Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Dumnezeu l-a trimis în inimile noastre pe Duhul Fiului său

A doua predică de Advent 2021 a card. Raniero Cantalamessa (10 decembrie 2021)

În 1882, arheologul William M. Ramsay a descoperit la Hierapolis, în Frigia, o inscripție greacă antică. Piesa a fost donată de sultanul Abdul Hamid Papei Leon al XIII-lea în 1892, cu ocazia jubileului său. De la Muzeul Lateran ea a trecut după aceea la Muzeul Pius Creștin.

Epitaful - definit de istorici "istoria inscripțiilor creștine" - conține testamentul spiritual al unui episcop cu numele Aberciu care a trăit pe la sfârșitul secolului al II-lea. În el, autorul rezumă toată experiența sa de credință creștină. Face asta în limbajul impus în acel timp de "disciplina enigmatică", adică folosind metafore și expresii, al căror sens numai creștinii puteau să-l înțeleagă, fără a se expune pe ei înșiși și pe alții la derâdere și la persecuție. S-o ascultăm în partea care ne interesează mai de aproape:

"Eu, pe nume Aberciu, [sunt] discipol a păstorului curat cu ochii mari care paște turme de oi pe munți și pe câmpii... El m-a învățat scripturile demne de credință; m-a trimis la Roma ca să contemplu să văd palatul regal și să văd o regină cu haine și încălțăminte de aur; eu am văzut acolo un popor care poartă un sigiliu strălucitor. Am vizitat și câmpia Siriei și toate cetățile sale și, dincolo de Eufrat, Nisibi. Peste tot am găsit frați..., îl aveam pe Paul cu mine, și Credința m-a condus peste tot și mi-a dat de mâncare un Pește foarte mare, curat, pe care Fecioara curată l-a zămislit și pe care ea [Credința] obișnuiește să dea de mâncare în fiecare zi credincioșilor săi prieteni, având un vin excelent pentru care obișnuiește să-l dăruiască împreună cu pâinea"[1].

Păstorul "cu ochi mari" este Isus, scripturile sunt Biblia, regina cu haine de aur (aluzie la Ps 45,10) este Biserica, sigiliul este botezul; Paul este desigur apostolul, peștele, ca în atâtea mozaicuri antice, îl indică pe Cristos, Fecioara curată este Maria; pâinea și vinul sunt Euharistia. În ochii lui Aberciu, Roma nu este atât capitala imperiului (care și în acel moment era la apogeul puterii sale), ci "palatul regal" al unei alte împărății, centrul spiritual al Bisericii.

Ceea ce impresionează în acest testament este prospețimea, entuziasmul și uimirea cu care Aberciu privește lumea nouă pe care credința i-a deschis-o larg în față. Pentru el toate acestea nu sunt cu adevărat ceva previzibil! Este adevărata noutate a lumii și a istoriei. Tocmai pentru acest motiv l-am amintit: pentru că este sentimentul pe care îl avem mai mult de a ne redescoperi pe noi, creștinii de astăzi. Este vorba, încă o dată, de a privi vitraliile catedralei din interiorul ei, și nu din strada publică.

După peste patruzeci de ani de drumuri de predicare prin lume, eu aș putea să-mi însușesc testamentul lui Aberciu, fără să am nici măcar nevoie să folosesc limbajul său învăluit. Și eu, în mica mea activitate, am întâlnit peste tot acest popor nou pe care Lumen gentium de la Conciliul al II-lea din Vatican îl definește popor mesianic care "are drept cap pe Cristos, drept condiție demnitatea și libertatea fiilor lui Dumnezeu, drept lege noul precept al iubirii și drept scop împărăția lui Dumnezeu" (cf. LG, 9).

Același Conciliu amintește că Biserica este formată din sfinți și din păcătoși; mai mult, că ea însăși - care realitate concretă și istorică - este sfântă și păcătoasă, "păcătoasă curată"[2], cum o numesc anumiți Părinți, și că cele două lucruri - păcat și sfințenie - sunt prezent în fiecare membru al său, nu numai într-o categorie și cealaltă dintre ei. Așadar, este corect să ne întristăm și să plângem pentru păcatele Bisericii, dar este corect și necesar și să ne bucurăm pentru sfințenia sa și pentru frumusețea sa. Încă o dată noi alegem să facem acest al doilea lucru care este astăzi probabil cel mai dificil și mai neglijat.

Dovada că suntem fii ai lui Dumnezeu

Să ne întoarcem la textul din Scrisoarea către Galateni pe care-l comentăm:

"Dar când a venit împlinirea timpului, Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul său, născut din femeie, născut sub Lege, ca să-i răscumpere pe cei care sunt sub Lege ca să primim înfierea. Și pentru că sunteți fii, Dumnezeu l-a trimis pe Duhul Fiului său în inimile noastre, care strigă: «Abbá, Tată!». Așa încât nu mai ești sclav, ci fiu; iar dacă ești fiu, ești și moștenitor prin Dumnezeu".

Am meditat data trecută despre prima parte, despre faptul că suntem fii ai lui Dumnezeu; acum să medităm asupra părții a doua, asupra rolului desfășurat în toate acestea de Duhul Sfânt. Trebuie să ținem cont de textul aproape geamăn din Rom 8,15-16: "Pentru că nu ați primit un Duh de sclavie, ca să vă fie din nou teamă, ci ați primit Duhul înfierii prin care strigăm: «Abbá, Tată!». Însuși Duhul dă mărturie duhului nostru că suntem fii ai lui Dumnezeu".

Vorbeam data trecută despre importanța Cuvântului lui Dumnezeu pentru a gusta dulceața de a ști că suntem fii ai lui Dumnezeu și de a-l experimenta pe Dumnezeu ca tată bun. Sfântul Paul ne spune acum că există un alt mijloc fără de care și Cuvântul lui Dumnezeu este insuficient: Duhul Sfânt!

Sfântul Bonaventura își termină tratatului său Itinerarul minții către Dumnezeu cu o frază aluzivă și misterioasă; spune el: "Această înțelepciune mistică foarte secretă nimeni nu o cunoaște decât acela care o primește; niciunul nu o primește decât acela care o dorește; niciunul nu o dorește decât acela care este înflăcărat în interior de Duhul Sfânt trimis de Cristos pe pământ"[3]. Cu alte cuvinte, noi putem dori să avem o cunoaștere vie a faptului că suntem fii ai lui Dumnezeu și a trăi această experiență, dar a obține toate acestea este lucrare numai a lui Duhului Sfânt.

Duhul "dă mărturie" că suntem fii ai lui Dumnezeu? Ce înseamnă aceste cuvinte? Nu poate fi vorba de un soi de atestat extern și juridic ca în adopțiile naturale, sau cum este certificatul de botez. Dacă "Duhul este "dovada" că suntem fii ai lui Dumnezeu, dacă el "dă mărturie" duhului nostru, nu poate să fie ceva ce are loc pe undeva, dar despre ceva ce noi nu avem nicio percepție și confirmare.

Din păcate, așa tindem noi să gândim. Da, în Botez am devenit fii ai lui Dumnezeu, membre ale lui Cristos, iubirea lui Dumnezeu a fost revărsată în inimile noastre..., dar toate acestea prin credință, fără ca nimic să se miște înlăuntrul nostru. Crezut cu mintea, nu trăit cu inima. Cum se schimbă această situație? Răspunsul ni l-a dat apostolul: Duhul Sfânt! Nu numai Duhul Sfânt pe care l-am primit la Botez, ci acela pe care trebuie să-l cerem și să-l primim mereu din nou. Duhul "dă mărturie" că suntem fii ai lui Dumnezeu; acum dă mărturie, nu "a dat mărturie", se înțelege o dată pentru totdeauna la Botez.

Așadar să încercăm să înțelegem cu, Duhul Sfânt realizează acest miracol de a deschide ochii noștri asupra realității pe care o purtăm înăuntrul nostru. Cea mai bună descriere a modului în care Duhul Sfânt duce la împlinire această operațiune în cel care crede am găsit-o într-un discurs pentru Rusalii al lui Luter. (Să urmărim, cu el, criteriul paulin: "cercetați toate: păstrați ceea ce este bun" [1Tes 5,21].

Cât timp omul trăiește în regimul păcatului, sub lege, Dumnezeu îi apare un stăpân sever, unul care se opune satisfacerii dorințelor sale pământești cu acele expresii continue: "Tu trebuie..., tu nu trebuie". Nu trebuie să dorești lucrurile altora, femeia altora... În această stare omul acumulează în adâncul inimii o supărare surdă împotriva lui Dumnezeu, îl vede ca pe un adversar al fericirii sale, până acolo încât, dacă ar depinde de el, ar fi foarte fericit ca el să nu existe[4].

Dacă toate acestea ni se par o reconstrucție exagerată, ca mari păcătoși, care nu ne privește de aproape, să privim înăuntrul nostru și să observăm ce se ridică din adâncul întunecat al inimii noastre în fața unei voințe a lui Dumnezeu, sau unei ascultări care străbate planurile noastre. În cursurile de exerciții spirituale pe care am avut ocazia să le predic eu obișnuiesc să le propun participanților să se supună singuri unui test psihologic pentru a descoperi ce ideea despre Dumnezeu prevalează în ei. Invit să se întrebe: "Ce sentimente, ce asocieri de idei apar spontan în mine, înainte de orice reflecție, atunci când, recitând Tatăl nostru, ajung la cuvintele «Facă-se voia ta»?".

Nu este greu să ne dăm seama că în mod inconștient se leagă voința lui Dumnezeu cu tot ceea ce este neplăcut, dureros și cu tot ceea ce constituie o încercare, o exigență de renunțare, o jertfă, așadar cu tot ceea ce poate fi văzut ca mutilant al libertății noastre și al dezvoltării noastre individuale. Ne gândim la Dumnezeu ca și cum el ar fi în mod esențial dușman al oricărei sărbători, bucurii, plăceri. Dacă în acel moment am putea privi sufletul nostru ca într-o oglindă, ne-am vedea ca persoane care își apleacă resemnați capul, murmurând printre dinții strânși: "Dacă tot nu se poate face altfel... ei bine, facă-se voia ta".

Să vedem ce face Duhul Sfântu pentru a ne vindeca de această teribilă înșelătorie moștenită de la Adam. Venind în noi - la Botez și apoi în toate celelalte mijloace de sfințire - el începe prin a ne arăta o față diferită a lui Dumnezeu, fața revelată nouă de Isus în evanghelie. Ni-l descoperă ca aliat al bucuriei noastre, ca acela care pentru noi "nu l-a cruțat pe Fiul său" (Rom 8,32).

Apare încet-încet sentimentul filial care se traduce spontan în strigătul: Abbá, Tată! Ca și Iob la sfârșitul istoriei sale, exclamăm: "Am auzit de tine după auzul urechii; dar acum ochiul meu te-a văzut" (Iob 42,5). Fiul a luat locul sclavului și iubirea a luat locul temerii! Omul încetează să fie antagonistul lui Dumnezeu și devine aliatul său. Alianța cu Dumnezeu nu mai este doar o structură religioasă în care ne naștem, ci o descoperire, o alegere, un izvor de siguranță neclintită: "Dacă Dumnezeu este cu noi, aliatul nostru, cine va fi împotriva noastră?" (cf. Rom 8.31).

Rugăciunea fiilor

Locul privilegiat în care Duhul Sfânt realizează mereu din nou miracolul de a face să ne simțim fii ai lui Dumnezeu este rugăciunea. Duhul nu dă o lege de rugăciune, ci un har de rugăciune. Rugăciunea nu vine la noi, în primul rând, prin învățare exterioară și analitică, ci vine la noi prin infuzie, ca dar. Aceasta este "vestea bună" cu privire la rugăciunea creștină! Vine la noi însuși izvorul rugăciunii și el consistă în faptul că "Dumnezeu l-a trimis pe Duhul Fiului său în inimile noastre, care strigă: «Abbá, Tată!»" (Gal 4,6).

Strigătul credinciosului Abbá! demonstrează, singur, că acela care se roagă în noi, prin Duhul, este Isus, Fiul unicul născut al lui Dumnezeu. De fapt, prin el însuși, Duhul Sfânt nu ar putea să se adreseze lui Dumnezeu, numindu-l Abbá, pentru că el nu este "născut", ci numai "purcede" de la Tatăl. Poate face asta deoarece este Duhul Fiului unicul născut care continuă în membre rugăciunea capului.

Așadar, Duhul Sfânt este cel care revarsă, în inimă, sentimentul filiației divine, care face să ne simțim (nu numai să știm!) fii ai lui Dumnezeu. Uneori această operațiune fundamentală a Duhului se realizează în mod brusc și intens, în viața unei persoane, și atunci se poate contempla toată strălucirea sa. Cu ocazia unei zile de reculegere, a unui sacrament primit cu dispoziții deosebite, a unui cuvânt al lui Dumnezeu ascultat cu inimă disponibilă, sau cu ocazia rugăciunii pentru revărsarea Duhului (așa-numitul "botez în Duh"), sufletul este inundat de o lumină nouă, în care Dumnezeu i se revelează, într-un mod nou, ca Tată. Se trăiește experiența a ce anume înseamnă cu adevărat paternitatea lui Dumnezeu; inima se înduioșează și persoana are senzația că se renaște din această experiență. Înăuntrul ei apare o mare încredere și un simț mai încercat al condescendenței lui Dumnezeu.

În schimb, alteori această revelație a Tatălui este însoțită de un atare sentiment al maiestății și transcendenței lui Dumnezeu încât sufletul parcă este doborât și tace. (Nu descriu experiențele mele, ci pe cele ale sfinților!). Se înțelege de ce unii sfinți începeau "Tatăl nostru" și, după multe ore, erau încă opriți la aceste prime cuvinte. Despre Sfânta Ecaterina de Siena, duhovnicul și biograful său, Fericitul Raimond de Capua, scrie că "cu greu ajungea la capătul unui «Tatăl nostru», fără să fie deja în extaz"[5].

Acest mod viu de a-l cunoaște pe Tatăl de obicei nu durează îndelung, nici măcar în sfinți. Revine repede timpul în care credinciosul spune "Abbá!", fără să simtă nimic, și continuă să repete asta numai la cuvântul lui Isus. Așadar, este momentul de a aminti că acea exclamație cu cât mai puțin îl face fericit pe cel care o rostește, cu atât mai mult îl face fericit pe Tatăl care o ascultă, pentru că este făcută din credință curată și din abandonare.

Așadar, noi suntem ca acel muzician celebru (vorbesc despre Beethoven) care, devenit surd, continua să compună și să interpreteze simfonii splendide pentru bucuria celor care ascultau, fără ca el să poată gusta o singură notă. Până acolo încât atunci când publicul, după ce a ascultat opera sa (celebra Simfonie a IX-a) a explodat într-un uragan de aplauze, au trebuit să-l tragă de marginea hainei pentru ca să-și dea seama de asta și să se întoarcă pentru a mulțumi. Surzenia, în loc să stingă muzica sa, a făcut-o mai curată și așa face și ariditatea cu rugăciunea noastră dacă perseverăm în ea.

Când se vorbește de exclamația "Abbá, Tată!", noi suntem obișnuim să ne gândim numai la ceea ce înseamnă acest cuvânt pentru cel care-l rostește, la ceea ce se referă la noi. Nu ne gândim aproape niciodată la ceea ce înseamnă el pentru Dumnezeu care-l ascultă și la ceea ce produce în el. Așadar, nu ne gândim la bucuria lui Dumnezeu de a auzi că este numit tată. Dar cel care este tată știe ce se simte când este numit astfel cu timbrul inconfundabil al vocii propriului copil sau al propriei copile. Este ca și cum ar deveni tată de fiecare dată, pentru că de fiecare dată acel strigăt îți amintește și te face să-ți dai seama că ești tată; atinge partea ta cea mai intimă.

Isus știa asta, de aceea l-a numit așa de des pe Dumnezeu Abbá! și ne-a învățat să facem la fel. Noi îi dăm lui Dumnezeu o bucurie simplă și unică numindu-l tată: bucuria paternității. Inima sa "se înduioșează" în el, măruntaiele sale "freamătă de compasiune" când aude că este numit astfel (cf. Os 11,8). Și toate acestea spuneam că putem să le facem și atunci când nu "simțim" nimic.

Și tocmai în acest timp de aparentă îndepărtare a lui Dumnezeu și de ariditate descoperim toată importanța Duhului Sfânt pentru viața noastră de rugăciune. El - fără să fie văzut și simțit de noi - "vine în ajutorul slăbiciunii noastre", umple cuvintele noastre și gemetele noastre, cu dorința de Dumnezeu, cu umilință, cu iubire, "și cel care cercetează inimile știe care sunt dorințele Duhului" (cf. Rom 8,26-27). Așadar, Duhul devine forța rugăciunii noastre "slabe", lumina rugăciunii noastre stinse; într-un cuvânt, sufletul rugăciunii noastre. Cu adevărat, el "udă tot ce e uscat", așa cum spunem în secvența în cinstea sa.

Toate acestea se întâmplă prin credință. Este suficient ca eu să spun sau să mă gândesc: "Tată, tu mi l-ai dăruit pe Duhul lui Isus Fiul tău; de aceea, formând «un singur duh cu El» (1Cor 6,17), eu recit acest psalm, celebrez această Sfântă Liturghie, sau pur și simplu stau în tăcere, aici în prezența ta. Vreau să-ți dau acea glorie și acea bucurie pe care ți le-ar da Isus, dacă te-ar mai ruga de pe pământ".

Ceea ce Duhul spune Bisericii

Înainte de a încheia, aș vrea să amintesc o aplicație pastorală a acestei reflecții asupra rolului Duhului Sfânt. Am citat alte dăți cuvintele pe care mitropolitul ortodox Ignatios de Latakia le-a rostit într-o reuniune ecumenică solemnă în 1968, dar merită să le reascultăm aici:

"Fără Duhul Sfânt:
Dumnezeu este departe,
Cristos rămâne în trecut,
Evanghelia este literă moartă,
Biserica este o simplă organizație,
autoritatea o dominare,
misiunea o propagandă,
cultul o evocare,
acțiunea creștină o morală de sclavi.
Dar, cu Duhul Sfânt:
cosmosul este ridicat și geme în nașterea împărăției,
omul luptă împotriva trupului,
Cristos este prezent,
Evanghelia este putere de viață,
Biserica semn de comuniune trinitară,
autoritatea slujire eliberatoare,
misiunea Rusalii,
liturgia memorial și anticipare,
acțiunea umană este divinizată"[6].

Trebuie să întemeiem totul pe Duhul Sfânt. Nu este suficient a recita un Tatăl Nostru, Bucură-te, Marie și Slavă Tatălui, la începutul reuniunilor noastre pastorale, pentru a trece apoi în grabă și furie la ordinea de zi. Când circumstanțele o permit, trebuie să rămânem un pic expuși Duhului Sfânt, să-i dăm timp să se manifeste. Să ne sintonizăm cu el.

Fără aceste premise, rezoluțiile și documentele rămân cuvinte care se adaugă la cuvinte. Se întâmplă ca la jertfa lui Ilie pe Carmel. Ilie a adunat lemnele, le-a udat de șapte ori; a făcut tot ceea ce putea; apoi l-a rugat pe Domnul să coboare focul din cer și să consume jertfa. Fără acel foc de sus totul ar fi rămas numai lemne umede (cf. 1Rg 18,20 șu).

Sunt lucruri care, fără gălăgie, încep să se realizeze în Biserică. Am primit anul acesta scrisoarea parohului dintr-o dieceză franceză. Spunea: "De aproape trei ani arhiepiscopul nostru ne-a lansat pe toți în aventura misionară și a constituit o fraternitate de misionari diecezani. Ne-am propus să trăim un ciclu de pregătire pentru botezul în Duh. A fost o experiență foarte frumoasă cu 300 de creștini din toată dieceza, împreună cu arhiepiscopul. Puțin după aceea, toate cele 28 de clarise dintr-o mănăstire apropiată au cerut să trăiască aceeași experiență".

Nu trebuie așteptat răspunsuri imediate și spectaculoase. Dansul nostru nu este un dans al focului, ca acela al preoților lui Baal pe Carmel. Timpurile și modurile sunt cunoscute de Dumnezeu. Să ne amintim de cuvântul lui Cristos spus apostolilor săi: "Vouă nu vă este dat să cunoașteți timpurile sau momentele pe care Tatăl le-a stabilit prin propria autoritate. Însă, când va veni Duhul Sfânt asupra voastră, voi veți primi o putere și îmi veți fi martori în Ierusalim, în toată Iudeea și Samaria și până la marginile pământului" (Fap 1,7-8). Important este să cerem și să primim forță de sus; modul de manifestare trebuie lăsat lui Dumnezeu.

Această necesitate se impune îndeosebi în momentul în care Biserica se lansează în aventura sinodală. Cu privire la acest punct nu rămâne decât să recitim și să medităm cuvintele rostite de Sfântul Părinte în omilia pentru deschiderea Sinodului, la 10 octombrie. În ea îndemna să ne luăm "un timp pentru a da spațiu rugăciunii, adorației, la ceea ce Duhul vrea să spună Bisericii".

Mă întreb dacă, măcar în adunările plenare din fiecare circumscripție, locală sau universală, nu este posibil să se desemneze un animator spiritual care să organizeze timpuri de rugăciune și de ascultare a Cuvântului, la capătul reuniunilor. "Mărturia lui Isus este duhul profeției", spune Apocalipsul (Ap 19,10). Duhul profeției se manifestă de preferință într-un context de rugăciune comunitară.

Avem un exemplu minunat pentru toate acestea cu ocazia primei crize pe care Biserica a trebuit s-o înfrunte în misiunea sa de a proclama Evanghelia. Petru și Ioan sunt arestați și puși în închisoare pentru că au "vestit în Isus învierea morților". Sunt eliberați de sinedriu cu porunca de "a nu vorbi în niciun mod, nici de a învăța în numele lui Isus". Apostolii se află în fața unei situații care se va repeta de atâtea ori în decursul istoriei: a tăcea, nerespectând mandatul lui Isus, sau a vorbi cu riscul unei intervenții brutale a autorității care pune capăt la toate.

Ce fac apostolii? Merg la comunitate. Aceasta se roagă. Unul proclamă versetul din psalm: "Regii pământului se răscoală și cei care conduc se înțeleg împreună împotriva Domnului și împotriva Unsului său" (Ps 2,2). Un altul aplică asta la ceea ce s-a întâmplat în alianța dintre Irod și Ponțiu Pilat față de Isus. "Pe când se rugau - se citește -, s-a cutremurat locul în care erau adunați; toți s-au umplut de Duhul Sfânt și vesteau cuvântul lui Dumnezeu cu îndrăzneală (parresia)" (cf. Fap 4,1-31). Paul arată că această practică n-a rămas izolată în Biserică: "Atunci când vă adunați - le scrie corintenilor -, fiecare, fie că are de cântat un psalm, fie că are o învățătură, fie că are o descoperire, fie că are de spus ceva în altă limbă, fie că are o interpretare, să fie totul spre edificare!" (1Cor 14,26).

Idealul pentru orice rezoluție sinodală ar fi de a o putea vesti - măcar în mod ideal - Bisericii cu cuvintele primului său conciliu: "Duhul Sfânt și noi am hotărât..." (Fap 15,28). Duhul Sfânt este unicul care deschide drumuri noi, fără a le dezminți pe cele vechi. El nu face lucruri noi, ci înnoiește lucrurile! Adică, nu creează noi învățături și noi instituții, ci le reînnoiește și le dă viață celor instituite de Isus. Fără el, vom fi mereu în întârziere cu privire la istorie. "Duhul Sfânt - spunea Sfântul Părinte în omilia amintită - suflă în mod mereu surprinzător, pentru a sugera parcursuri și limbaje noi". El - adaug eu - este maestrul acelei actualizări pe care Sfântul Ioan al XXIII-lea a pus-o ca scop al Conciliului. Conciliul trebuia să realizeze noi Rusalii și noile Rusalii trebuie acum să realizeze Conciliul!

Biserica latină are o comoară în acest scop: imnul Veni Creator Spiritus. De când a fost compus, în secolul al IX-lea, el a răsunat neîncetat în creștinătate, ca o epicleză prelungită asupra întregii creații și asupra Bisericii. Începând de la primii ani ai celui de-al doilea mileniu, fiecare an nou, fiecare secol, fiecare conclav, fiecare conciliu ecumenic, fiecare sinod, fiecare hirotonire sacerdotală sau episcopală, fiecare reuniune importantă în viața Bisericii s-au deschis cu cântarea acestui imn. El s-a încărcat cu toată credința, devoțiunea și dorința arzătoare de Duhul a generațiilor care l-au cântat înainte de noi. Și acum, când este cântat, chiar și de cel mai modest cor de credincioși, Dumnezeu îl ascultă astfel, cu această imensă "orchestrație" care este comuniunea sfinților.

Vă cer caritatea, venerabili părinți, frați și surori, să vă ridicați în picioare și să-l cântați cu mine pentru a invoca o nouă revărsare a Duhului asupra noastră și asupra întregii Biserici...

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] În Enchiridion Fontium Historiae Ecclesiasticae Antiquae, Herder 1965, pag. 92-94.

[2] Cf. H.U. von Balthasar, "Casta meretrix", în Sponsa Christi, Morcelliana, Brescia, 1969.

[3] Bonaventura, Itinerarul minții către Dumnezeu 7,4.

[4] Cf. Luter, Predică de Rusalii (WA, 12, pag. 568 șu).

[5] Raimondo da Capua, Leggenda maggiore, 113.

[6] Mitropolitul Ignațiu de Latakia, în The Uppsala Report, Geneva 1969, pag. 298.


 

lecturi: 711.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat