Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Mesaj adresat episcopilor, preoților și diaconilor, persoanelor consacrate și credincioșilor laici la a cincizecea aniversare a scrisorii apostolice în formă de "Motu Proprio" Ministeria quaedam a Sfântului Paul al VI-lea

1. Amintirea celei de-a cincizecea aniversări a scrisorii apostolice în formă de "Motu Proprio" Ministeria quaedam a Sfântului Paul al VI-lea [AAS 64 (1972) 529-534] ne oferă oportunitatea de a reflecta din nou asupra temei slujirilor. În contextul rodnic, dar nelipsit de tensiuni care a urmat după Conciliul al II-lea din Vatican, acest document a oferit Bisericii o reflecție semnificativă care nu a avut singurul rezultat de a reînnoi disciplina referitoare la prima tonsură, la ordinele minore și la subdiaconat în Biserica latină - așa cum este declarat în titlu - ci a oferit Bisericii o perspectivă importantă care a avut forța de a inspira dezvoltări ulterioare.

2. În lumina acelei alegeri și a motivelor care au susținut-o trebuie înțelese cele două recente scrisori apostolice în formă de "Motu Proprio" cu care am intervenit asupra temei slujirilor instituite. Prima, Spiritus Domini, din 10 ianuarie 2021, a modificat can. 230 § 1 din Codul de Drept Canonic cu privire la accesul persoanelor de sex feminin la slujirea instituită a lectoratului și acolitatului. A doua, Antiquum ministerium, din 10 mai 2021, a instituit slujirea de catehet. Aceste două intervenții nu trebuie să fie interpretate ca o depășire a doctrinei precedente, ci ca o dezvoltare ulterioară făcută posibilă pentru că este întemeiată pe aceleași principii - coerente cu reflecția Conciliului Vatican II - care au inspirat Ministeria quaedam. Cel mai bun mod pentru a celebra aniversarea semnificativă de astăzi este tocmai acela de a continua să aprofundăm reflecția despre slujiri pe care a început-o Sfântul Paul al VI-lea.

3. Tema este de importanță fundamentală pentru viața Bisericii: de fapt, nu există comunitate creștină care să nu exprime slujiri. Scrisorile pauline, și nu numai ele, mărturisesc asta pe larg. Atunci când - pentru a lua un exemplu dintre multele posibile - apostolul Paul se adresează Bisericii care este în Corint, imaginea pe care o schițează cuvintele sale este aceea a unei comunități bogate în carisme (1Cor 12,4), în slujiri (1Cor 12,5), în activități (1Cor 12,6), în manifestări (1Cor 12,7) și în daruri ale Duhului (1Cor 14,1.12.37). Varietatea termenilor folosiți descrie o ministerialitate răspândită, care se organizează pe baza a două fundamente sigure: la originea fiecărei slujiri este mereu Dumnezeu care cu Duhul său Sfânt lucrează totul în toți (cf. 1Cor 12,4-6); finalitatea fiecărei slujiri este mereu binele comun (cf. 1Cor 12,7), edificarea comunității (cf. 1Cor 14,12). Fiecare slujire este o chemare a lui Dumnezeu pentru binele comunității.

4. Aceste două fundamente permit comunității creștine să organizeze varietatea slujirilor pe care Duhul le trezește în raport cu situația concretă în care ea trăiește. Această organizare nu este un fapt pur funcțional ci este, mai degrabă, un discernământ comunitar atent, în ascultarea a ceea ce Duhul sugerează Bisericii, într-un loc concret și în momentul prezent al vieții sale. Avem exemple iluminante ale acestui discernământ în Faptele Apostolilor, chiar cu privire la structuri ministeriale, adică grupul celor doisprezece, trebuind să se îngrijească de înlocuirea lui Iuda (Fap 1,15-26), și cel al celor șapte, trebuind să rezolve o tensiune comunitară care s-a creat (Fap 6,1-6). Fiecare structură ministerială care se naște din acest discernământ este dinamică, vie, flexibilă ca acțiunea Duhului: în ea trebuie să se înrădăcineze tot mai profund pentru a nu risca încât dinamismul să devină confuzie, vivacitatea să se reducă la improvizație extemporală, flexibilitatea să se transforme în adaptări arbitrare și ideologice.

5. Sfântul Paul al VI-lea, aplicând învățăturile conciliare, a făcut în Ministeria quaedam un adevărat discernământ și a indicat direcția pentru a putea continua drumul. De fapt, primind instanțele multor părinți conciliari, a revizuit practica aflată în vigoare adaptând-o la exigențele acelui moment și a recunoscut Conferințelor Episcopale posibilitatea de a cere Scaunului Apostolic instituirea acelor slujiri considerate necesare sau foarte utile în regiunile lor. Și rugăciunea de hirotonire a episcopului, în partea mijlocirilor, indică printre îndatoririle sale principale, aceea de a organiza slujirile: "... să dispună slujirile Bisericii după voința ta..." (Pontificale Romanum, De Ordinatione Episcopi, Presbyterorum et Diaconorum, Editio typica altera, nr. 47, pag. 25: «... ut distribuat munera secundum præceptum tuum...»).

6. Principiile amintite mai sus, bine înrădăcinate în Evanghelie și inserate în contextul mai amplu al ecleziologiei Conciliului Vatican II, sunt fundamentul comun care permite să se găsească, stimulați de ascultarea concreteții vieții comunităților ecleziale, care sunt slujirile care edifică Biserica aici și acum. Ecleziologia de comuniune, sacramentalitatea Bisericii, complementaritatea preoției comune și a preoției ministeriale, vizibilitatea liturgică a fiecărei slujiri sunt principiile doctrinale care, animate de acțiunea Duhului, fac armonioasă varietatea slujirilor.

7. Dacă Biserica este trupul lui Cristos, toată slujirea (ministerium) cuvântului întrupat trebuie să impregneze membrele sale, fiecare dintre ele - din cauza unicității sale care răspunde la o chemare personală a lui Dumnezeu - manifestă o trăsătură a feței lui Cristos slujitor: armonia acțiunii lor arată lumii frumusețea lui care "nu a venit ca să fie slujit, ci ca să slujească și să-și dea viața ca răscumpărare pentru mulți" (Mc 10,45). Rugăciunea de hirotonire a diaconilor are o expresie semnificativă pentru a descrie varietatea în unitate: "Prin lucrarea Duhului Sfânt tu ai format Biserica, trupul lui Cristos, variată și multiplă în carismele sale, articulată și compactă în membrele sale..." (Pontificale Romanum, De Ordinatione Episcopi, Presbyterorum et Diaconorum, Editio typica altera, nr. 207, pag. 121: «Cuius corpus, Ecclesiam tuam, cælestium gratiarum varietate distinctam suorumque conexam distinctione membrorum, compage mirabili per Spiritum Sanctum unitam...»).

8. Problema slujirilor baptismale atinge diferite aspecte care desigur trebuie luate în considerare: terminologia folosită pentru a indica slujirile, fundamentul lor doctrinal, aspectele juridice, diferențele și relațiile între fiecare dintre slujiri, valoarea lor vocațională, parcursurile formative, evenimentul instituitor care abilitează la exercitarea unei slujiri, dimensiunea liturgică a fiecărei slujiri. Chiar și numai din această listă sumară, ne dăm seama de complexitatea temei. Desigur trebuie continuat să se aprofundeze reflecția despre toate aceste nuclee tematice: totuși, dacă ar trebui să pretindem că le definim și că le rezolvăm pentru a putea trăi după aceea ministerialitatea, foarte probabil nu vom reuși să mergem prea departe. Așa cum am amintit în Evangelii gaudium (nr. 231-233) realitatea este superioară ideii și "între cele două trebuie să se instaureze un dialog constant, evitând ca ideea să ajungă să se separeu de realitate" (nr. 231).

Și celălalt principiu pe care l-am amintit, deși în alt context, în Evangelii gaudium (nr. 222), ne poate fi de ajutor: timpul este superior spațiului. Mai mult decât obsesia rezultatelor imediate în rezolvarea tuturor tensiunilor și clarificarea fiecărui aspect, riscând astfel să se cristalizeze procesele și, uneori, să se pretindă oprirea lor (cf. Evangelii gaudium, nr. 223), trebuie să însoțim acțiunea Duhului Domnului, înviat și înălțat la cer, care "i-a dat pe unii ca apostoli; pe alții, ca profeți; pe alții, ca evangheliști; pe alții, ca păstori și învățători pentru desăvârșirea sfinților în vederea lucrării slujirii spre edificarea trupului lui Cristos, până când vom ajunge toți la unitatea credinței și a cunoașterii Fiului lui Dumnezeu, la omul desăvârșit, la măsura staturii plinătății lui Cristos" (Ef 4,11-13).

9. Duhul, făcându-ne părtași, în moduri distincte și complementare, de preoția lui Cristos, este cel care face ministerială toată comunitatea, pentru a construi trupul său eclezial. Duhul lucrează în spațiile pe care ascultarea noastră supusă le face disponibile pentru acțiunea sa. Ministeria quaedam a deschis ușa pentru reînnoirea experienței ministerialității credincioșilor, renăscuți din apa Botezului, întăriți de pecetea Duhului, hrăniți de Pâinea vie coborâtă din cer.

10. Pentru a putea asculta glasul Duhului și a nu opri procesul - dând atenție să nu vrem să-l forțăm impunând alegeri care sunt rod al viziunilor ideologice - consider că este utilă împărtășirea, cu atât mai mult în climatul drumului sinodal, a experiențelor din acești ani. Ele pot să ofere indicații prețioase pentru a ajunge la o viziune armonioasă a problemei slujirilor baptismale și a continua astfel pe drumul nostru. Pentru acest motiv doresc în lunile următoare, în modalitățile care vor fi definite, să demarez un dialog despre temă cu Conferințele Episcopale pentru a putea împărtăși bogăția experiențelor ministeriale pe care Biserica le-a trăit în acești cincizeci de ani fie ca slujiri instituite (lectori, acoliți și, numai recent, cateheți) fie ca slujiri extraordinare și de fapt.

11. Încredințez ocrotirii Fecioarei Maria, Mama Bisericii, drumul nostru. Păzind în sânul său pe Cuvântul făcut trup, Maria poartă în ea slujirea Fiului, la care este făcută părtașă în modul care îi este propriu. Și în asta ea este icoană perfectă a Bisericii, care în varietatea slujirilor păzește slujirea lui Isus Cristos, participând la preoția sa, fiecare membru în modul care îi este propriu.

Dat la Roma, la Sfântul Ioan din Lateran, 15 august 2022, Solemnitatea Ridicării la cer a Sfintei Fecioare Maria, al zecelea an al pontificatului meu.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 357.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat