|
Anul A Is 49,14-15; Ps 61; 1Cor 4,1-5; Mt 6,24-34 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Ființa umană este o creatură, am spune noi, dependentă, care are nevoie să trăiască pentru ceva sau pentru cineva: așa a fost gândită, să se relaționeze, să se bazeze pe ceva. Toți avem un scop în viață, iar dacă scopul nostru nu este Dumnezeu, atunci cu siguranță că el va fi fie succesul, fie cariera, ori realizarea profesională sau cine știe ce alt lucru. Liturgia cuvântului de astăzi ne amintește că omul are toate motivele să-l aibă pe Dumnezeu în centrul vieții sale, pe acel Dumnezeu pe care nu-l poate abandona niciodată... și, chiar dacă o femeie ar uita de copilul pe care îl alăptează, el, în schimb, nu poate uita de noi (cf. Is 49,15). Am repetat cu psalmistul: "Numai Dumnezeu este speranța noastră! Numai în Dumnezeu își află odihnă sufletele noastre, el este stânca și mântuirea noastră" (cf. Ps 61,2-3). Problema este însă dacă noi ne-am fixat deja acest țel suprem, dacă trăim pentru acest scop înalt? Ne găsim sprijin în Dumnezeu și în ceea ce nu dezamăgește? Isus spune cu multă claritate și ne avertizează: "Nu puteți sluji în același timp și lui Dumnezeu și mamonei", adică, nu-l puteți iubi în același timp și pe Dumnezeu și banul! Nu găsim în evanghelie o condamnare mai categorică și mai explicită decât aceasta. Isus nu lasă niciun dubiu și nicio posibilitate de a găsi alte interpretări. Ne pune în fața alternativei: ori Dumnezeu, ori bogățiile! Nu există varianta și una și alta, ci doar ori una ori alta! Tot din evanghelii constatăm că Isus revine frecvent asupra acestei probleme: "Vai vouă, bogaților! V-ați luat deja răsplata" (Lc 6,24). Sau "nu vă strângeți comori pe pământ, unde molia și rugina le consumă și unde hoții le tâlhăresc. Adunați-vă comori în ceruri..." (Mt 6,19-20). Și cu altă ocazie, spunea: "Viața omului nu depinde de bunurile sale" (Lc 12,15). "Nebunule, chiar în această noapte ți se va cere viața. Și tot ce ai adunat, cui vor rămâne?" (Lc 12,20). Sfântul Paul, scriindu-i lui Timotei, afirma: "Căci n-am adus nimic în lume și nimic nu putem lua din ea. Dacă avem de mâncare și de îmbrăcat, să ne mulțumim cu acestea. Dar cei care vor să adune bogății cad în ispită, în laț, în multe pofte necugetate și dăunătoare, care-i cufundă pe oameni în ruină și pierzare. De fapt, rădăcina tuturor relelor este iubirea de bani, iar cei care s-au dedat la ea au rătăcit de la credință provocându-și multe chinuri" (1Tim 6,7-10). Să nu încercăm să atenuăm greutatea cuvintelor Scripturii, ci, mai degrabă, să ne lăsăm luminați și provocați de aceste cuvinte, pentru a ne deschide față de ele și să pornim pe drumul convertirii. Dar, poate ne întrebăm: De ce această condamnare categorică a bogățiilor? Răspunsul vine imediat: Pentru că evanghelia privește ziua de astăzi în lumina celei de după, cântărește viața pământească în lumina vieții veșnice. "Suntem oaspeți și călători pe acest pământ", ne amintește Scriptura. E mai bine și mai inteligent să privești în viitor decât să te închizi și să te lipești de ceea ce ai astăzi. Din păcate, de cele mai multe ori dăm de înțeles că nu suntem doar pelerini în această lume, ci locuim aici cu domiciliul stabil și, atunci, căutăm siguranțele pe care ni le poate oferi lumea. Ne amăgim că trăim în funcție de cât avem, ba chiar credem că valorăm pentru ceea ce avem și nu pentru ceea ce suntem! Dar e o iluzie! Cu siguranță că e mai folositor și mai înțelept să aduni bogății care vor valora în fața lui Dumnezeu și după moarte, decât să cauți plăcerile și momentele de satisfacție trecătoare pe acest pământ. Evanghelia pornește de la această premisă și ne propune înțelepciunea sa: "Nu vă îngrijorați pentru viața voastră [...]. Priviți păsările cerului [...]. Observați cum cresc crinii de pe câmp [...]. Așadar, dacă Dumnezeu îmbracă astfel iarba de pe câmp, care astăzi este și mâine se aruncă în cuptor, cu cât mai mult pe voi, oameni cu puțină credință?" (Mt 6,25-26.28.30). Credința în Dumnezeu aduce pace în inimă, eliberând-o de neliniști și frici. În schimb, cine este mereu agitat, este încă atât de legat de ceea ce e pământesc și posedă cea mai periculoasă bogăție: egoismul, propriul eu plasat în centrul universului, eul propriu care trebuie mulțumit și satisfăcut cu toate bunurile trecătoare. Doar cine primește evanghelia devine liber de toate acestea. Numai când l-ai ales cu adevărat pe Dumnezeu, ca partea ta de moștenire, și ți-ai construit casa pe stânca cuvântului său, inima ta va trăi și va rămâne în pace. "E mai ușor însă să renunți la propria bucurie decât la propriul orgoliu", spunea Paul Claudel. Într-adevăr, e mai tentant pentru om să-l neglijeze pe Dumnezeu, izvorul bucuriei adevărate, decât să renunțe la orgoliul propriu, care-l ține sclavul bucuriilor efemere. Dar astăzi asistăm la spectacolul unei lumi nervoase, agitate și nemulțumite, mereu într-o goană nebună pentru a acapara avuții și bunăstare chiar cu prețul de a-și sacrifica viața. Este mentalitatea care caracterizează generația lumii de astăzi, rodul unui materialism larg răspândit, care, ușor, ușor, nu face altceva decât să-l priveze pe om de adevăratele bogății și să-l lase cu un gust amar în suflet. Putem dobândi bunăstarea, dar atât de ușor se poate pierde esențialul! Cu mulți ani în urmă, marele Gandhi spunea: "Sunt convins că astăzi Europa nu reprezintă nici spiritul lui Dumnezeu și nici creștinismul, ci spiritul Satanei. Într-adevăr, Europa este creștină doar cu numele: în realitate ea se închină banului". Se spune despre un indian că a venit în Europa fiind invitat să-i întoarcă vizita unui prieten din Milano. Într-o zi, fiind chiar în centrul orașului Milano, deodată indianul îi spune prietenului său: "Auzi și tu ceea ce aud eu, un cântec de greier?" "E imposibil, replică gazda, nu se aude decât vacarmul orașului!" "Te înșeli", a spus indianul, și se îndreptă spre marginea trotuarului, sub un arbust, de unde, de printre frunze și pietricele ridică în palmă un greieraș. "Da, a spus milanezul, voi, indienii, aveți auzul mai fin!" "Te înșeli din nou", continuă indianul, și, scoțând din buzunar o monedă, o lăsă să cadă pe trotuar și, imediat, la sunetul finuț al bănuțului, își întoarseră privirea trei, patru trecători. "Ai înțeles, a spus oaspetele, fiecare aude ce-l interesează!" În anul 1952, când s-a dus la Oslo pentru a-și ridica premiul Nobel pentru Pace, Albert Schweitzer spunea: "Cu progresul credeați că veți crea un super om, în schimb am în fața mea un sărman om. Progresul pretindea să rezolve toate problemele existenței noastre, în schimb ne-a făcut mai neoameni". O tristă afirmație și o dureroasă profeție. Revin la cuvintele lui Isus: "Nimeni nu poate sluji la doi stăpâni: și lui Dumnezeu și banului". Alegând banul ca scop al vieții, nu numai că poate fi pierdut Dumnezeu, dar se poate pierde și adevăratul sens al vieții, care este în mod inevitabil legat de Dumnezeu și, rătăcind calea vieții, se pierde și pacea și liniștea sufletească. Dragi ascultători, vinerea viitoare celebrăm sărbătoarea Preasfintei Inimi a lui Isus. De această sărbătoare este legată și Ziua Mondială de Rugăciune pentru Sfințirea Preoților. În scrisoarea adresată cu această ocazie tuturor preoților, prefectul Congregației pentru Cler, cardinalul Claudio Hummes îi invită pe toți păstorii "să-și îndrepte privirea plină de iubire spre Cristos, unicul Mântuitor al existenței noastre și al lumii întregi". Ce înseamnă acest lucru dacă nu realegerea lui Cristos ca singurul nostru ideal și supremul bine. Se știe că astăzi preotul se confruntă cu multe dificultăți, de aceea reținem îndemnul Congregației de a da prioritate rugăciunii înaintea acțiunii, deoarece toate realizările noastre au valoare dacă sunt unite cu rugăciunea. Un accent deosebit se pune pe radicalitate în trăirea vieții sacerdotale, pentru a rămâne fideli vocației noastre. Un punct central al scrisorii rămâne îndemnul de a celebra și trăi Euharistia, nu atât pentru a împlini o datorie pastorală, ci și ca o necesitate personală, având nevoie de Euharistie ca de respirație, ca de lumină, pentru viața noastră preoțească, ea fiind unica rațiune justificată a existenței noastre preoțești. Și cum "nimeni nu poate mânca această carne fără ca mai întâi s-o adore, după cuvintele sfântului Augustin, am păcătui dacă n-am adora-o!", referința fiind evidentă la datoria noastră de a ne lăsa priviți și renăscuți de Cristos în adorația euharistică zilnică, iar aici, sfânta Fecioara Maria, mama preotului veșnic, "femeia euharistică" prin excelență, fiind sub crucea Fiului ei, ne este modelul cel mai semnificativ de contemplație și de adorație. Aș aminti, de asemenea, din scrisoarea prezentată, un citat din sfântul Pius al X-lea care spunea că "orice vocație preoțească vine din inima lui Dumnezeu, dar trece prin inima unei mame", făcând referință în cele din urmă la o formă de maternitate spirituală, care dintotdeauna a însoțit în mod tainic șirul vocațiilor preoțești; "În concret, e vorba de a încredința ministerul nostru preoțesc [...] unui suflet consacrat, care, fiind chemat de Cristos, să se ofere pe sine, suferințele și inevitabilele greutăți ale vieții, pentru a mijloci în folosul existenței noastre preoțești". De aceea, pentru toți cei care înțeleg sau măcar intuiesc importanța ministerului nostru, dificultățile apostolatului, precum și fragilitatea vasului în care păstrăm această comoară prețioasă, vă adresez rugămintea de a nu-i uita niciodată în rugăciunile dumneavoastră pe păstorii sufletești. Și acum, reiau câteva versuri din rugăciunea de încheiere a scrisorii, pe care o recit în numele dumneavoastră: "Doamne Isuse, prezent în preasfântul sacrament, care ai voit să rămâi mereu printre noi prin intermediul preoților tăi, fă ca mereu cuvintele lor să fie ale tale, faptele lor să fie faptele tale și însăși viața lor să fie un reflex al vieții tale. Fă, o, Doamne, ca ei să fie acei oameni care-i vorbesc lui Dumnezeu despre oameni și oamenilor despre Dumnezeu. Să nu se teamă de datoria de a sluji, servind Biserica în modul în care ea are nevoie să fie slujită [...] să fie fideli datoriilor lor și să trăiască în bucurie pentru darul pe care l-au primit. Acestea le cerem prin Maica ta preasfântă; ea, care a fost prezentă în viața ta, să fie mereu prezentă și în viața preoților tăi". 25 mai 2008 Pr. Eduard-Mihai Coșa [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 8-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |