|   | 
| © Vatican Media | 
În "colocviu" cu "Dilexi te"
Ce înveți trăind alături de cei săraci
Cu ani în urmă, am vorbit cu Alberto Methol Ferré, un intelectual din Uruguay foarte apreciat de Bergoglio atât ca episcop, cât și ca papă, iar în fluxul raționamentelor lor, am auzit pe cineva spunând că o societate este dreaptă și solidă atunci când este construită pe cei mai săraci, adică atunci când este modelată de condiția lor. Îl cunoșteam prea bine pe interlocutorul meu ca să-mi dau seama că nu era o glorificare a sărăciei din partea sa, ci un criteriu pentru depășirea sa în perspectiva mai largă a unei construcții sociale cu inevitabila ei complexitate.
Trebuie să recunosc că, atunci când l-am ascultat, mi s-a părut o reflecție curioasă venită din partea unui gânditor de calibrul său, printre atâtea alte raționamente - conceptual mai elevate - care, paradoxal, mi s-au părut mai ușor de înțeles.
A trecut mult timp și multe schimbări în viață s-au produs între timp. Am ajuns să trăiesc printre săraci (mai întâi într-un cartier șubred la periferia orașului Buenos Aires, acum într-un cartier rural din nordul extrem al Argentinei). Învăț de la ei și de la acei laici și preoți care trăiesc printre ei, mai implicați și mai generoși decât mine. Raționamentul de mai sus mi-a venit în minte de câteva ori în ultimii ani - câteva, ca să fiu sincer - și din nou acum câteva zile, citind paginile din Dilexi te a lui Leon al XIV-lea. El pledează cu tărie pentru săraci; ei sunt "dintre ai noștri", scrie el, oameni "din familie" cărora, prin urmare, nu ar trebui să li se permită să intre în casă, ci în casă sunt deja. Din acest motiv, el avertizează că raportul nostru cu ei nu poate fi "redus la o activitate sau la o funcție a Bisericii", adică la a le permite să intre într-un spațiu considerat mai evoluat, astfel încât ei, la rândul lor, să se poată emancipa. Papa îl citează pe predecesorul său, Francisc, pentru a trage o consecință logică din premisa anterioară. "Ni se cere să dedicăm timp săracilor, să le acordăm atenție iubitoare, să-i ascultăm cu grijă, să-i însoțim în momentele dificile, alegându-i pentru a împărtăși ore, săptămâni sau ani din viața noastră și căutând, începând cu ei, să transformăm situația lor."
Acest lucru nu este ușor. Trebuie să stăvilim dorința de a compensa aparenta lor încetineală, să ne grăbim să planificăm un viitor mai potrivit vieții lor, să le impunem mijloace și resurse de sus pentru a realiza ceea ce ei - săracii - ar reuși să realizeze în mult mai mult timp.
Este, de exemplu, nerăbdarea acelei persoane care crede că banii pot face totul, accelerând proiecte de construcție care sunt cu siguranță utile pentru a răspunde unor nevoi evidente și poate de lungă durată, dar pe care oamenii dintr-o mahala nu le văd la fel de urgente; sau este dorința de a construi un loc de cult, o cantină socială, un adăpost sau un centru de reabilitare pentru dependenții de droguri, făcând abstracție de cine va locui acolo. Este o nerăbdare tipică a celor care vin din afară și pe care a trebuit să învăț să o înfrânez chiar în detrimentul săracilor pe care încearcă să-i ajute. Este nevoie de un grad mai mare de imanență în viața celor mai umili, pe care exemplul sfințeniei celor vii și a morților care au împărtășit cu adevărat viața săracilor poate ajuta să-l aibă.
Și chiar acest punct îmi aduce în minte un alt raționament, în acest caz al părintelui Giussani, pe care o citeam recent. În 1970, și el, vorbind despre săraci și sărăcie unui public de tineri care începeau să-l urmeze, a amintit "că adevărata onoare adusă lui Dumnezeu este să-i ajute pe săraci". De acolo a trecut la conceptul de împărtășire - "credința este împărtășire" - și de acolo la "a fi cu adevărat înăuntrul" unei situații date, pentru că "nevoia nu există ca un aspect structural în abstract; situația nevoiașă nu există în sine: există persoana care are nevoie". Sunt cuvinte care mi-au venit spontan în minte odată cu cele ale lui Leon al XIV-lea și pe care a trebuit să le caut în cartea pe care o citeam (Luigi Giussani, Un volto nella storia [Un chip în istorie], pag. 212).
Pe scurt, cei mari știu cu adevărat cine sunt cei mici și cum trebuie să ne raportăm cu ei.
Grija față de săraci nu este numai o activitate a cuiva, ci este o chestiune de viață și de moarte pentru toți. Dilexi te o exprimă cel mai bine: "Orice comunitate a Bisericii, în măsura în care pretinde că rămâne calmă fără a se ocupa creativ și a coopera eficient pentru ca săracii să trăiască cu demnitate și pentru incluziunea tuturor, va risca și ea să se dizolve, chiar dacă vorbește despre teme sociale sau critică guvernele". Mai mult: "Va ajunge cu ușurință să fie scufundată de mondenitatea spirituală, deghizată de practici religioase, de întâlniri fără rod sau de discursuri goale". Ecoul predecesorului este puternic și de altfel pontiful a voit să completeze deschis ceea ce Francisc lăsase neterminat înainte de moartea sa.
Pe scurt, a elimina sărăcia din propriul orizont înseamnă a ne condamna la sterilitate. Din acest motiv, Papa Prevost, care a experimentat sărăcia din interior, adresează în aceeași scrisoare "mulțumiri sincere tuturor celor care au ales să trăiască printre săraci: adică acelora care nu-i vizitează numai din când în când, ci trăiesc cu ei și ca ei. Aceasta este o opțiune care trebuie să-și găsească loc printre cele mai înalte forme de viață evanghelică".
Inima se lărgește văzând atâția contemporani care iau acest lucru literal.
Când se trăiește cu săracii se descoperă, printre altele, raportul puternic cu multiplele manifestări ale religiozității populare care le pătrund viața, mai ales la noi, în America Latină. "Când nu ajungem să judecăm, ci să iubim", spunea Papa Bergoglio cu puțin timp înainte de moartea sa, "constatăm că acest mod cultural de exprimare a credinței creștine rămâne încă viu, mai ales în săracii noștri. Și aceasta, dincolo de orice idealism despre săraci, dincolo de orice pauperism teologal. Este un fapt. Este o mare bogăție pe care Dumnezeu ne-a dat-o (...). Nu este vorba numai de manifestări de religiozitate pe care trebuie să le tolerăm, este vorba de o adevărată spiritualitate care trebuie întărită după propriile căi" (Francisc, Spera, pag. 211).
Alver Metalli
(După L'Osservatore Romano, 30 octombrie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu