Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Coborârea Sfântului Duh

Fap 2,1-11; Ps 103; Gal 5,16-25; In 15,26-27;16,12-15

Cred în Duhul Sfânt! El este speranța noastră!

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

La întrebarea unui editor american adresată cardinalului Leo J. Suenens, arhiepiscop de Malines-Brussels, în anul 1974, pentru ce el în această lume plină de probleme, tulburări și nedreptăți este optimist, marele teolog al Bisericii și al Conciliului Vatican II, a răspuns hotărât: "Sunt optimist pentru că eu cred în Duhul Sfânt! Sunt un om al speranței, pentru că eu cred că Duhul Sfânt lucrează în Biserică și în lume, chiar dacă ea știe sau nu știe acest lucru".

Celebrăm astăzi ziua de Rusalii - Pentecostes sau ziua Cincizecimii, cum o numesc orientalii - a cincizecea zi după înviere, când s-a împlinit făgăduința lui Isus Cristos, făcută înainte de pătimirile sale: "Dacă mă iubiți veți ține poruncile mele și eu îl voi ruga pe Tatăl, iar el vă va da un alt mângâietor - Parakletos, avocat - ca să fie cu voi pentru totdeauna" (In 14,15-16).

Lectura din Faptele Apostolilor, pe care am proclamat-o în cadrul liturgiei cuvântului, ne-a prezentat amănunțit această împlinire a promisiunii, prin care Tatăl îl trimite pe Duhul Sfânt asupra apostolilor adunați în Cenacol și, desigur, asupra întregii Biserici: "Toți s-au umplut de Duhul Sfânt și au început să vorbească în alte limbi după cum duhul le dădea să vorbească, iar cei prezenți îi auzea pe ei vorbind în limbile lor despre faptele minunate ale lui Dumnezeu".

Evanghelistul Ioan ne prezintă ceea ce Isus le spunea ucenicilor săi despre apărătorul pe care îl va trimite de la Tatăl, Duhul adevărului, care purcede de la Tatăl și care va da mărturie despre el. "Când va veni el, vă va ajuta să înțelegeți tot adevărul". El îl va preamări pentru că va lua din ceea ce este al lui și le va face cunoscut lor. Cu alte cuvinte, el, Duhul adevărului, mângâietorul, apărătorul și avocatul, va lucra necontenit în ei și în întreaga Biserică, pentru ca prin el și cu el să-l descoperim pe Tatăl și pe Fiul și el va face vie lucrarea sa, până la marginile pământului și până la sfârșitul timpului.

În această duminică nu comemorăm doar ziua de Rusalii, nu ne aducem aminte de ceea ce s-a împlinit la 50 de zile după înviere, ci celebrăm revărsarea sa peste apostoli și urmași, peste întreaga Biserică și peste noi, retrăind și resimțind pe viu lucrarea sa veșnică.

Papa Ioan Paul al XXIII-lea, când a anunțat convocarea unui nou conciliu al Bisericii și când a celebrat vigilia deschiderii oficiale a acestui nou cenacol, a invitat lumea întreagă și pe cei prezenți să se gândească la momentul din Faptele Apostolilor (textul pe care l-am proclamat astăzi la prima lectură) pentru a retrăi clipa din Ierusalim unde ucenicii erau stăruitori în rugăciune, cu Maria, mama lui Isus, pentru a-l implora și întâmpina pe Duhul cel Sfânt cu flăcările darurilor sale.

Papa implora Biserica și pe toți cei adunați la Roma în 1962 la 10 octombrie, să retrăiască cu profundă credință ajunul unor noi rusalii și să implore de la Dumnezeu să retrăiască faptele mărețe de la începutul Bisericii.

Venerabilul continuator al Conciliului Vatican II, papa Paul al VI-lea, nu numai că dorește să continue gândul și inspirația fericitului Ioan al XXIII-lea, dar el însuși se roagă ca această măreață lucrare să fie cu adevărat o nouă zi de Rusalii" - un "nou Pentecostes" pentru timpurile noastre.

Profund convins că Duhul Sfânt, care s-a revărsat peste apostoli la Ierusalim, coboară fără încetare peste Biserică, el a afirmat într-o predică din ziua de Rusalii, pe care a celebrat-o în bazilica "Sfântul Petru", că Rusaliile nu s-au terminat odată cu revărsarea din Ierusalim, ci ele sunt veșnice, continuă și azi, iar Duhul Sfânt coboară neîncetat peste Biserică, peste ucenicii și apostolii zilelor noastre, aflați în rugăciune cu Maria, mama lui Isus și mama noastră.

Iubiți frați și surori, dragi ascultători,

Ori de câte ori celebrăm Rusaliile - sărbătoarea Cincizecimii - retrăim marea revărsare a Duhului iubirii, al adevărului și al sfințeniei asupra noastră. Ne bucurăm de lucrarea sa dumnezeiască ce continuă în noi.

În catedralele noastre, în bisericile, capelele și locurile de rugăciune, unde ucenicii săi, noi, cei care trăim astăzi și ne aflăm împreună cu Maria și ceilalți frați, simțim prezența lucrătoare a Duhului Sfânt, care ne umple și pe noi de bucurie, lumină și speranță. Căci nu trebuie să uităm că acolo unde doi sau trei se adună în numele lui Isus, acolo este și el prezent în mijlocul lor, oferindu-ne într-un prezent continuu spiritul său.

Nu trebuie să uităm, de asemenea, că Duhul Sfânt dispune de atâtea alte căi de a coborî în sufletele și comunitățile noastre, că este un Dumnezeu inventiv și surprinzător, pentru a-și face prezentă lucrarea sa dumnezeiască și că nimeni nu poate pune limită iubirii sale, cu care se revarsă peste oameni și peste întreaga natură.

Așa cum soarele se revarsă necontenit peste lume și oferă întregului univers lumină, căldură și viață, tot așa Duhul Sfânt continuă să reverse neîncetat darurile sale asupra tuturor făpturilor și, mai ales, asupra sufletului omului creat și răscumpărat prin jertfa Fiului său.

În lumina textelor proclamate la această sfântă Liturghie și potrivit cu învățătura sfinților părinți și a Conciliului Vatican II, Rusaliile înseamnă o celebrare a lucrării Duhului Sfânt, care dă sens profund creației pe care el, prin opera sa, o face să fie armonioasă și fecundă.

Rusaliile ne fac să înțelegem sensul profund al Bisericii, ca și o comunitate animată și susținută de prezența divină a Duhului Sfânt.

Rusaliile sau cincizecimea este o celebrare a "mântuirii" care devine actuală, în timp și în spațiu, prin sfintele sacramente, într-un chip deosebit prin sfântul Botez și sacramentul Reconcilierii.

Rusaliile reprezintă o celebrare a universalității mântuirii, care ajunge la toți oamenii, trecând peste toate barierele politice și rasiale.

Rusaliile înseamnă celebrarea focului iubirii, care se revarsă peste toate inimile celor ce cred, ridicând la nivel teologic bunătatea lor naturală și orice formă de filantropie.

Rusaliile este sărbătoarea simfoniei carismelor, care fac ca orice comunitate de credință să fie vie și multiplă și, în același timp, să trăiască în armonie, bazându-se pe un singur Duh, care este rădăcina tuturor darurilor.

Sărbătoarea Rusaliilor este o celebrare cristologică, deoarece Duhul Sfânt este Duhul adevărului, Mângâietorul, care ne ajută să înțelegem toate cuvintele lui Cristos, făcându-le necontenit, rodnice și eficace (cf. Gianfranco Ravasi).

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

Celebrând Rusaliile, celebrăm izvorul viu al vieții și sfințeniei, misterul continuității actului mântuirii realizat de Cristos, taina prezenței lui Dumnezeu în lume, până la sfârșitul timpurilor și a pământului și garanția întregii noastre speranțe.

La 30 noiembrie 2007, papa Benedict al XVI-lea a oferit Bisericii, creștinilor catolici, și nu numai, cea de-a doua enciclică intitulată Spe salvi (Salvați, mântuiți prin speranță), prin care îi invită pe toți să întâmpine cu speranță și curaj prezentul în care trăim și care pare că este atât de obositor.

El ne arată că trebuie să sperăm și să credem.

Omul are nevoie de Dumnezeu; de altfel, rămâne fără speranță cine nu-l cunoaște pe Dumnezeu, chiar dacă se pare că are atâtea alte speranțe, de fapt, este fără speranță, fără marea speranță care coordonează toată viața. Această mare speranță este numai Dumnezeu, care îmbrățișează tot universul, care ne poate propune și dărui ceea ce de unii singuri nu putem ajunge.

Pentru a putea fi martori ai speranței trebuie să fim mai presus de toate oameni, bărbați și femei, plini de speranță, așa cum a fost marele și regretatul card. Leo J. Suenens, despre care am vorbit la începutul predicii și care, în ziua de Rusalii a anului 1974 a lăsat lumii întregi o impresionantă mărturie:

Întrebat de acel editor al unei reviste Dan Herr: "De ce dumneavoastră sunteți un om al speranței, în ciuda rătăcirilor de astăzi?", i-am răspuns: "Deoarece cred în Duhul Sfânt". M-a rugat atunci să-i scriu o scrisoare pentru a-mi dovedi afirmația. Am făcut-o. Crezând fără îndoială că acest text ar putea fi un sprijin și pentru alții, el l-a publicat pe coperta revistei sale (The Critic, noiembrie-decembrie, 1970).

Reproduc aici acele rânduri: ele conțin, condensat, chiar mesajul acestei cărți.

De ce dumneavoastră sunteți un om al speranței?
Deoarece eu cred că Dumnezeu este nou în fiecare dimineață,
că el creează lumea chiar în această clipă,
și nu într-un trecut nebulos, uitat.
Acest fapt mă obligă să fiu pregătit în orice clipă pentru întâlnire,
deoarece neprevăzutul este regula providenței.
Acest Dumnezeu "neașteptat" ne mântuiește
și ne eliberează de orice determinism
și face deșarte pronosticurile sumbre ale sociologilor.
Acest Dumnezeu neașteptat este un Dumnezeu
care îi iubește pe fiii săi, pe oameni.
Acesta este izvorul speranței mele.
Sunt un om al speranței, nu din rațiuni umane
sau dintr-un optimism natural.
Ci pur și simplu pentru că eu cred
că Duhul Sfânt lucrează
în Biserică și în lume, fie că oamenii o știu sau nu.
Sunt un om al speranței pentru că eu cred
că Duhul Sfânt este pentru totdeauna Duhul creator
care dă în fiecare dimineață, celui care o primește,
o libertate nouă și o provizie de bucurie și de încredere.
Sunt un om de speranță pentru că știu
că istoria Bisericii este o istorie lungă,
plină de minunățiile Duhului Sfânt.
Gândiți-vă la profeți și la sfinți,
care în orele cruciale au fost instrumente minunate și de har
și au proiectat asupra vieții o rază luminoasă.
Cred în surprizele Duhului Sfânt.
Ioan al XXIII-lea a fost una dintre acestea.
Conciliul, la fel.
Noi nu ne așteptam nici la unul, nici la celălalt.
De ce imaginația lui Dumnezeu
și iubirea sa ar fi astăzi epuizate?
A spera este o datorie, nu un lux.
A spera nu înseamnă a visa, ci din contra:
este mijlocul pentru a transforma un vis în realitate.
Fericiți cei care îndrăznesc să viseze
și care sunt dispuși să plătească prețul cel mai înalt
pentru ca visul să prindă formă în viața oamenilor.
(Rusalii, 1974)

31 mai 2009

Ep. Petru Gherghel


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
485 accesări.


Alte predici pentru Coborârea Sf. Duh (Rusaliile):

Anul B
4 iunie 2006 - Pr. Claudiu Dumea
27 mai 2012 - Ep. Aurel Percă
24 mai 2015 - Pr. Iulian Tancău
20 mai 2018 - Ep. Aurel Percă

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat