|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Discurs cu ocazia inaugurării celui de-al 96-lea an judiciar al Tribunalului Rota Romana (31 ianuarie 2025)
Iubiți prelați auditori!
Inaugurarea anului judiciar al Tribunalului Rota Romana îmi oferă oportunitatea de a reînnoi exprimarea aprecierii mele și a recunoștinței mele pentru munca voastră. Îl salut cordial pe Monseniorul decan și pe voi toți care prestați serviciu în acest Tribunal.
Anul acesta este a zecea aniversare a celor două Motu Proprio, Mitis Iudex Dominus Iesus și Mitis et Misericors Iesus, cu care am reformat procesul pentru declarația de nulitate a căsătoriei. Mi se pare oportun să profit de această ocazie tradițională de întâlnire cu voi pentru a aminti spiritul care a impregnat această reformă, aplicată de voi cu competență și pricepere în favoarea tuturor credincioșilor.
Necesitatea de a modifica normele referitoare la procesul de nulitate a fost manifestată de părinții sinodali reuniți în adunarea extraordinară din 2014, formulând cererea de a face mai accesibile și zvelte procesele (cf. Relatio Synodi 2014, 48). Părinții sinodali exprimau în acest mod urgența de a duce la capăt convertirea pastorală a structurilor, dorită deja în exortația apostolică Evangelii gaudium (cf. nr. 27).
Era mai oportun ca oricând ca acea convertire să atingă și administrarea justiției, pentru ca ea să răspundă în cel mai bun mod celor care se adresează Bisericii pentru a face lumină cu privire la propria situație conjugală (cf. Discurs adresat Tribunalului Rota Romana, 23 ianuarie 2015).
Am voit ca în centrul reformei să fie episcopul diecezan. De fapt, lui îi revine responsabilitatea de a administra justiția în dieceză, fie ca garant al apropierii tribunalelor și al vigilenței asupra lor, fie ca judecător care trebuie să decidă personaliter în cazurile în care nulitatea rezultă că este evidentă, adică prin processus brevior ca exprimare a grijii față de salus animarum.
De aceea am solicitat inserarea activității tribunalelor în pastorația diecezană, solicitând episcopilor să asigure ca toți credincioșii să știe despre existența procesului ca posibil remediu la situația de necesitate în care se află. Întristează uneori să se afle că credincioșii nu știu de existența acestei căi. În afară de asta, este important "să fie asigurată gratuitatea procedurilor, pentru ca Biserica [...] să manifeste iubirea gratuită a lui Cristos de care am fost mântuiți toți" (Proemio, VI).
Îndeosebi, grija episcopului se realizează în a garanta prin lege constituirea tribunalului în propria dieceză, înzestrat cu persoane - clerici și laici - bine formate, corespunzătoare acestei funcții; și asigurându-se că își desfășoară munca lor cu dreptate și sârguință. Investiția în formarea acestor lucrători - formare științifică, umană și spirituală - merge mereu în folosul credincioșilor, care au dreptul la o analizare atentă a cererilor lor, chiar și atunci când ar trebui să primească un răspuns negativ.
Reforma a condus-o - și trebuie să conducă aplicarea sa - preocuparea mântuirii sufletelor (cf. Mitis Iudex, Proemio). Ne interpelează durerea și speranța atâtor credincioși care caută claritate cu privire la adevărul condiției lor personale și, prin urmare, cu privire la posibilitatea unei participări depline la viața sacramentală. Pentru atâția care au "trăit o experiență matrimonială nefericită, verificarea validității sau invalidității căsătoriei reprezintă o posibilitate importantă; și aceste persoane trebuie ajutate să parcurgă cât mai ușor posibil acest drum" (Discurs adresat participanților la Cursul promovat de Rota Romana, 12 martie 2016).
Normele care stabilesc procedurile trebuie să garanteze unele drepturi și principii fundamentale, în primul rând dreptul de apărare și prezumția de validitate a căsătoriei. Scopul procesului nu este acela "de a complica în mod inutil viața credincioșilor și cu atât mai puțin să le accentueze litigiul, ci numai să aducă o slujire adevărului" (Benedict al XVI-lea, Discurs la Rota Romana, 28 ianuarie 2006).
Îmi vine în minte ceea ce a spus Sfântul Paul al VI-lea, după ce a dus la capăt reforma realizată cu Motu Proprio Causas matrimoniales. El afirma "că în simplificările [...] introduse în tratarea cauzelor matrimoniale vrea să se facă mai zvelt acest exercițiu, și de aceea mai pastoral, fără ca asta să aducă prejudiciu criteriilor de adevăr și de dreptate, pe care un proces trebuie să le respecte cu onestitate, având încredere că responsabilitatea și înțelepciunea păstorilor sunt angajate în mod religios și mai direct" (Discurs la Rota Romana, 30 ianuarie 1975).
Și reforma recentă a voit să favorizeze "nu nulitatea căsătoriilor, ci celeritatea proceselor, nu mai puțin decât o simplitate corectă, pentru ca, din cauza definirii întârziate a judecății, inima credincioșilor care așteaptă clarificarea propriei stări să nu fie oprimată îndelung de întunericul îndoielii" (Mitis Iudex, Proemio). De fapt, pentru a evita ca, din cauza procedurilor prea complexe, să se întâmple zicala "summum ius summa iniuria" (Cicero, De Officiis I,10,33), am suprimat necesitatea dublei sentințe conforme și am încurajat să se decidă mai rapid cauzele în care nulitatea este evidentă, tinzând spre binele credincioșilor și dorind să se aducă pace conștiințelor lor. Este evident - dar vreau să reafirm asta în acest moment - că reforma interpelează în mod puternic prudența voastră în aplicarea normelor. Și asta "cere două mari virtuți: prudența și dreptatea, care trebuie să fie inspirate de caritate. Există o conexiune intimă între prudență și dreptate, pentru că exercitarea lui prudentia iuris tinde la cunoașterea a ceea ce este drept în cazul concret" (Discurs la Rota Romana, 25 ianuarie 2024).
Fiecare protagonist al procesului se apropie de realitatea conjugală și familială cu venerație, pentru că familia este reflexia vie a comuniunii de iubire care este Dumnezeu Treime (cf. Amoris laetitia, 11). În afară de asta, soții uniți în căsătorie au primit darul indisolubilității, care nu este o destinație la care trebuie să se ajungă cu efortul lor, cu atât mai puțin o limită în calea libertății lor, ci o promisiune a lui Dumnezeu, a cărui fidelitate face posibilă fidelitatea ființelor umane. Munca voastră de discernământ cu privire la existența sau inexistența unei căsătorii valide este o slujire adusă lui salus animarum, deoarece le permite credincioșilor să cunoască și să accepte adevărul propriei realități personale. De fapt, "fiecare sentință justă de validitate sau nulitate a căsătoriei este un aport adus culturii indisolubilității fie în Biserică, fie în lume" (Sfântul Ioan Paul al II-lea, Discurs la Rota Romana, 29 ianuarie 2002).
Iubiți frați, Biserica vă încredințează o misiune de mare responsabilitate, dar, mult mai înainte, și de mare frumusețe: a ajuta la purificarea și restabilirea relațiilor interpersonale. Contextul jubiliar în care ne aflăm umple de speranță munca voastră, de speranța care nu înșală (cf. Rom 5,5). Invoc peste voi toți, peregrinantes in spem, harul unei convertiri bucuroase și lumina pentru a-i însoți pe credincioși spre Cristos, care este Judecătorul blând și milostiv. Vă binecuvântez din inimă și vă cer cu rugăminte să vă rugați pentru mine. Mulțumesc!
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu