Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Șase luni cu Leon al XIV-lea

O Biserică unită și deschisă semn de pace pentru lumea rănită de ură

Au trecut șase luni de la acea după-amiază de 8 mai 2025 când noul episcop de Roma, primul papă american și augustinian, a apărut la loja centrală a Bazilicii "Sfântul Petru". Un fir roșu străbate învățătura sa: o Biserică semn de unitate și de comuniune, care devine un ferment pentru o lume reconciliată în fața războaielor, a urii și a violenței. Dincolo de analizele accentelor de continuitate și de discontinuitate cu predecesorul său (naturale în fiecare pontificat), merită să reparcurgem câteva etape ale acestui magisteriu, care evidențiază cum vestirea esențialului credinței nu este niciodată separată de mărturia carității, de angajarea concretă față de cei din urmă și față de construirea unei societăți mai drepte. De la primele sale cuvinte, rostite în salutul său imediat după alegerea sa: "Pacea să fie cu voi toți! (...) Aceasta este pacea lui Cristos Înviat, o pace dezarmată și o pace dezarmantă, umilă și perseverentă. Provine de la Dumnezeu, Dumnezeu care ne iubește pe toți necondiționat. (...) Trebuie să căutăm împreună cum să fim o Biserică misionară, o Biserică ce construiește punți, dialog, mereu deschisă să primească". O Biserică, a spus el în omilia de la Liturghia de inaugurare a pontificatului său din 18 mai 2025, "unită, semn de unitate și comuniune, care devine ferment pentru o lume reconciliată. În acest timp al nostru, vedem încă prea multă discordie, prea multe răni cauzate de ură, de violență, de prejudecăți, de teama de cei diferiți, de o paradigmă economică ce exploatează resursele Pământului și îi marginalizează pe cei mai săraci. Și noi vrem să fim, în acest aluat, o mică plămadă de unitate, de comuniune și de fraternitate".

În inima misiunii: a dispărea pentru ca să rămână Cristos

În ziua următoare alegerii sale, în prima celebrare cu cardinalii în Capela Sixtină, Leon al XIV-lea a amintit o "angajare indispensabilă pentru oricine exercită o slujire a autorității în Biserică: a dispărea pentru ca să rămână Cristos, a se face mic pentru ca el să fie cunoscut și glorificat, a se dărui complet pentru ca nimănui să nu-i lipsească ocazia de a-l cunoaște și a-l iubi". În omilia sa din 18 mai, papa a vorbit despre "iubire și unitate" ca fiind cele două dimensiuni încredințate de Isus lui Petru și a explicat că această sarcină este posibilă numai pentru că Petru "a experimentat în propria sa viață iubirea infinită și necondiționată a lui Dumnezeu, chiar și în ceasul eșecului și al renegării". Pentru că, așa cum le-a spus tinerilor adunați la Tor Vergata în seara zilei de 2 august, "la originea noastră nu a existat o decizie a noastră, ci o iubire care ne-a voit". Această iubire ne precedă, așa cum a explicat papa în cateheza sa de la audiența de miercuri, 20 august, vorbind despre Iuda care primește bucățica de pâine de la Isus la Ultima Cină: "Isus duce înainte și până la capăt iubirea sa (...) Deoarece știe că adevărata iertare nu așteaptă căința, ci se oferă mai întâi, ca dar gratuit, chiar înainte de a fi primit".

Misiunea Bisericii este să mărturisească această iubire. Pentru a face acest lucru, a explicat Leon pe 7 iunie 2025, în timpul veghii de Rusalii, "nu avem nevoie de susținători puternici, compromisuri lumești, strategii emoționale. Evanghelizarea este opera lui Dumnezeu și, dacă uneori trece prin persoanele noastre, este datorită legăturilor pe care le face posibile". Biserica nu are nevoie de schimburi de favoruri cu lumea, dar nici de strategii de marketing care valorifică emoțiile sau autopromovarea excesivă. Evanghelizarea, de fapt, este Dumnezeu care acționează. Fundamentală pentru misiune este unitatea în diversitate, și anume comuniunea trăită. Este o credință, așa cum a subliniat duminică, 5 octombrie 2025, în timp ce celebra Jubileul lumii misionare, care "nu se impune cu mijloacele puterii și în moduri extraordinare; este suficientă cât un grăunte de muștar pentru a face lucruri inimaginabile, pentru că poartă în sine forța iubirii lui Dumnezeu care deschide căi de mântuire. Este o mântuire care se realizează atunci când ne angajăm personal și ne îngrijim de suferința aproapelui nostru, cu compasiunea evangheliei".

Credința propusă de Leon al XIV-lea în omilia sa din 29 iunie este atentă la "riscul de a cădea în obișnuință, în ritualism, în scheme pastorale care se repetă fără a se reînnoi și fără a aborda provocările prezentului" și este capabilă "să se lase provocată de evenimentele, de întâlnirile și de situațiile concrete ale comunităților, să caute noi căi de evanghelizare pornind de la problemele și întrebările puse de frații și surorile în credință". Este o credință care nu-i judecă pe ceilalți, care nu ne face să ne simțim "perfecți", și pentru că, așa cum a explicat la Angelus de duminică, 24 august, Isus provoacă "siguranța credincioșilor": "El ne spune că nu este suficient să ne mărturisim credința prin cuvinte, să mâncăm și să bem cu el celebrând Euharistia sau să cunoaștem bine învățăturile creștine. Credința noastră este autentică atunci când îmbrățișează întreaga noastră viață, când devine un criteriu pentru alegerile noastre, când ne face femei și bărbați care se angajează în bine și își asumă riscuri în iubire, așa cum a făcut Isus". Creștinii, de fapt, a spus papa la audiența generală din 3 septembrie, sunt martori ai unui Dumnezeu care pe cruce "Isus nu apare ca un erou victorios, ci ca un cerșetor de iubire. El nu proclamă, nu condamnă, nu se apără. El cere, cu umilință, ceea ce singur nu poate să-și dea în niciun fel. (...) Acesta este paradoxul creștin: Dumnezeu mântuiește nu făcând, ci lăsându-se să fie făcut. Nu învingând răul cu forța, ci acceptând până la capăt slăbiciunea iubirii. Pe cruce, Isus ne învață că omul nu se realizează în putere, ci în deschiderea încrezătoare față de ceilalți, chiar și atunci când aceștia ne sunt ostili și dușmani".

Mărturisirea păcii

După ce a făcut această declarație în primul său salut din ziua alegerii sale, Leon al XIV-lea a vorbit de numeroase ori despre pace, invitându-i pe creștini să o mărturisească în mod concret: "Nonviolența ca metodă și ca stil trebuie să distingă deciziile noastre, relațiile noastre, acțiunile noastre", a declarat el mișcărilor și asociațiilor de la "Arena della Pace" pe 30 mai. Iar pe 17 iunie 2025, le-a cerut episcopilor italieni "ca fiecare dieceză să promoveze programe de educație în nonviolență, inițiative de mediere în conflictele locale, proiecte de primire care să transforme frica de ceilalți în oportunități de întâlnire".

În același timp, succesorul lui Petru s-a pronunțat în repetate rânduri împotriva reînarmării, așa cum a făcut-o la sfârșitul audienței din 18 iunie: "Nu trebuie să ne obișnuim cu războiul! Dimpotrivă, trebuie să respingem ca o ispită atracția armelor puternice și sofisticate". Leon al XIV-lea a vorbit despre fake news (știrile false) folosite ca pretext pentru atacuri preventive sau pentru a declanșa noi războaie, așa cum a făcut-o pe 26 iunie, când a primit participanții de la ROACO, Reuniunea Agențiilor pentru Ajutor la Bisericile Orientale: "Noi toți, întreaga omenire, suntem chemați să evaluăm cauzele acestor conflicte, să le verificăm pe cele reale și să încercăm să le depășim și să le respingem pe cele false, rod al simulărilor emoționale și al retoricii, demascându-le cu hotărâre. Oamenii nu pot muri din cauza știrilor false (fake news)". În același discurs, există și un pasaj caracterizat de un mare realism și un simț al istoriei, o memorie pe care mulți astăzi par să o fi pierdut: "Cum se poate crede, după secole de istorie, că acțiunile de război aduc pacea și nu se întorc împotriva celor care le-au condus? (...) Cum se poate continua să se trădeze dorințele de pace ale popoarelor cu falsele propagande ale reînarmării, în iluzia deșartă că supremația rezolvă problemele, mai degrabă decât să alimenteze ura și răzbunarea? Oamenii sunt din ce în ce mai necunoscători ai cantității de bani care intră în buzunarele negustorilor morții și cu care s-ar putea construi spitale și școli; și în schimb cele deja construite sunt distruse!".

Dezarmarea cerută de episcopul de Roma îi privește atât pe guvernanții națiunilor, pentru ca aceștia să nu transforme bogăția "împotriva omului, transformând-o în arme care distrug popoarele și în monopoluri care umilesc muncitorii" (omilie de duminică, 21 septembrie, în Parohia "Sfânta Ana" din Vatican), cât și pe fiecare dintre noi, pentru că invitația lui Isus este de a dezarma mâna, dar înainte de toate inima. După cum a afirmat Papa Leon la încheierea Veghii mariane pentru pace de sâmbătă, 11 octombrie 2025: "Pune sabia la loc este cuvânt adresat puternicilor lumii, celor care călăuzesc destinele popoarelor: aveți îndrăzneala dezarmării! Și este adresat în același timp fiecăruia dintre noi, pentru a ne face tot mai conștienți că pentru nicio idee, sau credință, sau politică noi nu putem ucide. Inima trebuie dezarmată mai întâi, căci dacă nu este pace în noi, nu vom da pace". Este invitația "de a dobândi o perspectivă diferită pentru a privi lumea de jos, cu ochii celor care suferă, nu cu perspectiva celor mari".

Iubirea față de săraci

În prima sa exortație apostolică, publicată pe 9 octombrie, Papa Leon a explicat că, ajutându-i pe cei care suferă, "nu ne aflăm în orizontul binefacerii, ci al Revelației: contactul cu cei lipsiți de putere și măreție este o modalitate fundamentală de a-l întâlni pe Domnul istoriei". Iubirea față de săraci nu este o "cale opțională", ci reprezintă "criteriul adevăratului cult". "Faptul că exercitarea carității este disprețuită sau ridiculizată, ca și cum ar fi obsesia unora și nu nucleul incandescent al misiunii ecleziale, mă face să mă gândesc că trebuie să recitim mereu evanghelia, ca să nu riscăm să o înlocuim cu o mentalitate lumească". Și "este datoria tuturor membrilor poporului lui Dumnezeu să ridice o voce care să trezească, care să denunțe, care să se expună". Chiar cu riscul de a părea "nesăbuiți".

Papa Leon a explicat, în cateheza de la audiența generală din 28 mai, că "practicarea cultului nu duce automat la compasiune. De fapt, compasiunea, înainte de a fi o chestiune religioasă, este o chestiune de umanitate! Înainte de a fi credincioși, suntem chemați să fim umani". Întâlnindu-se cu nunții apostolici pe 10 iunie 2025, papa le-a spus: "Contez pe voi pentru ca în țările în care trăiți toți să știe că Biserica este întotdeauna gata la orice din iubire, că este întotdeauna de partea celor din urmă, a săracilor și că va apăra întotdeauna dreptul sacrosanct de a crede în Dumnezeu (...). Numai iubirea este demnă de credință, în fața durerii celor nevinovați, a răstigniților de astăzi". Și pe 13 iulie, de la Castel Gandolfo, urmând exemplul bunului samaritean, ne-a îndemnat să nu "trecem pe lângă" ci să ne lăsăm "străpunși în inimă" de "toți cei care se afundă în rău, suferință și sărăcie", de "atât de multe popoare deposedate, jefuite și jefuite, victime ale sistemelor politice opresive, ale unei economii care îi obligă la sărăcie, ale războiului care le ucide visele și viața". Definind faptele de milostenie, așa cum a făcut-o pe 10 august la Angelus, "banca cea mai sigură și mai profitabilă în care să încredințăm comoara existenței noastre (...) în familie, în parohie, la școală și la locul de muncă, oriunde ne-am afla, să încercăm să nu ratăm nicio ocazie de a iubi".

La Jubileul Lucrătorilor în Justiție din 20 septembrie, papa ne-a îndemnat să nu ne îndepărtăm de la "realitatea din atâtea țări și popoare care însetează și tânjesc după dreptate, deoarece condițiile lor de viață sunt atât de nedrepte și inumane încât sunt inacceptabile", amintind că "un stat în care nu există dreptate nu este un stat". Adresându-se mișcărilor populare pe 23 octombrie 2025, succesorul lui Petru a amintit că "excluziunea este noua față a nedreptății sociale". Prăpastia dintre "o mică minoritate - 1% din populație - și marea majoritate s-a mărit dramatic. (...) Ca episcop în Peru, sunt fericit că am experimentat o Biserică ce însoțește persoanele în necazurile lor, în bucuriile lor, în luptele lor și în speranțele lor. Acesta este un antidot la o indiferență structurală care se răspândește și care nu ia în serios tragedia popoarelor deposedate, furate, jefuite și forțate să ajungă în sărăcie".

Pe 9 octombrie, în discursul său adresat Fundației Kirche in Not, Leon a explicat, de asemenea, că "nicio pace nu este posibilă acolo unde nu există libertate religioasă sau unde nu există libertate de gândire și de exprimare și respect față de opiniile celorlalți".

Migranții frații noștri

Leon al XIV-lea, în omilia sa pentru Jubileul Lumii Misionare și al Migranților, duminică, 5 octombrie, a vorbit despre "istoria atâtor frați migranți ai noștri mărturisesc acest lucru: drama fugii lor de violență, suferința care îi însoțește, frica de a nu reuși, riscul unor traversări maritime periculoase, strigătul lor de durere și de disperare: fraților și surorilor, acele bărci care speră să vadă un port sigur în care să se oprească și acei ochi plini de angoasă și speranță care caută un pământ ferm pentru a debarca, nu pot și nu trebuie să întâlnească răceala indiferenței sau stigmatul discriminării!" Și în discursul său adresat Mișcărilor Populare din 23 octombrie, a abordat tema securității: "Statele au dreptul și datoria de a-și proteja granițele, dar acest lucru ar trebui să fie echilibrat de obligația morală de a oferi refugiu. Prin abuzul asupra migranților vulnerabili, nu asistăm la exercitarea legitimă a suveranității naționale, ci mai degrabă la delicte grave comise sau tolerate de stat. Se adoptă măsuri din tot mai inumane - chiar celebrate politic - pentru a trata aceste «persoane indezirabile» ca și cum ar fi gunoaie și nu ființe umane. Creștinismul, în schimb, se referă la Dumnezeul iubire, care ne face pe toți frați și ne cere să trăim ca frați și surori".

Convertire pentru a proteja Creația

Papa a vorbit în repetate rânduri despre protejarea Creației, urmând exemplul enciclicei Laudato si' a predecesorului său, Francisc. A făcut acest lucru pe 9 iulie, introducând "Liturghia pentru Creație": "La începutul Liturghiei, ne-am rugat pentru convertire, convertirea noastră. Aș dori să adaug că trebuie să ne rugăm pentru convertirea atâtor persoane, din interiorul și din afara Bisericii, care încă nu recunosc urgența de a avea grijă de casa comună. Atâtea dezastre naturale pe care le vedem încă în lume, aproape în fiecare zi în atâtea locuri, în atâtea țări, sunt cauzate în parte și de excesele ființei umane, cu stilul său de viață. De aceea, trebuie să ne întrebăm dacă noi înșine trăim sau nu această convertire: cât de mult avem nevoie de ea!".

Andrea Tornielli

(După L'Osservatore Romano, 8 noiembrie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat