|
V-am dat exemplu de Enrico Masseroni V. "Iuxta crucem" 13. Suflul sfințeniei în spatele programelor (1Pt 1,13-21) Există două cuvinte în scrisoarea apostolică Novo millennio ineunte care par nepotrivite, care nu se împacă între ele: pe de o parte papa îi invită pe credincioși "să pornească din nou de la Cristos" (29,ss) și solicită Bisericile să programeze căi; pe de altă parte papa indică viguros "măsura înaltă a vieții obișnuite" (31) care este sfințenia. Iată cele două cuvinte: programare și sfințenie. "Se poate oare «programa» sfințenia? Ce poate însemna acest cuvânt în logica unui plan pastoral?" (31). Fără îndoială că multe segmente de programare străbat viața cotidiană a preotului: - programarea lucrurilor imediate ale zilei: afacerile, întâlnirile, lucrurile care bat la poarta minții noastre și de obicei ne eliberăm de ele cât mai repede posibil; - programarea legată de momentele extraordinare ale vieții unei comunități: sfântul patron, o celebrare aniversară; - programarea liturgică pornind de la Advent la Rusalii, mai mult sau mai puțin incisivă în viața spirituală a unui preot sau a unei comunități; - programarea pastorală pe timp lung în armonie cu Biserica particulară, care fixează ținte, alege strategii în căutarea mijloacelor potrivite să solicite reînnoirea comunitară, nu fără greutăți și rezistențe pasive. Dar nu ascundem că în spatele atâtor programe de viață cotidiană ar putea lipsi ceva, adesea ceva esențial, care este suflul sfințeniei, "măsura înaltă" a vieții creștine. Noi trebuie să ne "programăm sfințenia". 13.1. Textul 13 De aceea, fiți cu mintea clară, sobri în toate; puneți-vă toată speranța în harul care va fi dat când se va arăta Isus Cristos. 14 Ca niște copii ascultători, nu vă lăsați duși de poftele de mai înainte, când erați în ignoranță, 15 ci, așa cum este sfânt cel care v-a chemat, deveniți și voi sfinți în toată purtarea voastră, 16 pentru că este scris: Fiți sfinți, pentru că eu sunt sfânt.
17 13.2. Creștinii din a doua generație Credincioșii în Cristos din a doua generație sunt cei care-l iubesc pe Isus și care, deși nu l-au întâlnit, cred în el. "Pe el, fără să-l fi văzut, îl iubiți; fără a-l vedea, dar, crezând în el, tresăriți de o bucurie negrăită și preamărită, încredințați că veți ajunge la țelul credinței voastre: mântuirea sufletelor" (1Pt 1,8). Ei au nevoie să fie luminați, mângâiați, întăriți în situația lor de "nomadism" într-o lume care le este adversară; au nevoie să fie ajutați în fidelitate într-un context de intoleranță și nu rareori de violență. Prima scrisoare a lui Petru este deci deosebit de stimulatoare pentru a trăi măsura înaltă a vieții creștine într-o viață cotidiană nefavorabilă, ca să nu spunem ostilă. Petru vrea să le transmită două cuvinte exigente și încurajatoare în același timp: sfințenia și speranța care par să focalizeze "diferența creștină". Textul din 1Pt 1,13-21 constituie un mic, dar eficace, cod al sfințeniei, măsura înaltă a vieții noi a creștinului, un cod nou al celui botezat. În cateheza comunității primare sfințenia este intrinsec legată de botez, lucru reluat în teologia conciliară a vocației universale la sfințenie (LG 39-42). 13.3. Viața creștină ca exod Prima scrisoare a lui Petru, mai mult decât un cod, poate fi înțeleasă ca o "călătorie sfântă" pe care credinciosul în Cristos este chemat să o întreprindă, pornind de la noua sa condiție de botezat. Imaginea itinerarului exodic apare de trei ori în pericopa petrină: - 1Pt 1,13: evocă exodul prin îndemnul de a-și încinge mijlocul pentru a nu se împiedica în timpul drumului; - 1Pt 1,17: revine și mai clar imaginea pelerinajului. Viața nouă a creștinului în istorie este paroikia, adică "locuință în țară străină". Creștinii trăiau un fel de marginalizare socială, de aceea se considerau în exil. Lumea este locul călătoriei în țară străină. Adevărata patrie nu este aici: "Însă patria noastră este în ceruri, de unde îl așteptăm ca Mântuitor pe Domnul Isus Cristos" (Fil 3,20); - la sfârșitul fragmentului, concepția vieții creștine ca exod revine, acolo unde se vorbește despre "prețul" plătit cu sângele lui Cristos, mielul fără pată, pentru eliberarea noului popor al lui Dumnezeu (v. 19). 1Pt 1,13 este deci o invitație puternică adresată creștinilor de a se pune în mișcare. Sfințenia este o aventură care comportă privirea fixată asupra țintei și, în consecință, o atitudine coerentă și hotărâtă. Petru folosește o imagine familiară în Orient: aceea a persoanei care întreprinde o lungă călătorie și pentru aceasta trebuie "să-și pregătească mintea pentru acțiune" (cf. v. 13). Expresia înseamnă a-și lega haina la mijloc pentru a fi dispus unui pas grăbit. Este și urmarea îndemnului la veghere (cf. Lc 12,35: "Să fie mijlocul vostru încins și luminile aprinse"). 13.4. Codul sfințeniei vieții de zi cu zi O dată începută aventura drumului, Petru indică patru pași obligatorii pentru a tinde spre sfințenie fără întârzieri și fără devieri: - în primul rând sfințenia își găsește rădăcina sa în noua identitate a creștinului, care cere o rupere hotărâtă cu lumea de odinioară: "Ca niște copii ascultători, nu vă lăsați duși de poftele de mai înainte, când erați în ignoranță" (v. 14). Conform Bibliei, credința se naște din ascultare (cf. Rom 10,17); - un al doilea pas spre sfințenie, o a doua motivație se bazează pe binomul unui indicativ-imperativ: "Fiți sfinți, pentru că eu sunt sfânt" (v. 16). Aceasta este rațiunea-izvor, decisivă, a sfințeniei credincioșilor chemați la o viață nouă: sfințenia lui Dumnezeu, total diferit de lume, total sfânt față de omul păcătos și compromis cu lumea. De aceea fiecare persoană care face experiența lui Dumnezeu exprimă o dublă percepție: a lui Dumnezeu ca absolut sfânt și a sa ca sărman păcătos. Deși în lume suntem chemați să fim de partea lui Dumnezeu; - de aici a treia motivație care justifică drumul spre sfințenie: conștiința de a avea un Dumnezeu care este Tată: "Și dacă îl numiți Tată pe cel care, fără de părtinire, judecă pe fiecare după fapta sa, purtați-vă cu teamă în timpul înstrăinării voastre" (v. 17). Pentru noi Dumnezeu este Tată, iubire, dar "nu oricine îmi zice Doamne, Doamne, va intra în împărăția cerurilor, ci acela care împlinește voința Tatălui meu, care este în ceruri" (Mt 7,21); - și, în sfârșit, ultima și cea mai decisivă motivație a călătoriei credincioșilor în direcția sfințeniei este prețul plătit în favoarea libertății creștinilor ca fii ai lui Dumnezeu, chemați la perfecțiune. Petru face o scurtă sinteză a istoriei mântuirii, un compendiu al catehezei pentru comunitatea primară, pentru pregătirea neofiților la Botez. "Sângele prețios al lui Isus Cristos, Mielul fără meteahnă și fără pată" (v. 19). Isus este prețul și modelul. Creștinii, privind la Cristos, își pot ține fixată privirea asupra lui Dumnezeu, pot face posibil un drum de eliberare "din purtarea fără sens" (v. 18), pentru a-și exprima propria libertate. O viață goală este fără direcție, este sărăcia cea mai gravă a omului de azi. O viață cu adevărat eliberată este cea în care ea se lasă modelată de Isus, conformându-se lui în sfințenie. 13.5. Ambiguitatea cuvântului "programare" Se folosește cuvântul programare, este necesar chiar, nu se poate improviza la nici un nivel. Organizarea înseamnă funcționalitate, e garanția succesului în muncă, în sport, în profesie, e raționalitate, inteligență, finalizare. Dar maximul hegemoniei rațiunii devine maximul de sclavie: ființa umană este creatoarea unei mașini care-l face sclav. Regulile mașinii sunt riguroase. Dar care este limita programării? Este iluzia de a poseda viața, mai ales în viitorul ei. A programa înseamnă a se pune pe sine în centru, a lua spațiul neprevăzutului lui Dumnezeu și al altora, a nu recunoaște limbajul misterului. Numai ecuația "a programa sfințenia" eliberează cuvântul programare de riscul unei teribile ambiguități, pentru că "a programa sfințenia" înseamnă a accepta programul lui Dumnezeu asupra vieții, planul său, visul său, care trece dincolo de rațiunea omenească și lasă spațiu misterului. A "programa sfințenia" înseamnă a privi viața din punctul lui Dumnezeu de vedere al lui Dumnezeu și nu doar personal sau lumesc. În lume nu se urmărește sfințenia, ci cariera, succesul, banii, plăcerea și altele. 13.6. Sfințenia arată "diferența creștină" În primele trei secole, martiriul reprezenta identitatea creștină; din secolul IV în continuare, iubirea față de săraci și marginalizați care se traducea în multe opere de solidaritate a fost cea care trezea întrebarea: Cine sunt creștinii? Și astăzi se pune o întrebare: Care este calea măiastră a evanghelizării lumii? Care este identitatea celor care cred în Cristos? Conform NMI 16, dorinței omului de a-l vedea pe Cristos îi corespunde astăzi o datorie precisă a credincioșilor: "Nu doar să vorbească despre Cristos, ci într-un anumit fel să-l arate". Iar a-l arăta înseamnă a redescoperi sfințenia. Sfințenia este diferența creștină, vocația originală. Acest lucru înseamnă primatul harului: "A ne angaja, cu mare încredere, în programul care ne așteaptă, la o pastorație care să ofere întregul său spațiu rugăciunii personale și comunitare, înseamnă a respecta un principiu esențial al viziunii creștine despre viață: primatul harului" (NMI 38). De aceea, sfințenia nu este voluntariat, ci este darul lui Dumnezeu: planul său în fiecare zi, chemarea sa în infinitele momente ale vieții de zi cu zi, primatul său în toate. 13.7. Sfințenia ca exercițiu de exod Pe drumul sfințeniei putem configura trei posibilități de exod: - exodul dintr-o viață închisă în sine la o viață centrată pe Dumnezeu. Se concretizează în ascetica de fiecare zi pentru a recupera sensul direcției și al scopurilor, deoarece este foarte ușor să ne căutăm numai pe noi înșine, o figură frumoasă chiar și în lucrările lui Dumnezeu. Strategia diabolică în viața cotidiană nu constă în a sustrage lucrările lui Dumnezeu, ci în a-l sustrage pe Dumnezeu din lucrări; - al doilea exod spre sfințenie: din poftele de mai înainte (v. 14), din cele ale lumii, pentru a se deschide dorinței și planului lui Dumnezeu. Marea iluzie, insinuată zilnic de lume, este pierderea sensului de itinerare, uitarea veșnicului spre care este îndreptat timpul și în care el se consumă. Lumea nu este iconoclastă, nu vrea distrugerea lui Dumnezeu; este pur și simplu idolatră, construiește idoli după chipul eului, care-l înlocuiesc pe Dumnezeu; - al treilea exod spre sfințenie este refuzul omologării și al mediocrității. Dacă primul exod este privirea spre Dumnezeu, dacă al doilea este eliberarea de eu, al treilea este eliberarea de omologarea facilă după modelele lumii, care duce la acceptarea măsurilor lumii: nici cald nici rece. Mai ales cultura consumistă distruge fără să ne dăm seama diferența, dorința spre cele înalte, dorința după măsuri elevate. Sfântul Ilariu din Poitiers scria: "Luptăm împotriva unui persecutor viclean, un dușman care ne înșală... nu ne rănește spatele, ci ne mângâie stomacul; nu ne confiscă bunurile pentru a ne da viața, ci ne îmbogățește pentru a ne da moartea; nu ne împinge spre libertate închizându-ne în închisori, ci spre sclavie onorându-ne în palatul său; nu lovește pe laturi, ci ia în posesie inima; nu amenință oficial cu rugul, ci în secret aprinde focul gheenei... Adulează, pentru a stăpâni; îl afirmă pe Cristos pentru a-l nega...; îi oprimă pe eretici, ca să nu fie creștini; construiește biserici, pentru a distruge Biserica" (Împotriva împăratului Constanțiu, 5). Omologarea merge în pas cu mediocritatea: pentru că a face cum fac toți ceilalți adoarme conștiința, narcotizează viziunea realistă a binelui și a răului, lasă iluzia unei onestități posibile. Mediocritatea este pacea cu sine și cu lumea. Exodul pentru a ieși din această stare vrea totală deschidere la har, care aruncă în inimă neliniște ("neliniștită este inima mea...", Augustin); aruncă în memorie dorul după casa lui Dumnezeu; pune în minte pasiunea pentru culmi. 13. 8 Pentru a crede în sfințenie Și în cazul sfințeniei este nevoie să ne facem habitusuri noi pozitive, favorabile. Mai întâi sfințenia este o vocație posibilă "pentru mine". Dacă vocația la sfințenie este universală, înseamnă că ea nu este pe măsura omului, ci pe măsura lui Dumnezeu. De aceea sfințenia este unica adevărată realizare personală a omului. Gloria Dei homo vivens, spunea sfântul Irineu. Gloria lui Dumnezeu este omul viu. În perspectiva lumii altele sunt direcțiile realizării omului; în perspectiva creștină este doar sfințenia. "Sfinții sunt oamenii cei mai oameni... pentru că au geniul iubirii" (Georges Bernanos). "Într-o epocă de criză, sau mai bine zis, în centrul unei crize epocale, nu le este permis creștinilor să fie lâncezi. Creștinii nu au altă datorie decât sfințenia" (Simone Weil). Sfințenia este singura cale de realizare proprie. Apoi, sfințenia este posibilă în viața de zi cu zi cu ajutorul lui Dumnezeu. Ea nu este o cale care înstrăinează de viață, nu este o cale monastică ce separă de lume; sfințenia cotidiană intră în școală, în casele oamenilor, în tren, în biserică, în birou, într-un atelier mecanic, merge pe jos, se lipește de un bolnav, îi întâlnește pe disperați, știe să vorbească cu toți. Nu puțini știu să o recunoască și își pun întrebarea: Dar de unde vin această înțelepciune, această iubire, acest zâmbet? Așa se întrebau consătenii lui Isus. Ultima atitudine pozitivă este o privire zilnică spre chipul lui Dumnezeu. Darul sfințeniei se traduce la rândul său într-o misiune care trebuie să guverneze întreaga viață creștină: "aceasta este voința lui Dumnezeu, sfințirea voastră" (1Tes 4,3). Sfințenia este privirea unificatoare a lui Dumnezeu asupra întregii vieți creștine în care se deapănă cotidianul, cu riscul banalului, al mediocrității, al mirajelor care deviază. Sfințenia cere să corectăm zilnic roata scopurilor, în ceea ce gândim, în ceea ce plănuim, în ceea ce trăim; pentru a ne orienta cu răbdare mintea și inima spre măsura înaltă a vieții creștine, primind invitația Scrisorii către evrei care ne arată în același timp secretul sfințeniei: "să dăm la o parte orice povară și păcatul care ne împresoară, să alergăm cu perseverență în lupta care ne stă înainte, cu ochii ațintiți la Isus" (Evr 12,1-2). Completoriu scurt "Acum slobozește pe slujitorul tău, stăpâne, după cuvântul tău, în pace". Lasă ca seara mea să-și găsească în tine odihna și să se "împlinească" în lauda perenă, prin credința care luminează cursa rapidă a zilelor mele. Îți mulțumesc, Doamne, pentru că tu ești acela care trasezi cu urmele tale drumul fiilor tăi. Îți mulțumesc pentru pâinea gustoasă a cuvântului și a Euharistiei, semnele unei apropieri nemaiauzite pe cărările nesigure și grele ale istoriei noastre. Îți mulțumesc pentru că m-ai chemat să semăn mângâiere și iertare și să culeg firimiturile de viață și de speranță, de bucurie și de cruce în oferta altarului tău. Și în seara acestei zile mă aflu din nou în fața ta în liniștea unei comuniuni locuite de chipuri: sunt pruncii care zâmbesc vieții, dar deja furați în ceea ce privește iubirea; sunt copiii care visează viitorul, dar prea mulți deja orfani de tine; sunt tinerii: turma mică și atâția rătăciți pe străzile deviate ale culturii golului; sunt familiile care plănuiesc, împotriva vântului, visul lor cu privire la viitor, dar pândit de cursele falselor iubiri; sunt atâția răstigniți în trup și în suflet pe infinitele calvare ale lumii. "Căci au văzut ochii mei mântuirea ta": în adâncul conștiințelor atinse de lumina iertării tale; pe chipurile împăcate ale iubirii tale; în inima atâtor fii risipitori îmbrățișați din nou în pragul casei; în gesturile atâtor făcători de pace luminați de lumina fericirilor pentru a semna fragilele armistiții și a construi punți între popoare, pentru a reda un viitor speranțelor slabe ale săracilor pământului. "Tu ești lumină spre luminarea neamurilor": poporul "meu", Doamne, pe care l-am întâlnit astăzi, cel pe care aș fi dorit să-l întâlnesc și cel pe care nu-l întâlnesc niciodată. Poporul "tău", Doamne: cel care încă așteaptă evanghelia ta, cel care nu crede în darul tău; cel care te caută cu inimă onestă și cel deja reconciliat în iubirea ta. "Ocrotește-ne, Doamne, când dormim": în somnul conștiințelor noastre acolo unde fără lumina și harul tău se cuibărește uitarea de tine. "Veghează" asupra orașului nostru, asupra iubirii familiilor noastre, asupra nopții lungi a celor suferinzi, asupra ceasurilor lente ale persoanelor singure, asupra resurselor care au mai rămas în cei disperați ai pământului. Fă ca seara acestei zile să pregătească seara vieții mele în speranța mult dorită a păcii tale. Amin. Traducere de pr. Cristinel Fodor lecturi: 26.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |