|
© Vatican Media |
Spre Paște / 5
Mântuire comunitară
"A merge împreună, a fi sinodali, aceasta este vocația Bisericii. Creștinii sunt chemați să parcurgă drumul împreună, niciodată ca niște călători solitari. Duhul Sfânt ne determină să ieșim din noi înșine pentru a merge spre Dumnezeu și spre frați și să nu ne închidem niciodată în noi înșine. A merge împreună înseamnă a fi țesători de unitate, începând de la demnitatea comună de fii ai lui Dumnezeu (cf. Gal 3,26-28); înseamnă a înainta umăr la umăr, fără a călca în picioare sau a asupri pe celălalt, fără a păstra invidie sau ipocrizie, fără a lăsa ca vreunul să rămână în urmă sau să se simtă exclus. Să mergem în aceeași direcție, spre aceeași destinație, ascultându-ne unii pe alții cu iubire și răbdare." În mesajul său pentru Postul Mare, Papa Francisc cere în mod explicit de mai multe ori ca nimeni să nu fie lăsat în urmă, expresie tipică a învățăturii sale, reafirmată întocmai și în această ocazie.
Toți știu, din experiență, că nu putem fi fericiți singuri, că un motiv de bucurie, pentru a fi realmente dus la plinătatea sa, trebuie să fie împărtășit. Nu ne apropriem o "comoară" câștigată la loterie fără a sărbători, ci îi chemăm pe cei mai apropiați să ne bucurăm împreună (cf. Lc 15).
Motoul acestui Jubileu este "pelerini ai speranței": dacă această virtute teologală are o strânsă legătură cu bucuria (care este contrariul lui a ne simți excluși), "trebuie să gândim în această direcție, dacă vrem să înțelegem la ce tinde speranța creștină, ce așteptăm de la credință, de la faptul de a fi cu Cristos" (Spe salvi, 12), cum scria și Benedict al XVI-lea.
Dacă speranța nu este individualistă, atunci este adevărat că ea ne determină să gândim și să acționăm cu atitudine responsabilă față de ceilalți, față de cei care recunoaștem că au o misiune. Acesta nu este un nou mod de vedea viața creștină care, în schimb, trăită în mod autentic, a avut mereu această conotație. Henri de Lubac, citat chiar de Papa Ratzinger, "pe baza teologiei Sfinților Părinți în toată amploarea ei, a putut să arate că mântuirea a fost considerată mereu ca o realitate comunitară. Însăși Scrisoarea către Evrei vorbește despre o «cetate» (cf. 11,10.16; 12,22; 13,14) și deci despre o mântuire comunitară" (Spe salvi, 14). Acest mare teolog nu este singurul citat, pentru că Benedict al XVI-lea, cu privire la a nu lăsa pe nimeni în urmă, alege să recurgă la Scrisoarea către Proba în care Augustin încearcă să ilustreze un pic această necunoscută cunoscută realitate pe care o căutăm. Ideea de la care pornește este pur și simplu expresia "viața fericită". Apoi citează Psalmul 144(143),15: "Fericit poporul al cărui Dumnezeu este Domnul". Și continuă: "Pentru a putea aparține acestui popor și a ajunge [...] la viața veșnică cu Dumnezeu, «scopul poruncii este iubirea dintr-o inimă curată, dintr-o conștiință bună și dintr-o credință neprefăcută» (1Tim 1,5). Această viață adevărată, spre care încercăm mereu să ne îndreptăm, este legată de faptul de a fi în unire existențială cu un «popor» și poate să se realizeze pentru fiecare individ numai în cadrul acestui «noi». Ea presupune, întocmai, exodul din închisoarea propriului «eu», pentru că numai în deschiderea acestui subiect universal se deschide și privirea asupra izvorului bucuriei, asupra iubirii însăși - asupra lui Dumnezeu" (Spe salvi, 14).
Noul mod de a trăi speranța celor care l-au recunoscut pe Isus ca Dumnezeu - deoarece, ca locuitorii din Efes, deși aveau atâția zei, precedent, trăiau "fără speranță și fără Dumnezeu în lume" (Ef 2,12) - s-a răspândit foarte repede. "A apărut speranță pentru alții care trăiau în întuneric și fără speranță. Acolo s-a demonstrat că această nouă viață posedă cu adevărat «substanță» care trezește viață pentru alții" (Spe salvi, 8).
Speranța despre care raționăm este totalmente alta față de o speranță privatistă. Referindu-se nu numai la persoana ca atare, ci implicând colectivitatea, apare, astfel, clar, că ea are un suflu comunitar. De prea multe ori s-a privatizat speranța și, pentru asta, creștinii au fost pasibili de acuza de concentrare egoistă asupra lor înșiși pentru ca, așa se spunea, să-și salveze sufletul, nu în dauna celorlalți, ci oricum ca și cum ceilalți nu ar exista. În schimb, "speranța în sens creștin este mereu și speranță pentru alții. Și este speranță activă, în care luptăm pentru ca lucrurile să nu meargă spre «sfârșitul pervers». Este speranță activă chiar și în sensul că ținem lumea deschisă spre Dumnezeu. Numai așa ea rămâne și speranță cu adevărat umană" (Spe salvi, 34).
Simone Caleffi
(După L'Osservatore Romano, 5 aprilie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu