic care îi unește pe soți în căsătorie.

Și iată învățătura finală a predicii de astăzi:

Secretul final al căsniciei fericite este: două căi umane care se întâlnesc în mâinile lui Dumnezeu; două destine umane care devin confluente din voința lui Dumnezeu; două inimi umane care bat în ritmul lui Dumnezeu; două vieți umane pe care le ține împreună mâna paternă a lui Dumnezeu! Amin
cuprins cuprins



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat