Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Săptămâna Sfântă: spiritul său și momentele sale

La pasul lui Isus

de Simone Caleffi

Săptămâna Sfânt, "principala" din tot anul liturgic, se deschide cu Duminica Floriilor - amintirea intrării mesianice a lui Isus în Ierusalim și, în ritul ambrozian, a ungerii la cina din Betania - și ajunge la apogeul său în Triduum-ul Sacru. Este o săptămână de comemorare - inspirată din Scriptură și confirmată de rugăciune - a marilor momente și gesturi ale mântuirii noastre: pătimirea, moartea, îngroparea, învierea lui Isus. Frecvența adunărilor liturgice, solemnitatea riturilor, spiritul intens care le animă și mai ales harul semnificat și dăruit în ele cer atenție, înțelegere și o disponibilitate specială a inimii. Nu se reevocă numai un eveniment de acum trecut: misterul Paștelui continuă să ne răscumpere și să ne sfințească.

Joi, dimineața, sau într-o zi precedentă, episcopul celebrează Euharistia cu preoțimea sa. Această Liturghie, cu claritate și intensități singulare, manifestă în Biserica diecezană unitatea sacerdotală, prezidată de episcop și formată din toți preoții în comuniune cu el. Aceștia reînnoiesc la această celebrare angajamentul lor de dăruire lui Isus Cristos, "pontif al noii și veșnicei alianțe", a cărui unică preoție se perpetuează în slujba comunității creștine.

Și față de frați, la nașterea preoției lor, preoții reînnoiesc voința de a fi "slujitori atenți": frângând "pâinea cuvântului"; oferind "harul sacramentelor" - în special pregătind cina pascală cu Euharistia -; dându-le ca exemplul "mărturia de credință și de iubire" (prefața). În timpul ritului, sunt binecuvântate uleiurile sacre ale catecumenilor și ale bolnavilor și este consacrată crisma. Purtate în diferitele biserici din dieceză și "folosite cu credință vie" (rugăciunea pentru încheierea liturgiei Cuvântului) la Botez, la Mir, la hirotoniri, la Ungerea Bolnavilor, ele vor semnifica participarea tuturor la "ungerea misterioasă a Duhului Sfânt" (rugăciune pentru începutul adunării liturgice), care l-a consacrat pe Fiul lui Dumnezeu Mesia și Domn; vor face posibilă viața creștină, ca "bună mireasmă a lui Cristos" (rugăciune după împărtășanie); și vor aminti pe episcop ca "marele preot al turmei sale, de la care derivă și depinde într-un anumit mod viața credincioșilor săi în Cristos" (Sacrosanctum Concilium, 41). Tot dimineața, liturgia ambroziană prevede două celebrări biblice: prima despre nevinovatul condamnat pe nedrept; a doua despre iertare și despre reconciliere. Cu Liturghia de seară "la Cina Domnului" începe Triduum-ul Sacru. Triduum-ul pătimirii și al învierii Domnului reprezintă culmea sau inima întregului an liturgic.

Misterul Paștelui este substanța timpului, a amintirii, a semnelor Bisericii în toate zilele anului. El compune planul de mântuire, care este gloria lui Dumnezeu, distrugerea morții noastre, darul vieții noi în Cristos.

Aceste zile repropun Bisericii marile evenimente ale planului lui Dumnezeu, care în pătimirea, moartea, îngroparea și învierea lui Cristos își găsește sensul său și soluția sa. Începând de la Paște, se recitește Scriptura de la primele pagini. Acțiune divină, istorie a omului, vestire profetică, credință și speranță de țară promisă: totul este condus să prefigureze, să aștepte, să primească și să exprime "misterul de iubire" (prefața) al Fiului lui Dumnezeu oferit pentru răscumpărarea lumii. Deja de la începutul Săptămânii Sfinte, când proclamă ca iminente de acum "zilele pătimirii mântuitoare și ale învierii glorioase" (prefață, marțea sfântă), liturgia amintește și remeditează proiectul minunat al lui Cristos, care "făcându-se om ne adună în unitate, umilindu-se, ne înalță, dându-se la moarte, ne eliberează, suferind, ne răscumpără". Mai mult decât în celelalte timpuri ale anului, este readusă în amintire și în afectul intens al credincioșilor "crucea care mântuiește", "sângele care spală", "trupul care hrănește" (prefața din lunea sfântă). Astfel, se reînnoiește în Biserică înțelegerea și harul milostivirii lui Dumnezeu, deoarece Cristos, "modelul de umilință și de răbdare", "fratele nostru și răscumpărătorul nostru" (încheierea vesperelor din vinerea sfântă), care, jertfit fiind, învie, vrea acum să împărtășească moartea sa și viața sa nouă cu noi.

Biserica este mireasa lui Cristos, ale cărei vicisitudini este chemată să și le însușească. Ea vine de la el, din coasta sa deschisă pe cruce; este aceeași continuare a evenimentelor sale de mântuire, și în Triduum-ul Sacru reînnoiește fidelitatea față de Domnul. Acestea sunt pentru Biserică zilele amărăciunii și ale doliului și, în același timp, zilele speranței și ale bucuriei. Numai o astfel de Biserică poate să se roage - așa cum a făcut în primele zile din Săptămâna Sfântă -, spunând: "Nu închide ușa ta, chiar dacă am întârziat. Nu închide ușa ta: am venit să bat. Celui care te caută în plâns deschide, Doamne milostiv. Primește-mă la ospățul tău, dăruiește-mi Pâinea împărăției" (la frângerea pâinii, lunea sfântă).

Mai ales în acest timp - scurt ca durată, dar dens și pregătit de întregul Post Mare -, are loc reconcilierea, care este mereu har al "Mielului nostru pascal". În "sângele său prețios", credincioșii sunt făcuți părtași din nou de alianța sa veșnică. Lor le este redeschisă ușa, dacă au întârziat.

Se reînțelege sacramentul Pocăinței, primindu-l pe Isus care "pe cruce a purtat în trupul său păcatele noastre" (după evanghelie, Duminica Floriilor) și a emis judecata asupra lumii murind pentru neamul omenesc. Și cu claritate mai vie și ascuțită le apare creștinilor sensul amintirii sale la masa Pâinii împărăției. Când ne amintim de el, intrăm ca să facem parte din trupul dat și din sângele vărsat: "se reînnoiește misterul eliberării noastre", "trecem" cu el, botezații fac Paștele.

În Triduum, mai complet, toate sacramentele, începând de la inițierea creștină, se percep și se trăiesc la originea lor și în substanța și eficacitatea lor.

(După L'Osservatore Romano, 1 aprilie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 403.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat