Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Literatura educă inima și mintea, deschide la ascultarea celorlalți

de Tiziana Campisi

O carte bună deschide mintea, solicită inima, antrenează pentru viață. Cuvânt al Papei Francisc, care a ajuns pe hârtie cu penița pentru a-i face pe viitorii preoți, dar și "pe toți lucrătorii pastorali" și pe "orice creștin", să înțeleagă "valoarea citirii de romane și poezii pe drumul de maturizare personală". Cu "Scrisoare despre rolul literaturii în formare", semnată la 17 iulie și publicată duminică, 4 august 2024, pontiful intenționează "să trezească iubirea față de lectură" și mai ales "să propună o schimbare radicală" în pregătirea candidaților la preoție, ca să se dea mai mult spațiu lecturii de opere literare. Pentru că literatura poate "educa inima și mintea păstorului" la "o exercitare liberă și umilă a propriei raționalități" și la "recunoașterea rodnică a pluralismului limbajelor umane", poate să lărgească sensibilitatea umană și să conducă la "o mare deschidere spirituală. În afară de asta, misiune a credincioșilor, și a preoților în mod deosebit, este "să «atingă» inima ființei umane contemporane ca să se emoționeze și să se deschidă în fața vestirii Domnului Isus", și în toate acestea "contribuția pe care literatura și poezia poate să o ofere este de valoare inegalabilă".

Efectele benefice ale lecturii

În text, Papa Francisc subliniază, înainte de toate, efectele benefice ale unei cărți bune care, "adesea în plictiseala vacanțelor, în căldura și în singurătatea din unele cartiere pustii", poate să fie "o oază care ne îndepărtează de alte alegeri care nu ne fac bine" și care, în "momentele de oboseală, de furie, de dezamăgire, de eșec, și atunci când nici măcar în rugăciune nu reușim să mai găsim liniștea sufletului", poate să ajute să străbatem momente dificile și să "avem un pic mai multă seninătate". Pentru că eventual "acea lectură ne deschide noi spații interioare" care ajută să nu ne închidem "în acele puține idei obsesive", care după aceea "închid în manieră inexorabilă". Se dedică lecturii mai des "înainte de omniprezența mijloacelor media, a social, a celularelor și a altor dispozitive", afirmă papa, care evidențiază cum într-un produs audio-vizual, deși "mai complet", "marginea și timpul pentru «a îmbogăți» narațiunea sau a o interpreta sunt de obicei reduse", în timp ce, citind o carte, "cititorul este mult mai activ". O operă literară este "un text viu și mereu rodnic". De fapt, se întâmplă că "în lectură, cititorul se îmbogățește cu ceea ce primește de la autor", iar acesta "îi permite să facă să înflorească bogăția propriei persoane".

A dedica timp literaturii în seminarii

Dacă este pozitiv că "în unele seminarii se depășește obsesia față de ecrane - și față de fake news otrăvitoare, superficiale și violente - și se dedică timp literaturii, momentelor de lectură senină și gratuită, pentru a vorbi despre aceste cărți, noi sau vechi, care continuă să ne spună atâtea lucruri", recunoaște Papa Francisc, în schimb, în general, "în parcursul formativ al celui care se îndreaptă spre slujirea primită prin hirotonire" nu există un spațiu adecvat pentru literatură, considerată "exprimare minoră a culturii care n-ar aparține drumului de pregătire și, prin urmare, experienței pastorale concrete a viitorilor preoți". "Acest mod de a pune lucrurile nu este în regulă", afirmă papa, duce la "o formă de sărăcire intelectuală și spirituală gravă a viitorilor preoți", care astfel nu au "un acces privilegiat, întocmai prin literatură, la inima culturii umane și în mod mai specific la inima ființei umane". Pentru că, în practică, literatura are de-a face "cu ceea ce fiecare dintre noi dorește de la viață" și "intră într-un raport intim cu existența noastră concretă, cu tensiunile sale esențiale, cu dorințele sale și semnificațiile sale".

Cărțile însoțitoare de călătorie

Amintind anii în care a fost profesor într-o școală de iezuiți la Santa Fe între 1964 și 1965, papa relatează că, fiind profesor de literatură, elevii trebuiau să studieze El Cid, în timp ce ei "cereau să-l citească pe García Lorca". "Atunci am decis că vor studia El Cid acasă, și în timpul orelor eu voi trata autorii care le plăceau mai mult tinerilor", afirmă Francisc, adăugând că preferau "operele literare contemporane", dar că "citind aceste lucruri care îi atrăgeau pe moment, căpătau gust mai în general pentru literatură, pentru poezie, și apoi treceau la alți autori", pentru că "la sfârșit, inima caută mai mult și fiecare găsește drumul său în literatură". În această privință, papa destăinuie că îi iubește "pe artiștii tragici, pentru că toți am putea simți operele lor ca pe ale noastre, ca exprimare a propriilor noastre drame". Pontiful avertizează că nu trebuie "citit ceva din obligație", ci trebuie selectate propriile lecturi "cu deschidere, surprindere, flexibilitate".

A face să fie întâlnit Isus făcut trup

Astăzi, pentru "a răspunde în mod adecvat la setea de Dumnezeu a multor oameni, ca să nu încerce s-o stingă cu propuneri alienante sau cu un Isus Cristos fără trup", credincioși și preoți, în vestirea evangheliei, trebuie să se angajeze pentru ca "toți să se poată întâlni cu un Isus Cristos făcut trup, făcut uman, făcut istorie". Nu trebuie pierdut niciodată din vedere "«trupul» lui Isus Cristos", recomandă pontiful, "acel trup făcut din pasiuni, emoții, sentimente, relatări concrete, mâini care ating și vindecă, priviri care eliberează și încurajează, din ospitalitate, din iertare, din indignare, din curaj, din îndârjire: într-un cuvânt, din iubire". Pentru aceasta, remarcă Papa Francisc, "o frecventare asiduă a literaturii poate să-i facă pe viitorii preoți și pe toți lucrătorii pastorali și mai sensibili la umanitatea deplină" a lui Cristos, "în care se revarsă pe deplin divinitatea sa".

Obișnuința de a citi are rezultate pozitive

În scrisoare, papa enunță și consecințele pozitive care pentru studioși provin din "obișnuința de a citi", care ajută "la dobândirea unui vocabular mai amplu", "la dezvoltarea diferitelor aspecte ale propriei inteligențe", "stimulează și imaginația și creativitatea", "permite să învățăm să exprimăm în mod mai bogat propriile narațiuni", "îmbunătățește și capacitatea de concentrare, reduce nivelurile de deteriorare cognitivă, calmează stresul și neliniștea". În concret, a citi "ne pregătește să înțelegem și, prin urmare, să înfruntăm diferitele situații care se pot prezenta în viață. În lectură plonjăm în personajele, în preocupările, în dramele, în pericolele, în fricile persoanelor care au depășit la sfârșit provocările vieții". Și cu Borges se poate ajunge să se definească literatura "a asculta glasul cuiva".

A încetini, a contempla, a asculta

Literatura folosește "pentru a trăi în mod eficace experiența vieții". Și dacă "privirea noastră asupra lumii este parcă «redusă» și limitată din cauza presiunii" diferitelor angajări personale "și slujirea - cultuală, pastorală, caritativă - poate să devină" numai ceva ce trebuie făcut, riscul este acela de "a cădea într-un eficientism care banalizează discernământul, sărăcește sensibilitatea și reduce complexitatea". Și atunci în "trăirea noastră zilnică" trebuie să învățăm "să ne distanțăm de ceea ce este imediat", este sugestia papei, "să încetinim, să contemplăm și să ascultăm", lucru care se poate întâmpla atunci când ne oprim ca să citim o carte. Este de folos "a recupera moduri de a ne raporta la realitățile ospitaliere, nu strategice", este nevoie de "distanță, încetineală, libertate" pentru o abordare a realului, în cuvinte sărace, și literatura permite să "se antreneze privirea ca să caute și să exploreze adevărul persoanelor și al situațiilor", "ne ajută să exprimăm prezența noastră în lume". În afară de asta, insistă papa, "citind un text literar" vedem cu ochii celorlalți, dezvoltăm "puterea empatică a imaginației", "descoperim că ceea ce simțim nu este numai al nostru, este universal, și astfel nici persoana cea mai abandonată nu se simte singură".

(După Vatican News, 4 august 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

Scrisoarea Sfântului Părinte Francisc despre rolul literaturii în formare




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat