Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 2-a din Postul Mare

Gen 15,5-12.17-18; Ps 26; Fil 3,17-21;4,1; Lc 9,28-36

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Îmi amintesc bine de o după-amiază de toamnă a anului 1998 când coboram de pe muntele Tabor în aceeași mașină cu o călugăriță în vârstă din Portugalia. N-am să uit niciodată: plângea cu lacrimi de bucurie pentru că a ajuns să vadă minunăția și măreția muntelui Tabor. Spunea ea: "De aici am văzut tot! M-am simțit ca în paradis. Împărtășania pe care am primit-o aici pe Tabor, rugăciunea de aici, vederea împrejurimilor, panoramele, florile de aici, totul e minunat. Chiar și adierea vântului mi s-a părut mai mângâietoare. Mi-am dorit de mic copil să ajung aici", încheie ea. Și ultimul cuvânt pe care l-am auzit a fost: "Doamne, îți mulțumesc!". Și spun că avea mare dreptate acea soră. Că de aici, de pe vârful Taborului, se văd o mulțime de locuri minunate, istorice și importante: se vede până la lacul Genezaret, valea Iordanului, muntele Belvoir, muntele Ghelboa, locul viei lui Nabot, orașul Naim, valea Ezreronului, muntele aruncării lui Isus, Cana Galileei, Nazaretul, iar în zilele senine se vede spre apus chiar și muntele Carmel. Și e o liniște cum nu vă puteți imagina. E adevărat că de aici avem una dintre cele mai frumoase imagini panoramice din Galileea. Dar e și o imagine panoramică istorică, pentru că pe la poalele Taborului a trecut Abraham, după despărțirea sa de Lot. Pe muntele vecin, Ghelboa, au avut loc războaiele în timpul lui Saul și David. Pe aici a trecut și Ilie, în drum spre Carmel. Prin apropiere a lucrat sau a trecut Iosif și Maria de la Nazaret. Aici au fost apostolii cu Isus. Aici s-a auzit vocea cerească a Tatălui. Și aici, de 2000 de ani, urcă, pentru întâlnirea cu Isus, mii și mii de pelerini. Aici au construit cetăți bizantinii, apoi benedictinii, apoi cruciații, apoi călugării franciscani. Și toți au venit aici ca să se roage și să simtă frumusețea Taborului.

De ce am spus toate acestea? Pentru că acum, în Postul Mare, însăși Biserica ne invită aici pentru a-l cunoaște mai bine pe Isus. Ca să știm mai clar în Vinerea Mare că cel care moare pe cruce, pe Calvar, s-a dezvăluit cu semne cerești, de lumină și prin voce cerească, aici pe Tabor.

Totdeauna, parcă, Dumnezeu ne face marile sale revelații pe munți. Abraham a avut întâlnirea cu Dumnezeu pe muntele Moria, astăzi Garizim. Moise a primit Legea pe muntele Sinai și apoi a ajuns până pe Nebo. Ilie s-a întâlnit cu Dumnezeu pe Carmel. Și am putea continua.

Isus, în activitatea sa, preferă de asemenea munții. Victoria asupra diavolului, cum am văzut duminica trecută, pe muntele ispitirilor. Va predica pe muntele fericirilor. Azi se descoperă, în toată splendoarea sa, pe Tabor. Va muri pe Calvar. Se va arăta ucenicilor, după înviere, pe muntele Sion. Se va înălța de pe muntele Măslinilor.

De ce oare? Doar Isus ne-a spus: "Nu se poate ascunde o cetate așezată pe munte, nici nu se aprinde o candelă și se pune sub obroc, ci pe candelabru, ca să lumineze pentru toți cei din casă". Așa se explică faptele de excepție din viața lui Isus: trebuiau să fie în văzul tuturor, adevărate lumini. Să fie ca niște faruri ale revelației divine și toți să poată fi părtași la aceste evenimente mântuitoare.

Muntele e și un loc de pregătire. Așa cum am văzut și în evanghelie, Isus merge să se roage, înainte cu câteva săptămâni de patima și învierea sa. Așa cum Moise i-a pregătit pe evrei pentru marea intrare în Țara Promisă și a urcat pentru aceasta pe muntele Sinai, la fel și Isus vrea să-i pregătească pe apostoli pentru intrarea în marea aventură a suferințelor și morții sale și apoi a învierii sale. "Când Fiul Omului va fi înviat din morți", o spune chiar pe Tabor, Isus.

Va rămâne o întrebare: De ce nu i-a luat Isus pe toți apostolii ca să fie martori la această minune, unică în felul ei? Ceilalți au rămas la poalele muntelui, unde Isus a făcut o mare minune. În localitatea de la poalele muntelui, la Daburiyya, știm că Isus a vindecat un posedat. Au fost aleși pentru măreția de pe Tabor cei care vor avea un rol important în perioada imediat următoare după Rusalii. Și probabil aceștia aveau nevoie de confirmări de acest fel: o lumină, o voce din ceruri și martori ai Vechiului Testament asupra divinității sale. Știm că Ioan, care va fi alături de Maria, Petru, care va fi principele apostolilor și urmașul lui Isus, și Iacob, primul care se va confrunta cu martiriul pentru credința și mărturia sa despre Isus.

Mai întâi, avem aici semnul luminii și al strălucirii. Totdeauna, lumina, culoarea, strălucirea impresionează. Dau o stare de bine. Așa se poate vedea și din cuvintele lui Petru: "Doamne, ce bine ne este nouă aici!". Tot ce vede, tot ce aude, tot ce simte, tot ce experimentează aici cu Isus îi face bine, îl face fericit. De fapt, frumosul este un mod de a vorbi al lui Dumnezeu. Se spune totdeauna, exclamăm și ne uimim de ceea ce este frumos: frumusețea unei grădini, a unui tablou, frumusețea unei voci, frumusețea unei Liturghii, frumusețea unui roman, ș.a.m.d. Acea frumusețe rămâne și ne impresionează și apoi o vom mai căuta din nou.

Al doilea semn este prezența lui Moise și Ilie: două persoane despre care sigur apostolii știau că au avut un rol excepțional pentru istoria poporului. Ilie, cel mai mare dintre profeți, profetul care nici măcar nu a văzut moartea. Și Moise, marele eliberator al poporului. Pentru apostoli era ceva neașteptat, surprinzător, dar și fericitor să-i vadă pe acești doi corifei ai propriei lor istorii.

Și pentru noi e importantă această prezență. Vedem că Isus nu se detașează de Vechiul Testament, nu îl înlocuiește, nu îl dă deoparte, ci creează unitate. Stă împreună cu cei doi, se afișează împreună cu Moise și Ilie. Mă gândesc că, poate, apostolii mai aveau întrebări în inima lor: Oare acest Isus ne va rupe de credința părinților noștri, de credința străbunilor? Acum se clarifică! El este cu Ilie, cu Moise: cei doi stâlpi ai credinței mozaice.

Am avut ocazia să-l cunosc pe părintele Daniel Rufeisen, un călugăr carmelitan. Ba chiar am concelebrat de două ori cu el. S-a născut în anul 1922 în Polonia, într-o familie de evrei nepracticanți. A avut o viață foarte agitată, mai ales în timpul războiului, când părinții lui au fost deportați. El s-a refugiat în Germania și apoi în Belarus. La un moment dat, găsește refugiu la niște călugărițe. Aici vine în contact, pentru prima dată în viața lui, cu Noul Testament, de care se îndrăgostește. Astfel, îl cunoaște pe Acela pe care îl va numi "fratele meu, Isus". Toată viața sa, în toate discuțiile sale, va folosi foarte des acest apelativ "fratele meu, Isus". Mai lucrează apoi un timp ca polițist în armata rusă, iar în anul 1946 se va boteza într-o mănăstire carmelitană din Polonia, dar va insista ca totdeauna să se spună că este creștin, dar din neamul lui Isus, cu identitate ebraică. Poate mulți nu l-au înțeles. Dar a insistat să fie, așa cum spunea el, ca Isus, în același timp, și creștin și evreu. Cu greu va pătrunde în Israel, pentru că era considerat neevreu, fiind deja botezat. Dar, în cele din urmă, prin anul 1965, va reuși. Aici va crea o comunitate de vorbitori de ebraică, de evrei convertiți. A fost un om carismatic, foarte iubit. Era convins și o repeta des, insistent: "Creștinismul nu trebuie nicidecum separat de tradiția ebraică. Este necesar și important ca comunitatea creștină să se regăsească în expresia și în tradiția ebraică". A murit în anul 1998.

Citind apoi evanghelia de pe Tabor și văzându-l pe Isus între Moise și Ilie, mă gândesc la exprimarea și dorința părintelui Daniel și mă întreb dacă noi, chiar dacă ținem în mână întreaga Biblie, nu cumva facem o dihotomie, o separare, o ruptură între religia ebraică și cea creștină? Isus nu exclude religia ebraică.

Și al treilea semn: vocea cerească. Apostolii, de asemenea, știau că Dumnezeu vorbise în istorie: vorbise lui Abraham, vorbise lui Moise, vorbise profeților, ba l-au mai auzit și pe malul Iordanului. Or, aici pe Tabor, ca și la Iordan, la botez, se aude concret și direct vocea din nor, din cer, vocea Tatălui, care se prezintă fără echivoc, fără a lăsa loc la interpretări: "Acesta este Fiul meu iubit". Din nou, uimire, întrebări și noutăți pentru apostoli. Și pentru noi, ca și pentru apostoli, Taborul este marele sfeșnic, din care Isus ne convinge prin atâtea semne că este trimisul cerului, Mesia.

Ar fi bine și cred că Biserica asta dorește, ca în Vinerea Mare, când îl vom vedea pe Isus plin de durere și sânge, să ni-l amintim cu imaginea de pe Tabor. Ce diferențe între Tabor și Calvar. Iată câteva. Aici e lumină. Pe Calvar cerul se întunecă. Aici se aude vocea Tatălui, pe Calvar Isus va striga către Tatăl. Aici haina e albă cum nimeni nu o poate albi, acolo va fi însângerată, iar soldații vor trage la sorți. Aici Petru ar vrea să mai rămână. Pe Calvar nici nu vrea să meargă. Aici Isus e lângă doi reprezentanți ai poporului. Dincolo, reprezentanții poporului îl vor blama și-l vor disprețui. Aici stă între doi sfinți. Pe Calvar va sta între doi tâlhari. Aici erau trei apostoli, pe Calvar va rămâne doar unul. Și aș putea continua: creștinilor le place de obicei pe Tabor, evită Calvarul.

Noi să mergem până pe Calvar. Și nouă ne place Taborul dar, ca și Ioan, să rămânem și pe Calvar. Acolo are nevoie Isus de noi, acolo primește Ioan misiunea și demnitatea de fiu. Cu bucuria Taborului să mergem până pe Calvar, străbătând acest post împreună cu Isus.

Lăudat să fie Isus Cristos!

21 februarie 2016

Pr. Iosif Dorcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
375 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 2-a din Postul Mare:

Anul C
4 martie 2007 - Pr. Marius Taloș, SJ
28 februarie 2010 - Pr. Mihai Pătrașcu
24 februarie 2013 - Pr. Cornel Cadar
17 martie 2019 - Pr. Egidiu Condac

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat