Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Jubileul muncitorilor, îmbrățișarea papilor pentru muncitori

Fabrica nu este un spațiu străin învățăturilor Bisericii. Cu ocazia acestui eveniment jubiliar, revedem câteva dintre reflecțiile papilor despre lumea muncii. Ioan Paul al II-lea a numit-o "un har de la Domnul să fi fost muncitor", deoarece i-a oferit oportunitatea "să-l cunoască direct pe omul muncitor".

În Evanghelie, imaginea muncitorilor care așteaptă pe cineva să-i "ia cu plata unei zile" este fotografia a ceea ce vedem adesea astăzi pe străzile și piețele din orașele noastre. Munca, întotdeauna și pretutindeni, rămâne un aspect esențial al țesăturii sociale și, așa cum se citește în Biblie, aparține condiției originare a omului. În Anul Sfânt al Speranței, Biserica dedică un moment special acestui vast segment al umanității, muncitorii: Jubileul Lumii Muncii, care trebuia să înceapă pe 1 mai anul trecut. Acest eveniment a fost ulterior anulat din cauza morții Papei Francisc și a fost aleasă data de 8 noiembrie: momentul culminant al acestei zile este audiența jubiliară cu Papa Leon al XIV-lea. Această întâlnire este strâns legată de cele ale predecesorilor săi cu muncitorii. În contextul acestui eveniment jubiliar, rezonează în mod deosebit cuvintele adresate de Pontifi muncitorilor.

Pius al XII-lea și chestiunea muncitorilor

Lumea ruinată trebuie reconstruită, și nu numai în dimensiunea sa materială. În acest context, în perioada zguduită de Al Doilea Război Mondial, Papa Pius al XII-lea se întâlnește cu o delegație muncitorească. Este 13 iunie 1943, iar mulți dintre credincioșii care au venit să audă vocea Pontifului sunt muncitori din diferite uzine industriale. Îmbrățișarea cu episcopul de Roma este așteptată cu nerăbdare. "Pentru câteva clipe - amintește L'Osservatore Romano în reportajul său din acea zi - demonstrația a izbucnit în valuri puternice, într-o competiție filială, al cărei semn expresiv era strălucirea fețelor; dar apoi se lasă o tăcere". Este momentul, încărcat de atenție, în care cuvintele Papei Pacelli izbucnesc.

Mulțimea muncitorilor, împovărați și afectați mai mult decât alții, nu sunt singurii care simt greutatea condițiilor dure prezente; fiecare clasă trebuie să-și poarte povara, unele mai mult, altele mai puțin dureroase și supărătoare; nu este vorba numai de statutul social al muncitorilor și al muncitoarelor care necesită ajustări și reforme, ci întreaga structură complexă a societății are nevoie de îndreptare și îmbunătățire, fiind profund zdruncinată în însăși structura sa. Cine nu vede, însă, că problema muncii, datorită gravității și varietății problemelor pe care le implică și a numărului vast de membri pe care îi afectează, este atât de urgentă și importantă încât merită o atenție mai atentă, vigilentă și prevăzătoare?

O chestiune delicată într-adevăr; un punct crucial, am putea spune, în corpul social, dar uneori și un teren schimbător și periculos, deschis iluziilor ușoare și speranțelor zadarnice de neatins, pentru cei care nu țin în fața ochilor intelectului și a impulsului inimii doctrina dreptății, echității, iubirii, considerației reciproce și conviețuirii, pe care legea lui Dumnezeu și glasul Bisericii o insuflă.

Papa Pius al XII-lea a reiterat grija Bisericii față de muncitori: "Biserica vă iubește intens și, nu numai de astăzi, cu ardoare și afect matern și cu un simț acut al realității lucrurilor, a luat în considerare problemele care vă preocupă în mod deosebit". Și a amintit aspirații juste și legitime: "un salariu, care să asigure existența familiei, permițând părinților să își îndeplinească datoria naturală de a crește copii sănătoși, hrăniți și îmbrăcați; o locuință demnă de persoane umane; posibilitatea de a oferi copiilor lor o instruire suficientă și o educație adecvată, de a prevedea și a se asigura pentru vremurile de greutăți, de infirmitate și de bătrânețe".

Ioan al XXIII-lea și noblețea muncii

În 1961, bazilica vaticană a fost plină de muncitori cu ocazia celebrării creștine a zilei de 1 mai. Papa Ioan al XXIII-lea, adresându-se acestei "adunări de muncitori", a amintit că Biserica "a fost, încă de la începutul drumului său glorios, mama celor umili, protectoarea celor trudiți, avocata progresului moral și economic al omului". "Isus, care a venit pe pământ pentru a mântui neamul omenesc, și-a petrecut cea mai mare parte a vieții în trudă, și nu în vreo activitate delicată sau superioară, ci în simplă muncă manuală". "Munca - a conchis Papa Ioan al XXIII-lea - este o noblețe".

Paul al VI-lea și muncitorii de la Italsider

Paul al VI-lea a avut numeroase întâlniri cu lumea muncii. În ajunul Crăciunului din 1968, îmbrățișarea Papei față de muncitorii de la oțelăria din Taranto este o secvență istorică de imagini: muncitorii în salopete, cu căști pe cap, se adună în jurul papei, în timp ce în spatele lor sclipirile fontei luminează noaptea. În acele momente, dialogul dintre Paul al VI-lea și muncitori este ritmat mai ales de priviri, strângeri de mână. În ochii acelor bărbați, se poate vedea uimire, emoție, bucurie. Sunt aproape neîncrezători să-l vadă pe papa printre ei. În timpul vizitei sale la furnal, papa este interesat de diferitele faze tehnice ale proceselor de fabricație, dar atenția sa este concentrată asupra oamenilor. Îi felicită pentru munca pe care o desfășoară. Papa îngenunchează printre ei pe praful care acoperă podeaua. Se roagă cu ei. În omilia sa, a subliniat că mesajul creștin nu este străin lumii muncii moderne, capabilă să atingă niveluri înalte de ingeniozitate, știință și tehnică.

Am spune că, cu cât se afirmă mai mult aici strădania umană în dimensiunile sale de progres științific, de putere, de forță, de organizare, de utilitate, de uimire - pe scurt, de modernitate - cu atât mai mult merită și cere ca Isus, muncitorul profet, învățătorul și prietenul omenirii, Mântuitorul lumii, Cuvântul lui Dumnezeu, întrupat în natura noastră umană, Omul suferinței și al iubirii, Mesia misterios și arbitru al istoriei, să anunțe aici, și de aici lumii, mesajul său de reînnoire și de speranță. Muncitori, care ne ascultați: Isus, Cristos, este pentru voi!

Cuvintele pontifului răsună în toată oțelăria, printre poduri mobile, pereți metalici și table de oțel stivuite. În acea noapte de Crăciun, limbajele Duhului și ale materiei se îmbină. Vocea papei și zgomotele furnalului se ridică împreună de pe pământ la cer. "Când papa pleacă - scrie L'Osservatore Romano în ediția de Crăciun din 1968 - salutul entuziast al celor prezenți ascunde o melancolie intimă. A fost o mare întâlnire", anunțând Crăciunul unei omeniri care trudește, care muncește, care speră.

Ioan Paul al II-lea și harul de a fi fost muncitor

Papa Ioan Paul al II-lea a întâlnit și el lumea muncii în mai multe rânduri. În 1982, la câteva luni după publicarea enciclicei Laborem exercens, Papa Wojtyła a vizitat fabrica Solvay din Livorno, aceeași companie pentru care lucrase în Polonia la vârsta de douăzeci de ani înainte de a intra în seminar. Era 19 martie 1982, sărbătoarea Sfântului Iosif. Ceea ce i-au prezentat papei muncitorii a fost imaginea obișnuită, cotidiană a fabricii. Fabrica nu s-a oprit pentru vizita papei, deoarece ciclul continuu de producție nu poate fi întrerupt. Punctul culminant al vizitei a fost întâlnirea cu consiliul fabricii. Părea a fi una dintre numeroasele adunări - așa cum a scris L'Osservatore Romano cu acea ocazie - care se țin "pentru a contribui la soluționarea problemelor cotidiene". Răsună cuvintele Papei, ale unui om "care la vremea sa a fost și muncitor, într-o fabrică similară cu aceea din Livorno". Ioan Paul al II-lea, vorbind muncitorilor, amintește de timpul când, după ce a părăsit carierele de piatră Zakrzowek din Cracovia, a mers "să lucreze la Solvay, în Borek Falecki, ca operator de cazane".

Consider un har al Domnului că am fost muncitor, pentru că mi-a oferit posibilitatea de a cunoaște de aproape pe omul muncii, al muncii industriale, dar și al oricărui alt tip de muncă. Am putut cunoaște realitatea concretă a vieții sale: o existență impregnată de o profundă umanitate, deși nu lipsită de slăbiciuni, o viață simplă, grea, dificilă, demnă de tot respectul. Când am părăsit fabrica pentru a-mi urma vocația la preoție, am luat cu mine experiența de neînlocuit a acelei lumi și profunda încărcătură de prietenie umană și de vibrantă solidaritate a colegilor mei de muncă, păstrându-i în spiritul meu ca pe ceva prețios.

În cuvintele adresate de Papa Ioan Paul al II-lea muncitorilor de la uzina Solvay, putem identifica și o trăsătură distinctivă a timpului nostru marcat de apariția noilor tehnologii și, în special, a Inteligenței Artificiale. "Dezvoltarea tehnică prezintă astăzi problema muncii umane într-un mod nou - citim în acel discurs de acum peste 40 de ani -. Tehnica, de fapt, care a fost și este un factor al progresului economic, se poate transforma dintr-un aliat într-un adversar al omenirii". Procesele de producție riscă "să-i depersonalizeze pe cei care exercită munca, privându-i de orice satisfacție și de orice stimulent pentru creativitate și responsabilitate". Două întrebări centrale însoțesc apoi reflecția Papei Wojtyła din 1982: Cine va avea preeminența? Va deveni mașina o extensie a minții? Acestea sunt întrebări de mare actualitate și nu secundare.

Benedict al XVI-lea și apropierea Bisericii de muncitori

Altarul ca motor al vieții orașului. Aceasta este scena din jurul concelebrării euharistice din 11 septembrie 2011, în Șantierul Naval din Ancona. În omilia sa, Papa Benedict al XVI-lea a subliniat că un model de organizare socială axat exclusiv pe bunăstarea materială, făcând abstracție de Dumnezeu și de revelația sa în Cristos, ajunge să "dea oamenilor pietre în loc de pâine". Demnitatea muncii și pâinea nu pot fi separate.

Pâinea, iubiți frați și surori, este "rodul muncii omului", iar acest adevăr cuprinde toată responsabilitatea încredințată mâinilor noastre și ingeniozității noastre; dar pâinea este, de asemenea, și cu atât mai mult, "rod al pământului", care primește soare și ploaie de sus: este un dar care trebuie cerut, care ne dezbracă de orice mândrie și ne face să invocăm cu încrederea celor umili: "Tată (...), pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi" (Mt 6,11).

La sfârșitul Liturghiei din Ancona, Benedict al XVI-lea a luat prânzul cu unii muncitori disponibilizați temporar, cu contracte temporare și cu șomeri. Ei reprezintă grupurile cele mai afectate de criza care a adus în genunchi o parte semnificativă a economiei locale. "Cunosc problemele voastre, sunt aproape de voi. Întreaga Biserică este aproape de voi".

Papa Francisc și valorile muncii

Legătura inseparabilă dintre demnitate și ocuparea forței de muncă. Papa Francisc, în timpul pontificatului său, a subliniat în repetate rânduri această relație cu referire la lumea muncii. În timpul vizitei sale pastorale la Genova, pe 27 mai 2017, a vizitat uzina siderurgică Ilva din Cornigliano. Unii muncitori purtau salopete, completate cu căști de protecție albastre sau galbene. Înainte de întâlnire, Francisc a traversat cu un mic vehicul electric o clădire folosită în mod normal pentru depozitarea rulourilor de oțel. Răspunzând la întrebările muncitorilor, Francisc a reafirmat valoarea unei întreprinderi solide și a avertizat asupra riscurilor speculei și a idolatriei consumismului.

Consumul este centrul societății noastre și, prin urmare, plăcerea pe care consumul o promite. Magazine mari, deschise 24 de ore pe zi, în fiecare zi, noi "temple" care promit mântuirea, viața veșnică; culte ale consumului pur și, prin urmare, ale plăcerii pure. Aceasta este și rădăcina crizei muncii în societatea noastră: munca este trudă, sudoare. Biblia știa foarte bine acest lucru și ni-l amintește. Dar o societate hedonistă, care vede și dorește numai consumul, nu înțelege valoarea trudei și a sudorii și, prin urmare, nu înțelege munca. Toate idolatriile sunt experiențe de consum pur: idolii nu lucrează. Munca este travaliu: sunt dureri pentru a putea genera apoi bucurie pentru ceea ce a fost generat împreună.

Fără a regăsi o cultură care valorizează truda și sudoarea, subliniază Francisc, nu putem regăsi un nou raport cu munca. O lume care nu mai recunoaște valorile și valoarea muncii, "nu mai înțelege nici Euharistia, rugăciunea adevărată și umilă a muncitoarelor și muncitorilor". Câmpurile, marea, fabricile - a amintit Papa argentinian în timpul întâlnirii sale cu lumea muncii din Genova - "au fost întotdeauna «altare» de unde s-au ridicat rugăciuni frumoase și curate, pe care Dumnezeu le-a adunat și le-a colectat". Rugăciuni spuse și recitate "de cei care știau și voiau să se roage, dar și rugăciuni spuse cu mâinile, cu sudoarea, cu truda muncii".

Leon al XIV-lea și dreptul la o muncă demnă

Un alt aspect, subliniat în mai multe rânduri de Francisc în timpul pontificatului său, este cel al siguranței la locul de muncă, care "este ca aerul pe care îl respirăm: ne dăm seama de importanța sa numai atunci când lipsește tragic". Tragedia deceselor la locul de muncă rămâne un flagel care afectează chiar și cele mai dezvoltate țări. Una dintre ultimele victime din Italia a fost un muncitor, îngropat ore întregi sub dărâmăturile unei vechi clădiri medievale. Numele său era Octay Stroici, avea 66 de ani și lucra la restaurarea Turnului Conților, care s-a prăbușit din motive încă nedeterminate. Comentând accidentele de muncă începând cu acest episod dramatic de la Roma, Papa Leon al XIV-lea a afirmat că "este un drept al ființei umane să aibă o muncă demnă". Un drept, nu un privilegiu, prin care se măsoară civilizația unei țări.

Amedeo Lomonaco

(După Vatican News, 8 noiembrie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat