Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Sapientia": Trei noi cărți

Editura "Sapientia" anunță apariția cărții Mărturisirea de credință a poporului lui Dumnezeu, scrisă de Papa Paul al VI-lea și tradusă în limba română de Petru Ciobanu. Cartea apare în colecția "Rugăciunile familiei creștine", formatul 11x14, are 32 pagini și poate fi procurată de la orice librărie catolică din țară la prețul de 3 lei.

Îndatorirea fundamentală a oricărui creștin este de a sluji viața și de a transmite credința și valorile umane. Virtutea credinței trebuie transmisă pornind de la viața concretă, cotidiană și de la modul cum ne-o manifestăm în fața semenilor noștri.

Această "Mărturisire de credință a poporului lui Dumnezeu", rostită de Papa Paul al VI-lea în ziua de 30 iunie 1968, vrea să reafirme credința dintotdeauna a poporului lui Dumnezeu, care are drept structură principalele adevăruri de credință, în noul context cultural în care acesta trăiește.

Punctul de plecare este credința în Dumnezeu Tatăl, Creatorul cerului și al pământului, Creatorul fiecărui suflet spiritual și nemuritor: "Noi credem că acest Dumnezeu unic și absolut și unic în esența sa infinit sfântă, ca și în toate perfecțiunile sale, în atotputernicia sa, în știința sa infinită, în providența sa, în voința sa, în iubirea sa".

Se continuă cu mărturisirea credinței în Isus Cristos, "Cuvântul veșnic al lui Dumnezeu, născut din Tatăl înainte de toți vecii, de o ființă cu Tatăl - homoousios to Patri - și prin care toate s-au făcut [...] egal Tatălui după divinitate și inferior după umanitate și el însuși unul, nu printr-o oarecare confuzie imposibilă a naturilor, ci prin unitatea persoanei".

Mărturisirea de credință în Duhul Sfânt cuprinde acțiunea acestuia în profeții Vechiului Testament, dar și în Fecioara Maria, în care s-a întrupat Fiul lui Dumnezeu. "El ne-a fost trimis de către Cristos prin învierea sa și după înălțarea sa la Tatăl; el luminează, dă viață, apără și conduce Biserica; el îi purifică pe membrii ei dacă aceștia nu se opun harului".

După Sfânta Treime, mărturisirea de credință a Papei Paul al VI-lea atinge teme, precum păcatul, crucea, Botezul, catolicitatea și unitatea Bisericii, trupul și sângele Domnului. Tema împărăției lui Dumnezeu este privită în raport cu civilizația: "Împărăția lui Dumnezeu începută aici, jos, în Biserica nu este din acestă lume, a cărei figură trece, iar propria ei creștere nu se poate confunda cu progresul civilizației, științei sau tehnicii umane, ci ea constă în a cunoaște tot mai profund bogățiile insondabile ale lui Cristos, în a spera tot mai puternic bunurile veșniciei, în a răspunde cu tot mai mult zel iubirii lui Dumnezeu".

Mărturisirea de credință se încheie cu o reflecție asupra vieții veșnice.

Ștefan Tamaș

Papa Paul al VI-lea, Mărturisirea de credință a poporului lui Dumnezeu, Iași 2013, p. 32, 11x14, 3 lei.

*

Editura "Sapientia" anunță apariția documentului Rationes magisterii cum theologia, Relațiile reciproce dintre magisteriul ecleziastic și teologie, elaborat de Comisia Teologică Internațională și Instrucția Donum veritatis despre vocația eclezială a teologului, publicată de Congregația pentru Doctrina Credinței. Ambele documente, traduse de pr. dr. ?tefan Lupu, sunt publicate într-un singur volum în colecția Magisterium, formatul 14x20, având 52 de pagini și care poate fi procurat de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 8 lei.

Magisteriul, potrivit înțelegerii Bisericii Catolice, este puterea acordată de Cristos apostolilor și succesorilor lor, adică papei și episcopilor în comuniune cu papa, de a expune, de a păstra și de a apăra învățătura revelației în mod autentic, iar în anumite cazuri, în mod infailibil, prezentând-o ca obiect al credinței pentru dobândirea mântuirii (cf. LG 25; DS 3074).

De-a lungul timpului, dar mai ales după Conciliul al II-lea din Vatican, se remarcă faptul că anumite documente emise de magisteriul bisericesc nu au fost bine primite, ba chiar au fost criticate de unii teologi. Acest conflict dintre magisteriul bisericesc și teologi s-a născut fie dintr-o înțelegere eronată a acestor documente, fie din înțelegerea greșită a simțului credinței.

Pentru a rezolva divergențele dintre magisteriu și teologi, dar și pentru a evita consecințele dăunătoare pentru credința poporului lui Dumnezeu au intervenit atât Comisia Teologică Internațională, cât și Congregația pentru Doctrina Credinței, publicând diferite documente. Dintre acestea, pr. dr. ?tefan Lupu, profesor de teologie dogmatică la Facultatea de Teologie Romano-Catolică din Iași, a ales să traducă două mai reprezentative, pe care acum avem bucuria să le prezentăm cititorilor noștri.

Primul document, elaborat de Comisia Teologică Internațională, a fost publicat pe 6 iunie 1976 cu titlul Rationes magisterii cum theologia: relațiile reciproce dintre magisteriul eclezial și teologie. Intenția documentului este să ilumineze relația existentă între magisteriul bisericesc care are misiunea de a păstra și apăra în mod autentic învățătura revelației divine și teologii care au misiunea de a studia și de a expune doctrina credinței.

Documentul are trei părți, precedate de o scurtă introducere. Prima parte prezintă elementele comune existente între magisteriu și teologi în exercitarea misiunii lor. Păstrând elementele pe care le au în comun, cea de-a doua parte, încearcă să găsească o linie de demarcație, anumite puncte care diferențiază magisteriul de teologi. A treia parte caută să lămurească în ce mod pot fi reglementate astăzi raporturile dintre magisteriu și teologi.

Al doilea document este instrucția publicată de Congregația pentru Doctrina Credinței pe data de 24 mai 1990, cu titlul: Donum veritatis, despre vocația eclezială a teologului. Adresată în special episcopilor și teologilor, instrucția intenționează să contribuie la creșterea poporului lui Dumnezeu în cunoașterea adevărului care ne conduce la acea libertate pentru a cărei dobândire Cristos a murit și a înviat. Căutarea adevărului este inserată în natura omului, în timp ce ignoranța o menține într-o stare de sclavie.

Această instrucțiune propune anumite norme pentru asigurarea raporturilor juste între magisteriu și teologi și, eventual, pentru rezolvarea tensiunilor care ar putea surveni. După ce prezintă, în prima parte, adevărul ca dar al lui Dumnezeu făcut poporului său, documentul descrie pe scurt funcția teologilor în Biserică (partea a II-a). Cea de-a treia parte se oprește asupra misiunii particulare a păstorilor și, în final, a patra parte, propune mai întâi unele indicații despre raportul dintre teologie și magisteriu și apoi încearcă să clarifice problema dezacordului dintre ele. Documentul se încheie cu un îndemn al prefectului Congregației, cardinalul Joseph Ratzinger, adresat păstorilor și teologilor, de a păstra între ei relații reciproce de încredere și un spirit de comuniune în slujirea cuvântului.

Laurențiu Turbuc

Comisia Teologică Internațională, Rationes magisterii cum theologia, Relațiile reciproce dintre magisteriul ecleziastic și teologie; Congregația pentru Doctrina Credinței, Instrucția Donum veritatis despre vocația eclezială a teologului, Iași 2013, 52 p., 14x20, ISBN 978-606-578-118-4, 8 lei.

*

Editura "Sapientia" anunță apariția cărții Sfântul Toma de Aquino în magisteriul pontifical, în care sunt incluse Scrisoarea enciclică Aeterni Patris și Breva Cum hoc sit a Papei Leon al XIII-lea, Scrisoarea enciclică Studiorum ducem a Papei Pius al XI-lea și Scrisoarea apostolică Lumen Ecclesiae a Papei Paul al VI-lea. Aceste documente au fost traduse de Petru Ciobanu și sunt publicate în colecția Magisterium, formatul 14x20, având 92 de pagini. Volumul poate fi procurat de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 8 lei.

Documentele magisteriale traduse de studentul teolog Petru Ciobanu și publicate în volumul Sfântul Toma în magisteriul pontifical se constituie ca un compendiu dedicat sfântul Toma de Aquino, cunoscut pentru importanța sa în filosofia și teologia creștină.

În primul document pontifical din această culegere, Scrisoarea enciclică Aeterni Patris a Papei Leon al XIII-lea, publicată pe 4 august 1879, se specifică: "înainte de toate, filozofia, dacă este utilizată în scopul ei adevărat, contribuie, într-un anume fel, la deschiderea și netezirea drumului care duce la credința adevărată, pregătind sufletele discipolilor ei să accepte revelația; de aceea, anticii o numeau, pe drept cuvânt, fie o instituție pregătitoare a religiei creștine, fie preludiul și ajutorul creștinismului, fie ghidul spre evanghelie. Și, pe drept cuvânt, le revine științelor filozofice competența să apere cu solicitudine adevărurile revelate și să se opună celor care le atacă". Filozofiei îi revine onoarea să fie considerată bastion al credinței și sprijin puternic pentru religie. În acest document papa pune filosofia la baza trăirii autentice a credinței, insuflându-le mai ales tinerilor necesitatea căutării drumului corect: "nu există pentru noi un lucru mai nobil și mai de dorit decât acela ca să vedem oferită din belșug tineretului studios apa pură a înțelepciunii, cea care mereu se revarsă din învățătura Doctorului angelic".

În cel de al doilea document al acestei cărți, aparținând tot Papei Leon al XIII-lea, Breva Cum hoc sit (4 august 1880), sfântul Toma de Aquino este proclamat patron al școlilor catolice, spunându-se: "într-adevăr, în timpurile noastre, studiul învățăturii sale fiind extins pretutindeni, ne-au fost adresate numeroase cereri ca el, prin autoritatea Scaunului Apostolic, să fie proclamat patron al tuturor colegiilor, academiilor și școlilor catolice. Mulți episcopi ne-au adus la cunoștință faptul că aceasta este voința lor și au emis, prin urmare, scrisori particulare sau comune. Membrii multor academii și societăți științifice au cerut aceeași favoare prin rugăminți umile și insistente".

Al treilea document pontifical care îl omagiază pe Toma de Aquino este Scrisoarea enciclică Studiorum ducem a Papei Pius al XI-lea, publicată pe 29 iunie 1923, care declară: "sfântul Toma ar trebui să fie considerat principalul ghid în studiul disciplinelor superioare". Căci adevărata știință și pietatea care însoțește toate virtuțile sunt unite între ele într-un mod minunat; și fiind Dumnezeu însuși adevărul și bunătatea, cu siguranță că nu ar fi suficient pentru gloria lui Dumnezeu și mântuirea sufletelor - scopul principal și specific al Bisericii - ca slujitorii sacri să fie bine instruiți în cunoașterea lucrurilor, dacă acestea nu ar fi, de asemenea, însoțite din abundență de aceleași virtuți. Această coeziune dintre învățătură și pietate, dintre erudiție și virtute, dintre adevăr și iubire a fost cu adevărat excepțională la Doctorul angelic, care a fost asemănat cu Soarele, pentru că, în timp ce revărsa în minte lumina științei, aprindea în voință flacăra virtuții.

Toma de Aquino a fost, este și va fi cu-adevărat o lumină a Bisericii și a întregii lumi, după cum se pune accentul și în cel de-al patrulea document pontifical al acestei carți aparținând Papei Paul al VI-lea, Scrisoarea apostolică Lumen Ecclesiae (20 noiembrie 1974). Paul al VI-lea spune: "sfântul Toma, deși s-a ridicat prin speculațiile sale inteligente pe cele mai înalte culmi, a știut să se umilească în fața misterelor extraordinare și inefabile ale credinței: astfel, îngenunchea la picioarele Răstignitului de pe altar pentru a implora lumina înțelepciunii și curăția inimii, care-i permiteau să pătrundă cu ochi limpezi misterele lui Dumnezeu; recunoștea că a învățat mai mult prin rugăciune decât prin studiu". El păstra vie semnificația transcendenței divine, stabilind ca premisă fundamentală a cercetării teologice adevărul că "în viața aceasta îl cunoaștem pe Dumnezeu cu atât mai mult cu cât înțelegem mai bine că el întrece tot ceea ce poate înțelege intelectul".

Recomandăm această carte tuturor celor care doresc să cunoască mai adânc importanța și contribuția pe care a adus-o Toma de Aquino în aprofundarea filosofiei și teologiei creștine. De asemenea, tuturor celor care doresc să-și ghideze viața după învățătura sfântul Toma de Aquino; căci cel care trăiește într-un mod integru și curat și, cu ajutorul virtuților, pune frâu pasiunilor sale, fiind absolut liber de orice impediment, poate să-și înalțe spiritul spre realitățile cerești mult mai ușor și să se ancoreze mai bine în misterele divinității, urmând cuvintele sfântului Toma: "Mai întâi viața și apoi învățătura, pentru că viața conduce spre cunoașterea adevărului".

Ștefan Tamaș

Sfântul Toma de Aquino în magisteriul pontifical (Papa Leon al XIII-lea, Scrisoarea enciclică Aeterni Patris și Breva Cum hoc sit; Papa Pius al XI-lea, Scrisoarea enciclică Studiorum ducem; Papa Paul al VI-lea, Scrisoarea apostolică Lumen Ecclesiae), Iași 2013, 92 p., 14x20, ISBN 978-606-578-114-6, 8 lei.


 

lecturi: 36.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat