Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

>Interviul papei Francisc acordat ziarului "La Vanguardia"

"Se fac războaie pentru a vindeca bilanțurile economice idolatre"

De Andrea Tornielli

Lunea trecută, în ziua în care indispoziția l-a constrâns la odihnă, papa Francisc a acordat un lung interviu cotidianului spaniol "La Vanguardia". Textul integral este disponibil și pe pagina http://ilsismografo.blogspot.it/2014/06/vaticano-entrevista-al-papa-francisco.html. Cel care l-a intervievat pe papa a fost jurnalistul de origine portugheză Henrique Cymerman, corespondent din Orientul Mijlociu pentru "La Vanguardia", "Antena 3" și TV israelian "Channel 2". Întâlnindu-l în zborul spre Amman, papa, care deja îl văzuse pe jurnalistul izraelian așezat lângă un coleg palestinian, i-a cerut să-l protejeze în timpul călătoriei în Țara Sfântă. Cymerman a fost implicat în organizarea rugăciunii pentru pace care s-a ținut în Vatican și în interviu papa Francisc a recunoscut: "Dv. vi se datorează o bună parte a faptului care a avut loc". Iată textul aproape integral al răspunsurilor pontifului despre diferite teme.

Creștinii persecutați

"Creștinii persecutați sunt o preocupare care mă atinge de aproape ca păstor. Știu multe lucruri despre aceste persecuții pe care nu mi se pare prudent să le povestesc aici pentru a nu ofensa pe nimeni. Însă există locuri în care este interzis a avea o Biblie sau a preda catehismul sau a purta o cruce... Ceea ce vreau să clarific este asta: sunt convins că persecuția împotriva creștinilor astăzi este mai puternică decât în primele secole ale Bisericii. Astăzi există mai mulți creștini martiri decât în acea epocă. Și nu este fantezie, sunt cifrele".

Fundamentaliștii

"Violența în numele lui Dumnezeu este o contradicție, nu corespunde timpului nostru, este ceva antic. Cu o perspectivă istorică trebuie să spunem că, uneori, noi, creștinii, am practicat-o. Când mă gândesc la războiul de treizeci de ani, aceea era violență în numele lui Dumnezeu. Astăzi este inimaginabil. E adevărat? Ajungem uneori, prin religie, la contradicții foarte serioase și foarte grave. Fundamentalismul, de exemplu. În cele trei religii (monoteiste, n.r.) avem grupurile noastre fundamentaliste, mici în raport cu tot restul. Un grup fundamentalist, chiar dacă nu ucide pe nimeni, chiar dacă nu lovește pe nimeni, este violent. Structura mentală a fundamentalismului este violență în numele lui Dumnezeu".

Eu, revoluționar?

"Ar trebui s-o chemăm pe marea Mina, cântăreața italiană, și să-i spunem: «Ia mâna asta, țiganco», și să-i cerem ca să-mi citească trecutul... (râde) (Cântecul, în realitate era cântat de Iva Zanicchi, n.r.). Pentru mine, marea revoluție este a merge la rădăcini, a le recunoaște și a vedea ceea ce au de spus aceste rădăcini zilei de astăzi. Nu există contradicție între faptul de a fi revoluționar și a ne întoarce la rădăcini. Mai mult, cred că modul pentru a face adevărate schimbări este de a porni de la identitate. Niciodată nu se poate face un pas în viață decât de la pasul precedent, fără a ști de unde vin, ce nume am, ce nume cultural sau religios am".

Siguranța mea

"Știu că mi se poate întâmpla ceva, însă totul este în mâinile lui Dumnezeu. Îmi amintesc că în Brazilia mi-au pregătit papamobilul închis, cu sticlă. Eu însă nu pot să salut un popor și să-i spun că îl iubesc dinlăuntrul unei cutii de sardine, chiar dacă este de cristal. Pentru mine acesta este un zid. Este adevărat că mi se poate întâmpla ceva, însă să fim realiști, la vârsta mea nu am mult de pierdut".

Biserică săracă și umilă

"Sărăcia și umilința sunt în centrul evangheliei, și spun asta într-un sens teologic, nu sociologic. Nu se poate înțelege evanghelia fără sărăcie, care însă trebuie deosebită de pauperism. Eu cred că Isus vrea ca episcopii să nu fie principi, ci slujitori".

Idolatria banului și războaiele

"Este dovedit că am putea da de mâncare oamenilor cărora le este foame cu mâncarea care rămâne. Când dv. vedeți fotografiile copiilor subnutriți în diferite părți ale lumii, vă explodează capul, nu se poate înțelege. Cred că trăim într-un sistem economic mondial care nu este bun. În centrul întregului sistem economic trebuie să fie omul, bărbatul și femeia, și totul trebuie să fie în slujba omului. Dar noi, în schimb, am pus în centru banul, zeul ban. Am căzut într-un păcat de idolatrie, idolatria banului. Economia se mișcă pentru preocuparea de a avea mai mult și în mod paradoxal se alimentează o cultură a rebutului. Se rebutează tinerii atunci când se limitează natalitatea. Se rebutează și bătrânii pentru că nu mai sunt de folos, nu produc, sunt o clasă pasivă... Și rebutându-i pe tineri și pe bătrâni, se rebutează viitorul unui popor, pentru că tinerii trag înainte cu forță și pentru că bătrânii ne dau înțelepciunea, au amintirea acestui popor și trebuie s-o transmită tinerilor. Acum este la modă să se rebuteze tinerii cu șomajul. Mă preocupă mult indicele de șomaj al tinerilor, care în unele țări depășește 50%. Cineva mi-a spus că 75 de milioane de tineri europeni cu vârstă mai mică de 25 de ani sunt șomeri. Este o barbarie. Noi rebutăm o întreagă generație pentru a menține un sistem economic care nu mai rezistă, un sistem care pentru a supraviețui trebuie să facă războiul, așa cum au făcut mereu marile imperii. Dat fiind faptul că nu se poate face al treilea război mondial, se fac războaie regionale. Ce înseamnă asta? Înseamnă că se fabrică și se vând arme și astfel bilanțurile economiilor idolatre, marile economii mondiale care îl sacrifică pe om la picioarele idolului banului, desigur se vindecă. Acest gând unic ne ia bogăția diversității de gândire, așadar, a unui dialog dintre persoane. Globalizarea bine înțeleasă este o bogăție. O globalizare rău înțeleasă este aceea care elimină diferențele. Este ca o sferă, cu toate punctele echidistante de centru. O globalizare care îmbogățește este ca un poliedru, toți uniți, dar fiecare care păstrează particularitatea sa, bogăția sa, identitatea sa. Și asta nu se întâmplă".

Diviziunile dintre Catalonia și Spania

"Toate diviziunile mă preocupă. Există independență prin emancipare și există independență prin secesiune. Independențele prin emancipare, de exemplu, sunt cele americane, care s-au emancipat de statele europene. Independențele popoarelor prin secesiuni sunt o dezmembrare uneori foarte clară. Să ne gândim la fosta Iugoslavie. Desigur există popoare cu culturi așa de diferite încât nici măcar cu lipici nu s-ar putea uni. Cazul iugoslav este foarte clar, însă eu mă întreb dacă este așa de clar în alte cazuri, pentru alte popoare care până acum au fost unite. Trebuie studiat caz cu caz. Scoția, Padania, Catalonia. Vor fi cazuri în care vor fi corecte, altele în care nu vor fi corecte. Însă secesiunea de o națiune fără să fi fost un antecedent de unire forțată trebuie luată cu penseta și analizată caz cu caz".

Rugăciunea pentru pace de duminică, 8 iunie

"Am simțit că era ceva care ne scăpa nouă, tuturor. Aici, în Vatican, 99% dintre persoane spuneau că nu se va face și apoi acel 1% a crescut. Eu simțeam că eram împinși spre ceva care n-a avut loc niciodată și treptat a căpătat formă. N-a fost deloc un act politic - și acest lucru l-am simțit încă de la început -, ci un act religios: a deschide o fereastră spre lume".

Călătoria în Țara Sfântă

"Am decis să merg pentru că președintele Peres m-a invitat. Eu știam că mandatul său se termină în această primăvară și astfel m-am văzut obligat, într-un fel, să merg înainte. Invitația sa a grăbit călătoria, nu mă gândisem s-o fac".

Evreii și creștinii

"Tu nu poți trăi creștinismul tău, nu poți să fii un adevărat creștin, dacă nu recunoști rădăcina ta ebraică. Nu vorbesc despre ebraică în sensul semitic de rasă, ci în sens religios. Cred că dialogul interreligios trebuie să aprofundeze acest lucru, rădăcinile ebraice ale creștinismului și înflorirea creștină a ebraismului. Înțeleg că este o provocare, un cartof fierbinte, dar se poate face asta ca frați. Eu mă rog în fiecare zi Oficiul divin cu psalmii lui David. Cei 150 de psalmi i-am trecut într-o săptămână. Rugăciunea mea este ebraică, și apoi am Euharistia, care este creștină".

Antisemitismul

"N-aș ști să explic pentru ce se întâmplă, însă cred că este un fenomen foarte unit, în general, și fără să existe o regulă fixă, cu dreptele. Antisemitismul se cuibărește de obicei mai bine în curentele politice de dreapta decât de stânga, nu-i așa? Și încă mai continuă. Inclusiv cel care neagă holocaustul, o nebunie.

Arhivele vaticane și Pius al XII-lea

"Deschiderea arhivelor va aduce multă lumină. Despre această temă ceea ce mă preocupă este figura lui Pius al XII-lea, papa care a condus Biserica în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Despre sărmanul Pius al XII-lea s-au scos afară de toate. Dar trebuie să amintim că înainte era văzut ca marele apărător al evreilor. A ascuns mulți evrei în conventurile din Roma și din alte orașe italiene și chiar în reședința de vară de la Castel Gandolfo. Acolo, în casa papei, în dormitorul său, s-au născut 42 de prunci, copii de evrei și de alți persecutați refugiați acolo. Nu înseamnă că Pius al XII-lea n-a comis erori - și eu comit atâtea -, însă rolul său trebuie să fie citit în contextul acelui timp. Era mai bine, de exemplu, să nu vorbească pentru a nu mai fi uciși evrei sau să facă asta? Vreau să spun și că uneori mă cuprinde un pic de urticarie existențială când văd că toți se iau împotriva Bisericii și a lui Pius al XII-lea și uită de marile puteri. Dv. știți că ele cunoșteau perfect rețeaua feroviară a naziștilor pentru a transporta pe evrei în lagărele de concentrare? Aveau fotografiile. Însă n-au bombardat aceste linii feroviare. De ce? Ar fi bine să se vorbească un pic despre toate".

Paroh sau conducător al Bisericii?

"Dimensiunea parohului este aceea care arată mai mult vocația mea. A-i sluji pe oameni îmi vine dinăuntru. Sting lumina pentru a nu cheltui prea mulți bani, de exemplu. Sunt lucruri de paroh. Dar mă simt și papă. Mă ajută să fac lucrurile cu seriozitate. Colaboratorii mei sunt foarte serioși și profesionali. Am ajutoarele necesare pentru a-mi îndeplini datoria. Nu trebuie să ne jucăm de-a papa paroh, am fi imaturi. Când vine un șef de stat, trebuie să-l primesc cu demnitatea și protocolul pe care îl merită. Este adevărat că eu cu protocolul am problemele mele, dar trebuie respectat".

Schimbări și proiecte viitoare

"Nu am nicio iluminare, nu am niciun proiect personal, pur și simplu pentru că nu m-am gândit vreodată că voi rămâne aici, în Vatican. Știu toți asta: am venit cu o valiză mică pentru a mă întoarce imediat la Buenos Aires. Ceea ce fac este să realizez ceea ce cardinalii au reflectat în congregațiile generale înainte de conclav pentru a discuta problemele Bisericii. De acolo vin reflecții și recomandări. Una foarte concretă a fost că viitorul papă trebuia să se poată baza pe un sfat extern, un grup de consilieri care să nu trăiască în Vatican. Consiliul celor opt cardinali este compus din membri din toate continentele și are un coordonator. Se reunește aici la fiecare trei luni. Acum, la 1 iulie, au patru zile de reuniuni și facem schimbări pe care cardinalii înșiși ni le cer. Nu este obligatoriu să le facem, dar ar fi mai puțin prudent să nu-i ascultăm pe cei care cunosc situația".

Raportul cu ortodocșii

"Venirea la Ierusalim a fratelui meu Bartolomeu I a fost pentru a comemora întâlnirea de acum 50 de ani dintre Paul al VI-lea și Atenagora. Aceea a fost o întâlnire după o mie de ani de despărțire. De la Conciliul Vatican II, Biserica Catolică face efortul de a se apropia și Biserica Ortodoxă face același lucru. Cu câteva Biserici ortodoxe există mai multă apropiere decât cu altele. Am dorit ca Bartolomeu să fie cu mine la Ierusalim și acolo s-a născut proiectul să fie prezent și la rugăciunea din Vatican. Pentru el a fost un pas riscant, pentru că pot să-i reproșeze asta, însă trebuie să fim uimiți de acest gest de umilință al său și pentru noi este necesar, deoarece este de neconceput să fim despărțiți în calitate de creștini, este un păcat istoric pe care trebuie să-l reparăm".

Credință, știință și ateism

"A existat o creștere de ateism în epoca existențialistă, probabil din cauza influenței lui Sartre. Dar a venit după aceea un pas înainte spre căutarea spirituală, spre întâlnirea cu Dumnezeu în mii de moduri diferite, nu legate în mod necesar de formele religioase tradiționale. Ciocnirea dintre știință și credință a ajuns la apogeu în secolul Luminilor, dar nu mai este așa la modă astăzi, slavă Domnului, pentru că ne-am dat seama cu toții de apropierea care există între un lucru și celălalt. Papa Benedict al XVI-lea are un bun magisteriu cu privire la raportul dintre știință și credință. În general, cea mai mare parte a oamenilor de știință este acum foarte respectuoasă față de credință și omul de știință agnostic sau ateu spune: «Eu nu îndrăznesc să intru în domeniul acela»".

Șefii de stat și politica

"Au venit mulți șefi de stat și este interesantă varietatea. Fiecare are propria personalitate. A atras atenția mea un element transversal între politicienii tineri, fie că sunt de centru, de stânga sau de dreapta. Probabil că vorbesc despre aceleași probleme, dar cu o muzică nouă, și îmi place, mă face să sper bine pentru că politica este una dintre cele mai înalte forme de iubire, de caritate. De ce? Pentru că duce la binele comun, și o persoană care putând să facă asta nu intră în politică pentru a sluji binele comun, acesta este egoism. Și dacă în schimb utilizează politica pentru binele propriu, aceasta este corupție. În urmă cu circa cincisprezece ani, episcopii francezi au scris o scrisoare pastorală, o reflecție cu titlul «réhabiliter la politique». Este un text frumos care ne face să înțelegem toate aceste lucruri".

Renunțarea lui Benedict

"Papa Benedict a făcut un gest foarte mare. A deschis o poartă, a creat o instituție, aceea a eventualilor papi emeriți. În urmă cu șaptezeci de ani nu existau episcopi emeriți. Astăzi câți există? Bine, de vrem să trăim mai mult, ajungem la o vârstă la care nu putem să mergem înainte cu treburile. Eu voi face același lucru pe care l-a făcut el, îi voi cere Domnului să mă lumineze când vine momentul și să-mi spună ceea ce trebuie să fac. Îmi va spune asta cu siguranță".

Când mă gândeam să mă retrag cu preoții la odihnă

"Aveam o cameră rezervată pentru mine într-o casă de odihnă pentru preoți bătrâni la Buenos Aires. Eu aș fi părăsit arhiepiscopia la sfârșitul anului trecut și deja prezentasem renunțarea papei Benedict când am împlinit 75 de ani. Am ales o cameră și am spus: vreau să vin să trăiesc aici. Voi lucra ca preot, ajutând în parohii. Acesta ar fi fost viitorul meu înainte de a fi papă".

Mondialul de fotbal

"Brazilienii mi-au cerut neutralitatea... (râde) și respect cuvântul dat pentru că mereu Brazilia și Argentina sunt antagoniste".

Cum mi-ar plăcea să fiu amintit

"Nu m-am gândit, însă îmi place când unul își amintește de altcineva și spune: «Era un om bun, a făcut ceea ce a putut, nu era așa de rău»".

(După Vatican Insider, 13 iunie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat