|   | 
| © Vatican Media | 
"Eu evreică, acel crucifix și Nostra aetate"
Mărturie la Vatican a lui Sarah Bernstein, directoarea Centrului Rossing pentru Educație și Dialog din Ierusalim. "Documentul promulgat de Conciliul al II-lea din Vatican în urmă cu 60 de ani ne-a învățat că dialogul trebuie să abordeze problemele arzătoare pe care am dori să le evităm. Atacurile extremiștilor evrei împotriva creștinilor și musulmanilor și a locurilor lor de cult încalcă principiile noastre fundamentale." Leon al XIV-lea: "Biserica nu poate tolera antisemitismul."
"Biserica nu tolerează antisemitismul și îl combate, datorită evangheliei înseși." În audiența generală de miercuri, 29 octombrie 2025, dedicată celei de-a 60-a aniversări a declarației Nostra aetate, Papa Leon al XIV-lea a pus un accent deosebit pe raportul dintre Biserică și lumea ebraică, lucru care a reprezentat un punct de cotitură crucial în documentul Conciliului al II-lea din Vatican. Cuvintele pontifului sunt semnificative în contextul neînțelegerilor apărute în ultimii doi ani în jurul tragediei războiului din Gaza. Dr. Sarah Bernstein, directoarea executivă a Centrului Rossing pentru Educație și Dialog din Ierusalim, a vorbit marți seară în timpul comemorării oficiale din Aula "Paul al VI-lea" din Vatican, relatând experiența sa personală ca evreică israeliană în dialog cu creștinii. Publicăm mai jos textul integral al discursului său.
Shalom, Salaam, bună seara.
Era prima mea zi la universitate. Am intrat în cameră și am văzut imediat un crucifix pe care colega mea de cameră îl atârnase pe perete. Am fost îngrozită. Iată-mă acolo, o fată evreică de 19 ani, obligată să dorm într-o cameră cu un crucifix? M-am gândit să schimb camera; am sunat-o pe mama, care mi-a spus: "Totul va fi bine" - așa că am respirat adânc și am întâlnit-o pe Caroline, o catolică devotată. Datorită prieteniei noastre am depășit fricile mele. Dialogul începe cu raportul, dar am văzut că legăturile care supraviețuiesc momentelor de criză sunt cele construite pe conversații sincere, oricât de dificile ar fi. Lucrarea constă în a înfrunta reacțiile noastre mai sensibile și instinctive, cum ar fi amenințarea pe care am simțit-o când am văzut crucifixul.
Nostra aetate a fost un apel curajos și revoluționar de a lupta împotriva opiniilor negative profund înrădăcinate cu privire la credințele diferite de a noastră. Ca evreică, sunt profund recunoscătoare pentru asta. Provocările interreligioase par uneori insurmontabile, dar Nostra aetate ne-a învățat că dialogul trebuie să înfrunte realitățile arzătoare ale timpului nostru, chiar dacă am prefera să le evităm. În Israel-Palestina, aceasta înseamnă că trebuie să înfruntăm diferențele noastre naționale, în afară de cele religioase. Nostra aetate a subliniat originea ebraică a lui Isus, a Mariei și a apostolilor. Pentru creștinii palestinieni de astăzi, evreul este soldatul israelian care îi oprește și îi percheziționează la un punct de control. Contextul este totul.
Din 7 octombrie, disperarea a fost o ispită omniprezentă. Am simțit o durere profundă pentru cei uciși și luați ostatici, angoasă față de devastarea din Gaza și rușine față de orbirea morală a societății mele. Sunt extrem de tulburată de creșterea atacurilor extremiste evreiești împotriva creștinilor și musulmanilor și a locurilor lor de cult. Aceștia trădează fundamentele a ceea ce suntem ca evrei. Greșesc. De asemenea, sunt consternat de creșterea globală a antisemitismului și a islamofobiei. Sarcina din Nostrae aetate nu este încă finalizată.
La Centrul Rossing pentru Educație și Dialog, echipa noastră evreiască, creștină și musulmană reunește israelieni și palestinieni pentru a asculta, a învăța și a se vindeca. Chiar și în timpul acestui război teribil, metodologia noastră "Healing Hatred" [Vindecarea urii], bazată pe elemente de consiliere spirituală, ne-a ajutat să menținem dialogul atunci când în atâtea locuri din întreaga lume acesta s-a întrerupt. În spiritul lui Nostra aetate, înfruntăm convingerile adânc înrădăcinate care ne despart. Fiecare curs de formare, atât pentru lideri religioși, cât și pentru educatori, fiecare workshop [atelier] care îi învață pe adulți sau pe copii să respecte în loc să urască, fiecare expresie a empatiei: aceste acte concrete schimbă realitatea. După cum a spus un participant: "Poți căuta pe Google Crăciunul, dar nu poți căuta pe Google cum să te împrietenești cu dușmanul tău".
Intelectualul palestinian Edward Said a învățat: "Când este vorba de cruzime și nedreptate, disperarea este supunere". Capitularea/predarea ar însemna a face înțelegere cu întunericul. Trebuie să rezistăm disperării; trebuie să insistăm asupra speranței ca imperativ moral. Speranța nu este numai un sentiment. Este o serie de acțiuni, o decizie conștientă zilnică de a continua să lucrăm pentru schimbare, chiar și atunci când totul pare pierdut. Pentru mine, evreică israeliană în 2025, aceasta este lecția din Nostra aetate.
Sarah Bernstein
(După agenția Asia News, 29 octombrie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu