Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

Căsătoria creștină, de Toth Tihamer

Carte apărută la Editura Presa Bună, Iași - 2002

cuprins cuprins

Capitolul IV
Pregătirea pentru căsătorie

I. Pregătirea îndepărtată pentru căsătorie
   A) Să-i învățăm pe copii autocontrolul
   B) Să-i obișnuim pe copiii noștri și cu simplitatea, cu modestia, cu reducerea pretențiilor
   C) Să ne obișnuim copiii cu viața morală, cu viața curată!

II. Pregătirea mai apropiată pentru căsătorie
   A) Perioada de logodnă este timpul autoexaminării
   B) Perioada de logodnă este perioada de cunoaștere a partenerului
   C) Biserica se preocupă de cei doi tineri în perioada de logodnă?


Iubiți frați în Cristos!

Un proverb spune că la copilul mic și grijile sunt mici, la copilul mare și grijile sunt mari. Păcat că proverbul nu continuă pentru a vedea că cea mai mare grijă este atunci când copilul mare a ajuns tânăr matur sau tânără matură și vrea să zboare din cuibul familiei ca să deschidă porțile unui nou sanctuar familial. Acum prinde, într-adevăr, grija cea mai mare inima bunilor părinți: oare va fi fericită căsătoria aceea pe care vrea s-o încheie fiul sau fiica lor înaintea altarului?

Nu există părinte de familie care, cu inimă strânsă, să nu se gândească la apropiata căsătorie a copilului său, dar - din păcate - sunt mulți aceia care se mulțumesc să aștepte acest noroc nesigur, în loc ca, prin educație înțeleaptă și sistematică, să asigure fericirea viitoarei căsătorii a copiilor lor.

Pentru o căsătorie fericită trebuie și educație și tocmai această educație o neglijează cei mai mulți părinți. Îi învață pe copii maniere elegante, îi învață pedanterie și dichis, îi învață sport, dans, limbi străine și muzică - numai ceea ce este cel mai important nu-i învață: pregătirea pentru viața de căsătorie fericită. Iar viața de căsătorie fericită are nevoie de două feluri de pregătire: îndepărtată și apropiată. Dacă în predica de astăzi mă opresc asupra acestor elemente, o fac pentru ca părinții să se ajute și de acestea, pentru a le asigura copiilor lor căsnicia fericită și armonioasă.

I. Pregătirea îndepărtată pentru căsătorie

Dintre amănuntele pregătirii îndepărtate pentru căsătorie trebuie să mă opresc mai cu seamă asupra a trei idei care sunt absolut necesare pentru o viață fericită de familie. Acestea sunt: autocontrolul, simplitatea și viața curată. Toate trei sunt niște virtuți atât de prețioase, încât fără ele viața fericită de familie nici nu se poate imagina.

A) Așadar, înainte de toate, afirm că acel părinte, care îi crește într-un autocontrol serios, își pregătește copiii pentru o căsătorie fericită. De argumentat această afirmație cred că nici nu e nevoie.

Ce este viața de căsnicie? Este o viață de comunitate. Iar viața de comunitate nu se poate imagina fără stăpânire de sine, fără iertare și trecere cu vederea.

Viața comunitară, într-adevăr, cere multă iertare și putere de stăpânire. Și cauza decisivă a multor tragedii matrimoniale stă tocmai în aceea că soții nu au fost obișnuiți din copilărie să se controleze, să respecte voința altora. Nu mai trebuie să spun cât de mult este amenințat de acest pericol mai ales copilul unic, care nu are frați și care s-a obișnuit în toate să se caute pe sine și propriile sale mofturi.

Acela care în căsnicie se caută pe sine, care se preocupă numai de interesele sale, de avantajele proprii, de fericirea proprie, nu va avea o viață de căsătorie armonioasă, deoarece va fi urmărit permanent de ispita de a vedea în soțul, respectiv în soția sa, numai un obiect de desfătare, un instrument care asigură propria sa delectare. Ori temelia armoniei vieții de familie este recunoașterea și a celeilalte părți ca persoană, ca o individualitate, ca voință, ca persoană juridică; adică mă căsătoresc nu ca să fiu fericit, ci ca să fac fericit pe altul și în aceasta să-mi găsesc și eu fericirea!

B) Nu este mai puțin important însă, mai ales în vremurile noastre, să-i obișnuim pe copiii noștri și cu simplitatea, cu modestia, cu reducerea pretențiilor.

a) Ceea ce este adevărat, este adevărat: trebuie să recunoaștem cu durere că una dintre piedicile căsătoriei este și lipsa de locuință, lipsa de posibilități materiale, lipsa de cele necesare pentru trai, venitul foarte mic. Acest lucru este adevărat. Să completăm însă propoziția: nu face imposibilă căsătoria numai faptul că venitul multor oameni este foarte mic, ci și faptul că pretențiile unora sunt foarte mari. Și acum să nu se supere stimatele mele ascultătoare - cine nu se simte în cauză, să nu dea atenție - dacă o spun deschis: mai cu seamă unele femei au pretenții ieșite din comun.

Trebuie ținut cont neapărat de faptul că astăzi, în cele mai multe cazuri, un bărbat ajuns la vârsta căsătoriei nu are atâția bani câți poate cheltui o nevastă amatoare de cafea, care frecventează balurile, tot timpul machiată, cu manichiura și coafura mereu la ultima modă, versată în companii de teatru și anturaje, neinteresată însă în cele ale gospodăriei, ale bucătăriei și îngrijirii copiilor! Atenție! dacă salariul este mic, pretențiile nu pot fi mari!

În schimb, dacă un tânăr găsește o fată gospodină, modestă și pricepută, care, pe lângă știință și inteligență, este și muncitoare, are și gust, este și economă, o poate lua imediat, fără să se mai întrebe dacă este și salariată.

b) Bine - spun în replică la toate acestea destule fete - dacă noi ne arătăm față de tineri atât de înapoiate, de învechite, ne comportăm după manierele secolului trecut, nu ne vom mărita niciodată. Priviți și vedeți cu cine se distrează cel mai mult tinerii! Nu cu fetele gospodine și modeste, ci cu cele bine vopsite, care știu să flirteze bine, care știu să se facă dorite".

Astfel se scuză multe fete cu suflet bun - deși, dacă ar urmări un pic lucrurile, și-ar da seama că nu au dreptate. Tinerii, într-adevăr, se distrează cu plăcere cu astfel de fete cu o anumită trecere, dar nu și le iau de neveste! Și au dreptate, căci a lua de soție o fată care vede sensul și conținutul vieții într-o continuă distracție înseamnă o adevărată catastrofă.

Iar pe aceste fete, care nu sunt nici cochete, nici limbute, nici cu părul vopsit, poate nici bogate, ci școlite, amabile și gospodine, le consolează, desigur, o analogie a unui scriitor italian spiritual, care aseamănă calitățile fetelor cu diferitele tipuri de ceasuri:
- Fetele la modă, dichisite și cochete, sunt precum ceasul din turn: toți îl privesc, dar nimeni nu are nevoie de el.
- Fetele frumoase, pline de mândrie, înfumurate, sunt ca și ceasurile muzicale: la început ne distrează, după aceea însă devin plicticoase pentru toată lumea.
- Fetele bogate sunt precum ceasul de aur: abia îl vede omul și imediat se interesează: cât costă?
- Fetele limbute, flecare, bârfitoare sunt precum ceasul deșteptător: terorizează timpanul.
- Iar fetele gospodine? Fetele gospodine sunt precum ceasul cu pendulă: sunt încete, dar se poate conta pe ele...

Să tragem deci învățătura: din copiii obișnuiți să fie modești și simpli se formează și soții fericiți, chiar în condiții de viață mai modeste.

C) Pe lângă autocontrol și modestie - ba chiar înaintea lor - părinții și educatorii trebuie să mai țină cont încă de un amănunt ce nu poate fi neglijat: să ne obișnuim copiii cu viața morală, cu viața curată!

Indiferent ce concepție are cineva, creștină sau de altă formare religioasă, fie el credincios sau necredincios, nu poate tăgădui nimeni că tinerețea trăită în castitate, în abstinență perfectă este cea mai bună pregătire pentru o căsătorie fericită și este zestrea cea mai prețioasă a căsătoriei.

Viața morală, viața curată este valoarea culturală cea mai mare și pentru faptul că ea este școala fără pereche a voinței; și pentru că ea îl obișnuiește pe om cu autocontrolul atât de necesar și în viața de căsătorie; și pentru faptul că ea le dovedește celor neîncrezători că sexualitatea este departe de a fi totul pentru o viață umană cu conținut bogat.

Toate acestea le-am știut și până acum.

În vremurile noastre însă mai există un factor mai nou care le pretinde tinerilor castitate perfectă până la altarul cununiei. Și aceasta este: eugenetica. Adică acea știință mai nouă din cercetările căreia rezultă tot mai limpede că sângele tânăr curat, neinfectat este cea mai mare binecuvântare și cea mai mare comoară pe care o pot aduce tinerii soți noii familii pe care o fondează. Și, fiindcă din acest punct de vedere, asupra părinților apasă o responsabilitate mult prea mare în ceea ce privește copiii, îngăduiți-mi, iubiți frați, să scot în evidență acum această dublă obligație a părinților.

a) Prima: Părinți, învățați-vă copiii!

În timpul adolescenței atât băieții, cât și fetele observă în propria lor ființă simptome biologice necunoscute. Cine îi va îndruma în acești ani tulburi? Cine îi va ajuta să se înțeleagă pe sine și să înțeleagă tainicele mutații fizice și psihice prin care, din voința sfântă a Creatorului, trebuie să treacă în acești ani ai evoluției? Acestea toate sunt obligații ale părinților.

Cine să-i spună, dacă nu mama, acelui adolescent sau acelei adolescente ce este acea nouă întâmplare fiziologică firească, pe care o aduce cu sine evoluția și despre care trebuie să ia cunoștință cu calm și cu emoție sfântă?

Cine să-i spună tânărului adolescent, mare de-acum, cum să gândească despre fată, iar fetei cum să gândească despre băiat, dacă nu mama? Ea trebuie să sădească în sufletul copiilor ei acea plantă din care va crește prețuirea ideală, respectul pedant, buna-cuviință, amabilitatea și atenția față de sexul opus.

Și cine le va spune copiilor mari, dacă nu părinții, că nu există morală dublă nici înainte de căsătorie, nici în ea! Că mirele și mireasa sunt supuși acelorași legi morale și că și soțul este legat de aceleași legi ca și soția! O, dacă toți oamenii ar înțelege, ar îndrăgi și ar păstra aceste norme, cu cât ar fi căsniciile mai fericite, mai armonioase, mai frumoase - și cu cât ar fi mai sănătoși soții și copiii lor deopotrivă! Știți că atunci ar dispărea boli groaznice de pe fața pământului? Știți că atunci ar înceta tragediile care storc lacrimi de disperare din ochii femeilor, ai mamelor decepționate, ai soților înșelați? Și știți că ar fi de prisos orice lozincă eugenetică?

Iar dacă vreun părinte ar voi să dejoace această obligație sub pretextul că "este foarte delicat și greu de vorbit despre aceasta", aceluia îi dau spre reflecție numai o singură imagine: sufletul copilului este ca și iedera; îi place să se prindă de tulpina stejarului pentru a se putea înălța cât mai sus pe trunchiul său; dacă nu găsește însă un stejar, se mulțumește și cu un stâlp putred și murdar, cu niște ziduri igrasioase, cu niște dărâmături; de el se prinde și apoi are aceeași soartă a putregaiului, a igrasiei, a ruinelor!

b) În al doilea rând: Părinți, ajutați-vă copiii!

Aici nu ajunge numai știința: să știe; aici totul depinde de tăria de voință. Asistați-i deci, stați lângă ei și inițiați-i să folosească toate mijloacele naturale și supranaturale care îi ajută în viața de continență, la trăirea tinereții curate.

Sunt necesare și mijloacele naturale cum sunt, de exemplu, înnobilarea vieții sentimentale, antrenarea sobră a trupului, permanenta ocupație, antrenarea voinței. Dar chiar dacă facem toate acestea, încă tot nu ne putem atinge scopul fără ajutorul mijloacelor supranaturale, adică primirea deasă a sfintelor taine și viața religioasă intensă. Să ascultăm, așadar, cuvintele sfântului Augustin: "O Doamne, dragostea mea, aprinde-mă! Tu ne poruncești înfrânare: dă-mi ceea ce-mi poruncești și poruncește-mi ce vrei" (Conf. X,29).

Vizavi de falsa filozofare a lumii seducătoare și mincinoase de azi, să-i învățăm pe copii să creadă și să se încreadă. Să creadă și să se încreadă în faptul că se poate păstra continența morală perfectă până la cununie, deoarece o cere acel Dumnezeu care cunoaște firea umană, îi cunoaște și instinctele și dorințele, dar cunoaște și voința omului precum și puterea ajutătoare a harului supranatural. Dar să nu încetăm a accentua că adevărata libertate și-o câștigă numai acela care știe să se facă liber și față de pretențiile oarbe ale instinctelor. Nici nu ne putem imagina câtă putere capătă tânărul în lupta sa pentru castitate, dacă reușim să-i prezentăm astfel această datorie: gustă și savurează bucuria victoriei pe care o vei simți atunci când vei reuși să te eliberezi din lanțurile de sclav ale înclinării spre rău și să zbori spre libertatea vieții curate!

Iată cu câtă înțelepciune și cu câtă iubire trebuie să facă părinții pregătirea îndepărtată a copiilor lor pentru căsătorie.

II. Pregătirea apropiată pentru căsătorie

Pregătirea apropiată de acum n-o mai fac părinții, aceasta este treaba tinerilor. Iar la aceasta ajută un așezământ cu totul special: logodna.

Creștinismul sfânt se îngrijește cu o cucernicie și cu un tact cu totul deosebit de perioada logodnei. Această perioadă nu este timpul desfătării, nu a visărilor nebune, ci a examinării proprii și a partenerului.

A) Perioada de logodnă este timpul autoexaminării, o autoexaminare care trebuie făcută chemând în mod special în ajutor pe Dumnezeu. Oare există o clipă mai importantă în viață, în care omul să aibă mai mare nevoie de îndrumarea lui Dumnezeu, ca aceea a alegerii partenerei de viață? Nu acest lucru vrea să-l exprime și proverbul rusesc? "Pleci la război? Roagă-te o dată. Pleci pe mare? Roagă-te de două ori. Te căsătorești? Roagă-te de trei ori!"

a) Este imposibil ca un tânăr serios care se află în pragul căsătoriei să nu-și facă un examen serios de conștiință; el se angajează la niște responsabilități uriașe.

Îmi fac un cămin. Va trebui să am grijă de o soție și de niște copii. Trebuie să mă mulțumesc cu o bucurie liniștită și curată. Va trebui să muncesc cu dăruire. Va trebui să renunț adesea la multe lucruri... Aceasta este prima parte a examenului de conștiință.

Dar ce gânduri înălțătoare și încurajatoare găsesc în cea de a doua parte! Voi fi conducătorul responsabil al unei mici și fericite țări. Din munca mea va trăi familia. Din iubirea mea se va clădi noua viață. Eu fac fericit acest mic cuib... Va fi greu, va fi o sarcină dură, va fi un veșnic sacrificiu, dar toate acestea vor fi răsplătite însutit când voi auzi cuvântul fermecător: "Tată! Tăticule!"

b) Și este imposibil ca atunci când o fată serioasă se află la un pas de căsătorie să nu-și facă un examen asemănător de conștiință. Căci aceea care vrea să se mărite numai pentru a nu rămâne fată bătrână, aceea ar face mai bine să nu se mărite.

Ea trebuie, într-adevăr, să se gândească bine: voi putea fi eu o soție bună, o mamă bună, o bună gospodină? Există în mine atâta fidelitate și iubire, atâta spirit de sacrificiu și dor de muncă, atâta sete de viață și putere de iertare, atâta căldură și iubire de Dumnezeu, necesare toate pentru împlinirea acestei întreite obligații: soție, mamă, gospodină? Există în mine mai multă gingășie decât vanitate? Îmi place mai mult să fiu acasă decât să mă afișez în lume? Va fi greu, voi avea obligații dure, va fi un veșnic sacrificiu, dar toate jertfele mele, toate nopțile nedormite, toată munca îmi vor fi de mii de ori răsplătite când voi auzi cuvintele: "Mamă! Mămică!"

Perioada de logodnă este, așadar, perioada de autoexaminare.

B) Perioada de logodnă este, în același timp, perioada de cunoaștere a partenerului.

a) Căsătoriile pot fi nereușite din mai multe motive. Dintre toate însă cea mai frecventă este graba; căsătoria făcută în pripă, fără cumpănire. Ieri s-au văzut pentru prima dată, astăzi se plac, mâine se căsătoresc. Jură "fidelitate veșnică", dar nu știu cui! Nu știu ce fire are celălalt, ce gândește el despre viață, ce înclinații are, ce defecte, ce planuri are... Este oare admis să se pornească în viață cu atâta ușurătate? Se poate permite încheierea căsătoriei în pripă, după elanul îmbătător al unei nopți de dans?

b) Biserica a instituit perioada de logodnă cu scopul ca respectivii să reflecteze temeinic la pasul ireversibil pe care-l fac și ca să aibă posibilitatea să-și cunoască reciproc nu numai fața de sărbătoare, ci și pe cea cotidiană.

Poetul german Hebbel are o poezie instructivă "Liebesprobe", în care o sfătuiește pe fată să-și încredințeze inima numai acelui băiat care știe să rupă un crin cu atâta dibăcie și gingășie, încât din cupa sa să nu cadă nici măcar o picătură de rouă. Ce simbol profund se ascunde în această cugetare aleasă! Ce avertisment! Tineri, nu uitați să doriți unul din partea celuilalt multă gingășie și delicatețe sufletească!

Da, acest lucru este important, nu ce spune despre logodnicul tău astrologul sau țiganca ghicitoare în cărți! E de necrezut: există oameni care întreabă papagalul sau șoarecele alb, care-i scoate planeta, dacă îi va reuși căsătoria sau nu.

Prin urmare, potrivit gândirii Bisericii, perioada logodnei are drept scop să le dea tinerilor timp pentru a se cunoaște reciproc și a se convinge că și unul și celălalt au calitățile, împlinesc condițiile care asigură reușita căsătoriei. Care sunt aceste calități, care sunt aceste condiții vom vedea data viitoare, căci astăzi mai avem de dezvoltat o idee referitoare la logodnă.

C) Oare nu este interesant faptul că Biserica, deși se bucură de copiii ei care ajung în pragul căsniciei fericite, totuși, cu îngrijorare - mulți spun chiar cu scrupulozitate - se preocupă de ei în perioada de logodnă?! Ea vrea cu adevărat, pe de o parte, ca în timpul perioadei de logodnă cei logodiți să se cunoască reciproc mai bine, pe de altă parte însă, le interzice în mod categoric multe lucruri la care inima aprinsă a logodnicilor nu poate renunța decât silită.

a) Mulți nu înțeleg acest lucru. Mulți se plâng cu amărăciune că "Biserica nu are încredere în ei", că "Biserica îi bănuiește de rele", altcumva nu le-ar cere să nu să se întâlnească decât în prezența părinților sau a cunoscuților și nu în doi, în locuri izolate. Pentru ce nu aș putea pleca împreună cu logodnica mea în excursie de sfârșit de săptămână sau în turnee mai lungi? Pentru ce nu am putea noi rămâne singuri între noi? Atâta încredere nu are în mine religia mea? - spun cu amărăciune atâția tineri, băieți și fete.

Nu în tine, X sau Y, nu are Biserica încredere, ci în om, în firea slabă, înclinată spre păcat a omului. Dacă tu și logodnicul tău ați fi câte un buștean, Biserica nu s-ar împotrivi, cu siguranță, la excursiile în doi, la mersul pe motocicletă în doi, la trasul cu barca în doi, la week-end-ul în doi. Însă, fraților, tinerii mei frați, voi nu sunteți bușteni! Voi sunteți oameni! Credeți experienței de două mii de ani a Bisericii! Credeți că, oricât de ideală și curată ar fi iubirea voastră, în adâncul inimii fiecărui om - și a voastră - bântuie porniri primejdioase. Biserica voastră, prin aceste dispoziții, aparent foarte severe, nu vrea decât să vă apere de declanșarea acestor porniri sălbatice ținute în frâu.

b) "Totuși este mult prea puțin ceea ce religia noastră le îngăduie logodnicilor! Le îngăduie ca la întâlnire sau la despărțire, să se sărute cu mult respect unul cu celălalt. Atâta tot! Altceva nimic! Dacă eu nu-mi voi exprima și în alt mod iubirea față de logodnicul meu, el va pleca și mă va părăsi..."

Dimpotrivă, logodnica poate câștiga cea mai mare încredere și respect, din partea unui tânăr serios, tocmai cu acest comportament sobru, reținut. Acum încă nu-i aparțin definitiv, deci nu sunt încă a lui, tocmai de aceea mă controlez cu atenție și mă comport și față de el cu reținere. Astfel poate și el avea încredere în mine că atunci când voi fi a lui, atunci voi fi, într-adevăr, numai a lui, nu și a altuia! I-am dovedit cât pot fi de tare...

Spuneți-mi, nu așa ar trebui să gândească toți logodnicii creștini?

* * *

Iubiți frați! Atunci când oamenii se căsătoresc, și Biserica, și statul înscriu evenimentul în registre matricole mari, iar statisticienii, la sfârșitul anului, prind în rubrici numerice câte căsătorii au fost încheiate, la ce vârste, ce fel de cetățenie au, căror clase sociale aparțin etc.

Statistica însă nu vorbește despre dimensiunea bucuriei sau a tristeții, a fericirii sau a tragediei pe care o semnifică aceste cifre. Căci cine poate cunoaște acele lacrimi mute pe care trebuie să le verse în nopțile de nesomn acele cupluri tinere? Cine poate cunoaște groaznica ereditate pe care o vor târî după ei copii și nepoți cu organismul nenorocit, numai pentru că unul sau celălalt dintre părțile ce se pregătesc pentru căsătorie, sau poate amândoi, nu au trăit înainte de căsătorie așa cum ar fi trebuit să trăiască, potrivit poruncilor lui Dumnezeu?

O, voi, fraților, care cu ușurință vă exprimați nemulțumirea față de severitatea Bisericii noastre, că nu vă permite "să vă trăiți viața, să vă distrați" și în afara cadrului căsătoriei, voi toți aceia la urechile cărora se șoptesc lozinci seducătoare ca acestea: "cuplu de prietenie", "căsătorie de probă", "căsătorie de week-end", priviți la o floare splendidă, scăldată în soarele de primăvară, priviți cum se așază fluturele pe ea și... soarbe, îi bea nectarul... Dar nectarul se termină repede... fluturele se mută pe altă floare, găsește ușor și o mie de flori - dar floricica pe care o priviți rămâne singură, părăsită, închisă în sine își pleacă palidă căpușorul și în părăsirea sa se ofilește, se sfârșește... ca și acea floare a arborelui omenirii care, de asemenea, a fost frumoasă și tânără, dar a voit să-și savureze tinerețea împotriva poruncilor lui Dumnezeu.

Băieți, fete, tinerii mei frați, această imagine dureroasă să vă vină în minte înainte de a vă deschide gura pentru a vă plânge împotriva poruncii a VI-a a lui Dumnezeu sau înainte de a escalada cu stupiditate interdicția din partea lui Dumnezeu...

Nu pot încheia însă predica de astăzi cu acest acord atât de dureros! Să ascultăm, așadar, binecuvântarea pe care o rostește psalmistul asupra familiei omului temător de Dumnezeu: "Fericit este omul care se teme de Domnul, care umblă pe căile lui! Te vei hrăni din munca mâinilor tale, fericit ești și bine îți va fi. Femeia ta va fi ca o viță roditoare înlăuntrul casei tale; fiii tăi, ca mlădițele de măslin împrejurul mesei tale. Iată, așa va fi binecuvântat omul care se teme de Domnul. Să te binecuvânteze Domnul din Sion... și să vezi pe fiii fiilor tăi" (Ps 128/127). Amin.
cuprins cuprins



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat