|
| © Vatican Media |
La Gregoriana un simpozion despre Sfântul John Henry Newman, învățător al Bisericii
Nu convertire, ci drum
Vă felicit sincer pentru această inițiativă, lansată în ajunul proclamării Sfântului John Henry Newman ca învățător al Bisericii universale. Acest eveniment a început la începutul anului 2021, odată cu acceptarea petițiilor din partea Conferinței Episcopilor din Anglia și Țara Galilor, la care s-au alăturat ulterior Conferințele Episcopilor din Scoția și Irlanda, familia spirituală Opera și Confederația Oratoriului "Sfântul Filip Neri". Multe alte petiții din întreaga Biserică Catolică s-au alăturat curând. În mod semnificativ, inițiativei Bisericii Angliei și Țării Galilor i se va alătura sprijinul fratern, exprimat Papei Francisc, al celor două cele mai înalte autorități ale Bisericii Anglicane, arhiepiscopii de Canterbury și York.
Ulterior, după ce a obținut consimțământul și mandatul Papei Francisc, Dicasterul pentru Cauzele Sfinților a inițiat procedura canonic prevăzută, începând cu consultarea obligatorie a Dicasterului pentru Doctrina Credinței cu privire la votul asupra eminens doctrina. La aceasta, prefectul acelui dicaster, cardinalul Victor Manuel Fernández, a exprimat o judecată care începea astfel: "Nu există nicio îndoială cu privire la excelența și actualitatea operei acestui mare gânditor catolic...". Activitatea Dicasterului pentru Cauzele Sfinților era deja încheiată, iar Adunarea Plenară a cardinalilor și episcopilor fusese deja convocată pentru 1 iulie 2025, când a intervenit moartea Papei Francisc. Cu consimțământul noului succesor al lui Petru, întâlnirea a avut loc în mod regulamentar, astfel încât, în audiența care mi-a fost acordată la 31 iulie, Leon al XIV-lea a confirmat opinia afirmativă a acelei Adunări Plenare a cardinalilor și episcopilor cu privire la conferirea titlului de învățător al Bisericii universale Sfântului John Henry Newman. Ulterior, duminică, 28 septembrie, Papa a anunțat că ritul va fi celebrat pe 1 noiembrie 2025. El a spus: "Îi voi conferi titlul de învățător al Bisericii Sfântului John Henry Newman, care a contribuit decisiv la reînnoirea teologiei și la înțelegerea doctrinei creștine în dezvoltarea sa".
Am acceptat cu bucurie invitația de a prezida prima sesiune a acestui simpozion și cererea de a adăuga câteva scurte cuvinte introductive. Voi face acest lucru atingând o singură problemă, și anume alegerea, în petitio clasică pe care o voi adresa Sfântului Părinte mâine, de a numi "trecere" la Biserica Catolică ceea ce este de obicei indicată drept "convertire" a sa. Newman, de fapt, avea să scrie: "Din 1845, nu am ezitat niciodată, nici măcar o clipă, în convingerea că era de datoria mea precisă să ader (to join), așa cum am făcut-o atunci, la această Biserică Catolică pe care, în propria mea conștiință, am simțit-o divină" (Postscript la Scrisoarea către Ducele de Norfolk).
Evident, acesta nu este locul potrivit pentru a dezvolta întreaga chestiune; voi încerca doar să indic câteva dintre propriile mele puncte de referință. Primul este convingerea că, prin Eseu despre dezvoltarea doctrinei creștine, Newman ne-a lăsat nu numai un principiu teologic, ci ne-a încredințat și experiența sa personală de a ajunge ex umbris in veritatem. Mi-au amintit de această idee cuvintele lui Joseph Ratzinger, din 28 aprilie 1990, la încheierea Simpozionului care marca centenarul morții lui Newman. El a spus că în Newman, gândirea și viața se împletesc și se determină reciproc, astfel încât în Eseul său putem găsi nu numai teologia sa, ci și experiența sa personală "a unei convertiri niciodată încheiate". La rândul său, într-o conversație cu Jean Guitton, Paul al VI-lea avea să spună că "Newman este un autor autobiografic".
În discursul său, Ratzinger folosește cuvântul "convertire", dar mesajul general arată clar că nu a vrut să abandoneze un drum anterior pentru a porni pe unul nou și diferit. Aceasta nu înseamnă că drumul lui Newman a fost lipsit de umbre și furtuni. Cum putem uita, de exemplu, ceea ce, în timpul crizei siciliene, i-a repetat, aproape delirant, credinciosului său slujitor și prieten Gennaro: "Eu nu am păcătuit împotriva luminii" (My illness in Sicily - 28 decembrie 1834: I have not sinned against the light); cum putem să nu auzim din nou această frază, alături de ceea ce a scris cu luciditate la începutul capitolului V din Apologia sa: "În momentul convertirii mele, nu eram conștient de nicio schimbare intelectuală sau morală care avea loc în spiritul meu... dar părea că mă întorc în port după o navigație furtunoasă"?
Am amintit conversația lui Paul al VI-lea cu Jean Guitton. Închei, așadar, cu această afirmație a sa luată din aceeași sursă: "Newman este mare. Pentru a ajunge la Adevărul său, adică la Adevărul absolut, la Adevărul integral, Newman, în floarea vârstei, a renunțat la ceea ce era mai valoros decât viața: a renunțat la Biserica Anglicană, și nu pentru a se separa de aceasta, ci pentru a o realiza. A spus că nu a încetat să creadă în ceea ce crezuse, ci că el credea și mai mult: că adusese credința anglicană la plinătatea sa" (Dialoguri cu Paul al VI-lea, Milano 1967, 162).
Vă mulțumesc încă o dată și vă urez din inimă vouă tuturor succes în munca voastră.
Cardinal Marcello Semeraro
(După L'Osservatore Romano, 31 octombrie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu