Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Raniero Cantalamessa: Prima predică de Advent (2 decembrie 2022)

Poarta credinței

Sfinte Părinte, reverenzi părinți, frați și surori din Curie, m-am întrebat de mai multe ori care este sensul și utilitatea acestor predici în Advent și în Postul Mare care întrerup sau întârzie activitățile de cu totul alt gen și importanță. Ceea ce mă încurajează și îmi ia scrupulul că vă fac să pierdeți timp este convingerea că nu se vine la aceste predici pentru a asculta opinii sau soluții la problemele ecleziale ale momentului, ci pentru a lua forță din adevărurile de credință și astfel a înfrunta în spiritul corect toate problemele. Așadar, pentru a face o baie - sau măcar o răcorire - de credință, de speranță și de iubire.

Astfel m-am gândit să aleg ca temă a acestor trei predici de Advent tocmai cele trei virtuți teologale. Credința, speranța și iubirea sunt aurul, tămâia și smirna pe care noi, magii de astăzi, vrem să le ducem în dar lui Dumnezeu care "vine să ne viziteze de sus". Prețuind tradiția antică - patristică și medievală - despre virtuțile teologale, voi încerca - pe cât este posibil de făcut asta în trei meditații scurte - o abordare și modernă și existențială, care să răspundă deci provocărilor, îmbogățirilor și, uneori, surogatelor propuse de omul de astăzi la virtuțile teologale ale creștinismului.

* * *

În rugăciunea creștină a avut mereu mare rezonanță psalmul care - în versiunea liturgiei - spune:

"Ridicați-vă, porților, pragurile voastre de sus,
deschideți-vă, voi, porți veșnice,
ca să intre regele gloriei.
Cine este acest rege al gloriei?
Domnul oștirilor, el este regele gloriei!" (Ps 24,9-10).

În interpretarea spirituală a Sfinților Părinți și a liturgiei, porțile despre care se vorbește în psalm sunt cele ale inimii umane: "Fericit cel la poarta căruia bate Cristos", comenta sfântul Ambroziu. "Poarta noastră este credința... Dacă vei vrea să ridici porțile credinței tale, va intra la tine regele gloriei" (Ambroziu, Comentariu la Psalmul 118, XII, 14). Sfântul Ioan Paul al II-lea a făcut, din cuvintele psalmului, manifestul pontificatului său. "Deschideți, ba chiar deschideți larg porțile lui Cristos!", a strigat lumii, în ziua inaugurării slujirii sale.

Marea poartă pe care omul o poate deschide, sau închide, lui Cristos este una singură și se numește libertate. Însă ea se deschide după trei modalități diferite, sau după trei tipuri diferite de decizie pe care le putem considera tot atâtea porți: credința, speranța și iubirea. Acestea sunt porți cu totul speciale: se deschid dinăuntru și din afară în același timp: cu două chei, dintre care una este în mâna omului, cealaltă în mâna lui Dumnezeu. Omul nu le poate deschide fără concursul lui Dumnezeu și Dumnezeu nu vrea să le deschidă fără concursul omului.

Cristos, origine și împlinire a credinței

Așadar, începem reflecția noastră de la prima din aceste porți: credința. Dumnezeu - se citește în Faptele apostolilor - "le-a deschis păgânilor poarta credinței" (Fap 14,27). Dumnezeu deschide poarta credinței deoarece dă posibilitatea de a crede trimițând pe cel care predică vestea bună; omul deschide poarta credinței primind această posibilitate.

Cu venirea lui Cristos, se înregistrează, cu privire la credință, un salt de calitate. Nu în natura ei, ci în conținutul său. Acum nu mai este vorba de o credință generică în Dumnezeu, ci de credința în Cristos născut, mort și înviat pentru noi. Scrisoarea către Evrei face o listă lungă de credincioși: "Prin credință Abel... Prin credință Abraham... Prin credință Isac... Prin credință Iacob... Prin credință Moise...". Dar încheie spunând: "Dar toți aceștia, primind o bună mărturie pentru credința lor, n-au primit promisiunea" (Evr 11,39). Ce anume lipsea? Lipsea Isus, adică acela care este - spune aceeași Scrisoare - "începutul și desăvârșirea credinței" (Evr 12,2).

Așadar, credința creștină nu constă numai a crede în Dumnezeu; constă în a crede și în Cel pe care Dumnezeu l-a trimis. Atunci când, înainte de a face o minune, Isus întreabă: "Crezi tu?" și, după ce a făcut-o, afirmă: "Credința ta te-a salvat", nu se referă la o credință generică în Dumnezeu (aceasta era subînțeleasă în fiecare israelit); se referă la credința în El, în puterea divină acordată Lui.

Aceasta este de acum credința care-l justifică pe cel rău, credința care renaște la viață nouă. Ea se situează la sfârșitul unui proces despre care Sfântul Paul, în capitolul 10 din Scrisoarea către Romani, trasează, aproape vizual, diferitele faze desenându-le pe harta trupului uman. Totul începe, spune el, de la urechi, de la auzirea veștii Evangheliei: "Credința vine din ascultare", fides ex auditu. De la urechi mișcarea trece la inimă, unde se ia decizia fundamentală: corde creditur, "cu inima se crede". De la inimă mișcarea urcă la gură: "cu gura se face mărturisirea de credință": ore fit confessio.

Procesul nu se termină aici, ci - de la urechi, de la inimă și de la gură - el trece la mâini. Da, deoarece "credința devine operativă în iubire", spune apostolul (Gal 5,6). Sfântul Iacob poate sta liniștit. Este loc și pentru "fapte": însă nu înainte, ci după (logic dacă nu cronologic) credință. "Nu se ajunge la credință - spune Sfântul Grigore cel Mare - pornind de la virtuți, ci la virtuți pornind de la credință" (Grigore cel Mare, Omilii despre Ezechiel II, 7 [PL 76, 1018]).

La acest punct apare o întrebare de mare actualitate. Dacă această credință care mântuiește este credința în Cristos, ce trebuie gândit despre toți cei care nu au nicio posibilitate de a crede în El? Trăim într-o societate pluralistă și din punct de vedere religios. Teologiile noastre - orientală și occidentală, catolică și protestantă în același mod - s-au dezvoltat într-o lume în care exista în practică numai creștinismul. Exista, cu toate acestea, cunoștința despre existența altor religii, dar ele erau considerate false de la plecare, sau nu erau luate în considerație deloc. Pornind de la modul diferit de a înțelege Biserica, toți creștinii împărtășeau axioma tradițională: "În afara Bisericii nu există mântuire": Extra Ecclesiam nulla salus.

Astăzi nu mai este așa. De câtva timp este în desfășurare un dialog între religii, bazat pe respect reciproc și pe recunoașterea valorilor prezente în fiecare dintre ele. În Biserica Catolică, punctul de plecare a fost declarația Nostra aetate a Conciliului al II-lea din Vatican, dar o orientare analogă este împărtășită de toate Bisericile istorice creștine. Cu această recunoaștere s-a afirmat convingerea că și persoanele din afara Bisericii se pot mântui.

Este posibil, în această perspectivă, să mențină rolul atribuit până acum credinței "explicite" în Cristos? Vechea axiomă "în afara Bisericii nu este mântuire" nu ar ajunge să supraviețuiască, în acest caz, în axioma "în afara credinței nu este mântuire"? În unele ambiente creștine, aceasta din urmă este, de fapt, doctrina dominantă și ea motivează angajarea misionară. Însă în acest mod, mântuirea este limitată de la plecare la o mică minoritate de persoane.

Asta nu numai că nu ne poate lăsa liniștiți pe noi, ci greșește înainte de toate față de Cristos, sustrăgându-i mare parte din omenire. Nu se poate crede că Isus este Dumnezeu și a limita după aceea relevanța sa de fapt numai la un sector restrâns al ei. Isus este "mântuitorul lumii" (In 4,42); Tatăl l-a trimis pe Fiul "pentru ca lumea să fie mântuită prin El" (In 3,17): lumea, nu câțiva puțini în lume!

Să încercăm să găsim un răspuns în Scriptură. Ea afirmă că acela care nu l-a cunoscut pe Cristos, dar acționează pe baza propriei conștiințe (Rom 2,14-15) și face bine aproapelui (Mt 25,3 ș.u.) este plăcut lui Dumnezeu. În Faptele apostolilor ascultăm, din gura lui Petru, această declarație solemnă: "Într-adevăr, acum înțeleg că Dumnezeu nu este părtinitor, ci în orice neam, cel care se teme de el și face dreptatea îi este plăcut" (Fap 10,34-35).

Și aderenții la alte religii cred, în general, că "Dumnezeu există și că îi răsplătește pe cei care-l caută" (Evr 11,6); de aceea, realizează ceea ce Scriptura consideră realitatea fundamentală și comună a oricărei credințe. Acest lucru este valabil, desigur, în mod cu totul special, pentru frații evrei care cred în același Dumnezeu al lui Abraham, Isac și Iacob în care credem noi creștinii.

Motivul principal al optimismului nostru nu se bazează, totuși, pe binele pe care aderenții la alte religii sunt în măsură să-l facă, ci pe "harul de multe feluri al lui Dumnezeu" (1Pt 4,10). Uneori simt nevoia să ofer jertfa Liturghiei tocmai în numele tuturor celor care s-au mântuit prin meritele lui Cristos, dar nu știu asta și nu pot să-i mulțumească. Ne îndeamnă și liturgia să facem asta. În Rugăciunea euharistică IV, la rugăciunea pentru papa, episcopi și credincioși, se adaugă cea "pentru toți cei care te caută cu inimă curată".

Dumnezeu are mult mai multe moduri pentru a mântui decât putem noi să gândim. A instituit "canale" ale harului său, dar nu s-a legat cu ele. Unul din aceste mijloace "extraordinare" de mântuire este suferința. După ce Cristos a luat-o asupra sa și a răscumpărat-o, este și ea, în modul său, un sacrament universal de mântuire. Cel care s-a coborât în apele Iordanului sfințindu-le pentru orice botez, s-a coborât și în apele suferinței și morții, făcând din ele potențial instrument de mântuire. În mod misterios, orice suferință - nu numai cea a credincioșilor - împlinește, în oarecare mod, "ceea ce lipsește pătimirii lui Cristos" (Col 1,24). Biserica celebrează sărbătoarea Pruncilor Nevinovați, deși nici ei nu știau că suferă pentru Cristos!

Noi credem că toți cei care se mântuiesc se mântuiesc prin meritele lui Cristos: "Pentru că nu este niciun alt nume sub cer dat oamenilor, în care trebuie să fim mântuiți" (Fap 4,12). Totuși, una este a afirma necesitatea universală a lui Cristos pentru mântuire și alta este a afirma necesitatea universală a credinței în Cristos pentru mântuire. Așadar, este superfluu a continua să se proclame Evanghelia la toată făptura? Dimpotrivă! Motivul este cel care trebuie schimbat, nu faptul. Trebuie să continuăm să-l vestim pe Cristos; însă nu atât pentru un motiv pozitiv: pentru darul infinit pe care Isus îl reprezintă pentru fiecare ființă umană. Dialogul interreligios nu se opune evanghelizării, ci îi determină stilul. Acest dialog - a scris Sfântul Ioan Paul al II-lea, în Redemptoris missio - "face parte din misiunea evanghelizatoare a Bisericii".

Mandatul lui Cristos: "Mergând în toată lumea, predicați evanghelia la toată făptura" (Mc 16,15) și "Faceți ucenici din toate neamurile" (Mt 28,19) păstrează validitatea sa perenă, dar trebuie înțeles în contextul său istoric. Sunt cuvinte care trebuie referite la momentul în care au fost scrise, când "toată lumea" și "toate neamurile" erau un mod pentru a spune că mesajul lui Isus nu era destinat numai lui Israel, ci și tot restului lumii. Ele sunt valabile mereu pentru toți, dar față de cel care aparține deja la o religie, este nevoie de respect, răbdare și iubire. A înțeles și a pus în practică asta Francisc de Assisi. El prospecta două moduri de a merge spre "sarazini și ceilalți necredincioși". Scrie în Regula neaprobată: "Apoi frații care merg spre necredincioși, pot să se comporte spiritual în mijlocul lor în două moduri. Un mod este ca să nu facă certuri sau dispute, ci să fie supuși fiecărei creaturi umane din iubire față de Dumnezeu și să mărturisească faptul că sunt creștini. Celălalt mod este ca atunci când vor vedea că îi place Domnului, să anunțe Cuvântul lui Dumnezeu pentru ca ei să creadă în Dumnezeu atotputernic Tată și Fiu și Duh Sfânt, creator al tuturor lucrurilor, și în Fiul Răscumpărător și Mântuitor" (Regola non Bollata, cap. XVI [Fonti Francescane, 43]).

Provocarea științei

Cu această deschidere a inimii, să ne întoarcem acum ca să ne ocupăm de credința noastră creștină. Marea provocare pe care ea trebuie s-o susțină în epoca noastră nu vine atât de la filozofie, ca în trecut, ci de la știință. Este de câteva luni o știre senzațională. Un telescop lansat în spațiu la 25 decembrie 2021 și poziționat la un milion și jumătate de kilometri de Pământ, la 12 iulie 2022 a trimis imagini inedite ale universului care au trimis în admirație lumea științifică. "Noul telescop - se citea în canalele de știri - a deschis larg o nouă fereastră asupra cosmosului, în măsură să ne catapulteze înapoi în timp, până aproape după Big Bang-ul inițial al lumii. Este viziunea cea mai detaliată a universului primordial obținută vreodată. Reprezintă prima degustare a unei noi și revoluționare astronomii care ne va dezvălui universul așa cum nu l-am văzut vreodată".

Am fi nesăbuiți și ingrați dacă nu am participa la orgoliul corect al omenirii pentru această ca și pentru oricare altă descoperire științifică. Dacă credința - în afară de ascultare - se naște, așa cum s-a spus, din uimire, aceste descoperiri științifice n-ar trebui să diminueze posibilitatea de a crede, ci s-o mărească. Dacă ar trăi astăzi, psalmistul ar cânta cu elan și mai mare: "Cerurile vorbesc despre slava lui Dumnezeu și firmamentul vestește lucrarea mâinilor sale" (Ps 19,2) și Francisc de Assisi: "Lăudat să fii, Domnul meu, cu toate creaturile tale".

Dumnezeu a voit să ne dea un semn tangibil al măreției sale infinite cu imensitatea universului și un semn al "necuprinderii" sale cu particula cea mai mică de materie care, și atunci când se ajunge la ea - asigură fizica - menține "nedeterminarea" sa. Cosmosul nu s-a făcut singur. Calitatea ființei, nu cantitatea este cea care decide; și calitatea creației este de a fi... creată! Miliarde de galaxii, la distanță de miliarde și miliarde de ani lumină nu schimbă această calitate a sa.

Facem aceste reflecții despre credință și știință nu pentru a-i convinge pe oamenii de știință necredincioși (niciunul dintre ei nu este aici ca să asculte sau nu va citi aceste cuvinte), ci pentru a ne întări pe noi credincioșii în credință și a nu ne lăsa tulburați de zgomotul vocilor contrare. Este același scop pentru care Sfântul Luca îi spune "preabunului Teofil" că a scris Evanghelia sa: "ca să te convingi - spune el - de temeinicia învățăturilor pe care le-ai primit" (Lc 1,4).

În fața desfășurării dimensiunilor nemărginite ale universului în fața ochilor noștri, actul de credință cel mai mare pentru noi creștinii nu este să credem că toate acestea au fost create de Dumnezeu, ci să credem că "toate au fost create prin el [Cristos] și pentru el [Cristos]" (Col 1,16), că "fără el n-a luat ființă nimic din ceea ce există" (In 1,3). Creștinul are o dovadă despre Dumnezeu mult mai convingătoare decât cea luată din cosmos: persoana și viața lui Isus Cristos.

Credincioșii nu sunt niște struți. Nu ascundem capul în nisip pentru a nu vedea. Împărtășim cu fiecare persoană uluirea în fața multelor mistere și contradicții ale universului: al evoluției naturale, al istoriei, al Bibliei însăși... Însă suntem în măsură să depășim uluirea cu o certitudine mai puternică decât toate incertitudinile: credibilitatea persoanei lui Cristos, a vieții sale și a cuvântului său. Certitudinea deplină și bucuroasă nu o avem înainte, ci după ce am crezut. Altminteri credința și-ar pierde calitatea sa și meritul său.

Cel drept trăiește prin credință

Credința este singurul criteriu capabil să ne facă să ne raportăm în mod corect, nu numai la știință, ci și la istorie. Vorbind despre credința care justifică, sfântul Paul citează vestitul oracol al lui Habacuc: "Cel drept va trăi prin credința lui" (Hab 2,4). Ce vrea să spună Dumnezeu cu acel cuvânt profetic, din moment ce Dumnezeu în persoană este cel care-l pronunță?

Mesajul se deschide cu o plângere a profetului, datorită ruinării justiției și pentru că Dumnezeu pare că asistă impasibil din înaltul cerurilor la violență și la oprimare. Dumnezeu răspunde că toate acestea urmează să se termine pentru că va veni în curând un nou flagel - caldeenii - care va distruge totul și pe toți. Profetul se răzvrătește contra acestei soluții. Acesta este răspunsul lui Dumnezeu? O oprimare care înlocuiește o alta?

Dar chiar aici Dumnezeu îl aștepta pe profet. Iată, moare cel care nu are sufletul drept, în timp ce dreptul va trăi prin credința lui (Hab 2,2-4). Profetului i se cere saltul credinței. Dumnezeu nu dezleagă enigma istoriei, ci cere să se încreadă în El și în dreptatea sa, orice s-ar întâmpla. Soluția nu se află în încetarea încercării, ci în creșterea credinței.

Istoria este o continuă luptă între bine și rău, de nelegiuiți care triumfă și de drepți care suferă. Victoria stabilă a binelui asupra răului nu trebuie căutată în istoria însăși, ci dincolo de ea. Să lăsăm în urma noastră orice formă de milenarism. Totuși, Dumnezeu este așa de suveran și în control al evenimentelor încât face să folosească planurilor sale misterioase chiar și agitația nelegiuiților. Este adevărat: Dumnezeu scrie drept pe linii strâmbe! Situațiile pot scăpa din mână oamenilor, dar nu lui Dumnezeu.

Mesajul lui Habacuc este de o actualitate singulară. Omenirea a trăit în ultimii ani din secolul trecut eliberarea de puterea opresivă a sistemelor totalitare comuniste. Dar nu am avut timp să tragem o respirație de ușurare că alte nedreptăți și violențe au apărut în lume. Au fost unii care, la sfârșitul "războiului rece", au crezut cu naivitate că triumful democrație avea, de acum, să închidă definitiv ciclul marilor tulburări și că istoria avea să-și urmeze cursul său fără mari zguduieli. Întocmai de acum fără "istorie". O astfel de teză a fost, foarte repede, dezmințită brutal de evenimente, cu apariția altor dictaturi și izbucnirea altor războaie, începând de la cel "din Golf", până la cel nefast din acest an în Ucraina.

În această situație, și în noi apare întrebarea îndurerată a profetului: "Doamne, până când? Tu cu ochi așa de curați încât nu poți vedea răul! Cum de atâta violență, atâtea corpuri umane ajunse schelete de foame, atâta cruzime în lume, fără ca tu să intervii?". Răspunsul lui Dumnezeu este tot același: moare de pesimism și se scandalizează cel care nu are inima înrădăcinată în Dumnezeu, în timp ce cel drept va trăi din credință, va găsi răspunsul în credința lui. Va înțelege ce voia să spună Isus când, în fața lui Pilat, a spus: "Împărăția mea nu este din lumea aceasta" (In 18,36).

Însă să ne intre bine în cap asta și s-o amintim lumii, când este necesar: Dumnezeu este drept și sfânt; nu va permite ca răul să aibă ultimul cuvânt și răufăcătorii să scape teferi. Va fi o judecată la încheierea istoriei, "o carte scrisă va fi deschisă, în care totul este conținut și pe baza căruia lumea va fi judecată": Liber scriptus proferetur - in quo totum continetur - unde mundus judicetur (Secvența Dies irae).

O primă judecată - imperfectă dar sub ochii tuturor, credincioși și necredincioși - este deja în desfășurare acum, în istorie. Binefăcătorii omenirii care au lucrat pentru progresul țării lor și pentru pacea în lume sunt amintiți cu onoare și binecuvântare din generație în generație; numele tiranilor și răufăcătorilor continuă de-a lungul secolelor să fie însoțit de dispreț și reprobare. Isus a răsturnat pentru totdeauna rolurile. "Învingător pentru că este victimă": așa îl definește Augustin pe Cristos: Victor quia victima. În lumina veșniciei - dar adesea și a istoriei - nu călăii sunt adevărații învingători, ci victimele lor.

Ceea ce poate face Biserica, pentru a nu asista pasiv la desfășurarea istoriei, este să se unească împotriva oprimării și a prepotenței, să stea mereu, "în timp și în afara timpului", de partea săracilor, a celor slabi, a victimelor, a celor care poartă povara mai mare a oricărei nenorociri și a oricărui război.

Ceea ce poate să facă este să înlăture și unul din factorii care a promovat mereu conflictele, adică rivalitatea între religii, răufamatele "războaie de religie". Din înțelegere și din colaborarea leală între marile religii poate să vină un stimulent moral care să imprime istoriei acel curs nou care în zadar se așteaptă de la puterile politice. În acest sens trebuie văzută utilitatea de inițiative ca acelea, demarate de Sfântul Ioan Paul al II-lea și accelerate astăzi de Papa Francisc, pentru un dialog constructiv între religii.

Credința este arma Bisericii. Și Biserica, asemenea dreptului din Habacuc, "trăiește prin credința sa". Roma a încetat de mult timp să fie caput mundi, dar trebuie să rămână caput fidei, capitală a credinței. Nu numai a ortodoxiei credinței, ci și a intensității și radicalității credinței. Ceea ce credincioșii percep imediat într-un preot și într-un păstor este dacă "el crede", dacă el crede în ceea ce spune și în ceea ce celebrează. Astăzi se folosește mult transmisia fără fire (Wi-Fi, se spune în engleză). Și credința se transmite de preferință așa: fără fire, fără atâtea cuvinte și raționamente, ci printr-un curent de har care se stabilește între două spirite.

Actul de credință cel mai mare pe care îl poate face Biserica - după ce s-a rugat și a făcut posibilul pentru a evita sau a face să înceteze conflictele - este a-l lăsa pe Dumnezeu să acționeze cu un act de încredere totală și abandonare senină, repetând cu apostolul: "Știu în cine mi-am pus încrederea!": Scio cui credidi (2Tim 1,12). Dumnezeu nu se dă înapoi niciodată pentru a face să cadă în gol pe cel care se aruncă în brațele sale.

Așadar, să mergem în întâmpinarea lui Cristos care vine, cu un act de credință care este și o promisiune și prin urmare o profeție: "Lumea este mâinile lui Dumnezeu și atunci când, abuzând de libertatea sa, omul va ajunge să atingă capătul, el va interveni ca să-l salveze". Da, va interveni ca să-l salveze! De fapt, pentru aceasta a venit în lume, în urmă cu două mii douăzeci și doi de ani.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 472.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat