|
Anul C 1Sam 26.2.7-9.12-13.22-23; 1Cor 15,45-49; Lc 6,27-38 Cred că nu există creștin care să nu se fi simțit tulburat măcar o dată în viață de ceea ce spune Isus în evanghelia de astăzi. E răscolitoare această evanghelie. Poți să fii de lemn sau piatră, poți să fii indiferent sau încăpățânat în idei și principii, dar e imposibil ca oprindu-te măcar pentru o clipă asupra acestei pagini de evanghelie, să nu te răscolească cuvintele lui Cristos: "Iubiți pe dușmanii voștri!" Există oare creștin adult, care să nu fi simțit vreodată că are dușmani? Prea puțin probabil. Unii dintre dușmanii noștri se află poate chiar aici în biserică și se roagă împreună cu noi; alții sunt poate acasă: acea femeie atât de antipatică și intrigantă pe care încercăm mereu să o evităm; acea rudă care cu ani în urmă ne-a făcut o mare nedreptate, răpind din dreptul nostru de moștenire; tânărul sau tânăra aceea care, după ce am fost împreună câțiva ani din viață, acum ne-a lăsat baltă și a plecat cu altul sau cu alta; vânzătorul care ne-a înșelat; vecinul care are o orientare politică diametral opusă, iar exemplele pot continua. Pe toți aceștia și pe mulți alții îi numim dușmanii noștri. Am statornicit deja între noi o serie de relații, ce se bazează pe indiferență, răceală, iar uneori pe răzbunare. Și iată că vine Cristos astăzi și spune: Iubește-i! Ți-au făcut rău? Fă-le bine! Te-au blestemat? Binecuvântează-i și roagă-te pentru ei! Te-au lovit peste un obraz? Întoarce-l și pe celălalt! Ți-au luat haina? Dă-le și cămașa! Nu-i judeca, iartă-i, dă-le dacă-ți cer ceva! Și atunci apare întrebarea: Dar oare Cristos, nu cumva, îi favorizează tot pe cei bogați, pe cei care au puterea în mâini, pe cei care înfăptuiesc nedreptatea? Nu cumva Cristos este în favoarea unei lumi mai nedrepte decât o știm? Analizând însă obiectiv lucrurile, chiar și dintr-o perspectivă pur umană, ajungem la concluzia că niciodată răzbunarea și violența nu aduc roadele așteptate. E plină lumea de ură, de dușmănie, de dezbinare, de războaie și de efectele acestora: frați care nu se mai pot privi în ochi, părinți rămași singuri, familii destrămate, bolnavi etc. De ce? Pentru că arma folosită în rezolvarea conflictelor este răzbunarea, iar răzbunarea cere răzbunare. Într-o lume ca aceea în care trăim iubirea dușmanului este unica soluție. Ea nu este un simplu remediu sau un rău mai mic, dar este maximul bine. Într-un lanț al urii, ca din nou să domnească pacea, e necesar să fie cineva care să rupă acest lanț, altfel dușmănia și rănile provocate persistă la infinit. Dacă vom aștepta ca mereu celălalt să ierte primul, pacea nu va veni niciodată. Iubește primul, iartă primul, pentru că nu vei avea nimic de pierdut! Știți cine a fost cel dintâi care a dăruit iertarea și cine au fost primii ei destinatari? Știți cine a fost cel dintâi care a oferit iertarea în mod necondiționat, și chiar înainte să greșească celălalt? Numele lui este Dumnezeu și a făcut lucrul acesta prin Cristos, Fiul său. Noi oamenii suntem primii destinatari ai acestei iertări. În Isus Dumnezeu ne iubește, în timp ce noi continuăm să fim dușmanii săi, ne face binele în timp ce noi îl urâm, ne binecuvântează în timp ce noi îl blestemăm, mijlocește pentru noi în timp ce noi îl ucidem. Pentru ca noi să fim salvați, el este dispus să sufere orice rău din partea noastră, indiferent cât de răi sau violenți am fi. Acest mod de a iubi al lui Dumnezeu durează de mai bine de două mii de ani! Uneori, tind să cred suntem educați după cu totul alte principii decât cele pe care le propune Cristos în evanghelia de astăzi. Auzeam nu demult din gura unui școlar sfatul pe care-l primea în fiecare dimineață de la tatăl său: "Fiule, pe mine nu mă interesează ce faci tu la școală, nu mă interesează dacă te bați sau nu, nu mă interesează când și cu cine te bați, nu mă interesează de câte ori pe zi faci acest lucru, dar dacă îmi vii bătut acasă, te mai bat și eu o dată!" Există o educație la violență, la răzbunare, la a nu accepta să câștige celălalt. Astăzi, dacă faci un sondaj de opinie despre jocurile pe calculator utilizate cel mai frecvent de copii, nu este nici o surpriză să afli că, de fapt, jocurile cu arme, cu bătăi sunt cele mai îndrăgite. Sunt, așadar, lesne de înțeles sentimentele de reținere pe care le trăim cu toții în fața evangheliei de astăzi. Cum să nu te răzbuni? Mai mult de atât, cum să îi răspunzi cu bine celui care îți face răul? Cum să ierți când peste tot se vorbește de răzbunare, de dreptate cu forța? În lumina evangheliei de astăzi descoperim însă și cine trebuie să fim noi cu adevărat pentru frații noștri. Cu toții greșim și primim iertarea, și cu toții avem dreptul și datoria de a ierta. Deoarece am fost creați după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, ceea ce acesta a făcut pentru noi avem misiunea de a face și noi celorlalți. Am fost vindecați de dușmănia față de Dumnezeu, iar acum suntem invitați să ne vindecăm de dușmănia față de frații noștri. În funcție de iubirea și iertarea acordată dușmanilor noi suntem asemenea lui Dumnezeu, devenim "fiii celui Preaînalt". "Fiți milostivi, după cum și Tatăl vostru este milostiv". Principiul iertării dușmanului îl sădește Dumnezeu în natura umană, pentru ca iertarea să apară tuturor drept calea cea mai justă pentru o lume mai bună, pentru o lume în care să domnească pacea, înțelegerea. Harul de la Botez ne ajută să ne simțim iubiți de cel care ne-a iubit fără rezerve și să devenim capabili de a oferi iertarea necondiționat. De ce să mai iertăm? Pentru că acest fel de a iubi este capabil să recreeze valoare și bunătate acolo unde este non valoare și răutate. Doar iertarea este capabilă să recreeze o lume pierdută. Omul trăiește sau moare datorită iubirii pe care alții i-o acordă sau i-o refuză. A fi acceptat în mod necondiționat este condiția pentru ca omul să poată fi liber și să renască din nou. Îmi mărturisea un tânăr, nu demult: "Părinte, știam că am greșit și regretam enorm. Dar până nu am simțit că ceilalți mă iartă și mă iubesc așa cum sunt, nu am avut curajul să ridic ochii din pământ. Eram un tânăr pierdut. Orice mi-ar fi zis cineva, răspundeam cu răutate și violență, pentru că îmi spulberasem toate șansele de reabilitare în fața celorlalți. A fost nevoie de un alt tânăr care să mă invite mai întâi la un fotbal, apoi la un suc... apoi am devenit amici, iar acum suntem chiar prieteni. Dacă nu ar fi fost el, eu astăzi eram undeva după gratii. Dar sunt fericit și am mulți prieteni pentru că el mi-a dat o șansă. Din dușmanul lui am devenit prietenul lui". Sunt atâția oameni cărora nu le mai acordăm nici o șansă, îi considerăm pierduți și răi, le declarăm dușmănie pe veci. Ei însă așteaptă iertarea pentru a demonstra că totuși sunt buni. Ei nu locuiesc departe de noi... e unul dintre aceia mulți pe care i-am enumerat la început. Este exact scena din prima lectură. David ar fi putut să-l ucidă pe Saul, de care el însuși era urmărit în același scop, însă îi oferă iertarea. E un gest nobil, care a înmuiat inima lui Saul. E o lecție de viață pentru noi. Răul nu se învinge niciodată cu aceeași monedă; el se învinge întotdeauna prin bine. Răspunsul la violență este libertatea de a o asuma și de a o purta, având în vedere întotdeauna scandalul și victoria crucii lui Cristos. Din cel mai mare rău, Cristos a scos cel mai mare bine. Realizând binele fără interes, doar din ascultare față de Tatăl, Cristos devine capabil să învingă răul. Cu cât răul este mai mare, cu atât iubirea este mai mare. La fel și noi, cu cât iertăm mai mult, cu atât iubim mai mult și suntem mai valoroși. Devine, așadar, lesne de înțeles: nici vorbă de un Dumnezeu care îi favorizează pe cei bogați și puternici, dar avem un Dumnezeu al celor slabi și fără apărare, un Dumnezeu care din cel mai mare rău poate realiza cel mai mare bine. Posibilitatea de a ierta este, așadar, o șansă de a iubi mai mult. Știți de unde provine dificultatea iertării celorlalți? Din faptul că noi ne asumăm rolul de "judecător". Aceasta întrucât, a judeca pe altul înseamnă a uzurpa puterea lui Dumnezeu, singurul judecător, și a pune propriul eu drept măsură a judecății celorlalți. A-mi judeca fratele care păcătuiește este de cele mai multe ori mai grav decât păcatul pe care el îl săvârșește. Cristos nu interzice doar judecata falsă, imperfectă, inventată, care în mod sigur este rea, ci, mai mult, interzice chiar și judecata dreaptă. Suntem chemați să fim buni și milostivi, așa cum este Dumnezeu, dar nu suntem chemați să fim judecători. "Nu judecați și nu veți fi judecați". Aceasta este milostivirea lui Dumnezeu: ne lasă să ne judecăm singuri. Suntem proprii noștri judecători. Judecata făcută altora este propria noastră judecată. Cu măsura cu care am măsurat și judecat pe alții, la fel ni se va măsura și vom și judecați și noi. Fericiți vom fi dacă măsura judecății noastre față de alții este milostivirea și iertarea! 18 februarie 2007 Pr. Petru-Sebastian Tamaș [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 7-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |