Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media

Papa Leon al XIV-lea: Jubileul Lumii Educației - Sfânta Liturghie și proclamarea ca "învățător al Bisericii" a Sfântului John Henry Newman (Solemnitatea Tuturor Sfinților, 1 noiembrie 2025)

În această Solemnitate a Tuturor Sfinților, este o mare bucurie să-l înscriem pe Sfântul John Henry Newman printre învățătorii Bisericii și, în același timp, cu ocazia Jubileului Lumii Educației, să-l numim co-patron, împreună cu Sfântul Toma de Aquino, al tuturor celor implicați în procesul educațional. Impunătoarea statură culturală și spirituală a lui Newman va folosi drept inspirație noilor generații cu inimă însetată de infinit, disponibile pentru a realiza, prin cercetare și cunoaștere, acea călătorie care, așa cum spuneau anticii, ne face să trecem per aspera ad astra, adică prin dificultăți până la stele.

Viața sfinților ne mărturisește, de fapt, că este posibil să trăim cu pasiune în mijlocul complexității prezentului, fără a lăsa deoparte mandatul apostolic: "Străluciți ca stelele în lume" (Fil 2,15). Cu această ocazie solemnă, doresc să repet educatorilor și instituțiilor educaționale: "Străluciți astăzi ca stelele în lume", grație autenticității angajării voastre în căutarea corală a adevărului, în împărtășirea sa coerentă și generoasă, prin slujirea adusă tinerilor, în special celor săraci, și în experiența cotidiană că "iubirea creștină este profetică, face minuni" (cf. Exortația apostolică Dilexi te, 120).

Jubileul este un pelerinaj în speranță, iar voi toți, în marele domeniu al educației, știți bine cât de mult speranța este o sămânță indispensabilă! Când mă gândesc la școli și la universități, le consider laboratoare de profeție, unde speranța este trăită și încontinuu relatată și repropusă.

Acesta este și sensul Evangheliei Fericirilor proclamată astăzi. Fericirile poartă în sine o nouă interpretare a realității. Ele sunt calea și mesajul lui Isus educatorul. La prima vedere, pare imposibil a-i declara fericiți pe săraci, pe cei cărora le este sete și foame de dreptate, pe cei persecutați sau pe făcătorii de pace. Dar ceea ce pare de neconceput în gramatica lumii se umple de sens și de lumină în apropierea Împărăției lui Dumnezeu. În sfinți vedem această împărăție apropiindu-se și devenind prezentă printre noi. Sfântul Matei prezintă pe bună dreptate Fericirile ca o învățătură, portretizându-l pe Isus ca un Învățător care transmite o nouă viziune asupra lucrurilor și a cărui perspectivă coincide cu drumul său. Fericirile, însă, nu sunt o învățătură în plus: sunt învățătura prin excelență. De asemenea, Domnul Isus nu este unul dintre mulți învățători; este Învățătorul prin excelență. Mai mult, este Educatorul prin excelență. Noi, discipolii săi, suntem la școala sa, învățând să descoperim în viața sa, adică în calea parcursă de el, un orizont de sens capabil să lumineze toate formele de cunoaștere. Fie ca școlile și universitățile noastre să fie mereu locuri de ascultare și de practică a evangheliei!

Provocările actuale pot părea uneori superioare capacităților noastre, dar nu este așa. Să nu permitem pesimismului să ne învingă! Îmi amintesc ceea ce a subliniat iubitul meu predecesor, Papa Francisc, în discursul său adresat Primei Adunări Plenare a Dicasterului pentru Cultură și Educație: adică trebuie să lucrăm împreună pentru a elibera omenirea de întunericul nihilismului care o înconjoară, care este poate cea mai periculoasă boală a culturii contemporane, deoarece amenință să "șteargă" speranța[1]. Referința la întunericul care ne înconjoară ne aduce aminte de unul dintre cele mai cunoscute texte ale Sfântului John Henry, imnul Lead, kindly light ("Condu-mă, lumină blândă"). În acea rugăciune foarte frumoasă, ne dăm seama că suntem departe de casă, că picioarele noastre șovăie, că nu reușim să descifrăm cu claritate orizontul. Dar nimic din toate acestea nu ne blochează, pentru că am găsit Călăuza: "Condu-mă, Tu, Lumină blândă, prin întunericul care mă înconjoară; fii tu cea care mă conduce! – Lead, kindly Light. The night is dark and I am far from home. Lead Thou me on!".

Este sarcina educației să ofere această Lumină Blândă celor care altminteri ar putea rămâne închiși de umbrele deosebit de insidioase ale pesimismului și fricii. Din acest motiv, aș vrea să vă spun: să dezarmăm falsele motive ale resemnării și neputinței și să răspândim în lumea contemporană marile motive ale speranței. Să contemplăm și să indicăm constelațiile care să transmită lumină și orientare în acest prezent întunecat de atâtea nedreptăți și incertitudini. De aceea, vă încurajez să faceți din școli, din universități și din fiecare instituție de învățământ, chiar și cele informale și de stradă, pragurile unei civilizații a dialogului și a păcii. Prin viețile voastre, lăsați să transpară acea "mulțime imensă" despre care ne vorbește Cartea Apocalipsului în liturgia de astăzi, "pe care nimeni nu o putea număra, din orice neam, seminție, popor și limbă" care "stăteau înaintea Mielului" (7,9).

În textul biblic, un bătrân, observând mulțimea, întreabă: "Cine sunt aceștia și de unde vin?" (Ap 7,13). În acest sens, chiar și în domeniul educațional, privirea creștină se oprește asupra "celor care au ieșit din strâmtoarea cea mare" (v. 14) și recunoaște în ei chipurile atâtor frați și surori de orice limbă și cultură, care au intrat în viața deplină prin poarta strâmtă a lui Isus. Și astfel, încă o dată, trebuie să ne întrebăm: "Nu sunt oare persoane umane cei mai puțin înzestrați? Nu au cei slabi aceeași demnitate ca noi? Sunt cei născuți cu mai puține oportunități mai puțin valoroși ca ființe umane, trebuie ei pur și simplu să supraviețuiască? Valoarea societăților noastre depinde de răspunsul nostru la aceste întrebări și depinde de el și viitorul nostru" (Exortația apostolică Dilexi te, 95). Și adăugăm: de acest răspuns depinde și calitatea evanghelică a educației noastre.

Printre moștenirile durabile ale Sfântului John Henry se numără, în acest sens, câteva contribuții foarte semnificative la teoria și la practica educației. "Dumnezeu – scria el – m-a creat pentru a-i aduce un serviciu specific. Mi-a încredințat o sarcină pe care nu a încredințat-o nimănui altcuiva. Am o misiune: poate că nu o voi cunoaște în această viață, dar îmi va fi revelată în următoarea" (Meditations and Devotions, III, I, 2). În aceste cuvinte, găsim exprimat în mod splendid misterul demnității fiecărei persoane umane și, de asemenea, cel al varietății darurilor împărțite de Dumnezeu.

Viața se luminează nu pentru că suntem bogați sau frumoși sau puternici. Se luminează atunci când unul descoperă acest adevăr înlăuntrul său: sunt chemat de Dumnezeu, am o vocație, am o misiune, viața mea folosește la ceva mai mare decât mine! Fiecare creatură are un rol de desfășurat. Contribuția pe care fiecare o are de oferit este de valoare unică, iar sarcina comunităților educaționale este aceea de a încuraja și a valoriza această contribuție. Să nu uităm: în centrul parcursurilor educaționale nu trebuie să fie indivizi abstracți, ci persoanele în carne și oase, în special cei care par a avea performanțe sub așteptări, conform parametrilor unei economii care exclude și ucide. Suntem chemați să formăm persoane, pentru ca să strălucească precum stelele în demnitatea lor deplină.

Putem spune, așadar, că educația, dintr-o perspectivă creștină, îi ajută pe toți să devină sfinți. Nimic mai puțin. Papa Benedict al XVI-lea, cu ocazia călătoriei sale apostolice în Marea Britanie din septembrie 2010, în timpul căreia l-a beatificat pe John Henry Newman, i-a invitat pe tineri să devină sfinți cu aceste cuvinte: "Ceea ce Dumnezeu dorește mai mult decât orice altceva pentru fiecare dintre voi este să deveniți sfinți. El vă iubește mult mai mult decât vă puteți imagina și vă vrea binele"[2]. Aceasta este chemarea universală la sfințenie pe care Conciliul al II-lea din Vatican a făcut-o parte esențială a mesajului său (cf. Lumen gentium, capitolul V). Iar sfințenia este propusă tuturor, fără excepție, ca un drum personal și comunitar trasat de Fericiri.

Mă rog ca educația catolică să ajute pe fiecare să-și descopere propria chemare la sfințenie. Sfântul Augustin, pe care Sfântul John Henry Newman îl aprecia foarte mult, a spus odată că noi suntem colegi de studiu care au un singur Învățător, a cărui școală este pe pământ și a cărui catedră este în cer (cf. Sermo 292,1).

LEO PP. XIV

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Francisc, Discurs adresat participanților la prima Adunare Plenară a Dicasterului pentru Cultură și Educație (21 noiembrie 2024).

[2] Benedict al XVI-lea, Discurs adresat studenților, Twickenham – Regatul Unit, 17 septembrie 2010.




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat