![]() |
![]() |
![]() |
|
Teologia sapiențială drept cale spre fidelitatea sacerdotală A forma inima păstorului Scrisoarea apostolică a Papei Leon al XIV-lea, "O fidelitate care generează viitor", care comemorează cea de-a șaizecea aniversare a decretelor conciliare Optatam totius și Presbyterorum ordinis, nu se limitează la o reevocare istorică. Propune mai degrabă o relectură dinamică și actuală a formării și misiunii preoțești, ancorată în provocările timpului nostru. Documentul identifică în fidelitate - înțeleasă ca har primit și convertire zilnică - nucleul generativ al slujirii. Totuși, această fidelitate, pentru a nu fi redusă la o respectare sterilă sau la simplu activism, necesită un fundament solid și o formă interioară precisă pe care numai o teologie sapiențială le poate oferi. Aceasta este cheia pentru a implementa mandatul din Optatam totius, care vedea formarea teologică nu un capitol separat, ci sufletul unei integrări umane, spirituale și pastorale. O formare teologică de factură sapiențială este, de fapt, condiția indispensabilă pentru ca fidelitatea preotului să se exprime în dimensiunile sale constitutive: comuniunea (koinonia) cu episcopul și preoțimea, slujirea (diakonia) față de poporul lui Dumnezeu și misiunea (martyria) în lume. Viitorul slujirii preoțești și, prin urmare, al credibilității Bisericii în lume, depinde de capacitatea de a forma nu simpli "lucrători religioși", ci oameni înțelepți. Oameni a căror inteligență, hrănită de o teologie vie și întrupată, poate călăuzi o inimă unită, o libertate generoasă și o ascultare rodnică. Preoți pentru care castitatea, sărăcia și ascultarea nu sunt poveri de purtat, ci limbaj elocvent al unei carități pastorale care devine slujire, comuniune și vestire bucuroasă. În aceasta, ei vor realiza idealul din Presbyterorum ordinis: să fie în mijlocul poporului lui Dumnezeu ca frați între frați și surori, dar și ca lideri care, cu forța unei vieți integrate și dăruite, știu să "descopere cu simț de credință carismele" tuturor (nr. 20). Provocarea este mai ales pentru seminarii și pentru centrele de formare continuă: să devină laboratoare ale acestei teologii sapiențiale, unde studiul este rugăciune, rugăciunea este slujire, iar slujirea este locul în care credința, lucrând prin caritate, devine vizibilă lumii. Numai așa "fidelitatea" despre care vorbește Leon al XIV-lea nu va fi o privire spre trecut, ci o generare, cu o speranță sigură, a viitorului lui Dumnezeu pentru omenire. Simt că este necesar să subliniez că această scrisoare apostolică nu este pur și simplu un dialog în prezent, ci un drum sinodal prin timp - implementarea cu succes a unei sinodalități diacronice - unde Conciliul al II-lea din Vatican dialoghează cu pontificatele care i-au urmat, într-o continuitate dinamică și rodnică: teologia sapiențială este limbajul care face posibil acest dialog generațional. Optatam totius a plantat sămânța: formarea trebuia să fie integrală, unind umanul, spiritualul, intelectualul și pastoralul într-o sinteză vitală. Ioan Paul al II-lea, în Pastores dabo vobis, a cultivat planta, insistând asupra formării umane ca fundament al unei carități pastorale mature și subliniind identitatea preotului configurat după Cristos Cap și Păstor. Benedict al XVI-lea i-a adâncit rădăcinile, amintind că în centrul vocației se află iubirea, o întâlnire personală care transformă viața și cere un continuu "a fi inimă la inimă" cu Domnul. Papa Francisc, cu Ad theologiam promovendam și magisteriul său despre sinodalitate, a dat acestei dezvoltări rodul său matur și orizontul său definitiv: o teologie care, pentru a fi cu adevărat sapiențială, trebuie să "știe de carne și de popor". Este invitația finală la acea întrupare pe care conciliul o spera. Fidelitatea nu mai este de conceput ca repetiție, ci ca generativitate în ieșire, ca răspuns creativ la noile sărăcii și singurătăți ale omului contemporan. Scrisoarea lui Leon al XIV-lea urmează în mod conștient această cale. Nu celebrează documente "de hârtie", ci reconectează firele unei singure țesături magisteriale, demonstrând cum fidelitatea față de conciliu trece tocmai prin "actualizarea" sa constantă (accommodata renovatio), făcută posibilă printr-o teologie care este înțelepciune-practică a vieții. Să ne amintim, de asemenea, că Papa Leon este augustinian și, în Augustin de Hipona, creștinismul este adevărata Sophia-înțelepciune, așa cum a fost de-a lungul primului mileniu. Ca să nu mai vorbim de scurtul text al fratelui Lorenzo al Învierii - Practica prezenței lui Dumnezeu - "care mi-a marcat cel mai mult viața spirituală și m-a format pe calea cunoașterii și iubirii Domnului". La oglinda Înțelepciunii, această scrisoare apostolică dezvăluie semnificații profunde decisive pentru viitorul formării sacerdotale. 1. Înțelepciunea: o cunoaștere care unifică și transformă Înțelepciunea biblică nu este o acumulare de noțiuni, ci un dar al Duhului care dăruiește un "simț al lui Dumnezeu" (sensus Dei) și un "simț al poporului" (sensus fidei fidelium). Este o înțelegere iubitoare a realității, care unește contemplarea adevărului cu iubirea față de persoane. Ad theologiam promovendam o descrie ca o cunoaștere "contextuală" și "întrupată", care se naște din ascultarea Cuvântului și a strigătului omenirii. Pentru viitorul preot, a se forma în această perspectivă înseamnă a învăța o disciplină a integrării: înțelegerea sa a credinței (teologia) trebuie să învețe să dialogheze cu emoțiile sale, cu voința sa, cu corporalitatea sa și cu istoria concretă a poporului la care îi va fi trimis. Acesta este cel mai profund răspuns la criza de identitate și de singurătate evocată de documentul lui Leon al XIV-lea (nr. 10-12, 17). Un preot a cărui teologie este pur abstractă riscă să trăiască o viață dublă: între doctrină și îngrijire pastorală, între inimă și minte, între sine și ceilalți. Teologia sapiențială, în schimb, educă la o unitate de viață, ajutându-l să vadă în fiecare studiu, în fiecare rugăciune, în fiecare întâlnire pastorală, o unică mișcare de iubire față de Dumnezeu și frații săi. "Amintirea vie" a chemării (nr. 8) devine criteriul de discernământ pentru fiecare acțiune. În acest fel, formarea nu este numai pregătitoare pentru slujire, ci devine matricea sa permanentă, permițând acelui "foc" al iubirii lui Cristos să ardă și să încălzească, fără a consuma în singurătate. 2. Înțelepciunea inimii integrate Castitatea sacerdotală este adesea cea mai neînțeleasă și, în singurătatea contemporană, cea mai dificilă. Reducerea ei la o simplă interdicție sexuală sau la o tehnică de autocontrol îi trădează semnificația. O teologie sapiențială o luminează ca formă deosebită de caritate relațională, posibilă numai pentru o inimă unificată de har. Înțelepciunea, de fapt, ne învață să integrăm afectivitatea, nu să o reprimăm. Un studiu teologic care "știe de carne și de popor" îl îndrumă pe seminarist și pe preot să cunoască, să primească și să orienteze propria capacitate de a iubi, astfel încât aceasta să devină capacitate de primire paternă, fraternă și matrimonială față de întreaga comunitate. Preotul înțelept nu este un om "fără inimă", ci un om a cărui inimă, mântuită și dilatată de caritatea lui Cristos, este liberă să iubească în mod universal, fără posesivități, fără instrumentalizări. Castitatea sa devine astfel semnul credibil al unei paternități spirituale care generează la viața în Dumnezeu. Mărturisește că iubirea cea mai adevărată nu este aceea care reține, ci aceea care dăruiește și eliberează. După cum amintește scrisoarea apostolică (nr. 12), "sunt necesare persoane în care dimensiunea umană și cea spirituală sunt bine integrate și care, prin urmare, sunt capabile de relații autentice". Teologia sapiențială oferă instrumentele pentru această integrare, studiind Revelația nu ca pe un ansamblu de legi, ci ca pe istoria iubirii fidele a lui Dumnezeu față de poporul său, pentru care preotul este chemat să fie sacrament viu. Fidelitatea sa afectivă devine astfel vestire a fidelității lui Dumnezeu. 3. Înțelepciunea limitei și a împărtășirii De asemenea, sărăcia evanghelică nu este mizerie sau neglijare. O formare pur intelectuală poate, paradoxal, să genereze o sărăcie "burgheză, formată din dependență de structuri, securitate economică și un anumit stil de viață clerical distant de popor. Teologia sapiențială, în schimb, formează la sărăcie ca libertate și ca stil de comuniune. Ea educă la o lectură "întrupată" a evangheliei, care ne face să recunoaștem însăși fața lui Cristos în săraci (Mt 25). Acest studiu nu lasă pe nimeni indiferent: generează o convertire a perspectivei și a stilului de viață. Preotul format în înțelepciune învață să discearnă utilizarea bunurilor (de la administrarea parohiei până la propriul salariu) în lumina dreptății, a împărtășirii și a ocrotirii creației (cf. Laudato si'). Sărăcia sa devine semn de încredere în Providență și instrument de credibilitate evanghelică. Scrisoarea apostolică a lui Leon al XIV-lea (nr. 16) atinge delicata temă a "egalizării economice" și a îngrijirii față de confrații vârstnici sau bolnavi. O teologie sapiențială oferă fundamentul acestor alegeri, care sunt în primul rând alegeri de comuniune (koinonia). Nu este vorba de o simplă administrare, ci de a trăi interdependența și coresponsabilitatea ca expresie a carității lui Cristos. Preotul sărac, în acest sens, este cel care știe că nu este autosuficient, care se apropie prin împărtășire și care, liber de lanțurile posesiunilor, poate fi cu adevărat "al tuturor". 4. Înțelepciunea uceniciei și a comuniunii În cele din urmă, ascultarea sacerdotală riscă să fie percepută ca adeziune pasivă la o autoritate externă. Teologia sapiențială, în schimb, o dezvăluie ca virtute în același timp relațională și intelectuală, rod al unei ascultări mature și cu discernământ. Această teologie, de fapt, este prin însăși natura sa dialogică și sinodală. Ne învață să gândim in Ecclesia, să ascultăm Tradiția, Magisteriul, credincioșii laici, semnele timpurilor. Preotul astfel format nu ascultă "de un superior", ci de binele comuniunii ecleziale, al cărei garant și artizan vizibil este episcopul. Este o ascultare inteligentă și creativă, precum aceea cerută de sinodalitate (nr. 20-22). Scrisoarea apostolică subliniază legătura cu episcopul și fraternitatea preoțească (nr. 14-19). Teologia sapiențială hrănește această legătură, pentru că ne învață să vedem preoțimea nu ca pe o sumă de indivizi, ci un "trup" cu diferite carisme, uniți de unicul Duh pentru unica misiune. Ascultarea devine atunci capacitatea de muncă în cor, de discernământ comunitar, de împărtășire loială a greutăților și bucuriilor. Este antidotul la individualismul clerical și fundamentul unei misiuni care este mereu "împreună". Preotul ascultător este, în definitiv, discipolul care a învățat să asculte și să aibă încredere și, din acest motiv, poate fi un ghid credibil pentru alții. În definitiv, scrisoarea apostolică ne oferă o viziune a slujirii preoțești care este în același timp înrădăcinată în Tradiția conciliară și proiectată cu îndrăzneală spre frontierele timpului nostru. Ea nu se mulțumește să celebreze o aniversare, ci interpelează Biserica la o responsabilitate formativă reînnoită, indicând teologia sapiențială calea principală. După cum amintește documentul, fidelitatea nu este statică, ci un "drum de convertire cotidiană care confirmă și maturizează vocația primită" (nr. 8). Acest drum se desfășoară de-a lungul a trei coordonate inseparabile, pe care teologia sapiențială ne ajută să le parcurgem cu inteligența inimii. Înainte de toate o fidelitate sinodală și fraternă: preoția nu se înțelege în singurătate, ci în "comuniunea sacramentală" a preoțimii unite cu episcopul său (nr. 14) și în "îmbogățirea reciprocă" cu ceilalți slujitori hirotoniți și cu tot poporul lui Dumnezeu (nr. 22). Înțelepciunea, învățându-ne să gândim in Ecclesia, formează preoți capabili de această ascultare-comuniune, depășind orice individualism clerical. Apoi, o fidelitate generativă și în ieșire: slujirea este misionară prin natura sa: "Ieși din tine însuți... și dăruiește poporului tău ceea ce ți-a fost încredințat" (nr. 23, citându-l pe Francisc). Teologia care "știe de carne și de popor" îl îndeamnă pe preot la această ieșire nu ca activism frenetic, ci ca expresie a unei carități pastorale care devine apropiere, în special față de cei mai fragili și cei distanți. În sfârșit, o fidelitate matrimonială și integrală: preotul este configurat lui Cristos Cap și Mire al Bisericii. Castitatea, sărăcia și ascultarea sa - atunci când sunt trăite nu ca privațiune, ci ca plinătate a relației - devin limbajul credibil al acestei iubiri totale. Formarea sapiențială, integrând dimensiunea umană și spirituală (nr. 12), este singura capabilă să creeze această unitate a vieții, unde dăruirea de sine devine bucurie și atracție. Prin urmare, provocarea lansată de Leon al XIV-lea este clară: a investi într-o formare care să fie, de la început până la sfârșit, o inițiere în Înțelepciune. Numai preoții "înțelepți" vor putea fi adevărați părinți, frați și soți pentru poporul lor; numai o preoțime "înțeleaptă" va putea fi semn credibil de comuniune într-o lume fragmentată; numai o Biserică "înțeleaptă" în arta de a-și forma slujitorii va putea genera viitor, bazându-se nu pe propriile forțe, ci pe focul iubirii pe care Cristos însuși a venit să-l aducă pe Pământ. În acest orizont se împlinește celebrarea conciliului: nu într-o întoarcere la trecut, ci într-o fidelitate creatoare care, hrănită de limfa vie a Tradiției și de Înțelepciunea Duhului, continuă să genereze, cu uimire și recunoștință, lucrători evanghelici pentru secerișul Domnului. Mons. Antonio Staglianò, președinte al Academiei Pontificale de Teologie (După L'Osservatore Romano, 23 decembrie 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat | ![]() |