Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Despre documentul "Mater Populi fidelis" al Dicasterului pentru Doctrina Credinței

O privire protestantă și ecumenică

În dezvoltarea ecumenică a hermeneuticii teologice și a exegezei biblice, cercetarea menită să interpreteze, să discearnă și să proclame cuvintele care susțin credința noastră a avut momente de progres și altele de stagnare. În dialogul dintre protestanți/evanghelici și catolici, privirea de credință asupra Mariei și, cu atât mai mult, asupra cuvintelor și asupra terminologiei teologice referitoare la locul ei în soteriologia creștină, a fost fundamentală. Adesea, aceste titluri legate de mântuire și de harul lui Dumnezeu au produs mai mult diviziuni și conflicte decât drumuri de întâlnire. Din păcate, viziunile fundamentaliste din aceste domenii ale credinței s-au dedicat aprofundării și exagerării acestor expresii, cu scopuri exclusiviste, pe de o parte, și prozelitiste, pe de altă parte.

Pentru aceasta, recentul document al Dicasterului pentru Doctrina Credinței, Mater Populi fidelis - o notă doctrinară despre câteva titluri mariane care se referă la cooperarea Mariei la opera mântuirii - deschide căi curajoase și solide pentru teologia mariană ecumenică în cercurile protestante și catolice. Este providențial pentru kairos-ul lui Dumnezeu că acest document este publicat în cadrul comemorărilor celei de-a 1700-a aniversări a Conciliului de la Niceea.

Însăși prezentarea documentului aduce un aer proaspăt în ecumenismul marian, "clarifică în ce sens sunt sau nu acceptabile unele titluri și expresii referitoare la Maria, în același timp își propune să aprofundeze fundamentele corecte ale devoțiunii mariane, precizând locul Mariei în relația sa cu credincioșii, în lumina misterului lui Cristos ca unic Mijlocitor și Mântuitor. Aceasta implică o fidelitate profundă față de identitatea catolică și, în același timp, un efort ecumenic deosebit". Din perspectiva mea protestantă, apreciez profund acest "efort ecumenic" și sper că va primi un răspuns entuziast și senin din partea comunității mele de credință. Dumnezeu să dea comunității mele creștine să discearnă această suflare a Duhului de comuniune care se deschide asupra unei teme care a provocat atâtea controverse și suferințe în inima Bisericii universale a Domnului nostru.

Din motive evidente de spațiu și constrângeri editoriale, precum și din respect pentru profunzimea documentului, nu pretind că voi întreprinde aici o analiză teologică detaliată. Singura mea intenție este de a oferi o reflecție generală care să stimuleze și să declanșeze dezbateri care vor constitui, fără îndoială, momente importante în hermeneutica confesională și interconfesională în domeniile cristologiei și mariologiei. Aceste reflecții sunt susținute de Patristică și de Sfintele Scripturi incluse în document, în secțiunea Cooperarea Mariei în opera mântuirii (nr. 4-15). În plus, dezvoltarea extinsă a secțiunii Titluri referitoare la Cooperarea Mariei în mântuire (nr. 16-75) oferă, fără îndoială, un material abundent pentru analiza teologică, oferind totodată o sinteză precisă și profundă a titlurilor, referințelor, atributelor și invocațiilor aduse Mariei. Dintr-o perspectivă protestantă, faptul că documentul păstrează și preferă titluri precum Maica Milostivirii, Speranța Săracilor, Maica Credincioșilor, Maică Spirituală și Maica Poporului Credincios, în timp ce pune sub semnul întrebării și contestă altele, precum Corăscumpărătoare și Mijlocitoare, este foarte încurajator și dă speranță. Având în vedere enorma greutate teologică ecumenică pe care o implică lăsarea deoparte a acestor ultime două calități mântuitoare ale Mariei, voi încerca să le evidențiez, referindu-mă și la spațiul și la importanța pe care le au în ceea ce privește dialogul teologic protestant-catolic. Înainte de toate, prezint numai trei referințe protestante la Maria drept Corăscumpărătoare sau Mijlocitoare. "Maria este o femeie sfântă și binecuvântată, dar nu mijlocitoare a lui Dumnezeu și nici corăscumpărătoare. Numai Cristos este mijlocitorul și răscumpărătorul nostru" (cf. Martin Luther, Predici și scrieri protestante timpurii). "Cristos este singurul nostru mijlocitor și răscumpărător; nu există altă cale prin care ne putem apropia de Dumnezeu decât prin El" (cf. Ioan Calvin, Instituția religiei creștine, Cartea a III-a, capitolul 21) și "Maria a fost o femeie pioasă și umilă, a cărei deschidere și a cărei credință sunt demne de imitat, dar ea nu trebuie considerată ca o mijlocitoare sau corăscumpărătoare" (cf. John Wesley, Note despre Biblie, în Lc 1,46-55).

În ceea ce privește titlul de "Corăscumpărătoare", este extrem de important faptul că documentul afirmă că "Conciliul al II-lea din Vatican a evitat utilizarea titlului de Corăscumpărătoare din motive dogmatice, pastorale și ecumenice" (nr. 18). Prin urmare, este clarificator și iluminator faptul că reflecția asupra acestui titlu culminează în articolul 22, care afirmă: "Având în vedere necesitatea de a explica rolul subordonat al Mariei față de Cristos în opera Răscumpărării, este întotdeauna nepotrivit să se folosească titlul de Corăscumpărătoare pentru a defini cooperarea Mariei. Acest titlu riscă să întunece unica mijlocire mântuitoare a lui Cristos și, prin urmare, poate genera confuzie și dezechilibru în armonia adevărurilor credinței creștine, deoarece «nu este în nimeni altul mântuirea, pentru că nu este niciun alt nume sub cer dat oamenilor, în care trebuie să fim mântuiți» (Fap 4,12). Atunci când o expresie necesită numeroase și continue explicații, pentru a evita să se abată de la sensul său corect, ea nu folosește credinței poporului lui Dumnezeu și devine nepotrivită. În acest caz, nu ajută la exaltarea Mariei ca primă și cea mai mare colaboratoare în opera Răscumpărării și a harului, deoarece pericolul de a întuneca rolul exclusiv al lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu făcut om pentru mântuirea noastră, singurul capabil să ofere Tatălui o jertfă de valoare infinită, nu ar constitui o adevărată onoare adusă Mamei. De fapt, ea, ca «slujitoare a Domnului» (Lc 1,38), ne îndreaptă spre Cristos și ne cere să facem «tot ce vă va spune El» (In 2,5)".

În ceea ce privește titlul de "Mijlocitoare", documentul oferă definiții foarte semnificative. În primul rând, o exegeză a textelor biblice, în mod clar în comuniune cu Bisericile Reformei: "Expresia biblică referitoare la mijlocirea exclusivă a lui Cristos este peremptorie. Cristos este singurul Mijlocitor: «Căci unul este Dumnezeu și unul singur este mijlocitor între Dumnezeu și oameni: omul Cristos Isus, care s-a dat pe sine însuși ca preț de răscumpărare pentru toți» (1Tim 2,5-6). Biserica a explicat acest loc unic al lui Cristos prin faptul că, fiind Fiul veșnic și infinit, umanitatea pe care a asumat-o este unită hipostatic cu El. Acest loc este exclusiv al umanității sale, iar consecințele care decurg din el pot fi aplicate numai lui Cristos" (nr. 24). Ca și în cazul titlului de Corăscumpărătoare, nota face o referire explicită, amplă și precisă la Conciliul al II-lea din Vatican: "În Conciliul al II-lea din Vatican, termenul de mijlocire se referă mai ales la Cristos și, uneori, și la Maria, deși într-un mod evident subordonat. De fapt, cu referință la ea s-a preferat o terminologie diferită, centrată pe cooperare sau pe asistență maternă. Învățătura Conciliului formulează clar perspectiva mijlocirii materne a Mariei, cu expresii precum «mijlocire multiplă» și «ocrotire maternă». Aceste două aspecte, unite, configurează specificitatea cooperării Mariei la acțiunea lui Cristos prin Duhul Sfânt. Strict vorbind, nu putem vorbi despre nicio altă mijlocire a harului decât cea a Fiului lui Dumnezeu întrupat. Din acest motiv, este necesar să ne amintim mereu și să nu ascundem convingerea creștină că «adevărul lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, Domn și unic Mântuitor, care în întruparea, moartea și învierea sa a dus la împlinire istoria mântuirii, care are în El plinătatea și centrul său»" (nr. 27).

Aceste abordări inițiale ale unui document atât de elaborat și meditat de Dicasterul pentru Doctrina Credinței, cu aprobarea Sanctității Sale Papa Leon al XIV-lea, sunt incomplete, deoarece nu abordează alte aspecte pe care le conține. Sper însă că importanța documentului în general și ponderea particulară a cuvintelor "Corăscumpărătoare" și "Mijlocitoare" în dialogul marian protestant-catolic sunt suficiente.

Marcelo Figueroa

(După L'Osservatore Romano, 8 noiembrie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat