Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Ioan Paul al II-lea
împreună cu un grup de elevi,
în timpul vizitei sale în Cuba, în 1998
© Vatican Media
Papii și școala: o "poartă a vieții" și o lume care trebuie iubită, unde se formează ființa umană

În ziua întâlnirii Papei Leon cu studenții, în cadrul Jubileului Lumii Educației, repropunem câteva dintre reflecțiile pontifilor despre școală.

Ei sunt una dintre cele mai luminoase speranțe din această lume și, în acest timp umbrit de atâtea răni: sunt cetele de adolescenți, de tineri și de studenți. Papa Leon s-a întâlnit cu ei joi, 30 octombrie 2025, în cadrul Jubileului Lumii Educației.

Paul al VI-lea: Școala este o poartă către viitor

O ocazie pentru a reciti reflecțiile pontifilor asupra acestui univers, școala, unde umanitatea se contopește cu prezentul și viitorul. La Angelus din 28 septembrie 1969, Papa Paul al VI-lea a vorbit despre școală ca despre o "poartă a vieții".

Ne încântă, ne înduioșează, ne face să visăm acest marș al copilăriei, al adolescenței, al tinereții către această scară ascendentă, către această poartă a vieții, care este școala. Privim la toți acești copii; și ca Isus, într-o zi, privind un tânăr, Evanghelia spune, l-a iubit cordial, divin (Mc 10,21), tot așa simțim că îi iubim, unul câte unul și toți împreună, pe acești elevi în drum spre școală; și am vrea să-i salutăm, împreună cu părinții lor, în timp ce își croiesc drumul spre cunoaștere, spre maturitate, spre destinul viitor. Căci ce este școala? Există poate un nume mai înalt, un loc mai sacru decât cel al casei familiale și al templului rugăciunii? Unde omul mic devine mare, unde el învață să cunoască, să gândească și să vorbească; unde dobândește simțul adevărului și al bunătății; unde sufletul său, deschizând cartea, vede universul și unde universul pare să intre în inima elevului și să devină conștiință. Atelier care modelează omul, școala; să o onorăm cu toții, să o iubim.

Ioan Paul I, Pinocchio și gustul școlii

La aproape zece ani după aceste cuvinte rostite de Paul al VI-lea, urările de bine ale lui Ioan Paul I au ajuns la elevii de toate nivelurile sistemului educațional la Angelus, pe 17 septembrie 1978. Adresându-se celor mai mici elevi, Papa Luciani a menționat mai întâi un personaj fictiv, protagonistul unui celebru roman pentru copii.

Elevilor de școală primară aș vrea să le amintesc de prietenul lor Pinocchio: nu cel care a chiulit de la școală într-o zi pentru a merge să vadă păpușile; ci celălalt, Pinocchio care a dezvoltat un gust pentru școală, atât de mult încât în fiecare zi, pe parcursul întregului an școlar, era primul care intra și ultimul care ieșea din clasă. Cele mai calde urări ale mele se îndreaptă însă către elevii de gimnaziu, în special către cei de liceu. Ei nu au numai provocările imediate ale școlii, ci și activitățile lor extrașcolare. Atât în Italia, cât și în alte națiuni din întreaga lume, astăzi: ușile sunt larg deschise pentru cei care doresc să intre la gimnaziu și la universitate; dar când termină studiile, rămân doar niște "terminați" mici, minusculi, nu își găsesc de lucru și nu se pot căsători. Acestea sunt probleme pe care societatea de astăzi trebuie să le studieze cu adevărat și să încerce să le rezolve.

Ioan Paul al II-lea și întrebările

Școala trebuie să fie și un timp pentru creștere umană, pentru formare integrală. Ioan Paul al II-lea, în discursul său adresat părinților, elevilor și profesorilor din școlile catolice din 23 noiembrie 1991, a abordat un subiect care domină agenda elevilor și a profesorilor: întrebările.

Permiteți-mi să mă întorc puțin la vremea când eram și eu elev ca voi. De ce vă temeți cel mai mult la școală? De întrebări. Vă urez să nu dați greș niciodată. Dar nu veți da greș dacă veți ști să răspundeți la întrebări. Isus Învățătorul a pus multe întrebări și, atunci când a fost întrebat, a dat răspunsuri înțelepte. Iată un obiectiv care va da plinătate personalității voastre: să știți să întrebați, adică să ajungeți la profunzimea lucrurilor, dincolo de aparențe, și să deveniți căutători onești ai adevărului, îndeosebi ai adevărului religios; și, în același timp, să știți să ascultați răspunsurile, cele ale profesorilor și ale părinților. Trebuie să faceți în așa fel încât școala voastră să fie activă, deschisă, capabilă să îngrijească formarea integrală a persoanei voastre.

Francisc și iubirea față de școală

Papa Francisc pune o întrebare specifică: de ce să iubim școala? În discursul său adresat sistemului școlar italian, la 10 mai 2014, a reevocat mai întâi imaginea primei sale profesoare, o învățătoare.

De ce iubesc școala? Voi încerca să vă spun. Am o imagine. Am auzit aici că nu creștem singuri și că o privire te ajută întotdeauna să crești. Și am imaginea primei mele profesoare, acea femeie, acea învățătoare, care m-a primit la vârsta de șase ani, în clasa întâi. Nu am uitat-o niciodată. Ea m-a făcut să iubesc școala. Și apoi am mers să o vizitez de-a lungul vieții ei, până când a murit la 98 de ani. Și această imagine îmi face bine! Iubesc școala pentru că acea femeie m-a învățat să o iubesc. Acesta este primul motiv pentru care iubesc școala. Iubesc școala pentru că este sinonimă cu deschiderea către realitate. Cel puțin așa ar trebui să fie! Dar nu reușește întotdeauna să fie așa și atunci înseamnă că trebuie să ne schimbăm puțin abordarea. A merge la școală înseamnă a ne deschide mintea și inima către realitate, în bogăția aspectelor sale și a dimensiunilor sale.

Leon al XIV-lea și provocările educației

Există numeroase provocări de înfruntat în domeniul educației, în lumea formării profesionale. Papa Leon al XIV-lea, în discursul său adresat Fraților Școlilor Creștine, inspirat de Sfântul Ioan Botezătorul de La Salle, s-a concentrat asupra unora dintre aceste provocări.

Tinerii din timpul nostru, ca și cei din orice epocă, sunt un vulcan de viață, energie, sentimente și idei. Acest lucru este evident în lucrurile minunate pe care le pot face în atâtea domenii. Cu toate acestea, și ei au nevoie de ajutor pentru a cultiva o astfel de bogăție în armonie și pentru a depăși ceea ce, deși diferit față de trecut, poate încă împiedică dezvoltarea sa sănătoasă. Dacă, de exemplu, în secolul al XVII-lea, utilizarea limbii latine era pentru mulți o barieră insurmontabilă în calea comunicării, astăzi există alte obstacole de înfruntat. Să ne gândim la izolarea cauzată de modele relaționale răspândite, marcate tot mai mult de superficialitate, individualism și instabilitate afectivă; la răspândirea unor scheme de gândire slăbite de relativism; la prevalența ritmurilor și stilurilor de viață care lasă puțin loc pentru ascultare, reflecție și dialog, la școală, în familie, uneori chiar între colegi, cu singurătatea care rezultă.

A lucra în domeniul educației reprezintă o misiune pentru orice epocă și pentru orice loc. Educația poate aduce speranță și pace. Întâlnirea studenților cu Papa Leon poartă această lumină în lume, înfruntând orice obstacol.

Amedeo Lomonaco

(După Vatican News, 30 octombrie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat