|
Ciclu de cateheze. Duhul și Mireasa. Duhul Sfânt conduce poporul lui Dumnezeu la întâlnirea cu Isus, speranța noastră. 5. "S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria". Cum să-l zămislim și să-l naștem pe Isus Iubiți frați și surori, bună ziua! Cu cateheza de astăzi intrăm în a doua fază a istoriei mântuirii. După ce l-am contemplat pe Duhul Sfânt în opera creației, îl vom contempla timp de câteva săptămâni în opera răscumpărării, adică a lui Isus Cristos. Așadar, trecem la Noul Testament și îl vedem pe Duhul Sfânt în Noul Testament. Tema de astăzi este Duhul Sfânt în întruparea Cuvântului. Citim în Evanghelia lui Luca: "Duhul Sfânt va veni asupra ta" - o, Maria - "și puterea Celui Preaînalt te va umbri" (1,35). Evanghelistul Matei confirmă această realitate fundamentală care se referă la Maria și la Duhul Sfânt, spunând că Maria "s-a aflat însărcinată de la Duhul Sfânt" (1,18). Biserica a cules această realitate revelată și a situat-o foarte repede în inima Simbolului credinței sale. În Conciliul Ecumenic din Constantinopol, din 381 - cel care a definit dumnezeirea Duhului Sfânt -, acest articol a intrat în formula din "Crez". Așadar, este vorba despre o realitate de credință ecumenică, pentru că toți creștinii mărturisesc împreună același Simbol al credinței. Evlavia catolică, din timpuri imemorabile, a scos din el una dintre rugăciunile sale zilnice, Angelus. Acest articol de credință este fundamentul care permite să vorbim despre Maria ca despre Mireasa prin excelență, care este figură a Bisericii. De fapt, Isus - scrie Sfântul Leon cel Mare - "așa cum s-a născut prin lucrarea Duhului Sfânt dintr-o fecioară mamă, tot așa face rodnică Biserica, Mireasa sa neprihănită, cu suflul vital al aceluiași Duh" (Discursul 12 despre Pătimire, 3, 6: PL 54, 356). Acest paralelism este reluat în constituția dogmatică Lumen gentium, care spune astfel: "Prin credință și ascultare, ea a născut pe pământ pe însuși Fiul Tatălui, necunoscând bărbat, sub adumbrirea Duhului Sfânt. [...] Contemplând sfințenia tainică a Mariei și imitându-i iubirea, împlinind cu fidelitate voința Tatălui, prin primirea cu credință a cuvântului lui Dumnezeu, Biserica devine și ea mamă: prin predicare și botez naște la o viață nouă și nepieritoare pe fiii zămisliți de la Duhul Sfânt și născuți din Dumnezeu" (nr. 63; 64). Încheiem cu o reflecție practică pentru viața noastră, sugerată de insistența Scripturii asupra verbelor "a zămisli" și "a naște". În profeția lui Isaia auzim: "Iată, fecioara va zămisli și va naște un fiu" (7,14); și îngerul îi spune Mariei: "Vei zămisli și vei naște un fiu" (Lc 1,31). Maria mai întâi l-a zămislit, apoi l-a născut pe Isus: mai întâi l-a primit în ea, în inimă și în trup, apoi l-a născut. Așa se întâmplă pentru Biserică: mai întâi primește Cuvântul lui Dumnezeu, lasă "să vorbească la inima sa" (cf. Os 2,16) și îi "umple măruntaiele" (cf. Ez 3,3), după două expresii biblice, pentru a-l naște după aceea cu viața și predicarea. A doua operațiune este sterilă fără prima. Și Biserica, în fața misiunilor care depășesc forțele sale, vine în mod spontan să pună aceeași întrebare: "Cum va fi aceasta?". Cum este posibil a-l vesti pe Isus Cristos și mântuirea sa unei lumi care pare să caute numai bunăstarea? Și răspunsul este același de atunci: "Veți primi puterea Duhului Sfânt". Fără Duhul Sfânt Biserica nu poate merge înainte, Biserica nu crește, Biserica nu poate predica. Ceea ce se spune despre Biserică în general este valabil și pentru noi, pentru fiecare botezat. Fiecare dintre noi se află uneori, în viață, în situații care depășesc propriile forțe și se întreabă: "Cum pot să înfrunt această situație?". Ajută, în aceste cazuri, să ne repetăm nouă înșine ceea ce îngerul i-a spus Fecioarei: "La Dumnezeu nimic nu este imposibil" (Lc 1,37). Fraților și surorilor, să reluăm, așadar, și noi, de fiecare dată, drumul nostru cu această certitudine încurajatoare în inimă: "La Dumnezeu nimic nu este imposibil". Și dacă noi credem asta, vom face minuni. La Dumnezeu nimic nu este imposibil. ________ APEL Continui să urmăresc cu mare preocupare situația din Orientul Mijlociu și reafirm apelul meu tuturor părților implicate așa încât conflictul să nu se lărgească și să înceteze imediat focul pe toate fronturile, începând din Gaza, unde situația umanitară este foarte gravă și nesustenabilă. Mă rog pentru ca această căutare a păcii să stingă conflictele, iubirea să învingă ura și răzbunarea să fie dezarmată de iertare. Vă cer să vă uniți cu rugăciunea mea și pentru martirizata Ucraina, Myanmar, Sudan: aceste populații așa de încercate de război să poată regăsi repede mult dorita pace. Să unim eforturile noastre și rugăciunile noastre ca să fie eliminate discriminările etnice în regiunile din Pakistan și din Afganistan, în special discriminările împotriva femeilor. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |