Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 9-a de peste an

Dt 11,18.26-28; Ps 30; Rom 3,21-25a.28; Mt 7,21-27

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Liturghia sărbătorii de azi este un alt moment privilegiat al întâlnirii noastre cu Dumnezeu, dar și o ocazie propice pentru a medita la identitatea creștină și la calea ce conduce spre desăvârșirea persoanei noastre. Din cele trei lecturi biblice se poate desprinde un fir călăuzitor, un interogativ: Care ar fi calea pentru mântuire?

La întrebarea "Care este acest drum către împlinirea umană?", lectura întâi, din Cartea Deuteronomului, oferă deja un răspuns. Este alegerea radicală în favoarea lui Dumnezeu. Domnul încheie un legământ cu comunitatea și, în acea zi, pune în fața lor binecuvântarea sau blestemul. Dacă veți asculta de porunci, veți avea viață împreună cu toate darurile de sus. Dacă vă veți abate de la calea dreaptă, urmând alți zei și idoli, veți muri. Poporul trebuie să aleagă, iar decizia nu este deloc ușoară. Există o eternă tensiune între a alege binele sau răul, ceea ce te edifică sau ceea ce te distruge. Omul e liber, însă cu libertatea sa, își construiește viitorul, croind drum ori către viață, ori către moarte.

Dificilă este mai ales fidelitatea față de alegerea făcută. În text se repetă de trei ori cuvântul "astăzi". Azi, zi de zi, Domnul și legământul său trebuie să fie în centrul atenției. Este o invitație insistentă de a îndrepta permanent iubirea către Domnul și legea sa.

Din păcate însă tentația continuă este aceea de a-l abandona pe Dumnezeu, alergând după zei străini pe care nu îi cunoaștem, idoli efemeri, instabili, ce vând iluzii și hrănesc egoismul. Faptul este cu atât mai grav, cu cât, deși îl cunoaștem pe Domnul, deși am văzut faptele sale minunate, am beneficiat de darurile lui, alergăm după zei străini.

Așadar, condiția pentru ca omul să fie împlinit (să rămână în sfera binecuvântării divine) și astfel să fie fericit și să aibă viață este păzirea poruncilor. Poruncile trebuie să îl însoțească pe om în orice ipostază a vieții, să implice întreaga sa ființă. Dacă inima era considerată centrul vieții omului, înseamnă că poruncile puse în inimă constituiau centrul preocupărilor acestuia. În practică, acele mici suluri cu texte din Lege (filacteriile) trebuie să fie legate la mână pentru a fi văzute tot timpul, să fie prețuite asemenea unei podoabe ce se așază pe frunte, să îl însoțească pe cel credincios în orice activitate, în casă, pe drum sau când se odihnește.

Lectura a doua, din Scrisoarea către Romani, propune un alt aspect al drumului către împlinire. Paul constată cu tristețe că întreaga umanitate, toți, fie iudei, fie păgâni, au păcătuit; sunt sub stăpânirea tiranică a păcatului și lipsiți de strălucirea și gloria lui Dumnezeu. Deși situația este disperată, Dumnezeu intervine cu harul său și îi face pe oameni drepți înaintea sa. Recăpătarea dreptății este rodul răscumpărării, jertfei lui Cristos. Omului i se cere credință, prin ea el recuperează gloria și demnitatea de fiu al lui Dumnezeu.

Astfel, în viziunea lui Paul, pentru a fi împliniți, desăvârșiți, trebuie să se recunoască în umilință starea de oameni păcătoși. Al doilea pas este credința, încrederea în Dumnezeu. După aceste premise, urmează trăirea noii porunci a iubirii, inspirați de noua lege a Duhului Sfânt.

Evanghelia scoate în evidență împlinirea în calitate de ucenic al lui Isus.

Primul tablou din evanghelie respinge pretențiile unora de a intra în împărăție pe baza meritelor dobândite. Pentru Mântuitorul, nu cei ce spun "Doamne, Doamne!", nu cei ce se numesc pe sine profeți, nu cei ce caută miracole sunt ucenici autentici. Adevărații ucenici sunt aceia care fac voința Tatălui din cer; cei ce ascultă cuvintele lui Isus și le împlinesc.

În continuare, evanghelistul propune două exemple antitetice: omul care construiește casa pe stâncă, edificiul său rezistând în fața intemperiilor; și cel ce clădește pe nisip, casa sa fiind distrusă de vânt și furtună. În fața noastră sunt în acest fel două categorii de persoane: cei ce aleg să construiască pe un fundament solid, acela al credinței, și cei care aleg calea simplă, superficială, a încrederii în idoli.

În fața mesajului cuvântului dumnezeiesc apare întrebarea: "Ce trebuie să facem?"

1. În primul rând ar fi urgentă pentru timpurile actuale, caracterizate de superficialitate, fragmentare și exteriorizare, mai multă interiorizare a vieții religioase. Și pentru evreii din Vechiul Testament era valabil acest lucru. În rugăciunea "Shema Israel" (Ascultă Israele) se cerea să-l iubești pe Domnul din toată inima, din tot sufletul, cu toată ființa. Legea însăși nu trebuia să fie doar pe buze, ci mai ales în inimă. Poruncile, despre care vorbește prima lectură de azi, nu trebuiau ținute doar formal, la exterior, ci acele legi era necesar să fie interiorizate, să pătrundă în adâncul inimii și al sufletului.

Și Isus în evanghelie respinge entuziasmul trecător ("Doamne, Doamne"), împlinirea unor norme doar la exterior pentru a ne face datoria ("am profețit în numele tău") și căutarea elementelor triumfaliste ("am scos diavoli, am făcut miracole"). Dincolo de asemenea manifestări exterioare, ceea ce contează e ascultarea cuvântului și punerea în practică și, mai cu seamă, relația vitală cu Isus.

Manifestarea exterioară a credinței este vizibilă și în lumea actuală. Religia creștină poate fi pentru mulți tradiție moștenită, componentă "culturală"; obișnuim să spunem că suntem popor creștin. De asemenea, avem ceremonii frumoase, legi morale bune și sănătoase, obiceiuri creștine. Totuși, cel mai important lucru este să fin uniți cu persoana lui Cristos, să avem un raport intim și personal cu Dumnezeu. Suntem cu adevărat creștini atunci când avem o prietenie solidă cu Dumnezeu și când ne asemănăm în toate cu Cristos. Dacă suntem creștini convinși din interior, vom aduce roade și la exterior, iar lumea ne va recunoaște după faptele credinței și ale iubirii.

2. În al doilea rând, să reflectăm la natura credinței noastre. Conceptul de "credință" are legături cu un cuvânt ebraic, "amin", cu sensul de "a fi fondat pe ceva, a se sprijini pe cineva". Și termenul "crad-dha" (de sorginte indo-europeană) are sensul de "a pune inima în mâinile cuiva", "a se alipi cu sufletul de...". Credința nu înseamnă doar mărturisirea Crezului, nu e o chestiune de cuvinte. Credința înseamnă încredere, abandon, adeziune la o persoană, a sprijini propria existență pe cineva. Credința are la bază recunoașterea primatului lui Dumnezeu, înseamnă să realizăm că depindem total de el.

Pe ce ne bazăm, pe ce ne sprijinim noi? Uneori ne punem siguranța și încrederea în propria persoană, și nu în Domnul. De multe ori încrederea e pusă în bogății, considerând că ne pot asigura un viitor fericit. Unii sunt de părere că puterea este o bază solidă și conferă garanții de fericire. Toate acestea sunt însă iluzorii, le lipsește consistența, sunt nisipuri mișcătoare care înșală și duc mai devreme sau mai târziu la ruină dacă am construit viața pe temelia lor. De aceea este urgent să alungăm idolii din viața noastră, să nu construim pe iluzia bogăției, a puterii, a succesului, a plăcerii.

În definitiv, ce e de făcut? Să cultivăm credința autentică, ea să fie așezată pe stâncă solidă, pe Dumnezeu și pe Cristos. Să ne bazăm pe Dumnezeu, să avem încredere în el, pentru că nu va înșela așteptările noastre. Și să ținem cont că Dumnezeu are mereu primul inițiativa: "Dacă Domnul nu construiește casa, în zadar se ostenesc muncitorii".

Să consolidăm legătura cu Cristos, căruia îi aparținem prin Botez. El să fie piatra din capul unghiului care să susțină edificiul nostru. Procedând astfel, arătăm că suntem ființe noi, oameni cu un nou mod de a fi și un nou mod de a acționa.

În fine, la construcția casei noastre să punem ce e mai frumos, fapte de credință și atitudini etice autentice. Sfântul Paul ne avertizează: Fiecare să aibă grijă cum construiește (cf. 1Cor 3,11-15).

Ne rugăm la această sfântă Liturghie să crească în noi credința și să trăim după legea nouă a Duhului Sfânt.

6 martie 2011

Pr. Iulian Faraoanu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
385 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 9-a de peste an:

Anul A
1 iunie 2008 - Pr. Iosif Iacob

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat