|
Călătoria apostolică a Sfântului Părinte Francisc în Luxemburg și Belgia Papa Francisc în Belgia: Omilia la Sfânta Liturghie Stadionul "Regele Baudouin" (Bruxelles), duminică, 29 septembrie 2024
La început deschiderea. Ne vorbesc despre asta prima lectură și evanghelia, arătându-ne acțiunea liberă a Duhului Sfânt care, în relatarea exodului, umple cu darul său de profeție nu numai pe bătrânii care au mers cu Moise la cortul întâlnirii, ci și doi bărbați care au rămas în tabără. Asta ne face să ne gândim, pentru că, dacă într-un prim moment era scandaloasă absența lor în grupul celor aleși, după darul Duhului este scandalos a le interzice să exercite misiunea pe care, cu toate acestea, au primit-o. Înțelege bine asta Moise, om umil și înțelept, care cu minte și inimă deschise spune: "De-ar fi tot poporul Domnului profeți! Și de-ar pune Domnul duhul său peste ei!" (Num 11,29). Foarte frumos auspiciu! Sunt cuvinte înțelepte, care sunt preludiu la ceea ce Isus afirmă în evanghelie (cf. Mc 9,38-43.45.47-48). Aici scena se desfășoară la Cafarnaum, iar discipolii ar vrea, la rândul lor, să împiedice un om să alunge diavolii în numele Învățătorului, pentru că - afirmă ei - "nu ne urmează" (Mc 9,38), adică "nu este în grupul nostru". Ei gândesc așa: "Cine nu ne urmează, cine nu este «dintre ai noștri» nu poate face minuni, nu are dreptul la asta". Însă Isus îi surprinde - ca întotdeauna, Isus ne surprinde mereu - și pe aceștia îi surprinde și îi ceartă, invitându-i să meargă dincolo de schemele lor, să nu "se scandalizeze" de libertatea lui Dumnezeu. Le spune: "Nu-l opriți [...], pentru că cine nu este împotriva noastră este pentru noi" (Mc 9,39-40). Să observăm bine aceste două scene, cea a lui Moise și cea a lui Isus, pentru că se referă și la noi și la viața noastră creștină. De fapt, toți, cu Botezul, am primit o misiune în Biserică. Dar este vorba de un dar, nu de un titlu de laudă. Comunitatea credincioșilor nu este un cerc de privilegiați, este o familie de mântuiți, și noi nu suntem trimiși să ducem evanghelia în lume pentru meritele noastre, ci prin harul lui Dumnezeu, prin milostivirea sa și prin încrederea care, dincolo de toate limitele și păcatele noastre, el continuă să o aibă în noi cu iubire de Tată, văzând în noi ceea ce noi înșine nu reușim să observăm. Pentru aceasta ne cheamă, ne trimite și ne însoțește cu răbdare zi de zi. Și atunci, dacă vrem să cooperăm, cu iubire deschisă și grijulie, la acțiunea liberă a Duhului fără a fi scandal, obstacol pentru nimeni cu îngâmfarea noastră și rigiditatea noastră, avem nevoie să desfășurăm misiunea noastră cu umilință, recunoștință și bucurie. Nu trebuie să ne supărăm, ci mai degrabă să ne bucurăm de faptul că și alții pot să facă ceea ce facem noi, ca să crească împărăția lui Dumnezeu și pentru a ne afla cu toții uniți, într-o zi, în brațele Tatălui. Și asta ne duce la al doilea cuvânt: comuniune. Despre el ne vorbește Sfântul Iacob în lectura a doua (cf. Iac 5,1-6) cu două imagini puternice: bogățiile care se strică (cf. v. 3) și protestele secerătorilor care ajung la urechile Domnului (cf. v. 4). Ne amintește, astfel, că singura cale a vieții este cea a darului, a iubirii care unește în împărtășire. Calea egoismului generează numai închideri, ziduri și obstacole - "scandaluri", întocmai -, înlănțuindu-ne de lucruri și îndepărtându-ne de Dumnezeu și de frați. Egoismul, ca tot ceea ce împiedică iubirea, este "scandalos", pentru că îi strivește pe cei mici, umilind demnitatea persoanelor și sufocând strigătul săracilor (cf. Ps 9,13). Și acest lucru era valabil în timpurile Sfântului Paul ca și astăzi pentru noi. Să ne gândim, de exemplu, la ceea ce se întâmplă atunci când se pun la baza vieții fiecăruia și a comunităților numai principiile interesului și numai logicile de piață (cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, 54-58). Se creează o lume în care nu mai există spațiu pentru cel care este în dificultate, nici nu există milostivire pentru cel care greșește, nici compasiune pentru cel care suferă și nu se descurcă. Nu există. Să ne gândim la ceea ce se întâmplă atunci când cei mici sunt scandalizați, loviți, abuzați de cei care ar trebui să aibă grijă de ei, la rănile de durere și de neputință înainte de toate în victime, dar și în familiile lor și în comunitate. Cu mintea și cu inima mă întorc la istoriile câtorva dintre acești "mici" pe care i-am întâlnit alaltăieri. I-am auzit, am auzit suferința lor de abuzați și o repet aici: în Biserică este loc pentru toți, toți, toți, dar toți vom fi judecați și nu este loc pentru abuz, nu este loc pentru acoperirea abuzului. Cer tuturor: Nu acoperiți abuzurile! Cer episcopilor: Nu acoperiți abuzurile! A-i condamna pe abuzatori și a-i ajuta să se vindece de această boală a abuzului. Răul nu se ascunde: răul trebuie adus la suprafață, ca să se știe, așa cum au făcut unii abuzați și cu curaj. Ca să se știe. Și ca să fie judecat abuzatorul. Ca să fie judecat abuzatorul, fie laică, laic, preot sau episcop: ca să fie judecat. Cuvântul lui Dumnezeu este clar: spune că "protestele secerătorilor" și "strigătul săracilor" nu se pot ignora, nu se pot șterge, ca și cum ar fi notă distonată în concertul perfect al lumii bunăstării, nici nu se pot atenua cu vreo formă de asistențialism de fațadă. Dimpotrivă, sunt glas viu al Duhului, ne amintesc cine suntem - toți suntem sărmani păcătoși, toți, cel dintâi eu -; și persoanele abuzate sunt un plâns care se ridică la cer, care atinge sufletul, care ne face să ne rușinăm și ne cheamă să ne convertim. Să nu împiedicăm glasul lor profetic, reducându-l la tăcere cu indiferența noastră. Să ascultăm ceea ce spune Isus în evanghelie: departe de noi ochiul scandalos, care îl vede pe cel lipsit și se întoarce în cealaltă parte! Departe de noi mâna scandaloasă, care se închide ca un pumn pentru a ascunde comorile sale și se retrage avidă în buzunare! Bunica mea spunea: "Diavolul intră prin buzunare". Acea mână care lovește pentru a săvârși un abuz sexual, un abuz de putere, un abuz de conștiință împotriva celui care este mai slab. Și câte cazuri de abuz avem în istoria noastră, în societatea noastră! Departe de noi piciorul scandalos, care aleargă repede nu pentru a se apropia de cel care suferă, ci pentru "a trece mai departe" și a sta la distanță! Departe toate acestea: departe de noi! Nimic bun și solid nu se construiește așa! Și o întrebare care mie îmi place să o pun persoanelor: "Tu dai de pomană?" - "Da, părinte, da!" - "Și spune-mi, când dai de pomană, atingi mâna persoanei lipsite sau o arunci așa și privești în cealaltă parte? Tu privești ochii persoanelor care suferă?". Să ne gândim la asta. Dacă vrem să semănăm pentru viitor, și la nivel social și economic, ne va face bine să punem din nou la baza alegerilor noastre evanghelia milostivirii. Isus este milostivirea. Noi toți, toți, am fost milostiviți. Altminteri, oricât de impunători am fi aparent, monumentele opulenței noastre vor fi mereu coloși cu picioarele din lut (cf. Dan 2,31-45). Să nu ne înșelăm: fără iubire nimic nu durează, totul dispare, se destramă, și ne lasă prizonieri ai unei vieți care ne scapă, goală și fără sens, ai unei lumi inconsistente care, dincolo de fațade, a pierdut orice credibilitate, pentru ce? Pentru că i-a scandalizat pe cei mici. Și astfel ajungem la al treilea cuvânt: mărturie. Putem să ne inspirăm, în această privință, din viața și din opera Anei a lui Isus, Ana de Lobera, în ziua beatificării sale. Această femeie a fost, în Biserica din timpul său, printre protagonistele unei mari mișcări de reformă, pe urmele unei "uriașe a spiritului" - Tereza de Avila -, ale cărei idealuri le-a răspândit în Spania, în Franța și chiar aici, la Bruxelles, și în acelea care atunci erau numite Țările de Jos Spaniole. Într-un timp marcat de scandaluri dureroase, înăuntrul și în afara comunității creștine, ea și însoțitoarele sale, cu viața lor simplă și săracă, făcută din rugăciune, din muncă și din caritate, au știut să readucă la credință atâtea persoane, până acolo încât cineva a definit fundația lor în acest oraș ca un "magnet spiritual". Din alegere, nu a lăsat scrieri. În schimb, s-a angajat să pună în practică ceea ce învățase la rândul său (cf. 1Cor 15,3), și cu modul său de a trăi a contribuit să ridice Biserica într-un moment de mare dificultate. Așadar, să primim cu recunoștință modelul de "sfințenie la feminin" pe care ni l-a lăsat (cf. Exortația apostolică Gaudete et exsultate, 12), delicat și puternic, făcut din deschidere, din comuniune și din mărturie. Să ne recomandăm rugăciunii sale, să-i imităm virtuțile și să reînnoim cu ea angajarea noastră de a merge împreună pe urmele Domnului. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |