Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

72 de ani de la execuția prin împușcare a Slujitorului lui Dumnezeu preotul Dumitru Matei - un martir ce așteaptă să fie beatificat

Un preot catolic executat? Da, deși este o moarte violentă, într-o formă mai prelungită au fost torturați și uciși numeroși alți clerici și laici care nu au renunțat la credință și nu s-au supus regimului comunist instaurat în Republica Populară Română și sistemului de represiune al Securității comuniste.

În ultimii 25 de ani am avut posibilitatea și curiozitatea de a citi mii de file din dosarele Securității, pe care le-am sintetizat în diverse cărți, studii și articole. Îndată ce l-am descoperit, subiectul "Matei" mi s-a părut de-a dreptul captivant, de aceea am studiat dosarele care mi-au fost accesibile, un impuls puternic primindu-l de la domnul Dănuț Doboș, care descoperea constant noi dosare în Arhivele Securității. Am studiat filele de arhivă din Arhiva Seminarului ieșean și o parte din cele păstrate în Arhiva Episcopiei de Iași, dar am făcut și o cercetare în satul natal al părintelui Dumitru Matei, Sărata - județul Bacău, în anul 2001, când s-au împlinit 50 de ani de la moartea acestuia și i-am dedicat un număr special al revistei "Buletin istoric". Cea mai curioasă constatare am întâlnit-o în cimitirul de lângă biserica din deal, din satul Talpa, unde pe o cruce pusă în memoria preotului "Sandu Matei Dumitru" era trecut anul morții ca fiind "1956". Discutând cu nou-venitul părinte paroh Ionel Roșu și cu câțiva credincioși din sat urma să mă conving că al lor preot consătean era puțin cunoscut în comunitatea din Sărata. Am înregistrat atunci câteva persoane, le-am transcris mărturiile și le-am publicat în lucrarea "Dumitru Matei, erou al carității creștine", carte apărută la Editura "Presa Bună", în anul 2021.

Grație părintelui Anton Despinescu, tot în anul 2001, am cules unele informații de la unele persoane din Iași, bine cunoscute de acela care i-a fost părintelui Matei ministrant și seminarist. Cea mai consistentă mărturie a dat-o însuși părintele Anton, care în ultimii ani a vorbit și a scris mult despre actualul Slujitor al lui Dumnezeu preotul Dumitru Matei: "Era un apostol de o rară perspicacitate, energie și trăire preoțească. (...) S-a întors la slujirea de la Parohia Iași, având ca obiective principale ale activității sale grija săracilor, a bolnavilor și răniților din spitale, precum și apostolatul în rândul tineretului catolic și nu numai. Titlul cel mai obișnuit care i se dădea era părintele tuturor săracilor...".

Având acces la foile matricole ale seriei 1939 din Seminarul diecezan din Iași, am constatat că Dumitru Matei s-a dovedit foarte bun la carte și în comportare, terminând cursurile seminariale de opt ani, în iunie 1935, cu media 9,23. După absolvirea acestor cursuri, a continuat studiile teologice timp de patru ani (1935-1939) sub îndrumarea părinților iezuiți, iar încheierea formării preoțești a fost încununată cu hirotonirea sacerdotală care a avut loc la 24 iunie 1939, oficiată de episcopul Mihai Robu, în capela Institutului "Notre Dame de Sion" din Iași.

Locul de apostolat care i-a fost repartizat după hirotonire a fost Parohia Catolică din Iași. Timp de doi ani, până la intrarea în război a României, la 22 iunie 1941, preotul vicar parohial Dumitru Matei a lucrat cu tot devotamentul alături de Mons. Dumitru Romila, parohul de Iași, împreună cu alți vicari și preoți de la episcopie. Trăsătura caracteristică a părintelui Matei era aceea de "apostol al săracilor", căci dădea acestora tot ce avea. Cei de la parohie erau convinși că "Matei e în stare să scoată la mezat toată parohia în folosul săracilor". Motivul acestei dărnicii era bine fondat, anume: prezența lui Cristos în cei sărmani.

Atunci când a fost solicitat de episcopul Mihai Robu, care îi cunoștea dârzenia și spiritul de jertfă, părintele Matei, alături de alți câțiva preoți militari, au acordat asistență spirituală soldaților de pe front, împlinind acest serviciu cu tot curajul și priceperea ca un adevărat soldat al lui Cristos. Părintele Matei, care a însoțit trupele române până la Cotul Donului, s-a reîntors la Iași în anul 1943, unde a rămas mobilizat la Corpul IV Armată, la propunerea episcopului Robu, pentru "a contribui cât mai mult la întărirea sentimentului național, patriotic și moral, pentru desăvârșita glorie a scumpei noastre oștiri".

După moartea episcopului Mihai Robu și terminarea Celui de-al Doilea Război Mondial, episcopul Marcu Glaser, administratorul apostolic din acei ani, a încredințat părintelui Matei - "specialist în serviciul săracilor", preluarea și distribuirea ajutoarelor venite din străinătate, "îndeosebi din America", pentru cei înfometați. Tânărul preot și-a împlinit exemplar misiunea, a stat la dispoziția tuturor, indiferent de confesiune, chiar evreii din Iași, prigoniți în timpul prezenței naziste aici, veneau la părintele Matei ca la un "tată spiritual". Pe mulți prizonieri i-a adăpostit în diferite locuri, iar unii au recunoscut că numai datorită lui au scăpat cu viață. Bine cunoscut, mai cu seamă de studenții mediciniști care lucrau în clinicile universitare din Iași, unde și părintele era prezent cu asistența spirituală a bolnavilor, preotul Matei a acceptat să devină mentor al acelora care apelau la sfaturile și experiența sa.

După instalarea puterii comuniste, în multe locuri din țară s-au organizat grupări de rezistență anticomuniste. Într-o astfel de grupare s-a integrat și părintele Matei, care era o "figură centrală", considerat a fi o "personalitate de excepție, inteligent, cu convingeri ferme, cu un mare devotament și capacitate de înrâurire a altora". Foarte hotărât și om de acțiune, cunoștea multă lume din diferite cercuri ale societății, fiind iubit și respectat. Dânsul a făcut legătura cu profesorul Petru Caraman de la Universitatea din Iași, cu doctorul Ioan Gheorghiu, cu grupul de studenți politehniști de la "Notre Dame", cu maiorul Brăescu, cu mulți studenți mediciniști și de la alte facultăți. Mulți dintre aceștia se adunau împreună cu părintele Matei pentru a analiza situația existentă și a găsi căi și mijloace potrivite pentru a ne împotrivi acțiunii comuniștilor.

În anul 1948, organele de represiune supravegheau cu multă atenție mișcările anticomuniste și luau măsuri de stingere a acestora. La 15 mai 1948 s-a produs primul val de arestări, numai la Iași fiind reținute câteva sute de persoane. Cu toate acestea, grupul în care activa părintele Matei și-a continuat activitatea, mai mult "părintele era în vorbă cu un diplomat de la Legația Franței, în vederea sprijinului pe care îl solicitasem pentru procurarea a două aparate de radio emisie-recepție". Știindu-se luat în vizorul autorităților comuniste, părintele Matei a decis să părăsească orașul Iași, cerând episcopului Anton Durcovici aprobarea de a se refugia într-o parohie sigură din Moldova pentru a nu fi arestat de Securitate. Cercetătorul Dănuț Doboș, pe baza mărturiilor cuprinse în declarațiile părintelui Dumitru Matei, a refăcut traseul urmăritului de organele de Securitate. Astfel, în noiembrie 1948, acesta este obligat să fugă din Iași la Parohia Catolică Gherăești, de unde se refugiază la Craiova și din nou în Moldova, la Parohia Văleni-Bacău. După 5 ianuarie 1949 se afla la Mănăstirea Neamț și la București, în Pitar Moș, de unde revine la Gherăești, Butea, Răchiteni, Pralea, Pustiana și din nou la București, în iulie 1949. Nu avea să se mai întoarcă niciodată în Moldova, iar faptul cel mai trist pentru părintele Matei B așa cum de altfel o afirma el singur B a fost că nu avea să mai poată activa niciodată ca preot, aflându-se ascuns majoritatea timpului la diferite adrese.

După multe peregrinări prin țară, părintele Matei se retrage la diferite adrese în București, unde, la 18 mai 1950, a fost arestat. Motivul urmăririi părintelui Matei a fost prezentat astfel: "În perioada 1946-1947 a facilitat evadarea din spitale a opt prizonieri germani și a oferit protecție aviatoarei Smaranda Brăescu, urmărită de organele represive comuniste. Acuzat pentru aceste acte, a fost nevoit să se refugieze în mai multe parohii din Moldova, apoi la Craiova, în final încercând să-și piardă urma în furnicarul Bucureștiului. A fost depistat de Securitate și arestat la 18 mai 1950, împreună cu cele 8 persoane care l-au găzduit". Iată ce declară părintele Dumitru Matei cu privire la acest eveniment: "În timpul când prizonierii germani erau în spitalele din Iași, subsemnatul am avut misiunea de a mă ocupa de dânșii din punct de vedere pastoral și, întrucât era posibil, și din punct de vedere material, adică ajutorarea lor. Misiunea aceasta o aveam de la episcopul meu, Preasfințitul Marcu Glaser, întrucât subsemnatul aveam în general misiunea de a mă ocupa de bolnavii din spitalele din Iași. În primăvara anului 1947, portarul Spitalului «Izolarea» din Iași m-a întrebat într-o zi dacă ar fi posibil să ajutăm evadarea câtorva prizonieri germani din Iași. Subsemnatul i-am spus că e posibil, punându-i într-un transport de repatriați...".

La 23 octombrie 1950 a fost judecat și condamnat la moarte, fiind acuzat de "spionaj și de înaltă trădare". În dosarul 10715 există o notă a ofițerilor care au instrumentat cazul, unde se recunoaște că inculpatul Dumitru Matei a fost obligat de anchetatori să declare și să semneze, "prin intimidări si tortură, tot ceea ce îi ceruseră torționarii". La 21 iulie 1950, colonelul Patriciu preciza: "Toate acestea Dumitru Matei le-a făcut datorită faptului că dorea fierbinte înlăturarea actualului regim, sub care el nu mai putea să-și continue în voie activitatea sa de rătăcire a minților populației, prin răspândirea misticismului religios, a superstițiilor, precum și influenței vârfurilor catolice din țara noastră, dușmani de moarte ai regimului democrat". Pe lângă preotul Dumitru Matei au mai fost arestați câțiva înalți funcționari de la Legația Franței, cu care luase legătura, în intenția de a procura două aparate de emisie-recepție, necesare grupurilor înarmate anticomuniste din Munții Bucovinei.

Prin sentința dată de Tribunalul Militar București, la 23 octombrie 1950, s-au împărțit pedepse deosebit de dure. Pedeapsa cu moartea pentru Dumitru Matei, Romuald Druszcz și Ion Cudalbu; muncă silnica pe viață lui Gheorghe Brașoveanu, Toma Nițulescu și Dumitru Lambru, 20 de ani muncă silnica pentru Alexandru Olteanu, Lucien Bassy și Louis Fontaine, 15 ani de temniță grea pentru Elisabeta Perraudin și 12 ani de temniță grea pentru Celestine Gauchet. Astfel "Legația Franței" a fost desființată. Dintr-un studiu al domnului Dănuț Doboș am cules câteva date despre procesul "Legației Franței": "Între 18 mai B 13 iunie 1950, în condiții neclare astăzi, Securitatea din București a arestat primii 11 luptători anticomuniști: preot Dumitru Matei, Romuald Druszcz, Gheorghe Brașoveanu, Celestine Pauline Gauchet, Louis Fontaine, Dumitru Lambru, Lucien Bassy, Elisabeta Perraudin, Toma Petre Nițulescu, Ion Cudalbu și Alexandru Olteanu. După șase luni de cercetări, desfășurate în condiții dramatice (bătăi, schingiuiri ș.a.), cei 11 au fost obligați să ofere ofițerilor anchetatori zeci de interogatorii și declarații false, pe baza cărora procuratura militară i-a trimis, la 11 octombrie 1950, în judecata Tribunalului Militar București. Acuzațiile care le-au fost aduse celor 11 arestați B majoritatea inventate de Securitate B se refereau la: punerea în slujba spionajului francez, recte în subordinea atașatului militar francez Serge Parisot, tentativa de a organiza la Iași un «serviciu de spionaj» condus de Victor Grapan, organizarea de rețele de informații la Pașcani și Ungheni, tentativa de a organiza în Munții Bucovinei puncte de sprijin pentru grupurile înarmate anticomuniste, primirea de la spionajul francez a două aparate de radioemisie, predarea de informații economice și militare către atașatul militar francez Serge Parisot ș.a.".

La 14 noiembrie 1950, avocatul Mihail Mayo redacta în numele preotului Dumitru Matei recursul împotriva sentinței 989 din 23 octombrie 1950, recurs înaintat Curții Militare de Casare și Justiție. După 3 săptămâni, la 6 decembrie 1950, Curtea Militară de Casare și Justiție a respins ca neîntemeiate toate cele 11 recursuri, apreciind că pedepsele aplicate condamnaților erau "corecte". Interesant este faptul că toți cei 22 de martori ai acuzării aveau să facă și ei, la rândul lor, obiectul unor noi anchete și procese (Ioan Gheorghiu, Mihai Gheorghiu, Arlette Coposu, Aurel Țurcanu ș.a.). Peste 200 de persoane au fost anchetate și arestate ulterior sub învinuirea de a fi întreținut "legături compromițătoare cu arestații" în procesul "Legației Franței", inclusiv cele opt persoane care l-au găzduit pe preotul Dumitru Sandu Matei. Pe măsura derulării anchetei în cazul grupului "Dumitru Matei", ofițerii anchetatori au întocmit diferite note de control care rezumau principalele activități anticomuniste ale membrilor grupului. Pe baza acestor note și a referatelor ofițerilor anchetatori și-au construit pledoariile lor procurorul și judecătorii militari. Exceptând surplusul de limbaj ideologic, ca și unele comentarii defavorabile din punct de vedere ideologic și politic la adresa acuzaților, aceste note și referate de control nu distorsionează declarațiile cuprinse în dosar. Totuși, în mod premeditat și tendențios, aceste note de control se transformă în adevărate scenarii ale unei acțiuni de spionaj a trioului Matei - Druszcz - Cudalbu. Chiar și reconstituirea efectuată la 29 august 1950 la București a fost centrată exclusiv pe prezumtivele întâlniri conspirative din casa Celestinei Pauline Vialard (Gauchet) ale principalilor protagoniști: Dumitru Matei, Romuald Druszcz, Serge Parzsot și Grafeuille, ultimii doi fiind înlocuiți la reconstituire de Nicolae Smochină și Ion Enache. Astfel, volumul 3 din Dosarul 10715 este plin de fotografii efectuate cu prilejul reconstituirii din 29 august 1950.

Cei care au studiat îndeaproape vechea închisoare Jilava o prezintă ca fiind Fortul Nr. 13, construit în formă de potcoavă pe o pânză freatică aflată foarte aproape de suprafață. O poartă mică, străjuită de două contraforturi, deschide o lume care era asimilată iadului. La regimul aprig de detenție se adăuga apa, o apă limpede, dar foarte rece, care pătrunde prin betonul și cărămida construcției. Accesul spre celule se făcea peste mici podețe de lemn, cufundate aproape 10 cm în apă. Specificul acestui penitenciar, aflat la câțiva kilometri de București, l-au constituit execuțiile deținuților politici sau de drept comun. La Jilava, execuțiile aveau loc în aer liber, pe latura din dreapta a închisorii, lângă locul în care era groapa de gunoi a penitenciarului. Pe toata durata așteptării execuției, condamnatul la moarte era legat la picioare cu cătușe nituite, iar la mâini cu cătușe normale. Celor mai periculoși li se punea faimoasa bilă, pe care atunci când mergeau o agățau de brâu. Numai lanțul cătușelor de la picioare cântarea aproape 10 kilograme și avea zalele mai groase decât degetul mare al mâinii. Odată sentința fiind dată, se putea face o cerere de grațiere și din momentul în care aceasta era respinsă nu treceau mai mult de câteva zile până la punerea ei în aplicare. Locul de execuție de la Jilava era lângă groapa de gunoi a penitenciarului, la aproximativ 100 metri de închisoare, pe latura din dreapta. Mulți dintre cei care își așteptau sfârșitul în fața plutonului de execuție erau deja resemnați și se comportau firesc, dar au existat și unii care nu realizau cu adevărat că vor muri decât în drum spre execuție și atunci deveneau agitați: unii zbierau și plângeau, alții nu stăteau liniștiți la stâlpul execuției. Apoi cadavrele erau aruncate în gropi comune în cimitirul închisorii. Acesta se întindea la capătul comunei pe o pantă unde exista o parcelă anume pentru cei aduși de la Penitenciarul Jilava.

EXECUȚIA prin împușcare a condamnaților la moarte Dumitru Matei, Romuald Druszcz și Ioan Cudalbu a avut loc în ziua de 21 februarie 1951, ora 6.30 dimineața, la Penitenciarul Jilava. Procesul verbal al execuției acestor "condamnați la moarte" este elocvent și suficient pentru a surprinde modul în care au trăit ultimele clipe de viață: "Astăzi, 21 februarie 1951. Noi, căpitan din justiție Sorescu Iulian și Ceaco Eduard, procuror militar pe lângă Tribunalul Militar București, însoțit de grefierul șef Craioveanu Ștefan, de la Tribunalul Militar București, Secția I, în executarea Sentinței nr. 989/1950, a Secției a II-a și nr. 1379/1950 a Secției I, rămase definitive și devenite executorii, ne-am transportat la Penitenciarul Jilava în vederea executării pedepsei cu moartea a condamnaților. 1. Dumitru Matei (...) 2. Druszcz Romuald (...) Ne-am transportat în comuna Jilava unde se află Penitenciarul Jilava și unde condamnații de mai sus sunt deținuți, unde a fost ales locul de execuție, dată prin Sentința nr. 989/1950 a Tribunalului Militar București, Secția a II-a (...). Astăzi, 21 februarie 1951, ora 6, am sosit la Penitenciarul Jilava, unde am găsit prezent pe locotenentul major Vintilă Romeo, din partea Administrațiilor, precum și pe tov. director Borundel Cornel. La ora 6.30 fiind fixată execuția, însoțiți fiind de grefierul Tribunalului Militar București, Craioveanu Ștefan și din partea Penitenciarului Jilava, tov. căpitan Moromete Nicolae, am mers la celula unde se aflau condamnații Dumitru Matei, Druszcz Romuald (...) și i-am încunoștiințat că a sosit timpul să-și expieze faptele săvârșite și au fost întrebați fiecare condamnat, dacă mai au ceva de mărturisit sau vreo dorință B și au declarat că nu mai au nimic de mărturisit, ultima dorință fiindu-le aceea de a li se da câte o țigară B lucru ce s-a petrecut. La ora 6.30, după ce s-a primit raportul comandantului grupului de execuție, tov. căpitan de Miliție Ciacanica Dumitru, s-a dispus să se citească oamenilor din grupa de execuție de către grefierul Instanței, dispozitivul sentinței de condamnare și expunerea faptelor săvârșite de condamnați. După aceasta s-a ordonat aducerea condamnaților Dumitru Matei, Druszcz Romuald, Cudalbu Ion (...), care au fost aduși sub escortă, fiecare însoțit de 4 gardieni ai Penitenciarului Jilava, care au însoțit pe condamnați până la stâlpii de execuție, fiind însoțiți și de directorul Penitenciarului. Condamnații au fost legați la ochi și apoi la stâlpii de execuție, cu spatele spre grupa de execuție. După îndeplinirea celor de mai sus am ordonat comandantului executarea. Comandantul grupei, luând comanda, a pregătit armele, ochirea și focul. Condamnații fiind executați, medicul Penitenciarului Jilava a constatat moartea celor de mai sus. După constatarea morții de către medicul Penitenciarului Jilava, după o oră de la execuție, cadavrele s-au dat în primirea directorului Penitenciarului Jilava, pentru cele legale. Drept pentru care am încheiat prezentul proces-verbal, în 5 exemplare din care două se vor înainta Tribunalului Militar București, Secția I, Secția a II-a, al treilea se va preda Direcției Penitenciarului Jilava pentru a-l trimite ofițerului Stării Civile împreună cu datele necesare înscrierii morții în registrele de stare civilă, iar ultimele două exemplare se vor înainta Parchetului Tribunalului Militar (...)".

Trupul sfârtecat de gloanțe al părintelui Matei, ca și al celorlalți executați sau decedați în închisoarea de la Jilava, a fost aruncat într-o groapă comună, despre care am notat mai sus.

Acesta a fost modul barbar în care a fost martirizat preotul Dumitru Matei. Mulți ani nu s-a știut nimic despre moartea acestuia în închisorile comuniste. Abia după cinci ani, în anul 1956, familiarii săi din Sărata au aflat despre moartea lui și au pus o cruce în cimitirul satului, pe care au trecut acea cifră "1956", care a rămas peste decenii o mărturiei că abia atunci au aflat despre decesul consăteanului lor. Treptat, treptat..., mai ales din mărturiile acelora care au supraviețuit în urma procesului "Legația Franței", preoți și laici din Dieceza de Iași au aflat câte ceva despre suferințele îndurate de părintele Dumitru Matei și despre executarea acestuia prin împușcare.

Fiind deja aprinsă candela eroismului și jertfei "preotului martir Matei", în anul 2001, la împlinirea unei jumătăți de secol de la moartea sa eroică, s-au celebrat Liturghii de pomenire, la 18 februarie în catedrala catolică din Iași, iar la 21 februarie în biserica din Sărata, în prezența unei mari mulțimi de credincioși. Cu acea ocazie am realizat înregistrările amintite la începutul acestui articol și am dedicat mai multe studii în numărul al doilea al publicației Departamentului de Cercetare Științifică de pe lângă Episcopia Romano-Catolică de Iași "Buletin istoric", în care am scris: "Suntem încredințați că aniversarea a 50 de ani de la moartea eroică a preotului Dumitru Matei va fi reținut cu aprecierea cuvenită de cititorii acestui număr, mândri de faptul că dintr-o comunitate catolică din Moldova s-a ridicat un astfel de fiu, care a înfruntat cu tot curajul vitregiile abătute asupra noastră în anii de grea cumpănă. (...) Suntem convinși că atotputernicia dumnezeiască îl va ridica de oriunde s-ar afla în țărâna pământească, la gloria cerească, în văzul tuturor, chiar și al acelora care mânați de prejudecăți sau pur și simplu la comanda cotropitorilor, l-au răpus mișelește. Rămânem ferm convinși că preotul Dumitru Matei, asemenea multora din acei ani eroici ai neamului românesc, s-a jertfit pentru o cauză dreaptă, aceea a neacceptării unui regim nedrept, ateu, nefiresc adevăraților și bunilor români. În veci pomenirea lui!"

În anul 2021, după comemorarea a 70 de ani de la moartea martirică a preotului Dumitru Matei, în ziua de 12 martie, răspunzând solicitărilor multiple primite din partea membrilor Departamentului de Cercetare Istorică "Fericitul Anton Durcovici" din cadrul Episcopiei Romano-Catolice de Iași, care au realizat deja mai multe investigații în Arhivele Securității Române, au adunat câteva mărturii verbale și au redactat mai multe studii, publicate în revista diecezană de istorie "Buletin istoric"..., Preasfințitul Iosif Păuleț m-a ales și m-a numit în misiunea de "responsabil diecezan pentru adunarea mărturiilor cu privire la viața de credință a părintelui Dumitru Matei, în vederea pregătirii documentației necesare pentru recunoașterea și declararea lui ca fericit și sfânt".

După ce s-a întocmit un dosar către Congregația pentru Cauzele Sfinților și a fost analizată cererea Episcopiei de Iași, joi, 16 decembrie 2021, Cardinalul Marcello Semeraro, prefect al acestei Congregații romane a autorizat inițierea unei cercetări minuțioase cu privire la "viața, martiriul, faima martiriului și a puterii de mijlocire ale Slujitorului lui Dumnezeu Dumitru Matei, preot diecezan despre care se afirmă că a fost ucis in odium fidei".

Încurajați fiind pentru parcurgerea acestui demers, la nivelul Episcopiei Romano-Catolice de Iași s-a constituit Comisia diecezană pentru cercetarea vieții și a martiriului preotului Dumitru Matei, care a avut o primă întâlnire organizatorică în ziua de vineri, 21 ianuarie 2022, iar după câteva zile - duminică, 30 gerar - a avut loc investirea oficială, înmânarea numirilor din partea Preasfințitului Iosif Păuleț și depunerea jurămintelor pentru respectarea adevărului istoric. Activitatea comisiei este în derulare, cu speranță că în curând se va putea finaliza faza diecezană a procesului de beatificare și canonizare.

Apreciem interesul credincioșilor din Parohia Sărata, în frunte cu parohul lor Laurențiu Luca, care susțin prin rugăciune și participarea la celebrări liturgice (atât duminică, 19 februarie 2023, cât și astăzi) în vederea ridicării la cinstea altarelor a consăteanului lor - părintele Dumitru Matei. Mulțumim membrilor familiei lărgite "Sandu" pentru mărturiile date, fotografiile păstrate și pentru ridicarea monumentului din fața casei părintești.

La finalul acestor rânduri, solicităm ca, dacă implorați mijlocirea acestui martir al credinței și erou al carității creștine și primiți din partea lui Dumnezeu haruri trupești sau sufletești, să ne comunicați la telefon 0721.566577 sau să ne scrieți la adresa istorie@ercis.ro.

Pr. Alois Moraru,
vice-postulator al Cauzei de beatificare "Dumitru Matei"

* * *

Rugăciune pentru beatificarea Slujitorului lui Dumnezeu preotul DUMITRU MATEI

Doamne Dumnezeule, Părinte bun și sfânt,
îți mulțumim pentru minunatele daruri umane și spirituale
pe care le-ai dăruit slujitorului tău credincios, preotul Dumitru Matei.
El a răspuns cu generozitate și fidelitate harurilor primite,
slujindu-l pe Cristos și Biserica sa la altar, în spitale,
pe câmpul de luptă și în temnițele comuniste.
Fă ca exemplul lui de trăire a carității creștine
și tăria de a-și mărturisi credința până la moartea martirică
să strălucească tot mai mult pentru întregul popor creștin.
Te rugăm, așadar, să arăți și pe pământ vrednicia acestui slujitor al tău,
ridicându-l cât de curând la cinstea altarelor,
iar nouă, prin mijlocirea lui, dă-ne harurile de care avem nevoie
pentru ca să ajungem la Liturghia cerească,
unde să contemplăm Iubirea ta infinită. Amin.
Tatăl nostru..., Bucură-te, Marie..., Slavă Tatălui...

* * *

Din arhiva ercis.ro:

TVR Iași: Emisiunea "Lumina creștinului", ediția "Preotul Dumitru Matei - erou al carității creștine" (19 noiembrie 2022)

Cauza "Preot Dumitru Matei" a fost binecuvântată de Papa Francisc

Sărata: Hramul comunității și lansarea cărții Dumitru Matei, erou al carității creștine

Editura "Sapientia": Pr. Dumitru Matei. Erou și martir al credinței

Editura "Presa Bună": Dumitru Matei, erou al carității creștine

Cauza "Dumitru Matei": noi pași spre beatificare

71 de ani de la execuția Slujitorului lui Dumnezeu preotul Dumitru Matei

Sărata: Pr. Dumitru Matei, erou al iubirii, al carității și al credinței

Iași: Liturghie solemnă și prima sesiune a cauzei "Dumitru Matei"

Iași: Va fi deschisă faza diecezană a cauzei de beatificare și canonizare a slujitorului lui Dumnezeu preotul Dumitru Matei

Sărata: Sfințirea monumentului dedicat preotului martir Dumitru Sandu-Matei

Numirea unui responsabil diecezan pentru Cauza "Dumitru Matei"

Sărata: Preotul martir Dumitru Matei, comemorat în localitatea natală

Iași: Dublu aniversar în Catedrala "Sfânta Fecioară Maria, Regină" (21 februarie)

1951 - 21 februarie - 2021: 70 de ani de la execuția prin împușcare a preotului Dumitru Sandu Matei

Părintele Dumitru Sandu Matei, apostol al carității creștine

La TVR 2, în cadrul serialului "Memorialul durerii", va fi un episod dedicat preotului erou Dumitru Sandu Matei

In memoriam pr. Dumitru Sandu Matei

Comemorare (Din revista "Lumina creștinului", nr. 3/2001)


 

lecturi: 651.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat