Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 27-a de peste an

Gen 2,18-24; Ps 127; Evr 2,9-11; Mc 10,2-16

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Cuvântul Domnului din această duminică, a 27-a de peste an, pare a fi în sintonie cu dezbaterile care au fost prezente în spațiul public și care au agitat societatea noastră în ultimele zile: Cât de importantă este familia? Ce alcătuiește o familie? Cum trebuie să ne raportăm noi, oamenii secolului XXI, la această instituție primordială? Discuții aprinse erau și pe timpul lui Isus, întrebări erau pe buzele tuturor. Unii farizei, ne spune evanghelistul Marcu, s-au apropiat de Isus pentru a-l pune la încercare, iar întrebarea era așteptată: îi este permis unui bărbat să-și lase femeia?

Răspunsul ar fi putut fi unul facil: da, este permis. Însă, atunci când îi adresezi întrebări lui Isus riști să nu primești un răspuns standard. Răspunsurile sale conțineau mereu ceva surprinzător, astfel încât, atunci când cineva încerca să-i întindă o capcană se trezea mereu cu picioarele în aer, fie că erau cărturari sau farizei, fie că erau învățători ai Legii. Ceea ce-i punea în criză pe aceștia era mereu deschiderea surprinzătoare a lui Isus spre orizonturi noi, spre viitor, deschidere prin care el reușea să puncteze lucruri negândite până atunci. Era capabil să deschidă ochii oamenilor spre noi dimensiuni, le strecura în inimi o lărgire a orizonturilor necunoscute mai înainte. Încă de la început, putem spune, din zilele copilăriei, el era convins de un lucru: chiar și atunci când există multă cenușă, dedesubt poate exista încă jar, cărbuni care mocnesc, și focul să poată să fie reaprins.

La fel se întâmplă și în fragmentul evanghelic de astăzi. O întrebare capcană: este permis sau nu unui bărbat să-și repudieze soția? Farizeii cunosc Legea lui Moise. Știu că Moise le-a dat dreptul, însă știu că există un conflict între lege și viață, între normă și existență, știu că există multă durere în viața femeilor lăsate, a celor care erau repudiate, și de aceea îl pun pe Isus la încercare în această zonă îngustă între lege și viață, între sabat și om. A fi de partea legii sau de partea persoanei umane? Astfel, evanghelistul Marcu pune în scenă unul dintre conflictele centrale ale evangheliei: inima sau legea?

Isus afirmă astăzi un lucru enorm, că nu toată legea are origine divină; uneori ea este reflexul împietririi inimii, este rezultatul unei inimi împietrite. "Din cauza împietririi voastre v-a poruncit Moise acestea". Evanghelia nu este un obiect magic pe care să-l purtăm la noi, ci e mai mult decât atât: ea este inspiratoare de viață și, din acest motiv, Isus, fidel literei pentru a fi fidel spiritului, ne ia de mână și ne învață să ne folosim libertatea, pentru a apăra focul și nu pentru a adora cenușa. Iar Isus le răspunde farizeilor și le răspunde și celor care astăzi pun în discuție această realitate sfântă a familiei, ridicând nivelul discuției, și ne poartă imediat dincolo de ceea ce este permis sau nu, ne duce dincolo de îngustimile unei vieți imaginate ca executare de ordine, ca ascultare a normei. Și ne spune că este ceva mai important, ceva mai vital decât orice normă, iar aceasta provine de la Dumnezeu.

Pe Isus îl interesează să inspire viața, să o aprindă, să o reînnoiască cu visul lui Dumnezeu, și de aceea ne ia de mână și ne conduce să respirăm un vis, un aer curat, de la începuturi, în care răsună două imperative extrem de importante și pentru omul de astăzi: nu este bine ca omul să fie singur și omul să nu despartă ceea ce Dumnezeu unește. Așa era la început. Mai înainte de împietrirea inimilor, Dumnezeu ne spune cuvinte pline de lumină: nu este bine ca omul să fie singur. În împărăția frumuseții și a gratuității, în inima Edenului, Dumnezeu descoperă un lucru care nu era bun, o lipsă care precede păcatul originar, un rău mai vechi decât păcatul, iar acesta este singurătatea, primul dușman al vieții.

Un cunoscut scriitor italian, David Maria Turoldo, spunea că nici măcar Dumnezeu nu poate sta singur.

Dumnezeu este împotriva singurătății, este în sine relație, este comuniune, este trinitate. El dorește ca nimeni să nu fie sufocat de singurătate și de aceea spune: "Îi voi face un ajutor pe potriva lui".

Ajutor. Este un cuvânt minunat care umple Psalmii, care se revarsă din profeții, un cuvânt strigat în pericole și invocat în plâns. Este mai mult decât un supliment de forță sau de speranță și implică o mântuire posibilă și aproape. Eva și Adam sunt unul pentru celălalt ajutor deopotrivă, mântuire, care merge alături, un singur trup. Și așa era la început, mai înainte de împietrirea inimii.

Și apare astfel al doilea imperativ, care vine din gura lui Isus: omul să nu despartă ceea ce omul a unit, adică să nu contaminăm visul lui Dumnezeu, acesta este imperativul. Însă, despărțirea, separarea nu vine din cauza unei sancțiuni juridice, care ratifică sfârșitul unui pact nupțial, dar are loc mai înainte, din sute și sute de evenimente, din acele comportamente pe care le trăim și noi, și care produc împietrirea inimii și nu știu astfel să păstreze iubirea vie: infidelitatea, lipsa de respect, ofensarea demnității celuilalt, a fi unul pentru celălalt nu o cauză a vieții, ci a morții cotidiene. O căsătorie, o familie care nu se desparte nu este o familie care observă o normă dificilă, ci este evanghelie, adică veste bună, că iubirea este posibilă, că iubirea poate trece dincolo de orice obstacol, că o inimă gingașă, de carne, este capabilă de un vis care nu se risipește în zori și care este după inima lui Dumnezeu, El, cel prea gingaș. De aceea, omul să nu despartă ceea ce omul a unit, pentru că Dumnezeu de la început unește vieți.

Acesta este numele său: Dumnezeu-cel-care-unește, care face va viețile să se întâlnească, el este autor al comuniunii. Și Dumnezeu, știm cu toții, este iubire, iar iubirea, ne spune sfântul Toma, este pasiunea de a se uni cu cel iubit. Dușmanul, în schimb, are numele diavol, ceea ce înseamnă separator, cel care desparte, a cărui pasiune este doar să dezbine, să separe. Care este misiunea mea astăzi? Creez comuniune sau dezbin? Mă comport asemenea lui Dumnezeu sau asemenea celui care dezbină? Așadar, omul să nu despartă, adică omul să acționeze asemenea lui Dumnezeu, să se străduiască să apere cu gingășie unitatea, prin cuvinte și fapte care să creeze comuniune, care să fie capabile să unească. Și totul pleacă de la inimă, nu de la o normă externă. Cel care nu se implică în mod total în relația de iubire a comis deja adulterul și despărțirea, iar păcatul este trădarea respirației de la începuturi, denaturarea unui vis, visul lui Dumnezeu.

Fragmentul evanghelic se încheie cu minunata scenă a binecuvântării copiilor. Îi aduceau pe copii la Isus, dar discipolii îi certau. Iar Isus, ne spune evanghelistul Marcu, a fost cuprins de indignare. Este singura dată în evanghelie când îi este atribuit lui Isus acest verb dur - a fi cuprins de indignare. Indignarea este un sentiment grav și puternic, este propriu profeților în fața nedreptății sau a idolatriei. Aceasta pentru că orice copil este un lucru sacru.

Evanghelia putem să spunem că se încheie cu un al treilea îndemn sau imperativ: "Lăsați copiii să vină la mine", un îndemn care ne este adresat și nouă, discipolilor de astăzi: Aveți grijă să nu-i împiedicați pe copii să ajungă la Dumnezeu. Vedeți ca, nu cumva, din cauza comportamentului sau datorită alegerilor voastre, copiii să rămână departe de Dumnezeu, fără creatorul lor, pentru că a unora ca aceștia este împărăția lui Dumnezeu.

Dacă stăm bine să ne gândim, copiii nu sunt cu mult mai buni decât adulții. Sunt, într-adevăr, mai gingași, dar sunt și egocentrici, sunt impulsivi, instinctivi, însă știu să-și deschidă poarta inimii fiecărei întâlniri. Ei nu au măști, sunt larg deschiși spre lume și spre viață. De aceea, sunt maeștri în arta încrederii sau a mirării. Ei chiar că știu să trăiască asemenea crinilor câmpului și a păsărilor cerului, încrezându-se în viață și în iubire. Iar Mântuitorul, luându-i în brațe, îi binecuvânta. Pentru că în ochii lor visul lui Dumnezeu strălucește, în ochii lor visul lui Dumnezeu nu este încă murdărit, nu este contaminat.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Visul lui Dumnezeu este ca iubirea și unirea dintre bărbat și femeie să fie binecuvântată de prezența copiilor. În ochii lor putem citi astăzi viitorul fericit pe care Dumnezeu îl pregătește acestei omeniri. Nouă ne revine obligația de a da mărturie despre credința noastră în acest vis al lui Dumnezeu, de a spune astăzi că da, este frumos acest vis, ca bărbatul și femeia să se unească în căsătorie și să formeze o familie. Ne revine obligația de a da mărturie despre acest crez al nostru: Credem, Doamne, în familie, credem în acea familie care a ieșit din planul tău creator, fondată pe stânca iubirii eterne și rodnice, pe care tu ai ales-o ca locuință a ta între noi și ai voit-o ca să lași ca altar al vieții. Cred, Doamne, în familie, chiar și atunci când în casa mea intră umbra crucii sau când iubirea își pierde fascinația de la început și când totul devine arid și greoi. Cred în familie, Doamne, ca un semn luminos de speranță în mijlocul crizelor timpului nostru, ca izvor de iubire și de viață, ca o contrapunere față de numeroasele agresiuni ale egoismului și ale morții. Cred în familie, Doamne, ca drumul spre realizare umană, ca o chemare la sfințenie, ca misiune, pentru a transforma lumea după imaginea împărăției tale. Ajută-ne, Doamne, să prețuim și să apărăm familia. Amin.

7 octombrie 2018

Pr. Pius Petru Iancu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
478 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 27-a de peste an:

Anul B
8 octombrie 2006 - Pr. Alois Bișoc
4 octombrie 2009 - Pr. Isidor Dâscă
7 octombrie 2012 - Pr. Cornel Cadar
4 octombrie 2015 - Pr. Mihai Pătrașcu
3 octombrie 2021 - Pr. Iosif Enasoae

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat