Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 
O zi a unui preot
V-am dat exemplu

de Enrico Masseroni

V. "Iuxta crucem"
10. Semănători de speranță alături de cei care suferă
(Lc 10,29-37)

Nu este nici o îndoială că unul dintre motivele care stau la rădăcina popularității preotului este capacitatea sa de a fi prezent lângă persoanele care duc crucea. Iar lângă cruce nu sunt mulțimi, ci un mic număr de suflete capabile de compasiune cu limbajul tăcerii și al inimii. Sub cruce cuvintele deranjează. Numai cine atârnă pe cruce poate să vorbească, la fel ca Isus.

Printre aceste puține persoane este și preotul. Adesea el este chemat să treacă repede de la ritmul frenetic al vieții cotidiene la pasul diferit al celui care suferă, sau să stea la căpătâiul unui bolnav în spital.

Astăzi trăim într-o societate cu două viteze, care riscă să nu se întâlnească niciodată. Pe de o parte graba celor sănătoși care aleargă toată ziua și nu au niciodată timp; de cealaltă parte "viteza" solitudinii și a bolii, a celor care au noaptea lungă de nu se mai termină.

Această societate cu două viteze stă sub mitul sănătății, al vârstei a doua sau al tinereții veșnice, cu riscul serios de a crea marginalizări, uitări și solitudini.

În acest orizont cultural se profilează două fenomene aparent contradictorii: pe de o parte conștiința crescândă a dreptului la sănătate și la grija față de trup; pe de altă parte uitarea sensului suferinței și al morții. Nu se mai vede sensul mântuitor al crucii: ne mulțumim să-i distrăm pe bătrâni.

În alte contexte culturale, nașterea, viața, suferința și moartea erau luminate de credință. Astăzi anumite valori sunt măturate de secularism și se caută sensuri care nu au nimic cu viziunea creștină a vieții.

10.1. Textul

29 Acela însă, voind să se justifice, i-a spus lui Isus: "Și cine este aproapele meu?". 30 Isus a continuat: "Un om cobora de la Ierusalim la Ierihon și a căzut în mâna tâlharilor care, după ce l-au dezbrăcat și l-au strivit în bătaie, au plecat, lăsându-l pe jumătate mort. 31 Din întâmplare, a trecut pe drumul acela un preot, dar, văzându-l, a trecut mai departe. 32 La fel și un levit, trecând prin locul acela, văzându-l, a trecut mai departe. 33 Dar un samaritean care călătorea a venit lângă el și, văzându-l, i s-a făcut milă. 34 Apropiindu-se, i-a legat rănile, turnând untdelemn și vin. Apoi, urcându-l pe animalul său de povară și ducându-l la un han, i-a purtat de grijă. 35 În ziua următoare, a scos doi dinari, i-a dat hangiului și i-a spus: «Îngrijește-te de el și ceea ce vei mai cheltui îți voi da când mă voi întoarce». 36 Cine dintre aceștia trei crezi că este aproapele celui căzut în mâinile tâlharilor?". 37 El a răspuns: "Cel care a avut milă de el". Atunci Isus i-a spus: "Mergi și fă și tu la fel!" (Lc 10,29-37).

10.2. A te face aproapele celuilalt

Cunoscuta parabolă a lui Luca (numită și "a Fiului"), răspunde tocmai la întrebarea: Cum să schimbăm viteza pentru a ne opri lângă cel care suferă? Cum să ne facem solidari? Cum să ne aplecăm asupra rănilor fizice și morale ale bolnavilor?

Din păcate, figurile preotului și a levitului nu au fost la înălțime.

Conform mesajului lui Isus, două sunt noutățile inedite ale iubirii. Prima se referă la aproapele ca subiect ce trebuie iubit; a doua se referă la aproapele ca subiect al iubirii. Dacă Matei și Marcu interpretează orizontul universalității ca referindu-se la toți care trebuie iubiți, inclusiv dușmanii, deoarece aceasta este noutatea creștină, Luca, în schimb, interpretează universalitatea iubirii ca referindu-se la orice persoană, care, iubind, reprezintă aceeași iubire a lui Cristos.

Matei și Marcu spun: toți oamenii trebuie să fie iubiți, pentru că în toți este prezentă imago Dei, chiar și în dușmani (universalitate obiectivă). Luca, în schimb, adaugă: toți oamenii, iubind, pot deveni imaginea lui Cristos solidar cu omenirea suferindă (universalitate subiectivă).

Parabola nu indică pe cine trebuie să iubim, nu-l indică pe aproapele ca obiect al iubirii, ci ca subiect al iubirii.

În parabolă toți au un nume, o apartenență: preotul, levitul, samariteanul, tâlharii. Cel căzut, în schimb, e doar "un om" (v. 30), fără nume, ca toți nenorociții acestui pământ. Numai Dumnezeu le cunoaște numele, le privește chipul.

Preotul și levitul trec mai departe. Indiferență? Frica de contaminare legală? De fapt, cei familiari cu Templul, apropiații lui Dumnezeu, rămân străini oamenilor: merg mai departe.

"Samariteanul" insinua ideea de distanță, de străin, exact contrariul aproapelui. În imaginea sa putem întrevedea trăsăturile lui Isus.

Nu numai că toți oamenii trebuie iubiți de către ucenici, dar toți oamenii, chiar străini sau marginalizați, pot deveni ucenici făcându-se aproapele alături de frați.

Iubirea îi face pe ucenici.

10.3. Drumul iubirii solidare

Isus nu-i răspunde cărturarului cine este aproapele, ci îl învață "cum" să se facă aproape printr-un drum marcat de șase verbe, pentru șase etape:

- samariteanul vede (v. 33): drumul iubirii începe cu "a vedea";

- i s-a făcut milă (v. 33): înseamnă a vedea cu inima, cu lumea interioară, profunzimea;

- s-a apropiat (v. 34): nu privește de la distanță, nu face discursuri, "iese" din sine;

- i-a legat rănile (v. 34): rănile sunt multe - singurătate, lipsa de iubire, de sens, boala;

- l-a dus la un han (v. 34): iubirea angajează și pe alții, creează solidaritate;

- i-a purtat de grijă (v. 34): s-a îngrijit de el până la capăt.

Acest itinerar poate constitui o oglindă pentru a ne verifica dacă suntem "preoți-samariteni" alături de cei care poartă crucea.

10.4. "A trece mai departe": păcatele de omisiune

Preoții sunt chemați să fie oamenii compasiunii lui Dumnezeu. Dar nu lipsește riscul de "a trece mai departe". Păcatele de omisiune care ofensează iubirea ca solidaritate și ca mărturie a compasiunii lui Dumnezeu pot găsi cauze precise. Putem identifica unele rădăcini ale "trecerii noastre mai departe" cu multă ușurință.

Trecem mai departe:

- pentru că nu vrem să vedem. Preotul și levitul au văzut, dar nu cu inima. Când trăiești în lumea ta proprie este ușor să nu vezi ce se întâmplă în jurul tău. Poți întâlni multe persoane într-o zi și să nu întâlnești pe nimeni;

- din cauza răspânditei patologii a superficialității care ne face să dăm la o parte propriile cruci și să privim de la distanță crucile celorlalți;

- din cauza exasperării pentru problemele personale care nu ne permite să ascultăm și să primim necazurile celorlalți.

Este incapacitatea de a trece mai departe de lumea noastră personală, lăsându-ne străini de viața lumii. Trebuie să trecem mai departe de noi înșine, pentru a nu trece mai departe de aproapele care stă cu mâinile întinse.

10.5. Tipologia apropierii

Poate că în timpul unei zile preotul oscilează între apropiere și apropiere:

- există apropierea companie care se instaurează cu persoane dispuse să aibă o prietenie. Se caută raporturi amicale. Este egocentrică. Celălalt este căutat pentru o subtilă gratificare afectivă ascunsă sau deschisă;

- există o apropiere funcțională, în vederea colaborării și a eficienței, pragmatică: privim la ceilalți pentru că ne pot fi de folos;

- există în sfârșit o apropiere agapică. Aceasta constă în a acorda atenție persoanelor, îndeosebi celor care nu contează. E proximitatea ministerială: o prezență solidară, atentă la cei mici ai evangheliei, ca mărturie concretă a persoanei lui Cristos, a milostivirii sale umanizate.

Un lucru este cert: există un fir de aur care străbate și animă apropierea ministerială, ca limfa spiritualității preotului diecezan: caritatea pastorală. Acesta este secretul capabil să comunice un sens suferinței omenești într-o lume a uitării de Dumnezeu.

Așa cum nu ne putem închipui ziua lui Isus fără mulțimile de suferinzi trupește sau sufletește, care caută să-și încrucișeze privirea pentru a simți cum se apleacă dând speranță și vindecând, la fel nu ne putem închipui ziua preotului fără acest cerc de persoane care-l caută și-l așteaptă pe preot la orice oră pentru a simți că sunt în continuare iubite de Dumnezeu.

Traducere de pr. Cristinel Fodor


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat