|
| © Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea: Audiența generală de miercuri, 5 noiembrie 2025
Ciclu de cateheze. Jubileul 2025. Isus Cristos, speranța noastră. IV. Învierea lui Cristos și provocările lumii actuale. 3. Paștele dă speranță vieții zilnice
Iubiți frați și surori, bună ziua! Și bine ați venit cu toții!
Paștele lui Isus este un eveniment care nu aparține unui trecut îndepărtat, fiind de acum sedimentat în tradiție precum atâtea alte episoade din istoria umană. Biserica ne învață să comemorăm Învierea într-un mod contemporan în fiecare an, în Duminica Paștelui, și în fiecare zi în celebrarea euharistică, în timpul căreia se realizează în modul cel mai deplin promisiunea Domnului înviat: "Iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii" (Mt 28,20).
De aceea, misterul pascal este pivotul vieții creștine, în jurul căruia se învârt toate celelalte evenimente. Putem spune, așadar, fără niciun irenism sau sentimentalism, că fiecare zi este Paște. Cum?
Oră de oră, trăim atâtea experiențe diferite: durere, suferință, tristețe, împletite cu bucurie, uimire, seninătate. Dar, prin fiecare situație, inima umană tânjește după plinătate, după o fericire profundă. O mare filozofă a secolului al XX-lea, Sfânta Tereza Benedicta a Crucii, născută Edith Stein, care a pătruns adânc în misterul persoanei umane, ne amintește de acest dinamism de căutare constantă a împlinirii. "Ființa umană - scrie ea - tânjește întotdeauna să aibă din nou în dar ființa, pentru a putea valorifica ceea ce clipa îi dă și în același timp îi ia" (Ființă finită și eternă. Pentru o ridicare la sensul ființei, Roma 1998, 387). Suntem cufundați în limită, dar ne străduim și să o depășim.
Vestirea pascală este cea mai frumoasă, cea mai bucuroasă și cea mai tulburătoare veste care a răsunat vreodată de-a lungul istoriei. Ea este "evanghelia" prin excelență, care atestă victoria iubirii asupra păcatului și a vieții asupra morții și, prin urmare, este singura capabilă să sature căutarea de sens care frământă mintea noastră și inima noastră. Ființa umană este animată de o mișcare interioară, care tinde spre un dincolo care o atrage constant. Nicio realitate contingentă nu o satisface. Tindem spre infinit și spre veșnic. Aceasta contrastează cu experiența morții, anticipată de suferințe, de pierderi, de eșecuri. De moarte, "niciun om viu nu poate scăpa", cântă Sfântul Francisc (cf. Cântarea fratelui soare).
Totul se schimbă grație acelei dimineți când femeile, care se duseseră la mormânt pentru a unge trupul Domnului, l-au găsit gol. Întrebarea pusă de magii din răsărit la Ierusalim: "Unde este regele nou-născut al iudeilor?" (Mt 2,1-2) își găsește răspunsul definitiv în cuvintele tânărului misterios îmbrăcat în alb care le vorbește femeilor în zorii Paștelui: "Îl căutați pe Isus Nazarineanul, cel răstignit. A înviat, nu este aici!" (Mc 16,6).
Din acea dimineață și până astăzi, în fiecare zi, Isus va avea și acest titlu: Cel Viu, așa cum se prezintă el însuși în Apocalips: "Eu sunt cel dintâi și cel de pe urmă, și vel viu. Am fost mort și iată că sunt viu în vecii vecilor" (Ap 1,17-18). Și în el noi avem siguranța de a putea găsi mereu steaua polară spre care să îndreptăm viața noastră aparent haotică, marcată de evenimente care adesea par confuze, inacceptabile, de neînțeles: răul, în multiplele sale fațete, suferința, moartea, evenimente care ne afectează pe toți și pe fiecare. Meditând asupra misterului Învierii, găsim răspunsul la setea noastră de semnificație.
În fața umanității noastre fragile, mesajul pascal devine îngrijire și vindecare, alimentează speranța în fața provocărilor înspăimântătoare pe care viața ni le prezintă în fiecare zi la nivel personal și planetar. Din perspectiva Paștelui, Via Crucis se transfigurează în Via Lucis. Avem nevoie să savurăm și să medităm asupra bucuriei de după durere, să re-traversăm într-o lumină nouă toate etapele care au precedat Învierea.
Paștele nu elimină crucea, ci o învinge în duelul minunat care a schimbat istoria umană. Și timpul nostru, marcat de atâtea cruci, invocă zorii speranței pascale. Învierea lui Cristos nu este o idee, o teorie, ci Evenimentul care este fundamentul credinței. El, Cel Înviat, continuă să ne amintească acest lucru prin Duhul Sfânt, pentru ca noi să putem fi martorii săi chiar și acolo unde istoria umană nu vede nicio lumină la orizont. Speranța pascală nu înșeală. A crede cu adevărat în Paște, prin drumul zilnic, înseamnă a revoluționa viața noastră, a fi transformați pentru a transforma lumea cu forța blândă și curajoasă a speranței creștine.
* * *
Fraților și surorilor, vă invit să vă uniți cu rugăciunea mea pentru cei afectați de conflictele armate în diferite părți ale lumii; mă gândesc îndeosebi la Myanmar și îndemn comunitatea internațională să nu uite poporul birmanez și să ofere asistența umanitară necesară.
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu