|
Nota autografă a papei
către editorul cărții,
pr. Antonio Spadaro
© Vatican Media |
Într-o carte magisteriul papei despre arta poetică
Publicată de Ares o culegere de texte ale Papei Francisc despre importanța poeziei și a literaturii, în formare și în educație, precum și în dialogul dintre Biserică și cultura contemporană. Într-un bilet autograf adresat curatorului, părintele Antonio Spandaro, Papa Francisc exprimă dorința ca poezia să urce la catedră în universitățile pontificale.
"Romanul, literatura citește inima omului, ajută la primirea dorinței, a strălucirii și a mizeriei. Nu este teorie. Ajută la predicare, la cunoașterea inimii." Așa se exprima Papa Francisc în 2016 într-un interviu acordat părintelui Antonio Spadaro, fost director al revistei La Civiltà Cattolica. Astăzi, aproape la terminarea celei de-a douăsprezecea aniversări a pontificatului, teologul și criticul literar iezuit, actualmente subsecretar al Dicasterului pentru Cultură și Educație, reia firul acelei conversații cu papa și se îngrijește de publicarea cărții "Viva la poesia!" (Milano, Edizioni Ares, martie 2025, 224 pagini), prima antologie de texte în care pontiful argentinian exprimă magisteriul său singular despre poezie și literatură. Este vorba de o culegere de fragmente din enciclice, exortații apostolice, discursuri și mesaje, dar și prefețe, interviuri și scrisori personale, în care papa s-a referit la importanța scrierii poetice. Între acestea, se evidențiază prin profunzime și claritate, recenta "Scrisoare a Sfântului Părinte Francisc despre rolul literaturii în formare", din 17 iulie 2024, și "Scrisoarea către poeți", publicată în volumul "Versi a Dio. Antologia della poesia religiosa" ("Versuri către Dumnezeu. Antologie de poezie religioasă"), editat, tot în 2024, de Crocetti.
Poezia este parte integrantă a magisteriului
Ca să introducă textele papale este o lucrare critică în care același Spadaro încearcă să furnizeze cheile de lectură pentru a înțelege inteligența literară a pontifului, schițând panorama amplă a autorilor - de la argentinienii Borges și Marechal, la Dostoievski, la Manzoni și Dante - care au presărat formarea sa. "În magisteriul său pontifical - scrie Spadaro - Papa Francisc include logosul poetic și simbolic ca parte integrantă a discursului său" - adică adesea citează poeți și scriitori - "și aceasta este o realitate în mod clar relevantă." Numai pentru a da un exemplu, în exortația apostolică Querida Amazonia, papa prezintă citate din 17 scriitori și poeți. La încheierea cărții, un interviu acordat jurnalistului argentinian Jorge Milia, elev al profesorului Bergoglio când, la jumătatea anilor '60, preda la Liceul din Santa Fe, în Argentina, dezvăluie câteva aspecte ale pasiunii tânărului iezuit de atunci pentru literatură și artă. Abordarea sa didactică creativă, care mergea până la a-i invita pe elevi să scrie relatări - editate după aceea cu prefața lui Jorge Luis Borges - și contribuția sa la nașterea în domeniul școlar a unui grup rock de tineret inspirat din muzica formației Beatles.
"Poezia să urce la catedră"
Însă ceea ce deschide textul este mai ales un scurt autograf al Papei Francisc. Un bilet în care, în afară de a exclama "Viva la poesia!" și de a mulțumi curatorului volumului, pontiful afirmă că ar trebui "să recuperăm gustul pentru literatură în viața noastră, dar și în formare, altminteri suntem ca un fruct uscat". "Poezia - adaugă Papa Francisc - ne ajută pe toți să fim umani, iar astăzi avem atâta nevoie de acest lucru". De subliniat că în text papa exprimă dorința sa ca poezia să urce "la catedră" în instituțiile academice pontificale.
O credință care nu mai știe să imagineze
"Papa Francisc folosește adesea cuvântul «poeți»: literatura, muzica și arta sunt capabile pentru el să exprime și să hrănească imaginarul", a afirmat Spadaro în 2022 într-un podcast pentru Radio Vatican și Vatican News. "Una din problemele grave ale credinței pentru el constă în faptul că nu reușim să imaginăm adevărurile în care credem: ne lipsesc imaginile puternice. Așadar poezia este pentru papa sintaxa acțiunii, care cere genialitate și creativitate."
|
Imagine de pe coperta cărții "Viva la poesia!",
editată de Antonio Spadaro
© Vatican Media |
"Este nevoie de un limbaj nou și puternic"
Reflecțiile lui Francisc selecționate de același Spadaro în acest volum, în afară de a sublinia rolul fundamental al poeziei și al literaturii în formarea umană și spirituală - pentru "a ne înțelege mai bine pe noi înșine și pe ceilalți" - explorează și importanța creativității și a imaginației în viață și în credință, încurajând folosirea unui "limbaj nou și puternic" pentru a comunica mesajul evanghelic. "Gândirea Bisericii trebuie să recupereze genialitatea și să înțeleagă tot mai bine cum se înțelege omul astăzi pentru a dezvolta și a aprofunda propria învățătură", afirma papa într-un interviu publicat în La Civiltà Cattolica în 2013. "Poezia este plină de metafore", va spune după aceea comunității de la La Civiltà Cattolica în 2017. "A înțelege metaforele ajută la a face gândirea agilă, intuitivă, flexibilă, ascuțită".
"Biserica trebuie să fie atentă să nu cadă în capcana limbajului banal, a frazelor care se repetă în mod mecanic și obosit", scrie în 2023 în prefața la volumul "Una trama divina. Gesù in controcampo" ["O tramă divină. Isus în contracâmp"], al aceluiași Spadaro. "Evanghelia - adaugă el - trebuie să fie izvor de genialitate, de surpriză, capabilă să zdruncine în adâncime." "Fac un apel: în acest timp de criză a ordinii mondiale, de război și mari polarizări, de paradigme rigide, de provocări grave la nivel climatic și economic avem nevoie de genialitatea unui limbaj nou, de istorii și imagini puternice, de scriitori, poeți, artiști capabili să strige lumii mesajul evanghelic, să ni-l arate pe Isus", mai scria papa. "Misiunea credincioșilor, și a preoților în mod deosebit, este tocmai «să atingă» inima ființei umane contemporane pentru ca să se înduioșeze și să se deschidă în fața vestirii Domnului Isus" - adăuga el în "Scrisoare despre rolul literaturii în formare" - "și în această angajare a lor aportul pe care literatura și poezia îl pot oferi este de valoare inegalabilă." Și tot în același text: "Literatura îl ajută pe cititor să strice idolii limbajelor auto referențiale, în mod fals autosuficienți, în mod static convenționali, care uneori riscă să polueze și discursul nostru eclezial, închizând libertatea Cuvântului".
Poeți capabili să ne facă să-l atingem pe Isus
Așadar, pare clar că, în afară de importanța în educația și formarea preoților și a lucrătorilor pastorali, poezia și literatura sunt, în magisteriul Papei Francisc, instrumentul cel mai potrivit pentru a favoriza dialogul dintre credința creștină și cultura contemporană și prin urmare să facă să se înțeleagă și să se comunice mai bine mesajul creștin. "Și eu simt, vă mărturisesc - reafirmă Francisc în "Scrisoare către poeți" - nevoia de poeți capabili să strige lumii mesajul evanghelic, să ni-l arate pe Isus, să ne facă să-l atingem".
Poetica lui Francisc
În prefața sa Spadaro aprofundează și interpretează unele directive ale gândirii poetice a Papei Francisc punându-le în relații cu autorii săi predilecți. "Viața este - explică el - comparația cuvintelor, și prin urmare cuvântul poetic pe care Bergoglio îl iubește este acela care are un raport intim cu viața și care furnizează imaginile, metaforele și termenii pentru a o exprima." "Pasiunea sa pentru tragedie", și prin urmare pentru romanele lui Dostoievski, se naște din atenția sa față de "opozițiile polare", cum le numește Romano Guardini. Iubirea față de o poezie care să știe să perceapă "complexitatea poliedrică" a existenței derivă din predilecția sa față de o "gândire incompletă, prin care doi plus doi fac întotdeauna patru" care este contrariul gândirii unice, globalizate". Pasiunea sa pentru literatura clasică, înțeleasă ca "populară", a fost cultivată de lectura autorilor argentinieni precum Hernández, Güiraldes și Marechal. Aceea pentru operele care pun în teren milostivirea și poetica "clasei mijlocii" se întrupează în operele lui Malègue și Manzoni. Și iarăși pentru așa-numitul "homo viator", în misiune, în Eneida lui Virgiliu, dar și în Pemán și Tolkien.
Am pierdut cuvintele
"Umanitatea noastră, și atât mai mult abilitatea la slujirea pastorală, - conclude bine Spadaro comentând "Scrisoarea către poeți" a Papei Francisc - nu se formează fără un contact direct cu istoriile relatate. Am dezvoltat o formare prea conceptuală pentru ca să poată rezista la confruntarea cu experiența: am pierdut cuvintele și repetăm formulele".
Fabio Colagrande
(După Vatican News, 4 martie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu